Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ansie schreef:Zo ben ik al vaker tot de conclusie gekomen dat 'klassiekers' het skala der ausbildung aanhalen, maar 'niet-klassiekers' net zo goed.
Ansie schreef:Wat ik vervolgens zie is verschil in uitvoering. Kortom, wordt het skala dan steeds anders geïnterpreteerd? Ik zie soms paarden die ontspannen zijn tijdens trainingen en netjes de oefeningen uitvoeren, maar volgens Jasmijn dan waarschijnlijk niet echt werk hoeven te verrichten (en daardoor blijft die ontspanning goed zichtbaar). En ik zie paarden die (in mijn ogen) meer gespannen zijn en over het tempo lopen en vluchten voor hulpen (dus minder ontspanning zichtbaar).
)Ansie schreef:Ik ben het met Jasmijn eens dat het skala een heel goede trainingsopbouw geeft, maar daarnaast hebben velen (zowel individuele instructeurs als goeroe's en degenen die methodes nastreven) er nog hun sausje overheen gegoten, door er hier en daar wat aan toe te voegen of misschien wel weg te laten in bepaalde fases van de training.
Ansie schreef:Dan nog wat over het paard laten werken. Het lijkt haast wel of een paard tijdens training zwaar moet ademen, moet zweten en schuimen voordat wij denken dat hij lichamelijk flink werkt. Dat beeld hebben wij gevormd, we denken dat een paard dan pas ECHT werkt en de training dan pas nut heeft.
Ansie schreef:Is er ook niet een grootheid uit de dressuurgeschiedenis die ooit gezegd heeft dat als het paard werkelijk gaat zweten van dressuurwerk, je een grens overschreden hebt als ruiter? Of is dat ook weer achterhaald
liljebo schreef:Ze weten allemaal natuurlijk hoe ze een correcte proef rijden, maar er zit groot verschil tussen de mensen waar ik, als ik dressuurles zou willen hebben, les van zou willen hebben/als voorbeeld zou willen nemen. Zo eenvoudig is dat.
liljebo schreef:Je ziet op de filmpjes van de weense rijschool dat daar soms exact op de loodlijn wordt gereden, soms daarachter. De meningen over het rijden aldaar schijnt ook nogal eens te verschillen, maar de paarden (en dan alleen de meest getalenteerden) hebben een opleidingstraject van 8 jaar (ruiters overigens zo'n 12 jaar intensieve scholing)en lopen niet zelden nog met hun 30 mee in shows. Dus die mensen moeten iig iets goed doen, lijkt mij zo.
(ik geloof ook niet dat je daar ooit een kletsnat schuimend paard ziet? )
liljebo schreef:Om vast op je losse flodder in te gaan... Adelinde Cornelissen ben ik ook niet weg van en ja Charlotte en Carl zie ik ook liever.
Ansie schreef:liljebo haalt een goed punt aan. Wat is ieders referentiekader. Wanneer vind jij dat een paard daadwerkelijk gewerkt heeft, wanneer heb je goed getraind, hoe moet die uitvoering van het Skala der Ausbildung vorm krijgen? Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
jasmijn78 schreef:Ansie schreef:Wat ik vervolgens zie is verschil in uitvoering. Kortom, wordt het skala dan steeds anders geïnterpreteerd? Ik zie soms paarden die ontspannen zijn tijdens trainingen en netjes de oefeningen uitvoeren, maar volgens Jasmijn dan waarschijnlijk niet echt werk hoeven te verrichten (en daardoor blijft die ontspanning goed zichtbaar). En ik zie paarden die (in mijn ogen) meer gespannen zijn en over het tempo lopen en vluchten voor hulpen (dus minder ontspanning zichtbaar).
Dat er verschil in uitvoering is kan ook niet anders. Iedere ruiter/paard heeft zo zijn eigen aandachtspunten. Dat zie je vaak terug. Op de basisschool halen alle leerlingen toch ook niet dezelfde cijfers voor rekenen en taal ondanks dat ze dezelfde stof krijgen aangeboden? De een is beter in rekenen en de ander in taal. (en sommige zijn nergens goed in en leren het nooit)
Dit vind ik een heel flauw antwoord. Ik mag hopen dat je snapt wat ik bedoelde, liljebo snapt mijn punt in ieder geval wel. Om het dan even in jouw taal uit te leggen, als je de besten van twee klassen vergelijkt, zie je verschil in uitvoering, niet zozeer van niveau. Het eindresultaat ziet er anders uit terwijl het doel voor beiden hetzelfde is.Ansie schreef:Is er ook niet een grootheid uit de dressuurgeschiedenis die ooit gezegd heeft dat als het paard werkelijk gaat zweten van dressuurwerk, je een grens overschreden hebt als ruiter? Of is dat ook weer achterhaald
Ik vind het wat onrealistisch om als uitgangspunt te nemen dat een paard niet mag zweten tijdens het werk... Ik vind dat echt onzinnig.
Babootje schreef:liljebo schreef:Om vast op je losse flodder in te gaan... Adelinde Cornelissen ben ik ook niet weg van en ja Charlotte en Carl zie ik ook liever.
En ook dat kun je niet goed met elkaar vergelijken omdat alle drie de ruiters totaal andere paarden rijden. Als je naar Parcival van Adelinde kijkt, is dat een minder ideaal gebouwd paard dan Valegro van Charlotte. En heter dan heet. Zet Charlotte op Parcival en Adelinde op Valegro krijg je waarschijnlijk ook een heel ander plaatje.
Ansie schreef:Om het dan even in jouw taal uit te leggen, als je de besten van twee klassen vergelijkt, zie je verschil in uitvoering, niet zozeer van niveau. Het eindresultaat ziet er anders uit terwijl het doel voor beiden hetzelfde is.
Babootje schreef:Als je naar Parcival van Adelinde kijkt, is dat een minder ideaal gebouwd paard dan Valegro van Charlotte. En heter dan heet. Zet Charlotte op Parcival en Adelinde op Valegro krijg je waarschijnlijk ook een heel ander plaatje.
pol013 schreef:Wat ik gemiddeld zie als dressuurtraining is training op duur. Daarmee krijg je slanke paarden alla een marathon loper. Eigenlijk willlen wij bodybuilders zien. Maar dat vergt een andere trainingsaanpak dan wat ik veel zie.
pol013 schreef:Maar je kunt het waarschijnlijk wel met mij eens zijn dat er veel dressuur getraind wordt met als doel een rond en gespierd paard en dat er vaak juist te vaak, te lang en met te weinig intensiteit getraind wordt?
Ansie schreef:Het gaat mij er om dat je in de dressuur ook vaak paarden ziet zweten door stress en dat dan de gedachtengang is dat het paard DUS goed aan het werk is.
liljebo schreef:Ansje, het scala dient idd als voorbeeld en is ook helder.De uitvoering en interpretatie schijnt nogal eens te verschillen (ik denk ook echt dat de verschillende dressuurmensen verschillende prioriteiten stellen) Maar dat noem jij dus ook.
Ik lees het ook duidelijk uit de discussies.
Wie vindt jij goed rijden (graag met filmpje... mag bekend of onbekend persoon zijn) en waarom?
Het verhaal dat een hevig zwetend en schuimend paard over de grens is, heb ik ook altijd als zodanig gehoord. Denk niet echt dat dat achterhaald is.
Waar het zweet speelt ook een rol. Stress geeft een ander patroon dan inspanning bij warm weer.
Je ziet in dit filmpje heel duidelijk dat de hoofd/halshouding gelijk staat aan de rest van het lichaam van het paard. Naar gelang de achterhand meer kan zakken, wordt de voorkant meer opgericht, dat heeft met biomechanica te maken. De voorkant wordt dus niet in posities gezet door ruiterhanden. Dat kan je goed terug zien in dit filmpje.jasmijn78 schreef:Ansie schreef:Het gaat mij er om dat je in de dressuur ook vaak paarden ziet zweten door stress en dat dan de gedachtengang is dat het paard DUS goed aan het werk is.
Om daar nog op terug te komen; dat vraag ik mij af. Als een paard echt gestrest is kun je niet goed tot hem doordringen. Dat merk je toch? (als het goed is?) Verder vind ik het niet zo'n probleem als een paard zich uit dat hij het even zwaar heeft. Dat vind ik wat anders dan stress. Als ik merk dat mijn hulpen wel goed doorkomen en mijn paard zo goed mogelijk met mij meewerkt, maar dan toch wat uiting geeft dat hij het zwaar heeft (mijne begint dan wel eens een beetje te kreunen of te knarsen, of wordt een klein beetje onrustig in de aanleuning). Dan weet je dat hij zich maximaal inzet voor je en dat is voor mij ook altijd een teken om er snel weer mee op te houden.
Ansie schreef:Dat klopt en daarom moeten ruiters er dus voor waken om toch ergens doorheen te rijden terwijl het paard gestresst is en de hulpen dus niet doorkomen. In mijn ogen wordt er dan te vaak kracht gebruikt om toch door te dringen, met het gevolg nog meer stress (pijn) en misschien zelfs wel meer spektakel, maar dan dus wel op een verkeerde manier.
Ansie schreef:ik houd meer van trainingsfilmpjes dan van daadwerkelijke proeven op wedstrijd. Meestal omdat de proeven toch een mate van spanning laten zien wat ik niet graag zie
Ansie schreef:Daarom is het ook zo goed om het paard op cognitieve wijze uit te dagen.
Ansie schreef:daardoor zal het paard zekerder worden van zijn omgeving en minder snel in het reactieve gedrag schieten
jasmijn78 schreef:Ansie schreef:Daarom is het ook zo goed om het paard op cognitieve wijze uit te dagen.
