Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:33

Maar zal wel ooit eens moeten beginnen anders krijgt iemand nooit geen ervaring.
Een slechte ervaring is ook een ervaring.
Iemand die jonge paarden opleidt die dan niet na te rijden zijn, heeft dan wel ervaring in het opleiden van jonge paarden maar heeft het niet opmde goede manier gedaan, dus eigenlijk verkeerde ervaring.

Omdat iemand een pensionstal heeft hoeft die nog geen ervaring te hebben met het opleiden van jonge paarden.
Je hebt het over 2 dingen, zadelmaken en doorrijden.
Heb je gevraagd naar referenties? Welke paarden ze zadelmak gemaakt hebben of doorgereden? Welk nivo die dieren nu hebben en vraag die ruiters eens wat hun ervaring is.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:35

Alane schreef:
Omdat iemand een pensionstal heeft hoeft die nog geen ervaring te hebben met het opleiden van jonge paarden.
Heb je gevraagd naar referenties? Welke paarden ze zadelmak gemaakt hebben of doorgereden? Welk nivo die dieren nu hebben en vraag die ruiters eens wat hun ervaring is.

Het zijn wel vrienden van mij, dus referenties enzo hoef ik niet te hebben... Dat vind ik persoonlijk nogal stom om dat te vragen :+
Ze hebben al genoeg jonge paarden opgeleerd, zo ook hun eigen paarden. Deze hebben ze ook verder doorgereden. Welk niveau de meid rijdt die mijn paard gaat opleren weet ik niet echt, maar dat doet er voor mij persoonlijk ook niet echt toe. Ze heeft net haar opleiding voor manegehouderij achter de rug, dus ze heeft 'studies' gedaan met paarden. Zelf berijdt ze 4 paarden, plus nog enkele paarden van andere mensen indien ze het vragen. Ze weet dus wel waar ze mee bezig is en wat ze doet. En ze gaat goed om met paarden :)

Ik ken deze mensen persoonlijk, heb ze al voldoende zien paardrijden en ik weet dat ze goed met mijn paard omgaat.
Voor mij is dat voldoende om haar mijn paard te laten opleren :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:57

wanneer vinden jullie een paard dan 'verpest'?
Want ik heb mijn nu 7jarige als 3,5 jarige (wel zadelmak) gekregen. Ik was toen zelf 15 en had alleen pony's gereden. We hebben eigenlijk vooral veel buitengereden en zijn pas een jaartje serieus bezig, maar een echte, goed ervaren ruiter had natuurlijk al veel meer bereikt dan ik nu. Het is een braaf en goed te rijden paard, maar we zijn nu net begonnen in de B terwijl een ervaren ruiter hem misschien allang Z had gestart...
Persoonlijk vind ik hem niet verpest, het gaat niet zo snel, maar wel zonder problemen. Maar ik snap dat het allemaal veel om presteren gaat, en dat het zonde is van eventuele talenten die door een onervaren persoon niet tot uiting komen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:30

xLIESSSx schreef:
Alane schreef:

Het zijn wel vrienden van mij, dus referenties enzo hoef ik niet te hebben... Dat vind ik persoonlijk nogal stom om dat te vragen :+
Ze hebben al genoeg jonge paarden opgeleerd, zo ook hun eigen paarden. Deze hebben ze ook verder doorgereden. Welk niveau de meid rijdt die mijn paard gaat opleren weet ik niet echt, maar dat doet er voor mij persoonlijk ook niet echt toe. Ze heeft net haar opleiding voor manegehouderij achter de rug, dus ze heeft 'studies' gedaan met paarden. Zelf berijdt ze 4 paarden, plus nog enkele paarden van andere mensen indien ze het vragen. Ze weet dus wel waar ze mee bezig is en wat ze doet. En ze gaat goed om met paarden :)

Ik ken deze mensen persoonlijk, heb ze al voldoende zien paardrijden en ik weet dat ze goed met mijn paard omgaat.
Voor mij is dat voldoende om haar mijn paard te laten opleren :j

Je moet doen waar jij je prettig bij voelt, jij moet dadelijk dat paard rijden en als je geen vertrouwen hebt in de mensen die je paard zadelmak maken en doorrijden, dan kun je het beter laten.

