Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:00

hahahaha zal ik doen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:00

Ondertussen zullen wij haar dan naar de brandstapel dragen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:02

NEEEEE, want dan komt mijn tekening niet aan!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:19

Heb het artikel gelezen. Ze wil het niet afschaffen, maar loslaten indien dit beter is voor het paard. Ik ben ook klassiek opgeleid maar sommige dingen spreken me van Anky wel aan. Zeker dat 1 hulp tegelijk geven. Het punt is alleen dat Anky het allemaal simpel vindt, alleen hebben de meeste minder talent dan zij en dan wordt het ineens minder simpel. Maar dat geldt voor het skala ook, klinkt simpel, maar goed paardrijden vind ik nog steeds moeilijk.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:26

Starbreeze schreef:
Heb het artikel gelezen. Ze wil het niet afschaffen, maar loslaten indien dit beter is voor het paard. Ik ben ook klassiek opgeleid maar sommige dingen spreken me van Anky wel aan. Zeker dat 1 hulp tegelijk geven. Het punt is alleen dat Anky het allemaal simpel vindt, alleen hebben de meeste minder talent dan zij en dan wordt het ineens minder simpel. Maar dat geldt voor het skala ook, klinkt simpel, maar goed paardrijden vind ik nog steeds moeilijk.

Tot die conclusie kwam ik dus ook een paar pagina's eerder. Ik snap de haat en nijt in dit topic niet zo. Ik kreeg helemaal niet het gevoel dat ze pro afschafen was, alsof er voortaan een taboe op het skala moet liggen. Maar het lijkt nu eerder andersom, als je al denkt aan iets anders proberen dan het skala word het nog net niet als slecht bestempelt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:30

Starbreeze schreef:

Bij een halve ophouding geven we zit, been en teugelhulp nagenoeg tegelijk.
Een goed geschoold paard heeft er geen enkele moeite mee dit te begrijpen en dat komt doordat het volstrekt logisch en coherent is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:32

miss_lizje schreef:
Starbreeze schreef:

Tot die conclusie kwam ik dus ook een paar pagina's eerder. Ik snap de haat en nijt in dit topic niet zo. Ik kreeg helemaal niet het gevoel dat ze pro afschafen was, alsof er voortaan een taboe op het skala moet liggen. Maar het lijkt nu eerder andersom, als je al denkt aan iets anders proberen dan het skala word het nog net niet als slecht bestempelt.

Heb idd niet álle reacties gelezen :) maar ik zag overwegend negatieve, ik snap dat ook niet zo goed. Of wel, er wordt commentaar gegeven zonder dat het artikel gelezen is denk ik. Moet zeggen dat ik niet eens een echte Anky fan ben, ik kan haar met clinics niet zo goed volgen, maar haar artikelen vind ik toch wel duidelijk en verhelderend.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:39

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:

Bij een halve ophouding geven we zit, been en teugelhulp nagenoeg tegelijk.
Een goed geschoold paard heeft er geen enkele moeite mee dit te begrijpen en dat komt doordat het volstrekt logisch en coherent is.

Oh maar ik zeg ook niet dat dit niet kan :) maar ik snap Anky wel om dan nóg minder te doen om het makkelijk te maken. Het is gewoon een ander systeem. En ik ben er ook wel voor om met zo min mogelijk hulpen het beste uit mijn paard te halen.

Fyi, het fijnste paard dat ik ooit gereden heb was er een die door Kottas getraind was. Ik denk inmiddels wel dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Alhoewel ik er wel achter blijf staan dat de passage en piaffe bij een klassiek geschoold paard is zoals deze hoort te zijn. De nieuwe manier is meer een truukje waarbij het paard niet echt gaat zitten. Of is dit een andere discussie ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:43

@simpelman, nog een aanvulling. Ik ben bij mijn paard ook bezig om de ophoudingen zonder been uit te voeren, hij is graag erg voorwaarts en ik merk dat ik hierdoor wat duidelijker aangeef wat er moet gebeuren en hij beter reageert en niet zo heet wordt. Dan is het toch prima. Been en hand open is weg, hand dicht en zit is terug.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:16

Het is maar net wat je "been" noemt denk ik.
Kuit is buikspieren aanspannen, kruis is naar voren, hand is omhoog/verzamelen.
"Been" is dus niet, wat je veel ziet, naar voren stampen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:23

Wending naar rechts, A:.... "trek aan de rechter teugel".

