Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:een paard kán zijn rug niet liften
ik heb dit filmpje al heel snel weer uitgezet (had het al eerder bekeken) maar deze beste man heeft geen idee hoe een paard kwa mechaniek beweegt.![]()
![]()
![]()
![]()
ik denk, wb jou paard, dit dan door jou zit komt.
Zit je wel recht, met je bekken goed? heb je er een foto van?
SaSalover schreef:Oke, sorry..
jes_sam schreef:Ik denk dat hij er gewoon erg veel last van had tijdens het stappen (tevens andere gangen dat kan niet anders..), ik gok zo dat hij daarna op zoek is gegaan naar een gang die geen pijn doet, en dat was de het ongelooflijke ruim stappen. Dit deed hij al toen ik hem voor het eerst zag toen hij nog 2 was, hij is nu 5en zo'n 1,5 jaar ofzo van zijn vervelende bal af
![]()
@ Nombrado; ik wou sws dat langzame draven en stappen eens proberen met mijn paardje. Is kijken hoe hij daar op reageert.
vanavond zien jullie waarschijnlijk wel foto's van hem en mij
JamieShanin schreef:SaSalover schreef:Oke, sorry..
Geen sorry!!! ik bedoel het goed!!!
Ik vind het paardje niet helemaal lekker lopen,
zo heb ik ook het idee dat jij je te veel vast houd in je onderlijf omdat je paard zich erg uitdrukt kwa rug. Verder mogen je beugels iets langer
en probeer neit te veel aan te drijven, als je paardje doet wat je vraagt laat je je benen los, dat is de beloning
Verder vind ik je ook erg verkrampt naar voren zitten probeer wat relaxte te zitten
JamieShanin schreef:jes_sam schreef:Ik denk dat hij er gewoon erg veel last van had tijdens het stappen (tevens andere gangen dat kan niet anders..), ik gok zo dat hij daarna op zoek is gegaan naar een gang die geen pijn doet, en dat was de het ongelooflijke ruim stappen. Dit deed hij al toen ik hem voor het eerst zag toen hij nog 2 was, hij is nu 5en zo'n 1,5 jaar ofzo van zijn vervelende bal af
![]()
@ Nombrado; ik wou sws dat langzame draven en stappen eens proberen met mijn paardje. Is kijken hoe hij daar op reageert.
vanavond zien jullie waarschijnlijk wel foto's van hem en mij
leuk ik ben erg benieuwd!
xBlue schreef:nombrado schreef:een paard kán zijn rug niet liften
ik heb dit filmpje al heel snel weer uitgezet (had het al eerder bekeken) maar deze beste man heeft geen idee hoe een paard kwa mechaniek beweegt.![]()
![]()
![]()
![]()
ik denk, wb jou paard, dit dan door jou zit komt.
Zit je wel recht, met je bekken goed? heb je er een foto van?
nombrado, kan je het nog wat verder uitleggen aan mij? Want ik heb altijd geleerd en gedacht dat het wel kon, en goed is. Een paard gebruikt zijn rug toch als hij 'bol' is? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
xNadine schreef:Hier een stille meelezer maar ik meld me dan toch maar aan:)
Lapaz is een merrie van 14 jaartjes jong en ik rijd haar nu ongeveer 2 jaar.
[ Afbeelding ]
Helaas maar 1 foto.
Voor mijn gevoel vond ik Lapaz hier wel lekker lopen alleen mijn houding is bagger. Tijdens het rijden lukt het me gewoon niet om mijn rug recht te houden en maak ik mijn rug steeds hol. Heeft iemand hier tips voor om dat te verbeteren? Ook moet ik contact blijven houden met mijn binnen teugel.
