Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokker145

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:55

je moet natuurlijk vooral met je benen, zit rijden maar zoals een beroemde klassieke of academische meester (oliviera ik weet niet hoe je het schrijft) als je paard luistert is je hand als boter maar als ze niet luisteren is het als baksteen.
Namelijk heb ik een lesgeefster die ook een klassieke geschoolde lesgever had gehad en leer ik dus ook rijden op de zit en benen,
maar als je aan de teugel wilt rijden moet je vooral met je zit impulsen geven en een combinatie met je binnenbeen en je buitenhand (héél lichte ophouding/kneepje) maar je binnenhand is "heilig" daar mag je helemaal niet aankomen dat is het verschil van zagen of hoe je het ook noemt met zagen doe je met allebei je handen op en af denk ik en hier doe je dan binnenbeen en dan buitenhand lichtjes.

hwn

Re: Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:15

@KimxStarr, da's vreemd, heb hier een lesgever die Nuno Oliviera als voorbeeld heeft, en ik moet de buitenhand constant houden, en als ze tegen de teugel gaat, wat spelen met de binnenteugel (wat ik vaak niet doe, ze keert meestal ook vanzelf weer terug in de goede houding). Maar ook al doe ik het zelf niet, ik blijf ervan overtuigd dat een paard "vanzelf" aan teugel moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:26

Ik ben er nog niet aan toegekomen om me druk te maken over wel of niet aan de teugel rijden. [naam] doet het volgens kan het volgens mij soms al wel, vooral als ze nog niet vermoeid is. Maar ik maak me er niet druk om want als ze het niet doet dan ligt het probleem bij mij, of 1 van de vijf vereisten voor aan de teugel, dus dat oplossen helpt meer. O:)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:17

little_king schreef:
Pakt hij het bit aan 2 kanten vast en gaat dan rennen dan werkt het heel goed om juist je hand los te laten.
Zijn spel is juist dat jij vasthoud, hij weet dat hij dat kan winnen en jij moet dat spelletje doorbreken.
Laat los, in eerste instantie zal hij nog wel versnellen, maar naar een paar meter laat hij dat bit los want er is niets om tegen in te trekken. Dan neem jij contact en ga je "remmen".
Hij pakt vast, jij laat weer los, om daarna weer te remmen.
Uiteindelijk pakken de meeste daarna het bit niet meer vast want hun spelletje klopt niet meer.

Ik laat zeker eerst los, maar ik zal daarna toch wat ophoudingen moeten maken om hem weer terug te krijgen en vooral ook om hem weer te laten ontspannen. Daarna laat ik meteen weer los om hem te belonen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:24

Het 'aan de teugel dwingen' wat ik vrijwel overal tegenkom ergert me mateloos. Niet alleen omdat het gewoon lelijk staat - want ja, je ziet het echt direct... een paard wat zelf aanleuning zoekt geeft een totaal ander beeld dan een paard wat in de krul wordt getrokken, neus achter de loodlijn en spanning in het lijf maar ook omdat het paard eraan kapot gaat. Ik heb veel paarden gekend die er ernstige problemen aan over houden en niet meer rijdbaar zijn. Een kennis van mij heeft drie paarden gehad en ze alledrie binnen twee jaar kapotgereden. Ze zijn dus afgemaakt.

Ook op Bokt zie ik dit gedwing op heel veel foto's. Het is altijd een verademing als het een keer niet zo is.

Loveies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:16

Ik denk persoonlijk dat de meeste Bokkers op internet precies weten hoe het moet, maar in praktijk zelf ook niet "de regeltjes" opvolgen. Zeker bij het voorbeeld dat TS gaf, fotomeetings, daar worden bijna altijd paarden door middel van kneepjes/spelen met de teugels/etc. "aan de teugel" gezet omdat dat mooi is voor het plaatje en vaak omdat het een beeld geeft van hoe goed je wel niet bent.

Zoals Hevonen hierboven ook aangeeft, je ziet echt wel wanneer een paard uit zich zelf nageeflijk gaat lopen of wanneer het paard hierbij wordt "geholpen". Je ziet dit vaak aan de houding van de ruiter en het paard loopt niet met de juiste aanleuning en niet ontspannen.

