onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:34

Poeh, dan zouden heeeeel veel mensen een belg moeten aanschaffen volgensmij!

Marijn_

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:02

10% vind ik wel héél weinig. Ik denk dat je vooral moet kijken naar het soort paard dat je hebt en in wat voor een gezondheid. Heeft het een zwakke rug oi.d. dan is het logisch dat ie niet teveel kan hebben.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:32

Ben niet te zwaar voor mijn paard, maar ik ben altijd bezig met mijn gewicht dit vind ik weer een goede motivatie om door te zetten! :))

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:44

Colway schreef:
Waarom is dit meteen onzin? Omdat het wellicht onze hobby verpest? Misschien is het goed dat er veel meer wordt gekeken naar draagkracht en belastbaarheid van onze paarden. Het is een feit dat veel te veel paarden al jong naar de slager gaan vanwege rug of beenproblemen. Dat zal een deel aanleg zijn, manier van houden, maar zeker ook manier van belasten.

Die paarden gaan naar de slager omdat ze slijtage krijgen door VERKEERD GEBRUIK en vaak op TE JONGE LEEFTIJD.
Overbelasting is niet hetzelfde als belasting of zelfs zware belasting!

In elk onderzoek over draagkracht wordt totaal over het hoofd gezien dat schade aan een paard op honderdduizend manieren kunnen aangebracht.
Zwaar gewicht kan een rol spelen, maar is echt niet de oorzaak van slijtage van paarden. In landen waar paarden nl veel zwaarder belast worden, vind je kerngezonde oude knarren!!!
Een veel grotere rol schijnt het dieet te spelen. Snelle groei, is al uitgevonden, kan voor veel problemen zorgen en gebreken en teveel van het een of ander geven stoornissen in het skelet en spieropbouw/mogelijkheden tot spiergebruik (denk aan verzuring "tying up", "maandagsziekte". )
Om maar te zwijgen over het tegenwoordig teveel geziene overgewicht bij paarden...

En wat dacht je van een slecht zadel?
Slechte trainingsmethode?
Te weinig beweging, met name bij paarden in de groei?

De lengte en bouw van de rug speelt ook nog veel meer een rol dan het gewicht van het paard. Een korte rug met stevige lendenen is sterker dan een lange rug met zwakke lendenen om maar twee uitersten te noemen.

Een schaap kan een volwassen persoon dragen en daar flink mee op hol gaan, dus het zwaar overdreven om te denken dat een paard alleen vlieggewichtjes zou kunnen dragen.

Kortom het is onzin, omdat de onderzoeken niet deugen omdat er teveel variabelen zijn en geen controle groepen, en het is onzin omdat er allang al bewezen is door de eeuwen heen dat paarden veel meer kunnen dragen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:49

Lusitana, klopt hoor dat vroegtijdige slijtage etc. vaak door verkeerd rijden, te vroeg werken en verkeerd zadel ontstaat, en qua voeding ben ik het ook met je eens, zelfs al de paarden die verkeerd gekapt worden en op ijzers staan, helemaal akkoord, MAAR, die paarden hebben een betere kans op 'gezond' oud worden, met een lichte ruiter dan met een zware ruiter, gewoon logica, en hier gaat het over de gemiddelde gewichten het is gewoon zoals het is, een gezond perfect opgegroeid en beleerd paard zal meer kans hebben om gezond te blijven met een lichte ruiter, dat geldt dus ook voor de paarden die minder perfect opgroeien en gehouden/bereden worden.mensen die daarvoor overigens een onderbouwing wensen uit een of ander wetenschappelijk onderzoek moet ik teleurstellen, dit komt uit de bron: gezond verstand ala Freeride ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:17

Lusitana schreef:
Die paarden gaan naar de slager omdat ze slijtage krijgen door VERKEERD GEBRUIK en vaak op TE JONGE LEEFTIJD.

Je hoeft niet te schreeuwen hoor :') Ik zeg namelijk ongeveer hetzelfde.

Manier van houden/manier van belasten

Jammer dat je zo eenzijdig leest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:07

Lusitana schreef:

Daar zit iets in - maar daarna...? Wat is de grens - wanneer wordt iets "over"belasting ipv zware belasting...?

Lusitana schreef:
schade aan een paard op honderdduizend manieren kunnen aangebracht.

Klopt als een zwerende vinger.
Lusitana schreef:
In landen waar paarden nl veel zwaarder belast worden, vind je kerngezonde oude knarren!!!
Ook dit geloof ik grif, alleen is het op zich nog geen bewijs.

Lusitana schreef:
Een veel grotere rol schijnt het dieet te spelen. Snelle groei, is al uitgevonden, kan voor veel problemen zorgen en gebreken en teveel van het een of ander geven stoornissen in het skelet en spieropbouw/mogelijkheden tot spiergebruik (denk aan verzuring "tying up", "maandagsziekte". )

KLopt. Die malloten (=fokmeesters) van het (K)WPN hebben rond 1975 besloten, dat hun stamboekpaarden 10 centimeter de hoogte in moesten, in een termijn van ik meen 10 jaar. Of misschien wel 25 jaar: het is en blijft be-la-che-lijk kort. (Zesduized jaar terug hadden de meeste paarden de maat van een fjord. De WPN.er was in 1975 gemiddels 1.65)
En idd: er zijn individuele dieren die dit kunnen, 1.75 of zelfs 1.80 hoog zijn en gezond - maar de dieren die jong naar de slacht gaan, vanwege losse botfragmenten in 2 knieen en/of artrose in 4 kogels - daar word je niet vrolijk van.
En als het dier met 5 een jonge slungel is met een goed skelet van 1.75, dan nog is het dier kwetsbaar. Door de hoogte is de natuurkundige kracht, die koppel wordt genoemd vrij groot. Het paard is dus wel relatief zwaar vanwege zijn eigen hoogte/ lengte, maar vanwege de koppelkracht niet echt in staat om een zwaardere ruiter te dragen. (Bovendien duurt het langer, om een groot paard 'in de spieren te rijden', dus het geld speelt ook weer eens een rol.)

Lusitana schreef:
Om maar te zwijgen over het tegenwoordig teveel geziene overgewicht bij paarden...
Klopt. uiteraard: voor deze berekening gaat het om het ideale gewicht van het paard versus het feitelijek gewicht van de ruiter. Overgewicht maakt het paard kwetsbaarder.

Lusitana schreef:
En wat dacht je van een slecht zadel?
Slechte trainingsmethode?
Te weinig beweging, met name bij paarden in de groei?
De lengte en bouw van de rug speelt ook nog veel meer een rol dan het gewicht van het paard. Een korte rug met stevige lendenen is sterker dan een lange rug met zwakke lendenen om maar twee uitersten te noemen.
:j Vlak ook de breedte van het paard niet uit: een breed paard heeft minder koppelkracht te verduren dan een smal paard.

Lusitana schreef:
Een schaap kan een volwassen persoon dragen en daar flink mee op hol gaan, dus het zwaar overdreven om te denken dat een paard alleen vlieggewichtjes zou kunnen dragen.

Eh - nou heb ik persoonlijk nooit schapenraces gezien. Ik wil dit feit wel geloven - maar kan een schaap dit jarenlang zonder rugklachten te ontwikkelen?

Lusitana schreef:
de onderzoeken niet deugen omdat er teveel variabelen zijn en geen controle groepen

...er zijn idd veel variabelen, dat klopt. Maar 10 jaar terug kwam mij ter ore, dat de geiddelde KWPN.er 6 jaar oud wordt. Dwz.: vrij veel dieren gaan dus jong naar de slacht, wie gezond 5 of 6 wordt, gaat gelukkig "veel langer mee".

Lusitana schreef:
omdat er allang al bewezen is door de eeuwen heen dat paarden veel meer kunnen dragen.
Ja, paarden zijn heel sterk en kunne veel.
Maar wellicht dat Djengis Khan beschikte over 10x meer paarden dan ruiters...?
Zodat de paarden een soort wegwerpvoorwerp waren...?
Op die manier komen er alleen maar nog meer variabelen bij en krijgen we nog steeds niet de info, die ik in ieder geval zou wilen hebben: "hoe kan ik mijn paard zo belasten, dat het dier uitgroeit tot een gezond rijpaard van 30 jaar oud?"

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:47

Na een maand trainen ben ik wat kilo's kwijt, maar toch zou die "10%" nog een probleem vormen.

Ik heb wel al maneges gezien die met "maximumgewicht voor ruiters" werken. Die moeten toch ergens de mosterd vandaan halen.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:52

Dit kwam ik net toevallig tegen!

Ras Stokmaat Gewicht paard Gewicht Ruiter Percentage
Shetlander 100cm 200KG 40 KG 20%
Ijslander 135cm 350KG 70 KG 20%
Ijslander 140cm 450KG 90 KG 20%
Haflinger 145cm 500KG 80 KG 20%
Warmbloed 160cm 550KG 71 KG 16%
Warmbloed 172 cm 700KG 80 KG 13%
Koudbloud 165cm 800KG 96 KG 12%
Koudbloed 170cm 900LG 104 KG 12%

Krijg het er niet duidelijker op, heel iritant! Maar anders kun je op deze site kijken voor iets duidelijkere info :+
http://www.saddlefitservice.nl/zadel-pa ... werkwijze/

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:12

Colway schreef:
Je hoeft niet te schreeuwen hoor :') Ik zeg namelijk ongeveer hetzelfde.

Manier van houden/manier van belasten

Jammer dat je zo eenzijdig leest.

Ik lees niet eenzijdig, ik geef alleen OOK even heel duidelijk aan dat er meerdere factoren bepalend zijn en niet puur het gewicht van de ruiter. Ik heb jouw post daarvoor gebruikt, maar ik had het niet eens hoeven quoten, alleen viel ik over "het naar de slager gaan omdat...". Ze gaan niet naar de slager omdat er (alleen maar) een te zware ruiter op heeft gereden, punt.

Verder even in het algemeen, dus niet aan iemand in het speciaal gericht:

Hoeveel ruiters hebben een paard van wieg tot graf? Met name in de sport zijn dat niet zoveel, dus hoe kun je dan 1 persoon er op aanwijzen dat er schade is, bv?
Recreatieruiters zijn meer geneigd om paarden hun leven lang aan te houden, en dat is ook de groep die de meeste paarden met overgewicht hebben, om maar wat te noemen...

Het gewicht van de ruiter wordt nooit in een langdurig onderzoek met controle groepen bekeken dus ik snap niet hoe ze aan conclusies komen.
Het is gewoon niet mogelijk, en nog nooit gedaan, om bij paarden van alle soorten bouw, van elk meerderen, genetisch verwant, ruiters te gebruiken die tien kilo van elkaar verschillen en die tien jaar op die paarden te laten rijden die dan ook nog exact hetzelfde gehouden worden.
Wat men nu doet is kijken naar schade en daar conclusies uit trekken. Terwijl een paard al zwak kan beginnen, en kan slijten door andere oorzaken....
Ik heb zelf bv een paard moeten loskrijgen dat helemaal vast zat door een te klein zadel (omdat ze gegroeid was maar geen nieuw zadel had gekregen) dat dier werd niet eens intensief gebruikt (1 x in de week was soms al teveel gevraagd voor de amazone), kun je nagaan wat een invloed een zadel heeft...
Zelfde paard heeft atrose aan een achterbeen door een oude blessure van een val... wordt verslechterd door enorm overgewicht. Als ze dat dier gaan opensnijden zullen ze veel schade vinden, geen van allen veroorzaakt door een zware ruiter. Om maar een voorbeeld te noemen...

Wat ik ook zie is bv dat hier in Portugal bv Garranos door de eeuwen heen zijn gebruikt door boer en edelman, volwassenen (overigens is het iberische volk naturulijk wel kleiner van stuk dan een gemiddelde noord europeaan) in zeer ruig gebied op een "hongerdieet". De oudste geregistreerde is 40 jaar en de gescheidenis heeft geleerd dat het een goed haalbare leeftijd is in gezonde toestand. Ze worden trouwens ook niet zelden te jong belast, maar blijkbaar heeft dat bij zo´n puur oerras minder invloed dan bij doorgefokte paarden.
De andere inheemse rassen over de hele wereld doen het ook zo goed.
Zo kende ik twee stokoude Exmoor ponies die in het seizoen nog elke week mee gingen op vossenjacht (we hebben het dan over heuvelachtig gebied en het nemen van vast hindernissen in het zuiden van engeland), met opa en nogal stevige volwassen kleindochter. Ik heb helaas hier niet mijn oude foto albums anders kon ik laten zien dat het nou niet echt ging om paardjes "op maat" wat betreft de verhoudingen. Ze hadden hun hele leven gejaagd en waren toen 30 en 32 als ik me niet vergis.
Mijn baas en zijn vrouw gingen mee op jacht op Arabische Volbloeds en de vrouw was geen lichtgewicht en haar paard al ruim over de twintig en zijn hele leven in het seizoen gejaagd en werd ook nog geraced!!!

Maar even stilstaande bij de Garanno, die wegen zo´n 250-300 kilo... De ruiters, al zouden ze klein en fijn zijn, toch altijd wel meer dan 50 kilo... en dan hebben we het ook over werken in de bergen... als rij-, last- én trekdier.

En wat dat betreft, zijn er lastdieren meegenomen in het onderzoek? Kijkt men bv naar de legers die paarden inzetten om lasten te dragen, dan kan men zien dat die ook gewoon oud worden zonder rugproblemen.

Door de eeuwen heen is niet alleen meteen oergeschiedenis álà Atilla de Hun, maar ook 1 eeuw geleden, 2 eeuwen geleden, toen men al aan paardensport deed met gewoon 1 paard.

Ik ben 52 jaar en was al jong vrij fanatiek in paarden leren kennen en heb honderden, zoniet duizenden paarden meegemaakt/gezien/over gelezen vanaf de jaren zestig en was altijd al leergierig en nieuwsgierig naar onderzoeken en hoe een paard inelkaar zit bv en heb dus een redelijke referentie wat betreft "gezond" oud worden van paarden.

Wel geef ik eerlijk toe dat men vroeger niet zo bewust was van schade als nu. Als er dus al schade was, was men er wellicht totaal niet van op de hoogte, tenzij een paard duidelijk kreupel ging.
Er zijn best paarden geweest die toen als "rotknollen" werden gezien, waarvan ik nu denk "wellicht een rugprobleem". Maar dan wel door slechte ruiters/verkeerd gebruik, niet zozeer door zware... ;)

Maar duidelijk is te zien hoe fokkerij soms best een negatieve invloed heeft gehad op "het paard". Men is soms teveel ingegaan op hypes en te weinig vastgehouden aan het "oorspronkelijke type", te weinig gelet op andere factoren dan vaak uiterlijk (modekleuren bv), grootte en "spectaculaire gangen" (joost mag weten wat het nut daarvan is).
Er zijn gelukkig ook nog genoeg fokkers die zich bezich houden met het fokken van vooral gewoon een allround bruikbaar paard, maar er lopen inmiddels al decennia lang bossen "slechte" producten rond. (Waar ook mee doorgefokt wordt want "kind van". Die "vader verering" zou ook eens moeten stoppen. Maar dat is een ander onderwerp.)
Ik trek de streep ongeveer bij 1980. Daarvoor waren de paarden zeg maar "normaal" en daarna ging het mis door bepaalde eisen vanuit sport oogpunt.

De meeste bokkers zijn van na die tijd en hebben geen paarden uit voor die tijd meegemaakt en hebben dus geen referentie wat betreft "oorspronkelijke types" van diverse rassen.

Wat dat schaaprijden betreft: Er is idd een volwassen, redelijk grove man, die een ram al jaren als rijdier heeft. Helaas heb ik toen de foto en de gegevens niet opgeslagen en kan hem niet meer vinden, maar kwam bv wel dit plaatje tegen. Alleen maar als bewijs dat het gewoon gedaan werd (en wordt), he is niet bekend of het schaap later ooit rugklachten kreeg ofzo. Maar de draagkracht van zo´n dier is dus gewoon wel veel groter dan vaak wordt aangenomen en als je de verhoudingen dan op een paard loslaat...
http://images.wisconsinhistory.org/7000 ... 0019-l.jpg

:oo Sorry voor het lange verhaal, maar ik denk wel dat het handig is om het grotere plaatje te zien. (En om te weten hoe ik aan mijn mening kom.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:47

Sorry voor de late reactie, maar het is wel belangrijk om het verschil uit te leggen.

Janneke2 schreef:
Lusitana schreef:

Daar zit iets in - maar daarna...? Wat is de grens - wanneer wordt iets "over"belasting ipv zware belasting...?

Overbelasting heeft in de eerste plaats met het soort werk te maken, belasting en zware belasting en van mijn part te zware belasting met het te torsen gewicht (in dit geval). Zijn twee verschillende dingen. Zo bedoelde ik dat. ;)
Er is inderdaad een limiet aan draagkracht waarbij nog fatsoenlijk werk geleverd kan worden, maar die ligt bij elk paard verschillend, al gelang naar bouw leeftijd etc en daarom vind ik een 10% van zijn gewicht een rare richtlijn. Dat zou nl betekenen dat een paard met overgewicht nog zwaar belast zou kunnen worden, alleen omdat het te vet is... Je kunt je voorstellen dat zoiets alleen maar voor nog meer ellende zorgt, omdat het overgewicht op zich al voor schade kan zorgen.
:)* Uiteraard kan te zware belasting tot overbelasting lijden, maar overbelasting kan totaal losstaan van de belasting wat gewicht betreft.... Dat is waar ik even de nadruk op wilde leggen.

Overbelasting heeft bv te maken met teveel verkeerde kracht op pezen en spieren bij bepaalde bewegingen die bij wijze van spreke ook aan de longe, zonder ruiter, gemaakt kunnen worden.

Overbelasting is bv te sterke verzameling vragen aan een nog niet volgroeid spronggewricht, dus voor het zesde jaar, wat tegenwoordig vrij normaal is in de sport.... geen wonder dat er blessures optreden en paarden jong versleten raken.

Overbelasting is een paard in de krul trekken, etc etc etc. De overbelasting treed op in bepaalde gebieden, soms zijn die verbonden aan andere gebieden waardoor een groter deel last heeft. Denk aan eenzijdig vastzittende paarden.

Er zijn maar weinig mensen die nog behoorlijk (lees met de ontwikkeling van het paard mee) werk afleveren bij het inrijden en opleiden van paarden door de tijdsdruk en wedstrijdmanie. Wanneer is bedacht dat je meteen maar noet starten zodra een paard maar enigszins zadelmak is? En dat je meteen maar punten moet gaan proberen te rijden (door verkeerde trainingsmethodes te gebruiken die vaak te maken hebben met de neus op de borst binden letterlijk of figuurlijk) en promoveren of thuis huizenhoog laten springen om ze te testen, terwijl een dier niet eens volgroeid is?
DAT is overbelasting.

Dan kan er nog zo´n licht ruitertje op zitten, de kans dat een paard daar schade van ondervindt is behoorlijk groot.

Ik hoop dat zo mijn stelling duidelijk is.

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:33

Elevien schreef:
Nouja, dan moet mijn slanke haflinger maar even 150 kg aankomen. Er zit helaas niks anders op :D

Goed idee -:)
Dan kan hij jouw vast beter dragen B-)
Ga ik ook maar even doen +:)+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:40

Sorry trouwens voor de vele spelfouten, schaam me diep. Schrijf te weinig in het nederlands de laatste tijd. Maar zo teruglezende ontdek ik wel de fouten...

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:49

Cayenne schreef:
Dit is echt al heel oud nieuws := Stond een tijd geleden ook nog in de Hoefslag.

Maar ik ben het er wel mee eens dat er meer controle op het ruitergewicht moet komen :)
En idd ook op de te vroege belasting. Rond 2.5 er al op gaan zitten kan gewoon echt niet, of je nu 40 kilo weegt of 80.

waarom zouden racepaarden dan al als jaarling afgericht worden?? := := :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:05

Renpaarden is een heel ander verhaal. Men moet niet vergeten dat die dieren feitelijk alleen maar hard hoeven in hun natuurlijke evenwicht (op de voorhand) op over het algemeen goede bodem. Verder worden hun pezen gehard door stapwerk op verharde wegen.
Over het algemeen gaan ze naar de slager als ze niet snel genoeg zijn, niet omdat ze "kapot" zijn. Renpaarden die na een rencarriere worden omgeschoold gaan nog heel lang mee als rijpaard en halen niet zelden zeer hoge leeftijden zonder enige klachten.

Niet dat ik voor het gebruik van een zeer jong paard ben, integendeel, maar als je ze dan gebruikt, dan is gewoon hard laten gaan wel het minst erge van de sporten waarbij ze bereden worden, geloof ik zo.

Dees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:50

10 procent is wel erg weinig. Ik denk dat het naast het ras ook erg aan de ruiter ligt. Als een ruiter tijdens het lichtrijden zwaar neerploft elke keer zou die gene een breder groter sterker paard nodig hebben dan iemand van het zelfde gewicht met een betere zit

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:39

Ohw er valt zoveel over te zeggen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:50

Doe dat dan. Nu is je post nutteloos en overbodig.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:39

Lusitana schreef:
Doe dat dan. Nu is je post nutteloos en overbodig.

Die van jou niet dan :P
Ik lees dit door en dat is wat ik dacht.

Het ene paard is gewoon echt het andere paard niet.
Las iets over grote paarden en hoogbenige paarden.
Mijn eigen is ook aardig aan de maat en ik ben met nog wel een vrij groot paard bezig geweest en je merkt toch dat deze soms meer moeite hebben met verzamelen en balans dan dat de wat kleinere paarden.
We hebben vorig jaar een extreem hoogbenig paard in laten slapen en je merkte echt dat die vaker kreupel was en meer zorg van de hoefsmid nodig had. Dan nog één die als veulen met een ontsteking aan de groeischijf zat en op boxrust moest omdat die zo hard groeide, die is ook hoogbenig zat. De fokkerij zoekt soms toch wel wat de grenzen op heb ik het idee. Straks moeten de paarden ook nog steeds fijner beenwerk hebben.
Het zal de draagkracht niet altijd ten goede komen.
Dan zit je nog met africhtingsgraad in wat ze aankunnen. Ik vind het gewoon echt een onderwerp waar veel van te zeggen valt maar waar je dus moeilijk tot een punt zal komen van.. zo is het en niet anders.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:45

Nou dan kun je de meeste paarden- en ponyrassen wel meteen afschrijven als rijdieren. Een arabier zou dan maar iets van 42-45 kg mogen dragen. Lijkt me dus niet. Die beesten lopen al eeuwen lang met veel meer op hun rug en staan nog steeds vorraan als het om het echte rijden gaat: de endurance.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:48

Hopke89, je kunt echt helemaal geen conclusies trekken over die paar gevalletjes die jij nu net toevallig hebt meegemaakt. 1 zwaluw maakt nog geen zomer en 1 pechgeval nog geen slecht paardenras of -soort. Wel eens van statistiek gehoord? Dat gaat met hele grote getallen, en pas DAN kun je conclusies trekken. Maar wees getroost: je bent niet de enige die erintrapt en vrolijk door het leven gaat met hele foute denkbeelden gebaseerd op helemaal niets :-)

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:59

Wat een onzin, onze kwpner is 27 geworden, geen dag kreupel geweest, gestorven aan een tumor in de hals en altijd bereden door mij en mijn vader en inclusief zadel weegt mijn vader wel 100 kg. Zij huidige paard is inmiddels 21 jaar geworden en wordt ook elke dag bereden. Ook ik voldoe op mijn ijslander op geen enkele manier aan de 10%, rij dit paard inmiddels 9 jaar elke dag dus hij moet haast wel last van zijn rug hebben ondertussen. Ook onze shetlander die al 15 jaar bereden wordt door kinderen die niet voldoen aan die 10 % moet ondertussen wel ernstig last van zijn rug hebben.

Als je uitgaat van 10% is paardijden voor velen geen optie meer.

Ik ben altijd wel benieuwd naar de achtergronden van dergelijke onderzoeken. Wat is er onderzocht. Ook de bouw van paarden speelt een rol schat ik in.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:15

Mij lijkt 10% ook wel erg weinig. Ik vind de percentages die FemkeUtah aanhaalt beter passend.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:22

Chouchou schreef:
Mij lijkt 10% ook wel erg weinig. Ik vind de percentages die FemkeUtah aanhaalt beter passend.

Mij lijken die ook beter passen

TessaGoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:27

als een paard wel erg last heeft van de.lengte of het gewicht van de ruiter laat die het zeker wel merken.