Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zitaswoon

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:01

Ik heb ook menig lesgever versleten, heel vaak het gevoel gehad 'dit is het toch niet helemaal'. Uiteindelijk 2 jaar geleden bij mijn huidige lesgever terecht gekomen, is echt een gevoel van 'thuiskomen'. Hij is redelijk klassiek geschoold. Voor mij was het echt een verademing dat ik mijn paard de tijd mocht geven om iets te leren, en dat er gereden wordt naar het kunnen van paard. Echt heel paardvriendelijk vind ik zelf. Paard is veranderd van een soms zuur, protesterend paard met korte pasjes naar een paard dat graag voor je werkt met veel ruimere passen.
Hier in de buurt zitten heel wat instructeurs en instructrices die echt met heel veel druk rijden. Heel veel druk vanvoor, en dan bij iedere pas heeeeeel veel beendruk (rijden ook allemaal met sporen naar binnen gedraaid, paarden hebben echt kale plekken... :n )
Vaak zit er ook geen lijn in het lesgeven, er wordt van de hak op de tak gesprongen, en veel instructeurs weten niet waarvoor welke oefening dient. Die laten wijken/SB/travers,... allemaal voor het plaatje, want 'dat moet je op wedstrijd rijden op dat niveau'.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:39

Jep en niet alleen op bokt, maar ook in mijn omgeving is goed les moeilijk te vinden.
Ik heb geloof ik in 2/3 jaar 4 keer gewisseld van lesgever en heb nu eindelijk iemand gevonden (sinds 1,5 jaar)
waar ik het goed mee kan vinden qua denkwijze. En zo nu en dan een clinicje van een grandprix ruiter wat ieder
jaar word georganiseerd door onze vereniging, helemaal top :D

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:48

Het is ook maar net of de instructeur/instructrice bij jou en je paard past. Ik heb sinds enkele jaren een instructrice waar ik heel tevreden mee ben. Heb tussendoor nog les gehad van andere instructeurs en instructrices vanwege het regelmatig wisselen van bijrijdpaarden, maar geen van allen paste zo goed bij mij, en leerde ik lang niet zoveel van als bij haar. Ik vind het fijn dat de basis bij haar centraal staat. Daarnaast heeft zij veel ervaring in het beleren van jonge paarden en het uitbrengen van paarden op hoog niveau.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:03

Nou jongens ik ga morgen eindelijk wat zeggen over de kwaliteit van deze instructrice... Hoop dat er wat gebeurt. Mijn instructrice is echt zoals jullie hier de slechten beschrijven :j

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:12

BaileyMix schreef:
Nou jongens ik ga morgen eindelijk wat zeggen over de kwaliteit van deze instructrice... Hoop dat er wat gebeurt. Mijn instructrice is echt zoals jullie hier de slechten beschrijven :j

Als dat zo is, waarom rij je er dan nog? :o?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:15

S_zanne schreef:
BaileyMix schreef:

Als dat zo is, waarom rij je er dan nog? :o?

Is geen eigen keus, soort van verzorgpaard. 't Is nu dan ook, of het verandert of ik vertrek per direct. Dus ben wel wat zenuwachtig voor wat komen gaat, maar beter dan dat straks dat arme paard volledig naar de kl*ten is door mijn schuld.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:21

Dapper van je BaileyMix! Veel succes!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:53

Bij ons op stal loopt een instructrice rond die zich enorm gepikeerd voelt als je stopt met lessen bij haar.. Echt iedereen die ooit gestopt is stampt ze de grond in, gaat ze over roddelen, onwaarheden verkondigen enz. Heeeel vervelend. :x Heb het nu ook zelf mee mogen maken sinds een paar maanden. Heb haar na een tijdje aangesproken op haar wangedrag. Ik ben een andere weg ingeslagen, over de inhoud van manieren van paarden trainen zullen we het nooit eens worden. Dat maakt niet uit, maar ze moet zich er dan ook niet ongevraagd mee bemoeien (en onwaarheden verkondigen al helemaal niet!!).
Kom op zeg, wees volwassen. Daarnaast vind ik dat een instructrice ook een soort voorbeeldfunctie heeft. Bemoei je niet met anderen, en als jouw methode zo goed is, leg dan uit WAAROM die zo goed is en probeer geen gelijk te krijgen door anderen af te kraken. Dat lijkt me een slechte manier om je gelijk te halen.

Ik heb nu een hele fijne instructrice! Het 1e wat ze zei was:'als je ooit minder les wil, of wil stoppen, geen probleem, even goede vrienden'. Wat een verademing! Ben echt zo blij met deze instructrice. Alle negativiteit van daarvoor probeer ik achter me te laten. Ik heb nu weer ECHT plezier in het rijden :)

Nog 1 ding: zelf ben ik me ook enorm in gaan lezen in bijv. anatomie van het paard, manieren van trainen enz. Waar ik er eerst van uit ging dat mijn instructrice het wel beter zou weten, weet ik nu zelf ook meer. Ik vind dat je als ruiter ook moet weten waar je mee bezig bent en niet klakkeloos alles van je instructrice aan moet nemen.

magda_90

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:24

Zoiets herken ik in duizenden ansie. :roll:

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:58

magda_90 schreef:
Zoiets herken ik in duizenden ansie. :roll:

Is toch erg!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:35

Ik vind dit dubbel. Ja er zijn zeker slechte instructeurs. Maar het ligt ook aan het paard. Elke instructie heeft zo zijn eigen methodes, en dat werkt niet bij elk paard.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:38

Marjoow schreef:
Ik vind dit dubbel. Ja er zijn zeker slechte instructeurs. Maar het ligt ook aan het paard. Elke instructie heeft zo zijn eigen methodes, en dat werkt niet bij elk paard.