Ik vraag me wel eens af waarom het zo belangrijk is dat je paard nageeflijk op foto's staat en juist die foto's op forums geplaatst moeten worden en niet de foto's waarbij je paard lekker ontspannen loopt en niet in de krul getrokken..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:51

Ik zie vooral niet in wat er verkeerd is aan het paard te "helpen". :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:28

Omdat de 'hulp' schadelijk is en spanning geeft. Het is zoiets als dat jij bij de tandarts je mond open moet doen, maar omdat je dat niet meteen doet, je een mondklem opgezet krijgt...

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:54

@Hevonen... wat een onzin. Je leert het paard dat als hij spant, of zijn lichaam verkeerd gebruikt hij druk krijgt en dit is onprettig. Maar zodra hij ontspant en zijn lichaam goed gebruikt dat hij ontspanning krijgt en beloont wordt. Als dit consequent uitlegt dan zal hij dat op den duur uitzichzelf gaan begrijpen. Maar van een stille hand (die vaak ook nog eens niet meegaand is) en alleen been heb ik nog nooit een paard uitzichzelf de correcte houding aan zien nemen. Je zult ze dit echt moeten uitleggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:00

Caatje87 schreef:
Maar van een stille hand (die vaak ook nog eens niet meegaand is) en alleen been heb ik nog nooit een paard uitzichzelf de correcte houding aan zien nemen. Je zult ze dit echt moeten uitleggen.

Hele jonge paarden doen dit wel in de eerste inrijfase. Maar ook die gaan er later wel eens tegenin komen als het moeilijk wordt, of gewoon bijv. al tijdens het wisselen. En dat moet je dan wel oplossen, los je dat gelijk klein en simpel op dan blijven ze makkelijk in de aanleuning. Aanleuningsproblemen ontstaan pas als de ruiter die kleine momentjes niet opgelost heeft.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:03

Urielle schreef:
Caatje87 schreef:
Maar van een stille hand (die vaak ook nog eens niet meegaand is) en alleen been heb ik nog nooit een paard uitzichzelf de correcte houding aan zien nemen. Je zult ze dit echt moeten uitleggen.

Hele jonge paarden doen dit wel in de eerste inrijfase. Maar ook die gaan er later wel eens tegenin komen als het moeilijk wordt, of gewoon bijv. al tijdens het wisselen. En dat moet je dan wel oplossen, los je dat gelijk klein en simpel op dan blijven ze makkelijk in de aanleuning. Aanleuningsproblemen ontstaan pas als de ruiter die kleine momentjes niet opgelost heeft.

Dat ben ik wel met je eens. Die van mij liep na het inrijden ook makkelijk op 2 teugels naar beneden. Tot we in de L2 kwamen en hij meer op achter moest en het allemaal wat verder moest. Toen werd het hem moeilijk. Ik ben daar toen niet gelijk bij geweest met kleine hulpen en daardoor is het "probleem" nu wat groter. Maar daar komen we wel doorheen. Maar zal hem toch moeten leren dat als hij ontspant dit voor hem het fijnste is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:32

Dat is idd een berucht moment, als ze meer moeten gaan sluiten.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:37

Mist schreef:
In het boek "ruiters en rechters" (old school!) wordt uitgelegd hoe de "weerstand biedende hand" werkt. Dat is nog wat anders dan ophoudingen geven, of het andere extreme; je handen "vast zetten"

Dat is wat ik probeer te doen

Top boek :) Ik probeer het ook op die manier te doen, en bij mijn paard werkt het om heeeeeeel veel buigoefeningen te doen (begin na instappen altijd met in stap appuyeren heen - wijken terug, stuk schoudervoor, schouderbinnen, schoudervoor, travers, etc... Werkt goed). Ik probeer inderdaad zo min mogelijk te doen met kneepjes en dergelijke, maar om eerlijk te zijn vergeet ik het af en toe en betrap ik me er op het toch te doen...

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:24

ik kom even meelezen..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 07:47

ArGieVai schreef:
Mist schreef:
In het boek "ruiters en rechters" (old school!) wordt uitgelegd hoe de "weerstand biedende hand" werkt. Dat is nog wat anders dan ophoudingen geven, of het andere extreme; je handen "vast zetten"

Dat is wat ik probeer te doen

Top boek :) Ik probeer het ook op die manier te doen, en bij mijn paard werkt het om heeeeeeel veel buigoefeningen te doen (begin na instappen altijd met in stap appuyeren heen - wijken terug, stuk schoudervoor, schouderbinnen, schoudervoor, travers, etc... Werkt goed). Ik probeer inderdaad zo min mogelijk te doen met kneepjes en dergelijke, maar om eerlijk te zijn vergeet ik het af en toe en betrap ik me er op het toch te doen...

ArGieVai of Mist, kan je me deze methode es uitleggen?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 08:54

Zal vanmiddag even het boek erbij zoeken en overtypen.wat daarin staat over aanleuning, om het even makkelijk te zeggen gaat het om een stabiele, verende verbinding met de.mond, als paard tegen.die verbinding in komt blijft hand gewooon staan als een soort "verende bijzetteugel", beetje lastig uitleggen :p (niet meer spanning zetten en naar beneden "drukken of iets) in ieder geval is het een best oud boek wat naar.mijn mening in ieders kast thuishoort :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:00

vrijwel iedereen die ik ken rukt en plukt. Mooie is, als ik mijn merrie op die manier rijdt gebeurd er weinig, oh behalve dat ze m'n armen uit m'n lijf trekt ;) Als ik haar recht zet op twee lijnen, handen iets hoger komt de kont eronder, hoofdje mooi laag en ruggetje lekker lang en los. ik hoef maar te millimeteren en ze maakt haar bochten netjes met het neusje wat naar binnen.

Ik reageer allang niet meer op alle rijtopics omdat ik het overgrote deel van de tijd die valse knikken maar zie, weggedrukte ruggen en gekantelde bekkens. Om dan maar te zwijgen over de reacties als 'WOW! wat loopt hij mooi' |o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:27

ArGieVai schreef:
Zal vanmiddag even het boek erbij zoeken en overtypen.wat daarin staat over aanleuning, om het even makkelijk te zeggen gaat het om een stabiele, verende verbinding met de.mond, als paard tegen.die verbinding in komt blijft hand gewooon staan als een soort "verende bijzetteugel", beetje lastig uitleggen :p (niet meer spanning zetten en naar beneden "drukken of iets) in ieder geval is het een best oud boek wat naar.mijn mening in ieders kast thuishoort :)

Ah, da's dan ongeveer de manier waarop ik het doe, al zal ik soms wel wat spelen met de binnenteugel als ze er echt tegenin gaat (wat hoe langer hoe minder gebeurt gelukkig) als het tenminste haar fout is en niet de mijne (heb helaas nogal onstabiele handen doordat ik nog onvoldoende een onafhankelijke zit heb).

Toen ik haar aan de longe leerde ontspannen, heb ik, als ze ging sterrekijken, het woord "hoofd" gekoppeld aan een ophouding op de kaptoom om haar hoofd naar beneden te doen. Dit werkt voor ons trouwens ook in het rijden (vaak in combinatie met een licht drijvende hulp), gebruik ik wel es als de neus in de lucht gaat, en werkt prima (ben wss lekker origineel, nog niemand meegemaakt die dit doet).

Ook voor het longeren in vrijheid werkt dit erg goed, zodra ze met de neus in de lucht en weggedrukte rug gaat lopen, kan ik haar makkelijk corrigeren hiermee, terwijl vrij longeren vroeger een no-go was wegens veel te ongezonde houding.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:24

Ayasha schreef:
Japeloup schreef:
Grote probleem is denk ik dat vele ruiters blind zijn voor hun eigen rijden en blind varen op hun instructeur.
Plus dat hun paard zo bijzonder is dat het allemaal anders werkt dan bij de rest. En het daardoor geoorloofd is om het wel aan de voorkant op te lossen.

Wat ik vaak zie is een ruiter die met een gebrek aan gevoel, kennis en ervaring, maar wat doen met de focus op de voorkant.
Ga je veel ruiters aanspreken op hun gevoel, of het gebrek er aan, dan is mijn ervaring dat die voorkant ineens minder het aandachtspunt wordt. Ze zich ineens gaan beseffen dat als het achter klopt het voor gaat kloppen. En dat het achter pas kan kloppen als het middenstuk klopt, dus dat jij als ruiter zo moet gaan zitten dat je het paard niet hindert in zijn beweging etc..

Een ruiter met de juiste kennis, ervaring en vooral gevoel, weet heel goed wat wel en vooral wat niet te doen. Maar hoeveel ruiters kennen we in onze omgeving die van alle 3 de factoren voldoende heeft? En stel je zelf ook eens de vraag of je zelf genoeg hebt van die drie, zonder met een roze bril naar je zelf te kijken.

