Gert v/d Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:17

horseyfries schreef:
Verder vind ik het prachtig als mensen hier roepen dat ze het zelf veel beter kunnen, maar zij krijgen meestal niet het soort paarden binnen waar Gert op gaat zitten. Ik heb het zelf ook jarenlang gedaan als prof maar zal nooit zeggen dat ik het beter kan dan hem of de paarden die hij zadelmak maakt ook allemaal zadelmak had gekregen, hoogmoed komt voor de val en dat is in het geval van zadelmak maken héél pijnlijk ;)

FlyAway schreef:
Waar zie jij in dit topic staan dan dat mensen roepen het veel beter te kunnen? Ik zie alleen maar mensen die een andere methode de voorkeur geven, of het liever zelf op hun eigen manier doen.

horseyfries schreef:
Opmerkingen als "ik heb nog nooit een bokkend paard gehad bij het inrijden".... Of denk je dat ze daarmee bedoelen dat ze alleen brave pony's van de buren hebben ingereden? Dat kan natuurlijk ook nog, niet over nagedacht.

Wat ik denk is niet relevant, het gaat hier om een uitspraak van jou die je blijkbaar niet kunt onderbouwen. Dat verbaasd mij natuurlijk niet, want de mensen in dit topic beweren ook niet het beter te kunnen. Jammer dat je mensen op deze manier woorden in de mond probeert te leggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:43

horseyfries schreef:
Ik vind het raar omdat je in je post doet alsof paarden bij jou nooit iets doen, als ik dan kijk wat je ervaring is kom ik als allereerste bij een link terecht naar een verhaal hoe je bij het beleren juist wel gevallen bent. Dus blijkbaar is er toch wel al eens iets gebeurd, of laat jij jezelf gewoon vallen zonder dat het paard bij je bokt of steigert zoals je zelf zegt?

Je hebt je oordeel heerlijk snel klaar.
Paard ging ineens links en ik rechts. Geen bok, geen steiger, niets.
Gewoon onoplettendheid, geen evenwicht, en dan lig je wel eens ;) Ik ben geen prof zoals Gert.

En nee, paarden hebben nog nooit iets gedaan wat leek op bokken/steigeren, puur omdat we ze laten wennen aan de dingen... Alles met rust.. geduld..

Hoeveel heb ik er ingereden? 5.
Nu zal je misschien zeggen: Geen ervaring dus.
Puur wat hobby of een vriendendienstje.

Oordeel niet als je niet weet hoe de vork in de steel zit zeg.... :)
Dankjewel.

Mijn hele post was niet betweterig bedoeld, maar meer om aan te geven dat er ook andere manieren zijn, en IK die prettiger vind.
Wat Gert doet moet ie zelf weten. Evenals Herman Koorman, die heeft er een keer 1 voor me ingereden omdat ik d'r niet eens aan beginnen wilde.
Dus aan niemand een aanval.. Dus om dan gelijk zo te reageren n.a.v een onderschrift, vind ik een béétje jammer.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:12

Bijzondere discussie...

Ik schaar mijzelf onder het kopje 'prof', daar ik mijn geld er (goed) mee verdien en inmiddels toch wel honderden paarden heb beleerd, danwel gecorrigeerd over de afgelopen 10 jaar (en langer). En dan hebben we het hier zeker niet over de makkelijkste paarden, maar serieuze probleemgevallen tot gevaarlijk afwijkend toe. Ik heb in het verleden ook al eens paarden in training gehad, die bij Gert vandaan gekomen zijn en daar dus niet zo goed tegen konden. Dat waren heuse 'renners' geworden. En niet alleen ik heb dergelijke paarden op stal gehad, een stal waar ik paarden voor getraind heb, kreeg eveneens dergelijke paarden aangeboden voor training. En natuurlijk, ook dan kun je je afvragen wat er in de tussenliggende tijd na afloop van de training met het paard is gebeurd. Dat is ook niet altijd aan Gert te wijten natuurlijk.

Nu moet je het niet zo lezen, dat het bij heel veel paarden niet goed gaat. Want ik denk dat hij ze op deze manier over het algemeen echt wel mak krijgt. De vraag is alleen of je hier als 'hobby-ruiter' op zit te wachten. Ik denk dat je nog een flinke kluif aan je paard kunt krijgen als je een maand of 2 verder bent. Uiteindelijk is het daadwerkelijk zadelmak maken, niet het allermoeilijkste om te doen.

Daarnaast is het zo dat het bij veel paarden ook wel goed gaat, maar het moment dat het niet goed gaat, hoor je er vaak niets meer over, want dan zijn er maar weinig ruiters die zich nog aan dat paard 'wagen' en is het eindstation vaak wel bekend.

Nu zal Gert ook vast en zeker wel met paarden kunnen werken, waar ik meer moeite mee zal hebben (klop ik af, want vooralsnog heb ik alle paarden bij mij op het bedrijf aan de praat gekregen). Met als dat verschil, dat datgene waar Gert 2 weken over doet, ik 2 tot 3 maanden voor nodig heb (en er ook geen haar op mijn hoofd is die erover denkt om het in 2 weken te doen). Ik wil al die stress er bij een jong paard niet in hebben. Waarom zou dat nodig moeten zijn als het ook gewoon zonder kan? Daarnaast vind ik het niet nodig om een jong paard aan te leren, dat het sterk is, dat het kan bokken en rennen. En daarbij bieden wij altijd een totaalpakket aan voor zover mogelijk. Wij leveren ze goed afgericht af en indien mogelijk, ook verkeersmak, zodat de eigenaar gewoon gelijk lekker met zijn paard aan de slag kan, er een goede basis inzit en ook met zo'n diertje naar buiten kan (want ook dat is voor veel mensen een issue) en het dier dus de nodige afwisseling kan bieden.

Ook zijn er een hoop ruiters die Gert het 'zit-werk' laten doen en de rest zelf aanleren. Ook daar kun je meerdere dingen van vinden. Ach... het is niet mijn manier...

Maar feit blijft, veel (handels)stallen kiezen voor de snelle aanpak, want tijd is geld. En dat is waar het vaak om draait...

Geld

Jolliegirl

Re: Gert v/d Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:16

Mooi verwoord!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:31

Elise, jij weet het zoals gewoonlijk weer prachtig te verwoorden! Ik kan niets anders doen dan me bij jouw woorden aansluiten.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:59

And so do I _/-\o_

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:03

Mooi beschreven Suelza +:)+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:27

Ik denk dat het bij iedere manier is,dat de hobby-ruiter het paard (en werk vooraf) kan maken of breken. Zo had ik een paard te koop staan,die al best doorgereden was,maar heb haar toen uit de verkoop gehaald vanwege slecht niveau kopers. Was het helemaal zat. ze zouden het paard gewoon onbedoeld stuk rijden,zeker de laatste met haar instructeur die het paard met de kin op de borst wou zien lopen..

Imo is het net wat je verwacht van het zadelmak maken...
Ik heb er ook 1 weggebracht, waar nauwelijks knoppen op moesten. Dat kan ik zelf wel, maar het zadelmak maken kun je soms beter uitbesteden. Ik heb er wel een paar zelf gedaan,maar waren minder tempramentvol. Weten waar je grenzen liggen is belangrijk,maar dat weten er niet zoveel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:37

Wat je zegt Superwoman. Zadelmak maken of doorrijden is heel wat anders. Als je Gert v.d. Hof vraagt een paard door te rijden staat ie er ook geen twee weken. Als ik een paard zadelmak laat maken, bedoel ik ook zadelmak. Gewoon, dat ik erop kan zitten. Verder doorrijden doe ik zelf wel. Ik vind overigens wel dat - zeker als je aan je eerste jonge paard begint - je er beter aan doet om je paard vakkundig te laten doorrijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:05

Suelza schreef:
Bijzondere discussie...

Ik schaar mijzelf onder het kopje 'prof', daar ik mijn geld er (goed) mee verdien en inmiddels toch wel honderden paarden heb beleerd, danwel gecorrigeerd over de afgelopen 10 jaar (en langer). En dan hebben we het hier zeker niet over de makkelijkste paarden, maar serieuze probleemgevallen tot gevaarlijk afwijkend toe. Ik heb in het verleden ook al eens paarden in training gehad, die bij Gert vandaan gekomen zijn en daar dus niet zo goed tegen konden. Dat waren heuse 'renners' geworden. En niet alleen ik heb dergelijke paarden op stal gehad, een stal waar ik paarden voor getraind heb, kreeg eveneens dergelijke paarden aangeboden voor training. En natuurlijk, ook dan kun je je afvragen wat er in de tussenliggende tijd na afloop van de training met het paard is gebeurd. Dat is ook niet altijd aan Gert te wijten natuurlijk.

