Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:00

En zo'n hoofdstel dat deels druk op bit neemt en deels druk op neus, met zo'n bandje dat van t bit over de neus naar de andere kant van het bit loopt?

Of is dat niet toegestaan?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:06

Trek de M1 er toch gewoon bij voor de bitloze combinaties.

Laat de jury in de gaten houden of het paard in oprichting wordt getrokken of gereden.

Controleer desnoods of er plekken van de neusriem zichtbaar zijn.

Maar controleer dan ook gelijk de bit-combinaties op trekken, pantykousjes en strak aangesnoerde neusriemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:42

Kopen hoeft toch niet (wordt trouwens wel vaker gedaan, bij Z verkocht dus als je aan de max zit en je wilt verder ;) ), ik rij ook niet alleen mijn eigen paarden. En heb jij er meerdere in de L2 met een max aan punten die HC dik winst lopen in het M1 dan heb je ook veel meer voet aan de grond bij je argumenten.

De knhs is een instituut, als je er tegen gaat lopen rellen kom je nergens meer. Binnen het systeem aan de deurklink rammelen geeft nog een beetje kans.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:43

Urielle schreef:
Citaat:
Volgens mij zou er een evaluatie zijn maar als de jury nergens aangeeft dag de proeven bitloos gestart worden valt er niets te evalueren ook.

Die evaluatie is geweest en daarom is dus aangepast dat de ruiters gewoon in reguliere rubrieken mee kunnen doen. (Veilig genoeg en niet dermate veel ruiters dat een aparte rubriek bestaansgrond heeft).

Persoonlijk denk ik: Joh, tel je zegeningen dat je tm L2 bitloos mag. In alle andere landen is het volkomen out of the question.
Zit je op het eind dan kun je verschillende dingen doen:
- een pioniersrol op je nemen en HC gaan starten in het M en die winstwaardige resultaten naar de KNHS sturen omdat je bewezen hebt dat die verzameling en oprichting wel kunnen.
- een bitfitter mee laten zoeken naar een trensje wat wel past zodat je met bit verder kunt.
- stoppen met de wedstrijdsport of opnieuw beginnen met een jong paard en wachten tot het eventueel veranderd als er genoeg mensen bitloos L2 zijn.

De knhs leest allang mee dus met mailen schiet je niks op.

Nee, er zou een evaluatie komen na de vrijstelling om bitloos te starten 1 april 2014. Dan zou er besloten worden of er ook in de hogere klasse bitloos gestart mag worden. Dat heeft vorig jaar op de site gestaan van de KNHS.

Wat in andere landen wel of niet mag heb ik niets mee net als die landen niets hebben met wat hier wel of niet mag.
Als een bitfitter het antwoord zou zijn was die al geweest, net als de tandarts etc. Feit is dat er niets aan de hand is in zijn mond. Vanaf beleren heeft hij mentaal problemen met een bit, vooral bij spanning kan hij helemaal losgaan terwijl hij dat bitloos stukken minder heeft.

Feit is dat alles wat ruiters doen met een bit in (zagen, rukken, trekken etc) niet wordt gezien of gedoogd tijdens een proef of als excuus wordt gebruikt om verzameling en oprichting te verkrijgen terwijl juist oprichting en verzameling van achteruit komt dus feitelijk niets met een bit te maken hebben maar met rijkunst, zit en houding. Dat dit alleen zou kunnen met een stukje staal is een ouderwetse en verwrongen gedachtengangen.

Een nieuw paard kopen omdat ik zonodig bitloos wil rijden is een bespottelijk idee. Ik rijd bitloos voor mijn paard niet voor mijzelf en omdat aan ouderwetse ideeën wordt vastgehouden wordt er voor een groeiende groep ruiters een stuk ambitie en mogelijkheden in de kiem gesmoord en dat vind ik heel jammer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:47

Ach joh, als het zo ouderwets is met incompetente juryleden die toch alleen maar trekken willen zien, waarom zou je dan willen starten. Dan ga je verder tot grand prix in de achtertuin of je richt zelf een bond op. Zolang je niet aan wilt sluiten bij de FEI, een nog ouderwetsere organisatie, mag je best meerdere bonden per land nl.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:59

Geen woorden in iemands mond leggen uit eigen interpretatie. Ik heb nergens iets gezegd over wel of niet competente juryleden.
Helaas kunnen sporten door conservatieve gedachten niet evalueren. Als de regels te beperkend worden en de leden vragen om herziening en bewijzen dat het ook anders kan waarom daar dan niet voor openstaan?

