Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:29

En ik heb het gevoel dat je zadel de pony belemmerd. :o
Hij ligt in ieder geval niet goed.
Maar zal ook wel lastig zijn om voor een kleine pony een goed passend zadel te vinden.
We hebben er met die grote van ons al moeite mee.

Ik vind de pony op de foto trouwens prima lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:33

Waarom en hoe belemmert het zadel de pony? Hij loopt toch prima? Ik zie niet zoveel verkeerds aan het zadel eerlijk gezegd.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:37

@Alfab; Bedankt voor je reactie. Aanleuning is inderdaad een lastig punt, een bitloos hoofdstel dat vrij los zit helpt daar inderdaad niet bij mee. Ik rij hem zelf wel eens met kaptoom en dan gaat het al een stuk makkelijker. Maar omdat pony heel gevoelig overal op reageert laat ik mijn broertje liever met dit (vriendelijkere) hoofdstel rijden.

@KBK; Is me nooit opgevallen van dat zadel (is boomloos trouwens), hoe/waar is dat precies in terug te zien? Kleine pony is het niet, hij is 1.56 :P Ik rij zelf op een ander zadel op Hy, maar daar past broertje (nog) niet in. Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:45

Misschien vertekend het ook wel hoor, maar wat ik zo zie is dat de pad echt veel te ver naar voen ligt en je ziet dat het zadel schuift/los komt van de rug.
Dat is natuurlijk altijd wel een beetje als een paard zich rond maakt, maar ik vind het op de eerste foto wel wat extreem.
Op foto 2 zie je ook dat het zadel zelf te ver naar voren ligt.

Wij hebben ook een paard met een lastige bouw en hebben daar ondertussen al een stuk of 5 zadelmakers bij gehad, dus ik weet hoe lastig het kan zijn. :j

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:54

De pad ligt inderdaad best een stuk te ver naar voren ja, het is me nooit opgevallen dat het schuift oid, maar ik zal er volgende keer eens naar kijken wanneer ze aan het rijden zijn! Bedankt in ieder geval :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:03

Ik lees even mee, maar snap de opmerking niet waarom het paard of de pony in dit geval geen aanleuning aan kan nemen omdat hij geen bit in heeft. Kan iemand mij dit uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:06

brighteyes85 schreef:
Ik lees even mee, maar snap de opmerking niet waarom het paard of de pony in dit geval geen aanleuning aan kan nemen omdat hij geen bit in heeft. Kan iemand mij dit uitleggen?

Hier een mooi artikel over aanleuning;
http://www.paul-versluis.nl/downloads/D ... ning_2.pdf

Hoe zie jij aanleuning zonder bit?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:09

Wanneer een paard in stap, draf of galop met de neus vlak boven het zand loopt, zijn dan per definitie de buikspieren aangespannen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:33

jannico schreef:
Prima topic, ik zal voornamelijk in de meeleesstand staan maar ik ben wel benieuwd naar jullie opinie over dit filmpje, dit komt volgens mij uit de zelfde tijdsgeest als E van Loon. Dus met betrekking tot de teugel voering wellicht interessant.

https://www.facebook.com/HDV12Book/vide ... =2&theater

Mooi jannico :)
Perfecte harmonie en lichtheid.

Wél een heel ander type paard dan dat heden ten dage "normaal" is, veel minder atletisch dan de KWPNers.
Hierdoor lijkt het allemaal veel minder spectaculair dan wat we nu gewend zijn te zien in de GP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:32

Starbreeze schreef:
Wanneer een paard in stap, draf of galop met de neus vlak boven het zand loopt, zijn dan per definitie de buikspieren aangespannen?
Niet automatisch.
Om de buikspieren goed te laten werken, zal een paard zijn rugspieren 'los' moeten laten/ontspannen.
Als 1 van de twee niet (goed) gebeurt, is dat alsnog niet goed voor een paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:35

Spuit 11 komt ook even langs: het filmpje van @LoveUggs naar mijn inzicht: vertoont een vluchtend paard dat alleen loopt omdat het niet anders weet wát te doen. Dat paard is idd. nog helemaal niet aan OHZ toe.
Laat staan dat je hier zinnige hulpen op kunt toepassen. Het kan amper uit de weg met zichzelf én en ruiter erop. Het valt zwaar naar binnen is in feitelijk onbestuurbaar.

een fiks aantal stappen terug doen zou hier de aangewezen weg zijn.
Terug naar de longe!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:42

Starbreeze schreef:

wat kbk al zegt, het hoeft niet per definitie. Zijn achterhand moet wel meedoen en ondertreden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:48

Nee, want een paard dat z'n neus tot op de grond steekt, is een grazend paard. Er hoeven dan helemaal geen buikspieren mee te werken. Dat is nou iets dat wij ze als ruiter (onder onze belasting op de rug) dienen te leren, niet de rug weg te drukken voor het gewicht, maar te ontspannen onder dat gewicht en in beweging mét aanspanning van de buikspieren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:52

Mijn paard kan in stap, draf en galop het zand raken met zijn neus Terpentijn :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:03

Ja die van mij ook, en velen met hun paarden OHZ ook, maar wordt er dan een inspanning geleverd (met name buikspieren aangespannen)?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:06

