Stap jij op een vreemd paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op een onbekend paard?

Ja
773 (80%)
Nee
190 (19%)

Totaal aantal stemmen: 963

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:45

Eigenlijk wel, maar dan moet ik zeker weten dat er eerder iemand op heeft gezeten en ik er een goed gevoel bij hebben.
Zadelmak maken, doorrijden of een slecht gevoel dan laat ik eerst een vriendin van mij erop die dat vaker doet voor jan en alleman.

Niet omdat ik niet durf of dat ik het niet kan maar heb 2 eigen zaken, ben pas 20 en zuinig op mn lichaam door alle klappen die ik al gehad heb

Jack666

Re: Stap jij op een vreemd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:48

Ja, dat doe ik.

Hoewel ik wel merk dat dit niet altijd met een relaxt gevoel gaat. Ik ben namelijk wel vaker op vreemde paarden gestapt en dat is niet altijd gegaan zoals ik zou willen (paard dat ineens ging liggen, bijvoorbeeld). Maaaar.... ik leef nog! :=

maudjeuh_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:38

Ik kijk altijd eerst even wanneer er iemand anders opzit, hoe het paard dan reageert. Het is weleens gebeurt dat mensen voor de grap tegen me zeiden dat het paard braaf was maar ik er vervolgens met moeite op bleef zitten. Ik ben er dus altijd heel voorzichtig mee.

Judith1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:22

Nee, heb een keer meegemaakt dat ik eraf werd gegooid, dus ben er een beetje bang voor...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:34

jackyline schreef:
Nee dat heet wijs zijn.
NIet bang of schijterd
gewoon leer eerst een paard kennen voor je er op stapt.
Dat kan best kort zijn hoeft geen weken te duren

Klopt, soms kan zelfs een kwartiertje in het bos voldoende zijn om er zonder zadel aan een halstertouwtje op te gaan zitten.....

Jinqs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:08

Ja, als ik weet dat het paard niet levensgevaarlijk is :p

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:30

Ik heb hier laatst ook over nagedacht, en kwam er achter dat ik niet eenduidig ben hierin. 'Vroeger' op de manege toen ik een jaar of 10 was vertrouwde ik mijn instructrice blindelings als er een nieuw paard was en zij mij erop wilde zetten, maar zij heeft ook wel eens een inschattingsfout gemaakt in óf hoe 'braaf' het paard was óf mijn eigen ervaring en zelfverzekerdheid. Ik was toen best wel onzeker, en op het verkeerde paard zitten kon mijn zelfvertrouwen totaal ondermijnen, wat het rijden/controle hebben natuurlijk niet ten goede komt. -O-

Op de Tinkerfokstal waar ik de afgelopen jaren geholpen en gereden heb vertrouwde ik vrijwel alle paarden, en kon ik zelf steeds meer inschatten of iets een paard 'voor mij' was, of dat we al clashten aan de hand en dus onder het zadel ook wel miscommunicatie zouden hebben. Voordeel was daar dat ik vaak aan de hand al wat contact had gehad, zelfs met 'nieuwe' paarden, en ik dus kon spreken van een band voordat ik erop ging. :j Bovendien waren vrijwel al deze tinkers vrij typische Tinkers: niet heet, braaf en hoogstens jong en wat onwennig.

Eerder dit jaar bij een andere stal op buitenrit geweest, paarden gehuurd en ook daar vertrouw ik ze als ik ze vertel dat ik een rustig, niet al te heet paard wil. :)

Nu ik verhuisd ben en op zoek ben naar een nieuw verzorgpaard merk ik wel dat het goed moet voelen aan de hand, met borstelen etc. voordat ik erop ga. Het liefst zie ik ook iemand anders (de eigenaar) er op voordat ik er zelf opga, zeker als ik de eigenaar niet goed ken. Ik heb meegemaakt dat eigenaren in de advertentie niet vertelden dat hun paard bokte, en dat pas vertelden nadat ik kwam kijken. Toen ben ik er dus niet opgegaan. Ik vraag ook hoe het paard 'normaal' is onder het zadel. Vaak heeft het voor mij trouwens ook te maken met gevoel - ik heb bijvoorbeeld vorige week 'meteen' een buitenrit gemaakt op een potentieel (wat ouder) verzorgpaard omdat de persoon mij verzekerde dat paard 300% verkeersmak en braaf was, en het 'voelde' ook gewoon lekker rustig en prettig aan de hand/tijdens borstelen. Persoon ging wel zelf mee op een ander paard. Dat ging prima. :) Doodbraaf paard en geweldig leuke buitenrit gehad, alleen de eerste drie minuten waren wat onwennig en vond ik toch iets spannend omdat ik niet wist wat ik kon verwachten. Maar of ik dat met elk paard zou doen? Nee, ik denk het niet.

kusjeedaiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:00

ik doe dat wel hoor alleen niet als ik alleen ben, ik wil namelijk wel dat iemand me kan vinden als k val *\o/*

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:14

Ik stap eigenlijk overal wel op, en dan zie ik het wel haha. Dit is met de komst van mijn eigen paard wel gekomen, die me ook vaak liet zien hoe lenig hij wel niet was :') sindsdien word ik niet meer zo vaak verrast!

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:01

als mijn instructrice zegt dat ik het kan dan wil ik het wel proberen(zij weet mijn niveau) maar een paard dat je niet kent en die je 'even' wordt aangeboden om op te rijden meestal niet(behalve als ik echt weet dat het een braaf paard is)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:04

Ja hoor. Ik stap er zo op. Ook al is het paard geen braaf dier, dat is dan meestal de reden waarom ik er op gezet word :+ Of als het nog nooit een ruiter op de rug heeft gehad.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:43

Ja ik stap overal op, mits ik er een goed gevoel bij heb.
Sinds ik een vaste baan heb toch wel bewust geworden van het feit dat het wel handig is als ik heel blijf. :')

Maar moet wel zeggen dat wanneer mensen tegen problemen zoals bokken etc. aanlopen dat ik er op stap. Vind het altijd een leuke uitdaging om het uit te kunnen zitten. :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:16

vroeger stapte ik op elk paard wat ik zag, of het nou braaf was bokte of steigerde het maakte me niets uit. Nu ben ik voorzichtiger, heb twee kids thuis die ik graag lang een mama gun.
Sinds mijn eerste zwangerschap ben ik een echte schijterd geworden en stap ik niet snel op vreemde paarden tenzij ik weet dat ze braaf zijn.
Vorig jaar is mijn merrie overleden en kreeg ik een aanbod van mijn rijinstructeur om een van zijn paarden te mogen rijden, en ja wat voor een.
Het enige paard van stal waarvan ik altijd had gezegd daar stap ik nooit en te nimmer op.
Het was een 16 jarige jazz met bijhorend karakter.
Springerig druk wegschieten steigeren eigenlijk alles waar ik bang voor was.
Maar ik heb hem gereden en wat heb ik veel van hem geleerd.
Nu stap ik sneller op een ander paard maar ben nog wel steeds voorzichtig met wat ik doe.
Als ik het niet vertrouw doe ik het niet.
Ik rij nu een friese merrie van 8 jaar en ze is meestal super braaf, echt een paard met een goed karakter maar ook zij heeft soms uitspattingen maar toch geeft zij mij een vertrouwd gevoel.
Ik stap dus wel op andere paarden maar kijk wel of ik het vertrouw of niet.... sommige paarden zal ik dus niet opstappen anderen wel weer

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:41

Ik stap voor alsnog overal op. Vind het zelfs een uitdaging als ze staatsgevaarlijk worden genoemd. Wil er altijd wat van leren.

Ben ook al best een aantal keer onvrijwillig afgestapt, maar nog niets ernstigs gebeurd (even afkloppen).

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:46

Ja k stap eigelijk op alle paarden welhaha

Zelfs als ze zeggen van Ja hij is wel druk en kan gek doen
Of hij moet beleerd worden k stap er gewoon op moet toch een keer iemand op

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:51

Ik stap overal op zolang het ouder dan 3 jaar is en ongeblesseerd etc. Maakt mij niet veel uit hoe gek ze doen, heb normaal genoeg zelfvertrouwen. Cap op en gaan.

