Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:14

loriene schreef:
Wat dacht je dan...ben niet iemand die zoals velen de andere kant op kijken en er niets van zeggen. ;)
Arm dier deed echt zijn best en je kon wel zien dat het boven gemiddelde kwaliteiten had. :9

daa ;) rom vroeg ik het

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 01:01

loriene schreef:
Heb net dit topic helemaal doorgelezen maar de laatste 2 pagina`s gaan echt nergens over!!!! |(

Wij zijn afgelopen weekend naar een wedstrijd geweest met onze dochter waar alleen Z1 tm ZZL starten.
Pony`s en paarden.
Ben echt wel geschrokken van hoe daar soms werd gereden!!! Heb ook enkele fijne combinaties gezien hoor.
Verschrikkelijk in de mond trekken....ja echt harde rukken!!! :(
Ben echt wel wat gewend maar sommigen gingen echt wel te ver! ;(
Bij 1 ben ik compleet uit mijn dak gegaan!!! Er zat een sloot tussen waar ik niet over kon !!!Heb die vent toch uit staan schelden!!!
Reed Z2 volgens mij,hoorde van mijn dochter dat hij bij het losrijden al ruzie met zijn voorlezer of hij wel zou starten.
Reed dus toen met zweep aan de ene kant en een tak aan de andere kant.
Voor dat hij de proef in moest ging hij nog even losrijden een stukje verderop schuin tegenover waar wij stonden met de auto en trailer.
Ging niet zo goed....hij rijdt naar een vrachtwagen die daar stond....zag dat er iemand klaar stond met een lange menzweep en die man geeft dat paard zo hard die kon een pak slaag!!!!!
Nou ik word me daar toch boos en heb ze staan uit te schelden...meer kon ik ook niet doen.
Hij heeft de 1ste proef greden en ik heb niet gekeken....was zo boos!!!
Heb mijn mobiel gepakt en toen hij de proef uit kwam ben ik bij de sloot gaan staan zo van.....en doe dit nog maar een keer,zet ik je op de foto!!!!
Ze deden het niet.
Zag later dat hij de 2de proef vrijwillig had opgegeven.

Zal morgens even kijken wie dat was...er stond dacht ik maar een man op de lijst

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 01:22

Maakt niets uit wie dat was.
Daar gaat het hier niet om.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 01:42

Ooooh, jammer.

Oooh, verkeerd topic.....................

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 03:18

Horseyfries, u hebt geheel gelijk; nergens staat dat een ruiter gediskwalificeerd wordt indien deze de profiellijn van zijn/haar paard langer dan 10 sec. achter de loodlijn houdt. Ik denk dat hier de wens de moeder is van de gedachte van de heer JerichO.

Voor de rest heb ik weer mogen genieten van een prachtig staaltje zinloos debiteren van eigen standpunten, gelardeerd met beledigende opmerkingen. Zo is het helemaal niet nodig om Cherie zo aan te spreken omdat zij naar 'Ken uw paard ' van de heer Treffers, verwijst. De toon waarop haar wordt aangeraden "deftigere boeken " te lezen, is aanmatigend, onnodig kwetsend en bovendien onjuist. Deze dame heeft in het verleden duidelijk getoond haar 'klassieken' gelezen te hebben, waaronder het veel geciteerde werk van Steinbrecht. Ofschoon ik er van overtuigd ben dat Cherie haar eigen boontjes kan doppen, moet het mij toch van het hart dat ik uw toon in deze, ietwat hooghartig vind. U moet voor een 26 jarige jongeman wel geweldig gepresteerd hebben op rijkunstig gebied, om zulks zelfvertrouwen opgebouwd te hebben. Mag ik u daarmee gelukwensen.

Heer JerichO, uit uw opmerkingen maak ik op dat u weliswaar duitse boeken over de rijkunst gelezen hebt, de franse exemplaren in uw overwegingen terzijde laat. Daarin wordt namelijk een andere opvatting over de teugelvoering gehanteerd. Aan te raden zijn in deze; Équitation Académique van Gen.Decarpentry; Principes de dressage van James Fillis; Ecole de Cavalerie van De la Guèrinière; La Science et l'Art de l'Équitation van Du Paty de Clam; Derniers enseignements recueillis par un de ses élèves (Général Faverot de Kerbrech).
Om uw eventuele leeshonger niet direct te willen overbelasten, heb ik de beschikbare, maar zeer interessante Iberische literatuur in mijn overwegingen maar terzijde gelaten.
Als men het verleden zo zeer koestert zoals u dat doet, dan zou het niet meer dan consequent zijn ook de Franse visie over de rijkunst in overweging te nemen. Er was immers een tijd in het verleden dat deze rijstijl toonaangevend was in het 'land van zand en zaagsel'. Dus als men de geschiedenis zo hoog aanslaat, dan wil ik u erop wijzen dat die niet begint bij Steinbrecht.

Ik ben ervan overtuigd dat de heer JerichO een authentiek figuur is. Na enige twijfel ben ik tot het inzicht gekomen dat deze heer nooit een versie van de 'Professor' zou kunnen zijn. Hoe ik verder over de laatstgenoemde moge denken, zo grof schelden zoals de heer JerichO tegenover Moll deed, zou de Prof nooit gedaan hebben. Ik acht hem (de Professor) trouwens niet in staat (tenzij hij beschikt over een 'ghostwriter') zijn duitse taalfouten te veranderen in Vlaams idioom (over de correctheid ervan laat ik mij niet uit).

Ik vind het ronduit betreurenswaardig dat iemands nationaliteit al een rol gaat spelen in een discussie over rijkunst.

En dan 'Die ewig Gestrigen', die mensen die alsmaar blijven volhouden dat het vroeger beter was. Met de beste wil ter wereld kan ik die mening niet delen. Daarvoor staan mij de lelijke beelden van dr.Reiner Klimke met Pascal, die arme nederlandse koffievos die hij verrot moest schoppen om hem aan de praat te krijgen, het oprollen van Ahlerich op een manier alsof hij bij Janssen in de leer was geweest, of de 45 graden achteroverhangende Christine Stückelnberger, met haar paarden die alle drie nooit de mond dicht hadden ondanks (de door haar geïntroduceerde) vreselijk strak aangesnoerde neusriem (waarvan Ernest van Loon toendertijd schreef dat het hier niet om rijkunst maar om rijsport ging, doelend op de evidente krachtsinwerking van Stückelnberger). En Dietmar Wolf, die 20 jaar geleden door de Duitse bondtrainer tot orde werd geroepen vanwege zijn knevelpraktijken op het inrijterrein te Aken (en die nu in het DOKR 'water predict, terwijl hij altijd wijn heeft gedronken'). En dat zijn er maar een paar die ik uit mijn dagboek heb opgediept.
Ik heb vaak het gevoel dat veel ouderen die alhier het verleden als het mooie voorbeeld willen afschilderen (en ook allemaal niet meer te paard te bewonderen zijn, omdat zij of niet meer rijden en/of hun annonimiteit zo koesteren) geleid worden door een wensgedachte: Zij willen zo graag deel uit maken van iets mooiers, mooier dan dat het was. Een verleden dat nauwelijks meer te controleren is, gezien het slechte tot matige beeldmateriaal. Aan die geschiedsvervalsing wens ik niet deel te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 06:35

Sjolvir schreef:
[***], het kan ook anders hoor!
Jury die me na proef bij haar riep, omdat mijn paard haar neus aan 1 kant uitpuilde.
(Ze zat half hoog bij een binnenwedstrijd, kon dus niet goed zien hoe de neusriemen zaten tov haar neus.)
Moest na mijn proef bij haar komen.

Vond het top dat ze daarop lette en ook durfde aan te spreken, die jury's bestaan dus ook wel degelijk.