Nu moet je het niet zo lezen, dat het bij heel veel paarden niet goed gaat. Want ik denk dat hij ze op deze manier over het algemeen echt wel mak krijgt. De vraag is alleen of je hier als 'hobby-ruiter' op zit te wachten. Ik denk dat je nog een flinke kluif aan je paard kunt krijgen als je een maand of 2 verder bent. Uiteindelijk is het daadwerkelijk zadelmak maken, niet het allermoeilijkste om te doen.

Daarnaast is het zo dat het bij veel paarden ook wel goed gaat, maar het moment dat het niet goed gaat, hoor je er vaak niets meer over, want dan zijn er maar weinig ruiters die zich nog aan dat paard 'wagen' en is het eindstation vaak wel bekend.

Nu zal Gert ook vast en zeker wel met paarden kunnen werken, waar ik meer moeite mee zal hebben (klop ik af, want vooralsnog heb ik alle paarden bij mij op het bedrijf aan de praat gekregen). Met als dat verschil, dat datgene waar Gert 2 weken over doet, ik 2 tot 3 maanden voor nodig heb (en er ook geen haar op mijn hoofd is die erover denkt om het in 2 weken te doen). Ik wil al die stress er bij een jong paard niet in hebben. Waarom zou dat nodig moeten zijn als het ook gewoon zonder kan? Daarnaast vind ik het niet nodig om een jong paard aan te leren, dat het sterk is, dat het kan bokken en rennen. En daarbij bieden wij altijd een totaalpakket aan voor zover mogelijk. Wij leveren ze goed afgericht af en indien mogelijk, ook verkeersmak, zodat de eigenaar gewoon gelijk lekker met zijn paard aan de slag kan, er een goede basis inzit en ook met zo'n diertje naar buiten kan (want ook dat is voor veel mensen een issue) en het dier dus de nodige afwisseling kan bieden.

Ook zijn er een hoop ruiters die Gert het 'zit-werk' laten doen en de rest zelf aanleren. Ook daar kun je meerdere dingen van vinden. Ach... het is niet mijn manier...

Maar feit blijft, veel (handels)stallen kiezen voor de snelle aanpak, want tijd is geld. En dat is waar het vaak om draait...

Geld

Als je het als professional doet dan hoop ik voor jou en je bedrijf dat je het ook voor geld doet, want anders blijft het niet draaien. Geld is geen vies woord, het is slechts hetgene waar je mee betaalt om je paarden te voeren en andere dingen voor ze te kunnen doen....

Je site ziet er gelikt uit en ik geloof best dat jij al vele paarden op een nette manier hebt opgeleid. Sterker nog, je bent de eerste die ik hier tegenkom die in ieder geval op papier eruit ziet als iemand waar ik mijn driejarige naartoe zou brengen.

Wel wil ik nog eens terug komen op je opmerking over "bokken aanleren". Mijn paarden bokken op de wei zonder dat ze dat ooit geleerd is, het is natuurlijk gedrag. Ik ben heel benieuwd hoe jij jonge paarden leert om singeldruk te verdragen zonder ooit te laten bokken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:54

Citaat:
Als je het als professional doet dan hoop ik voor jou en je bedrijf dat je het ook voor geld doet, want anders blijft het niet draaien. Geld is geen vies woord, het is slechts hetgene waar je mee betaalt om je paarden te voeren en andere dingen voor ze te kunnen doen....

Natuurlijk werk ik óók voor het geld. Het is mijn baan, dus zonder werk, geen inkomen. Wel is het zo dat ik mij gelukkig mag prijzen met meer dan voldoende aanmeldingen, waardoor ik datgene kan doen, waar ik ook voor sta. Als een paard (toevallig heb ik er nu 2 waar dit voor geldt) een maand langer moet blijven, omdat ik dit noodzakelijk acht, dan zal ik dit dus ook adviseren en vooralsnog blijven ze dan dus ook gewoon staan omdat de eigenaren mijn advies wel ter harte nemen.

Evengoed zal ik een paard ook niet langer laten staan om er nog even 'extra' aan te kunnen verdienen, als ik denk dat het paard klaar is (en soms is dat eerder dan gepland) dan adviseer ik de eigenaar ook het paard eerder te halen. Want laten we wel wezen, het kost allemaal genoeg, hou dan maar gewoon het geld in eigen zak.

Citaat:
Je site ziet er gelikt uit en ik geloof best dat jij al vele paarden op een nette manier hebt opgeleid. Sterker nog, je bent de eerste die ik hier tegenkom die in ieder geval op papier eruit ziet als iemand waar ik mijn driejarige naartoe zou brengen.

Bedankt voor het compliment, leuk! Maar all credits go to S.E.C. design. Helaas ben ik een dummy op het gebied van computers en ben ik al lang blij dat ik inmiddels zover ben dat ik weet hoe mijn externe harde schijf werkt :') enne... jouw drie-jarige is van de zomer welkom hoor ;)

Citaat:
Wel wil ik nog eens terug komen op je opmerking over "bokken aanleren". Mijn paarden bokken op de wei zonder dat ze dat ooit geleerd is, het is natuurlijk gedrag. Ik ben heel benieuwd hoe jij jonge paarden leert om singeldruk te verdragen zonder ooit te laten bokken.

Ho wacht even... Zo zwart/wit is dat natuurlijk niet bedoeld. Natuurlijk bokken paarden in vrijheid, evenals dat ze steigeren, vechten, dekken etc... Maar dat zijn wel dingen die ik onder het zadel 'niet-wenselijk' vind en dus ook niet wil zien.

Ik vind dat je een paard in vrijheid, in de wei of op stal, met rust moet laten. Daar mag hij doen wat hij wilt. Maar... zodra ik met het dier bezig ben, gelden er wel regels. Die regels maken het voor mij mogelijk om op een relatief veilige manier met paarden te werken. Uiteindelijk ben ik met mijn 50 kg nergens als er 600 kg aan de andere kant van de lijn 'besluit' zijn dag anders in te willen delen.

En dat heeft met correct africhten en opleiden te maken. En dat begint al op stal... Netjes stilstaan, netjes meelopen en ga zo door. Hoe vaak wij wel geen paarden hier krijgen die gewoon ronduit onopgevoed zijn, ik kan mij voorstellen dat als ze zich aan de hand al misdragen, dat dit onder het zadel enkel wordt uitvergroot.

Wij hebben meerdere hengsten staan, allen dekken zij en hebben zij meer dan voldoende praatjes als je met een merrie voorbij loopt. Sterker nog... er staat er 1 die nog net niet de tralies doorknaagt als je met een ruin voorbij loopt. Maar... zodra ik met ze aan het werk ga, gedragen zij zich. Ik kan met slechts een halstertje om tussen de merries doorrijden en ze zullen niets doen. Staan ze los, dan is het een heel ander verhaal.

Zo ook met de jonge dieren. Ze mogen best een hoop doen en ik accepteer een hoop, heb een engelengeduld en stalen zenuwen, mits het binnen de gestelde kaders blijft. En die kaders verschillen per paard. Je begrijpt zelf ook dat ik best wel eens lastpakken heb met inrijden die wel een keer een bokje geven, tja.. je kunt niet alles voorkomen, zoals je zelf al mooi had gequote: "It's still a horse".

Maar... in de inrijfase, het daadwerkelijk introduceren van singeldruk op de buik of menselijk gewicht op de paardenrug, komt het maar zeer zelden voor dat wij hier paarden hebben die op hol gaan, steigeren of bokken. Dat is eerder uitzondering dan regel. En zo hoort het...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:53

En dan nog even los van de discussie of het voor het paard perse erg is dat hij bokt of rent. ( waarom zou dat voor het paard een trauma opleveren? Volgens mij vinden wij dat vooral eng)

Ik snap nog steeds niet waarom een paard geen stress mag ervaren. Of dat nou vaak een heel klein beetje is of in 1 keer meer.

Het paard is een dier. Een prooidier om precies te zijn. Die wordt gegeten dus. Dat is best spannend. Ik denk dat je best stress zult hebben als je opgejaagd wordt door een roofdier. En ik denk dat de meeste paarden die het overleven als er op ze gejaagd wordt niet op de bank bij de psychiater gaan liggen. Of depressief worden of gaan klagen dat ze een trauma hebben. Die gaan volgens mij gewoon normaal door met leven.
Wat is er dan mis met een paard af en toe, gedoseerd, de stuipen op het lijf te jagen. Als het correct uitgevoerd is met alle mogelijkheden op een positieve uitkomst in zicht gaat een paard daar volgens mij normaal gezien prima mee om. Wie weet is dat juist wel gezond voor het lichaam: een flinke stoot adrenaline.
Ik vraag mij oprecht wel eens af of sommige paarden niet zo geflipt lijken omdat ze nooit eens echt uit hun panty gaan en dan een andere uitlaatklep vinden.

