Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:25

Borisje schreef:
Pentax schreef:
Wat doen mensen trouwens op de weg met paarden die op hol slaan? Paard heeft meer schrikreacties dan alleen wegrennen.

Dát vraag ik me dus ook af, waarom gaat iedereen ervanuit dat paarden er vandoor gaan, ik vind het niet meer dan normaal
dat mijn paarden er niet zomaar vandoor gaan hoor := Die blijven altijd bij me, ookal vinden ze iets eng.
Als een paard op zij springt omdat er ineens een eend uit de berm komt, okee, maar als een paard er in blinde paniek vandoor
gaat, dan vraag ik me toch af waar het fout gaat. Waarschijnlijk bij de baas, die het paard niet goed voorbereid heeft op
de 'gevaren' van buiten de bak. Had je meer schriktrainingen moeten doen. :j

En inderdaad, als je gaat denken, wát als, kun je beter gelijk van een flat springen, want wie weet stort er straks een vliegtuig
op je huis en ben je er ook niet meer. :+

Dit klinkt helemaal als iemand met een fles drank achter zijn kiezen,die denken ook dat ze verantwoord kunnen sturen en dan nog stoer zijn ook.
Ik rijd zowel bitloos als met een neckrope.Ik rijd ook al 40 jaar paard.Dus ervaring genoeg.Maar ik ga net zo min met een neckrope naar buiten als ik met drank op achter het stuur kruip.

Britt_S

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:27

ik denk dat deze discussie nog wel even door zal gaan, en ik ga er verder geen energie meer in steken. ik heb mijn woordje gedaan en dat vind ik genoeg :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:29

Ik vind mezelf niet stoer hoor als ik met neckrope buiten rij. Ik vind het meer dan normaal dat ik een paard in wat voor situatie dan ook (blinde paniek daarbuiten gelaten) onder controle kan houden.
Dat zou iedereen horen kunnen, dan zouden er veel minder ongelukken met paarden gebeuren.

Mag ik vragen waarom jij dan niet met neckrope naar buiten gaat, beatje?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:32

Die vergelijking met drank gaat scheef.
Bij alcohol is het een feit dat het reactievermogen omlaag gaat.
Of dit brave paard langzamer stil staat met nekrope of nog erger een ander willekeurig hoog in het voer staand hittepetitje waar de ruiter al kletsend aan een lange teugel aan het stappen is weet ik zo net nog niet.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:32

Borisje schreef:
Ik vind mezelf niet stoer hoor als ik met neckrope buiten rij. Ik vind het meer dan normaal dat ik een paard in wat voor situatie dan ook (blinde paniek daarbuiten gelaten) onder controle kan houden.
Dat zou iedereen horen kunnen, dan zouden er veel minder ongelukken met paarden gebeuren.

Ik zou mezelf hartstikke stoer vinden als ik het zou kunnen op de manier van ts.
(Ze rijd trouwens wel op een heeele rustige polderweg he mensen)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:33

Volgens mij gaat het nu ook niet meer specifiek over dat topic, maar gewoon over
met neckrope buiten rijden in het algemeen. :P

Ik vind het niet stoer, wel heel bijzonder, je moet je paard wel compleet vertrouwen,
en andersom, en daar is een goede band voor nodig. :j

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:33

Jaa klopt , een rustige polder weg viel mij ook al op.. en heb je minder kans op problemen
dan dat je door een drukke wijk heen rijdt :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:34

Ik kruip regelmatig met drank op achter het stuur, gaat altijd goed, dus wat zit iedereen daar nou mee te vergelijken? :+ geintje

Inderdaad, het zal vast makkelijker zijn om je paard met brute kracht om te trekken op een S&T dan met een neckrope. Het is ook niet erg verantwoord om op een groen paard tuigloos de snelweg op te crossen. Zijn er mensen die dat doen? :=

Ik zou zelf niet met mijn pony op een neckrope gaan buitenrijden, ze is daar gewoon niet geschikt voor en we zijn allebei (nog) niet getraind genoeg op een neckrope om daar blind op te kunnen vertrouwen. Met mijn touwhalstertje gaat het al een stuk beter, met mijn trens is het ook rampzalig af en toe. Ik vind wel dat als andere mensen een braaf paard hebben dat onder appèl staat en beiden bekend (genoeg) zijn met de neckrope, dat het prima kan. Als je standaardoptoming een neckrope is, waarom dan opeens iets anders omdat het afwijkt van de norm? Als je standaardoptoming een S&T en drie hulpteugels is, ook niet de norm, dan ga je ook niet buitenrijden met een enkelgebroken trens omdat dat wél de norm is.

Als je paard (bijna) nooit met bit gereden wordt, zal hij daar dan beter naar luisteren dan naar waar hij normaal op gereden wordt?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:35

Vreemde stelling. Dan kan je beter zeggen dat je vindt dat beginners en mensen die hun paard niet onder controlen hebben niet meer buiten mogen rijden wellicht is dat dan beter.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:36

Appelmoes, ik schrok me dood :') Dacht dat je het meende die eerste zin _O-

Op je laatste zin, nee, dan zal hij beter reageren op bitloos, en juist met het bit in paniek raken.

Happie, nou, dat zou toch ook een goede oplossing zijn? :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:36

Borisje schreef:
Volgens mij gaat het nu ook niet meer specifiek over dat topic, maar gewoon over
met neckrope buiten rijden in het algemeen. :P

Ik vind het niet stoer, wel heel bijzonder, je moet je paard wel compleet vertrouwen,
en andersom, en daar is een goede band voor nodig. :j

Oh ik dacht dat ik bij het topic zat maar ik zit bij het discussie topic haha, maar ik ben het met appelmoes eens

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:38

Wat ik al eerder schreef: iedere zomer gaan er weer hordes vakantiegangers met korte broek en kaplaarzen voor het eerst van hun leven op een paard zitten en steken daar in de strandgebieden gewoon zonder enig benul de weg over. DAT vind ik pas onverantwoord, maar ja die hebben wel een bit..........

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:38

Borisje, Prima oplossing hahah ;) Vindt het gewoon een vreemde vraag/stelling maar dat vinden wel meer mensen hier geloof ik :d

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:39

Ik vind het wel een beetje raar dat je dat topic in de beginpost zet... t klinkt een beetje alsof het allemaal om haar gaat..
vind het een beetje respectloos..

er zijn meer mensen die zonder hoofdstel buiten rijden, aan de ene kant moet je je paard op je zit kunnen rijden, daar hoeft geen hoofdstel aan de pas te komen..

aan de andere kant, het hoofd gaat in de richting waar het lijf heen gaat. dus als ie aan de kletter gaat, en jij trekt het hoofd naar links, dan kan je hem op de volte trekken... dat is wel een stuk veiligheid.. mijn paardje is een keertje aan de kletter gegaan en ja, ik heb haar een ruk in de mond gegeven omdat ze het bit had vastgepakt. dit omdat ik, inderdaad zoals in de beginpost staat, geen andere weggebruikers in gevaar wilde brengen.

en het is officieel verplicht om met een paard, als je buiten rijd of loopt, een officieel goedgekeurd (met of zonder bit) hoofdstel in te hebben.

ik ben er ook niet voor, wel rondje terrein enzo maar omdat ik een keertje heb meegemaakt hoe een super lieve pony mij in het hek heeft gegooid (met opzet, en gelukkig had ik 7 getuigen die er net zo over dachten) en daarna naar mij toe is gedraaid en bijna bovenop me is geland blijkt, ben ik liever té voorzichtig..

vind het prima om met een neckrope te rijden en de teugels in een knoop op de hals te leggen, dat zou ik wel nog kunnen doen...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:40

Happie, volgens mij komen onze ideale werelden overeen. Dat zou natuurlijk helemaal super zijn... :P

Borisje, sorry dat ik je aan het schrikken maakte :') Rijd jij je woeste shetlanderhengst ook met een neckrope? Past makkelijk hoor :j

Sizzle, dat is inderdaad vreselijk :\ kan ik me ook zo aan ergeren... maar goed, laten we het niet daarmee vergelijken, want dan kunnen we altijd nog roepen dat met straaljager over het wandelpad heen denderen erger is dan met een paard zonder optoming.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:42

MerelArfa schreef:
en het is officieel verplicht om met een paard, als je buiten rijd of loopt, een officieel goedgekeurd (met of zonder bit) hoofdstel in te hebben.