@Ilse_123: het gaat er niet om of een paard snel in de Z of welke klasse dan ook gereden wordt, zolang jij lol met je paard hebt, je een vrolijk dier onder je billen. Dan zijn wedstrijden er alleen ter controle, vind ik. Kijken of hetgeen je lesgever ziet en jij voelt bevestigd wordt door een derde, en dat in competitie verband.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:37

Alane schreef:
Je moet doen waar jij je prettig bij voelt, jij moet dadelijk dat paard rijden en als je geen vertrouwen hebt in de mensen die je paard zadelmak maken en doorrijden, dan kun je het beter laten.

Inderdaad :)
Ik snap dus wel dat je deze eerste reactie gaf puur als advies. Had ik iemand moeten zoeken die ik niet ken om mijn merrie op te leren, dan had ik sowieso eerst even gepolst. Het is waar, zeggen dat ze 'ervaring hebben' wil nog niet zeggen 'goede ervaring hebben'.
Maar die meid waar ik het aan vraag vertrouw ik dus volledig en ik heb ze ook al vaak bezig gezien, dus dat zit wel goed denk ik :j
(in ieder geval veeeeel beter dan dat ik het zou doen, daar ben ik wel 100% zeker van :+)

Maaike1993

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:46

Tot nu toe is alle ervaring die ik heb opgedaan wel positief geweest. Ik ben alleen pas net begonnen met rijden.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:09

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:22

love_shyboy schreef:
Ik vond het wel leuk om een voorbeeldje te plaatsen van hoe t bij ons wel goed is gegaan. (:

Een jaar geleden, onze eerste onderlinge wedstrijd op stal, nog niet zo lang onder t zadel en geen les.
http://thido.nl/staldag/albums/staldag/ ... G_0596.JPG

Nu een jaar later;
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2619_n.jpg

Bij ons is het met goede begeleiding, en heel rustig opbouwen toch goed gekomen, en mocht ik weer een ander paard nemen, 100% zeker dat ik dan weer een onbeleerde wil. (:

Mooi om te zien dat het bij anderen wel goed kan gaan.

Martijnhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:50

jammer zo worden door onwetende mensen veel paarden verknoeit ;(.
maar het kan natuurlijk wel goed gaan als je de juiste middelen hebt.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:26

love_shyboy schreef:
Aan de ene kant ben ik het ermee eens, en aan de andere kant ook weer niet...
Inderdaad zie ik erg veel mensen met weinig ervaring, die soms absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn aanklooien met een 3/4 jarige.
Maar aan de andere kant, reed ik zelf ook pas net 1,5 jaar toen ik voor het eerst op mijn(toen nogniet) pony stapte, en die was zelf ook nog helemaal groen (kende zadel/hoofdstel/iemand op zn rug, thats it), en met ons is het ook helemaal goed gekomen. Heb hem zelf heeeeel rustig verder beleerd, maar ondertussen zoveel mogelijk oudere paarden gereden waar ik zelf weer van kon leren.

Helemaal met je eens meid!
Bij mij is het namelijk ook zo gegaan maar had ook dagelijkse begeleiden van ouders (MET ervaring) dus dan komt het hopelijk bij andere ook wel goed als ze gewoon goede begeleiding hebben. ;)

Daissje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:08

love_shyboy schreef:
Ik vond het wel leuk om een voorbeeldje te plaatsen van hoe t bij ons wel goed is gegaan. (:

Een jaar geleden, onze eerste onderlinge wedstrijd op stal, nog niet zo lang onder t zadel en geen les.
http://thido.nl/staldag/albums/staldag/ ... G_0596.JPG

Nu een jaar later;
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2619_n.jpg

Bij ons is het met goede begeleiding, en heel rustig opbouwen toch goed gekomen, en mocht ik weer een ander paard nemen, 100% zeker dat ik dan weer een onbeleerde wil. (:

leuk hoor!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:49

Ik ben mn pony gaan huren toen hij bijna 4 was, zelf was ik 14 jaar: nog niet ervaren genoeg voor een jong paard. Paard was wel ingereden maar niet goed doorgereden en zelf onervaren.
Altijd begeleiding gehad. Het goed goed, het ging fout. Van beide leer je.
Nu ben ik 18 en paard is 7 . En als ik zo terugkijk,,, denk ik dat ik geen betere kans had om zoveel te leren als dat ik nu geleerd heb. En natuurlijk heb ik nog een hele weg voor me.
Natuurlijk, het hangt van de persoon af, ook van het paard, en de situatie zelf. In sommige gevallen gaat het ook echt mis, maar in sommige gevallen gaat het heel goed?

