[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:45

jilinda schreef:
volgens mij hebben die streepjes te maken met takt... maar ik weet het niet zeker hoor ;)

klopt. Zal eens googlen of ik een leuk correct vergelijkingsbeeld voor jullie kan vinden :)

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:46

Ik leer dus ook nog wat met meelezen :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:47

Applelover schreef:
Snackie schreef:
Appielover. Probeer eens te zien? Doet jou paard precies wat jij in de oefening voor ogen had? Hoe is de ruimte.in de gangen. De houding van de achter en.voorhand rug en hoofd hals houding?

Paard loopt misschien teveel op de voorhand?

Haal dat misschien maar weg hoor :=

DaisyB94

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:50

hoe doe je een foto plaatsen?

mijn album maakt mijn foto van slechte kwaliteit :(

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:51

De streepjes bij de hoeven weet ik denk ik wel waarom, achtervoet is al van de grond af in de lucht onderweg (schuin opgetild) terwijl de voorvoet nog plat aan de grond is. Als het paard meer draagt met de achterkant, zal het voorbeen eerder weggezet worden (in ieder geval niet later).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:52

Bienotje schreef:
De streepjes bij de hoeven weet ik denk ik wel waarom, achtervoet is al van de grond af in de lucht onderweg (schuin opgetild) terwijl de voorvoet nog plat aan de grond is. Als het paard meer draagt met de achterkant, zal het voorbeen eerder weggezet worden (in ieder geval niet later).

Dus als ik het goed beprijg geeft dat aan dat het paard op de voorhand loopt?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:52

Afbeelding

Afbeelding

Als je naar de voetjes kijkt. Misschien helpt bovenstaande plaatje iets. In welk deel van de beweging zit je paard?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:54

Bienotje schreef:
Hmm.. Die paar stukjes van mijn les vand e week zijn dan denk ik niet zo geschikt, jammer..

Enne.. Nare gewoonte, maar ik heb er een hekel aan om iets neer te zetten waar ik zelf over twijfel of niet van zeker weet dat het juist is :+

Ook dan kan het plaatsen nuttig zijn, want dat krijg je vanzelf weer een discussie over wat jij denkt te zien en anderen denken te zien
en waarom. Dus ook leerzaam. Ik zie het hier en daar ook totaal niet of anders, maar dan is het juist leuk om nog een keer te kijken
en te bedenken waarom jij of juist die ander gelijk heeft.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:57

Afbeelding

Vandaag tijdens les genomen. Ben er heel blij mij. Wat zie ik: ik moet meer in balans zitten trek heel leuk mijn knie op, er mag nog meer onspannenheid, gedragenheid en losgelatenheid!

tips zijn natuurlijk van harte welkom... jammer genoeg heeft mijn album de kwaliteit van mijn foto veranderd dat het niet zo duidelijk meer is

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:59

S_en_Z schreef:

Ja oke maar wat dan nogmeer?

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:05

Afbeelding

nog tips?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:06

Applelover schreef:
S_en_Z schreef:

Ja oke maar wat dan nogmeer?

Loopt je paard voor of achter de loodlijn? Wat is het meest gewenst?
Hoe komt het dat je paard daar loopt?

Als je een kwartje midden op de hals legt, waar rolt ie heen? Naar voren of naar achter? Wat willen we eigenlijk?

Spant je paard z'n buikspieren aan? Draagt hij z'n staart ontspannen? Is hij actief voorwaarts op je been of moet je hem voort duwen?
Ziet het er levendig en ontspannen uit? Is het een prettig aanzicht?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:09

biancalaylo schreef:
[ Afbeelding ]

nog tips?

Zelf eerst commentaar op je foto geven, dus doen alsof je het niet bent en vertellen wat je ziet aan ruiter en paard.

Daisy, foto niet wat dichterbij te krijgen en wat lichter?
Dacht dat je vandaag wedstrijd zou hebben.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:09

biancalaylo schreef:
[ Afbeelding ]

nog tips?

Misschien moeten we een modje vragen om het toch even in de OP te zetten:

Het is de bedoeling in dit topic dat je zelf probeert te verwoorden hoe je paard loopt. Hoe je zelf vind dat hij aan de teugel gaat en waar je aan denkt te moeten werken. Probeer helder te verwoorden wat je ziet en voelt en wat je denkt te moeten zien.

Het is niet erg als het fout is. Daar kun je van leren. Hier binnenkomen en een foto neergooien en vragen om Tips... Dat helpt het discussie deel van dit topic een beetje om het zeep. Plus dat het niet zo leuk is voor de mensen die hier graag echt iets willen leren.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:12

Oke, dat is even over het hoofd gezien!
Bij deze:

Ik vind dat het paard goed ruim loopt, maar niet echt ''aan de teugel'' want de knik zit er niet.
het paard loop wel goed op de loodlijn met ze hoofd dus niet te diep.

En de ruiter, handen recht op houden. hakken goed uitdrukken en tenen naar binnen. zit met het lichaam iets te ver naar voor gekanteld, kijkt wel netjes vooruit.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:14

Sjolvir schreef:
biancalaylo schreef:
[ Afbeelding ]

nog tips?

Zelf eerst commentaar op je foto geven, dus doen alsof je het niet bent en vertellen wat je ziet aan ruiter en paard.

