Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:47

De meeste jonge paarden gaan regelmatig even achter de loodlijn omdat ze op die manier meer spanning in de rug creeren zodat ze kunnen afzetten vanuit het achterbeen.
Daarom bokken jonge friezen en tuigers bijv ook vaak bij aangalopperen. Ze maken zich rond om de afzet te genereren.

Dat is niet waar je heen wil maar te veel gevraagd om dat niet toe te staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:27

Milkberry schreef:
Natuurlijk is dat het eindplaatje. Uiteindelijk willen we dat toch allemaal? En helemaal op gp niveau. Maar ook daar zie ik op wedstrijden nog heel wat paarden in net niet rollkur voorbij komen. Ik denk dat dat ook is wat de meeste stoort. Het complete plaatje: niet los, niet over de rug, achter de loodlijn, maaiende voorbenen, zwiepende staart enz..

Ik vind dat wel generaliserend eerlijk gezegd. Op GP niveau valt dat wel mee. Een enkeling daargelaten, maar die enkele zou daar dan ook niet moeten komen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:51

oji schreef:
Maar degene die nu reageren, zijn volgens mij allemaal niet zo star in het loodlijn verhaal...ben juist benieuwd naar wat degene ervan vinden, die pertinent in alle gevallen het achter de loodlijn lopen verfoeien, zoals Simpelman, maar ook volgens mij Starbreaze, Sanne 83 en uit oudere dressuurtopics zijn er ook wel echte tegenstanders. Vinden die dit nou ook zo'n kwalijke manier van losrijden, waar het paard (emotioneel of fysiek) beschadigd wordt, niet over de rug zou gaan, tegen de hand of afgedwongen is...etc.
Ik vind het er in ieder geval erg harmonieus uitzien.

Als ze allemaal zoals meneer Klimke zouden rijden, zou ik er niet over zeuren O:) O:)

Het probleem van die loodlijn is niet perse de loodlijn zelf. Alsof die loodlijn alleen maar een gek regeltje uit het reglement is en mensen enorme mierenn**kers zijn als ze daar naar kijken.

Het probleem van achter de loodlijn rijden is dat het een slippery slope is. Je ziet het al in één pagina gebeuren in dit topic. De eerste poster zegt dat het niet erg is dat het paard af en toe per ongeluk achter de loodlijn komt en het eindigt met dat het paard eigenlijk nooit voor de loodlijn loopt, want voor de loodlijn is "de wedstrijdhouding" opeens :?

Er zijn heel veel redenen om niet achter die loodlijn te rijden en ze hebben geen van allen te maken met een liniaaltje langs het hoofd van het paard houden ;)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:06

Interessante discussie zo.. Voor of achter de loodlijn.. >;) Hier sta ik eigenlijk nooit echt bij stil, ik kijk vooral naar de juiste spier aanspanning/ontspanning. Dat is weer heel wat anders. Soms is het wat te diep, maar dan komt het er "bij ons" op neer dat ze op de voorhand duikt.
Ik kijk ook meer naar de schoft (lift) en een dragen achterbeen.. :D

Ik wil hier even een filmpje delen. Dit ben ik met mijn pony, ze is in het werk nog redelijk groen de galop zit er nog niet op en het is dan al een paar maandjes geleden. Dus wees wel lief :o we doen ons best..

Als je het geluid aanzet hoor je wat mijn instructeur zegt. En mijn houding, tja.. daar wordt aan gewerkt :o

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:59

Babootje schreef:
Milkberry schreef:
Natuurlijk is dat het eindplaatje. Uiteindelijk willen we dat toch allemaal? En helemaal op gp niveau. Maar ook daar zie ik op wedstrijden nog heel wat paarden in net niet rollkur voorbij komen. Ik denk dat dat ook is wat de meeste stoort. Het complete plaatje: niet los, niet over de rug, achter de loodlijn, maaiende voorbenen, zwiepende staart enz..

Ik vind dat wel generaliserend eerlijk gezegd. Op GP niveau valt dat wel mee. Een enkeling daargelaten, maar die enkele zou daar dan ook niet moeten komen.

Mwoah vind ik niet. Ik werd van de laatste paar wedstrijden die ik heb bekeken niet echt warm. Onze Nederlandse toppers vind ik niet het voorbeeld van correct ruggebruik en vriendelijk rijden. Zie toch regelmatig flinke kuilen achter het zadel en flink achter de loodlijn. Dan is Klimke toch echt een heel ander verhaal. Daar kijk ik veel liever naar.