Chronische stress zonder mogelijkheden om daar zelf iets aan te doen is slecht akkoord.
Maar je gek schrikken, iets ondernemen ( bokken,rennen, stilstaan, whatever) en dan er achter komen dat je niet opgegeten bent. Waarom niet?

Tsja, en je zult natuurlijk altijd niet normale paarden hebben die er wel een trauma van oplopen. Maar dat lijkt mij de afwijking op de norm.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:08

pol013 schreef:
En dan nog even los van de discussie of het voor het paard perse erg is dat hij bokt of rent. ( waarom zou dat voor het paard een trauma opleveren? Volgens mij vinden wij dat vooral eng)

Ik snap nog steeds niet waarom een paard geen stress mag ervaren. Of dat nou vaak een heel klein beetje is of in 1 keer meer.

Het paard is een dier. Een prooidier om precies te zijn. Die wordt gegeten dus. Dat is best spannend. Ik denk dat je best stress zult hebben als je opgejaagd wordt door een roofdier. En ik denk dat de meeste paarden die het overleven als er op ze gejaagd wordt niet op de bank bij de psychiater gaan liggen. Of depressief worden of gaan klagen dat ze een trauma hebben. Die gaan volgens mij gewoon normaal door met leven.
Wat is er dan mis met een paard af en toe, gedoseerd, de stuipen op het lijf te jagen. Als het correct uitgevoerd is met alle mogelijkheden op een positieve uitkomst in zicht gaat een paard daar volgens mij normaal gezien prima mee om. Wie weet is dat juist wel gezond voor het lichaam: een flinke stoot adrenaline.
Ik vraag mij oprecht wel eens af of sommige paarden niet zo geflipt lijken omdat ze nooit eens echt uit hun panty gaan en dan een andere uitlaatklep vinden.

Chronische stress zonder mogelijkheden om daar zelf iets aan te doen is slecht akkoord.
Maar je gek schrikken, iets ondernemen ( bokken,rennen, stilstaan, whatever) en dan er achter komen dat je niet opgegeten bent. Waarom niet?

Tsja, en je zult natuurlijk altijd niet normale paarden hebben die er wel een trauma van oplopen. Maar dat lijkt mij de afwijking op de norm.

Op Wikipedia staat het wel mooi eenvoudig omschreven:

Citaat:
Een normale hoeveelheid stress of spanning is een gezonde toestand. Het is de manier waarop ons lichaam zichzelf beschermt tegen gevaar of dat nu echt is of gedacht. Het probleem met stress is echter dat het ook bepaalt hoe het brein reageert. De hormonen die vrijkomen om ons lichaam voor te bereiden op het naderende gevaar zorgen namelijk voor een afname van bloed naar die delen van ons brein die we gebruiken om te leren. Het bloed gaat namelijk naar die delen van ons brein die we gebruiken om te vechten of te vluchten. We gaan dus eigenlijk op de automatische piloot.

Het gaat er niet om of een paard wel of geen stress mag ervaren. Stress hoort bij het leven, daar zijn wij ook groot mee geworden. Waar het wel omgaat is dat een 'teveel' aan stress in een leersituatie niet wenselijk is. Vele wetenschappelijke onderzoeken hebben al aangetoond dat mens en dier niet leren in een situatie waar een teveel aan stress is.

Ik kan wel een voorbeeld geven uit eigen praktijk. Ik heb ooit eens gewerkt met een paard wat niet te laden was. Ze waren er al maanden mee in de weer en hij staakte voortdurend. Men begon op de eenvoudige manier, waarop het dier al in de staak ging, hetgeen uitmondde in gebruik van lijnen, bezems tot uiteindelijk de shofel van een 'meedenkende' stalbaas. Het dier had zoveel stress dat het niet meer ontvankelijk was voor een beloning, maar ook niet ontvankelijk was voor straf. Het sloot zich volledig af en iedere dag begon je dus ook weer van vooraf aan.

Ik heb 3 dagen met dit paard gewerkt, de eerste dag kostte het mij een uur, dag 2 een half uur en dag 3 liep het zelfstandig de trailer op. Het stressniveau is hierbij zeer beperkt gebleven (want natuurlijk is er stress, daar de hele trailer inmiddels 'stress' betekende), waardoor ik het paard heb kunnen 'leren' wat er van hem werd verwacht, hij het vervolgens 'begreep' en uiteindelijk gewoon 'deed'.

En natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, je kunt altijd een hufter hebben en er zijn nog altijd paarden die daadwerkelijk niet goed in het hoofd zijn. Maar als je gewoon uitgaat van een 'normale' beginsituatie van een groen paard, zonder trauma's, wat is er dan op tegen het dier vanuit rust 'te leren' wat hij moet doen in plaats van hem te overvallen en te confronteren met iets, waar hij geen weet van heeft en wat hij dus ook eigenlijk nog helemaal niet begrijpt?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:26

http://www.aebc.com.au/articles/24/

Ik herhaal dit artikel nog maar eens: waarom het niet verstandig is om zo'n extreme angst respons te krijgen onder het zadel: "Angst is snel aangeleerd en is heel moeilijk om weer te vergeten".

Interessant misschien nog om te weten, is dat het angst-centrum van de hersenen sterk gelinked is aan de kaak/tong regio van het paard. Als je bedenkt dat een ontspannen kaak & mond in de rest van het leven van het paard nogal belangrijk wordt gevonden, dan is dat misschien een reden te meer om stress en angst onder de ruiter te voorkomen.

http://www.youtube.com/watch?v=fp0QYfYBnq4

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:38

Een normale hoeveelheid stress is prima dus.
En wie bepaalt wat normaal is voor een paard? Er wordt geen been afgebeten. Er wordt hem geen pijn gedaan.hij wordt niet opengereten. Hij is ook niet bang voor de toekomst want daar heeft hij geen besef van. Hoeveel stress krijg je dan van iemand op je rug?

Als Gert er af zou vallen zou het paard inderdaad in de stress blijven en niets leren. De kunst is nu net dat hij blijft zitten tot de stress afneemt. Dan krijgt het paard dus de gelegenheid om te leren. Even slikken en weer door gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:36

pol013 schreef:
En wie bepaalt wat normaal is voor een paard? Er wordt geen been afgebeten. Er wordt hem geen pijn gedaan.hij wordt niet opengereten. Hij is ook niet bang voor de toekomst want daar heeft hij geen besef van. Hoeveel stress krijg je dan van iemand op je rug?

Als Gert er af zou vallen zou het paard inderdaad in de stress blijven en niets leren. De kunst is nu net dat hij blijft zitten tot de stress afneemt. Dan krijgt het paard dus de gelegenheid om te leren. Even slikken en weer door gaan.

Helemaal mee eens hoor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:23

Ook mee eens.

Suelza, ik blijf benieuwd naar het antwoord op mijn vraag hoe jij die paarden die reageren op de eerste keer een singel dan daaraan kan laten wennen zonder bokken. Want als je idd zoveel paarden inrijdt, dan lijkt het me dat je toch een behoorlijk aantal paarden moet tegen zijn gekomen die de eerste keer behoorlijk bokken op de singel. Of heb je daar een trucje voor?

Vwb mijn driejarige, ik wacht even af omdat het kan zijn dat hij naar een afstammelingentest kan en dan wordt hij daar beleerd, anders kom ik zeker eens langs om te kijken of ik de werkelijkheid net zo goed vind als de site ;)

Overigens valt of staat bovenstaande discussie natuurlijk met je eigen definitie van "teveel stress". Ik denk dat zolang je kan zien dat er een positieve leercurve is bij het paard, je niet kunt spreken van teveel stress. Zie de eerdere definitie, als er té veel stress was zou het paard niet meer bijleren.
Ik zie de paarden van Gert vd Hof stuk voor stuk snel bijleren. Is dat dan niet eerder een bewijs dat het paard niet onder teveel stress gebukt gaat?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:29

Suelza schreef:
wat is er dan op tegen het dier vanuit rust 'te leren' wat hij moet doen in plaats van hem te overvallen en te confronteren met iets, waar hij geen weet van heeft en wat hij dus ook eigenlijk nog helemaal niet begrijpt?

Er is helemaal niets tegen op 'vanuit de rust leren'. 10 punten voor iemand die een paard netjes en rustig zadelmak maakt. +:)+
Maar daarnaast bestaat deze methode waar ik ook niet per definitie op tegen ben en waar ik ook maar heel weinig (voor mij) geldige argumenten tégen hoor.

