Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:21

geerke schreef:
ik denk dat ieder gewicht op een paardenrug schadelijk is,of dat nu veel of weinig is.
Op een paard zitten heeft de mens bedacht,voor zijn eigen plezier/gemak.Het paard is daar niet voor gemaakt natuurlijk.Maar dat is een andere discussie.

dat is waar alles begonnen is,
door een paard te trainen maken we het mogelijk om het te belasten.
afhankelijk van heel veel zaken maken we veel of minder schade over de jaren.
en allemaal voor ons en door ons

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:23

BMHP schreef:
geerke schreef:
ik denk dat ieder gewicht op een paardenrug schadelijk is,of dat nu veel of weinig is.
Op een paard zitten heeft de mens bedacht,voor zijn eigen plezier/gemak.Het paard is daar niet voor gemaakt natuurlijk.Maar dat is een andere discussie.

dat is waar alles begonnen is,
door een paard te trainen maken we het mogelijk om het te belasten.
afhankelijk van heel veel zaken maken we veel of minder schade over de jaren.
en allemaal voor ons en door ons

het gros laat hun paard even drie dagen rondrennen aan de longe en gaat er dan op....dat versta ik niet echt onder training

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:23

Jammer , dat sommige mensen de neiging voelen hun mening zolang door te drammen. Het is een zeer interessante discussie , ik zou het jammer vinden als het topic opslot zal gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:24

Gillbo schreef:
Ik vind juist een goede balans tussen ruiter en paard erg belangrijk.
Dat hangt voor mij niet af van een kilo meer of minder. (extreem) overgewicht vind ik dan weer een ander verhaal
Ik laat me dan niet zo beïnvloeden door cijfertjes en kijk liever nar het algehele plaatje

Ik vraag me terdege ook af wat karakter voor een invloed heeft op je paard.
Mensen zijn hier soms(niet persee in dit dit topic) zo ontzettend stellig en hard, met echt een gebrek aan sociale vaardigheden en inlevingsvermogen
Dan vraag ik mij of hoe kunnen die paardrijden, zien alleen het gebrek van een ander.En zelfreflectie is juist iets wat je enorm moet beheersen als je paardensport beoefend.
Maar dat is weer een andere discussie

Ik denk dat we het hier dan eindelijk eens gaan worden!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:25

Geerke waar baseer jij dat op?
Is dat echt zo of is dat iets wat ook zo bewezen is? Dat paarden amper worden getraind?
Dan zou dat ergens in cijfers terug moeten te vinden zijn toch over paarden met rugklachten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:25

Nikki het zal toch niet :D

Anoniem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:26

Ja bizar he :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:26

Tsjah...Ik vind dat het merendeel van de ruiters te zwaar is ervan uitgaande dat een paardenrug eigenlijk niet eens 'gemaakt' is om te dragen. dat iets 'kan' betekent niet dat het ook goed is of geen schade aanricht. We rijden met z'n allen massaal onze paarden de vernieling in. Paarden worden regelmatig afgeschreven met een jaar of 10, we gaan erop zitten als ze net 3 jaar zijn. We zijn feitelijk gewoon heel egoïstisch.

Ervan uitgaande dat op een paard zitten lichamelijk gezien voor het paard nooit 'goed' kan zijn (in die zin dat een paardenrug beter en sterker en heler blijft zonder gewicht van de ruiter op de rug) snap ik niet dat mensen ervoor kiezen om met een zwaar gewicht op een rug te blijven zitten.

Maar ja, de discussie wat is 'zwaar' ga je toch nooit uitkomen. Ik vind persoonlijk iemand van 70kilo al vrij zwaar, maar dat is voor mij makkelijk te zeggen terwijl ik zelf nog geen 55 weeg. Uiteindelijk zijn die 55 ook 55 hele kilo's en feitelijk 55 teveel voor mijn paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:27

_Femkeeex schreef:
Jammer , dat sommige mensen de neiging voelen hun mening zolang door te drammen. Het is een zeer interessante discussie , ik zou het jammer vinden als het topic opslot zal gaan...

zolang sommige mensen met flink overgewicht voor hun eigen plezier nog op een paard stappen is iedere discussie over dit onderwerp zinloos.
Ik denk dat Nikki@ dat ook bedoelt.Maar het klinkt niet aardig natuurlijk.
Ik blijf het persoonlijk ook een raar idee vinden dat een pony(IJslander)gewoon 90 kilo kan dragen....of liever gezegt...moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:28

Klopt Geerke! :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:29

geerke schreef:
zolang sommige mensen met flink overgewicht voor hun eigen plezier nog op een paard stappen is iedere discussie over dit onderwerp zinloos.
Ik blijf het persoonlijk ook een raar idee vinden dat een pony(IJslander)gewoon 90 kilo kan dragen....of liever gezegt...moet.