Silpanzano94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:14

Ik vind het soms onverstandig als je een jong paard koopt ookal heb je zelf nog niet veel ervaring. Met een jong paard weet je het namelijk maar nooit.
Soms zijn ze super braaf en soms kunnen ze heel gek doen. Als je nog geen ervaring hebt met rijden dan zou ik eerder een paard nemen die al eerst meer kent en braaf is.
Of natuurlijk eerst veel lessen nemen zodat je zo wie zo de basis kent.
Ik heb sinds kort dan ook een jong paard maar hiervoor heb ik ook al op een arabier gereden en M1 met 10 winstpunten (paard van me mama waar ik veel op rijd) Maar ik heb ook nog andere paarden gereden.
Daarom wilde ik nu ook een jong paard om verder te komen en alles haar aan te leren.. Maar ook al heb ik wat enige ervaring met rijden.
Ik heb er toch nog iemand bij gevraagd die mij hierbij wil begeleiden, omdat ik met jonge paarden nog geen verstand had. Ik wist nog niet precies wat ik wel en het beste niet kan doen en hoe ik iets moet oppakken.
Daarom vind ik zelf het ook niet verstandig als iemand geen ervaring heeft een jong paard gaat kopen. Dan zou ze zo wie zo het beste eerst met iemand anders kunnen doen die hem door kan rijden zodat ze wat meer gewent is en daarna de onervarene erop..
Dit is mijn mening hierover.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:44

zoals ik al eerder heb vermeld heb ik ook een jong paard gekocht, terwijl ik zelf 4 jaar rijervaring heb. En met een jong paard, bedoel ik echt wel een jaarling :)
4 jaar rijervaring vind ik echter niet genoeg om haar op te leren (ook al komt daar nog eens 2 jaar bij tegen wanneer het zover is), ik ik neem sowieso iemand die er meer van kent om Zelda op te leren. Doorrijden zal ik zelf doen, uiteraard met begeleiding, maar ook de meid die ze gaat opleren en haar zus gaan Zelda helpen doorrijden.

Ik heb heel lang getwijfeld om een jaarling te kopen, juist omdat ik mezelf niet ervaren genoeg vind om een paard op te leren. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ik er veel van ga leren als ik Zelda doorrij Rijden leer je met vallen en opstaan hé :)
En persoonlijk vind ik dat je met een manegepaard nooit de ervaring op kunt doen die soms nodig is voor een 'eigen paard'. Manegepaarden zijn vaak braaf en doen alles wat je vraagt bij de kleinste hulp, ook al is die fout. Dus wat heb je dan aan 10 jaar manege-ervaring ??
(ik zeg niet dat het op elke manege zo is, zo is het gewoon op mijn manege :))

Ik ken mijn basis dressuur, dus ik kan paardrijden.
Ik vind niet dat er meer nodig is dan een goede basis en veel gezond verstand om een jong paard aan te kopen. :) Zo neem je de juiste beslissingen als het aankomt op opleren en doorrijden.

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:12

Ik heb hier ooit al eens gereageerd, en mischien is een kleine update wel leuk.
Met mijn onervarenheid, en het toch aanschaffen van een jonge pony, kan ik zeggen dat we op de goeie weg zijn. Het gaat weliswaar minder snel, omdat we vooral samen leren. We krijgen les op maat. Dat wil zeggen, we krijgen les op de punten waar IK vastloop. Zo kreeg ik mijn merrie lange tijd niet ontspannen, dat kwam door mijn wiebel beentjes. Daar hebben we per direct op geoefend, en vervolgens kwam de ontspanning vanzelf. We lopen nu tegen een nieuw probleem, en daar komt donderdag hulp voor. Mijn instructrice kijkt dan samen met mij of het lichamelijk kan zijn, en pas daarna kijken we of het rij technisch is. Ik heb geleerd dat ik niet alleen naar het rijden moet kijken, maar ook naar haar gemoedstoestand, en andere gedragingen.