Niet iedereen wil grand prix rijden maar gewoon genieten met zijn paard en daar kan het rijden van wedstrijden ook bij horen. We hebben nu eenmaal niet allemaal de wens de middelen of het talent om als een Anky door de achtertuin te rijden. En dat is toch het overgrote deel van de leden van de KNHS en waar de KNHS zijn bestaansrecht aan ontleent. Aan al die liefhebbers die een leuke hobby hebben en plezier hebben met het rijden van een wedstrijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:09

Citaat:
Feit is dat alles wat ruiters doen met een bit in (zagen, rukken, trekken etc) niet wordt gezien of gedoogd tijdens een proef of als excuus wordt gebruikt om verzameling en oprichting te verkrijgen

Als jurylid zou ik dit toch niet zo leuk vinden om te lezen, maar soit, that's beside the question.

Ik snap gewoon niet dat mensen enerzijds zo denigrerend praten over de bond, over de beoordelingen, over het rijden van je mederuiters,.. En dan toch waarde hechten aan diezelfde beoordeling, plaatsing tov die trekkende andere ruiters en de registratie van prestaties bij die fossiele bond. Dat is toch contradictorisch?
Dan kun je toch beter meting zoeken op meetings en clinics en testdagen binnen je eigen systeem (academisch, klassiek, NH of waar je dan ook lering uit trekt)?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:11

Je zou in afwachting van een antwoord van de KNHS natuurlijk ook al eens kunnen onderzoeken welke eisen precies aan het bit gesteld wordt. Wellicht is er iets te verzinnen binnen de regels waar je paard geen last van heeft en je gewoon je bitloze ding kunt doen terwijl er technisch gesproken wel een bit in zit c.q. het *lijkt* alsof er een bit in zit.

Heb zelf ooit een sport gedaan waarbij kniebescherming verplicht was. Daar zat niemand op te wachten, dus werden er allerlei dingen verzonnen om technisch gesproken aan de eis te voldoen, terwijl de 'bescherming' die we gebruikten helemaal geen funktie had....anders dan dat aan de regeltjes werd voldaan......

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:21

Denigrerend over bond en beoordelingen? Ik constateer feiten op basis van ervaring! Fossiele bond? Dat is jouw waardeoordeel. Ik heb geen systeem oid. Ik vind dat het mogelijk moet zijn voor ruiters om hun paard op de best mogelijke manier voor het paard en ruiter te kunnen/mogen voorstellen in een proef. Is dat nou echt zo'n rare gedachtengang?

Daarom hoef jij niet denigrerend te reageren naar mij toe en alles uit het verband te rukken met verkeerde aannames. We willen allemaal een leuke sport waar iedereen van kan genieten, van toppers tot de beginners.

snebjebles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:36

val nu midden in het topic.. maar gefeliciteerd dat je zo ver bent gekomen!
Ikzelf zou echter niet verder gaan wanneer er perse met bit gereden moet worden en je paard loopt er niet lekker onder. Ik weet niet welke bitten je aanbevolen zijn maar dat is en blijft symptoom bestrijding. Je paard geeft het niet voor niets aan dat hij een bit niet prettig vindt.
Natuurlijk snap ik je drive wel om verder te gaan nu het juist (bitloos!!) zo goed gaat. Ik weet niet of je al reactie van de KNHS terug hebt? Maar hen een mail sturen is een begin. Ik zag ook al iets van een petitie starten, dat is denk ik ook een goed idee. Tja.. het zal dan wel even duren maar dan heb je toch ook wat? En die tijd dat je niet in de M kan starten betekend niet dat je niet bitloos kan oefenen toch?
Hoop dat er snel verandering in het beleid komt en bitloze combinaties ook in de hogere klassen mogen starten. Succes nog!
Laatst bijgewerkt door snebjebles op 19-03-15 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:37

TamaraFloor schreef:
Ja een nieuw paard kopen omdat ik bitloos wil starten!
Das een goeie! Die had ik nog niet bedacht.
Wat een onzin natuurlijk. Ja HC starten oftewel voor spek en bonen mee doen...
Bitfitter. Als ik dacht dat dat de oplossing zou zijn had ik dat allang gedaan.