Ja dat weet ik niet, vandaar mijn vraag :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:08

Een paard dat iemand op z'n rug draagt, spant zich natuurlijk altijd wel wat in, maar het gaat er meer om of hij daarbij de juiste spieren aan,- en ontspant.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:15

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:21

Ik heb het gevoel dat er echt twee 'manieren' van halsstrekken zijn. Bij de ene manier laat het paard zich helemaal los en laat het daarbij ook het hoofd als het ware gewoon naar beneden 'hangen' (tussen haakjes, want hij hoeft daarbij niet zwaar in de hand te worden, is mijn ervaring). De buikspieren zijn daarbij voor mijn gevoel toch echt een stuk minder aangespannen dan wanneer het paard echt aanleuning neemt, de bovenlijn als het ware naar voren uit wil schuiven en voorwaarts naar het bit reikt. Of met de neus over de grond lopen echt kan zonder dat daarbij de buikspieren ook maar een beetje worden aangespannen, betwijfel ik. De buik- en rugspier werken toch zodanig met elkaar samen dat wanneer de rugspier ontspant en langer wordt (wat wel zal moeten om het hoofd zo laag te kunnen brengen), de buikspier toch iets zal moeten verkorten om te zorgen dat het paard enigszins in evenwicht blijft lopen?

Wel een interessante vraag trouwens. Ik voel zelf duidelijk verschil tussen de twee manieren en zou het wel fijn vinden om te weten of echt met de neus door het zand, dus meer neerwaarts dan voorwaarts, ook nog iets doet voor de buikspieren, of dat dat alleen maar fijn is om de losheid weer even op te zoeken.

*edit: het artikel hierboven bevestigt die twee varianten wel, grappig om te zien. :j
Om het nog wat beter te begrijpen haal ik er nog even wat beeld bij. Twee foto's van halsstrekken in de proef. Ik heb er zelf ook wel het een en ander over te zeggen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie hier zien gebeuren?
Afbeelding
Afbeelding

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:28

[***] schreef:
brighteyes85 schreef:

Hier een mooi artikel over aanleuning;
http://www.paul-versluis.nl/downloads/D ... ning_2.pdf

Hoe zie jij aanleuning zonder bit?

Leuk artikel, maar ik snap nog niet waarom aanleuning niet bitloos zou kunnen.
Als mijn paard over de rug en in balans loopt met een ontspannen kaak en niet kauwen op een bit maar wel kauwend. Volgens het artikel is aanleuning bereikt als het paard aan het been is, juist reageert op zit, knie en heup en er een elastische verbinding bestaat tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter.
Ik zie niet in waarom die elastische verbinding niet kan bestaan tussen hand en hoofd (neus en oren waar de druk van het bitloze hoofdstel zich over het algemeen bevindt).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:58

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:15

Appelflapje, ik ga een poging wagen. De eerste foto strekt het paard inderdaad zijn hals maar zijn rug is niet bol en zijn achterhand doet niet lekker mee. Hier zullen de buikspieren minder aangespannen zijn dan op foto twee. Daar zie ik een paard met een mooie bolle rug, hals zakt mooi vanuit de schof en de buikspieren zullen hier meer aangespannen zijn. Het is inderdaad een combinatie van rugspieren en buikspieren. Ik hoor will faeber nog in een paar filmpjes zeggen "pregnant mare" buikjes bij ruinen die de bovenlijn nog niet goed ontwikkele hebben. Het is een samenwerking van spiergroepen. Ik rijd in het vwnw ook vaak tempowisselingen. Dan spannen ze ook even de buikspieren aan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:30

Ik vind het moeilijk om een eventueel verschil te zien Appelflapje want de foto's zijn op verschillende momenten in de draf genomen. Je hebt namelijk best kans dat als foto 1 net wat later genomen was (op het moment dat het achterbeen naar voren gaat) dat de rug daar ook bol geweest was. Wel mooie plaatjes trouwens!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:33

Simpelman schreef:
jannico schreef:
Prima topic, ik zal voornamelijk in de meeleesstand staan maar ik ben wel benieuwd naar jullie opinie over dit filmpje, dit komt volgens mij uit de zelfde tijdsgeest als E van Loon. Dus met betrekking tot de teugel voering wellicht interessant.

https://www.facebook.com/HDV12Book/vide ... =2&theater

Mooi jannico :)
Perfecte harmonie en lichtheid.

Wél een heel ander type paard dan dat heden ten dage "normaal" is, veel minder atletisch dan de KWPNers.
Hierdoor lijkt het allemaal veel minder spectaculair dan wat we nu gewend zijn te zien in de GP.

Ben ik nou heel kritisch als ik vind dat dit paard z'n rug niet echt lijkt te bollen?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:36

Starbreeze schreef:
Ja dat weet ik niet, vandaar mijn vraag :))

Volgens mij is het zo dat als een paard met z'n hoofd laag loopt, en je hem vervolgens voorwaarts drijft, dat je hem dan stimuleert om zijn buikspieren aan te spannen. Daarom gooien ze in het begin hun hoofd weer omhoog zodra je voorwaarts drijft, het is best zwaar voor ze.