Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:14

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Je wéét niet wat je paarden doen totdat het een keer gebeurt. Ik weet, thank god, tot op de dag van vandaag niet wat er zou gebeuren als IK van mijn paard(en) af zou vallen. Je kunt zoiets nu eenmaal niet oefenen of nabootsen, je kunt onmogelijk alle mogelijke scanario's voor ogen hebben en alle randvoorwaarden uitsluiten.

Twee jaar terug is een vriendin van mij tijdens een buitenrit van een van mijn paarden afgevallen. Ze reed een meter of 20 voor mij, verloor vóór de bocht haar evenwicht en viel precies op een ruiterpadpaaltje ;(. Botte pech dus. Mijn paard gallopeerde weg :\. Who knows waarom Schrik? Yes freedom-gevoel? Langere remweg? Anyway, mijn 1e reactie was ook: achter mijn paard aan want áls hij naar huis rent, moet hij een drukke 80-weg over en wie weet wat er dan gebeurt. Maar toen ik bij mijn vriendin kwam, zag ik meteen dat het mis was, goed mis ;(. Je kúnt dus niet altijd achter het paard aan ook al zou je dat willen. Mijn paard kwam na enkele seconden teruggalloperen O:) (ik dankte god op mijn blote knietjes). Waarschijnlijk omdat ik mijn andere paard in bedwang had en die niet achter hem aan was gekomen maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.'

Ik weet tot op de dag van vandaag niet wat er zou gebeuren als IK van een van mijn jongens af zou vallen buiten. In de bak ben ik alleen van mijn ene paard afgevallen, dan staat die meteen stil en heb ik tot nu toe, in een reflex, nog altijd de teugels vastgehad. Van de ander ben ik nog niet eerder afgevallen.

Ik heb zelf altijd een mobiel bij me maar dat is uiteraard niet zaligmakend. Ik heb bij mijn paarden een contactlabel aan het zadel hangen, ik vind eigenlijk (kleine moeite) dat ieder paard dat zou moeten hebben :o. Mijn paard mag best door vreemden gevangen worden, zéker als het dier anders een gevaar vomt voor anderen ;) ik ga vooralsnog nog altijd van het goede van de mens uit dus maak me niet zo'n zorgen om diefstal :D.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:52

Sees schreef:
Mijn paard mag best door vreemden gevangen worden, zéker als het dier anders een gevaar vomt voor anderen

Het ´vangen´ van een paard door een vreemde gaat snel juist gevaar vórmen voor anderen.

Als het paard al niet in de eigen ruiter vertrouwt; het loopt ervan weg, dan zal het een vreemde die het wil vángen hoogstwaarschijnlijk als een extra bedreiging zien.
Het is niet ondenkbaar dat het dan juíst voor een auto of over een fietser loopt.

Zelfs de meeste van míjn vrijngevochten types laten zich door een kundig paardgericht met een opgewonden paard omgaande vreemde rustig op de plaats houden, maar verreweg de meeste vreemden zijn niet ervaren in paardgericht met paarden omgaan. De meeste ruíters benaderen een paard al als waren ze een roofdier. Dat gaat daarvoor op de loop :)*

Apple maakt een héél goede, fundamentele!!!! opmerking:
Ze gaat niet naar buiten met het paard waarvan ze weet dat het met grote waarschijnlijk niet bij haar blijft.
Het gaat daarbij niet om 100% zekerheid dat deze wel blijft. Er zit tussen de overgrote meerderheid die zeker wegloopt en 100% niet, nog een héél stuk verbetering wat de samenleving simpel mag eísen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:31

Huertecilla schreef:
Sees schreef:
Mijn paard mag best door vreemden gevangen worden, zéker als het dier anders een gevaar vomt voor anderen

Het ´vangen´ van een paard door een vreemde gaat snel juist gevaar vórmen voor anderen.
door onkundige mensen die het paard eerder opjagen dan kalmeren is dit idd waar.

