Zou het fijn vinden als dit geen wel-niet-wel-niet topic gaat worden. Misschien een nieuw topic openen als je puur de discussie wilt voeren of CR wel of geen onzin is?
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Askja schreef:Terwijl het voor veel ruiters een verademing is om eindelijk eens heel bewust te leren voelen hoe ze hun lichaam gebruiken op het paard en hoe veel impact kleine aanpassingen in hun zit kunnen hebben op de manier waarop het paard zich onder hen beweegt.
Askja schreef:Dat een niet-traditionele methode als CR (nog?) niet doorgesijpeld is in de reguliere sportinstructie heeft m.i. meer te maken met de conservatieve instelling van de reguliere opleidingen dan met het niet deugen van CR als methode.
nombrado schreef:Het bewust worden van je manier van zitten als ruiter, werd vroeger je al aangeleerd aan de longe zonder zadel (of beugels) en zonder teugels...eerst je balans vinden, vandaar uit kan je pas onafhankelijk hulp geven en gaan rijden. (balans vinden met ruiter erop, geld precies zo voor een paard!) Dat vind je nu nergens meer.
Citaat:Wat in mijn optiek helpt met het bewust worden (en loslaten) van je lichaam is dansen, zoals salsa merengue (met de heupjes) Voor de heupen, en eens echt leren rechtop te staan en te lopen.
Dan win je al heel veel wat je gebruiken kan met rijden.
Arabesk schreef:nombrado schreef:Het bewust worden van je manier van zitten als ruiter, werd vroeger je al aangeleerd aan de longe zonder zadel (of beugels) en zonder teugels...eerst je balans vinden, vandaar uit kan je pas onafhankelijk hulp geven en gaan rijden. (balans vinden met ruiter erop, geld precies zo voor een paard!) Dat vind je nu nergens meer.
In Kwadijk heb ik nog les gehad van iemand uit het leger. Beugels eraf, hele les gewoon rijden, niet janken. Niks pedagogische aanpak, viel je eraf, moest je er weer op, al jankte je tranen met tuiten. Kun je tegenwoordig niet meer mee aankomen bij oudersCitaat:Wat in mijn optiek helpt met het bewust worden (en loslaten) van je lichaam is dansen, zoals salsa merengue (met de heupjes) Voor de heupen, en eens echt leren rechtop te staan en te lopen.
Het ouderwetse boek op je hoofd en rondlopen.
EliseXJoelle schreef:Ik heb wat foto's op facebook gevonden van dik 2 jaar geleden.
Plaats deze foto's NIET om commentaar te krijgen maar om een verschil te laten zien. Daarbij ben ik niet ver gevorderd in CR maar wel overtuigd
Voor:
[ [url=m/9os0g6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hj5Io0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BLhaw5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na meerdere CR lessen:
[ [url=m/hF8b5R.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PmFC0N.jpg]Afbeelding[/url] ]
er staan verschillende Centered Riding filmpjes op youtube.
Arabesk schreef:nombrado schreef:Het bewust worden van je manier van zitten als ruiter, werd vroeger je al aangeleerd aan de longe zonder zadel (of beugels) en zonder teugels...eerst je balans vinden, vandaar uit kan je pas onafhankelijk hulp geven en gaan rijden. (balans vinden met ruiter erop, geld precies zo voor een paard!) Dat vind je nu nergens meer.
In Kwadijk heb ik nog les gehad van iemand uit het leger. Beugels eraf, hele les gewoon rijden, niet janken. Niks pedagogische aanpak, viel je eraf, moest je er weer op, al jankte je tranen met tuiten. Kun je tegenwoordig niet meer mee aankomen bij oudersCitaat:Wat in mijn optiek helpt met het bewust worden (en loslaten) van je lichaam is dansen, zoals salsa merengue (met de heupjes) Voor de heupen, en eens echt leren rechtop te staan en te lopen.
Het ouderwetse boek op je hoofd en rondlopen.
SparklingApp schreef:Boek op je hoofd en zonder beugels op je kont blijven zitten tot je het leert zijn manieren waarop je tot een bepaalt "plaatje" komt, juist MET spierspanning, bij CR gaat het juist om het loslaten van spierspanningen.. de beweging door je lichaam laten vloeien met een lichte aanspanning vanuit je diepliggende spieren.
.
Askja schreef:Das natuurlijk niet helemáál waar Nombrado, dat je 'alles' los kunt laten als je in je middelpunt zit. Juist dat in je middelpunt zitten vergt controle over de spieren rond je wervelkolom. Dat voelt misschien niet als spierkracht, want het gaat om balans en coördinatie, en daarvoor gebruik je niet je grote rompspieren, maar juist de kleine spiertjes aan/rondom je wervelkolom. Die zet je aan het werk door je zwaartepunt te stabiliseren, door daar je aandacht op te richten. Ofwel centreren. Zou je echt alles loslaten, dan zou je als een plumpudding in elkaar zakken.
Als je van nature te los bent in/rond je bekken kost het overigens best wat mentale inspanning en lichaamsbeheersing om dit te bereiken. De aanwijzing 'ontspan!' kan er dan juist toe leiden dat je te veel beweging doorlaat in je bekken en onderrug waardoor je zwaartepunt niet stabiel is en je het paard stoort in zijn balans. Niet uitsluitend ontspannen dus, maar je bekken en onderrug stabiliseren door de beweging met je rompspieren te absorberen zonder je heupen en onderrug vast te zetten. De gelukkigen onder ons (ik niet) die van nature gemakkelijk kunnen centreren doen dit onbewust vanzelf.
Imre schreef:Je kan goed voelen wat je heupen doen door het sturen vanuit je navel te doen als je op een bureaustoel zit. Laat je voeten plat op de grond staan en draai naar links. Je zal merken dat je rechter heup verder naar achter is dan je linker. Dat gebeurt in het zadel ook.
Verder vraag ik me af of jij en je instructeur wel hetzelfde bedoelen met 'heup'. Het gaat echt om het gewricht, niet om het bot dat je iets hoger kan voelen, dat is je bekken. Zie plaatje hieronder.
[ Afbeelding ]
nombrado schreef:[
"met een lichte aanspanning aan dieper liggende spieren" ? Welke spieren? Welke houden je dan recht en in balans??