Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Ik begrijp je wel hoor MCE
Maar ik ben me tevens bewust dat ik nog altijd degene ben die besloten heeft dat er nu überhaupt wat gedaan gaat worden.
Ik rij nog steeds dus het zit me ethisch (nog) niet in de weg maar wedstrijden doe ik niet meer. Overigens heb ik er ook geen moeite mee als een ander wel in de sport rijdt.
Mindim, dat bedoel ik uiteraard ook?
Als jij je eigen vis vangt voor het avondeten vind ik dat nogal een totaal andere situatie die niets met overheersen of de baas te maken heeft.
Janneke2 schreef:.
En de paard vriendelijkheid van endurance is in Nederland zo ongeveer onomstreden - de paardvriendelijkheid bij dresuursport is om een onbegrijpelijke reden compleet verdwenen. (Er zijn wel fijne ruitets, maar juries geven punten aan een dier dat niet draagt met de achterbenen, een holle rug heeft en geen aanleuning neemt - maar duidelijk met spierkracht achter de loodlijn wordt gehouden waarbij het bit non stop van links naar rechts door de mind schuift. Niet alleen in de L, maar ook M en Z en hoger.)
Mindim schreef:MCE schreef:Mindin schrijft
Als we daar niet beter zijn dan de rest, hoe komen we dan aan de top van de voedselketen.
de mens heeft hiervoor wapens ontwikkeld en is het dier altijd in de ongelijke strijd
wat is de mens zijn zonder wapens??
de ijsbeer die een nederlander heeft gedood is met een geweer doodgeschoten
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/28/ne ... n-a4010141
heeft het dier een eerlijke en gelijke kans als er bobo's op safari gaan, dieren worden met helikopters naar een bepaald gebied gedreven en "schieten" maar, big business
hoe eerlijk is de mens??
De mens is echter wel zo slim geweest om wapens te maken om zich te verdedigen.
Of de mens een aangenaam en eerlijk wezen is, laat ik achterwege. Maar als je de emotie er even uit laat dan heeft de mens als zoogdier het het slimste aangepakt.
MCE schreef:Loretta,
overigens zijn er andere mogelijkheden om ijsberen te verjagen, is ook daar jaren gelukt,
of gewoon niet meer - tot eigen vermaak - in het territorium van de ijsbeer komen
dan is het dier - ieder zonder wapens - altijd in het nadeel is de ongelijkheid groot
dat is overigens een heel vervelende gewoonte van de mens geschiedenisboeken staan er vol mee
wij als mensen mogen elk territorium betreden/opeisen en als er iets in de weg staat schieten we het gewoon af,
Loretta schreef:MCE schreef:Loretta,
overigens zijn er andere mogelijkheden om ijsberen te verjagen, is ook daar jaren gelukt,
of gewoon niet meer - tot eigen vermaak - in het territorium van de ijsbeer komen
dan is het dier - ieder zonder wapens - altijd in het nadeel is de ongelijkheid groot
dat is overigens een heel vervelende gewoonte van de mens geschiedenisboeken staan er vol mee
wij als mensen mogen elk territorium betreden/opeisen en als er iets in de weg staat schieten we het gewoon af,
Er zijn daar voldoende regels waar de mensen zich aan moeten houden om de soort in dit geval de Ijsbeer te beschermen. er is absoluut geen sprake van het zomaar afschieten van Ijsberen. de Ijsbeer is namelijk een zwaar beschermde soort. De Ijsbeer mag enkel maar worden afgeschoten uit zelfverdediging en uiteraard moeten alle andere dingen dan al zijn geprobeerd. Ik zal niet weten wat daar mis mee is.
Elisa2 schreef:Het valt me wel op dat mensen die zelf geen wedstrijden rijden of nooit op hoger niveau gereden hebben vaak zo afgeven op de wedstrijdsport. Soms vraag ik me af of daar een stukje wrok zit? jaloezie? omdat ze er zelf niet zo goed in waren?
Als er op een protocol staat geen verbinding, ja dan wordt er waarschijnlijk met waslijnen gereden? wordt een paard daar beter van? imo niet..want dan gebruikt het dier de rug niet goed en kan er ook niet rechtgericht worden.
Ik ben van mening dat er misstanden zijn in de sport, ruiters die voor hun ego rijden ten koste van het paard wat ik erg vind. Maar er zijn ook veel ruiters die gewoon fijn willen rijden, samen met hun paard en samen willen groeien/ ontwikkelen. Op wedstijden krijg je commetaar op wat je doet en kun je je meten met anderen. Thuis niet, kun je wel denken dat je alles goed doet..maar er is niemand die dat ziet en geen vergelijkinsmateriaal.
Zo, dat waren even mijn gedachten over het stukje wedstrijd rijden.
Ik vind het totaal niet lastig aan leken om uit te leggen waarom ik graag met paarden werk en graag zou willen rijden/ waarom ik gereden heb.
Maar ik snap wel dat het voor mensen die opgroeien in de stad en weinig met dieren hebben moeilijk kan zijn een voorstelling er van te maken omdat ze ook snel dieren vermenselijken.
Elisa2 schreef:Ik heb het ook niet over de hedendaagse top hoor, ik ben ook geen fan van op druk rijden etc. Ik bedoelde meer gewoon gemiddelde wedstrijden.
Ja MCE, die ervaring heb ik ook vanuit paarden revalideren dat ze vaak veel stappen gemist hebben in de basis. Wat je zegt kan ik me volledig bij aansluiten, kijk ook graag naar Helene Langehanenberg e.d.
Ik bedoel het ook niet persoonlijk naar jullie toe, maar is iets wat me opgevallen is en wat ook een trend lijkt te zijn bij sommige naturals ( hoop niet dat ik nu half bokt over me heen krijg).