Paardrijden met een maatje meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:51

Lasca_1987 schreef:
Mennen gaat niet, Lasco is niet mijn eigen paard maar een manege paard.

Nee snap ik maar een paard heeft niet het eeuwige leven en je hebt ook altijd kans dat ie wordt verkocht. Je zult in je leven nog zat andere paarden tegenkomen, dus de optie is er altijd..

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:52

Aangezien inmiddels praktisch iedereen hetzelfde antwoord geeft (balans), is het misschien handig om eens door te gaan naar stap 2 in dit verhaal: hoe kan je de balans verbeteren.
Immers, inmiddels weten we wel het probleem, maar nog niet de oplossing!

Op dit moment blijven we naar mijn idee vooral in cirkeltjes ronddraaien...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:01

Roulette_ schreef:
Aangezien inmiddels praktisch iedereen hetzelfde antwoord geeft (balans), is het misschien handig om eens door te gaan naar stap 2 in dit verhaal: hoe kan je de balans verbeteren.

Ook die stap hebben we al gehad in dit topic.
Er is al doorverwezen naar een fysio, sporttrainer, een boek over calennetics, gymbal oefeningen etc etc.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:02

Voor het balansprobleem zijn ook al meerdere oplossingen aangedragen. Dat de oplossing er niet in ligt om toch maar een manier te vinden om TS te kunnen laten galopperen is iets wat haar niet erg aanstaat.

Op dit moment is het probleem volgens mij met name dat TS kostte wat kost moet galopperen terwijl ze daar nog niet aan toe is.

Anoniem

Re: Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:03

Dan kom ik bij de volgende vraag; Waarom laat mijn instructrice mij dan galopperen als ik er nog niet klaar voor ben?

Peppertree

Re: Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:04

Omdat jij dat graag wil en een betalende klant bent.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:05

omdat je zo aandringt dat je dat zo graag wilt heb ik erg het idee :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:06

Jullie zeggen dat ik er nog niet klaar voor ben.
Ik weet dat mijn balans nog niet goed is, mijn buikspieren zijn slap.
Mijn instructrice heeft eens besloten mij te laten galopperen, waarom? Nu blijkt kennelijk dat ik nog niet klaar ben om te galopperen ja.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:06

Lasca_1987 schreef:
Dan kom ik bij de volgende vraag; Waarom laat mijn instructrice mij dan galopperen als ik er nog niet klaar voor ben?

Slechte instructrice misschien? Dat is ook niet de eerste keer dat dat naar voren komt in de inmiddels al 10 pagina's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:07

Maaike_Ma schreef:
omdat je zo aandringt dat je dat zo graag wilt heb ik erg het idee :=

Omdat ik zelf nog niet wist dat ik er nog niet klaar voor ben... Mijn instructrice besloot eens in een les mij te laten galopperen...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:08

little_birdy schreef:
lieve TS
ik heb je nu al een heleboel tips gegeven om wat mee te kunnen doen
en ik hoop ook van harte dat je er wat mee gaat doen
je zult echt merken zodra je je over een paar angsten heen zet dat dat goed voelt
en dan kun je trots op jezelf zijn dat je het WEL kunt :)
probeer het eens en blijf bij kleine stapjes ,
vandaag thuis 1 rondje op de skeelers en morgen in de tuin ,
probeer je gewoon eens over je angst heen te zetten en dan kun je echt trots op jezelf zijn

zeg nooit nooit als je dingen niet eerst probeert :)

ook ik ga nu dit topic verlaten maar hoop dat je er toch eens goed over na gaat denken

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:09

Cowgirl schreef:
Roulette_ schreef:

Ook die stap hebben we al gehad in dit topic.
Er is al doorverwezen naar een fysio, sporttrainer, een boek over calennetics, gymbal oefeningen etc etc.

Ik zie nu dat ik niet echt heel duidelijk was, sorry, maar mijn opmerking was vooral bedoelt richting TS (ik heb alle tips nml ook al voorbij zien komen).
Aangezien wij met zijn allen inmiddels wel genoeg tips aan hebben gedragen en het nu aan haar is om eens iets verder te kijken dan alleen naar alle posts die haar liggen, waarbij ze stelselmatig alles negeert wat niet in haar straatje past.