Eens met wat Sanne hierboven aangeeft. Als een paard heel per ongeluk af en toe achter de loodlijn komt, vind ik dat ook geen probleem. Maar continu achter de loodlijn rijden, ben ik geen voorstander van.

dresjoepie

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:08

Dapper dat je je filmpjes plaats shirocco

Heb je ook een stukje film rechtsom? Vind het vaak wat beter te beoordelen wanneer je 2 kanten kan zien

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:20

schirocco24 schreef:
Interessante discussie zo.. Voor of achter de loodlijn.. >;) Hier sta ik eigenlijk nooit echt bij stil, ik kijk vooral naar de juiste spier aanspanning/ontspanning. Dat is weer heel wat anders. Soms is het wat te diep, maar dan komt het er "bij ons" op neer dat ze op de voorhand duikt.
Ik kijk ook meer naar de schoft (lift) en een dragen achterbeen.. :D

Ik wil hier even een filmpje delen. Dit ben ik met mijn pony, ze is in het werk nog redelijk groen de galop zit er nog niet op en het is dan al een paar maandjes geleden. Dus wees wel lief :o we doen ons best..

[ Video ]
Als je het geluid aanzet hoor je wat mijn instructeur zegt. En mijn houding, tja.. daar wordt aan gewerkt :o

Zou je kunnen vertellen wat je wil bereiken, wat is je doel op dit moment?
Dan kunnen we misschien gerichter iets zeggen, ipv algemeenheden te beschrijven, zoals dat ik het paard graag meer voorwaarts zie. Dat zijn dingen die je zelf wrs. ook wel ziet.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:29

Oeps, helemaal over het filmpje van shirocco heen gekeken. Sorry!

Vind het moeilijk om er goed advies over te geven. Maar ik ga mijn best doen. Op zich heeft je instructeur een goed punt door aan te geven dat het hoofd niet te ver naar binnen mag komen, dus voor het buitenbeen moet blijven op de volte.
Maar, dat bereik je naar mijn idee niet door in de binnenteugel te kneden. Hij mag niet over de BUITEN schouder en door je buiten been heen lopen, dus ophouding op BUITEN teugel, en met je zit naar binnen sturen. Als hij daar niet op reageert, tikje op de buitenschouder. Als je een ophouding maakt op je binnenteugel, breng je alleen zijn hoofd meer naar binnen, waardoor zijn evenwicht nog meer naar buiten verplaatst. Het lijkt me voor het paard trouwens ook vervelend als elke keer als jij gaat staan, er een rukje aan de binnenteugel gegeven wordt.

Ik hou sowieso niet van de woorden spelen en kneden. Rustige, stille handen, daar houd ik van. Mijn binnenteugel is altijd ietsjes naar voren, ietsjes van de hals, en doet verder niets als hij niet over de binnen schouder valt. Dan maak ik een ophouding.
Ik vind dat je wat meer contact mag nemen op je teugels, ik zie ze nog een beetje zwabberen.
Je houding vind ik trouwens helemaal niet zo slecht hoor! Daar hoef je je echt niet voor te schamen!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:43

Hierbij de andere kant. Hier zijn we wel zigzaggen aan het rijden om meer rompstabiliteit te krijgen. Dus ook dat ze wat meer balans krijgt op de schouders.
Met het tempo ben ik het eens, het mag zeker wat voorwaardser, niet harder naar juist actiever. We zijn juist op zoek naar een rustig en gedragen tempo. Hier zijn we nog lang niet, maar rosie gaat het liefste heel hard en op de voorhand. Vandaar dat het tempo zo rustig oogt.

Ik snap zeker wat je bedoeld betreft elke keer te spelen. Het is zeker niet de bedoeling dat ik elke x een rukje geef zoals er op het filmpje is te zien. Het is de bedoeling dat ik contact hebt op de binnen teugel met 0 gram. Dus dat ze heel lichtjes voelt dat er rustig afgekned wordt... Dit is nog lang niet perfect maar die kant willen we op..