Knhs moet gewoon niet zo moeilijk doen. Laat ons maar bewijzen dat het geen verschil hoeft te maken met of zonder bit.
En dat kan alleen door het toe te staan.
En om de bitloze combinaties te registreren.

Ik heb alleen jouw reacties door gelezen, maar als je nu eens een paar keer HC gaat starten in het M1.
(eerst een paar keer ervaring op doen enzo)
Als je echt zo goed gaat als je zelf zegt, dan moet de jury dit ook zien en de punten er voor toekennen.
Dan kan je kopieën van protocollen naar de KNHS sturen waarop de punten staan.

En hopen dat je een protocol krijgt waar iemand helemaal enthousiast over je rijden is :D
Dan moet de KNHS toch echt nog een keer nadenken :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:41

Zullen we het gezellig houden hier in dit topic?

Feit blijft dat we er in deze discussie kennelijk niet uit gaan komen. Er wordt door de ene partij gereageerd vanuit emotie en door de andere partij op basis van de feiten/regelgeving.

Nogmaals, ik, maar meerderen met mij, zien echt wel in dat een paard bitloos kan functioneren, maar zien ook als KNHS Officials, wat de problemen zijn die wij tegen komen in de verreden proeven, op basis waarvan wij begrijpen dat de KNHS haar standpunt heeft ingenomen.

Wat niet wilt zeggen dat wij, of laat ik vanuit mijzelf spreken, ik, van mening ben dat een paard op hoger niveau niet zou kunnen functioneren. Ik denk dat ik meer paarden bitloos heb beleerd, gecorrigeerd of getraind heb, dan de meeste pro-bitloos-starters hier in dit topic.

Maar daar gaat het niet om, dat is emotie. Het gaat er om dat er gewoon regelgeving is, dat de KNHS het heeft onderzocht, op basis daarvan haar stelling heeft genomen. Wil je daar tussenkomen, zul je inderdaad met meer moeten komen dan een mening. Meten is weten, dus dat betekend dat je op concours zult moeten gaan en met (een flink pak) uitslagen moet komen, van een grote groep ruiters die laat zien dat zijn serieus meedraaien in de basissport en met de nodige HC starts en uitslagen, desnoods in hogere klassen (het is uiteindelijk toch maar HC) en daarin te laten zien dat je kunt instaan voor datgene wat je beweert.

En als je het helemaal goed wilt doen, mail je de vereniging en verzoek je ze om even de opmerking 'bitloze combinatie' op jouw protocol te vermelden. Niet zoeken in problemen, zoeken in oplossingen...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:47

TamaraFloor schreef:
Ja een nieuw paard kopen omdat ik bitloos wil starten!
Das een goeie! Die had ik nog niet bedacht.
Wat een onzin natuurlijk. Ja HC starten oftewel voor spek en bonen mee doen...
Bitfitter. Als ik dacht dat dat de oplossing zou zijn had ik dat allang gedaan.

Knhs moet gewoon niet zo moeilijk doen. Laat ons maar bewijzen dat het geen verschil hoeft te maken met of zonder bit.
En dat kan alleen door het toe te staan.
En om de bitloze combinaties te registreren.

Je kan het toch ook deels bewijzen door juist heel hoog te scoren ondanks dat je HC rijd? Dan stuur je toch een kopie van je punten op en nodig je bijv. iemand van de knhs uit om dan eens een HC proef van jou bij te wonen? Als je dan echt goede punten rijd zal dat toch ook vroeg of laat bekend worden. En ja, HC is dan misschien even voor spek en bonen mee rijden. Maar als je het echt zo graag wil bewijzen neem je dat toch even voor lief? De knhs heeft nou eenmaal zijn regels op gesteld voor dit moment. take it or leave it, maar zonder HC M starten is nu nog geen optie dus.

