Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:25

Ik rijd zonder, bij ons mag je dat alleen bij je eigen paard. Ik rij op een manege ;)
Maar ik zou het toch anders proberen, en daarna pas beginnen met de sporen

Anne_91

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:22

Ik rijd op het moment zonder sporen, maar toen ik nog fanatiek wedstrijden reed en het steeds serieuzer werd, ben ik met sporen gaan rijden voor het verfijnen van de hulpen en hij gaf altijd net wat meer reactie in de moeilijkere oefeningen met sporen :9

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:21

Ik heb altijd spoortjes om, ongeacht op welk paard ik zit. Ik gebruik ze nooit, rijd met mn kuiten, alleen als het nodig is.
Ik denk dat als je met sporen rijd het belangrijk is dat je ermee kunt rijden en dat je niet bij elke pas loopt te prikken.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:52

even ontopic en ook na een lange tijd maar ik vraag me af doet dat eigelijk pijn sporen? (bij het paard)
Ik vraag het me eigelijk af...
sorry :+

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:53

pippaimane schreef:
even ontopic en ook na een lange tijd maar ik vraag me af doet dat eigelijk pijn sporen? (bij het paard)
Ik vraag het me eigelijk af...
sorry :+

Dat kun je zelf wel voelen. Als je een spoor pakt en deze op je onder arm drukt (of bij een westernspoor ietwat rolt) kun je het voelen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe hard je het doet. Je hebt scherpe en stompe sporen, dus het verscheelt wel. Scherpere sporen doen sneller pijn, maar als je hard omgaat met stompe sporen lijkt me dat ook geen pretje.

Ik ben niet voor of tegen sporen. Ik ben tegen sommige manieren van het gebruiken van sporen. Wanneer sporen op de manier gebruikt worden waarvoor ze bedoelt zijn vind ik het goed en heb ik er zeker niets op tegen. Tegenwoordig zie je helaas steeds meer dat sporen worden gebruikt om het paard sneller te laten lopen of als een paard dwars is hem door middel van pijn toch het werk te laten doen, hier ben ik wel tegen. Een spoor is dat niet voor bedoelt .. Het is bedoelt om je hulp te verfijnen. ;)

Ik rijd zelf zelden met sporen. Afgelopen jaar voor het eerst in mijn leven met sporen gereden, heb dit nu 2 of 3 keer gedaan. Ik rijd sinds kort western op mijn pony en hij is dit zo gewend en altijd met sporen gereden waardoor ik heb besloten dit in de bak dan maar te doen, ik krijg dan les en weet hoe ik het moet gebruiken. Verder ben ik ook eerder té voorzichtig dan te hardhandig met sporen. In het bos zou ik het zelf niet doen, nergens voor nodig.

Zie wel eens van die "dressuurmutsen", paard in de krul in het bos en maar prikken met die sporen.. Tja, daarvoor rijd ik niet in het bos hoor.

bentee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:55

Ik rijd met sporen als ik dressur, puur om de hulpen te verfijnen :) met springen of in het bos gebruik ik vaak alleen een kort zweepje.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:28

Mijn paard reageerde totaal niet goed meer op mijn been (paard bleek ook niet lekker te zijn is behandeld enz. en weer gezond) en als ik een spoortje om deed hielp dit helemaal niets. Dan zat ik meer met mijn spoor er in te prikken als wat anders.
Daardoor sporen weer af gedaan en zweep er meer bij gepakt maar met dat laatste ben ik zelf niet zo handig.
Op aanraden van andere instructrice met scherpere sporen gaan rijden ondanks dat ik dat niet helemaal zag zitten en warempel, het werkt!
Nu kan ik mijn benen ook stil houden en gebruik het spoortje alleen als ik het ook zo bedoel. Rij niet alleen maar met sporen maar wissel ook af zonder sporen en merk (gelukkig!) dat ze al een stuk beter aan mijn been is. Ook zonder sporen.
En juist dat vind ik het belangrijkste. Naar mijn idee moet je paard niet ineens wel aan je been zijn met sporen, je paard moet gewoon aan je been zijn.
Met dat spoortje kan je dan je hulpen nog wat verfijnen waar nodig.

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:56

Ik ben ook niet voor of tegen sporen, ik gebruik ze zelf niet, maar wanneer deze op een juiste en correcte manier gebruikt word heb ik er geen problemen mee, maar als ze er 'misbruik' van gaan maken vind ik het niet fijn...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:23

zonder sporen...zelfs totaan piaffe of passage.
met al mijn paarden nodig
ik denk dat een ruiter kundig moet worden in been/kuitgebruik....onbewust zitten duwen wordt een paard 'dood' voor je been.
als ik been//kuit aanleg, wil ik reactie, op beide kanten gelijk reagerend.
dan pas kan het rijden beginnen.
ik pak liever een zweepje, wat een verlengstuk is van been, dan een spoortje.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:27

Ik rijd als ik dressuur rijd altijd met spoortjes :) Met springen niet en buitenrijden ligt eraan.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:28

Ik reed vroeg zo nu en dan met sporen bij bepaalde paarden. Gezien het met die paarden beter in de communicatie verliep.

