Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Ik denk toch dat domweg het om een vertalingsprobleem gaat.
Heuschmann spreek in zijn eigen taal namelijk over de gedragen rug, niet over een aangespannen rug.
vur schreef:In het Nedrelands is het soms al moeilijk om elkaar goed te begrijpen. Duits wordt wel vaker verkeerd vertaald. Vooral als het gaat om technische termen. Dan wordt het helemaal onbegrijpelijk. He je misschien de Duitse tekst van Heuschmann Xavier?
XavierB schreef:vur schreef:In het Nedrelands is het soms al moeilijk om elkaar goed te begrijpen. Duits wordt wel vaker verkeerd vertaald. Vooral als het gaat om technische termen. Dan wordt het helemaal onbegrijpelijk. He je misschien de Duitse tekst van Heuschmann Xavier?
Neen, ik heb enkel de Nederlandse versie gezien die iets makkelijker aan te kopen was (mea culpa). Niettemin denk ik niet dat 'aangespannen rugspieren' een foute vertaling van 'ontspannen rugspieren zou zijn' (dat zou meer dan een nuance verschil zijn, lijkt mij).
Sizzle schreef:Gedragen: veel kracht uit het achterbeen, groze passen, daardoor veel schwung zodat de romp een grote beweging maakt. Hoe groter de rompbeweging hoe sterker de aan en ontspanning moet zijn. Dat is pure natuurkunde, wet van de traagheid.
Losse rug: gangen weinig van de grond, weinig schwung daardoor kleine rompuitdlag en daardoor minder rugdynamiek nodig.
Sizzle schreef:In mijn ogen denk je veel te moeilijk Xavier. Die termen losse rug en gedragen rug zijn duidelijk verzinsels van Heuschmann omdat hij graag een pagina samenvatting wilde hebben aan het begin van het boek.
Als je naar de uitleg kijkt is het super simpel.
Gedragen: veel kracht uit het achterbeen, groze passen, daardoor veel schwung zodat de romp een grote beweging maakt. Hoe groter de rompbeweging hoe sterker de aan en ontspanning moet zijn. Dat is pure natuurkunde, wet van de traagheid.
Losse rug: gangen weinig van de grond, weinig schwung daardoor kleine rompuitdlag en daardoor minder rugdynamiek nodig.
Verspande rug: rug wordt overstrekt, worft dan toch een grote beweging gevraagd dan kan de rug de rompbewegings dynamiek niet opvangen en klapt het gewicht in de banden.
Moeilijker is het niet.
Simpelman schreef:Olivièra laat ons uitgesproken kundig een over actief bijna vluchtend paard zien, dat extreem gehoorzaam en precies de aanwijzingen volgt die het ontvangt, was zijn spel. Het paard danst niet mee, het wordt gedanst.
.
ikke schreef:Sizzle schreef:In mijn ogen denk je veel te moeilijk Xavier. Die termen losse rug en gedragen rug zijn duidelijk verzinsels van Heuschmann omdat hij graag een pagina samenvatting wilde hebben aan het begin van het boek.
Als je naar de uitleg kijkt is het super simpel.
Gedragen: veel kracht uit het achterbeen, groze passen, daardoor veel schwung zodat de romp een grote beweging maakt. Hoe groter de rompbeweging hoe sterker de aan en ontspanning moet zijn. Dat is pure natuurkunde, wet van de traagheid.
Verspande rug: rug wordt overstrekt, worft dan toch een grote beweging gevraagd dan kan de rug de rompbewegings dynamiek niet opvangen en klapt het gewicht in de banden.
Moeilijker is het niet.
En daar hebben we dan 10 pagina's lappen tekst voor nodig.......
Amen.
Starbreeze schreef:Dat klopt wel maar er worden hier nogal wat hoge school oefeningen besproken. Misschien eerst eens de basis onder de knie krijgen en daar duidelijke overzichtelijke informatie voor opschrijven. Ik zie hier door de bomen het bos niet meer.
ariatje schreef:Het verschil tussen mechanisch en conditioneren heeft geen duidelijke scheidslijn
Het is een eeuwenoude discussie tussen dressuur en circusmensen.
Het circus conditioneert klassieke dressuur werkt mechanisch ( in die zin dat er gebruik gemaakt wordt van de natuurlijke fysieke reflexies waardoor een paard niet anders kan dan een bepaalde oefening uit te voeren ).
Maar waar gaat mechanisch over in conditioneren?
Voorbeeld: Men leert een paard tussen de pilaren de piaffe, netjes klassiek. Op een gegeven moment tik je zachtjes de hak aan en het paard gaat als vanzelf zitten. Het begin van een pesade, levade of misere. Als ik dit maar vaak genoeg doe heb ik op gegeven moment helemaal geen fysiek aantikken meer nodig. Mijn lichaamshouding, mijn arm richting de hak is voor het paard voldoende om al te gaan zitten. Klassiek leert men het paard wachten op de fysieke aanraking ( om diverse redenen ). Binnen het circuswerk waar men het paard op afstand wil kunnen "besturen" wil men de eigen inbreng van het paard en laat hem dus op uitsluitend het handgebaar al gaan zitten.
Wat is goed, wat is fout?
Dat is er dus niet!
Men conditioneert paarden voor het doel waarvoor men het wenst te gebruiken. En wat de mens prefereert en het paard het makkelijks accepteert. Of dat het mechanisch of conditionerend wordt gedaan is dus afhankelijk van hoe het paard gebruikt gaat worden. Binnen de vlakkebaansport neemt een paard zeer veel druk in mond en dat is ook noodzakelijk binnen de dressuursport weer juist onwenselijk. Wat is goed wat is fout?
Het is niet zwart wit maar overwegend GRIJS
XavierB schreef:Nu mijn meest belangrijke punt is dat conditioneren een zeer essentieel element is, dat dat principe niet is vertegenwoordigd in de FN Richtlinien en dat dat gemis een terechte kritiek is op het concept van aanleuning volgens die richtlijnen. Mogen we dat dan besluiten?
Of dit een open deur intrappen is, Simpleman, dat weet ik nog niet (voor jou mss wel) maar er zijn heel wat ruiters die zonder enig benul van een conditionerend principe op hun paarden zitten.
Ik denk dat als we over het belang van conditioneren eens zijn, dan kunnen we overgaan op de tweede vraag (wat een vraag is rond 'optimaliteit', en ook afhankelijk van paard tot paard), is hebben we 'idealiter' (dus als uiteindelijk streefdoel) nood aan een minimale druk in de mond? Nu mag ik vragen om te wachten op deze vraag verder te gaan om eerst te bevestigen of iedereen het eens is met het eerste besluit (want anders worden de zaken door elkaar gehaald).
Simpelman schreef:Nee Xavier, het stuk aanleuning is essentieel, namelijk het uitstrekken van de hals naar voren tot aan de begrenzing.
Dit samen met de voorwaarts stuwende achterhand leidt tot verende bewegingen.
Olivièra laat ons uitgesproken kundig een over actief bijna vluchtend paard zien, dat extreem gehoorzaam en precies de aanwijzingen volgt die het ontvangt, was zijn spel. Het paard danst niet mee, het wordt gedanst.
Hij laat ons niet een ontspannen/losgelaten swingend paard zien dat meedoet.
Het is een andere rijstijl, voortkomend uit de Iberiaanse cultuur van gebruiksrijderij.
In onze cultuur hebben we besloten dat het optimum moet zijn de perfectionering van de natuurlijke bewegingen van het paard.
Wij zoeken schoonheid en elegantie in ed beweging.
XavierB schreef:ikke schreef:En daar hebben we dan 10 pagina's lappen tekst voor nodig.......
Amen.
Ikke, jouw standpunt kennen we inmiddels al, je hoeft dat niet blijvend herhalen. Indien de posts je frustreren, lees ze dan niet. Persoonlijk ben ik ook niet geïnteresseerd in kortzichtige twitter reacties, dus ik ga topics die op zo een manier worden gevoerd ook niet lezen.
Dus voor alle 'twitter participanten': ga een ander topic lezen, doe iets wat je niet frustreert, lees wat kinderboeken (staan immers heel weinig woorden in) voor mijn part. Dit topic is immers niet opgezet om lichtzinnig over het onderwerp te gaan en ligt daarom niet in lijn van wat jullie beogen.
Dit behoeft geen antwoord van eender wie die zich door de term 'twitter participant' voelt aangesproken. Als starter van dit topic zou ik met klem willen vragen om enkel inhoudelijke reacties te plaatsen met enige substantie en andere types reacties te weerhouden. Ik denk dat er voldoende topics zijn waar met een aantal lijnen kan getweet worden, leef je daar uit.
ariatje schreef:XavierB schreef:Nu mijn meest belangrijke punt is dat conditioneren een zeer essentieel element is, dat dat principe niet is vertegenwoordigd in de FN Richtlinien en dat dat gemis een terechte kritiek is op het concept van aanleuning volgens die richtlijnen. Mogen we dat dan besluiten?
Of dit een open deur intrappen is, Simpleman, dat weet ik nog niet (voor jou mss wel) maar er zijn heel wat ruiters die zonder enig benul van een conditionerend principe op hun paarden zitten.
Ik denk dat als we over het belang van conditioneren eens zijn, dan kunnen we overgaan op de tweede vraag (wat een vraag is rond 'optimaliteit', en ook afhankelijk van paard tot paard), is hebben we 'idealiter' (dus als uiteindelijk streefdoel) nood aan een minimale druk in de mond? Nu mag ik vragen om te wachten op deze vraag verder te gaan om eerst te bevestigen of iedereen het eens is met het eerste besluit (want anders worden de zaken door elkaar gehaald).
Ehm ik denk niet dat ik daar geen uitspraak over ga doen, daar het me weer te theoretisch en te strak omlijnd wordt. Zoals gezegd er is geen strakke scheidlijn. De SRS werkt zeer klassiek en mechanisch geen ruimte voor circuswerk. Moet daar meer conditionering zijn? Ze zijn geconditioneerd nl op de mechanische wijze. Wat ons weer brengt op een discussie wanneer iets conditionering is.
Iets wat door opleg van buitenaf door herhaling een reflex wordt. Sorry ik kan dus niet mee in de strakke omlijning. Maar begrijp je doel.
In je stelling dat er als uiteindelijk streefdoel in minimale druk moet zijn , ja! Met als toevoeging dat het zou moeten worden omschreven als : zo minimaal als mogelijk zonder dat het inboet aan de prestaties. En dan heb je wederom een omschrijving die ruimte tot discusie geeft....
GRIJS GRIJS GRIJS.....
cherie78 schreef:Als ik de posten van Simpelman goed interpreteer, valt bij hem (door de invloed van het Skala) nooit de druk (hoe minimaal ook) nooit weg.
Er blijft altijd verbinding tussen de paardenmond en de hand van de ruiter in een "rechte" lijn.