Ik zie je nu vooral "schreeuwen en schoppen" tegen de knhs en ik weet niet of dat de houding is waarmee je echt iets gaat bereiken. Ik vind de post van Urielle zeker een behoorlijke waarheid bevatten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:48

En ieder jaar zijn er jurycursussen, waar diverse combinaties voor worden gevraagd en veel juryleden, aanwezig zijn. Ook dat is een mooie gelegenheid om te laten zien wat bitloos waard zou kunnen zijn...

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:54

Hier idd ook 1 combinatie gehad die bitloos reed,

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:03

Daan_O schreef:
Ok, er zijn mensen die vinden dat bewezen moet worden dat je bitloos wel een M proef (of hoger) kan rijden die winstpuntwaardig is. Laten we de rollen eens omdraaien. Waarom moet dat bewezen worden?

Welke gegronde reden is er om bitloos niet in alle klassen toe te staan? Op welke manier zou dit de wedstrijdsport kunnen schaden?

Iemand die hier nog op wil reageren?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:09

Daar als al meerdere malen op gereageerd. De KNHS hanteert de regels van de FEI. En als je daar vanaf wilt wijken, zul je dus met een goed verhaal moeten komen. Ze zijn er vanaf geweken door vanaf april 2014 het bitloos rijden goed te keuren in de reguliere basissport tot en met de L2 (voorheen alleen op daarvoor bestemde wedstrijden) maar zijn nog niet tot de conclusie gekomen dat het wenselijk is dit op te rekken naar de rest van de basissport.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:20

Dat is geen antwoord op mijn vragen. Welke argumenten zijn er om het niet toe te staan en op welke wijze zou dit de wedstrijd dan schaden als het wel wordt toegestaan?

Ik weet dat de KNHS het aanstuurt op de begripsomschrijving in het reglement m.b.t. aanleuning. Daar staat het woord "bit", stel nou eens dat dat woordje wordt vervangen. Is dan ineens het probleem opgelost? Want paarden kunnen natuurlijk wel degelijk nageeflijk zijn zonder bit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:24

Wat ik begreep zijn ze in Denemarken nu ook bezig met het verruimen van de regels voor bitloos op wedstrijd. Ik hoop dat er steeds meer landen komen die wat ruimer gaan denken op dit vlak.

Ik was zelf ook zeer sceptisch toen ik bitloos moest rijden maar ik ga dit wel erbij houden ook als ze haar bit weer in mag. Gelukkig heeft ze geen last van het bit en is ze er stabiel op en reed ik vaak mooie punten :D Maar goed mocht het mogen dan kan het maar zo zijn dat ik bitloos blijf rijden.

En waarom kan een paard alleen nageeflijk zijn op een bit? Dat heeft toch niks te maken met elkaar?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:26

Zucht... wat wil je nou? DAT is het argument. Dan kun je wel steeds weer met dezelfde vraag komen, maar dit is de reden waarom het niet is toegestaan. De regelgeving gebied dat men met correctie optoming in de ring moet verschijnen, hetgeen betekend een hoofdstel/bit/etc

In de klassen B t/m L2 is daar een uitzonderingsbepaling opgekomen. Dat is pas sinds kort van kracht en zolang mensen vooral heel hard blijven roepen dat ze makkelijk M/Z zouden kunnen rijden bitloos, maar niet met resultaten (HC protocollen, Hippiade starts, 65% uitslagen), grote handtekeningenacties (en dan praat ik over honderden en niet tientallen) en gedegen argumentatie door deskundige personen komen (bijv. het voorijden op jurycursussen/examens en dan ook moet representatieve combinaties voor de dag komen), zal daar weinig verandering in gaan komen...

Die paar mensen die representatief staan voor de 'groep' en per toeval allemaal in dit topic zitten, neemt voor mij nog niet weg, dat de gemiddelde bitloze combinatie op concours vaak wat 'zwaarmoedig' aandoet, in die zin, hangerig, weinig impuls etc. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit voor de hele groep staat, maar dat is wel wat je 9 van de 10 keer ziet als je vanuit het juryhokje kijkt.

Dus doe er je voordeel mee en bewijs het tegendeel!

Iets met 'geen woorden, maar daden... '

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:32

En DAT is dus wat mij stoort, dat er op basis van een letterlijke begripsomschrijving niet verder wordt gekeken naar nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden.

Voorheen mocht je ook niet met een roze jasje in de ring verschijnen, die omschrijvingen kunnen toch ook aangepast worden?

Ik vind het onzin dat dit bewezen moet worden. Laat die mensen die hun punten voor het M hebben lekker bitloos verder gaan. Dat schaad de wedstrijdsport toch niet??

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:35

Daan_O schreef:
En DAT is dus wat mij stoort, dat er op basis van een letterlijke begripsomschrijving niet verder wordt gekeken naar nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden.

Voorheen mocht je ook niet met een roze jasje in de ring verschijnen, die omschrijvingen kunnen toch ook aangepast worden?

Ik vind het onzin dat dit bewezen moet worden. Laat die mensen die hun punten voor het M hebben lekker bitloos verder gaan. Dat schaad de wedstrijdsport toch niet??

Ja, ik begrijp dat jij dit onzin vind. Maar met die statement, kom je helemaal nergens. Wil je iets veranderen, moet je in gesprek gaan en dan met de juiste argumenten en de nodige onderbouwing. Gewoonweg ergens tegen aanschoppen, zeggen dat je het er niet mee eens bent en vinden dat zij (de enige paardensportbond in Nederland) jouw mening moet volgen, gaat niet het gewenste resultaat geven. Dat durf ik je te garanderen... Dus doe wat met de tips die mensen hier hebben gegeven en laat dan ZIEN dat hun stelling in deze onzin is, dat brengt je verder dan het domweg te roepen en tot in het einde van dagen te blijven herhalen...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:44

Suelza ik ben hierover al zo vaak ik contact geweest met de KNHS. En ik heb het ook hogerop gezocht. Met onderbouwing en argumentatie. Je loopt daar gewoon tegen een muur op. Zelfs op de bijscholingsdagen voor instructeurs merk ik dat men totaal niet open staat voor bitloos rijden.

KNHS probeert zich er keer op keer bij iedereen die ik ken die dit onderwerp aansnijd vanaf te maken met een standaard reactie. Er wordt niet eens persoonlijk gereageerd op het moment dat je over bitloos een vraag stelt. Dat is toch bedroevend?! Zie ook het bericht eerder in dit topic van Keeyzie. Ik vind het echt te zot voor woorden dat je je leden niet eens van een persoonlijke reactie kan voorzien op het moment dat hier om wordt gevraagd.

Ik heb gisteren opnieuw bericht gestuurd naar de KNHS met een aantal vragen en opmerkingen over dit onderwerp dus ik ben erg benieuwd naar de reactie dit keer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:44

Volgens mij wordt het hier helemaal niet zo gezegd alleen dat er mensen zijn die het jammer vinden dat combinaties die het wel kunnen de kans niet krijgen. Kijk mensen die het bitloos niet redden in de B redden het vaak ook niet met bit.. Ik heb ook wel eens mensen zien rijden waarvan ik dacht jemig blijf alsjeblieft in het bos hobbelen. Maar die mensen komen met of zonder bit toch niet verder. Dus waarom kan je het niet openstellen? Ook al zijn het maar 10 mensen in de komende 10 jaar die in het Z komen zonder bit. Wie doen ze daarmee pijn/onrecht of weet ik het wat aan? Die mensen hebben hun paard gewoon voor elkaar. En dat kan in mijn ogen met of zonder bit!

Verder zie ik dat het al dan niet korte filmpje aardig vaak bekeken is, maar niemand reageert er op. Is het zo bedroevend slecht of is er niet veel over te zeggen dat het hangerig en niet actief is?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:51

MarjanB dat bedoel ik ook :)

Je filmpje vind ik idd te kort om een goede mening te kunnen geven. Lijkt me wel een leuke combi!