Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:01

Je hoeft niet ernstig ziek te zijn om die mogelijkheden niet te hebben. Daarom dat ik dat dus een kortzichtige visie vind. Ik doe naast paardrijden geen enkele sport. Maar mijn paardrij conditie is toch boven gemiddeld als ik zie hoe andere ruiters doen als ze een half uur rijden. :+ Of verdere sporten goed zijn voor jezelf hangt ook maar net van je lichaam af. :) en zoals ik al zei; het hoeft echt geen ernstige handicap te zijn om niet meer veel te kunnen kwa sport.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:07

Daarom zeg ik ook binnen je eigen fysieke mogelijkheden. Ik zie niet in wat daar kortzichtig aan is :-).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:09

Riel schreef:
Ayasha schreef:
Dus para-sport maar afschaffen? :)

Uiteraard niet... Wat mij betreft mag er zelfs veel meer geïnvesteerd worden om mensen met een beperking te laten paardrijden en/of in contact te brengen met paarden.

Ik vind wel dat paardrijden niet je enige sport mag zijn en dat je ook op een andere manier aan je conditie moet werken :-). Dat is niet enkel voor je paard goed, maar ook voor jezelf!
Als het fysiek onmogelijk is om te gaan hardlopen zijn er nog andere alternatieven zoals yoga, wandelen, fietsen, ... Uiteraard binnen de fysieke mogelijkheden van de persoon/ruiter in kwestie.

Hoe dan ook spreek je jezelf tegen en toen ik wel nog kon sporten naast het paardrijden was mijn conditie betreffende paardrijden eigenlijk niet beter of slechter dan nu. :+ en ik deed geen hardlopen maar turnen. Als er iets is dat je lichaam op elk gebied traint... Maar toen ik daarmee stopte merkte ik echt geen achteruitgang in mijn paardrij conditie.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:12

Ik sluit af met de volgende zin: "binnen de fysieke mogelijkheden van de persoon/ruiter in kwestie".

Dit is mijn mening en jij mag uiteraard een andere visie/kijk hebben. Iedereen bekijkt de dingen vanuit zijn/haar referentiekader :-).

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:15

Mee eens!
Ik doe zelf naast paardrijden nog aan hardlopen en bootcamp. Nu ik mijn conditie goed op pijl heb gaat het paardrijden ook makkelijker.

Wat ik vooral merk is nu ik weer een aantal kilo ben aangekomen dat me die kilo's tijdens het paardrijden wel in de weg zitten. Dus dat is nog mijn streven om weer wat af te vallen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:21

Helemaal mee eens! Ik snap niet waarom mensen vinden van niet eerlijk gezegd. Als je beide recreatie doet, prima. Dan nog vind ik dat je gewicht eerlijk moet zijn tegenover je paard!!!!
Maar als je dan beide geen topconditie hebt, prima.

Ik vind echter, als jij gaat wedstrijden rijden dient de conditie van het paard en ruiter gelijk te zijn aan niveau dat je rijd. En met conditie bedoel ik de conditie waarin je lijf verkeerd, dus ook de lenigheid en de balans mogelijkheden die jij zelf hebt. Je wilt dat je paard lenig en buigzaam is... Dus waarom jou lijf niet?

Dus ja groot voorstander van ruiters met een goede lichaamskennis/gezondheid die overeen stemt met wat je van je paard vraagt.

Met welke sporten je dat wil bereiken maakt verder weinig uit volgens mij! Je kan 2 uur kunnen hardlopen maar als jij nog niet in balans op een stoeptegel kan staan kon het wel eens heel lastig worden op de rug van een paard :Y)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:35

Ik heb paardgereden toen ik echt geen conditie had en kon een uur les niet goed volhouden. Echter leefde ik dit niet uit op het paard maar ging ik bijvoorbeeld tussendoor een paar keer een paar minuten stappen. Ik vind daar niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:52

Lijkt mij wel?

Deze zomer klom ik voor het eerst in tien jaar tijd weer op een paard: daarvoor heb ik -lach niet :o - een maand lang een paar keer per dag thuis een work out met een hoepel gedaan om ervoor te zorgen dat ik zelf minder scheef werd (even vaak links als rechts doen) en mijn core versterkt werd. Na een maand had ik er ineens allemaal nieuwe been-, buik- en rugspieren bij. :D

Het belangrijke aan je core versterken is dat dat de enige manier is waarop je je in het zadel voor het paard gezond je spieren los kunt laten. Als je qua bespiering een pudding bent en je laat ter ontspanning ook nog eens je buikspieren los om goed te kunnen ademen, dan word je een ongeleid projectiel aan boord. Als je je core versterkt hebt, dan kun je bewust je buik ontspannen terwijl die skelet/core-spieren jou onbewust rechtop en in balans houden. Die spieren train je helaas niet met paardrijden, dus daar zul je iets anders voor moeten doen. 10 minuten per dag hoepelen of naar een sportschool; als je maar zorgt dat de spieren die jij niet bewust gebruikt zo sterk worden dat jij bewust je andere spieren kunt ontspannen, zonder je balans te verliezen.

Inmiddels heb ik een niet-rijdbaar paard gekocht dus hoef ik niet meer te hoepelen, 8-) maar als ik komende zomer aan boord klim, dan begin ik een maand vantevoren weer met een hoepel en blijf ik daar ook mee doorgaan zolang ik rij. Pech voor mij, maar dat hoort helaas bij verantwoord paardrijden.