In werkelijkheid, rijkunst:
kruis rechts licht aanspannen, gewicht licht naar rechts, enigszins naar rechts kijken, buitenbeen naar achteren leggen, binnenbeen iets aandrukken, rechterhand een fractie omhoog en naar binnen, iets druk aanleuning ontvangen op de buitenteugel en het paard deze laten volgen de wending in.
Onzichtbare hulpen/ overigens één beweging.
En, in werkelijkheid is het nog ingewikkelder.

A=een boerenpaard voor de kar.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 15-03-14 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:26

Starbreeze schreef:
@simpelman, nog een aanvulling. Ik ben bij mijn paard ook bezig om de ophoudingen zonder been uit te voeren, hij is graag erg voorwaarts en ik merk dat ik hierdoor wat duidelijker aangeef wat er moet gebeuren en hij beter reageert en niet zo heet wordt. Dan is het toch prima. Been en hand open is weg, hand dicht en zit is terug.

Zonder kuit zal je paard zonder de buikspieren aan te spannen voorwaarts gaan, dat moet je niet willen.
Als je een heet paard hebt moet je je hulpen minimaliseren. "Vragen in stilte"

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:26

Daar werk ik nu aan :) maar als je paard gedragen met impuls voorwaarts gaat, zonder (te veel) aan te drijven, dan zijn de buikspieren toch ook aangespannen?

Dat sturen volgens Anky doe ik niet aan, echt raar.

De minimale hulpen heb ik op die schoolmaster mogen voelen, denken = doen. Maar zo ver is mijn eigen paard helaas nog niet.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 08:43

Waarover ik me steeds weer verwonder is het feit dat niemand uit de groep die Anky verdedigt, zich eens afvraagt waaróm zij die Jip en Janneke-taal in de dressuur nodig denken te hebben.
Waarom Jip en Janneke-taal?
En waarom hebben mensen die aan de hand van het Skala rijden of dat iig zoveel mogelijk proberen te doen dat kennelijk niet nodig?
Ik denk dat dat antwoord niet zo moeilijk te vinden is.

Als jij als ruiter gewoon bij het begin begint en goed onderricht krijgt (daar hebben we al een punt) dan "rol" jij als vanzelf in dat Skala en krijg jij er affiniteit mee.
Leer tegen de tijd dat jij toe bent aan wijken (gehoorzaamheidsoefening en losmakende oefening) dat eerst eens heel rustig vanuit het halthouden (níet vanuit draf) dmv een wending om de voorhand.
Dan leer jij te voelen dat door het losmakende effect hiervan op nek en kaak dat jouw paard gemakkelijk gaat nageven en voel jij dat daaruit weer een stukje aanleuning "groeit". Je paard krijgt rustig de gelegenheid te wennen aan het wijken voor de eenzijdige kuitdruk.

Vervolgens verder met wijken door bijv. langs de wand op de 2e en 3e hoefslag te wijken voor het BUITENbeen waarbij de achterhand naar binnen komt en de ruiter zo kan visualiseren en gaan voelen wat er gebeurt. Het paard kan zo niet de wand gebruiken om te kleven en dus weg te vallen over de buitenschouder, zoals op diagonaal in de proef vaak gebeurt. Uiteindelijk kom je daar vanzelf wel op uit.
Nu zie je in proeven vaak een slecht gereden travers, omdat de ruiter niet eens geleerd heeft fatsoenlijk te wijken, laatstaan dat er sprake is van ook maar enige lengtebuiging.