Ik krijg een beetje kriebels van dit soort termen... Kun je vertellen wat hier zo wezenlijk anders aan is dan het principe dat je een paard niet af moet schermen voor alles wat hem stress kan geven??Ansie schreef:daardoor zal het paard zekerder worden van zijn omgeving en minder snel in het reactieve gedrag schieten
Volgens mij wordt een paard alleen maar zeker van een duidelijke consequente ruiter waarbij hij weet waar hij aan toe is en die hij kan vertrouwen. Het paard heeft imo ook geen cognitieve gedragstherapie nodig.
Maar ik ben er inmiddels al in de praktijk achter gekomen dat deze theorie zo gek niet is en hoop dat meer paardenmensen zich gaan beseffen dat een paard meer bewust van de omgeving is of kan worden dan we denken.Anoeska schreef:Ik vind het inderdaad nogal een lang verhaal voor iets wat volgens mij iedereen al doet, namelijk z'n paard laten kijken naar iets engs, en als het paard ontspant weer verder rijden.
Zo kan je overal wel een theorie en een groot woord omheen bedenken.
jasmijn78 schreef:Dat betwijfel ik... Als het om dressuur gaat is het 'skala der ausbildung' zo klaar als een klontje. Ik ben verder nog geen doelmatiger trainingsopbouw tegengekomen. Ik zie vaak een hoop wollig niet concreet omschreven theorie op sites van alternatieve (dressuur) goeroe's en stromingen. En heel vaak met een wijzend vingertje naar de reguliere dressuur. En vaak heeft het een heel hoog feel-good gehalte richting ruiters met een zweem van mystiek. Als het nou geillustreerd werd door prachtige staaltjes rijkunst van de betreffende goeroe of diens leerlingen, dan zou ik er nog wat mee kunnen. Maar ook dat ontbreekt meestal. Goed rijden is goed rijden. Een goede ruiter pik je er zo uit, ongeacht wat voor stroming of discipline ze aanhangen. Het ziet er wel vaak 'ontspannen' uit. Maar imo komt dat vaak omdat het rijtechnisch gezien nauwelijks iets van het paard verlangd wordt. Dan is het ook niet zo moeilijk de 'ontspanning' te bewaren.
Ansie schreef:Anoeska schreef:Ik vind het inderdaad nogal een lang verhaal voor iets wat volgens mij iedereen al doet, namelijk z'n paard laten kijken naar iets engs, en als het paard ontspant weer verder rijden.
Zo kan je overal wel een theorie en een groot woord omheen bedenken.
Maar Jasmijn zegt dat als je een paard laat kijken, je dus bevestigt dat het eng is.. en dat je dus de leidersrol moet pakken.
Anoeska schreef:Ik vind het inderdaad nogal een lang verhaal voor iets wat volgens mij iedereen al doet, namelijk z'n paard laten kijken naar iets engs, en als het paard ontspant weer verder rijden.
Ansie schreef:Maar Jasmijn zegt dat als je een paard laat kijken, je dus bevestigt dat het eng is.. en dat je dus de leidersrol moet pakken.
Anoeska schreef:Dan verschillen jasmijn en ik van mening (en had ik beter moeten lezen). Ik vind het niet meer dan normaal om wanneer ik bv op buitenrit iets heel engs tegenkom, even te blijven staan met m'n paard.
Gini schreef:Ik snap beide punten wel, maar ik denk dat dit zo situatieafhankelijk is. Niet altijd is er de mogelijkheid om het paard te laten kijken. Tijdens een training of een wedstrijdproef "mag" men paard ook niet naar iedere dingetje toe wat die eng vindt. De vogel die opvliegt, een omgevallen bloembak, een opvliegend zeil. Soms is het idd gewoon 'paard, slik je angst in en ga door'. Om nog maar te zwijgen van de paarden die hoe meer je ze laat kijken, hoe banger ze worden. Met zulke paarden rijd ik liever in een stevig tempo langs het enge object door. Als je stil gaat staan voor het enge object zie je de spieren zo opspannen en de neusgaten zo groter worden. Om dan met een draai van 180° hard de andere kant op te galopperen.
Ik denk niet dat je alles zo zwart wit moet zien, maar ook wat hier gezegd wordt is niet zwart wit. Want idd als je je paard naar een eng voorwerp laat kijken, dan bevestig je in die zin de angst van het paard. Waarom wordt er anders zo speciaal gedaan, dat beseft een paard ook wel. Bij het onderzoeken van het enge object stelt het paard zich gerust (of de ruiter het paard) en de angst ebt weg. Maar die initiële angst van het paard, ja, die wordt eigenlijk wel bevestigd door erop in te gaan. Dat maakt niet dat de methode ineens slecht is. Af en toe moet gedrag bevestigd worden om het gewenste te bereiken.