Centered riding, meer mensen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:16

Ach laat maar, mensen willen foto's zien, mensen zijn bereid met billen bloot te gaan en ach er wordt niet eens naar gekeken. :Y)

Zou het fijn vinden als dit geen wel-niet-wel-niet topic gaat worden. Misschien een nieuw topic openen als je puur de discussie wilt voeren of CR wel of geen onzin is?
Laatst bijgewerkt door Selina op 13-07-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:27

Jammer dat sommigen CR af blijven doen als een hoop vaag gezwets en dat daarbij gezegd wordt dat het nut ervan maar eens aangetoond moet worden met beeldmateriaal van een ruiter die 'CR tot in de puntjes beheerst'. Altijd maar die focus op het plaatje, op de zichtbare en meetbare prestatie. Als je met behulp van CR geen Grand Prix kunt rijden, stelt het niks voor, zoiets. Terwijl het voor veel ruiters een verademing is om eindelijk eens heel bewust te leren voelen hoe ze hun lichaam gebruiken op het paard en hoe veel impact kleine aanpassingen in hun zit kunnen hebben op de manier waarop het paard zich onder hen beweegt. Om eindelijk in alle rust eens bezig te zijn met bewustwording en voelen in pkaats van het paard verbeteren. Dat staat los van het niveau waarop ze rijden. Dat een niet-traditionele methode als CR (nog?) niet doorgesijpeld is in de reguliere sportinstructie heeft m.i. meer te maken met de conservatieve instelling van de reguliere opleidingen dan met het niet deugen van CR als methode.
Omdat het geen trainingsmethode is maar een methode om de ruiter te verbeteren, kan CR ruiters helpen om binnen het trainingssysteem waarin zij werken verfijning te bereiken. Mits dat systeem daar ruimte voor biedt. Trainingsmethoden waarbij een paard met veel druk en inwerking in een houding worden gereden, passen daar niet bij.
Verder vind ik het jammer dat er zo ongelooflijk in hokjes gedacht wordt in de paardenwereld. Conservatisme, vooroordelen en kortzichtigheid voeren vaak de boventoon, waar openmindedness, oprechte nieuwsgierigheid en bescheidenheid over de eigen kennis en ervaring je veel verder kunnen brengen. Met als uitgangspunt het welzijn van het paard. Gemakkelijk is dat niet, want door de bomen van de overal aanwezige goeroes, betweters en commerciële hotemetoten (en ja, die zitten ook binnen CR) met bijbehorend ego is het bos vaak niet te zien.

Excuses Selina, je hebt helemaal gelijk met het off topic gaan!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:56

Askja schreef:
Terwijl het voor veel ruiters een verademing is om eindelijk eens heel bewust te leren voelen hoe ze hun lichaam gebruiken op het paard en hoe veel impact kleine aanpassingen in hun zit kunnen hebben op de manier waarop het paard zich onder hen beweegt.

Ik begrijp best dat mensen het leuk vinden om te doen, dat ze er een goed gevoel van krijgen. Maar als je bij de aanbieders kijkt, dan beloven ze ook verbetering in rijtechniek. Ik snap niet waarom er zo defensief wordt gereageerd als gevraagd wordt naar het beoogd resultaat. Als je iets aanbiedt, kun je toch gewoon open zijn in wat men er van mag verwachten? Op zich niets mis met een goed gevoel of een beetje plezier. Maar imo beloofd het ruiters ook een goede rijtechniek, en dat zie ik nog niet terug.

Askja schreef:
Dat een niet-traditionele methode als CR (nog?) niet doorgesijpeld is in de reguliere sportinstructie heeft m.i. meer te maken met de conservatieve instelling van de reguliere opleidingen dan met het niet deugen van CR als methode.

