Eerlijk gezegd heb ik altijd genoten van het rijden en het idee gehad dat mijn paarden hier ook geen hinder van ondervonden hebben, naar mijn gevoel vonden ze het fijn om mee naar buiten te gaan. Maar voor mij is een paard meer dan een rijpaard. Op mijn huidige paard kan ik niet rijden maar dat voor mijn geen enkele reden hem te verkopen. Je bouwt een band op met een paard en voor mij is dat voor het leven.
Persoonlijk werkt voor mij wedstrijdsport niet met paarden/dieren. Als mens kan je ervoor kiezen om een minder sociaal leven te hebben omdat je (top)sport bedrijft en op vaste tijden moet trainen en als dier niet. Ik kijk graag per dag wat we gaan doen, zin (van allebei

Ik heb een ijslander gehad die van mijn instructrice niet stil mocht staan tijdens het mesten want dat mag "op de baan" ook niet. Toen zei ik dat mijne nooit op de baan ging komen dus dat wel mocht.
Als mens heb je verantwoordelijkheid over de verzorging van je dier en dus vind ik het belangrijk om te kijken/luisteren naar je paard en er alles aan doen het leven voor hem (of haar) zo aangenaam mogelijk te maken. En dus ook per paard kijken of rijden een optie is. En daar gaat het denk ik nog wel eens mis.
En ook ik ben daarin zeker niet perfect.
Vlees eten heb ik al heel lang niet voor mezelf kunnen verantwoorden, paardrijden nog steeds wel. Maar dus wel kijkend naar de situatie en het paard. En nu rij ik dus niet. Gelukkig is er naast ook nog heel veel leuks te doen samen.
Ook ben ik instructeur waarbij ik duidelijk aangeef dat relatie en harmonie met je paard voorop staan.
Dat betekent soms ook dat na de kennismakingsles "de klik" er niet is.