Als het paard al niet in de eigen ruiter vertrouwt; het loopt ervan weg, dan zal het een vreemde die het wil vángen hoogstwaarschijnlijk als een extra bedreiging zien.
Het is niet ondenkbaar dat het dan juíst voor een auto of over een fietser loopt.
Mijn paard is zon typetje die niet specifiek zal weglopen van MIJ, maar eerder gewoon naar HUIS loopt (yes, ETEN! en ik kan de shortcut nemen *\o/* ), maar die zou zich mss wel laten vangen door andere mensen zonder meer te panieken. (nu is de mijne ook een die me er nooit express zal afgooien, de keer dat ik gevallen ben lagen we samen op de grond omdat mevrouw struikelde, helaas struikeld ze nogal explosief waardoor ik een paar m verder eindig, tegen dat ik besef wat er nou gebeurd is, is ze natuurlijk al lang met andere dingen bezig (gelukkig is dit nog nooit buiten gebeurd!), panieken doet ze maar heel zelden.

Zelfs de meeste van míjn vrijngevochten types laten zich door een kundig paardgericht met een opgewonden paard omgaande vreemde rustig op de plaats houden, maar verreweg de meeste vreemden zijn niet ervaren in paardgericht met paarden omgaan. De meeste ruíters benaderen een paard al als waren ze een roofdier. Dat gaat daarvoor op de loop :)*
Maar zou het dan ook niet beter zijn om de paarden te leren om gewoon naar iedere mens toe te gaan (of er tenminste niet van weg te lopen) en rustig te blijven, ongeacht hoe die mens zich gedraagt en staat? (met uitzondering als die mens het paard pijn doet oid)

Ze gaat niet naar buiten met het paard waarvan ze weet dat het met grote waarschijnlijk niet bij haar blijft.
Het gaat daarbij niet om 100% zekerheid dat deze wel blijft. Er zit tussen de overgrote meerderheid die zeker wegloopt en 100% niet, nog een héél stuk verbetering wat de samenleving simpel mag eísen.

hier zitten we ook weer met het feit dat je niet kunt voorspellen wat je paard doet.
mijn jong paard heb ik eenmaal losgelaten (die was ik aan de hand gaan wandelen, en ze is geschrokken, ik was er niet op voorbereid en lag tegen de grond, mijn eigen domme schuld dus), zij heeft enkele passen weggaloppeerd, en is dan op een sukkeldrafje naar stal (gelukkig maar 100 m verder) gedraafd.
mijn groot paard ben ik ook zeker dat ze op bekend terrein naar stal gaat, op onbekend terrein zal ze mss naar de trailer gaan, of gewoon tot ze iets te eten vind, maar kan evengoed dat ze gewoon bij mij blijft staan, dat weet ik niet. mag ik er dan niet meer mee naar buiten? (ongeacht dat ze onder het zadel perfect controleerbaar is, nooit dom doet, zelden schrikt, en ik totnutoe altijd bleef zitten, behalve die 2 maal dat ze struikelde en zelf ook viel? )

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:59

Het is raar dat zoiets als een paard dat bij je blijft staan vandaag op zoveel onbegrip stuit, terwijl dit in het verleden (en zelfs tot het heden in andere landen) een doodgewone, bijna vanzelfsprekendheid is... Op de mongoolse hoogvlakte, de pampas enz... is dit een basisvoorwaarde want een kwestie van leven of dood... De kans dat een mongools paard midden in de steppe aangereden wordt door een bmw is uiterst klein... gezien onze samenleving die gevaren wel in petto heeft, zou het hier evengoed een basisvoorwaarde moeten zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:16

Net een heel bericht geschreven, sessie verlopen GRRRRR :(

Huertecilla schreef:

Ik vraag me af wat gevaarlijker is, een paard wat tegen het verkeer in dendert op een 80km weg of een ietwat onkundiger persoon die dit probeert te voorkomen ;).

Huertecilla schreef:

Onzin! Een paard loopt niet per definitie van de ruiter weg vanwege een gebrek aan vertrouwen in de ruiter. En of de bedreiging groter is als een vreemdeling het paard poogt te vangen hangt sterk af van het paard en (de benadering door) de vreemdeling :D.

Huertecilla schreef:

Waar ik er mogelijkerwijs vanaf zou kunnen vallen is de kans dat mijn paarden een vreemdeling mét ervaring in de paarden tegen het lijf lopen groter dan iemand zonder ervaring.

Huertecilla schreef:

Ik wéét het simpelweg niet. Het is mij goddank nog nooit buiten overkomen. Ik zou dus ook nooit kunnen bevroeden want mijn jongens doen mocht een dergelijke situatie zich voordoen. Je kunt dit eenvoudigweg niet nabootsen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:27

nabootsen kan wel hoor, ga buiten een fikse galop doen, laat je eraf vallen, en kijk wat je paard doet! :)*
:D

Ayasha
Blogger

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:28

dan heb je nog niet de paniek-situatie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:28

antje_vip schreef:
Natasja1986 schreef:
Ik doe altijd een contactlabel aan t zadel hangen, mocht het paard er vandoor gaan en ruiter valt eraf dan valt op t label te zien waar hij op stal staat en wie de eigenaar is. en t maakt mij inderdaad niet uit hoe die thuis komt als die maar thuis komt!

Dit ga ik zo ook maar even aan mijn zadel hangen :o mijn pony rent meestal weg, maar ik kan haar wel zo pakken als ik haar weer heb ingehaald.

Ik heb zo'n metalen ("leger")label aan mijn zadel hangen waarop mijn naam, de naam van de stal, naam van mijn partner en onze beide 06-nummers en ZONDER de naam van het paard ;-) Kon ik bij onze schoenmaker maken, heb er ook een voor om mijn hals heen, die ga ik denk ik aan mijn mobieltasje aan mijn broekriem hangen zodat ik hem ook altijd bij me heb.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:37

Ongelukken lopen zoals ze lopen... de ene keer is juist helemaal goed dat je paard gevangen/vastgehouden word, maar het kan ook juist verkeerd uitpakken. Dat weet je niet van tevoren.
Belangrijkste is zorg dat je een mobiel bij je hebt.
En probeer niet te vaak alleen te rijden, maar met een vriend/vriendin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:41

ThreeFingers schreef:
Ongelukken lopen zoals ze lopen... de ene keer is juist helemaal goed dat je paard gevangen/vastgehouden word, maar het kan ook juist verkeerd uitpakken. Dat weet je niet van tevoren.

Belangrijkste is dat je paard er niet vandoor gaat imo.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:44

Tja dat is een goede, "belangrijkste is dat je paard er niet vandoor gaat" maar wat als je er vanaf valt juist omdat hij er vandoor ging.. Dan is ie niet zomaar gestopt omdat hij jou inmiddels verloren is en hoe zou je dat in vredesnaam moeten oefenen of trainen ;-)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:44

Huertecilla schreef:
ThreeFingers schreef:

Hoe ga je dat trainen dan? Mijn paard kan blijven staan als ik wegloop en als ik mijn rechter stijgbeugel uit doe, staat ze stil. (das mijn noodrem) Maar ik heb toch geen flauw idee wat er gebeurd in een panieksituatie in het bos?? Meer kan ik niet doen als eigenaar...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:49

yole schreef:
Het is raar dat zoiets als een paard dat bij je blijft staan vandaag op zoveel onbegrip stuit, terwijl dit in het verleden (en zelfs tot het heden in andere landen) een doodgewone, bijna vanzelfsprekendheid is... Op de mongoolse hoogvlakte, de pampas enz... is dit een basisvoorwaarde want een kwestie van leven of dood... De kans dat een mongools paard midden in de steppe aangereden wordt door een bmw is uiterst klein... gezien onze samenleving die gevaren wel in petto heeft, zou het hier evengoed een basisvoorwaarde moeten zijn.