Je opmerking bevestigd helemaal het beeld wat ik eerder schetste; iedereen die kritische vragen stelt wordt van tafel geveegd met iets in de trant van 'dat je er dan nog niet aan toe bent' of zo. Mijn ervaring is dat juist veel sportruiters (ongeacht welke discipline) heel erg openstaan voor nieuwe ontwikkelingen. Sterker nog; de laatste jaren zie ik juist heel veel (nieuwe) ontwikkelingen toegepast worden door sportruiters en instructie. Dus conservatief? Nee hoor. Ik kan je zo een aantal hele concrete voorbeelden noemen. Flexchair. Teugeldrukmeter (Imke Bartels is hier voorloper in). Tristan Tucker is iemand die echt heel veel werkt met topruiters als het gaat om grondwerk en allerlei stres en schrikproblemen bij paarden. Om spanning bij (sport)ruiters te verlagen worden methodieken als hartcoherentie veel toegepast/ Hypnose om angst bij (sport)ruiters weg te nemen (ook sportruiters worden wel eens bang na een val, en er zijn er nu al heel wat die echt veel baat hebben gehad bij hypnose). Dus zomaar even een paar voorbeelden die op het vlak van de ruiter/angst/spanning/bewustwording succesvol worden toegepast door sportruiters.

nombrado

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:49

Het is inderdaad jammer, dat er vaak al bij voorbaat negatief tegenaan gekeken wordt.
Het bewust worden van je manier van zitten als ruiter, werd vroeger je al aangeleerd aan de longe zonder zadel (of beugels) en zonder teugels...eerst je balans vinden, vandaar uit kan je pas onafhankelijk hulp geven en gaan rijden. (balans vinden met ruiter erop, geld precies zo voor een paard!) Dat vind je nu nergens meer. Er wordt nu als kind geleerd.....sturen met handen, (spanning schouders) beugels niet te lang (anders raken ze die kwijt) en copieren de huidige dressuurruiters die veelal in een surfhouding zitten en geen sprake meer is van een onafhankelijke zit.
Alleen is het jammer, dat er geen duidelijke concrete (film) voorbeelden zijn van centered riding. Dat is jammer. De bedoeling is zeker goed. Het merendeel van de huidige ruiters is zich niet of nauwelijks bewust van hun lichaam. In die zin is het altijd leerzaam. Alleen kan je daar nog veel verder in gaan en de leerling duidelijk laten voelen welke zit, wat voor een impact heeft op het paard of de beweging van een paard. Ik denk dat daar de centered riders nog wel heel wat steekjes laten vallen.
Heel simpel gezegd. Schouders vastzetten als ruiter is : ademhaling te hoog, en veroorzaakt ook spanning in de schouders van je paard.
Ik ken zat voorbeeld ruiters waarvan ik vind dat ze een perfecte zit hebben. Of ze dit zelf bewust zijn en de juiste snaar bij de leerlingen weten te raken , weet ik niet. Want bij het merendeel is het een onbewust ruitergevoel. (ontstaan door ervaring)
Met angst zet je ook al vast (en je ademhaling hoog) Alles voelt een paard. Dat dus ook. Alles loslaten begint dus met je lage diepe (door je buik) ademhaling (dit kan je zonder paard al dagelijks oefenen) waardoor je bekken ook meer ontspannen worden, en je zit ontspannen en losgelaten wordt.
Alles loslaten dus......en dan blijven zitten. et voilá , daar is je middelpunt :-)
Het is allemaal niet zo ingewikkeld.....en het verbaasd me wel, dat er enorm veel centered riding instucteurs zijn..., die zelf niet echt het goede voorbeeld geven. (maar goed, dat vind ik van de meeste orun instructeurs ook ;-) )

Wat in mijn optiek helpt met het bewust worden (en loslaten) van je lichaam is dansen, zoals salsa merengue (met de heupjes ;-) ) Voor de heupen, en eens echt leren rechtop te staan en te lopen.
Dan win je al heel veel wat je gebruiken kan met rijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:21

nombrado schreef:
Het bewust worden van je manier van zitten als ruiter, werd vroeger je al aangeleerd aan de longe zonder zadel (of beugels) en zonder teugels...eerst je balans vinden, vandaar uit kan je pas onafhankelijk hulp geven en gaan rijden. (balans vinden met ruiter erop, geld precies zo voor een paard!) Dat vind je nu nergens meer.

In Kwadijk heb ik nog les gehad van iemand uit het leger. Beugels eraf, hele les gewoon rijden, niet janken. Niks pedagogische aanpak, viel je eraf, moest je er weer op, al jankte je tranen met tuiten. Kun je tegenwoordig niet meer mee aankomen bij ouders :+

Citaat:
Wat in mijn optiek helpt met het bewust worden (en loslaten) van je lichaam is dansen, zoals salsa merengue (met de heupjes ;-) ) Voor de heupen, en eens echt leren rechtop te staan en te lopen.