Peppertree, ik denk dat we inmiddels veilig kunnen concluderen dat voor TS de optie 'niet galopperen' niet bestaat. Dan steek ik mijn energie er liever in om haar te helpen met het verbeteren van haar balans/houding, dan om daar over door te zagen.
Dat galopperen zal linksom of rechtsom wel gebeuren en dat hoop ik van harte dat we er aan bij kunnen dragen dat dat voor die lieve Lasco wat makkelijker gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:10

little_birdy schreef:
little_birdy schreef:
lieve TS
ik heb je nu al een heleboel tips gegeven om wat mee te kunnen doen
en ik hoop ook van harte dat je er wat mee gaat doen
je zult echt merken zodra je je over een paar angsten heen zet dat dat goed voelt
en dan kun je trots op jezelf zijn dat je het WEL kunt :)
probeer het eens en blijf bij kleine stapjes ,
vandaag thuis 1 rondje op de skeelers en morgen in de tuin ,
probeer je gewoon eens over je angst heen te zetten en dan kun je echt trots op jezelf zijn

zeg nooit nooit als je dingen niet eerst probeert :)

ook ik ga nu dit topic verlaten maar hoop dat je er toch eens goed over na gaat denken

Morgen in de tuin... ja mag ik jouw tuin lenen? :')
Wil wel leren skeeleren hoor, maar wie raapt mij op als ik val? Wie staat er links of rechts van me om mij evt te ondersteunen? Helaas niemand.. omdat ik niemand heb.

Verder heb ik al eens gezegd dat ik ga wandelen om af te vallen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:11

Ik vind trouwens dat als de instructrice besluit om met de zweep het paard aan de gang te houden zoals in het filmpje (dat was niet slaan, alleen wijzen met de zweep), ze dan niet ergens bij een hoek moet gaan staan en zorgen het paard 3 passen galoppeert als ie langs haar gaat, om weer in draf te vallen als de zweep uit zicht is.
Als ze dan toch met de zweep het paard in galop wil houden, moet ze wel consequent volhouden en dus meelopen met het paard, want nu leert ie dat ie alleen ff weg moet rennen van de zweep, om vervolgens zelf te besluiten weer in draf te gaan zodra "het gevaar geweken is", zonder ook maar enige inbreng van de ruiter. Zo leert hij alleen maar dat ie het kan maken om in draf te vallen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:12

Ik heb een maatje meer maar geen moeite met galop.
Maar ik heb geen balans probleem en mijn paard is voorwaarts.
Dat is waar ik anders wel aan zou werken, ook als ik slank zou zijn.
Ruiter in balans en een voorwaarts paard zijn de belangrijkste dingen voor elke combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:13

Dorine92 schreef:
Ik vind trouwens dat als de instructrice besluit om met de zweep het paard aan de gang te houden zoals in het filmpje (dat was niet slaan, alleen wijzen met de zweep), ze dan niet ergens bij een hoek moet gaan staan en zorgen het paard 3 passen galoppeert als ie langs haar gaat, om weer in draf te vallen als de zweep uit zicht is.
Als ze dan toch met de zweep het paard in galop wil houden, moet ze wel consequent volhouden en dus meelopen met het paard, want nu leert ie dat ie alleen ff weg moet rennen van de zweep, om vervolgens zelf te besluiten weer in draf te gaan zodra "het gevaar geweken is", zonder ook maar enige inbreng van de ruiter. Zo leert hij alleen maar dat ie het kan maken om in draf te vallen.

In totaal is ze wel 2x mee geweest er achter aan met de zweep. Ik ben nog een beginneling, al het begin is moeilijk. Zo is het ook moeilijk voor mij de juiste hulpen te geven en hem op de hoefslag te moeten houden en dan moet ik er nog eens op blijven zitten :p

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:14

Roulette_ schreef:

Nee stap 2 is :hoe krijgen we bij TS die grote betonnen plaat voor haar neus weg? :')

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:15

is het geen idee om aan de longe te galloperen zodat je de teugels niet zelf hoeft vast te houden, en je alleen op het in galop krijgen hoeft te concentreren? desnoods het zadel vasthouden. Dan hoeft je instructrice echt het paard niet in galop te jagen denk ik hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:16

Je hoeft toch ook niet te gaan skeeleren. Mijn skeelers liggen ook in de kast omdat ik het na 3 hernia's ook niet echt meer durf.
Fietsen is een goed alternatief.
1 uur flink fietsen is zo'n 5 a 600 calorien verbranden.