Bij mij ook Yole, zoals je weer.
De schrikreactie MOET je conditioneren want bij meer dan een miezerig stapje kan je samen een ravijn inkukelen.
Ook is het potentieel levensbedreigend als je paard wegloopt wanneer je er in niemandsland dwarsveldend afkukeld. Zelfs een zoektocht is veel kansrijker als er een paard in je buurt staat.

Het bovenstaande is dan nog maar alleen een risico voor jezelf. Voor degene die er zélf voor gekozen heeft het risico te lopen!
Die BMW bestuurder is een buitenstaander . Het eventuele risico wat díe loopt weegt VEEL zwaarder want dat is allemaal een gevolg van de keuze van de ruiter om te paard op pad te gaan:
Het zou in de westerse wereld dus nog een veel zwaarder wegende basisvoorwaarde moeten zijn :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:50

Loetie84 schreef:
Huertecilla schreef:

Hoe ga je dat trainen dan? Mijn paard kan blijven staan als ik wegloop en als ik mijn rechter stijgbeugel uit doe, staat ze stil. (das mijn noodrem) Maar ik heb toch geen flauw idee wat er gebeurd in een panieksituatie in het bos?? Meer kan ik niet doen als eigenaar...

Oefffff.

Ga terug langs ´AF´ en ontvang geen 200 Euro....

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:53

Huertecilla schreef:
Oefffff.

Ga terug langs ´AF´ en ontvang geen 200 Euro....

Ik snap je reactie niet, sorry...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:56

Ik kan 100% zeker zeggen dat als mijn paard me eraf knikkert dat komt uit een schrikreactie en hij dan sowieso terug naar huis rent.

Maar een label met gegevens of telefoonnummer vind ik wel handig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:03

Huertecilla schreef:

Maar zou het dan ook niet beter zijn om de paarden te leren om gewoon naar iedere mens toe te gaan (of er tenminste niet van weg te lopen) en rustig te blijven, ongeacht hoe die mens zich gedraagt en staat? (met uitzondering als die mens het paard pijn doet oid)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:08

Huertecilla schreef:
Hoe ga je dat trainen dan?

Ik zou het zelfs niet trainen noemen... Je paard weet dit allemaal al, het is meer een kwestie of jij de moeite bent voor hem/haar om niet bij je weg te lopen in een panieksituatie. Ik zie het meer als een beloning die je krijgt van je paard voor het vertoon van goed gedrag en zeden zeg maar... :)

Toen ik mijn paard pas had, was er voor hem maar 1 optie wanneer ik eraf lag... terug naar zijn veilige haven, de kudde... Later stuiterde ik er nog eens af, op 10 meter van de openstaande poort naar de weide vol vers groen gras waar zijn kudde stond... Hij bleef gewoon naast me staan... zelfs de paarden in de weide kwamen een kijkje nemen... :D Heb ik mijn paard daar nu speciaal op getraind? Ik heb het zo niet aangevoeld... ik heb gewoon heel veel kilometers met hem aan de hand gemaakt en gedurende die uitstapjes hebben we samen stress-situaties en onrust overwonnen, waardoor het bij hem daagde dat de veilige haven bij mij was en niet weg van mij...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:11

Duhelo schreef:
[b]Maar zou het dan ook niet beter zijn om de paarden te leren om gewoon naar iedere mens toe te gaan (of er tenminste niet van weg te lopen) en rustig te blijven, ongeacht hoe die mens zich gedraagt en staat? ([b]met uitzondering als die mens het paard pijn doet oid

_O-

Dat het dus naar vreemde toé loopt en van bijna alle ruíters weg :)*

Als iedere mens zou weten hoe met een paard om te gaan; ja +:)+
Kijk echter eens op welke manier veel k..-hondjes uitgelaten worden; geeft míj reden om te denken dat mijn paard daar beter níet door ´gevangen´ wordt.

Oeps Yole, daar staat een quote HEEL ongelukkig :D

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:14

Huertecilla schreef:

Oh inderdaad... _O- mijn excuses...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:19

Nou, dan 'weet' mijn paard dat dus blijkbaar, want ze staat in normale situatie gewoon naast me stil... Toch blijf ik er bij dat dit niet in alle gevallen op zal gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:21

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:
[b]Maar zou het dan ook niet beter zijn om de paarden te leren om gewoon naar iedere mens toe te gaan (of er tenminste niet van weg te lopen) en rustig te blijven, ongeacht hoe die mens zich gedraagt en staat? ([b]met uitzondering als die mens het paard pijn doet oid

_O-

Dat het dus naar vreemde toé loopt en van bijna alle ruíters weg :)*

Als iedere mens zou weten hoe met een paard om te gaan; ja +:)+
Kijk echter eens op welke manier veel k..-hondjes uitgelaten worden; geeft míj reden om te denken dat mijn paard daar beter níet door ´gevangen´ wordt.

:D , van de meeste ruiters mag de mijne wel weglopen ja :D
goh, eerlijk gezegd, in dergelijke situaties zou het mij niet eens uitmaken wie mijn paard vangt, zolang die maar niet onder of op een auto ligt (paard dood, inzittende dood, etc), dan neem ik die onhandige mens die mijn paard vastheeft wel voor lief. ook al wil dat zeggen dat er op een andere manier is mee omgegaan dan ik zelf zou doen.
nu, ik heb de mazzel, twee koele koudbloeden, ik stuur ze beide de weg op (ja, zelfs men driejarige) met iemand die nog nooit een paard van dichtbij gezien heeft, en die doen het meeste wat die persoon vraagt.
in het slechtste geval profiteren ze ervan en gaan grasjes gaan eten. dus als ik eraf stuiter, zullen ze heus wel die paar minuten bij een leek blijven staan zonder hem te vermoorden :D
(mijn vriend, die voordat hij mij kende amper een paard van dicht gezien heeft, en in de afgelopen drie jaar er enkel eens mee gewandeld heeft, heeft afgelopen week mijn driejarige (5 de maal aan de longe) staan longeren in stap en draf (uiteraard wel met wat hulp van mij, maargoed)
en hij heeft niet echt talent om met paarden te werken, moet ik zeggen :D, maar toch ging het

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:22

Loetie84 schreef:
Nou, dan 'weet' mijn paard dat dus blijkbaar, want ze staat in normale situatie gewoon naast me stil... Toch blijf ik er bij dat dit niet in alle gevallen op zal gaan.

Als het maar in bíjna alle gevallen opgaat :)*

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:50

Loetie84 schreef:

Dat is dan +:)+ en een prima basisvoorwaarde om vanuit verder te werken! De rest is zoals HC eerder zei, een kwestie van het gedrag op allerhande schrikreacties te conditioneren door beloning van het gewenste gedrag. Kan je hierbij alle gevallen die een schrikreactie zouden kunnen uitlokken behandelen? Nee, maar je paard beschikt gelukkig ook over zoiets als intelligentie en zal beslist wel in staat zijn om verbanden te leggen...

Om het plaatje volledig te schetsen (vermits je terecht "normale situatie" opmerkt)... Ik lag zowat een halve meter naast mijn paard, achter ons stonden 2 paarden met ruiter behoorlijk zenuwachtig te wezen, de weide bevond zich een beetje verderop links van ons op het paadje en rechts liep een drukke secundaire weg... -O-
Laatst bijgewerkt door yole op 17-04-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:54

Àls mijn paard wegrent nadat ik er af ben gevallen is het ALLERbelangrijkste dat hij ASAP gevangen wordt door wie dan ook. Dát kun je IMO beter trainen.

Dat een paard te allen tijde bij je hoort te blijven staan vind ik de grootstmogelijke onzin. Als mijn paard in de achterbenen gebeten door een hond wordt mag hij er van mij prima vandoor gaan om die hond kwijt te raken. Alsof een paard zou blijven staan als er een roofdier op z'n rug springt, tja wegrennen kan niet want baasje is er tenslotte net vanaf gevallen :roll:.

Jouw sitautie is simpelweg niet vergelijkbaar met de situatie hier in NL HC...