Het ouderwetse boek op je hoofd en rondlopen. :D

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:35

Arabesk schreef:
nombrado schreef:
Het bewust worden van je manier van zitten als ruiter, werd vroeger je al aangeleerd aan de longe zonder zadel (of beugels) en zonder teugels...eerst je balans vinden, vandaar uit kan je pas onafhankelijk hulp geven en gaan rijden. (balans vinden met ruiter erop, geld precies zo voor een paard!) Dat vind je nu nergens meer.

In Kwadijk heb ik nog les gehad van iemand uit het leger. Beugels eraf, hele les gewoon rijden, niet janken. Niks pedagogische aanpak, viel je eraf, moest je er weer op, al jankte je tranen met tuiten. Kun je tegenwoordig niet meer mee aankomen bij ouders :+

Citaat:

Bewust worden van manier van zitten en je lichaam juist gebruiken zijn 2 totaaal verschillende dingen. Ik heb ook zonder zadel op een deken leren rijden. maar noway dat mij verteld is hoe ik mijn bekken moet gebruiken, hoe ik mijn rug moet houden zonder deze te forseren en waar je je ademhaling moest houden :+ Ja het hielp voor je balans. maar wat krijg je uiteindelijk, mensen die constant zitten te knijpen met de benen. Als iets is wat bij CR wel aangepakt wordt is spanning in je lichaam dus ook het knijpen :)

Maaar op deze manier blijft het een discussie topic :Y) TS heeft dit topic gestart met de vraag of er nog meer mensen CR rijden :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:40

De instructeurs waar ik de laatste jaren bij gereden heb zijn geen officiele CR-instructeurs, maar hebben wel een aantal dingen daaruit overgenomen. En voor mij sluit het goed aan. Ik ben niet iemand die bewegingen makkelijk vanzelf begrijpt, dus ik ben maar wat blij met de veelheid aan manieren waarop CR uitleg biedt hoe je bepaalde dingen kunt doen en waar je nou eigenlijk naar streeft. Met regelmaat valt er bij een 'vage' omschrijving toch ineens een kwartje, en heb ik ineens de samenhang tussen bepaalde zaken te pakken. :j

Overigens is het ook leuk om te merken hoe veel van die zaken bv in zangtechnieken ook veel voorkomen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:41

Boek op je hoofd en zonder beugels op je kont blijven zitten tot je het leert zijn manieren waarop je tot een bepaalt "plaatje" komt, juist MET spierspanning, bij CR gaat het juist om het loslaten van spierspanningen.. de beweging door je lichaam laten vloeien met een lichte aanspanning vanuit je diepliggende spieren.

Flexchair, teugeldrukmeter en ruiterfitheid zijn "nieuwe" dingen die volgens mij gewoon uit het CR komen, dan in een nieuw jasje gestoken en meetbaar gemaakt. :D
Helemaal niks mis mee, maar tegenwoordig moet het voor veel mensen allemaal "meetbaar" zijn, maar er is ook nog een groep mensen die "voelbaar" genoeg vinden, ieder zijn keus.
Voor de mensen die CR niet meetbaar genoeg vinden kunnen misschien andere dingen zoeken om bewustwording te creëren, maar als er nog vragen zijn, zijn er hier genoeg mensen die antwoord willen geven.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:22

EliseXJoelle schreef:
Ik heb wat foto's op facebook gevonden van dik 2 jaar geleden.
Plaats deze foto's NIET om commentaar te krijgen maar om een verschil te laten zien. Daarbij ben ik niet ver gevorderd in CR maar wel overtuigd :)

Voor:
[ [url=m/9os0g6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hj5Io0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BLhaw5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na meerdere CR lessen:

[ [url=m/hF8b5R.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PmFC0N.jpg]Afbeelding[/url] ]

er staan verschillende Centered Riding filmpjes op youtube.

ziet er netjes uit! CR heeft jullie duidelijk goed gedaan!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:13

Arabesk schreef:
nombrado schreef:

Citaat:

haha, ja idd, boek op je hoofd.
Op een bankje zitten, die je vroeger had, die aan de uiteinde van boven naar beneden en links en rechts geslingerd werd, met je voetjes van de grond.... :+ (vroegere zitles)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:18

SparklingApp schreef:
Boek op je hoofd en zonder beugels op je kont blijven zitten tot je het leert zijn manieren waarop je tot een bepaalt "plaatje" komt, juist MET spierspanning, bij CR gaat het juist om het loslaten van spierspanningen.. de beweging door je lichaam laten vloeien met een lichte aanspanning vanuit je diepliggende spieren.

