Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Milkberry schreef:Natuurlijk is dat het eindplaatje. Uiteindelijk willen we dat toch allemaal? En helemaal op gp niveau. Maar ook daar zie ik op wedstrijden nog heel wat paarden in net niet rollkur voorbij komen. Ik denk dat dat ook is wat de meeste stoort. Het complete plaatje: niet los, niet over de rug, achter de loodlijn, maaiende voorbenen, zwiepende staart enz..
oji schreef:Maar degene die nu reageren, zijn volgens mij allemaal niet zo star in het loodlijn verhaal...ben juist benieuwd naar wat degene ervan vinden, die pertinent in alle gevallen het achter de loodlijn lopen verfoeien, zoals Simpelman, maar ook volgens mij Starbreaze, Sanne 83 en uit oudere dressuurtopics zijn er ook wel echte tegenstanders. Vinden die dit nou ook zo'n kwalijke manier van losrijden, waar het paard (emotioneel of fysiek) beschadigd wordt, niet over de rug zou gaan, tegen de hand of afgedwongen is...etc.
Ik vind het er in ieder geval erg harmonieus uitzien.
Babootje schreef:Milkberry schreef:Natuurlijk is dat het eindplaatje. Uiteindelijk willen we dat toch allemaal? En helemaal op gp niveau. Maar ook daar zie ik op wedstrijden nog heel wat paarden in net niet rollkur voorbij komen. Ik denk dat dat ook is wat de meeste stoort. Het complete plaatje: niet los, niet over de rug, achter de loodlijn, maaiende voorbenen, zwiepende staart enz..
Ik vind dat wel generaliserend eerlijk gezegd. Op GP niveau valt dat wel mee. Een enkeling daargelaten, maar die enkele zou daar dan ook niet moeten komen.
schirocco24 schreef:Interessante discussie zo.. Voor of achter de loodlijn..Hier sta ik eigenlijk nooit echt bij stil, ik kijk vooral naar de juiste spier aanspanning/ontspanning. Dat is weer heel wat anders. Soms is het wat te diep, maar dan komt het er "bij ons" op neer dat ze op de voorhand duikt.
Ik kijk ook meer naar de schoft (lift) en een dragen achterbeen..![]()
Ik wil hier even een filmpje delen. Dit ben ik met mijn pony, ze is in het werk nog redelijk groen de galop zit er nog niet op en het is dan al een paar maandjes geleden. Dus wees wel liefwe doen ons best..
[ Video ]
Als je het geluid aanzet hoor je wat mijn instructeur zegt. En mijn houding, tja.. daar wordt aan gewerkt
Milkberry schreef:Op zich heeft je instructeur een goed punt door aan te geven dat het hoofd niet te ver naar binnen mag komen, dus voor het buitenbeen moet blijven op de volte.
Maar, dat bereik je naar mijn idee niet door in de binnenteugel te kneden. Hij mag niet over de BUITEN schouder en door je buiten been heen lopen, dus ophouding op BUITEN teugel, en met je zit naar binnen sturen.
sanne83 schreef:oji schreef:Maar degene die nu reageren, zijn volgens mij allemaal niet zo star in het loodlijn verhaal...ben juist benieuwd naar wat degene ervan vinden, die pertinent in alle gevallen het achter de loodlijn lopen verfoeien, zoals Simpelman, maar ook volgens mij Starbreaze, Sanne 83 en uit oudere dressuurtopics zijn er ook wel echte tegenstanders. Vinden die dit nou ook zo'n kwalijke manier van losrijden, waar het paard (emotioneel of fysiek) beschadigd wordt, niet over de rug zou gaan, tegen de hand of afgedwongen is...etc.
Ik vind het er in ieder geval erg harmonieus uitzien.
Als ze allemaal zoals meneer Klimke zouden rijden, zou ik er niet over zeuren![]()
![]()
Het probleem van die loodlijn is niet perse de loodlijn zelf. Alsof die loodlijn alleen maar een gek regeltje uit het reglement is en mensen enorme mierenn**kers zijn als ze daar naar kijken.
Het probleem van achter de loodlijn rijden is dat het een slippery slope is. Je ziet het al in één pagina gebeuren in dit topic. De eerste poster zegt dat het niet erg is dat het paard af en toe per ongeluk achter de loodlijn komt en het eindigt met dat het paard eigenlijk nooit voor de loodlijn loopt, want voor de loodlijn is "de wedstrijdhouding" opeens![]()
Er zijn heel veel redenen om niet achter die loodlijn te rijden en ze hebben geen van allen te maken met een liniaaltje langs het hoofd van het paard houden
schirocco24 schreef:Ons doel: er is wel een uiteindelijk doel maar dat is hier niet van belang. Het doel voor nu is, ontspannen te rijden waarbij het paard ook echt los is en der spieren juist traint. Rosie heeft een zwakke rug vandaar ook dat we nu in revalidatie training zitten.
oji schreef:Ha ha, maar als iedereen als meneer Klimke reed, zou jij nog weinig werk hebben denk ik![]()
Maar ik begrijp dus dat bij jou ook niet geldt, de loodlijn an sich, maar de manier waarop. Zo zit ik er ook in.
Wat betreft die wedstrijdhouding, ik neem aan dat je dat aanhaalt naar aanleiding van mijn opmerking. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, dat ik in de B of de L het niet erg vind als een paard wordt voorgesteld in een houding en op een ontspannen wijze, zoals het losrijden van klimke. Ik zie dat dan liever, dan een paard strak in het lijf maar voor de loodlijn. Maar in de B en L is oprichting ook totaal nog niet aan de orde, vandaar dat ik het daar niet erg vind. Zodra een paard meer opgericht wordt, vind ik het kwalijker worden als ze achter de loodlijn lopen. Dat zie je bij Klimke ook, zodra het paard opgericht wordt, blijft de neus voor de loodlijn.
knollentuin schreef:Ik wil even vragen wat er onder kneden verstaan wordt, wat vind de een vragen, de ander kneden, de derde weerstand bieden, de vierde aanvragen....