Vervolgens weer een stukje verder in de training: wijken op de grote volte in het midden voor het binnen- en buitenbeen. Reken maar dat je paard daar al heel soepel van wordt, zonder dat er ook nog maar enige lengtebuiging aan te pas komt. Uiteindelijk kom je ook op de lijn aan waar je je paard moet laten wijken zoals in de proef gevraagd wordt. Wie doet dat nog zo aan de dag van vandaag?
Op deze manier leer je als vanzelf wat de losmakende werking is van deze oefeningen waaruit zomaar je nageeflijkheid, losgelatenheid en aanleuning rolt.
Simpel en snel, zonder dat je het paard geweld aan doet door té snel te gaan.

Zo ook ontstaat als vanzelf een stuk begrip van de rijtechniek en leer jij vanaf het begin af aan samen met je paard de trainingsboom van het Skala te beklimmen en kom je als vanzelf alle begrippen tegen die allemaal met elkaar verweven zijn.
Het woordje Skala hoeft daarbij niet één keer te vallen. Zo verging het mij vroeger ook, ik wist niet eens dat ik werd opgeleid volgens het Skala, het werd nl. nooit zo benoemd.

Ook leer je dan vanzelf te werken met de hulpen, zit-, kuit-, gewichts- en teugelhulpen.
Deze hulpen moeten steeds in overeenstemming met de bewegingen van het paard en ook in verband met de beenzetting van het paard zijn. Dat is logica.
Zo kom je dan tot overeenstemmende, regelende en samenwerkende hulpen.
Zo wordt de halve ophouding (Simpelman benoemde hem al) niet gegeven in de Moderne Rijderij.
Echter, zónder halve ophouding alleen al kan een paard niet verzamelen. Dankzij die halve ophouding stroomt de energie nl. terug naar het achterbeen als gevolg waarvan er gewichtsverplaatsing naar achteren ontstaat!
Deze hulpen werken elkaar nooít tegen en dát is nu wat mw. van Grunsven wel beweert en dat vind ik zeer ernstig, temeer omdat zij en Tineke Bartels o.a. wél zo gevormd zijn.
Om die reden heeft Anky het ook zo ver kunnen schoppen, omdat zij een degelijke basis had waarop zij kon terug vallen. Dat heeft ze met de komst van Sjef, die commercie zag in dressuur, in de prullenbak gegooid.

Ik denk dat bovenstaande is waar het om draait in al die discussies, het ontbreken van die basis. Daarom is het ook een gebed zonder einde.
Hoeveel mensen worden nog zo opgeleid? De paardensport is een afspiegeling van onze snelle, jachtige maatschappij helaas en daarom beginnen we het liefst maar gelijk halverwege de opleiding met een foute zweefdraf en iets wat op verzameling zou moeten lijken. Daarom gaan er zoveel paarden veel te vroeg kapot.

Daarom is er m.i. die Jip en Janneke-taal nodig en moét het wel simpel gemaakt worden, want we hebben geen tijd om aan onze basis te werken, we moeten immers morgen op wedstrijd.

Hopelijk begrijpt de Anky-Gal-Bartels-aanhang nu dat ik niets persoonlijks heb tegen die mensen, maar wel tegen datgene wat zij uitdragen, temeer omdat o.a. Anky en Tineke zelf wél die degelijke opleiding hebben meegekregen.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 16-03-14 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 08:47

Wat ik me afvraag is wanneer we de afbranders überhaupt ooit een keer in een ring zien verschijnen

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 08:51

Ceriadwen, als je niets zinnigs te zeggen heb, kun je beter niets zeggen of voor de verandering eens een goed boek pakken.
Ik kan je er wel één aanbevelen:
Elemente der Ausbildung, van Kurd Albrecht von Ziegner.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 08:54

O, zal ik doen!