Overige punten ben ik het gewoon mee eens.! +:)+

Ons doel: er is wel een uiteindelijk doel maar dat is hier niet van belang. Het doel voor nu is, ontspannen te rijden waarbij het paard ook echt los is en der spieren juist traint. Rosie heeft een zwakke rug vandaar ook dat we nu in revalidatie training zitten.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:52

Oh, het is een haar... whoops ;)

Ik vind haar op dit filmpje veel prettiger lopen! Ze lijkt hier veel losser.
In dit filmpje ben ik het ook veel meer eens met het commentaar van je instructeur. Je ziet op ong 10 sec van je fimpje ook dat als je je binnenhand naar voren doet, je meteen beloond wordt.
Ik vind je alleen soms even streng inkomen met je binnenhand. Door je teugels korter te pakken, kan je veel subtieler aangeven dat je af wil wenden. En wil ze dan haar hoofd omlaag doen? Dan geef je wat teugel mee, en dan pak je als ze omhoog komt weer op.

Wat is je bedoeling van het afkneden? Wat wil je dat je paard dan doet?

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:26

Eerste filmpje was ook een van de eerste rondjes in draf. :o tweede filmpje zijn we al wat langer aan het draven..
Doel van het afknelden is om de aanleuning op de buitenhand te vragen en te behouden.

Ik ben ook veelte streng om mijn binnenhand dit is echt een werk punt.! De hulpen erop moeten veel kleiner en lichter :roll: daarom ook het delen van het filmpje, wat vinden anderen en van en hoe kijk ik er zelf naar. Eerst pakte rosie altijd mijn binnenhand en ging er op hangen, waardoor ik hem aanpakte en ze zo lekker kon blijven lopen. Dit gaat al stukken beter maar denk ook omdat zij het nog blijf proberen ik nog weleens wat te hard kan zijn.. Die binnenhand zijn we echt mee bezig, het is van mij een slechte gewoonte dus lastig af te leren.. :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:40

Milkberry schreef:
Op zich heeft je instructeur een goed punt door aan te geven dat het hoofd niet te ver naar binnen mag komen, dus voor het buitenbeen moet blijven op de volte.
Maar, dat bereik je naar mijn idee niet door in de binnenteugel te kneden. Hij mag niet over de BUITEN schouder en door je buiten been heen lopen, dus ophouding op BUITEN teugel, en met je zit naar binnen sturen.

Ik vind dat je een fijne instructeur hebt Scirocco. Ik hoor hem niks raars zeggen. Vooral met paarden die nog niet zo lang ohz zijn moet je nog wat helpen met stelling vragen. Dat kan nog niet helemaal op het been.
Dus met je binnenteugel. Mag ook best wat "vragen" dus "kneden". Dan - met je been erbij "" komt ie naar je buitenteugel. Daar opvangen en als ie over de schouder weg wil lopen vraag je weer de schouder naar binnen. Kan dmv een beetje contra. Een kwestie van voelen. Hij mag wel wat meer voorwaarts. Is ook handiger voor het "sporen| want dan trekt ie zich recht. En heb je wat meer aanleuning. Maar zeker niet verkeerd zo voor de fase waarin hij is.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:57

Wat betreft het kneden verschillen we van mening. Ik hou niet van in de teugel kneden om aanleuning te verkrijgen. Aanleuning krijg je als je paard goed loopt, dat kneed je niet af.

Naar mijn idee help je je paard juist niet door de binnenteugel erbij te pakken (en helemaal niet als je aangeeft dat je binnenhand een beetje een dingetje is ;)). Want dan haal je haar uit balans. Hoofd gaat extra naar binnen, schouders vallen naar buiten.

Ben het er inderdaad ook mee eens dat ze wat voorwaartser mag. Denk dat het dan ook makkelijker wordt om de volte in te zetten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:05

Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op! Maar ik vind je pony voor niet goed lopen linksom twijfelde ik er al aan Maar in je 2 de filmpje denk ik het duidelijker te zien Zeker in de wendingen (gebroken lijn) maakt ze duidelijk een moeilijke pas

Of dit nu komt door het op de voorhand lopen of iets anders kan en durf ik niet te zeggen Heb ook een filmpje gezien waarin het paard stukjes los draaft daar zie ik het niet Maar daar is je paard ook wat opgefokt Het filmpje op het gras zie ik er ook wel iets aan (Sorry ben brutaal geweest door andere filmpjes te zoeken)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:42

sanne83 schreef:
oji schreef:
Maar degene die nu reageren, zijn volgens mij allemaal niet zo star in het loodlijn verhaal...ben juist benieuwd naar wat degene ervan vinden, die pertinent in alle gevallen het achter de loodlijn lopen verfoeien, zoals Simpelman, maar ook volgens mij Starbreaze, Sanne 83 en uit oudere dressuurtopics zijn er ook wel echte tegenstanders. Vinden die dit nou ook zo'n kwalijke manier van losrijden, waar het paard (emotioneel of fysiek) beschadigd wordt, niet over de rug zou gaan, tegen de hand of afgedwongen is...etc.
Ik vind het er in ieder geval erg harmonieus uitzien.

Als ze allemaal zoals meneer Klimke zouden rijden, zou ik er niet over zeuren O:) O:)

Het probleem van die loodlijn is niet perse de loodlijn zelf. Alsof die loodlijn alleen maar een gek regeltje uit het reglement is en mensen enorme mierenn**kers zijn als ze daar naar kijken.

Het probleem van achter de loodlijn rijden is dat het een slippery slope is. Je ziet het al in één pagina gebeuren in dit topic. De eerste poster zegt dat het niet erg is dat het paard af en toe per ongeluk achter de loodlijn komt en het eindigt met dat het paard eigenlijk nooit voor de loodlijn loopt, want voor de loodlijn is "de wedstrijdhouding" opeens :?

Er zijn heel veel redenen om niet achter die loodlijn te rijden en ze hebben geen van allen te maken met een liniaaltje langs het hoofd van het paard houden ;)

Ha ha, maar als iedereen als meneer Klimke reed, zou jij nog weinig werk hebben denk ik :D

Maar ik begrijp dus dat bij jou ook niet geldt, de loodlijn an sich, maar de manier waarop. Zo zit ik er ook in.

Wat betreft die wedstrijdhouding, ik neem aan dat je dat aanhaalt naar aanleiding van mijn opmerking. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, dat ik in de B of de L het niet erg vind als een paard wordt voorgesteld in een houding en op een ontspannen wijze, zoals het losrijden van klimke. Ik zie dat dan liever, dan een paard strak in het lijf maar voor de loodlijn. Maar in de B en L is oprichting ook totaal nog niet aan de orde, vandaar dat ik het daar niet erg vind. Zodra een paard meer opgericht wordt, vind ik het kwalijker worden als ze achter de loodlijn lopen. Dat zie je bij Klimke ook, zodra het paard opgericht wordt, blijft de neus voor de loodlijn.

@schirocco. Ik vind het echt moeilijk te beoordelen. Je paard heeft een lastige bouw met de lange rug en overbouwd achter. Daardoor zal deze echt heel moeilijk op achter te zetten zijn en meer op de voorhand lopen als gemiddeld. Daarbij is ze ook niet actief/voorwaarts genoeg waardoor ik het geheel er moeizaam lopend uit vind zien. Ik kan niet inschatten of dat moeizame door de revalidatie komt waar je het over hebt (en paard mogelijk gewoon nog niet lekker ka bewegen), of omdat het gewoon niet actief genoeg is. Mijn eerste gedachte is als ik het zie, de motor draait nog niet stationair genoeg, activeren, maar misschien zit zijn lijf hem daarvoor in de weg en moet ie eerst losgewerkt worden? Maar mijn uitgangspunt met rijden is altijd, eerst voorwaarts, eerst activiteit, dan pas heb je iets om mee te werken. 2e filmpje is wel al wat beter maar nog vind ik haar daar achter traag.
Verder zou ik proberen iets meer je bekken te kantelen en kleiner te gaan lichtrijden. Dat je iets meer op het achterbeen komt te zitten ipv op de voorhand. Probeer je paard voor je uit te krijgen ipv jij voor het paard. Zij moet jou gaan meenemen ipv andersom.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:34

@chirocco leuk dat je film post, ik zie ook de ongelijkheid in het voorbeen en ga er eigenlijk meteen vanuit dat dat komt door het gebrek aan impuls, ik ook zou bij je paard veel meer voorwaartse energie willen zien.
In combi met je houding- meer rechtop. , zoals ik het nu zie lijkt de focus meer op de voorkant, probeer je meer te richten op wat er achter en onder je gebeurd, dan komt t met de voorkant ook makkelijker voor elkaar. Wat voor blessure heeft je paard gehad?
Ik wil even vragen wat er onder kneden verstaan wordt, wat vind de een vragen, de ander kneden, de derde weerstand bieden, de vierde aanvragen....

