[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:57

Marinke: Ik denk dat je het nu zelf verkeerd begrijpt en verkeerd leest.
Ik heb het er namelijk over dat je als je vanaf het begin af aan goede begeleiding je hebt, nu niet op het punt kan zijn waar je nu bent.
Zowel in je eigen kunnen als in wat het paard kan.

Maargoed, als je niet wil horen dat andere instructie je misschien goed doet en wel de problemen op kan lossen, dan kan ik daar ook weinig aan veranderen.

Voor zover ik weet moedigen we in dit topic namelijk van achter naar voor aan en niet andersom. :)

goldenarrow

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:43

Ik heb te lang gedaan over mijn bericht wijzigen, dus dan maar in een nieuwe post het vervolg op de vorige.

Ik vind haar hier over het algemeen heel fijn lopen. Ze mag nog eerder in galop aanspringen, ze valt nu meer in galop. Dit heeft ook met mijn eigen voorbereiden te maken. Iets wat we weer wat moeten oefenen. Ook moet ze meer de hoek door bij C in de galop, hier valt ze heel erg naar binnen. Ik ben een beetje huiverig om mijn binnenbeen te gebruiken om haar toch die hoek in te drukken omdat ze dan heel vaak omspringt (ze denkt dan immers dat ik de andere galop vraag, en nee, we hebben nooit galopwissels geoefend :')). Op ten duur valt ze ook uit de galop waarna ik haar weer vraag terug in galop te gaan. Ik had haar hier eerst weer iets terug mogen nemen. Na de eerste galop vind ik dat ze in een hele fijne draf loopt. Lekker actief, voorwaarts maar niet te. Soms kruipt ze nog iets te diep of steekt ze haar neusje juist eruit. Maar ook hier ligt dat waarschijnlijk weer aan mijn bewegende hand. Dan de tweede galop. Het aanspringen mag ook hier weer sneller. Daarna zie ik dat ze heel erg haar hoofd naar buiten en omhoog gooit. Er zitten wel mooie stukjes bij waarbij ze zelf ook durft te zakken. Ik mag ook hier mijn hand hoger houden, het is net of ik ze erg vasthoud ter hoogte van mijn zadel.

Al met al ben ik best tevreden, al zijn er nog genoeg punten ter verbetering. Oja, één hoek was afgezet met touw, dus vandaar dat ik steeds die hoek 'afsnijd'. Het is niet zo goed te zien op het filmpje.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:38

Ik mis hier voltes.. Grote, kleine, slangevoltes, gebroken lijnen, achtjes,.. Voor de galop draaft je paardje correct, maar nog niet in balans, stijf in de bovenlijn. Ga aan de slag om hem soepel te maken! Dan gaat het aanspringen beter gaan. Ik zou voorlopig niet de hoefslag rond galoperen, daar is hij nog niet klaar voor. Blijf op de grote volte en draai geen kilometers in galop, maar maak veel overgangen.
Tussen de 2 stukjes galop drukt hij volledig zijn rug weg, volledig een brok spanning, ik zou pas terug aangaloperen na tig slangevoltes tot hij weer loslaat in de bovenlijn.

En dan die hoeken, gebruik ze! Ze zijn zo handig! Je wilt je paardje meer in de hoek in galop, maar ik zie nog niet eens een mooie hoek in draf.. Die diagonaal, bij de letter al moeten zijn schouders al vertrekken. En dat kan maar alleen als jij die hoek inrijdt! En dat doe je niet door het paardje zijn hoofd de hoek in te draaien, want dan laat je zijn schouders naar binnen vallen en krijg je volledig het tegenovergestelde.. Begin ermee in stap, wijken van je binnenbeen naar je buitenteugel in de hoek en lichtjes stelling naar binnenvragen. Die schouders moeten in de hoek, niet het hoofd.

Qua takt vind ik hem goed en ook qua ontspanning, maar hij loopt wat stijf in de lengte van zijn lichaam, ga daar mee aan de slag ;)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:40

Moimoi, ik kan het allemaal niet meer bijbenen. Toch wil ik hier nog even op reageren:
Marlis schreef:
Ben heel benieuwd wat jullie voor ons aan tips en werkpunten hebben.
Dit is de 3e keer dat ik er weer op zit na zo goed als de hele winter stil gestaan te hebben.
Van de zomer was ze super opgepakt, eerste wedstrijd gereden en gelijk een winst en toen een einschusbeen gekregen, daarna in een spijker gestaan en een hoefzweer en toen door ons zadel zat ze links bij de schoft vast en er zat een rug wervel niet goed. Wat zich uitte in bokken en stijgeren. Erg fijn als je netjes om de 2 a 3 maanden het zadel na liet kijken omdat madame zo veel veranderd en wij het idee hadden dat die niet lekker lag. Nu is ze 1.5 week geleden behandeld door de osteopaat en is ons boomzadel thuis en rijden we met een barefoot. De galop pak ik nog niet mee daar ik haar eerst in stap en draf netjes onder controle en ontspannen wil hebben. Ik heb ook heel de winter niet meer gereden dus we moeten weer flink aan de bak. Binnenkort maar weer starten met lessen.

1. [ Afbeelding ]
Inzet volte en lange teugel. Ik moet zelf mijn armen naast mijn lichaam houden en niet helemaal heen sturen waar ik heen wil.

2. [ Afbeelding ]
Dit vind ik zelf een net beeld.

3. [ Afbeelding ]
Benen lang houden en niet naar achter leggen. Peep mag wat lengte aan de voorkant.

4. [ Afbeelding ]
Hier vind ik het neusje er mooi uit alleen de rug oogt wat gespannen en ik lijk me handen wat vast te zetten. Meer mn handen dragen hier en hakken uit drukken.

5. [ Afbeelding ]

We hebben 1x een B wedstrijd gereden amar zijn nu niet meer op dat niveau. Moeten weer flink aan de bak.

Ten eerste: ik twijfel af en toe bij welke foto je commentaar hoort.. Bij afbeelding 4 vind ik je commentaar {Hier vind ik het neusje er mooi ....drukken.} apart :P Het is leuk dat ze haar neus durft op te tillen, maar mooi is het niet want ze zet zich vast in de rug en daarom komt de hals ook zo omhoog.
Je paard loopt wel heerlijk ruim van onder! <3
Ik zeg van onder, omdat ik dat durven stretchen mis in de bovenlijn, ook bij de andere foto's.
Ik zou wat vaker terugrijden in tempo (en paslengte) en daarin de hals wat meer proberen te laten vallen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:48

_Marinke_ schreef:
Eerste dik gedrukte: Ik doel op dat niet vaak mee nemen die buitenstelling.
Tweede dik gedrukte: Het halthouden nemen we juist nog steeds vaak mee.

In je eerste zin lees ik dat even verkeerd / anders?

Bedankt voor je uitleg! Het is mij nu in elk geval wel een stuk duidelijker WAAROM hij dan niet terug komt op zit, heb er zo'n hekel aan als mensen zeggen tegen mij als ik het vraag; "Hij zit je dan gewoon te etteren". Nee, hij ettert niet... er iets anders waarom hij het niet doet. Of hij kan het niet of ik doe iets verkeerd. :=

Maar ik snap hem nu, ook wat daarbij dus het nut is van buitenstelling vragen en afwisselen met binnenstelling. Moeten die stelling ook maar is vaker mee nemen, maar daarin kom ik best nog wel aan het prutsen eigenlijk. Hoe bedoel je dan dat je op de binnenhoefslag niet teveel kan prutsen? Omdat het paard meer ruimte heeft om wat stelling te nemen (zonder met het hoofd tegen de bakrand te lopen :+ ) en je eigenlijk alleen die binnenkant hoeft te begrenzen en niet teveel bezig hoeft te zijn om hem toch wat naar binnen te zetten omdat anders de bakrand in de weg zit?

Mijn eerste zin was vooral bedoeld ter bevestiging en even duidelijk te maken waarom je halthoudt.
Als je op de lange zijde binnenhoefslag rijdt, hoef je alleen maar rechtdoor te lopen, kant waar je stelling op wilt hand iets van de hals, richting geven met je buitenhand, eventueel weer een keer je hand tegen de hals om te corrigeren als het schouder naar de kant van de stelling valt. Als je het op een volte zou doen, ga je je paard al vragen om te buigen om je been heen met daarbij de moeilijkheid van stelling vragen+schouder (dan raakt je simpel stelling vragen eerder overschaduwd). Bovendien kan paard de volte iets door gaan "hangen" (in de stap natuurlijk minder dan in de draf) en daarbij kort blijven in het achterbeen. Dus dan heb je niet zoveel profijt meer van de oefening.

Ik denk dat je tijdens je lessen steeds goed moet vragen WAAROM je WELKE oefening doet op welk MOMENT. Ook tijdens de les: waarom wil ze nu halthouden, waarom wil ze nu een volte, waarom gaan de nu aandraven en niet pas later, waarom?? En dan niet genoegen nemen met een ongeveer antwoord, probeer bij alles te weten te komen waarom houding/anatomisch gezien dat de juiste oefening is. Ik denk dat je daarom zo tegen bepaalde punten aanloopt, terwijl je instructrice de basis wel doceert.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:07

Okee, chronologisch gezien klopt er niks meer van mijn reacties :P

cp112 schreef:
Klopt :) Zijn we heel erg mee bezig. Hij heeft zo'n enorme boeg en verticale hals (+ dikke hengstennek :=) dat dat erg lastig is. Maar het gaat steeds beter.
Zo was halsstrekken ook altijd een punt, inmiddels scoren we daar 7ens en 8en op op wedstrijd :) Is sinds de laatste 2 maand ongeveer dus heb er niet echt een foto van nog. * gaat ff zoeken.

Wat meer halslengte, dit was aan het eind van het rijden. Even wat lager uitdraven. Mist wel wat activiteit van achter.
[ Afbeelding ]

Hier vind ik hem ook wel redelijk lengte in de hals hebben (voor zover dat kan met z'n korte nekkie :+)
[ Afbeelding ]

Wauwwwww <3 VEEL beter! *\o/*
Zoals de eerste foto, zo zou je moeten beginnen. En van daar uit wat tempowisselingen en overgangen gaan maken om hem sterker van achter te krijgen. Bij de tweede foto vraag je alweer bijna te veel oprichting. Als je zo'n houding langer gaat vragen, gaat hij de rug weer (meer) wegdrukken, omdat hij daar niet genoeg kracht voor heeft. Ik zeg bijna omdat ik zeker wel vind dat je de grenzen ook moet opzoeken om je paard steeds sterker te krijgen. Maar toch vind ik wel dat je op deze foto te veel geneigd bent de oprichting te vragen vanuit een aangespannen bovenlijn ipv een aangespannen onderlijn.
Je paard moet zelf zijn hoofd optillen, je hoeft alleen met je hand te zeggen dat hij daarop blijft nageven. _/-\o_
De eerste foto is weliswaar een paard dat gigantisch uit elkaar valt, maar daar past de spanning (weinig) in zijn bovenlijn beter bij de spanning (ook weinig) van de onderlijn. Van daaruit kan je er aan gaan werken om de onderlijn meer aangespannen te krijgen.
Als de bovenlijn al strak is, is het wel heel moeilijk om dan de onderlijn nog aangespannen te krijgen (en dat moet om achterbeen er meer onder te krijgen en dus oprichting te krijgen).
Op het moment dat je de bovenlijn ontspannen krijgt, kan je door tempowisselingen, voltes, wijken, etc. het achterbeen steeds sterker maken en de coördinatie verbeteren om de onderlijn aangespannen te krijgen.
En als jij nou wat meer op je billetjes gaat zitten, gaat je paard dat misschien ook :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:51

@goldenarrow.
Allereerst super dat je dit filmpje hebt durven plaatsen, want het is denk ik een filmpje wat laat zien hoe heel veel mensen rijden.
Dus niets raars, maar gewoon een flimpje van rijden thuis.

Wat ik denk te zien, een ruiter die zijn best doet om het paard te helpen, maar net de finetuning mist en niet op de goede momenten de goede reactie geeft en eigenlijk steeds te laat is.
Dat is jammer, want paard lijkt te zoeken, maar geen bevestiging te krijgen.
Nou is goede timing ook zo ongeveer het moeilijkste wat er is.

Deel van het probleem zit hem in je houding en zit :o .
Handen heel laag, bijna op je bovenbenen en niet stil genoeg, zo heb je geen mooi constant gelijkmatig contact met de mond.
Verder ben je heel onrustig met je benen en het is best belangrijk dat je je van je benen bewust bent,
want in bv een bocht moet je paard om je binnenbeen buigen dat dan als het ware lang is en aan je paard ligt,
zo kan hij eromheen buigen.
Dat geldt ook op de rechte zijden, waar jouw paard nogal neigt naar stelling (en buiging) naar buiten.
Jij bent diegene die hem met de buiten teugel en het binnenbeen recht moet zetten.
Dat kan ook met behulp van oefeningen, dus bv voltes rijden.
Nu rij je eigenlijk constant op de hoefslag.
Wees creatief en bedenk waarom je welke oefening wanneer rijdt en waar je hem wilt rijden.
Je onrustige benen komen denk ik mede doordat je (andersom kan ook) eigenlijk met lichtrijden te ver achterop de lepel van je
zadel landt, zo krijgt je paar als het ware bij elke landing van jou, jouw gewicht in zijn rug.
Denk dat als je deel van je onrust in je zit en houding kwijt bent, je ook je hand stiller kan houden en je paard veel makkelijker
zich gaat aanbieden, wat je haar nu ook al wel ziet doen.
Galop zelfde als in draf eigenlijk, waarom rij je iets?
STel je paard rent aan in galop, had je dan een goede overgang?
Nee, eigenlijk niet, dus stukje door rijden, paard netjes terug nemen en nogmaals aanspringen, met het streven netter aan te springen dan die keer ervoor.
Valt je paard uit galop, niet erg, maar weer je ervan bewust, rij hem eerst weer netjes in draf bij elkaar en spring dan netjes weer aan. Niet uit galop laten vallen en ergens weer in galop laten rennen.
Het bewust zijn wat je wilt en waarom is heel belangrijk.
In galop zit je trouwens niet genoeg op je achterste, nu wip je mee heen en weer en zit je naar voren, daardoor weer je benen
onrustig en weer lastig je paard te ondersteunen in de bochten en met correcte stelling en buiging.

Over het algemeen zie ik hier een ruiter die heel hard zijn best doet, maar die net iets bewuster moet zijn van zijn rijden,
wat wil je van je paard? Een nette overgang? Dan vraag je die, gaat het niet goed, doe je het gewoon nog een keer.
Je paard loopt scheef? Daar wil je wat aan doen? Wees je bewust van je houding en zit en je hulpen en gebruik figuren om hem rechter
te maken.
Dus bv volte inzetten, paard netjes meenemen voor je buitenteugel en om je been laten buigen.
Qua tempo vind ik het allemaal wat gejaagd lijken, paard moet wel actief zijn, maar hoeft niet hard te rennen,
iets terug in tempo is denk ik ook makkelijker zitten voor jou.
Nu rij je ook constant in datzelfde tempo, rij eens stukje terug, gewoon voor jezelf denken van de F tot? ga ik iets langzamer en bij
? ga ik weer wat meer toerijden.
Dus plannen wat je gaat doen.
Voel je dan bv dat je paard weer te veel stelling naar buiten neemt, ga je niet 20 x dat stukje bij F doen, nee, dan pas je het aan
en ga je de volte op en vraag je aan je paard of hij stelling de goede kant op wil nemen.

Vind het echt top dat je het stukje met ons hebt willen delen en in de tekst klinkt het nu erger dan het is,
maar zo erg is het niet hoor.
Belangrijkste, denk aan je houding, zit en hulpen en let op je timing.
Plan wat je gaat doen, foutje maken is niet erg, maar corrigeer het foutje bij jezelf of het paard.
Tempo controle, het tempo moet van jou zijn.

En nu ga ik er weer snel vandoor, heb les, ga zelf een 3 x zo lange waslijst naar mijn hoofd geslingerd krijgen :o ;)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:18

Mijn foto's komen eraan :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:44

Heel erg bedankt voor de tips. Wat betreft tempo ben ik het niet met je eens, voor mijn gevoel ging ze echt enorm sloom, op het filmpje vind ik het een net tempo. Misschien dat dat komt omdat ze af en toe van die enorm snelle drafjes heeft, maar ik had gisteren echt meer moeite om haar fatsoenlijk aan het been te krijgen. Ook toen we gingen springen. De eerste keer racede ze erop af, nu moest ik echt aanmoedigen omdat ze er in zo'n sukkeldrafje overheen struikelde/sprong.
Tempowisselingen moet ik inderdaad meer doen en dan met name het terugrijden. Ik heb voor dit filmpje (want toen was ik al even aan de gang) wel wat tempowisselingen gereden trouwens, maar dat mag nog veel meer. Normaal heb ik ook echt moeite om haar stil te laten staan, dan gaat ze achteruit of vooruit. Ik stap nu vaak ergens anders af dan normaal, zodat ze leert dat ik d'r overal stil kan zetten, maar de eigenaar kreeg in eerste instantie het filmpje niet aan de praat waardoor ik haar ook 5 keer stil moest zetten :+ Was wel een goede oefening, toen ik daarna mijn beugels wat korter deed voor het springen bleef ze ook netjes stilstaan.

Voor de rest ben ik het helemaal met jullie eens.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:07

Okee hier komen ze!

http://i1056.photobucket.com/albums/t37 ... 9380f2.jpg
Mijn mening:
Ik kijk wel heel chaggi, maar dat doe ik altijd als ik geconcentreerd ben :')
Zover ik kan zien valt ze niet op de voorhand en loopt ze mooi tegen de loodlijn.
Ik heb er niet veel verstand van maar mij lijkt dat ze ook mooi vanuit haar schoft komt?
Verbeter me als ik het fout heb he!
Ook haar takt lijkt me in orde!
Ik mag wel mijn handen wat hoger houden!

http://i1056.photobucket.com/albums/t37 ... 63422f.jpg
Deze heb ik even genomen voor haar benen.
Mijn teugels zijn hier veel te lang, weet niet hoe het komt maar idg heb ik rij ik normaal niet met zulke lange teugels.
Dus punt 1 is; verbinding is weg.
Haar takt is ook hier wel in orde.
En mij lijkt dat het half om half is met achterbeen gebruik/voorhand.
Ze mag wel een wat meer oprichting creëren maar dat kan nu niet omdat mijn verbinding weg is. Hoofdje houd ze naar mijn idee wel goed, iets voor de loodlijn :)
Ik moet wat achterover gaan zitten (zit hier wel op een springzadel, ga morgen mijn dressuurzadel ophalen nu hopen dat hij past!)

http://i1056.photobucket.com/albums/t37 ... e91497.jpg
Deze heb ik genomen omdat ik deze zelf moeilijk te beoordelen vind, wat vinden jullie van deze?

http://i1056.photobucket.com/albums/t37 ... 61e974.jpg
Deze ook weer voor het beengebruik.
Valt niet op de voorhand, takt in orde.
Kaak ziet er niet erg gespannen uit???
Loopt lekker tegen mijn hand aan.
Ook hier meer naar achter zitten. En handen hoger houden.
EN HAKKEN NAAR BENEDEN GRRR. Haha

Wat vinden jullie??

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:14

_iDj_ schreef:
Moimoi, ik kan het allemaal niet meer bijbenen. Toch wil ik hier nog even op reageren:
Marlis schreef:
Ben heel benieuwd wat jullie voor ons aan tips en werkpunten hebben.
Dit is de 3e keer dat ik er weer op zit na zo goed als de hele winter stil gestaan te hebben.
Van de zomer was ze super opgepakt, eerste wedstrijd gereden en gelijk een winst en toen een einschusbeen gekregen, daarna in een spijker gestaan en een hoefzweer en toen door ons zadel zat ze links bij de schoft vast en er zat een rug wervel niet goed. Wat zich uitte in bokken en stijgeren. Erg fijn als je netjes om de 2 a 3 maanden het zadel na liet kijken omdat madame zo veel veranderd en wij het idee hadden dat die niet lekker lag. Nu is ze 1.5 week geleden behandeld door de osteopaat en is ons boomzadel thuis en rijden we met een barefoot. De galop pak ik nog niet mee daar ik haar eerst in stap en draf netjes onder controle en ontspannen wil hebben. Ik heb ook heel de winter niet meer gereden dus we moeten weer flink aan de bak. Binnenkort maar weer starten met lessen.

1. [ Afbeelding ]
Inzet volte en lange teugel. Ik moet zelf mijn armen naast mijn lichaam houden en niet helemaal heen sturen waar ik heen wil.

2. [ Afbeelding ]
Dit vind ik zelf een net beeld.

3. [ Afbeelding ]
Benen lang houden en niet naar achter leggen. Peep mag wat lengte aan de voorkant.

4. [ Afbeelding ]
Hier vind ik het neusje er mooi uit alleen de rug oogt wat gespannen en ik lijk me handen wat vast te zetten. Meer mn handen dragen hier en hakken uit drukken.

5. [ Afbeelding ]

We hebben 1x een B wedstrijd gereden amar zijn nu niet meer op dat niveau. Moeten weer flink aan de bak.

Ten eerste: ik twijfel af en toe bij welke foto je commentaar hoort.. Bij afbeelding 4 vind ik je commentaar {Hier vind ik het neusje er mooi ....drukken.} apart :P Het is leuk dat ze haar neus durft op te tillen, maar mooi is het niet want ze zet zich vast in de rug en daarom komt de hals ook zo omhoog.
Ik zeg van onder, omdat ik dat durven stretchen mis in de bovenlijn, ook bij de andere foto's.
Ik zou wat vaker terugrijden in tempo (en paslengte) en daarin de hals wat meer proberen te laten vallen.

Het is de 3e x pas er weer op na maanden stil staan dus ik vind het niet gek dat er nog spanning is. Dat was de 2 dagen hiervoor nog meer aanwezig, stap voor stap moeten we daar weer naar toe werken dus ik ben blij met de beelden tot nu toe al is er nog werk aan de winkel. Ze loopt ruim maar niet over haar tempo heen, moet juist weer meer actief worden en meet reactie op het been ipv in haar eigen tempo en niet voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:20

Fry schreef:
Okee hier komen ze!

Mijn mening:
Zover ik kan zien valt ze niet op de voorhand en loopt ze mooi tegen de loodlijn.
Ik heb er niet veel verstand van maar mij lijkt dat ze ook mooi vanuit haar schoft komt?

Mijn teugels zijn hier veel te lang, weet niet hoe het komt maar idg heb ik rij ik normaal niet met zulke lange teugels.
Ze mag wel een wat meer oprichting creëren maar dat kan nu niet omdat mijn verbinding weg is. Hoofdje houd ze naar mijn idee wel goed, iets voor de loodlijn :)
Ik moet wat achterover gaan zitten (zit hier wel op een springzadel, ga morgen mijn dressuurzadel ophalen nu hopen dat hij past!)

Deze heb ik genomen omdat ik deze zelf moeilijk te beoordelen vind, wat vinden jullie van deze?

Wat vinden jullie??

Ik zie op alle 4 de foto´s een paard die er niet lekker doorheen is en vasthoud in de kaak. Nergens is hij nageeflijk en dat komt voornamelijk omdat hij in de kaak dus vasthoud. (of is dat een dubbele zin? :P ) Ga lekker veel overgangen rijden, schakelen, stelling rijden etc om hem losser te maken. Wat voor ras is t eigenlijk?
Hij heeft ook een heel raar klein zadeltje op, zit dat wel lekker? :=

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:06

Met dat zadel, VRESELIJK! blijf steeds achter de flap haken met mijn laars, het zit totaal niet lekker en zo kan ik wel doorgaan. Maar morgen haal ik een nieuw dressuur zadel op :)
Het is een Irish Hunter van 22 jaar. Dat vaste/stijve kan zeker kloppen! Dit is de 1e keer dat we weer echt gereden hebben, ze stond een paar weken terug 2x een dik been waarvan 1 keer heel erg dat ze amper kon lopen. Dus stijf is ze zekers en loop nu ook vaak balkjes met haar, waar ze soms gewoon dwars doorheen banjert! Dit was in de les en ik was idd meer bezig om de hulpen door te krijgen om het gevoel te gaan voelen (beginnertje he!) en niet echt met het actieve. Ze is namelijk enorm moeilijk met de hulpen omdat ze een klein beetje druk gewoon negeert en pas bij een schopje gaat ze pas denken. Ook heeft ze de gewoonte haar schouder naar buiten te gooien en daar waren we meer mee bezig dan het actief rijden :)

Bedankt voor je tips!

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:40

Sorry dames voor mijn afwezigheid, ik lees trouw mee.
De website lijkt mij erg intressant! goed bezig love uggs!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:59

ik volg weer, had helemaal niet gezien dat er een nieuw topic was :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 10:04

Snackie schreef:
Sorry dames voor mijn afwezigheid, ik lees trouw mee.
De website lijkt mij erg intressant! goed bezig love uggs!

Bedankt! :D
Maar ik kan het niet alleen! Alle stukjes tekst en quotes zijn welkom!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:45

goldenarrow schreef:
Ik heb te lang gedaan over mijn bericht wijzigen, dus dan maar in een nieuwe post het vervolg op de vorige.

[ Video ]
Ik vind haar hier over het algemeen heel fijn lopen. Ze mag nog eerder in galop aanspringen, ze valt nu meer in galop. Dit heeft ook met mijn eigen voorbereiden te maken. Iets wat we weer wat moeten oefenen. Ook moet ze meer de hoek door bij C in de galop, hier valt ze heel erg naar binnen. Ik ben een beetje huiverig om mijn binnenbeen te gebruiken om haar toch die hoek in te drukken omdat ze dan heel vaak omspringt (ze denkt dan immers dat ik de andere galop vraag, en nee, we hebben nooit galopwissels geoefend :')). Op ten duur valt ze ook uit de galop waarna ik haar weer vraag terug in galop te gaan. Ik had haar hier eerst weer iets terug mogen nemen. Na de eerste galop vind ik dat ze in een hele fijne draf loopt. Lekker actief, voorwaarts maar niet te. Soms kruipt ze nog iets te diep of steekt ze haar neusje juist eruit. Maar ook hier ligt dat waarschijnlijk weer aan mijn bewegende hand. Dan de tweede galop. Het aanspringen mag ook hier weer sneller. Daarna zie ik dat ze heel erg haar hoofd naar buiten en omhoog gooit. Er zitten wel mooie stukjes bij waarbij ze zelf ook durft te zakken. Ik mag ook hier mijn hand hoger houden, het is net of ik ze erg vasthoud ter hoogte van mijn zadel.

Al met al ben ik best tevreden, al zijn er nog genoeg punten ter verbetering. Oja, één hoek was afgezet met touw, dus vandaar dat ik steeds die hoek 'afsnijd'. Het is niet zo goed te zien op het filmpje.

Vind haar rechtsom erg strak ogen. Loopt continu naar links en wanneer je haar naar rechts vraagt gooit ze haar hoofd omhoog en word ze heel strak in haar linkerschouder... het valt me op dat ze meermalig struikelt met haar linkervoorbeen. Struikelt ze vaak linksvoor?

Vind vooral het tempo van de galop heel hoog... maar dat valt extra op omdat ze zich zo hol maakt in haar rug en zo schuifelig naar voor gaat.

Ik mis ontspanning..

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:31

Marlis schreef:
_iDj_ schreef:

Het is de 3e x pas er weer op na maanden stil staan dus ik vind het niet gek dat er nog spanning is. Dat was de 2 dagen hiervoor nog meer aanwezig, stap voor stap moeten we daar weer naar toe werken dus ik ben blij met de beelden tot nu toe al is er nog werk aan de winkel. Ze loopt ruim maar niet over haar tempo heen, moet juist weer meer actief worden en meet reactie op het been ipv in haar eigen tempo en niet voorwaarts.

Ik zeg niet dat ze over tempo loopt. Juist omdat ze zo ruim is van onder, zou ik niet méér gaan oefenen om voorwaarts, omdat haar bovenlijn nog niet ontspant. Natuurlijk moet ze wel op eigen benen lopen en niet uit zichzelf terugkomen in tempo. Maar dat basistempo zou ik niet te hoog leggen!
Als je paard in dezelfde houding blijft lopen als op de foto's, kan ze niet veel actiever, omdat ze de rug zo wegdrukt.

Ik geloof zeker dat er redenen zijn dat ze nog niet volledig wil ontspannen, maar ik zie op de foto's ook geen ruiter die daar naar toe werkt. Dáár zijn mijn aanwijzingen op gebaseerd.
Daarom is mijn tip voor jou: ga werken aan de hals verlengen, zodat het neusje naar voren naar beneden gaat. Dan krijgt de rug de kans om te ontspannen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:37

goldenarrow schreef:
Vandaag echt heerlijk gereden ondanks dat ze een week heeft stilgestaan. De bak was mooi egaal wat echt heel fijn was. Ebke was dit keer gelukkig niet zo aan het rennen, soms was ze zelfs iets te rustig. Ze zocht vandaag ook heel fijn mijn hand op, ongemerkt geef ik dan steeds een beetje meer. Maar zolang ze die hand maar opzoekt vind ik dat nog niet eens zo heel erg. Aan het einde nog even gesprongen en ook dit ging echt heel goed. Vorige keer (eerste keer ohz springen) rende ze er als een gek op af, slingerend en/of op het laatste moment uitwijkend, waar ze deze keer netjes in een rechte lijn, wachtend op mijn hulpen en rustig op de sprong afreed. De eigenaar had op ten duur een drafbalkje voor de sprong neergelegd. De eerste keer ging ze er goed overheen, de tweede keer sprong ze gewoon de drafbalk en de hindernis in één keer :')
De eigenaar heeft de dressuur ook gefilmd op verzoek van mij. Heb bijna 7.30 minuut aan film.

Eerst een foto:
[ Afbeelding ]

Wat zie ik hier..? Ik trek mijn hak heel erg op en kijk ernstig naar beneden. Ebke's neusje mag er iets meer uit. Ze heeft wel heel fijn achterbeengebruik vind ik. Ik denk ook een ontspannen staart, maar ik vind dat lastig om te beoordelen. Ik ben in ieder geval wel heel blij met dit beeld.

[ Video ]

Hier het eerste filmpje, de ander duurt nog een kwartier om te uploaden dus die houden jullie tegoed. In dit filmpje vind ik dat ze iets voorwaartser mag, het voelt nogal aan als sloffen vind ik. Ook is ze nog redelijk onrustig met haar hoofd. Er zit wel een heel fijn stukje in. Ik mag mijn handen iets hoger houden en ze meer op hun plek houden (daarom is ze ook zo onrustig met haar hoofd op het einde). Ik ben wel heel blij met mijn eigen benen. Ik heb twee topics terug een filmpje geplaatst met mijn ex-pony waarbij mijn benen echt heel erg heen en weer bewogen. Ze bewegen nog steeds wel iets, maar het is echt al een heel stuk minder dan op dat oude filmpje (filmpje staat overigens ook in mijn profiel ;))

Wat fijn dat je je benen al zoveel stiller hebt gekregen!
Deze filmpjes geven ook een fijner beeld dan je eerdere filmpjes. Wat een verschil die bak! Fijn dat droge weer hè :D
Ben het eens met mijn voorgangers, ik reageer alleen omdat ik nog even een tip wil geven voor een betere houding: Ga veel verlichte zit oefenen en probeer daarbij als je weer gaat zitten, je benen op dezelfde plek te houden.
Nu zit je alsof je je onderbenen eigenlijk wel weg zou willen gooien :P Je zit nu tot en met je knie en rest lijk je niet nodig te hebben. Als je in deze houding been gaat geven, zit je jezelf waarschijnlijk ook in de weg. Door de verlichte zit te oefenen, kan je je benen leren wat langer te maken naar beneden. Probeer tijdens de verlichte zit er op te letten dat je knieën en hakken naar beneden laat zakken en als je dan weer gaat zitten of lichtrijden, dat je niet je knieën en hakken omhoog laat komen. Denk daar ook aan als je aandrijft: niet je knieën en hakken omhoog laten komen.
Daarnaast kan je ook veel sta-zit-sta-sta-zit oefenen (of 2x staan, 2x zit, of 3 staan, 1x zit. Hoe meer je kan afwisselen hoe beter). Dit is een hele goede oefening voor je evenwicht.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:49

Fry schreef:
Okee hier komen ze!

Mijn mening:

Wat vinden jullie??

Ik vind dat je goed op weg bent *\o/*
Ik denk dat jouw paard vertrouwen heeft in je hand, maar ik denk dat je haar nu best eens iets meer erbij mag pakken.
Als je naar de derde foto kijkt, zie je dat je haar er iets meer van voor bij hebt en daar zie je dat ze meteen wat verstijft in de voorhand. Ik denk dat je daar best wel eens een keer je hand wat verder mag sluiten, zolang je maar er om denkt dat je ontspant op het moment dat ze loslaat. Als je daar alleen maar weerstand op krijgt, dan liever niet!
Voor jouw paard is op de binnenhoefslag lange zijde stelling vragen en daarin uitschuiven ook een goede oefening.

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:39

Ik heb weer een aanvulling op mezelf.

Hij was van de week constant lastiger op zn rechterteugel, niks in willen buigen alleen maar tegendruk krijgen, geen stelling willen geven.
Heb hem gister een paar keer goed door kunnen pakken op die kant, en vandaag was hij fijn! niks geen hangen, gewoon fijn in mijn hand.
Maar goed ik kan niet zien dat hij er achter kruipt, en eigenlijk maakt dat ook totaal niet uit.
Want het is een feit dat hij steeds langer laag loopt met zijn hals ipv sterrenkijken.
Topbokkie, ik ben dr blij mee (en ja achteraf erg jammer dat hij er achter kruipt, maar dat is weer werk voor zondag.

Hij is al een stuk minder rennerig, en het over de schouder weglopen viel vandaag ook heel erg mee!
Ik ben blij met deze vooruitgang.

Dit was afgelopen zondag : http://www.youtube.com/watch?v=HfbndTg5aVg
Hij is nu al stabieler, Eeuwig jammer dat onze bak momenteel lood zwaar is.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:42

@IDJ bedankt! Ik zal het proberen :)
@Joolien, had vandaag weer les en jou tip opgevolgt, veel tempo wisselingen en ze begon echt lekkerder te bewegen!
Was helemaal in mijn nopjes! Helaas geen foto's maar ben weer vooruit gegaan BLIJ!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:56

Toppie Fry :)
Snackie wat me opvalt is dat je nog best dwingend bent in je hand. Je drukt je hand wat omlaag en valt met je bovenlijf iets naar voren waardoor je je hand vast zet. Probeer goed terug te blijven en losjes te zijn in je schouders en elleboog. Je bent ook wat onrustig in je hand, het kan daardoor zijn dat hij wat achter de teugel kruipt om van de druk te ontkomen. Geef hem een stille aanleuning dan krijg je een stille aanleuning :)

En even voor de technische kant, je grondbalk ligt aan de verkeerde kant, en een drafbalk is wel prettig vanuit draf, zorgt voor iets meer ritme ;)

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:19

Ja, ik vraag inderdaad nog te veel, ik zet er iig geen blok beton achter, ik probeer met zo min mogelijk druk te rijden,. maar stilzitten kan ik nog niet. het gaat wel steeds beter.
we proberen ook een stille verbinding te krijgen, dat is het doel van rijden op dit moment, buiten teugel buitenhand om te begrenzen, en een stille verbinding, waar hij ook loopt, meegaan met zijn mond zonder los te laten of waslijntjes te creeeren.M'n juf hamert er erg op om zachtjes te zijn.

En idd, de grondbalk ligt aan de verkeerde kant. I know. maar ik kan niet elke keer bij hand veranderen gaan afstappen om te wisselen.
Thanks!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:22

(aan beide kanten grondbalkje leggen ben je van het probleem af)