Echter als ik mijn vertrouwen in een paard helemaal kwijt ben, wat niet snel gebeurd, dan duurt het even voor ik er weer op stap. Wil alsnog geen gebroken botten of geklutste hersenen. ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:46

Ja, maar niet zomaar op elke. Ligt eraan van wie het paard is(van sommige mensen weet je gewoon dat het goed zit als ze dat zeggen) en hoe het paard op dat moment is.
Maar ik heb dan ook geen enkele moeite met er net zo snel weer af gaan als ik denk dat het niet goed gaat komen, of de kans groot is dat het mis gaat.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:50

Ik heb graag een klein globaal idee van wat ik kan verwachten, maar verder stap ik overal wel op als het oke aan voelt. Dit was een tijdje terug, toen ik weer begon met rijden na een lange tussenstop wel wat anders.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:51

Ik doe het alleen als ik informatie over het paard heb gekregen van anderen. Het liefst zie ik eerst iemand anders er op rijden zodat ik een beetje kan zien hoe het paard reageert.
Tijdens mijn stage zei de eigenaresse van de ranch dat een goede ruiter op elk paard moet kunnen rijden. Dit probeer ik in m'n achterhoofd te houden, al zijn er uiteraard grenzen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:55

littletash schreef:
Tijdens mijn stage zei de eigenaresse van de ranch dat een goede ruiter op elk paard moet kunnen rijden. Dit probeer ik in m'n achterhoofd te houden, al zijn er uiteraard grenzen.

Er zit bij mij alleen een groot verschil tussen zou ik moeten kunnen en wat ik wil. Vind het persoonlijk dom om op een paard te gaan zitten waarbij je eigenlijk al zeker bent dat het fout gaat. Waarom zou je dat doen? Ik los dan liever dat probleem op de grond op.

Er kan altijd wat gebeuren en ik ben vrij zeker dat ik het meeste daarvan wel doorkom, maar dat betekend niet dat ik dat soort dingen bewust ga opzoeken.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:08

Bowen schreef:
littletash schreef:

Er zit bij mij alleen een groot verschil tussen zou ik moeten kunnen en wat ik wil. Vind het persoonlijk dom om op een paard te gaan zitten waarbij je eigenlijk al zeker bent dat het fout gaat. Waarom zou je dat doen? Ik los dan liever dat probleem op de grond op.

Er kan altijd wat gebeuren en ik ben vrij zeker dat ik het meeste daarvan wel doorkom, maar dat betekend niet dat ik dat soort dingen bewust ga opzoeken.

Daar heb je zeker een punt. Als ik er niet 100% achter sta dan stap ik zeker niet op een paard. Zoals ik aangaf zijn er natuurlijk grenzen en als je zeker bent dat het fout gaat zodra je opstapt dan is het inderdaad slimmer om het op de grond op te lossen. Als je alsnog opstapt dan vind ik iemand ook geen goede ruiter maar eerder levensmoe.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:38

ik stap eigenlijk zonder na denken op, ben namelijk niet bang voor bokken etc. Ik denk pas na als ik erop zit, en als het paard iets raars doet, dan bedenk ik hoe ik dat op ga lossen. Als een persoon tegen mij zegt dat ik het niet moet doen, krijg ik alleen maar meer zin om het wel te doen. Is nog nooit ècht fout gegaan als je zelf ook een beetje respect toont en niet erop gaat zitten van ik kan toch alles, komt het vaak wel goed.

Edit: dit klinkt alsof het me niks kan schelen wat een paard doet haha, maar dat is zeker wel. Ik denk wel na voordat ik iets doe over de reden etc.

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:29

Meestal stap ik wel op elk paard. Wil wel eerst zien hoe het paard is als een ander erop zit. Dan heb ik een beetje een idee wat ik kan verwachten. Alleen als ik er echt zo van geschrokken ben stap ik er niet meer op. Maar dat gebeurt niet snel.

Shyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:34

ik zou wel snel op een paard stappen je hoeft maar te zeggen dat het paard 'oke' is.
ik vraag wel ALTIJD bij een vreemd paard of hij/zij kwaaltjes heeft, zo kan ik inschatten wat ik moet doen als het paard gaat liggen stangen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:48

Jahoor no problemo! Reed op de manege vaak als een van de eersten op nieuwe ponys. Ligt wel een klein beetje aan t paard als t een enorm beest is van 3 eerder niet omdat hmdie toch sterker zijn. Maar over t algemeen wel