Daisy, foto niet wat dichterbij te krijgen en wat lichter?
Dacht dat je vandaag wedstrijd zou hebben.

haha nou op fb is die superscherp duidelijk en door mijn album is die helemaal gek geworden :(
Nee pas in mei misschien, wissels zijn nog niet helemaal bevestigd! Ging op les naar Jenny Schreven

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:17

Je kan de link van FB hier ook tussen img plakken! Werkt! (tijdelijk, maar werkt dus wel)
Van de clinic vorig jaar, snap'm.
Alleen vond ze Toobs goed lopen op het moment dat ik nou net rechts een half paard vast had,
nou had ik dat blijkbaar weer keurig verborgen, verhaal van wat je ziet is niet altijd wat je voelt :+ :D :o ,
maar had het nog beter gevonden als hij gelijk was geweest en licht.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:25

Paard is Cab. 4 jaar 1,78
Op moment van foto's ong half jaar onder het zadel actief
Zijn oudere foto's maar plaats ze vooral om te leren..

Afbeelding
Ik zie een ruiter die licht voorover gebogen zit en een rare knak maakt in dr linker pols. Pianohanden.
Hakke uitdrukken.
Een paard wat in balans lijkt te lopen (voor mij althans) Neusje mooi op de loodlijn..

Afbeelding
Ruiter die te ver voorover zit.. mag helemaal naar achter met de balans. Handen mogen meer bij elkaar en recht op.. Al moet ik zeggen dat dit een stuk angst van mij is op het moment dat je ziet.. Paard loopt actief, met mooie ruimte in de hals.. een mooie houding gezien de tijd onder het zadel ..

Afbeelding

Weer rare handhouding.. :') Paard loopt met mooie lengte in de hals en actief van achter..
Wel iets het idee dat hij op de voorhand is..

Brand los zou ik zeggen.. spannend :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:26

Veulen84 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Als je naar de voetjes kijkt. Misschien helpt bovenstaande plaatje iets. In welk deel van de beweging zit je paard?

Als ik dit bekijk, zeg ik het dan goed, als ik op plaatje 3 kijk, dat het paard op de foto zijn voorbeen te vroeg is, en zijn linkerachterbeen te laat afzet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:29

Op de foto's van Soeraya.
Op de eerste foto is je paard er heel fijn doorheen, netjes in balans op 4 benen. Ruiter zit redelijk recht maar laat het hoofd wat vallen(heb ik ook erg last van :P )

2e foto valt je paard uit elkaar, hij duwt namelijk het neusje eruit, voor een correcte nageeflijkheid mag het neusje meer terug zijn zodat hij de rug beter gebruikt.

De 3e foto vind ik de minst goede foto, je paard loopt daar op de voorhand en loopt als het ware de grond in. Hij is ook te lang in de hals. Of hij mag zakken en zo rond, of hij mag hoger ingesteld dus meer op de achterhand. Hier is hij er niet doorheen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:31

Oke.. gewoon via Google werd het niets..

Met zoeken op een geweldige fotografe (dank Esmee voor de mooie kiekjes) heb ik een mooi voorbeeld kunnen vinden.

Kijk eens naar de streepjes van de benen

Afbeelding

Die streepjes kun je voor en/of achter de benen trekken.. dat maakt niet zoveel uit. Voor deze vond ik het aan de voorkant mooier.

De streepjes staan precies parallel aan elkaar. De beweging is in alle benen hetzelfde. Dit is het beeld die we in alle fases van de drafpassen willen zien ongeacht of het paard zijn benen hoger of lager optilt. Je wil dat de lijntjes parallel staan aan elkaar. In dit geval staan de hoeven van de groen gestreepte benen nog aan de grond en zakt het paard in de koten voor en achter even ver door. Dit paard beweegt dus mooi taktmatig (in deze fase van de draf.. het blijft natuurlijk een momentopname)

Wanneer dit niet zo is klopt de takt van de gang niet. Dit kan zijn door op de voorhand lopen.. of zich opdrukken vanuit de hals/vastzetten in de kaak e.d.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 10-02-13 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:32

Nou, dat komt best overeen met wat ik zelf dacht.. op de tweede foto na dan..
Hij mag dus ronder op de tweede foto?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:32

En de driehoeken dan?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:35

soeraya schreef:
Nou, dat komt best overeen met wat ik zelf dacht.. op de tweede foto na dan..
Hij mag dus ronder op de tweede foto?

Inderdaad. De lengte is goed, maar verder gebeurd er niet echt iets. Hij gebruikt op deze manier de rug niet optimaal.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:35

mang schreef:
En de driehoeken dan?..

Die bekijk ik meestal in de fase van de draf als de blauwe benen bijna neerkomen.

Ik kan nu zo niet vertellen waar dat achterbeen neergezet gaat worden :) (ligt vnl. aan de ruiter.. )

Achterbeen had iets meer naar voor mogen zijn zodat ze hoefjes ook gelijk waren.. maar kan zomaar dat hij in de fase hierna (vlak voor zweefmoment) wel bij zet omdat hij losser laat in de kaak.. of juist dat hij hem veel sneller neerzet omdat hij zich opdrukt.. is nu weinig van te zeggen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 10-02-13 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt