Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:01

Nu ja, wat zei iemand ook al eens:
BELONEN doe je om iets AAN te leren
STRAFFEN om iets AF te leren

Daar kan ik mij in grote lijnen wel in vinden.

Maar zoals gewoonlijk zit daar weer een grijs gebied tussen.

De TIMING van een en ander is hierbij overigens ook een prioriteit.

Bij een zo acuut reagerend vluchtdier als een paard, ben je al heel gauw te laat met zowel belonen (bevestigen) als straffen (ontmoedigen).
Actie-reactie moet echt een secondenkwestie zijn.

En dan is ook het ene paard het andere nog niet, het is soms verdomd moeilijk om in een split-second in te schatten of je (dreigend) ontspoor-gedrag moet negeren, of dat je het moet (af)straffen.
Het is makkelijk gezegd dat je het bij voorkeur VOOR moet zijn, daarvoor echter moet je zo'n paard wel heel goed kennen. Of een zeer ervaren ruiter zijn, die kan voelen wat er gebeurt in/met het paard onder je.

Een paar keer fout of te laat gehandeld of ingegrepen, kan bij een onzeker of zeer slim paard meteen al leiden tot: doen we de volgende keer weer zo.

Samengevat: bij voorbaat op iets reageren wat het paard (nog ) niet gedaan heeft leidt nergens toe, maar te laat ingrijpen (na het onwenselijke gebeuren) ook niet.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:12

zelf doe ik het andersom, maar belonen lijkt mij veel beter eigenlijk.
Met honden straf je tegenwoordig ook niet meer maar beloon je, dus met paarden zal het ook wel beter zijn.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:01

laralangwals schreef:
Met honden straf je tegenwoordig ook niet meer maar beloon je, dus met paarden zal het ook wel beter zijn.

Ja ja er zitten twee oren op, vier pootjes onder en ze hebben beide een staart, voor de rest houdt ieder vergelijk tussen paard en hond wel ongeveer op.. :D
Beloon em maar lekker als ie over je heen walst als een stoomtrein en je de box uitwerkt omdat ie geen zin heeft om eruit...., je mag ook tegen je paard gaan kabouterfluisteren als je dat leuker vindt.
Wel humor soms hier op bokt :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:27

Peetstap schreef:
laralangwals schreef:

Ja ja er zitten twee oren op, vier pootjes onder en ze hebben beide een staart, voor de rest houdt ieder vergelijk tussen paard en hond wel ongeveer op.. :D
Beloon em maar lekker als ie over je heen walst als een stoomtrein en je de box uitwerkt omdat ie geen zin heeft om eruit...., je mag ook tegen je paard gaan kabouterfluisteren als je dat leuker vindt.
Wel humor soms hier op bokt :j

Sorry, maar wat een ontzettend kortzichtige reactie. We hebben het hier toch over het belonen van goed gedrag, niet van wangedrag? Dus tuurlijk beloon je een paard niet als hij over je heen walst. Maar wel als hij bijv komt als je roept en ook als hij bij een nieuwe oefening begrijpt wat je bedoelt en braaf doet wat je van hem vraagt.
En de vergelijking met honden, het verbaasd me altijd dat mensen dat zo anders vinden. Beide dieren moeten dingen leren, we willen wat van ze dus waarom zouden ze niet op gelijke manier te trainen zijn? Sterker nog, de momenteel veel gebruikte vorm van trainen bij honden komt bij de dolfijnen training weg. Nou, die hebben geeneens oren en 4 poten...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:34

Ik zit wel eens te kijken naar het programma van Ceasar, de honden goeroe.
Die korrigeert honden door even met het onderbeen de hond terug te duwen.
En helaas, hij zegt er niets bij.
Hooguit tegen de eigenaar, zie je wat ik doe ??

Lichaams taal daar red je het mee.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:35

Ik negeer het irritante gedrag zoals schrikken voor iets wat niet eng is.
Ik beloon hem wanneer hij braaf is.
Ik sus hem als hij bang is of gespannen.
Ik doe dit meestal met de stem of een aai of klopje op de hals.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:09

Wanneer we tijdens een training iets doen wat mijn paard moeilijk vind en toch goed zijn best doet dan beloon ik hem daar voor.

Iets simpels wat meneer allang kan beloon ik niet meer.

Persoonlijk ben ik van mening dat positieve aandacht beter is dan negatieve aandacht.
Bijvoorbeeld schrikken van iets negeer ik, ik ga door met waar ik mee bezig was alsof het niet gebeurt is en rijd er daarna nonchalant nog een keertje langs.

Ik merk dat mijn paard echt een beetje beloningsgeil aan het worden is.
Na een beloning krijgt een soort van "wie is er een knappe braven jongen? IK ben een grote brave jongen :+".

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:14

Goed gedrag belonen en fout gedrag negeren

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:24

Beetje rare titel maar was nogal moeilijk om er een korte zin van te maken

Met rijden beloon ik m'n paard vaak met m'n stem, "braaf, goedzo".
Ook met buitenrijden spoor ik m'n paard aan met m'n stem en beloon ik haar met bv schouderklopje als ze langs iets engs is gegaan.

Juist 'slecht gedrag' zoals wegspringen, negeer ik helemaal.
Beloon m'n paard weer als het daarna goed gaat.

Nu heb ik ook wel gehoord, dat anderen het precies andersom doen.
Dus ongewenst gedrag met rijden corrigeren (niet voorwaarts bijvoorbeeld) en bij goed gedrag doe je niks.
Zodat het paard weet, dat hij het goed doet als je niks doet en neutraal bent.
Dit schijnt voor paarden wel heel duidelijk te zijn.

Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan, maar werkt het één beter dan het ander?
Het tweede lijkt me alleen zo 'zakelijk'

ik heb allen dit gelezen

je kunt het vergelijken met een klein kind als je die beloont vinden ze het leuk om je te helpen van slaag worden ze bang en onzeker dat is bij paarden niet anders. wat niet wil zeggen dat je bij echt fout gedrag niet mag corrigeren. en dat kan ook al met je stem.

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:07

Ik beloon ook als het goed gaat, negeren als het slecht gaat :)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:31

Ik denk dat je ook niet mag vergeten dat elk paard toch weer anders is...mijn PRE heb ik nog nooit een klap gegeven, omdat hij daar veel te gevoelig voor is, een harde stem is voor hem echt al dik genoeg...veeeel belonen is de beste oplossing..met je stem, maar ook met brokjes of iets wat ze heel lekker vinden.
mijn hengst daarintegen moet ik niet te veel belonen, anders denkt hij echt dat hij de baas is en ik die domme doos waar hij net dat eten van heeft afgepakt.hij krijgt van mij echt wel een klap als hij loopt te klieren en dan is bij hem de neutrale houding genoeg om hem te zeggen dit is goed...pas als het gaat om echt iets engs(in zijn ogen) of hij doet enorm zijn best dan knuffel ik hem dood en krijgt hij iets heel erg lekkers (ook onder het rijden)

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:14

Helemaal met Xyris eens. Het belonen zodra ze rustig zijn inderdaad pas belonen, niet als ze nog druk zijn. Schijnt dat paarden de 15 minuten na een schrikmoment, nog 'high energy' zijn. Met ander woorden: ze schrikken sneller omdat ze nog druk in 't koppie zijn. Dus pas belonen als ze echt rustig gedrag vertonen :) Eigenaar zelf zal wel weten/voelen wanneer het paard weer rustig is.

Anoniem_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:18

Ongewenst gedrag corrigeren,
en bij goed gedrag of een hoog stemmetje (goedzo, braaf)
of een klopje/snelle aai op de hals.

Als ik dan eindelijk klaar ben met rijden (vooral bij privéles)
en hij is uitgestapt krijgt hij wel een flinke knuffel haha.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:43

Een paard begrijpt van nature niet wat "braaf" betekent, dat is logisch. Maar als je een paard consequent beloont met hetzelfde woord en bij voorkeur op dezelfde toon, en dit bijvoorbeeld aanleert met snoepjes o.i.d. dan associëren ze dit vanzelf met iets goeds en kan het wel als beloning gebruikt worden, lijkt mij. Dit is precies hetzelfde als clicker training maar dan gebruik je een woord in plaats van een klik. Dat klinkt aannemelijk, niet?

Edit:

Let wel: alleen belonen op de momenten dat het paard ontspannen is. Dus inderdaad niet als je net langs iets engs bent gegaan en hij nog in die spanning zit. En timing is het aller belangrijkst.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:58

Ik doe het beiden. Ik beloon met mijn stem zoveel mogelijk de kleine stapjees die ze goed doet, zeker als een oefening nieuw is, maar ik corrigeer ook met mijn stem als ze het niet goed doet. Zowel als in de bak rijden, nieuwe oefeningen aanleren, als buitenrijden. We zijn een tijdje terug met wijken begonnen, en dan zeg ik nee als ze het niet goed doet, maar prijs ik haar de hemel in als ze wel een pasje goed doet. En dat heeft blijbaar wel effect bij mijn paard. Vooral de momenten van belonen.

Als mijn paard iets enorm engs vind, het liefst weg wilt rennen, maar er dan toch langs gaat, krijgt zij direct een beloning in de vorm van stem en kriebel, ook voordat ze helemaal 'rustig' is. Naar mijn idee helpt juist die beloning om de onrustigheid sneller te laten afvloeien.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:32

Als mijn paard braaf is geweest krijgt hij echt wel een dikke knuffel na het rijden hoor, maar ik vind ook dat slecht gedrag gecorrigeerd moet worden.
Wel merk ik dat als de nadruk voornamelijk ligt op de slechte dingen tijdens het rijden dat zowel ruiter als paard onwijs gefrustreerd worden.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:15

Belonen vind ik wel belangrijk! Dat komt vaak beter aan dan straffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:23

Beide, maar vooral het goede gedrag belonen :) Ik merk bij mezelf (oke, ik ben geen paard) dat het beter werkt als je zegt dat ik iets goed doe, ipv de dingen te zeggen die ik slecht doe.. :) Behandel een ander niet zoals je zelf ook niet behandeld wilt worden! :P

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:56

Ik vind het logischer om te belonen als het goed gaat, en gewoon te negeren als het fout gaat.

Ioannina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:03

Belonen als het goed gaat, maar ook wel straffen bij slecht gedrag. Maar belonen vind ik het belangrijkste.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:56

Goed gedrag beloon ik zeker, en ik weet ook zeker dat mijn pony wel doorheeft wat ze dus wel of niet goed doet (al heeft ze daar vaak ook gewoon dikke maling aan :'))

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:25

Ik gebruik liever 'corrigeren' omdat dat emotieloos is en straffen vaak als boos gezien wordt. Boos worden zorgt er alleen voor dat je een negatieve emotie gebruikt en dan ben je in de ogen van een dier (bij kleine kinderen net zo) zwak, je kan het niet aan en je bent niet stabiel. Vandaar dat ik voor corrigeren ben, belangrijk is wel dat de correctie met zekerheid en gemeend wordt gegeven. Ik corrigeer bij ongewenst gedrag, beloon en negeer bij gewenst gedrag. Als ik een paard een halster om doe en het paard loopt braaf mee, zoals hij al jaren doet, laat hij gewenst gedrag zien. Maar ik ga dit gedrag niet ineens belonen, want je maakt het paard alleen maar door in de war. Net zoals iemand tegen jouw ineens weer zegt op het moment dat je je veters strikt: 'Wat goed van je dat je dat kan!!' Toen je het leerde werd je er voor beloond maar niet meer op het moment dat je het kan en het gewoon is.

Doet een paard iets wat ongewenst is, maar omdat het bang is, negeer ik dit gedrag en geef eventueel een hulp om door te gaan. Als het paard bijvoorbeeld stil gaat staan, drijf ik 'm rustig aan. Het paard mag daarbij best kijken of schrikken zolang het wel naar mij luistert.

Laat een paard ongewenst gedrag zien omdat de motivatie niet groot genoeg is om het goede gedrag te laten zien corrigeer ik dat. Negeren is namelijk ook een vorm van belonen. Geef jij namelijk een been en zithulp om te gaan draven, en het paard gaat in draf, stop je met het geven van die hulp: dat is de beloning. Net zoals ik hierboven schreef ga ik hier niet iets TOEVOEGEN, omdat het -normaal- is dat het paard erop reageert. Gaat het paard niet in draf? Dan geef ik de hulp nogmaals, alleen nu duidelijker, ik negeer niet dat het paard niet in draf gaat.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:49

ik beloon eigenlijk heel vaak tijdens het rijden, en ik vertel hele verhalen tegen mijn pony :+
als hij iets echt eng vindt dan negeer ik het, maar als hij met loopt te kloten dan corrigeer ik het wel.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:54

ik ben 100% voor belonen.
Midden in een oefening een aai over de hals en enthousiast klinken, dat doet ze echt wat.Want als ze het niet goed doen dan laat je het ook gelijk op dat moment weten, dus ook laten weten als ze het goed doen. Daar groeien ze echt van.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:57

Overigens.... wel heel consequent doen.
En ik ben ook voor het corrigeren en niet voor het straffen. Tenzij het echt gevaarlijk is of uit de hand loopt.
Maar anders heel consequent corrigeren en de kleine dingen gewoon negeren en als het weer goed gaat dan uitbundig belonen.