Ik vind wat je zegt een beetje dubbel. Je kan je eigen methode hebben, maar uiteindelijk moet je als lesgeefster of lesgever toch kijken wat bij het paard past.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:40

Marjoow schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ontspanning lijkt me de sleutel voor IEDER paard! Als instructeurs willen dat je er aan de voorkant druk op gooit en aan de achterkant gaat pushen.. (puur om een plaatje te creeeren van een 'actieve' eigenlijk stuwende achterhand en voorkant in valse knik) dan ben ik benieuwd bij welke paarden dat werkt. Er zal dan altijd spanning ontstaan en dat lijkt me geen goede basis met rijden..

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:44

Evelijn schreef:
Als al die in elkaar getrokken paarden dan ook op wedstrijd geen punten meer verdienen dan komen we misschien ergens, vencedor. Want een beetje spectaculair voorbeen en hoog krulletje verdient bijna altijd meer punten dan een ontspannen proefje.

:j

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:50

Ansie schreef:
Marjoow schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ontspanning lijkt me de sleutel voor IEDER paard! Als instructeurs willen dat je er aan de voorkant druk op gooit en aan de achterkant gaat pushen.. (puur om een plaatje te creeeren van een 'actieve' eigenlijk stuwende achterhand en voorkant in valse knik) dan ben ik benieuwd bij welke paarden dat werkt. Er zal dan altijd spanning ontstaan en dat lijkt me geen goede basis met rijden..

Ben ik het helemaal mee eens ! Bij een goede instrukteur kan je ook een eigen inbreng hebben. Dat kan ook niet bij allemaal. Sommige zijn zo overtuigd van hun eigen ideeen. Dat al het andere slecht is volgens hun :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:54

Ansie schreef:
Marjoow schreef:

Nou, dan zal ik het wat breder uitleggen :P
Toen ik begon met mijn verzorgpaardje Vriska, heb ik les genomen van de instructrice die ik op de manege ook had. Voor de manegepaarden was zij heel fijn, en dat beviel me wel. Met Vriska dus ook les van haar genomen. Helaas kwamen er al gauw hulpteugels omheen. Op de manege waar ik rijd word er ook veel met hulpteugels gereden, dus ik dacht dat het wel goed was.
Ik denk dat je beter in de topics kan kijken, om te zien hoe het ging:
[RT-HAW] Fjord Vriska voor het eerst op Bokt! (hier had ik nog geen les, dit was een van de eerste keren)
[RT-HAW] Fjord Vriska, 2ex op bokt! (eerste fotos op bokt met les)
[RT-HAW] Kale Vriska weer eens op bokt!
Daarna hebben we een hele tijd niets gedaan, ivm een winterstop. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een andere instructrice. Eentje die zonder hulpteugels te werk ging. Het volgende topic, is dan ook met de nieuwe instructrice. De fotos zeggen genoeg denk ik?
[RT-HAW] Vriska @Les

Daarom geloof ik dat niet elke instructrice elk paard les kan geven. Voor het ene paard werkt de methode super, voor een ander paard gewoon niet.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:57

Marjoow schreef:
Daarom geloof ik dat niet elke instructrice elk paard les kan geven. Voor het ene paard werkt de methode super, voor een ander paard gewoon niet.

Daarom moet je ook naar het paard en zijn bouw kijken en niet naar het plaatje aan de voorkant!
Je hebt een leuk paardje, maar dit is geen paardje wat je constant in de oprichting kan rijden :j!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:59

knetterhard schreef:
Marjoow schreef:

Daarom moet je ook naar het paard en zijn bouw kijken en niet naar het plaatje aan de voorkant!
Je hebt een leuk paardje, maar dit is geen paardje wat je constant in de oprichting kan rijden :j!

Nee inderdaad, en dat wist ik dus in het begin niet. Ik heb altijd op een manege gereden, en deze eerste instructie was heel erg van de voorkant ;)

Helaas is het paardje vorig jaar Juli ingeslapen, maar ik weet zeker dat als ik langer met de nieuwe instructie aan het rijden was gegaan, dat het rijden echt goed zou gaan dit jaar, en dat we misschien zelfs een wedstrijdje konden starten :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:02