(voor de goede orde, hij zat niet te strak tussen neus en sperriem kon in zo mijn hand steken,
maar mijn pony heeft nou eenmaal ene gigantische bult op haar neustrompet zitten.)

Klopt! Dat schrijf ik ook in een eerdere post. Maar het valt me vaak op dat veel juryleden, geruk en getrek wel belonen. Dat is jammer.... Wel leuk trouwens om te lezen dat er goed op gelet wordt in jouw regio. Ik ken hier mensen waarbij het paard na het rijden de striemen in zijn hoofd heeft staan. Daar heeft nog nooit een jurylid iets van gezegd. Ik wel, maar het helpt helaas niets.

merrieveulen

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:00

het is natuurlijk ook voor niemand eenvoudig om toe te geven dat iets wat je misschien al járenlang voor 'goed' hield, ineens toch niet zo goed blijkt te zijn. de meeste mensen doen mijns inziens echt wel hun best om het allemaal zo goed mogelijk te doen, maar leren gaat met vallen en opstaan, en niet zelden heeft het paard daaronder te lijden, al is het maar een klein beetje (denk alleen al aan onrustige zit of handen bij beginnende ruiters/ combinaties). gelukkig kan een paard best wel wat hebben en zijn de meeste paarden behoorlijk vergevingsgezind.

fouten maken mag, beulen niet. en volgens mij zit het verschil daarbij 'm in de intentie. is het per ongeluk of met opzet? een paard weet dat ook donders goed.

ik ben nu 27 en ik kom zóveel nieuwe dingen tegen nog elke keer, toevoegingen op wat je al deed, aanvullingen maar ook stukjes 'in de plaats van', die de puzzel steeds iets completer en meer kloppend maken. en dat vind ik persoonlijk juist het leuke, steeds die nieuwigheden, steeds wat verder komen. en daar hoort ook bij dat je er soms achter komt dat je fouten hebt gemaakt die voor het paard helemaal niet zo fijn waren. je kunt het verleden niet veranderen, wat je wél kunt is altijd eerlijk blijven kijken naar hoe het beter kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:42

merrieveulen schreef:
het is natuurlijk ook voor niemand eenvoudig om toe te geven dat iets wat je misschien al járenlang voor 'goed' hield, ineens toch niet zo goed blijkt te zijn. de meeste mensen doen mijns inziens echt wel hun best om het allemaal zo goed mogelijk te doen, maar leren gaat met vallen en opstaan, en niet zelden heeft het paard daaronder te lijden, al is het maar een klein beetje (denk alleen al aan onrustige zit of handen bij beginnende ruiters/ combinaties). gelukkig kan een paard best wel wat hebben en zijn de meeste paarden behoorlijk vergevingsgezind.

fouten maken mag, beulen niet. en volgens mij zit het verschil daarbij 'm in de intentie. is het per ongeluk of met opzet? een paard weet dat ook donders goed.

ik ben nu 27 en ik kom zóveel nieuwe dingen tegen nog elke keer, toevoegingen op wat je al deed, aanvullingen maar ook stukjes 'in de plaats van', die de puzzel steeds iets completer en meer kloppend maken. en dat vind ik persoonlijk juist het leuke, steeds die nieuwigheden, steeds wat verder komen. en daar hoort ook bij dat je er soms achter komt dat je fouten hebt gemaakt die voor het paard helemaal niet zo fijn waren. je kunt het verleden niet veranderen, wat je wél kunt is altijd eerlijk blijven kijken naar hoe het beter kan.

Mooi omschreven! Ik denk dat in veel gevallen het een kwestie van "onkunde" is en geen "onwil". Hetgeen wat loriene beschrijft is natuurlijk te gek voor woorden. Heel goed dat ze er wat van gezegd heeft! Helaas gebeurt het met regelmaat.