En hoe zit dat met jou Jappeloup?

De mensen die hier zo van achteren uit "denken". Doen die vanvoor helemaal niks?

Nee :)
Of iig, niet voor dat koppie naar beneden. Ik geef met m'n handen wel richting aan (maar zit dan ook nauwelijks aan het bit, dat is pas als ze er niet naar luistert). Dus remmen, harder, sturen, sidepass, turns etc.
Al rijd ik ook niet persee van achter. Ik rijd gewoon lekker, doe oefeningen (zoals sidepass, achteruit, turns etc) en denk er niet over na. T gaat bij mij helemaal vanzelf :)
heel recente foto hoe het er bij mij uitziet (als het goed gaat):
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je dat de teugels een beetje in een boogje zitten, dus ik heb helemaal geen druk.
Rijd dan wel western, dus het hoef niet opgericht zoals in de dressuur (gelukkig :) )
En natuurlijk is het nog lang niet perfect (gaat t ook nooit worden :') ), maar het is dus wel mogelijk.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:39

Nou wil ik niet onaardig doen, maar jouw paard Eileen geeft absoluut niet na. Hij volgt jouw hand wel wat naar beneden, maar als jij hem wil laten nageven zal je er toch meer van achteren in moeten rijden en dit van voren moeten opvangen met: jawel! Je handen :) En je hand dan alleen maar stil houden zal niet genoeg zijn. Je zal soepel moeten zijn in je polsen en daarmee een ophouding moeten maken en weer moetne ontspannen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:06

Na geven doet in paard in alle hoogtes.
Niet alleen in de dressuurhouding. Bij mij betekend nageven in elke hoogte die jij wilt dat het paard daar de hand volgt op een ontspannen manier.
Een paard kan zeker nageeflijk lopen op alleen een stille hand. Het zou anders betekenen dat je continue wat moet doen met je handen, altijd? Gelukkig niet :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:20

Kan je (anotomisch) uitleggen waarom een paard in een dressuurhouding (opgerichr) moet lopen om nageeflijk te zijn?
En lopen paarden in de western dan nooit nageeflijk? Google maar, (bijna) allemaal laag. Sterker nog, bij pleasure is t t mooiste als de nek lang is, neusje heel iets voor of op de loodlijn. En dan ook nog jog (hele slome draf). Nou, die paarden worden dan wel heeeel slecht gereden volgens jou.
Terwijl die paarden hartstikke los zijn en over de rug lopen.

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:29

Eileen_ schreef:
Kan je (anotomisch) uitleggen waarom een paard in een dressuurhouding (opgerichr) moet lopen om nageeflijk te zijn?

Er is geen enkele reden waarom een paard aan de teugel moet lopen behalve dan dat het optisch zo hoort door mensen die dat ooit verzonnen hebben.
Een paard loopt het best en meest economisch op de manier zoals de natuur het bedoeld heeft, dat aan de teugel rijden is een gewoonte die ruiters van elkaar nadoen zonder dat ze weten wat het nut of effect ervan is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:34

Dat ben ik niet met je eens Hans.
Een paard loopt zeker het liefste zoals hij dat in de natuur doet.
Maar daar heeft hij geen ruiter op zijn rug.
Een paard dat goed nageeflijk loopt zorgt dat hij zijn buikspieren aanspant en meer gewicht op de achterhand gaat plaatsen. Dit om op een voor hem zo best mogelijke manier een ruiter te kunnen dragen.
Dus niet verzonnen voor het optisch mooi, maar verzonnen voor het behoud van het paardenlijf.

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:40

Als dat werkelijk zo zou zijn dan zou een renpaard al heel vlug kapot zijn, temeer omdat deze al beginnen op twee-jarige leeftijd en nog niets in het lichaam volgroeid is.
Voor een paard stelt het gemiddelde gewicht van een ruiter niet veel voor, onderzoeken hebben uitgewezen dat bijvoorbeeld de rugspieren praktisch geen extra spanning genereren met een ruiter op de rug dan zonder. Veel belangrijker is dat een ruiter zoveel mogelijk uit de rug van het paard blijft zoals je ziet bij jockey's en in iets mindere mate bij spring- en eventingruiters. Dit in tegenstelling tot dressuur en western riding.