11 jaar, talent, wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Re: 11 jaar, talent, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:01

Ik ben het met mijn voorgangers eens, Koop een leuke D of E pony.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:12

Op de één of andere manier denken leken-ouders vaak dat paarden 'beter' zijn dan pony's.

Kennissen van mij hadden voor hun dochter van 14 een dier gekocht. Dus ik zeg:"Oh leuk, een pony?"
Zij: "Neeee, een paard!" met zo'n blik van 'Wat denk je wel!'

Alsof een pony een Trabant is en een paard een Audi.
Maar zoals we allemaal weten zitten er zowel onder de pony's als paarden Trabanten en Audi's. :D

Bovendien denken leken vaak dat pony's niet groter zijn dan 1,30, en dat alles daarboven een paard is. Dus zijn ze zwaar beledigd als je het hebt over een pony voor een kind van 14.

Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij de TS zit, maar ik moest eraan denken bij het lezen van de OP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:15

:D , leuke vergelijking, in het buitenland heb je dat gedoe met stokmaten ook niet....paard is paard vanwege zijn ras...

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:23

volgens mij is TS allang afgehaakt....

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:25

Eb01 schreef:
volgens mij is TS allang afgehaakt....

Inderdaad...

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:32

Het kan natuurlijk ook weer iemand zijn die zich verveeld in de vakantie... :']

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:34

Ik heb TS ook al een pb'tje gestuurd met leuke D/E-pony's om even naar te kijken en het idee te krijgen van wat voor pony wellicht wat leuks zou kunnen zijn, maar ook geen antwoord op gekregen.

Heel misschien is vader ietwat gekwetst omdat sommigen onder ons geen volleerde Z ruiter in zijn dochter zien? ;)
Nee hoor, ik maak maar een grapje.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:36

Ik vind het wel jammer dat TS niet meer reageert eigenlijk. Iedereen geeft goedbedoelde tips en heeft juist het beste met TS voor. Waarom dan niet even een reactie? Omdat het misschien niet is wat je wil horen?

Ben wel benieuwd of hij wel reageert op de mensen die een PB hebben gestuurd? :)

EDIT: het volgende lees ik op zijn profiel: Mijn papa gaat volgende week een paard voor mij kopen (unistar - dageraad).

Volgens mij is dit dus inderdaad het audi principe (paar berichten hierboven)... Een paard is beter dan een pony, duh.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:37

Ik heb wel antwoord gekregen op mijn PB hoor. Ze krijgen ook wel heel veel info te verwerken, dus ik kan me voorstellen dat er niet overal op geantwoord wordt.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:39

LindyH schreef:
Op de één of andere manier denken leken-ouders vaak dat paarden 'beter' zijn dan pony's.

Kennissen van mij hadden voor hun dochter van 14 een dier gekocht. Dus ik zeg:"Oh leuk, een pony?"

Maar zoals we allemaal weten zitten er zowel onder de pony's als paarden Trabanten en Audi's. :D

Bovendien denken leken vaak dat pony's niet groter zijn dan 1,30, en dat alles daarboven een paard is. Dus zijn ze zwaar beledigd als je het hebt over een pony voor een kind van 14.

Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij de TS zit, maar ik moest eraan denken bij het lezen van de OP.

Maar van een Trabant kan je ook een Audi maken... [JITP] Van wrak naar sportpony in twee jaar tijd

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:42

xNK schreef:
LindyH schreef:

Maar van een Trabant kan je ook een Audi maken... http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=145&t=1728755

Offtopic misschien, maar: Wauw! Respect hoor!

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:51

Mijn dochter rijdt al vanaf haar 8ste op paarden en ze vindt dat erg leuk! Op haar stal staan gewoon geen pony's.... En er rijden daar veel meer kinderen die op grote paarden zelfs hun eerste longelesjes rijden en ook met de paarden wordt lekker aangetut. Ik snap niet helemaal waarom je met pony's lekkerder zou tutten dan met paarden. Kun je er niet bij, dan pak je gewoon een krukje. Dus een kind kan best op een paard! Maar een belangrijke overweging is inderdaad wel dat je met wedstrijden niet bij de pony's mag starten en dus voornamelijk met volwassenen rijdt. Ik neem aan dat wedstrijden bij het plaatje horen TS? Dan is een pony toch wel aan te raden. Verder is het voor een kind belangrijk dat je er een ervaren paard/pony bij zoekt. Een kind van 11 heeft meestal nog niet het overwicht, ervaring en inzicht om een jong paard op te leiden, hoeveel talent ze ook heeft. Dat betekent dat je beter naar een paard van ca 10 jaar uitkijkt, dat bijvoorbeeld al behoorlijk wedstrijdervaring heeft. En dan natuurlijk de begeleiding door goede instructeurs is heel belangrijk: een goede dressuurbasis is essentieel, begrip voor waarom het paard reageert zoals het doet (grondwerk, ga bijv. eens kijken bij equixantos.com), en plezier in het rijden. En voor de een zijn dat spelletjes met het paard en voor de ander een springles.

Succes!

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:52

Sorry hoor maar omdat een paar mensen zeggen dat je dochter talent heeft koopt pappie meteen een superduur sportpaard voor haar en gaat ze les krijgen van topruiters. Alsjeblieft zeg, heel veel kinderen van 11 hebbdn talent. Je dochter rijd leuk maar koop voor haar een leuke pony en pas als ze wat ouder is ga kijken of zij nog steeds intresse heeft om hogerop te komen.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:53

En TS hoe zit het ermee?

Als ik eerlijk ben bokkers. Zou ik dit meisje geen eens een pony geven :')
Talent, misschien. Dat kunnen we niet zien/zeggen na 1 filmpje.
Goed rijden, dat kan.
Maar ene meisje van 11? Die hoort lekker met manege pony's te trutten, spelen met vriendinnetjes. EN goed haar best doen op school.
Zodra ze naar de middelbare gaat krijgt ze het zeker druk met school. Ongeacht haar niveau. (ervaring) En dan laat ze die pony waarschijnlijk een beetje vallen.
Want jongens, school, en vriendinnen zijn ook belangrijk! Misschien vaagt de passie voor paarden wel weg! Daar zit je dan met de gebakken peren. omdat je dochter talent heeft, jij geld. En dus een goed paard hebt gekocht.Nee, je doet er denk ik niet verstandig aan een paard/pony aan te schaffen.
Daarbij is de DA, hoefsmid, voer etc. Ook duur.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:55

JasmijnJoy schreef:
En TS hoe zit het ermee?

Goed rijden, dat kan.
Maar ene meisje van 11? Die hoort lekker met manege pony's te trutten, spelen met vriendinnetjes. EN goed haar best doen op school.
Zodra ze naar de middelbare gaat krijgt ze het zeker druk met school. Ongeacht haar niveau. (ervaring) En dan laat ze die pony waarschijnlijk een beetje vallen.
Want jongens, school, en vriendinnen zijn ook belangrijk! Misschien vaagt de passie voor paarden wel weg! Daar zit je dan met de gebakken peren. omdat je dochter talent heeft, jij geld. En dus een goed paard hebt gekocht.Nee, je doet er denk ik niet verstandig aan een paard/pony aan te schaffen.

Er zijn heel veel mensen die dat prima kunnen combineren.
Maar het kan inderdaad zijn, dat wanneer dochter het wat drukker gaat krijgen, het paardgedeelte een beetje weg gaat vallen... Dat zou jammer zijn van het paard.
Kosten is volgens mij geen probleem voor TS... De manier van schrijven doet mij denken alsof er geld genoeg is, maar ik kan het mis hebben natuurlijk!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:56

JasmijnJoy schreef:
En TS hoe zit het ermee?

Goed rijden, dat kan.

Waarom móét je met manegepony's tutten op die leeftijd? Ik heb vanaf mijn 8e een pony en ondertussen zijn het er 4, geen problemen met school (lees: Atheneum) en juist door het zo druk te hebben, leer je plannen en dat werkt voor mij (en ik hoor wel meer mensen) alleen maar mee.
Maar ik moet wel zeggen, ik ga niet veel met vriendinnen om na school, omdat ik graag iets wil bereiken met mijn pony ;)
Laatst bijgewerkt door xNK op 28-07-13 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:57

JasmijnJoy schreef:
En TS hoe zit het ermee?

Goed rijden, dat kan.

Dit vind ik eigenlijk een beetje helemaal nergens op slaan :') Zat kinderen die de sport niet opgeven. Ik snap ook echt niet waarom je juist manege pony's aanraad? Niet alle kinderen willen alleen maar tutten. En vinden vriendjes en vriendinnen belangrijker.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:58

xNK schreef:
JasmijnJoy schreef:
En TS hoe zit het ermee?

Goed rijden, dat kan.