.

Klopt, als je namelijk niet in je middelpunt zit, in je skelet, zit je uit balans en heb je spierspanning nodig om je recht te houden.
Als je wel in je middelpunt zit, kan je alles loslaten zonder dat je van je paard dondert
Dat kan zowel lopend met een boek op je hoofd (juist) let maar eens op de onderstaande foto..
ze kunnen dit zonder handjes laten balanceren op hun hoofd, al lopend...dan moet je echt recht zijn of staan.
Afbeelding

"met een lichte aanspanning aan dieper liggende spieren" ? Welke spieren? Welke houden je dan recht en in balans??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:20

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:03

Das natuurlijk niet helemáál waar Nombrado, dat je 'alles' los kunt laten als je in je middelpunt zit. Juist dat in je middelpunt zitten vergt controle over de spieren rond je wervelkolom. Dat voelt misschien niet als spierkracht, want het gaat om balans en coördinatie, en daarvoor gebruik je niet je grote rompspieren, maar juist de kleine spiertjes aan/rondom je wervelkolom. Die zet je aan het werk door je zwaartepunt te stabiliseren, door daar je aandacht op te richten. Ofwel centreren. Zou je echt alles loslaten, dan zou je als een plumpudding in elkaar zakken.
Als je van nature te los bent in/rond je bekken kost het overigens best wat mentale inspanning en lichaamsbeheersing om dit te bereiken. De aanwijzing 'ontspan!' kan er dan juist toe leiden dat je te veel beweging doorlaat in je bekken en onderrug waardoor je zwaartepunt niet stabiel is en je het paard stoort in zijn balans. Niet uitsluitend ontspannen dus, maar je bekken en onderrug stabiliseren door de beweging met je rompspieren te absorberen zonder je heupen en onderrug vast te zetten. De gelukkigen onder ons (ik niet) die van nature gemakkelijk kunnen centreren doen dit onbewust vanzelf.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:13

Ontspanning én evenwicht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:05

Askja schreef:
Das natuurlijk niet helemáál waar Nombrado, dat je 'alles' los kunt laten als je in je middelpunt zit. Juist dat in je middelpunt zitten vergt controle over de spieren rond je wervelkolom. Dat voelt misschien niet als spierkracht, want het gaat om balans en coördinatie, en daarvoor gebruik je niet je grote rompspieren, maar juist de kleine spiertjes aan/rondom je wervelkolom. Die zet je aan het werk door je zwaartepunt te stabiliseren, door daar je aandacht op te richten. Ofwel centreren. Zou je echt alles loslaten, dan zou je als een plumpudding in elkaar zakken.
Als je van nature te los bent in/rond je bekken kost het overigens best wat mentale inspanning en lichaamsbeheersing om dit te bereiken. De aanwijzing 'ontspan!' kan er dan juist toe leiden dat je te veel beweging doorlaat in je bekken en onderrug waardoor je zwaartepunt niet stabiel is en je het paard stoort in zijn balans. Niet uitsluitend ontspannen dus, maar je bekken en onderrug stabiliseren door de beweging met je rompspieren te absorberen zonder je heupen en onderrug vast te zetten. De gelukkigen onder ons (ik niet) die van nature gemakkelijk kunnen centreren doen dit onbewust vanzelf.

