Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Het moderne sportpaard is ook meer gefokt om groter te bewegen.
Suzanne F. schreef:Simpelman schreef:Dat is precies wat men ermee wil bereiken, het levert een bepaald soort van (onnatuurlijk) bewegen op, gemakkelijk te herkennen aan het opgooien van de voorbenen.
Dat is niet het doel wat ik ermee heb maar dat het paard groter gaat bewegen ervaar ik niet als nadeel maar juist als een voordeel. Een bevestiging van het verkrijgen van meer afdruk en
manie schreef:En een kudde losgeslagen paarden in het land ook niet.
Kun je echt niet aan beter beeldmateriaal komem Simpelman?
Alles wat ik tot nog toe gezien heb ik dit topic heeft mij echt niet kunnen overtuigen
Simpelman schreef:Cardy schreef:Dus als mensen iets anders posten over dit onderwerp dan jij vindt is gelijk onzin?
Ik vind niet, ik weet.
Simpelman schreef:Nog wel een leuk videootje.
Deze zouden volgens mij ook wel flink vooruit kunnen gaan wanneer ze eens een tijdje achter de loodlijn getraind zouden worden.
http://www.youtube.com/watch?v=Et1VxPfD9pM
ART_UMA schreef:Simpelman schreef:Ik denk dat er inmiddels een groep meelezers zou kunnen zijn die de belangrijkste bijdragen aan dit topic niet hebben gezien.
Ik plaats ze nog een keer.
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/index.php
http://epona.tv/blog/2014/october/vertical-limit
Ik vindt het een grote stap / erg generaliseren om van een beetje achter de loodlijn tot zeer extreem achter de loodlijn op 1 hoop te gooien. Volgens mij gaan de genoemde artikels alleen over extreem diep.
Als een klassieke ruiter als Klimke het bij Biotop laat zien ( http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs ), zijn we dan niet aan het muggenziften over een beetje achter de loodlijn?
Wat mij vaak opvalt bij een beetje achter de loodlijn is dat de bovenhalsspier veel duidelijker is gedefinieerd en de onderhals veel losser met het beeld van meer front. Dat is voor mij eigenlijk de aanleiding om een beetje achter de loodlijn voor trainen niet erg te vinden of juist op te zoeken.
Ik vindt dus niks mis bij het begin van het filmpje van Biotop waarbij hij achter de loodlijn komt, ziet er nog steeds fijn en ontspannen uit.
josien_m_ schreef:.
Zo ziet het er uit.
Maar kijk je niet met andere ogen naar hetzelfde als je weet wat er met de halswervels en spieren gebeurd wanneer je je paard achter die lijn laat lopen? Of dat nou met druk of geconditioneerd gaat, je weet nu dat het slecht is voor zijn lijf.
Anders leren kijken gaat niet vanzelf. Wat je als mooi en goed hebt leren zien laat je niet zomaar los. Dat nieuwe ziet er nog noet "goed" uit in je eigen geconditioneerde ogen. Ook hier helpt oefening in kijken en wennen aan een nieuw goed beeld.
josien_m_ schreef:Zo ziet het er uit.
Maar kijk je niet met andere ogen naar hetzelfde als je weet wat er met de halswervels en spieren gebeurd wanneer je je paard achter die lijn laat lopen? Of dat nou met druk of geconditioneerd gaat, je weet nu dat het slecht is voor zijn lijf.
Anders leren kijken gaat niet vanzelf. Wat je als mooi en goed hebt leren zien laat je niet zomaar los. Dat nieuwe ziet er nog noet "goed" uit in je eigen geconditioneerde ogen. Ook hier helpt oefening in kijken en wennen aan een nieuw goed beeld.
oji schreef:SchockemöhleIk ben ook niet van de moderne dressuur, niet van de LDR, maar wel van mening dat een klein beetje achter de loodlijn, mits het met behoud van lengte in de hals, in de training net een stukje meer lossigheid kan creëren, zonder dat dat ten koste gaat van de verbinding en het doorkomen van de hulpen. Het mag niet met kracht afgedwongen zijn en ook zeker niet het gevolg van achter de teugel kruipen. Ik heb de vraag al eens eerder gesteld in een ander topic, maar toen geen bevredigend antwoord gekregen. De echte tegenstanders van achter de loodlijn (niet kin op de borst, maar degene die zelfs het een beetje achter de loodlijn lopen verafschuwen). Springruiters hebben maling aan het plaatje. Hebben maar 1 doel. Een paard zo los als maar mogelijk door het hele lijf en zo snel mogelijk aan de hulpen de ring in te krijgen. Hoe losser het paard, hoe beter het passend bij de sprong te krijgen, hoe beter het basculeert, hoe minder balken naar de grond gaan. Met een vastgereden paard kom je simpelweg geen 1.60 parcours door. Juist in de losrijring van het springen zie je veel paarden net achter de loodlijn losgereden worden. Niet voor het plaatje, niet voor extra punten van de jury, niet voor een extreem zwaaiend voorbeen, maar om het paard los en snel te krijgen. Hoe verklaren jullie dit dan?
mimp3 schreef:. Geef mij maar een voorbeeld van een klassiek gereden en getraind paard wat lekker door het lijf loopt. Dus een paard die niet achter de loodlijn word getraind maar alleen met de neus voor de verticale lijn.
sanne83 schreef:.
Mocht je je echt willen verdiepen in wat er precies gebeurt, dan kan ik je deze site aanraden, hier wordt het echt goed verwoord:
http://www.sustainabledressage.net/roll ... rtical.php