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:53

Onder kneden versta ik kneepjes in de teugel, spelen, onrust in de handen, wiebelen.
Onder kneden versta ik niet contact opzoeken op de teugel als het contact even verbroken is omdat het paard wat onmhoog komt. Dat noem ik meer de teugel aannemen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:07

schirocco24 schreef:
Ons doel: er is wel een uiteindelijk doel maar dat is hier niet van belang. Het doel voor nu is, ontspannen te rijden waarbij het paard ook echt los is en der spieren juist traint. Rosie heeft een zwakke rug vandaar ook dat we nu in revalidatie training zitten.

Ik bedoelde echt je doel voor deze keer rijden :D Het is zo makkelijk zeggen dat je paard meer voorwaarts moet, maar als jij net heel blij bent dat je paard eindelijk niet meer onder je vandaan rent, is het eigenlijk nutteloos commentaar ;)

Ik vind hem niet geheel mooi de linkerschouder meenemen, maar ik ga er een beetje vanuit dat dat door het gebrek aan voorwaarts komt. Hij moet zich nu af en toe een beetje met de hals en schouders voorwaarts trekken, als hij het achter niet redt. Ik snap je punt van langzaam en gedragen, omdat je niet wil dat hij naar voren rent, maar een tikkeltje meer voorwaarts ga je nodig hebben om te zorgen dat hij niet met z'n voorhand harder moet werken.

Ik word zelf niet zo blij van het woord afkneden :D
Ik neem aan dat hij wil dat je stelling krijgt?

Iedereen heeft natuurlijk een andere volgorde van aanleren, maar ik zou zelf bij dit paard de stelling/buiging nog even laten.
Ik zie dat je paard iets meer voorwaarts mag, je probeert de schouder te plaatsen én je wil stelling én je paard vergeet af en toe dat je op de volte zit :D
Ik zou dan zelf de hulpen voor nu beperken tot iets meer voorwaarts en daarin de schouder beperken en de stelling en buiging even laten. Schouder plaatsen is makkelijker met een lichte contrastelling. Als dat makkelijk gaat, kan je proberen de stelling en buiging erbij te krijgen. Dit kan je dan doen door licht naar buiten te wijken op de cirkel, krijg je vanzelf buiging zonder je binnenhand te gebruiken.

Ik ben heel erg voorstander van maar een heel beperkte vraag stellen aan je paard, niet te veel tegelijk. Zodra je drie dingen tegelijk vraagt, kan het paard het eigenlijk al nauwelijks meer begrijpen en fysiek uitvoeren.

Ik vind je er verder prima netjes opzitten en je blijft erg mooi licht in je hulpen, top!

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:24

Onder kneden versta ik eerder de hand wat sluiten om te vragen de kaak te ontspannen en weer wat openen om de hand te laten volgen naar voren. Daar zie je niks van, dat moet je met je vingers doen niet met je hele hand dus dat ziet er niet onrustig uit en voelt niet onrustig voor het paard. wiebelen, trillen, spelen is een heel ander verhaal, krijg je ook niet echt een ontspannen paard van. Eerder een paard dat maar gewoon zijn hoofd naar beneden doet omdat het gefriemel hem een beetje irriteert

Het is waar dat aanleuning voortkomt uit een paard wat goed loopt maar ik vind ook wel dat je het mag vragen. Als je iets doet wat het paard lastig vindt zal hij wat omhoog willen komen of zich strak maken en dan mag je best weer even vragen om ontspanning vind ik.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:29

oji schreef:
Ha ha, maar als iedereen als meneer Klimke reed, zou jij nog weinig werk hebben denk ik :D

Maar ik begrijp dus dat bij jou ook niet geldt, de loodlijn an sich, maar de manier waarop. Zo zit ik er ook in.

Wat betreft die wedstrijdhouding, ik neem aan dat je dat aanhaalt naar aanleiding van mijn opmerking. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, dat ik in de B of de L het niet erg vind als een paard wordt voorgesteld in een houding en op een ontspannen wijze, zoals het losrijden van klimke. Ik zie dat dan liever, dan een paard strak in het lijf maar voor de loodlijn. Maar in de B en L is oprichting ook totaal nog niet aan de orde, vandaar dat ik het daar niet erg vind. Zodra een paard meer opgericht wordt, vind ik het kwalijker worden als ze achter de loodlijn lopen. Dat zie je bij Klimke ook, zodra het paard opgericht wordt, blijft de neus voor de loodlijn.

Haha, je hebt altijd nog paarden die een schuiver maken in de wei O:)
Nee hoor, ik zou met liefde ander werk gaan doen als iedereen zo zou rijden :D :D

Als ik meneer Klimke zie rijden, dan zie ik een uitmuntende zit, extreem lichte hulpen en een zeer ontspannen en welwillend paard, daar kan ik gewoon van genieten :D

Achter de loodlijn rijden wordt in de meeste gevallen gebruikt om te verbloemen dat je niet echt een ontspannen en welwillend paard hebt, dat je eigenlijk niet in balans zit en dat je geen extreem lichte hulpen kan geven, dát is exact de reden dat ik daar zo fel op ben.

Ik merk dat die loodlijn (en de loodlijn is voor mij eigenlijk een uiterlijk verschijn van een juiste (biomechanische) houding van het paard) een beetje hetzelfde verhaal is als de houding van de ruiter (ook daar is de loodlijn die je van schouder naar hak trekt een uiterlijk verschijn van een functionele en goede zit ;) ).
Als je er niet genoeg op hamert, wordt het vergeten...

Ik snap best dat iemand in de B nog niet helemaal mooi meezit met z'n paard, maar als je er niet op hamert, dan rijdt diegene zodirect in de M/Z en zit daar extreem z'n paard in de weg.

Dat is precies wat je ziet met die loodlijn. Helemaal niet erg als je het niet gelijk voor elkaar krijgt om die neus naar voren te krijgen, maar voordat je B uit bent, moet je dat voor elkaar hebben, anders kan je simpelweg niet verder. Als je in die houding geen ontspanning krijgt, dan moet je daar op oefenen. Als je dat niet lukt met de manier waarop je traint, dan zal je je manier van trainen moeten aanpassen, heel simpel!

Wat betreft die wedstrijdhouding, volgens mij was jij dat niet. Ik merk dat mensen denken dat een paard NIET voor de loodlijn kan lopen in VWNW of in arbeidshouding. Voor de loodlijn wordt geassocieerd met "wedstrijdhouding", spanning, slecht voor de rug etc, etc, wat natuurlijk echt grote bull is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:22

knollentuin schreef:
Ik wil even vragen wat er onder kneden verstaan wordt, wat vind de een vragen, de ander kneden, de derde weerstand bieden, de vierde aanvragen....

Je vergeet nog "uitnodigen" :D :D

Goede vraag Knollentuin (zo komen de misverstanden in de wereld)

Met kneden bedoel ik niet wat jij bedoelt Milkberry.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:54

Ha ha..ja die misverstanden. Hetzelfde geldt voor het woord kneepje. Dat is op Bokt verwoorden tot een "vies" woord..bah...kneepje...bah...zie ook weer de post van Milkberry waar het geassocieerd wordt met 'spelen' en onrustige hand. Kneepjes moeten in de ban en de instructeurs die dat woord gebruiken zijn per definitie slecht.... Terwijl een kneepje in mijn ogen niets anders is als het even sluiten van de hand, als onderdeel van de halve ophouding en mijn inziens dus heel klassiek en mits juist getimed ook heel correct (ook evt een serie van een paar halve ophoudingen...oftewel kneepjes).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:00

Jajajajajaaaa, dat heb ik dus wel geleerd in m'n lesgeven, tot in Den overdrevene navragen of degene die ik aan t helpen ben wel precies begrijpt wat ik bedoel te zeggen want als ik het over t kneepje van oji heb en degene die ik help knijpt een citroen uit....
Navragen, uitleggen en weer navragen. Wat de een licht vind kan ik zwaar vinden en ga zo maar door

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:34

De hand sluiten, noem ik gewoon de hand sluiten. :D
Een kneepje is bij mij inderdaad een vies woord.
Ik zie instructrices hier zeggen: geef maar een paar kneepjes, nou dan gaan die handen bij de ruiter overal heen. "Vraag maar even flink door" of "kneed hem maar even aan de teugel" komt er vaak achteraan. Vandaar dat ik "kneepje en kneden" inderdaad als vieze woorden zie, en deze dus ook liever niet hoor, zie en doe ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:37

Kneepjes zijn bij mij de ingreep die plaats vind als het paard dwars door mijn hulp buldert.
Of bedoel je gewoon halve ophouding door sluiten van de hand?