En dan maar hopen dat ik net zoveel wijsheid in pacht krijg als jij.

Heb het er wel druk mee, tekeningen maken, boeken lezen. tjonge!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:00

Waarom Ceriadwen, jij bent op bokt toch ook niet zichtbaar in de ring..? Daarnaast vind ik afbranden niet het goede woord voor kritisch zijn.
Kijk bijvoorbeeld naar Helen Langehanenberg, zij vertegenwoordigd waar wij voor staan, zoals bijvoorbeeld Edward Gal vertegenwoordigd waar jullie voor staan.

Ik vind het zo slap om dan maar te komen met 'wanneer zien we jullie in de ring'. Jij discussieert hier net zo hard mee, dus ik zou zeggen plaats een film van jezelf als jij vind dat dit belangrijk is in deze discussie.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:02

Ceriadwen schreef:
Wat ik me afvraag is wanneer we de afbranders überhaupt ooit een keer in een ring zien verschijnen

Ben een stille meelezer, maar ik denk omdat de "afbranders" het niet eens zijn met de manier van jureren en wellicht omdat voor hun de competitie drang niet zo groot is. Voor hun hoeft het niet snel ze willen een paard correct opleiden.
Ik zeg daarbij niet dat dat voor alle "afbranders" geldt!!!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:05

In mijn ogen zijn geen van jouw voorbeelden waar ik voor sta en ik vind het nogal wat dat jij gewoon even niet gehinderd door enige kennis durft te zeggen waar ik dan WEL voor sta.

Ik ben niet actief meer in de ring, dat klopt. Het verschil tussen jullie en mij is dat ik niet de behoefte heb om mij te profileren als alleswetende en derhalve maar iedereen die anders denkt te bestempelen als dom.

En ja, ik vind dat als je zo ontzettend goed weet hoe het moet, dat je dit dan moet laten toetsen door een onafhankelijk iemand die volgens het Skala bekijkt of je in de praktijk net zo op de goede weg bent als dat het hoofd je verteld.

Iets zegt me dat dit in de praktijk absoluut tegen zal vallen, wat dan natuurlijk de schuld is van de Jury die er helemaal niks van begrijpt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:06

Japeloup schreef:
Ceriadwen schreef:

Ben een stille meelezer, maar ik denk omdat de "afbranders" het niet eens zijn met de manier van jureren en wellicht omdat voor hun de competitie drang niet zo groot is. Voor hun hoeft het niet snel ze willen een paard correct opleiden.
Ik zeg daarbij niet dat dat voor alle "afbranders" geldt!!!

Juryleden jureren op basis van het Skala

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:17

Juryleden zoúden moeten jureren aan de hand van het Skala, want dat zijn de voorwaarden van de FEI.
Of dat gebeurt is een tweede, want vele juryleden zijn zelf helemaal niet opgeleid aan de hand van het Skala.

Los hiervan, Ceriadwen, een discussie zou moeten plaatsvinden op basis van argumenten en die heb ik van jou nog niet gehoord tot nog toe .... Jij kletst om te kunnen kletsen.
Als iemand vanuit de moderne hoek kan aantonen wat de MEERWAARDE VOOR HET PAARD is van hún manier van trainen boven het aloude Skala (en dan bedoel ik niet het halen van medailles, want dat betekent níet automatisch een brevet van kundigheid), dan zal ik de eerste zijn die dat zal toegeven.
Ik denk alleen niet dat dat gaat gebeuren ...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:26

Wij en zij ???? :o? Is er oorlog hier?