Het probleem in onze sport is, dat je met een levend dier te maken hebt. Ik denk dat er in elke sport dingen gebeuren, geadviseerd worden die mensen gaan "proberen". Heb veel met wielrennen te maken gehad en geloof mij maar, als er een aantal prof's gaan vertellen dat ze zo snel fietsen omdat ze elke dag gras eten, dan gaan heel wat amateurs dit proberen :j . Zo gaan dus veel jonge ruiters proberen onze "toppers" na te doen zonder enige kennis van zaken.

Verder denk ik dat er heel wat dient te gebeuren bij de opleidingen, van zowel instructie als juryleden. Ook zijn er veel mensen die weleens een paard in het Z gereden hebben en dan menen dat ze les kunnen geven. Of ze hebben zelf les van een goede instructeur en roepen wat dingen die ze zelf tijdens hun training te horen krijgen.

Vooral de ruiter dient de hand in eigen boezem te steken en te bedenken waarom een paard reageert zoals het reageert. Je moet je als ruiter vooral gaan bedenken WAT er nu in een paardenlijf en hoofd gebeurt op het moment dat je er op gaat zitten en iets van hem vraagt. Probeer je te verdiepen in het paardenlijf. Het levert je ontzettend veel op. Vooral HEEL VEEL respect voor het dier.

De paardensport is de laatste jaren ontzettend populair geworden. Ik heb geen recente cijfers paraat. Ik denk dat er door de enorme groei en vooral te weinig kennis van het paard in het algemeen veel fouten en verkeerd rijgedrag ontstaan. Iedereen wil toch net als Anky, Edward, enz enz door de baan gaan.

Of iets nu klassiek of modern heet, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Een paard goed opleiden kost tijd, als dat dan klassiek heet, dan is het maar zo. Ik noem het je gezonde verstand gebruiken.

Wat mij ook vaak opvalt is dat mensen een paard al snel (te) oud vinden. 11 jaar vinden veel mensen al oud. Ik zie veel jonge paarden (5/6) jaar al met regelmaat op M1/2 niveau presteren.

Waar dat vandaan komt weet ik eigenlijk niet. Iemand hier een idee daarover?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:51

@[***] wb je vraag over leeftijd van paarden, ws ook vanuit de topsport, hoe oud is totilas nu eigenlijk? en die loopt al internationaal grand-prix.. mensen willen de beroemdheden nastreven endoen dat klaarblijkelijk in alles, dus als een paard met 10-11 grand-prix loopt moet m of z op 6 jarige leeftijd ook..

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:55

Het probleem is dat de jeugd enkl oog heeft voor de uiterlijke vorm,houding van het paard. Ze denken dat dit het doel is. Verder leren ze geen verzet meer te zien, want op topniveau ziet men dit teveel.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:11

knollentuin schreef:
@[***] wb je vraag over leeftijd van paarden, ws ook vanuit de topsport, hoe oud is totilas nu eigenlijk? en die loopt al internationaal grand-prix.. mensen willen de beroemdheden nastreven endoen dat klaarblijkelijk in alles, dus als een paard met 10-11 grand-prix loopt moet m of z op 6 jarige leeftijd ook..

Als een jeugd ruiter(die heeft alle tijd)een eenigsinds talent vol paard/pony heeft,en vrijwel dagelijks rijdt,en ook nog regelmatig een wedstrijdje rijdt......dan is het toch heel vanzelfsprekend dat die m1/m2 op 5 a 6 jarige leeftijd wordt bereikt....zie ik niets verkeerds in hoor....zo lang dat spelenderwijs gebeurt,levert dat alleen een vrolijke werklustige pony/paard op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:15

knollentuin schreef:

Denk dat je daar gelijk in hebt (helaas).

@jerich0, dit ben ik ook met je eens, maar dan zou er toch instructie moeten zijn die de jeugd hier op wijst? Want als je jong bent moet je nog van alles leren. Uiteraard vind ik ook dat de jeugd bij zichzelf te rade moet gaan.

@papagroom, ben met je eens dat daar niets mis mee is. Zolang het idd maar spelenderwijs gebeurt en ik ben bang dat, dat in veel gevallen niet zo is. Verder ben ik persoonlijk van mening dat een paard dat op 11 jarige leeftijd "pas" m1/2 niveau bereikt zeker niet oud of te laat is. En dat zijn toch wel opmerkingen die ik met regelmaat hoor.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:18

Ik kan papagroom volgen. Ik denk dat men teveel focust op de jonge leeftijd. Het is gewoon belangrijk paard op een vriendelijke manier tot dit niveau te brengen. Sommige paarden hebbwn meer aanleg en vorderen sneller. Dus een leeftijd van 7-8 jaar is haalbaar. Het is tenslotte maar campagneschool en een verfijning van de natuurlijke bewegingen van het paard

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:21

[***],,ik vrees dat de jeugd enn zeker ook de ouders het net meer accepteren dat een instructeur zegt dat het lang zal duren, men soms trg aan de longe moet om de zit te coreigeren, uitstelt om op wedstrijd te gaan.... vrees dat hier een heel groot probleem ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:24

Het is ook niet zo dat ik deze leeftijd veroordeel hoor. Ik heb laatst een heel stuk gelezen over de groei van het paard en daar werd eigenlijk geadviseerd om pas op 5/6 jarige leeftijd op het paard te gaan zitten?

Het valt mij alleen op dat veel mensen een 11-jarige "oud" vinden.

jerich0 daar noem je een goed punt, "ouders". Veel ouders denken de nieuwe wereldkampioen te zien in zoon of dochterlief. En die zullen idd niet accepteren dat opleiden tijd kost. Dan gaan ze waarschijnlijk op zoek naar een andere instructie die het wel met ze eens is -O- . Denk ook dat daar een van de grootste struikelblokken ligt.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:29

waarom de rijkunst verdwenen is, omdat de instructie niet voldoet en er niet klassiek wordt opgeleid. mensen weten niet in theorie meer hoe er gereden moet worden en kunnen het dus ook niet in de praktijk als je je paard altijd op de voorhand traint kan er van verzameling geen sprake zijn. en als je een paard niet werkelijk durchs Genick rijdt, kun je het ook niet 'controleren' en het systeem van 'gas geven en remmen'werkt voor een auto maar op een paard werkt het gewoon zo niet, ook al wil heel LDR rijdend NL men daarvan overtuigen. In feite was men daar al achter in de tijd van Baucher dat het zo niet werkte, maar nu heeft men het weer opnieuw geprobeerd en de wedstrijdproeven zijn telkens makkelijker gemaakt. oefeningen die juist laten zien dat een paard niet goed is opgeleid, zijn eruit. zoals de Schaukel bij de GP proeven die moet aantonen dat een paard niet werkelijk verzameld is Die is eruit gehaald. en zo zijn er meer verlagingen van niveau geweest. over 10 jaar rijdt iederen GP

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:33

Ik vind wel dat longewerk en lict werk reeds kan op 4 jsrige leeftijd,maar ben ook geen fan van die 4 jarige wedstrijd...

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:35

En als je dan je paard los door het lijf op eigen benen door een M proef rijdt. Maar het paard voor en na jou bij elkaar getrokken wordt maar wel zijn benen in zijn nek legt. Die mensen dan dikke punten rijden en ik dan met net niet of net wel puntje naar huis gaat. Denk je wel bij jezelf. Met trekken en schoppen rij je blijkbaar wel dikke punten. Mijn paard pikt het niet en ik wil het niet. Maar daardoor frusteert het me soms wel om wedstrijd te rijden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:36

als ik kijk naar hoe mijn nicht b.v rond jakkert in dr nu ondertussen L2 proef dan vind ik dat schandalig...ik zie op zoveel punten dat het niks is dat er totaal geen rust en ontspanning is t gaat enkel hard paard word in de krul getrokken en iedere keer staat hetzelfde kritiek op dr lijst als wat ik dr vertel over waar het verbeterd moet worden.

maar dan word er enkel gezegd ja maar me instructrice zegt dat het zo moet.. :roll: >;) dan vraag ik me af wat voor huppel troela dat is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:42

jepsica schreef:
En als je dan je paard los door het lijf op eigen benen door een M proef rijdt. Maar het paard voor en na jou bij elkaar getrokken wordt maar wel zijn benen in zijn nek legt. Die mensen dan dikke punten rijden en ik dan met net niet of net wel puntje naar huis gaat. Denk je wel bij jezelf. Met trekken en schoppen rij je blijkbaar wel dikke punten. Mijn paard pikt het niet en ik wil het niet. Maar daardoor frusteert het me soms wel om wedstrijd te rijden.

Die frustratie kan ik goed begrijpen hoor! Had ik voorheen ook :j . Gelukkig heb ik na lang zoeken een fijne instructie gevonden en nu vind ik het allemaal wel prima. Ga alleen nog op wedstrijd omdat ik zo ontzettend trots ben op mijn turbomerrie.

En soms tref ik dan juryleden die met uitroeptekens op het protocol zetten "groot compliment voor de vriendelijke wijze van rijden!". De proef zelf was op dat moment niet goed genoeg voor een winstpunt, maar mijn dag kan op dat moment niet meer stuk *\o/* .

De betreffende juryleden spreek ik daarna altijd nog aan op hun commentaar. Dat ik het fijn vind dat het ze in ieder geval opvalt. ik vind trouwens dat veel meer ruiters in gesprek zouden moeten met de jury. Ook als je het niet eens bent met de punten. Vaak werkt zo'n gesprekje heel verhelderend. Soms ook niet, maar goed, dat is een kwestie van even diep zuchten....

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:46

Daar verliest de klassieke kunst alles. Men wil niet op wedstrijd,dus de jeugd ziet het verschil niet. Een goede klassieler zou net wel die uitdaging moeten aangaan,zelfs in jumoing,om de jeugd het verschil te ronen. Maar manegwes zitten vol trek en sleurwerk want dat is al wat ze zien...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:00

CM_ schreef:
De paardensport wereld is gewoon explosief gegroeid de afgelopen jaren.
En dan gaat het gemiddelde niveau vaak omlaag.

Ik zie veel ruiters die met moeite met wekelijkse concoursen hun puntjes bij elkaar sprokkelen en zo inderdaad in het Z terecht komen.
Och enerzijds respect dat ze het zo volhouden, maar vroeger vielen deze mensen eerder af en gingen een andere sport doen.
Het niveau van de instructeurs is gedaald, en het niveau van juryleden idem dito.
Waardoor slechte ruiters blijven bestaan.

Theoretisch zou dat niet moeten kunnen. Als er geen hoger niveau is, zou men in de rubriek geen winst moeten kunnen rijden. Maar ik geef toe. Het gebeurt nu wel degelijk. En uit vroegere jaren herinner ik me nog wel de "L' van "Levenslang".

CM_ schreef:
Vind het heerlijk als er weer eens oprecht gejureerd wordt met 3en en 9ens op je coupon, en commentaar.
Niet alleen 5jes en 6jes, daar heb je geen ene bal aan.

Ben ik ook met je eens. Daar heb ik dit weekeinde al weer een mooi voorbeeld van mogen meemaken. Een vriendin van mij startte dit weekeinde in de B. En na de wedstrijd las ik haar protocol. Stond er bij het afwenden (voor het afgroeten) een 6 met het commentaar erbij dat ze in de wending al moest gaan stappen.
Dat heb ik (eerlijk waar :oo ) nooit geweten. En dus ook altijd een 6 gehad maar nooit commentaar. Een andere vriendin wist dat wel en heeft op dat onderdeel altijd een 7 of een 8. Dus zo eenvoudig kan het zijn. Dus ja, graag commentaar erbij

CM_ schreef:
Maar het blijft jammer dat de kwaliteit van het paard zo telt,vaak zie je slechte ruiters op een knalgoede knol, die door hun paard de punten krijgen, terwijl de gedreven, ambitieuze ruiters met minder geld, en dus een minder spectaculair paard steeds weer onderaan eindigen.
Ik mag zelf absoluut niet klagen, heb twee goede paarden onder mijn kont, en geen problemen met behalen van winst. Maar dit is wel wat ik om me heen zie gebeuren.

Ook daar ben ik het mee eens. Dit laatste samen met het eerste punt is het meeste debet aan de huidige situatie ben ik van overtuigd. Het is de vaak de kwaliteit van het paard dat sommige ruiters naar een hoger niveau doet stijgen. En daar zou de jury doorheen moeten prikken, maar dat gebeurt niet altijd.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:05

In de praktijk zie ik op wedstrijd ook veel ouders die hun kinderen achter de broek aan zitten om te presteren. |(
Zie heel vaak iemand zijn proef rijden en denk dan ook wel eens....hoe komen die in vredesnaam in deze klasse.
Zijn ze meestal ook nog ontevreden over de punten die ze halen.Geen WP..nou jammer dan,moet je maar beter rijden. ;)
Ken ook iemand die rijdt in de M2,heeft haar instructeur gezegd wanneer je de 10 wp hebt kun je wel over naar het Z1!!! Ja dan denk ik wel van HE!! die arme pony heeft nog niet eens de kracht in zijn beweging om uberhoudt de uitgestrekte draf vol te houden in een baan van 20 bij 60. :Y)

Onze dochter heeft 2 pony`s in het Z1, 1 van 8 jaar en 1 die is nu 6 jaar.
8jarige had meer tijd nodig om sterker te worden en is er ook een jaar uit geweest om een veulen groot te brengen.Deze heeft de punten om over te gaan naar het Z2 en iedereen zegt ook dat ze makkelijk over kan.Doen we dus lekker niet.Merrie is gauw gespannen en moet nog wat meer op het achterbeen.Lekker door trainen en dan zien we het vanzelf wel zeg ik altijd. :D
6 jarige vind het werken gewoon leuk en pakt alles gemakkelijk op.Deze heeft steeds zoiets van....wat gaan we doen?
Haalt soms de oefeningen nog wel eens doorelkaar en doet dan maar wat.Deze pony is ook iets talentvoller dan de merrie.Deze zou misschien wel over kunnen met 10 wp.
Wij oefenen thuis ook eerst de proeven voor de volgende klasse en loopt alles lekker door dan gaat ze over.
Moet wel bekennen dat er wel een klein beetje druk achter zit dit jaar. :o Dochterlief word dit jaat 18,zou wel mooi wezen wanneer alletwee pony`s Z2 geklasseerd waren voor het eind van dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:11

jerich0 schreef:
Daar verliest de klassieke kunst alles. Men wil niet op wedstrijd,dus de jeugd ziet het verschil niet. Een goede klassieler zou net wel die uitdaging moeten aangaan,zelfs in jumoing,om de jeugd het verschil te ronen. Maar manegwes zitten vol trek en sleurwerk want dat is al wat ze zien...

Sorry, maar ik begrijp deze post niet helemaal. Wie wil er niet op wedstrijd? Ik denk nl dat men juist veel te veel en te vaak op wedstrijd wil.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:24

Ik vermoed dat JerichO bedoeld dat de in zijn ogen kundigen niet meer op wedstrijd willen en dat zodoende het 'goede voorbeeld' verloren gaat waarmee de jeugd op het juiste pad zou worden gezet.
Ik begrijp die redenering (als mijn veronderstelling klopt) maar ik vrees dat de meesten die hier zo heftig het verlies van de rijkunst beklagen, zelf geen bijzonder voorbeeld zijn. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze zich uit de sport hebben teruggetrokken.
Maar JerichO, gezien uw jeugdige leeftijd en uw eigen beweringen, mag ik dus hopen binnenkort iets bijzonders te zien van uw hand in de wedstrijdring.