Suelza schreef:Bijzondere discussie...
Ik schaar mijzelf onder het kopje 'prof', daar ik mijn geld er (goed) mee verdien en inmiddels toch wel honderden paarden heb beleerd, danwel gecorrigeerd over de afgelopen 10 jaar (en langer). En dan hebben we het hier zeker niet over de makkelijkste paarden, maar serieuze probleemgevallen tot gevaarlijk afwijkend toe. Ik heb in het verleden ook al eens paarden in training gehad, die bij Gert vandaan gekomen zijn en daar dus niet zo goed tegen konden. Dat waren heuse 'renners' geworden. En niet alleen ik heb dergelijke paarden op stal gehad, een stal waar ik paarden voor getraind heb, kreeg eveneens dergelijke paarden aangeboden voor training. En natuurlijk, ook dan kun je je afvragen wat er in de tussenliggende tijd na afloop van de training met het paard is gebeurd. Dat is ook niet altijd aan Gert te wijten natuurlijk.
Nu moet je het niet zo lezen, dat het bij heel veel paarden niet goed gaat. Want ik denk dat hij ze op deze manier over het algemeen echt wel mak krijgt. De vraag is alleen of je hier als 'hobby-ruiter' op zit te wachten. Ik denk dat je nog een flinke kluif aan je paard kunt krijgen als je een maand of 2 verder bent. Uiteindelijk is het daadwerkelijk zadelmak maken, niet het allermoeilijkste om te doen.
Daarnaast is het zo dat het bij veel paarden ook wel goed gaat, maar het moment dat het niet goed gaat, hoor je er vaak niets meer over, want dan zijn er maar weinig ruiters die zich nog aan dat paard 'wagen' en is het eindstation vaak wel bekend.
Nu zal Gert ook vast en zeker wel met paarden kunnen werken, waar ik meer moeite mee zal hebben (klop ik af, want vooralsnog heb ik alle paarden bij mij op het bedrijf aan de praat gekregen). Met als dat verschil, dat datgene waar Gert 2 weken over doet, ik 2 tot 3 maanden voor nodig heb (en er ook geen haar op mijn hoofd is die erover denkt om het in 2 weken te doen). Ik wil al die stress er bij een jong paard niet in hebben. Waarom zou dat nodig moeten zijn als het ook gewoon zonder kan? Daarnaast vind ik het niet nodig om een jong paard aan te leren, dat het sterk is, dat het kan bokken en rennen. En daarbij bieden wij altijd een totaalpakket aan voor zover mogelijk. Wij leveren ze goed afgericht af en indien mogelijk, ook verkeersmak, zodat de eigenaar gewoon gelijk lekker met zijn paard aan de slag kan, er een goede basis inzit en ook met zo'n diertje naar buiten kan (want ook dat is voor veel mensen een issue) en het dier dus de nodige afwisseling kan bieden.
Ook zijn er een hoop ruiters die Gert het 'zit-werk' laten doen en de rest zelf aanleren. Ook daar kun je meerdere dingen van vinden. Ach... het is niet mijn manier...
Maar feit blijft, veel (handels)stallen kiezen voor de snelle aanpak, want tijd is geld. En dat is waar het vaak om draait...
Geld
Als je het als professional doet dan hoop ik voor jou en je bedrijf dat je het ook voor geld doet, want anders blijft het niet draaien. Geld is geen vies woord, het is slechts hetgene waar je mee betaalt om je paarden te voeren en andere dingen voor ze te kunnen doen....
Je site ziet er gelikt uit en ik geloof best dat jij al vele paarden op een nette manier hebt opgeleid. Sterker nog, je bent de eerste die ik hier tegenkom die in ieder geval op papier eruit ziet als iemand waar ik mijn driejarige naartoe zou brengen.
Wel wil ik nog eens terug komen op je opmerking over "bokken aanleren". Mijn paarden bokken op de wei zonder dat ze dat ooit geleerd is, het is natuurlijk gedrag. Ik ben heel benieuwd hoe jij jonge paarden leert om singeldruk te verdragen zonder ooit te laten bokken.