Ik geniet ook van Helen. Jk begrijp gewoon het afbranden van bijv. Anky niet. Uit sommige berichten spreekt bijna haat, lijkt mij een beetje ongezond.
En kom niet met het excuus dierenwelzijn, want dan kan ik wel duizenden echte misstanden opnoemen.
Uit een aantal berichten spreekt zoveel afgunst en frustratie, dat ik het bijna zielig vind.
Dan volgt meestal ook nog het argument dat zij alleen maar geld willen verdienen, ach zolang Sali, Presto en Bonfire gewoon van hun welverdiende pensioen mochten genieten en HP Nadine koopt omdat hij haar niet kan missen, dan valt dat best mee; kijk eens hoeveel oudere, afgedankte paarden er te koop staan op MP.

Het lijkt mij niet gemakkelijk om met zoveel frustratie en ergenisse om een ander te moete leven. :D De zon schijnt, fijne zondag!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:26

Ik lees al een tijdje mee uit interesse.
Er werd ergens gesuggereerd dat je wel been en hand hulpen tegelijk kan geven. De mensen die dat beweren zijn de aanhangers van het skala. Als jullie zeggen dat dat mogelijk is, kan ik alleen tot de conclusie komen dat jullie elke vorm van basis missen. Bij een jong net zadelmak paard waar je mee gaat rijden in de gewenningsfase en je geeft been en hand tegelijk dan kan er maar 1 ding gebeuren. Hij spant zijn lange rugspier aan waardoor het hoofd omhoog komt en de achterhand er nog verder onder vandaan. Immers paard weet niet wat je bedoeld. Hij moet gas geven en remmen tegelijk.
Imo bij een verder opgeleid paard kan je dat nog steeds niet doen. Je geeft bij een halve ophouding nooit been. Namelijk op er moment dat jij een halve ophouding geeft is het achterbeen al actief naar voren. Je geeft een halve ophouding met hand en zit. Door je zit trek je de achterhand er als het ware onder en door de hand rem je het paard. En voilà u heeft een meer ondertredent achterbeen.

Anky ziet het skala als een vast stappenplan om een paard op te leiden. Dat is het niet de stappen zijn binnen de fases met elkaar te verwisselen.
Vb. Gespannen paard dat door de spanning niet taktmatig kan bewegen. Ga je niet beginnen met stap 1 takt beginnen, dat heeft geen zin paard blijft namelijk gespannen en zal daardoor ontaktmatig blijven bewegen. Je begint dan bij ontspanning. Als het paard namelijk ontspannen is gaat het ook taktmatig bewegen.

Veelgemaakte fout in de gewenningsfase bij een scheef paard zeggen veel mensen ik begin bij rechtrichten. Dat is knapbwakt dat staat in pas bij een doorkomend achterbeen. Je begint dan juist bij losgelatenheid. Probleem is namelijk dat de linker langerugspier bijv. Langer is dan de rechter. Je gaat dan D.m.v. lengtebuiging de rechter rugspier proberen langer te maken. Naarmate dat steeds beter lukt zal het paard ook rechts gaan loslaten en is je doel bereikt op dat moment.

Anky werkt trouwens precies zo. Ik heb stage gelopen bij een leerling van haar en toen ik daar kwam waren we nog bezig met een basis leggen bij mijn paard maar al richting de 2e fase aan het gaan. Bij haar zijn we toen terug gegaan naar de gewenningsfase en alleen maar daar aan gewerkt ik mocht ook niks anders doen dan dat mijn paard bij het eerste been en hand meteen reageerde (gas en rem bevestigen dus) toen dat voorelkaar was kwam ontspanning jij geeft druk op die druk ontspant het paard en op dat moment ontspan jij ook. Dat is het basisprincipe waar zij mee rijden. In principe dus precies hetzelfde als de "klassieke" ruiters hier beweren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:30

Kritiek hebben op iemands rijden mbt rollkur gebeuren en het niet eens zijn met een uitspraak heeft niks met haat te maken, ik vind Anky een heel leuk mens.Ben het gewoon niet altijd met haar eens en vind niet alles leuk en mooi, omdat ze weet ik hoe veel gewonnen heeft. :)
Laatst bijgewerkt door Lante op 16-03-14 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt