_Nelleke_ schreef:Hier een nakomeling van Totilas thuis staan en ik moet zeggen, hoewel ze nog jong is en ik natuurlijk niet kan voorspellen hoe ze het op lange termijn gaat doen, ik het een goed in elkaar zittend paard vind. Zeker als ik het vergelijk met mijn papierloze, ouderwetse haflinger, maar daar hoor je men hier op bokt ook nooit over.
Mijn haflinger, zwaar gebouwd, te kort, overbouwd, gevoelig voor overgewicht, is eigenlijk niet geschikt als rijpaard en heeft op zijn 15e al last van artrose, overgewicht, zwakke pezen (3x peesblessure), PPID, immuungemedieerde keratitis. Hij is nooit echt zwaar belast maar toch al op z'n 15e zo 'kapot'.
Als ik nu kijk naar de Totilas merrie, die beweegt makkelijk, correct gebouwd, stevig gortdroog beenwerk, compact maar niet te, niet gevoelig voor overgewicht, heeft een betere basisconditie dan mijn haf ooit heeft gehad, die zie ik nog wel gewoon gezond oud worden. Voor de gemiddelde ruiter (zoals ikzelf) heeft ze enorm overcapaciteit en denk ik niet dat ik haar gemakkelijk fysiek zal overvragen.
Dus wat betreft het ongezond gefokte lijf van Totilas, daar ben ik het gewoon niet mee eens. Het is meer wat er daarna mee gedaan is en zelfs daar heb ik niet echt een mening over, want paard was op zijn 20e relatief gezond. Kan ik van mijn eigen recreatieve haf niet zeggen. En zo zie ik wel meer topsportpaarden toch in goede gezondheid de 20 passeren.
Hier ben ik het mee eens, ik vind 20 een respectabele leeftijd en hij werd ook gewoon nog gereden wat vast niet gegaan zou zijn als hij zo "kapot" was.