Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Clasical schreef:Als je geen probleem hebt heb je ook geen middelen nodig.
sanne83 schreef:Theorie is niet alleen een boekje lezen. Het is oorzaak en gevolg ontleden. Waarom doet het paard nu wat hij doet? Waarom doet hij z'n hoofd omhoog? Waarom gaat hij er op buitenrit vandoor? Waarom is hij stug en strak en zet hij z'n kaak vast?
Als je op die manier naar problemen en oplossingen kijkt, dan zijn hulpteugels vaak de equivalent van het knipperend lampje op je dashboard afplakken ipv uitzoeken waarom dat lampje knippert en de olie of benzine bij gaan vullen
CalipsoLover schreef:Het doel is om al eens de druk in het bit te laten voelen, zodat ze niet verschiet eenmaal je er op zit en je de teugel vast neemt. Nu had iemand het er boven wel al gezegd, ik heb persoonlijk liever dat ze dan een keer wild doet aan de longe op die druk, dan als ik er op zit.
Clasical schreef:Ik kom altijd uitzonderingen tegen, daarvoor zie ik paarden genoeg.
En dan blijkt dat al die uitzonderingen in de basis universeel zijn.
En er zijn nog heel veel tussenstappen in thuis schriktraining doen en kilometers buiten rijden
fransje23 schreef:Als je het voor 99,5% prima gaat kun je best voor die 0,5% een hulpmiddel gebruiken omdat he zelf fysiek of gewoon rijtechnisch niet zover bent. Zolang je maar beseft wat de hulpteugels doet en waar het op inwerkt,
Probleem is dat bij veel mensen heel veel niet prima gaat en ze daarnaast geen idee hebben hoe de hulpteugels inwerkt. En ja, die mensen zie ik in het dagelijks leven.
_Penotti schreef:Jij laat hem net zo goed dingen doen die het paard liever zelf anders had gedaan, verbeeld je niet in dat jij het perfect doet.
Mensen die beweren het zelf beter te doen dan ander, daarvan weet ik door de jaren wel van dat vaak het tegendeel waar is.
Die geloven te hard in zichzelf. En zijn daardoor het totaalbeeld kwijt.
En ja dat zie ik ook duidelijk van enkele in dit topic. Precies hetzelfde als die 2 die met mijn paard wel "even" lieten zien hoe ik het moest gaan doen, maar uiteindelijk met NUL tips voor de dag kwamen.
Maar de theorie was prachtig, dat moet ik ze nageven.
Maar ik kijk er voortaan doorheen.
_Penotti schreef:OP de man gaat het al steeds Maralyn.
Want als iemand als ik een slof gebruikt krijg ik ook op de man te horen dat ik het fout doe en stappen oversla, quick fixs en dat soort beweringen zonder het paard of mij te kennen.
Zonder zelfs maar echt te lezen.
Jij vind dat lichtheid gelijk heeft, ik vind dat lichtheid gelijk heeft, maar niet altijd.
maralyn schreef:Dat gaat op het onderwerp.
Maar het is nergens voor nodig om te schrijven "jij laat je paard net zo goed dingen doen die het paard liever anders had gedaan. Verbeeld je niet in dat jij het perfect doet"
Nergens voor nodig. Heeft totaal geen meerwaarde.
Hierdoor krijg ik het gevoel van "stokken zoeken om mee te slaan"
Mensen mogen de mening dragen, dat ze, ook in die omstandigheden vinden dan een slofteugel onnodig is.
lichtheid schreef:En zo gebruikt dus iedereen hulpteugels te pas en te onpas alleen mar omdat men niet in staat is of te lui is is te bergrijpen dat zijn paard een onderliggeld probleem toont dat vooral niet bestreden moet worden door onderdrukking, maar opgelost met inzicht, vriendelijk geduld en door er de tijd voor te nemen.
_Penotti schreef:iedereen doet dingen fout, echt iedereen. Ik ook. En dat durf ik toe te geven.
Ik denk dat iedereen zich daar wel bewust van is.
maar continue word hier met en zonder spreuken juist met stokken geslagen naar mensen die eerlijk toe durven te geven, met onderbouwing, waarom er eens een hulpteugel word gebruikt.
Die spreuken zijn gedachtengangen en onderbouwingen. Geen stokken om mee te slaan.
Dat is net zo op de man hoor.
Het komt telkens erg neerbuigend over, kijk ons eens geweldig zijn. En die andere zijn zo slecht, weten niets van het wezen paard. Echt zo...bleh.
Dat je het neerbuigend leest, betekent niet per direct dat het neerbuigend is.
Dat is een opvatting, vaak gepaard met emoties.
Nou daar kijk ik doorheen. Heb dat te vaak gezien. En dat is wat ik schrijf.
Mag je op de man vinden, het gaat namelijk al steeds op de man. Nu is de bal terug gekaatst.
Nergens voor nodig.
Als je iets vind, wat jou niet past mag je dat best schrijven. Als je echt de wijsheid in pacht hebt, ook in discussie gebied, en je vind dat echt, ben ik van mening dat je je niet hoeft te "verlagen" tot bal terug kaatsing.
maralyn schreef:Ik ben ook hard van mening, dat als je hulpteugels nodig hebt, je of... De juiste combinatie niet bent.
Of de basis er gewoon niet voldoende in zit.
Wel snap ik, dat als je lichamelijk beperkt bent, en kracht mist, iets er mee zoekt.
Maar of de slofteugel daar geschikt voor is, is mijn volgende vraag.