In mijn ogen ligt het dan toch echt WEL aan de instructrice in jouw geval, niet aan jouw paardje. Degene die les geeft moet zich aanpassen aan ruiter en paard, waar die op dat moment staan in hun training. Hulpteugels zijn nooit de oplossing vind ik. Als instructeurs meer dan de helft van hun lesklanten met hulpteugels laten rijden dan vraag ik me af of je dan wel zo'n goede lesgever bent.. Dan ga je echt voorbij aan de hele basis van paardrijden, en ja het duurt lang om een paard fatsoenlijk op te leiden. Ook dat moet je als instructeur over kunnen brengen en niet voor het zgn. plaatje lesgeven, zodat de lesklant op die manier tevreden blijft. Op termijn heb je helemaal niks aan de soort instructeurs, vroeg of laat stuit je op problemen of je kan nooit meer zonder hulpteugels rijden, omdat het paard gewoonweg nooit heeft leren en durven ontspannen.

gilandro_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:03

Er zijn veel mensen die niet genoeg geld hebben voor een diplomeerd of hoger geklasseerde lesgever. Dit is jammer, want wat er dan gebeurd is dat er amateur ruiters zijn die die mensen dan les gaan geven.
Ik vind dat zulke mensen moeten stoppen met lesgeven en het aan professonele mensen over moet laten. Hierdoor daalt het niveau ook erg. Dus zoek je een Instructrice, kijk eerst bij wie je terecht komt en of diegene daadwerkelijk wel gediplomeerd is en geklasseerd is (dan bedoel ik geen L niveau).
Wij kregen alleen maar les van Z ruiters en hoger. Die hebben ervaring en kennen de kneepjes van het vak.
Die weten waar ze over praten en hebben het zelf ervaren. Geen boekenlezers en mensen die denken de kennis te hebben door een paard een keer naar de L uitgebracht te hebben. Dus als iedereen begint met een goeie instructrice dan wordt het niveau vanzelf weer hoger. En Hobbylesgevers blijf lekker achter de PC! Per regio scheelt het ook enorm ik kom uit een regio waar alles eerst dressuurmatig goed moest zijn voordat je verder kon. Hier kunnen ruiters hun paarden niet eens op 2 teugels rijden en de basis?? Nog nooit van gehoord. Er wordt alleen maar veel gesprongen. Echt triest!! Gelukkig komen ze zichzelf tegen wanneer ze op hoger niveau willen rijden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:04

Ansie schreef:
In mijn ogen ligt het dan toch echt WEL aan de instructrice in jouw geval, niet aan jouw paardje. Degene die les geeft moet zich aanpassen aan ruiter en paard, waar die op dat moment staan in hun training. Hulpteugels zijn nooit de oplossing vind ik. Als instructeurs meer dan de helft van hun lesklanten met hulpteugels laten rijden dan vraag ik me af of je dan wel zo'n goede lesgever bent.. Dan ga je echt voorbij aan de hele basis van paardrijden, en ja het duurt lang om een paard fatsoenlijk op te leiden. Ook dat moet je als instructeur over kunnen brengen en niet voor het zgn. plaatje lesgeven, zodat de lesklant op die manier tevreden blijft. Op termijn heb je helemaal niks aan de soort instructeurs, vroeg of laat stuit je op problemen of je kan nooit meer zonder hulpteugels rijden, omdat het paard gewoonweg nooit heeft leren en durven ontspannen.

Nouja met de manegepaarden ging het dus wel lekker. Daarom dacht ik dat het bij Vriska ook wel ging lukken.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:09

Marjoow schreef:
Ansie schreef:

Nouja met de manegepaarden ging het dus wel lekker. Daarom dacht ik dat het bij Vriska ook wel ging lukken.

Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen maar ik vermoed dat 'wel lekker' betekent dat deze paarden met een gebogen nekje op de voorhand denderden? Niet l*llig bedoelt maar kan me niet voorstellen dat de achterhand van een gemiddeld manegepaard dusdanig getraind is dat het gewicht kan dragen en kan buigen in plaats van naar voren stuwen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:09

Marjoow schreef:
De fotos zeggen genoeg denk ik?

nee, ik begrijp het niet. Ik vind de eerste serie met die strakke bijzet niet fijn maar ik vind die 2de serie zonder nageeflijkheid en ruggebruik ook niet fijn :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:10

Ansie schreef:
Marjoow schreef:

Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen maar ik vermoed dat 'wel lekker' betekent dat deze paarden met een gebogen nekje op de voorhand denderden? Niet l*llig bedoelt maar kan me niet voorstellen dat de achterhand van een gemiddeld manegepaard dusdanig getraind is dat het gewicht kan dragen en kan buigen in plaats van naar voren stuwen.

Ik wil dit topic niet over mijn manege laten gaan, ik zal je even een PB sturen :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:13

Abacab schreef:
Marjoow schreef:
De fotos zeggen genoeg denk ik?

nee, ik begrijp het niet. Ik vind de eerste serie met die strakke bijzet niet fijn maar ik vind die 2de serie zonder nageeflijkheid en ruggebruik ook niet fijn :n

Nouja, we hadden nog een lange weg te gaan. De fotos met de nieuwe instructie vind ik veeeeeel fijner, en het ging ook veeeeeeeel beter dan met die nare hulpteugels. Verder ga ik hier niet op in, want daar gaat het topic niet over. Als je nog iets over Vriska hebt te zeggen, stel ik voor dat je een pob stuurt :P