Waar staat dat? :) Daar is een langlopend onderzoek naar in dit topic... :=

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:43

Sizzle, dat vind ik idd ook echt vreselijk, die arme paarden :n

Appelmoes, jahoor, 1,80 op een shetje van 1 meter past makkelijk _O-
Nee helaas ben ik te groot voor hem, maar ik train ze allebei wel op neckrope

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:45

Appelmoes_11 Heb even op je profiel gespiekt maar dat zou goed kunnen idd :D (Ziet al helemaal een controle post voor zich waar je een ik heb mijn paard onder contole bewijs kunt afhalen)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:46

Appelmoes_11 schreef:
MerelArfa schreef:

Waar staat dat? :) Daar is een langlopend onderzoek naar in dit topic... :=

Ja, daar is deze inspecteur ook benieuwd naar. :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:47

:= zo'n bewijs ga ik niet meekrijgen...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:49

Borisje schreef:

Je mag dat vragen ;)
Omdat ik op mijn paard geen noodrem heb met een neckrope.Ik rijd op een heel pittige tante die best wel eens schrik van diverse boskabouters.Zowel bitloos als met een bithoodstel kan je je paard omtrekken.met een neckrope ben je hem kwijt.

Een ander voorbeeldje,ik train op vrij hoog nivo gehoorzaamheid met mijn honden,wij hebben diverse prijzen gewonnen en nooit zal ik ze zonder ze aan te lijnen door de stad lopen.Als ik éénmaal mijn aandacht verslap en ze zien iets is het niet ondenkbaar dat ze een straat over zouden schieten.Tenslotte werk je altijd met dieren of dat nu paarden of honden zijn.

En oké,er kan altijd iets gebeuren zelfs als je in je bed blijft liggen kan je dak instorten.Maar bewuste risico's moet je gewoon niet aangaan,is mijn menig :o

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:50

MerelArfa schreef:
Ik vind het wel een beetje raar dat je dat topic in de beginpost zet... t klinkt een beetje alsof het allemaal om haar gaat..
vind het een beetje respectloos..

er zijn meer mensen die zonder hoofdstel buiten rijden, aan de ene kant moet je je paard op je zit kunnen rijden, daar hoeft geen hoofdstel aan de pas te komen..

aan de andere kant, het hoofd gaat in de richting waar het lijf heen gaat. dus als ie aan de kletter gaat, en jij trekt het hoofd naar links, dan kan je hem op de volte trekken... dat is wel een stuk veiligheid.. mijn paardje is een keertje aan de kletter gegaan en ja, ik heb haar een ruk in de mond gegeven omdat ze het bit had vastgepakt. dit omdat ik, inderdaad zoals in de beginpost staat, geen andere weggebruikers in gevaar wilde brengen.

ik ben er ook niet voor, wel rondje terrein enzo maar omdat ik een keertje heb meegemaakt hoe een super lieve pony mij in het hek heeft gegooid (met opzet, en gelukkig had ik 7 getuigen die er net zo over dachten) en daarna naar mij toe is gedraaid en bijna bovenop me is geland blijkt, ben ik liever té voorzichtig..

vind het prima om met een neckrope te rijden en de teugels in een knoop op de hals te leggen, dat zou ik wel nog kunnen doen...

Daar vroeg ze geloof ik zelf om , in haar eigen topic :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:52

Happie: :')
"Hallo, kunt u 'ik-heb-mijn-paard-volledig-onder-controle-diploma' laten zien?"

Beatje, dat jij een pittige tante rijd die best weleens schrikt vind ik inderdaad een goede
reden om haar niet met neckrope te rijden. :j
Kwa risico's hebben wij dan een beetje andere mening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:52

Ik zou het verstandiger vinden als er 'iets' aan het hoofd zit als noodoplossing, maar niemand kan bepalen welk 'iets' dan verstandig is.
Mijn jonge paard snapt het bit nog niet goed en dan heb ik dus een kaptoom erbij als 'noodgreep' terwijl het voor de kijkers thuis er uit zou kunnen zien als het omgekeerde (kaptoom met bit als noodgreep). In dit topic zou je dan horen dat je goed veilig opgetoomd bent terwijl ik eigenlijk nog niet zo zeker ben van mijn rem.
Dan is het paard uit dit topic een stuk veiliger denk ik.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:53

Wat ik me trouwens net bedacht, over die natuurkundige wetten enzo: als je de neckrope nou helemaal naar boven gooit, tot bij de keel zeg maar, en dan eens een flinke ruk geeft? Ik snap dat het niet wenselijk is, maar een op hol slaand paard an sich is al niet wenselijk, en in een noodgeval... :=