hmm...een skelet is zo gemaakt (mooi stukje natuur) dan alle stukjes in elkaar passen en de 2 benen de pilaren zijn. De romp is dus makkelijk recht te houden, door al je werveltjes precies boven elkaar te hebben. Wellicht zullen er spiertjes daar ook enig medewerking aan geven. Maar je voelt het duidelijk...je zit eigenlijk boven je middelpunt, in je eigen fundament. als je je bekken ontspant (en ook die achterste bilspieren/dijbeenspieren , waar het merendeel van de mensen nog teveel spanning heeft) zitten je wervels recht boven je skelet en balanceer je op je middelpunt. Prima om mee paard te rijden ;-) Je laat je als het ware meevoeren door de beweging van het paard. Alleen wanneer het nodig is, ontstaat er een spanning, meestal aan een been of bovenbeenspier als hulp voor het paard. En in het geval van ineenzakken bij ontspanning? zit je dus niet helemaal recht. Dan zal je nog wat moeten veranderen in je houding. Meestal bekken iets kantelen. Je kan het prima voelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:52

Imre schreef:
Je kan goed voelen wat je heupen doen door het sturen vanuit je navel te doen als je op een bureaustoel zit. Laat je voeten plat op de grond staan en draai naar links. Je zal merken dat je rechter heup verder naar achter is dan je linker. Dat gebeurt in het zadel ook.

Verder vraag ik me af of jij en je instructeur wel hetzelfde bedoelen met 'heup'. Het gaat echt om het gewricht, niet om het bot dat je iets hoger kan voelen, dat is je bekken. Zie plaatje hieronder.

[ Afbeelding ]

Imre,
dank je wel!
Idd: wat bedoelt iemand toch met heup....?
Bij mij yoga wordt nadrukkelijk over het heupgewricht gesproken. - Bij mijn vroegere CR lessen heb ik :( me op gegeven moment neergelegd bij dat ik sommige dingen gewoon niet snapte.

De afgelopen week heb ik heerlijk gelet niet alleen op mijn zitbotjes, maar ook op het heupgewricht.
Nu, om de gedachte te bepalen: mijn lieve, stijve en scheve bijrijdpaard stapte 5 minuten aan de lange teugel toen we de eerste bocht namen op haar lastige kant. Dat werd een keurige stappirouette...!
....en ik heb met haar deze week 'dus' ook meer grote achten gedraafd dan in de afgelopen maanden bij elkaar ;) !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:03

nombrado schreef:
[
"met een lichte aanspanning aan dieper liggende spieren" ? Welke spieren? Welke houden je dan recht en in balans??

Het technische antwoord luidt de psoasspieren.

Maar ik herken deze discussie uit yoga: ben je in balans, dan heb je zo weinig spierspanning "dat je niets hoeft te doen".
(Vanuit mijn medische achtergrond: zou je echt niets doen, zoals wanneer je flauwvalt, dan val je dus duidelijk :Y) . )

Bij yoga hebben ze het over aanspannen vanuit ontspanning.

Uit CR herinner in me de term 'clear intent'.
(Zo deden we ooit de oefening naast het paard: ik *moest* doen alsof er water uit mijn arm stroomde, mijn arm was lang en gestrekt, clear intent en ontspannen.
.....en ander deel van de oefening: partner duwt jouw arm naar beneden.
Nou, mooi niet :Y) - vanuit clear intent kun je vreselijk sterk zijn.)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:37

Het gaat toch ook om balans en ontspanning, of aanspanning in beweging?
Stil staand kan ik me voorstellen dat je met minder spiergebruik je vormhouding aan kan houden dan in de beweging.
Ergens moeten er toch spieren wat aan het werk om niet continu achter de beweging aan te bewegen.
Op buitenrit valt het me ook vaak op hoe snel ik het warmer krijg bij een flinke galop, terwijl je het gevoel hebt dat je niks doet.

Askja, mooie aanvulling over de ruiters die "te los" zijn rond het bekken, heb je daar zelf ervaring mee?
Helpt het dan om "heel klein" te denken in je bewegingen?

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:37

zijn er ook instructeurs in onder NL ?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:21

ekelienh schreef:
zijn er ook instructeurs in onder NL ?

bedoel je in het zuiden?
Kim besselink zit in Limburg, ben super tevreden over haar!