Waarom móét je met manegepony's tutten op die leeftijd? Ik heb vanaf mijn 8e een pony en ondertussen zijn het er 4, geen problemen met school (lees: Atheneum) en juist door het zo druk te hebben, leer je plannen en dat werkt voor mij (en ik hoor wel meer mensen) alleen maar mee.
Maar ik moet wel zeggen, ik ga niet veel met vriendinnen om na school, omdat ik graag iets wil bereiken met mijn pony ;)

Precies. Het heeft mij ook ontzettend veel mee gegeven dat ik heel goed moest plannen, prioriteiten moest stellen etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:58

Koop een D pony....ze stuurt het paard inderdaad netjes rond.Maar om echt een oordeel te moeten geven of ze talent heeft zou ik haar een beetje dressuur moeten zien rijden.Of ze ook in staat is om rijtechnisch problemen op te lossen.
Mensen verwarren vaak,netjes op een paard zitten met talent...

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:59

Tja, ik vind dat. Ik heb daar vele ervaring mee!
Ik wou vroeger ook meer wedstrijdjes rijden etc. Maar ik wou ook op zijn tijd tutten, en met vriendinnen spelen.
Ik weet nog dat ik die springles machtig irritant vond. En gewoon elke keer bijna moest huilen. Ik wou het niet. 2x in de week rijden.
Het kan toch? Het zou gewoon zonde zijn. Achteraf ben ik blij dat ik geen eigen pony heb gekregen hoor!
Laatst bijgewerkt door JasmijnJoy op 28-07-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:01

Suzanne_k schreef:
Na het filmpje te hebben gezien, wil ik ook adviseren om een zeer ervaren pony te kopen. Ze mist op de sprong af en toe nog wat balans en een groot paard gaat ze daardoor denk ik niet voldoende uitzitten. De hoogte van de hindernissen bij de paarden begint op de 1.00 meter aanzienlijk hoger dan het (60 centimeter?) parcours dat ze nu springt.

En daarbij komt ook dat deze paard zeer rustig en braaf is, een pittig dier zal ze niet in de hand kunnen houden, want ik zag zelf ook dat ze nog af en toe balans mist.

Een paard is te groot en te sterk, daar zal ze niet lekker mee kunnen wandelen aan de hand en lekker tutten en als het eens vervelend gaat doen onder het zadel of aan de hand, dan zal ze het lastig krijgen om het de baas te kunnen zijn.

Ook ik zeg, koop lekker een pony dat qua maat bij haar past en daarna verder zien hoe het zich ontwikkelt.

Vergis je niet, ook daar kan ze veel van leren en zich ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-07-13 18:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:04

JasmijnJoy schreef:
Ik wou vroeger ook meer wedstrijdjes rijden etc. Maar ik wou ook op zijn tijd tutten, en met vriendinnen spelen.
Ik weet nog dat ik die springles machtig irritant vond. En gewoon elke keer bijna moest huilen. Ik wou het niet. 2x in de week rijden.
Het kan toch? Het zou gewoon zonde zijn. Achteraf ben ik blij dat ik geen eigen pony heb gekregen hoor!

Maar dat ben jij.. En daarom manegepony's aanraadden vind ik een raar advies :=

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:06

Geryon schreef:
JasmijnJoy schreef:

Maar dat ben jij.. En daarom manegepony's aanraadden vind ik een raar advies :=

Nee, niet om te kopen o.i.d.
Maar je kent haar niet? Dus je weet toch niet hoe zei is.
En als 11 jarig meisje, met ouders die niks van paarden weten.
Tja, vind ik zelf niet verstandig.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:08

JasmijnJoy schreef:
Nee, niet om te kopen o.i.d.
Maar je kent haar niet? Dus je weet toch niet hoe zei is.
En als 11 jarig meisje, met ouders die niks van paarden weten.
Tja, vind ik zelf niet verstandig.

En jij, ken jij haar?
En omdat ouders leken zijn, kunnen ze wel willen inzetten voor hun dochter, dan wel rijden niet, maar dat maakt niet uit!
Mijn vader wist ook vrijwel niets van paarden tot 7 jaar geleden en die helpt mij nu ook op wedstrijd en met opzadelen enzovoort!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:16

Ik denk dat het meisje TS (want diens account is het) maar heeft gedaan alsof het haar vader was die iets vroeg.

Niets geloof ik er van dat het echt haar vader is die zo'n vraag op Bokt gaat stellen. Via haar account.

Het is TS zelf, die graag bevestiging van haar "talent" wil.

Ik ben al een dagje ouder, en draai in de wereld ook in de Internet wereld al wat langer mee.

TS moet zelf maar hier komen praten, vind ik.