Iets met Rome en meerdere wegen.....
Laatst bijgewerkt door pol013 op 01-03-13 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:32

Mee eens Polo, ik doe het zelf ook liever rustig aan maar zie daarom nog wel dat dit ook kan werken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:29

pol013 schreef:

Het paard bepaalt wat normaal is... dat heeft alles te maken met gezonde spanning vs. doodsangst. Het ene paard kan veel meer handelen, wat nog onder de noemer 'gezonde spanning' kan vallen, dan het andere wat al vrij snel de motie 'doodsangst' aanneemt.

Datzelfde geld voor mensen... daar waar ik stalen zenuwen heb en zonder te verblikken of verblozen op een paard ga zitten wat al de nodige ruiters het ziekenhuis heeft ingebonjourd, verkeerd een ander al in 'doodsangst' als paardlief een bakkabouter ziet. Dat verschilt gewoonweg per individu en het heeft met kennis, kunde en ervaring van een trainer te maken om het paard, hond of wat mij betreft mens correct uit te lezen en daar zijn methode op aan te passen en te weten waar de grens van dat specifieke individu ligt en die grens te respecteren.

horseyfries schreef:
Suelza, ik blijf benieuwd naar het antwoord op mijn vraag hoe jij die paarden die reageren op de eerste keer een singel dan daaraan kan laten wennen zonder bokken. Want als je idd zoveel paarden inrijdt, dan lijkt het me dat je toch een behoorlijk aantal paarden moet tegen zijn gekomen die de eerste keer behoorlijk bokken op de singel. Of heb je daar een trucje voor?

Nee, hoor... wij werken niet met trucjes, maar met stapjes :j Wij bouwen het gewoon op. Hoe ik dat aanpak verschilt per paard en per probleem. Dus daar kan ik niet zo zwart/wit antwoord opgeven. Ik vraag mij ook af waarom het zo vanzelfsprekend is dat een paard bokt bij de eerste keer een singel omdoen? Ik maak dit ook maar zelden mee, moet ik heel eerlijk bekennen. De meeste paarden accepteren dat gewoon, mits je de singel niet direct heel strak aan trekt. Maar dan ben je dus feitelijk gewoon 'te snel' gegaan. Even voorop gesteld dat snelheid niet te meten is in tijd. Want je kunt een paard dingen heel snel aanleren, mits je maar voldoende correcte herhalingen hebt.

horseyfries schreef:
Mee eens Polo, ik doe het zelf ook liever rustig aan maar zie daarom nog wel dat dit ook kan werken.

Je hoort mij ook niet zeggen dat het niet kan werken, integendeel... ik zeg juist dat het in veel gevallen wel werkt. In Amerika doen duizenden mensen het op deze manier en maken ze zo de ene na de andere wilde mustang mak.

Ik zeg alleen dat er wel andere manieren zijn om hetzelfde resultaat te verkrijgen... Ze zullen alleen minder snel effectief zijn. Want zo snel als dat Gert het doet, krijg ik het niet voor elkaar. Ja, 10 jaar geleden had ik dat gedaan, maar ik heb lang geleden besloten, niet meer zo met een paard te willen werken, tenzij noodzaak dit van mij vraagt. Want ook ik krijg paarden die slachtrijp zijn en dan kies ik er in sommige gevallen ook voor om maar gewoon te blijven zitten tot hij het opgeeft, maar dat doe ik alleen als andere alle wegen op niets uit lopen. Ik probeer het altijd in stappen op te delen, desnoods in nog kleinere stappen en als het echt niet anders kan, dan laat ik het er heel soms eens op aankomen en zeg ik tegen het paard: "Bring it on...", maar dat heb ik gelukkig maar heel zelden hoeven doen, want leuk is anders, maar als de slacht de enige andere optie is...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:05

Dat vind ik nu echt vreemd Suelza dat jij dat bokken op singeldruk niet vanzelfsprekend vind (voor een percentage) en er niets speciaals voor doet, er zijn een behoorlijk aantal paarden die flink bokken op de eerste keer singeldruk. En gelijk strak aantrekken, nee, dat niet, maar te los gaat helemaal voor grote problemen zorgen als het zadel gaat verschuiven dus je zal toch een zekere singeldruk moeten creëren voor je het paard laat bewegen om zeker te zijn dat je zadel op zijn plek blijft zitten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:21

Ik ken Gert en zijn methode goed.