Wandelen zet echt geen zoden aan de dijk.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:17

Lasca_1987 schreef:
Ik vraag hoe "zij" dus degene met een maatje meer dat doen het galopperen ;)

Zorgen dat je in balans blijft zitten. Hetzelfde als voor elke ruiter, al breng je met meer gewicht je paard sneller uit balans als je gaat stuiteren of overhellen.
Desnoods bij het aan galopperen even je zadel vast houden, zodat je gemakkelijker je kont in het zadel kunt duwen. Het zal echt een kwestie zijn van oefenen en oefenen. Dan maar korte stukjes in galop, je zal eerst zelf je evenwicht moeten kunnen bewaren. En dat kun je ook in draf oefenen.

Ga bij jezelf na of je niet knijpt met je benen, dan knijp je jezelf ook uit het zadel. Zitten op je kont, meegaan met de beweging en je benen ontspannen blijven houden.

Probeer ook wat positiever tegen de dingen aan te kijken. Je hebt overal een excuus voor, nu vind ik sommige tips/bemoeienissen hier ook te ver gaan, maar je hebt op echt alles een " ja, maar...".
Je vraagt om tips, filter eruit waar je iets aan hebt en ga er iets mee doen. Als je iets wilt, dan moet je er ook iets voor willen doen of veranderen en die verantwoordelijkheid ligt echt bij jezelf!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:17

Lasca_1987 schreef:
Verder heb ik al eens gezegd dat ik ga wandelen om af te vallen.

Daar val je echt niet veel van af hoor.. tuurlijk, alle beetjes helpen, maar als je serieus denkt dat een beetje wandelen het verschil gaat maken, dan heb je het niet helemaal begrepen.

Ter vergelijking: ik ben nu 58 kilo bij een lengte van 1,74 m. Toen ik 62 kilo was werd ik wat minder tevreden. Toen ging ik bijna iedere ochtend ofwel minimaal een uur fietsen langs de dijk, ofwel minimaal 3 kwartier joggen. Verder reed ik buikspiertraining en pakte ik altijd de fiets of ging ik lopend naar afspraken/supermarkt/etc.
En daarnaast ging altijd 1x per week met mijn paard in de duinen joggen (paard aan touwtje).

En dan had ik nog niet eens overgewicht! Het kost nou eenmaal soms wat moeite om je gewicht in de hand te houden, en vooral erg veel tijd, maar dat heeft iedereen. Je moet dat echt begrijpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:18

liesjecryos schreef:
Roulette_ schreef:

Nee stap 2 is :hoe krijgen we bij TS die grote betonnen plaat voor haar neus weg? :')

Precies!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:20

@ TS, Ik zou idd maar eens wat verder na gaan denken!
Je bent een betalende klant-> en klant is koning, dus willen ze jou tevreden houden.
Stop met willen galoperen en ga eerst eens fatsoenlijk leren zitten in stap: dan zit je het paard waarschijnlijk al genoeg in de weg. En omdat te kunnen moet je je lichaam kunnen controleren, en uit alles blijkt dat dit niet zo is, dus zoek wat anders om je lichaam te kunnen behersen en dan kun je er nog eens over nadenken om te gaan draven of iets anders te ondernemen bovenop het paard!
Laatst bijgewerkt door riegje op 11-06-13 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:20

tja tot het paard naar de sodemieter is als ze zo doorgaan of het dier heeft er geen lol meer in dadelijk....

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:21

Laska_1987 schreef:
Morgen in de tuin... ja mag ik jouw tuin lenen? :')
Wil wel leren skeeleren hoor, maar wie raapt mij op als ik val? Wie staat er links of rechts van me om mij evt te ondersteunen? Helaas niemand.. omdat ik niemand heb.

Wie je op raapt? Ik sta altijd zelf weer op nadat ik gevallen ben
Wie er links staat? je linker knie, pols en elleboog beschermers om je val te breken en het tuinhek/de stoel/het speeltoestel/wat er dan ook maar in de buurt is om je even aan vast te kunnen houden
Wie er rechts staat? Je rechter knie, pols en elleboog beschermers om je val te breken. Ter ondersteuning? Nou, als je links al iets vast hebt is rechts niets meer nodig hoor. Zo train je een beetje balans.