Nou het 'kan' daarom doen ze het. Paard zakt niet door de hoeven en breekt de rug niet. En als het 'kan' dan is het legitiem ofzo

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:30

Gillbo schreef:
Geerke waar baseer jij dat op?
Is dat echt zo of is dat iets wat ook zo bewezen is? Dat paarden amper worden getraind?
Dan zou dat ergens in cijfers terug moeten te vinden zijn toch over paarden met rugklachten

de paardenwereld bestaat uit meer dan alleen de wedstrijdsport.
Ik heb het even over de vele pony's en paarden die gewoon bereden/ingereden worden door penny's...zonder enige training.
Maar misschien dat dat in Nederland minder voorkomt,in Frankrijk is het meer dan normaal dat je er gewoon op gaat zitten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:31

Zizipicoleo schreef:
Amandavd schreef:
Je hebt nooit het recht om een ander voor iets uit te maken ongeacht of je het zelf bent geweest of niet. Nu is het ook nog hun eigen schuld dat jij ze dikkerds noemt omdat ze iets gedaan hebben wat jou tegen stond? My god, jij hebt echt nog veel te leren.

Als ze een paard hadden gereden dat bij ze past, had ik ze gewoon een flinke amazone en ruiter genoemd. Nu mishandelen ze in mijn ogen hun paarden en noem ik ze dikkerds. Daar kun je het mee eens zijn of niet, ik doe het toch. Mensen beledigen is nooit netjes, maar soms kan ik dat niet laten en dit geval heb ik er ook geen spijt van.

Triest hoor, wat een zielige mentaliteit heb jij. Al ben je bijna een ex-dikkertje is dat geen vrijbrief om anderen maar te beledigen om iets wat jij vind.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:31

Gillbo schreef:
Ik vind juist een goede balans tussen ruiter en paard erg belangrijk.
Dat hangt voor mij niet af van een kilo meer of minder. (extreem) overgewicht vind ik dan weer een ander verhaal
Ik laat me dan niet zo beïnvloeden door cijfertjes en kijk liever nar het algehele plaatje

Ik vraag me terdege ook af wat karakter voor een invloed heeft op je paard.
Mensen zijn hier soms(niet persee in dit dit topic) zo ontzettend stellig en hard, met echt een gebrek aan sociale vaardigheden en inlevingsvermogen
Dan vraag ik mij of hoe kunnen die paardrijden, zien alleen het gebrek van een ander.En zelfreflectie is juist iets wat je enorm moet beheersen als je paardensport beoefend.
Maar dat is weer een andere discussie

Ik vraag me af of je dat zo kunt stellen.
Ik kan bikkelhard zijn als het gaat om mensen.
Maar gaat het om dieren ben ik een zacht gekookt ei.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:32

Moeilijk onderwerp. De 10% regel vind ik persoonlijk te overdreven.
Mijn brede tinker van 1.65 zal een kilo of 700 wegen maar kan echt wel, als hij wat ouder is (hij is nu nog maar 3) meer dan 70 kg hebben. 140 kg (20% dus) zou ik er echter nooit opzetten. Ik denk dat er geen precies percentage te noemen is. Er is zoveel meer dan kg. Tuigage, bespiering, zijn de kg vet of spier, kundigheid van de ruiter. Denk dat common sense in deze ook gewoon heel belangrijk is. Op het moment dat je paard zichtbaar moeite heeft met een ruiter vind ik het al te ver gaan en had men eerder in moeten grijpen vind ik, maar aan de andere kant blijft logisch nadenken ook belangrijk.

Ik heb een onwijs sterkt stoer jong paard, denk dat ik hem best 5 x per week met 100 kg op zijn zou kunnen laten lopen zonder dat hij zichtbaar last er van heeft. Echter mijn common sense zegt gewoon, duhh dat doe je niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:33

je kunt je inderdaad afvragen of het berijden van een paard door iemand met flink overgewicht niet aan mishandeling grenst.Ik vind dat dus los staan van iemand beledigen...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:34

Bruintje en ook dat kan je ter discussie stellen ;-)
Heeft een paard wel iets aan een zacht gekookt ei.Ben je dan wel geschikt om paard te rijden?.
Geen oordeel overigens hier hoor maar wel iets leuks om over na te denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:35

Collie2008 schreef:
geerke schreef:
Ik blijf het persoonlijk ook een raar idee vinden dat een pony([ras])gewoon 90 kilo kan dragen....of liever gezegt...moet.

Nou het 'kan' daarom doen ze het. Paard zakt niet door de hoeven en breekt de rug niet. En als het 'kan' dan is het legitiem ofzo
Dat vind ik onzin.
Ik kan ook op mijn paard gaan zitten, zal niet gelijk haar rug breken of door de benen zakken, maar het zou wel een enorme belasting voor haar zijn en ook zeer schadelijk.

Zelf denk ik dat er 2 groepen mensen zijn.
De mensen die echt niet door hebben dat ze te zwaar zijn.
En de mensen die het eigenlijk wel weten, maar er toch mee doorgaan.

En dan natuurlijk nog de groep die het weet en daarom dus niet rijdt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:37

geerke schreef:
je kunt je inderdaad afvragen of het berijden van een paard door iemand met flink overgewicht niet aan mishandeling grenst.Ik vind dat dus los staan van iemand beledigen...

Maar paardrijden in het algemeen is toch niet goed voor de rug.
"We" hebben alleen geaccepteerde schadegrens ingesteld toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:40

Gillbo schreef:
geerke schreef:

Maar paardrijden in het algemeen is toch niet goed voor de rug.
"We" hebben alleen geaccepteerde schadegrens ingesteld toch

Amen to that! _/-\o_

Maar het blijft dan de discussie, waarom mensen dan alsnog (bewust/onbewust) boven die schade grens gaan zitten. En er altijd maar smoesjes bij bedenken waarom het zogenaamd zou kunnen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:41

Nikki nou ja alweer eens, moet niet gekker worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:45

Hahahaha, sssst laten we dat stiekem houden!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:50

Hoe zit dat dan in de westernsport, die zie ik toch hele grote mannen (ook in de top) rijden?
Laat mensen toch eens zelf uit maken wat ze doen met hun paard. Die paar uurtjes in de week .

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:57

Gillbo schreef:
Bruintje en ook dat kan je ter discussie stellen ;-)
Heeft een paard wel iets aan een zacht gekookt ei.Ben je dan wel geschikt om paard te rijden?.
Geen oordeel overigens hier hoor maar wel iets leuks om over na te denken

Vind ik ook leuk :)

Zacht gekookt is anders dan niet consequent.

Ik bedoel meer als ik denk dat het niet goed gaat met mijn dieren zijn ze sneller bij een dierenarts dan ik naar een dokter zou gaan.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:04

Nikki schreef:
Maar het blijft dan de discussie, waarom mensen dan alsnog (bewust/onbewust) boven die schade grens gaan zitten. En er altijd maar smoesjes bij bedenken waarom het zogenaamd zou kunnen.

Hetzelfde als voor alcoholgebruik, drugs roken, teveel suiker en zout in ons eten.
Het is menselijk en als we niet direkt de fout zien, is het dan wel zo erg?
bewerkt vlees is kanker verwekend, bij 30, 40 of 50 gram per dag.
We negeren het feit en discusieren graag over het getal.

We trekken graag een rookgordijn zoals het voorbeeld van Jeroen Dubbeldam.
rugproblemen? paard krijgt gegarandeerd slijtage in de gewrichten, artrose bij London.
nee slijtage! uit de sport? nee de lijst van toernooien was indrukwekend.

ik vind dat je kunt discusieren of wedstrijdsport met een paard met artrose niet aan mishandeling grenst. Het is niet moeilijk zaken zo te formuleren dat we het daarover eens worden.
Arme London wordt zo mishandeld. Misschien is het het fijnste uurtje van de dag van het paard, s morgens stram, half uurtje masseren, longeren warm werken en dan lol met je bolle baas.

iedereen doet waarin hij/zij zelf geloofd, maar schade is inderdaad ingecalculeerd.