Chanice92 schreef:heb de tips mee genomen over het joggen..
ga het morgen op me bijrijd haflinger uittesten, en me les ging vanochtend goed en heb haar erop gewezen streng te zijn op mijn houding.. en het heeft een beetje geholpen.
kan iemand nog een tip geven over het kantelen van het hoofd. en niet netjes door de bocht gaan en gewoon omvallen als het ware?
ookal hou je je benen netjes en je handen goed..
nombrado schreef:geen idee waar dat verhaal vandaan komt. Ik vind het altijd wel erg jammer, dat dit soort mensen zo snel iedereen op hun hand hebben. Terwijl als je jezelf verdiept in beweging, skelet en spieren dit absoluut niet zo werkt. (een sprinter gaat echt niet met een bolle rug hardlopen en zo ook een balletdanser houd zijn rug /en fundament zo recht mogelijk anders raakt ie uit balans...., zo ook voor een paard.)
om goed gebalanceerd te kunnen bewegen hoort de rug (net als bij ons) recht te zijn en mee te welven in de beweging. Met een bolle rug (doe maar eens op handen en knieeen ) ga je verkrampt bewegen en gebruik je je fundament niet waarvoor het bedoeld is.
Als het de bedoeling was de rug bol te houden in de beweging , had onze lieve heer de paarden wel met bolle rug geschapen![]()
![]()
nombrado schreef:xNadine schreef:Hier een stille meelezer maar ik meld me dan toch maar aan:)
[ Afbeelding ]
Helaas maar 1 foto.
Voor mijn gevoel vond ik Lapaz hier wel lekker lopen alleen mijn houding is bagger. Tijdens het rijden lukt het me gewoon niet om mijn rug recht te houden en maak ik mijn rug steeds hol. Heeft iemand hier tips voor om dat te verbeteren? Ook moet ik contact blijven houden met mijn binnen teugel.
wat super goed, voor nog maar 2 jaar rijden!!!![]()
wb je houding? je kan proberen heel erg voorin je zadel te blijven zitten, je beugels 1 gaatje langer en je bovenbeen (eigenlijk hele been) iets naar achter brengen. breng je hele bovenlijf ietsje (klein beetje) naar voren.
Wat je zou kunnen helpen is zonder beugels rijden, om je meer in balans te leren zitten. Super zo met je binnenhand!!! hele goede controle.
tempo mag ietsje (kleinbeetje) langzamer, dan beweegt het paard namelijk in balans over 4 benen!
ik krijg toch altijd weer hoop als ik dit soort plaatjes zie
xNadine schreef:Hier een stille meelezer maar ik meld me dan toch maar aan:)
[ Afbeelding ]
Helaas maar 1 foto.
nombrado schreef:Chanice92 schreef:heb de tips mee genomen over het joggen..
ga het morgen op me bijrijd haflinger uittesten, en me les ging vanochtend goed en heb haar erop gewezen streng te zijn op mijn houding.. en het heeft een beetje geholpen.
kan iemand nog een tip geven over het kantelen van het hoofd. en niet netjes door de bocht gaan en gewoon omvallen als het ware?
ookal hou je je benen netjes en je handen goed..
dan is de romp verkeerd gebogen.
je paard gaat dan eigenlijk verkeerd gebogen de bocht in en zet dus scheef in
eerst een recht paard, dan pas wendingen rijden
jes_sam schreef:Wat ik persoonlijk een mooi boek vind om mee te beginnen in het verdiepen van het mechaniek enz van het paard is hoe beweegt het paard? van Gillian Higgens en Stephanie Martin. Dit is het eerste boek die ik hier over heb gelezen, super fijn uitgelegd vind ik persoonlijk. Wil binnenkort nog een ander boek aanschaffen voor het dieper erop in gaan. Iemand nog boeken die je aanraadt hierover:+?
@ JamieShanin ; je mag zo brutaal zijn hoorik zou je teugels iets oppakken als ik jou was, niet extreem veel een beetje. Zodat je je handen en armen niet zo raar hoeft te houden naar mijn idee doe je dit om toch contact te blijven houden met je paards mond. En zie je op de halthoud foto, dat je daar ligt acterover zit en je benen niet recht onder je lichaam zijn, je kan geen rechte lijn maken van je schouders naar je enkel. Op de andere foto's heb je dat wel goed, ik zou inderdaad je beugels een gaatje korter doen, miss wel 2. Dat wordt even wennen, haha
![]()
Verder vind ik dat je paardje iets actiever mag lopen, vooral in de stap op die eerste foto valt ie uit elkaar, die achterhand is in tokiomisschien wel verkeerd moment foto en dat het zo leek want zijn achterhand stapt er wel weer ruim onder. Ook in de draf zal ik hem iets actiever rijden, hij lijkt een beetje te sloffen