Ik zou het afraden om met weinig ervaring een jong paard te kopen of te trainen, en als je het dan toch doet, doe het dan met goeie begeleiding. Probeer begeleiding te vinden die ook echt met je mee leven. Ik kan mijn hulp altijd bellen, en als het ff kan, komt ze zo snel mogelijk langs om te helpen. En geloof mij, DAT hebben we ook kei en kei hard nodig.

Ik heb de afgelopen 2 jaar wat afgehuild aan die telefoon. Het is voor mij een harde zware leerweg, maar we komen er wel. Zonder hulp was t allang razend mis gegaan. Ik hou van mijn paard, en ik zet alles in, maar we gaan nog veel slagen en stoten krijgen. Dat weet ik nu wel.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:44

Ik heb niet alles doorgelezen, maar een jong paard is een grote verantwoordelijkheid.
Helaas kunnen niet alle topruiters alle jonge paarden opkopen en berijden,, maar goed ook...
Dan had ik nooit van Cerona mogen genieten.
Wanneer ben je een beginnende ruiter is dan mijn vraag?
Ik had op enkele plaatsen gereden op wedstrijdpaarden van een wedstrijdruiter en heb voorheen een paard L1 dressuur gestart. Of ik de kennis had van paarden? Genoeg om te poetsen. Of ik de kennis had om een 3,5 jarige op te leiden? Tja ik kom nog steeds kleine dingetjes tegen... Geen grote ze is momenteel zes jaar en loopt M1 dressuur ook heeft ze.nog op 4 jarige leeftijd 7maanden stilgestaan ivm gebroken kootbeen. Maar wanneer ben je deskundig?
Ik ben de klasse B op het einde, de klasse L1 makkelijk doorgekomen en de klasse L2 reed ik met twee vingers in mijn meis uit. Mijn paard is nog lang niet uitgeleerd en ikzelf ook nog steeds niet!
Wel heb ik vanaf het begin af aan begeleiding gehad omdat dit wenste.
Ik ben van instructeur verandert naar een instructie. Nu lopen we tegen schoonheids fouten aan maar kaken sprongen vooruit! Ik had niet de kennis van een prof... heb ik deze nodig gehad?
Nee ik vind van niet, ik heb een heerlijk paard en krijg ontzettend veel complimenten!

Ik ben terecht trots vind ik zelf, of ik het een volgende keer anders zou doen? Oohja zeker,, maar dan heb ik dus nu ook de ervaring die ik zelf heb.
Ik zal een manege ruiter geen jong paard aanprijzen, en ik STOORT mezelf aan de hoeveel heid paarden er op het net staan onder het mum van... Niet passende combinatie of overgang ander paard?? er zijn uitzonderingen maar leg alle problemen die je met.je paard hebt eens bij.jezelf? Maak veel filmpjes en durf je fouten onder ogen te zien! Dan kom je.nog eens ergens!
Ik heb op mijn zoektocht naar een paard gezocht naar een paard wat minimaal L1 / 2 liep. Wijs mij er maar eens 10 aan die wel fijn gereden zijn en waar ik niet hoef te trekken en de schoppen? VERSCHRIKKELIJK!! Maar dat maakte wel de keizer tot een jong onbeleerd paard heel gemakkelijk. Ik hou niet van een afgetrapt paard wat in de teugels hangt.

Ik heb nu wel mooi zelf voor het zeggen gehad hoe ik wil dat ze loopt!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:52

xnicotina schreef:
Ik heb hier ooit al eens gereageerd, en mischien is een kleine update wel leuk.
Met mijn onervarenheid, en het toch aanschaffen van een jonge pony, kan ik zeggen dat we op de goeie weg zijn. Het gaat weliswaar minder snel, omdat we vooral samen leren. We krijgen les op maat. Dat wil zeggen, we krijgen les op de punten waar IK vastloop. Zo kreeg ik mijn merrie lange tijd niet ontspannen, dat kwam door mijn wiebel beentjes. Daar hebben we per direct op geoefend, en vervolgens kwam de ontspanning vanzelf. We lopen nu tegen een nieuw probleem, en daar komt donderdag hulp voor. Mijn instructrice kijkt dan samen met mij of het lichamelijk kan zijn, en pas daarna kijken we of het rij technisch is. Ik heb geleerd dat ik niet alleen naar het rijden moet kijken, maar ook naar haar gemoedstoestand, en andere gedragingen.

Ik zou het afraden om met weinig ervaring een jong paard te kopen of te trainen, en als je het dan toch doet, doe het dan met goeie begeleiding. Probeer begeleiding te vinden die ook echt met je mee leven. Ik kan mijn hulp altijd bellen, en als het ff kan, komt ze zo snel mogelijk langs om te helpen. En geloof mij, DAT hebben we ook kei en kei hard nodig.

Ik heb de afgelopen 2 jaar wat afgehuild aan die telefoon. Het is voor mij een harde zware leerweg, maar we komen er wel. Zonder hulp was t allang razend mis gegaan. Ik hou van mijn paard, en ik zet alles in, maar we gaan nog veel slagen en stoten krijgen. Dat weet ik nu wel.

Vanuit alle respect voor jou en hoe je het aanpakt (je durft hulp te vragen wat ik heel knap vind) komt bij mij toch een vraag naar boven. Denk je nu, achteraf, niet dat het voor je pony veel fijner was geweest als hij niet door al die dalen had gehoeven? Had jij het leuker gevonden als je een aantal 'fouten' had kunnen voorkomen ipv alles zelf te moeten ondervinden? Fouten bewust tussen aanhalingstekens hoor, je doet namelijk duidelijk heel goed je best en ik bedoel het daarom ook niet naar.

Waarom deze vraag? Ik lees zo vaak 'ja maar ik wil samen met het paard leren, dan krijgen we een betere band' en nouja, alle mogelijke varianten daar op. Ik vraag me dan altijd af of die (vaak heel jonge) meisjes wel weten hoe de opleiding van een paard hoort te gaan...Of die wel weten dat die diepe dalen en dat uitproberen helemaal niet de normale gang van zaken is. Gewoon nieuwsgierig dus.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:35

Ik heb mn peuny ook gekregen toen hij 3,5 was en alleen zadelmak, zelf was ik 14. Ik reed dan wel al 10 jaar paard en heb altijd lastige ponys gehad, maar een jong paard is dan toch echt wat anders. Iedereen om me heen deed het op een manier, die mij niet aanstond. Ik heb het allemaal zelf opgered mbv de hoefsmid die dan weer bv tegen me zei of zn broekspieren te strak of te slap stonden ed. Les heb ik eigenlijk niet gehad. Hij is nu 6, we rijden nog geen M zoals de andere 6 jarige paarden van kennissen hier. Maar hij is ontzettend blij, trots en op een goede manier bespierd. Persoonlijk ben ik trots, aangezien alles wat er nu aan had kunnen mankeren mijn eigen schuld was geweest, dat hij nog steeds zo heerlijk ongecompliceerd is.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:17

Hey, ik ben het wel mee eens dat het niet altijd even verstandig is maar met de juiste begeleiding en met de nodige durf om het zo te zeggen is het natuurlijk niet onmogelijk om als onervaren ruiter een jong paard door te rijden.
Ik ben zelf als bosruitertje van een brave oude D-pony over gestapt naar een 3,5 jarige E-pony die nog niks kon overgestapt, en al zeg ik het zelf ik vind dat het nu redelijk goed gaat met rijden op hem.
Van dit met mijn pony:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XMQCIYIS-D.jpg / http://www.mijnalbum.nl/Foto-YZ4P4NF4-D.jpg
Naar dit gegaan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QR6XUZLU-D.jpg / http://www.mijnalbum.nl/Foto-LHBZEKK4-D.jpg / http://www.mijnalbum.nl/Foto-GGJ8RPNV-D.jpg
En natuurlijk zijn er nog veel dingen waar aan gewerkt moet worden maar niemand rijd perfect toch? en al helemaal niet als je nog maar 15 bent dan moet je gewoon nog veel leren maar als je al 40 jaar rijd moet je vaak ook nog veel leren. ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:33

Ahjo, er zijn ook zat gevallen waarbij het wel goed gaat, en zat gevallen waarbij mensen dat ze denken dat ze ervaren zijn en nog niets kunnen. Het zit hem vooral in de begeleiding denk ik.