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:10

Als je instructeur bent, moet je dit dan ook jaarlijks (?) verlengen ? moet je hiervoor een cursus volgen ? kan iemand iets vertellen over de kosten enz. ? :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:47

ekelienh schreef:
Als je instructeur bent, moet je dit dan ook jaarlijks (?) verlengen ? moet je hiervoor een cursus volgen ? kan iemand iets vertellen over de kosten enz. ? :)

Je moet 1x in de 2 jaar updaten, inderdaad via een cursus/weekend.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:04

SparklingApp, zoals veel vrouwen ben ik zelf te mobiel in en rond mijn bekken. En ik zie het bij veel van mjn (voornamelijk vrouwelijke) lesklanten. Ik heb in het verleden zoals zovelen vaak de aanwijzing gekregen om mijn bekken helemaal los mee te laten bewegen, 'swingen' vanuit mijn onderrug. Met als gevolg dat ik te veel beweging doorliet en ik mijn zwaartepunt te weinig in het midden kon houden. Dan wordt het dus lastig om je paard via je zit te verfijnen in zijn bewegingen. De samba dansen op je paard is niet functioneel. Ruiters met een van nature mooi gecentreerde zit (bijv. Ingrid Klimke) zie je ook helemaal niet zo meeswingen, doe zitten heel rustig zonder statisch te zijn. Dat noem ik de bewegingen intern absorberen. De ruiter beweegt klein en kan daardoor heel exacte hulpen geven.
Om kleiner te kunnen bewegen, dus meer beweging absorberen ipv door te laten, moest ik wel degelijk meer vormspanning genereren. Dit doe je inderdaad door je te focussen op 'klein bewegen' en daarbij goed te voelen dat je daarbij zo zacht mogelijk blijft in je lijf, m.n. in nek, armen/schouders, rug en benen. Bijv. door te blijven letten op een lage ademhaling en zachte (ongefocuste) ogen. Balans en coördinatie van het paard verbeteren enorm als de ruiter dit voor elkaar krijgt, leuk om te zien en te voelen!
Overigens kun je het klein bewegen ook goed oefenen op een flexchair.

Nog een opmerking voor Nombrado. Een skelet zonder spieren eromheen om het te stabiliseren zakt inelkaar. Het gaat om een zachte, elastische aanspanning van de juiste spieren, zodat de bewegingen van de gewrichten ( m.n. van wervelkolom en SI-gewricht) niet geblokkeerd maar wel ingeperkt wordt. Dit is niet alleen rijtechnisch gezien functioneel maar ook fysiologisch gezien gezond omdat het de gewrichten beschermt. Dit gaat uiteraard ook op voor je paard.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:58

Ik heb ook van een oud militair leren rijden en inderdaad zonder stijgbeugels. Ook springen zonder beugels en handen op je hoofd. Maar ook met veel kunstgrepen. Op de 'normale manege' leer je hakken uitdrukken, gevolg veel ruiters rijden met kapstok tenen. (Naar buiten wijzen tenen). Dat werd gecorrigeerd door de stijgbeugels vast te binden aan de singel. Ouderwets gevaarlijk en zeer pijnlijk voor enkel- en kniegewrichten. Ik heb ook wel eens gereden met een bezem stok door mijn ellebogen achter mijn rug zodat ik trotser ging zitten. Niets mis met de ouderwetse methode, ik heb er een goede onafhankelijke zit van gekregen.

Maar nu ik CR doe is mijn zit mooier geworden. Ik hoef mijn hakken niet uit te drukken, ik mag mijn been gewoon ontspannen lang maken. De hak zakt vanzelf, tenen wijzen minder naar buiten en het beste geen pijn door rare foefjes. Mijn onder rug die altijd te hol was is nu mooi opgevuld en sterker. Mijn balans is door veel draven in verlichte zit enorm verbeterd.

Soms gebruikt mijn instructrice weleens vage termen of uitdrukking en zeg ik gewoon dat ik niet goed begrijp wat ze bedoelt en vraag om uitleg. Zoals de eerste dat ze zei 'handen dragen' daarmee bedoelt de handen iets boven de schouder van het paard netjes rechtop, duimnagel wijst omhoog niet de knokkels (piano handjes) van duim tot elleboog rechte lijn polsen niet naar binnen geknikt. Handen dragen of handen gedragen, zegt ze ook weleens, dat is dus heel veel maar dan kort omschreven en nu wel elkaar begrijpen weet ik precies wat ze van me verlangt.

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:04

Ik heb nog een vraag ; mag je als CR instructeur ook manege(groepslessen) geven? Of doen maneges dit niet, en willen alleen instructeurs die bij ORUN gehaald hebben?