Maar tegenwoordig rijd ik eigenlijk altijd zonder voornamelijk omdat ik weinig controlle over mijn benen meer heb (ik heb een rug aandoening) dus als ik met sporen zou rijden is de kans vrij groot. Dat ik het dier er alleen maar me ga lopen pesten omdat mijn benen nog wel eens zelf aanspannen of ineens verzwakken.
Dus voor mij ^^ mooi rondhobbelen zonder sporen :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:59

Ik rij nu twee maanden zonder sporen...
Paardlief heeft vakantie en we maken alleen bos en strand ritten... daar heb ik geen verfijning bij nodig :')

_Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:54

Ik ben er niet voor of tegen, zolang ze maar goed gebruikt worden.Ik zie het als de verfijning van je hulpen

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:27

ik heb altijd sporen om maar gebruik ze alleen wanneer nodig is ben geen prikker, als je je benen stil kan houden en met je hakken goed naar beneden rijd dan ist geen probleem,
sporen zijn net als andere dingen bijv, zweep slof enz hulpmiddelen
gebruik ze wanneer nodig is

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:38

daffie1986 schreef:
Angela schreef:
In uitzonderingsgevallen kunnen spoortjes wel fijn zijn om een paard voorwaartser te krijgen

En hier wordt ik toch zo moe van, hoe komt iedereen hier bij? Een paard dat niet voorwaarts is, is niet aan het been. Dan kun je leuk een spoor gaan gebruiken maar daar wordt het paard alleen nog maar slechter van aan het been. Dit is dus precies de onzin waarom iedereen graag met sporen rijdt, mijn paard is niet aan het been of het paard is lui voor het been.

Magrathea schreef:
Je hebt ze ook niet nodig in de endurance, maar toch. Weer wat geleerd :=

En waarom zouden we in de endurance geen sporen nodig hebben? Zou overigens tijd worden dat ze in de B en L ook sporen zouden verbieden voor dressuur en springen. Maarja vind het ook nog steeds belachelijk dat je in de dresuur verplicht bent om stang en trens in je paard zijn mond te hangen en volgens mij(maar dat weet ik niet 100% zeker) ben je ook verplicht om vanaf een bepaald niveau met sporen te rijden.

stang en trans is niet verplicht, en als je sporen om hebt hoef je ze niet te gebruiken alleen als nodig is
maar er zijn mensen die ze echt alleen maar gebruiken dat vindt ik ook niet eerlijk voor paard, ik heb wel eens gezien dat er een hele plek van de sporen was , was helemaal rauw dat heb ik nog nooit gehad
dan kun je niet met sporen rijden

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:53

Ik vind dat je pas met sporen moet gaan rijden als je paard goed aan je been is, dan kan je een spoor gebruiken voor de verfijning.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:58

ik heb eigenlijk nooit meer sporen. Vroeger wel, maar dat hielp niet een bij mn pony..
ik hoef bij mijn nieuwe paard niet eens een zweepje te gebruiken

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:08

Ik rijd zonder sporen, omdat ik mijn benen daar nog niet stil genoeg voor kan houden. En met veel schakelen gaat Syl ook al goed op mijn been reageren, en anders heb ik nog mijn zweepje :)

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:42

ik rij soms met maar meestal zonder. Maar altijd met zweep.

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:20

Ik rij nooit met sporen, 1 keer wel moeten doen doordat een pony dat gewend was en anders niet wou lopen. Nu heb ik een sinds kort een haflinger die ik verzorg, maar die loopt echt absoluut niet door en je kan been geven wat je wil maar ze zet haar buik gewoon uit. Nu is ze al een paar keer door iemand anders met sporen gereden, en dan loopt ze perfect. Ze is erg panisch voor een zweep, geen idee wat daar vroeger mee is gebeurd op haar oude plek. Dus ik ga deze week ook rijden met sporen.. kijken hoe dat gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:04

Een spoor is een precisie gereedschap.
Je kunt er het paard heel precies gedoseerd mee aangeven waar het zijn buikspieren moet aanspannen.
Eenzijdig om in te buigen of tweezijdig om de rug bol te maken.
De ruiter moet eerst een volledig onafhankelijk zit hebben ontwikkeld om er een juist gebruik van te kunnen maken.
Bij een correct gebruik doen ze absoluut geen pijn, ze geven alleen maar duidelijkheid.

Een mooi oud gezegde luidt:
"Een ruiter mag sporen dragen als hij ze niet meer nodig heeft."

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:02

Als je erover nadenkt is het ook wel een beetje raar. Nu doet iedereen er normaal over, maar stel je eens voor dat je in wereld kwam waar er geen sporen waren en je aankwam zetten met ijzeren dingen die je aan je voeten kunt doen om je paard te prikken... dat is toch raar?

Niet dat ik tegen sporen ben, dat niet hoor, maar ik vind wel dat er teveel leken rondrijden met die rare prikkers. Zelf kom ik niet verder dan een B proefje, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dan al echt nodig zijn, en toch zie ik er veel mensen mee rijden.

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:43

Ik ben er ook niet echt voor, als het niet hoeft dan ook zeker niet gebruiken vind ik. In mijn geval kan het niet anders aangezien ze doodsbang is voor zwepen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:58

Gipsylover schreef:
Ik heb altijd spoortjes om, ongeacht op welk paard ik zit. Ik gebruik ze nooit, rijd met mn kuiten, alleen als het nodig is.
Ik denk dat als je met sporen rijd het belangrijk is dat je ermee kunt rijden en dat je niet bij elke pas loopt te prikken.

Dat laatste zie je toch wel veel. Dan gaat de spoor zijn doel een beetje voorbij, dunkt me. Ik zeg altijd: je kan wel met sporen rijden, maar je moet niet óp je sporen rijden. Zolang je kuithulp voldoende duidelijk is, heeft dat de voorkeur.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:03

Bij mij ligt het er ook aan welk paard.
Mijn eigen paard rij ik met spoortjes, omdat ik hiermee de hulpen nog meer kan verfijnen.
Bij het inrijden van paarden heb ik nooit sporen om.