Ik kocht ook als manege ruitertje (echt totaal geen ervaring buiten manege), ouders geen interesse in paarden, een helemaal groene net 3 jarige. Ohja, ik heb het goed moeilijk gehad, maar als je maar wíl leren, kom je daar samen wel uit.
Nu heb ik nooit een wedstrijd doel gehad, maar het is een hele brave, goed opgevoede, rustige, makkelijke pony geworden. Lijkt me niet mislukt.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:33

Tja.. Of het verstandig is, is inderdaad de vraag.

Toen ik 13 was kreeg ik mijn huidige pony, hij was toen 4. We konden allebei ongeveer hetzelfde: vrijwel niks :'). En ik geef toe, ik heb er toen ik jonger was heel vaak huilend op gezeten en heb ook heel wat valpartijen achter de rug. Maar nu, 4 jaar later, zet meneer geen pas verkeerd meer en heb ik zelf ontzettend veel bijgeleerd. We zijn nu L2 startgerechtigd, terwijl ik hem in het begin niet eens de bak rond kreeg.

Als ik terugkijk op die tijd zou ik het anders hebben gedaan, en inderdaad een paard gekocht hebben wat meer ervaren was. Maar ik had dit ook nooit willen missen :). En uiteindelijk zijn we er beiden zeker niet slechter van geworden. Juist doordat we samen zoveel geleerd hebben, hebben we nu een ontzettend goede band gekregen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:23

Mijn ouders hadden hem gekocht als familie paard en menpaard, ze hadden expres een jonge gekocht omdat ze dan het paardje zelf naar eigen hand konden zetten en minder risico op verknald voor de kar ofzo.
maar hij dacht heel anders over de wagen als mijn ouders hoopte (mijn ouders hebben trouwens een ruimere ervaring met paarden )
en ik was eerst nog niet fanatiek maar toen ik hem een paar keer had gereden zag ik het wel zitten om wat verder dressuurmatig te gaan rijden en zo zijn mijn ouders het eerste jaar denk ik altijd erbij geweest als ik ging rijden met hem en steeds hebben ze me met beginnende fouten geholpen/gecorrigeerd . Na een jaartje ofzo mocht ik pas alleen met hem rijden zonder mijn ouders erbij.
Ik vind het zelf ik heel onverantwoord om als bijv. ouders die niks met paarden hebben een 3/4 jarige voor hun dochtertje kopen die altijd in de lesjes op een manege heeft gereden met een brave pony die af en toe eens wilde bokken.
Maar ik zie opsich eigelijk geen probleem zoals het bij mij is gegaan.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:25

Ik hou het bij grondwerk voor ik me aan een ritje waag, en dat lijkt aardig goed te lukken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:20

ik denk niet dat het verstandig is....maar ik denk wel dat er een verschil is tussen een pony en een ingewikkelde Jazz nazaat :D

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:07

De 2 paarden die ik heb staan heb ik beide zadelmak gemaakt. Dit zonder enige problemen...
Ik was bijna 14jaar toen mijn pony zadelmak is gemaakt met beetje begeleiding. Buiten het hoofdschudden in het begin kon ik op wedstrijd gaan en parcours van 1,10m zonder problemen springen en een net B proefje neerzetten.
Mijn andere merrie heb ik van vorig jaar en kende wel de sulky (draver) heb een paar x zadel erop gelegd, gelongeerd en er op gekropen en het bos in gegaan en zo verder uitgebreid naar in de piste rijden. Dit zonder begeleiding en mn paard loopt super.
Vind het gewoon een moeilijke vraag van wanneer je ervaren bent of niet ...