Soms is het heel erg handig.
(Vooral bij echte lastpakken die je zelf niet klaar krijgt.
Voorwaarde is wel dat je zelf handig bent en het daarna op kan pakken)

Ik heb een aantal jaar op een handelstal gewerkt.
Daar kregen we gemiddeld z'n 50 paarden per jaar om zadelmak te maken.
Elk paar is ons zelf gelukt.

Het probleem wat ik vaak ondervond is dat eigenaren het graag goed en compleet willen hebben, maar niet te veel geld willen uitgeven.
Ze verwachten vaak dat een paard binnen 4 a 6 weken B dressuur klaar is.
Dit kan vaak wel, maar is alleen voor het paard wel wat moeilijker te verwerken.
Onze eigen paarden deden we rustig 3 maand over.
Lekker alle rust.

Maar vaak willen particulieren hun paard na 6 weken weer braaf op stal hebben.
Vaak hebben ze zelf al wat geprobeerd, maar het eigenlijk erger gemaakt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:28

horseyfries schreef:
Dat vind ik nu echt vreemd Suelza dat jij dat bokken op singeldruk niet vanzelfsprekend vind (voor een percentage) en er niets speciaals voor doet, er zijn een behoorlijk aantal paarden die flink bokken op de eerste keer singeldruk. En gelijk strak aantrekken, nee, dat niet, maar te los gaat helemaal voor grote problemen zorgen als het zadel gaat verschuiven dus je zal toch een zekere singeldruk moeten creëren voor je het paard laat bewegen om zeker te zijn dat je zadel op zijn plek blijft zitten.

Maar leg mij nu eens uit wat daar nu zo vreemd aan is? Wij hebben momenteel een 12-jarige semi-wilde merrie staan, afkomstig uit een natuurgebied van 2000 hectare en wat tot vorig jaar niet eens gehalsterd, niet bekapt, niet geent of gechipt kon worden en ga zo door, omdat ze gewoonweg 'niet te vangen' was.

En dan spreken we hier over een 'volwassen' merrie die geleerd heeft prima te kunnen overleven zonder tussenkomst van mensen en zich dus redelijk 'onafhankelijk' voelt'. Zo'n paard 'kiest' ervoor om met je aan het werk te gaan, want geloof me... het overlevingsmechanisme van dat paard werkt zeer goed.

Zelfs zij bokte niet op de eerste keer een singel om of de eerste keer erop zitten (sterker nog, dat deed ik met een halstertje, zonder zadel en zonder dat er ook maar iemand was die haar vasthield. Paard liep nog niet eens weg...).

Waarom zou een goed voorbereidde 3, 4 of 5 jarige dat per definitie wel moeten bokken? Leg mij DAT nou eens uit!?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:28

daantjuhhh schreef:
Het probleem wat ik vaak ondervond is dat eigenaren het graag goed en compleet willen hebben, maar niet te veel geld willen uitgeven.
Ze verwachten vaak dat een paard binnen 4 a 6 weken B dressuur klaar is.
Dit kan vaak wel, maar is alleen voor het paard wel wat moeilijker te verwerken.
Onze eigen paarden deden we rustig 3 maand over.
Lekker alle rust.

Maar vaak willen particulieren hun paard na 6 weken weer braaf op stal hebben.
Vaak hebben ze zelf al wat geprobeerd, maar het eigenlijk erger gemaakt.

... en daar sla je de spijker op zijn kop :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:50

Van mij hoeft een paard niet te bokken, maar soms lijk je (ik in iedergeval) er niet echt aan te ontkomen.
Er zijn ook paarden die de eerste paar keer heel rustig zijn en dan de derde keer ineens een rondje konijn doen.
Wat ik persoonlijk vaak zie is dat ze in stap en draf niet reageren, maar dan bij de eerste galopsprong de druk tegen het schoftgebied voelen en dan ook direct maar even een feestje bouwen.

Mijn stip heeft dan bijv weer met de singel nooit gebokt, maar het zadel was blijkbaar een andere tak van sport :D Met ruitergewicht is daar weer nooit 1 misstap bijgekomen.

Ik ben wel absoluut met Suelza eens dat het niet als 'normaal' gehouden moet worden en ik probeer doorgaans herhaling te voorkomen. Er zijn namelijk ook veel paarden die heel snel in gewoontes vervallen en heb er ook genoeg gezien die zelfs een jaar later nog 'even moesten losrennen' voor het opstijgen.