Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alane schreef:Omdat iemand een pensionstal heeft hoeft die nog geen ervaring te hebben met het opleiden van jonge paarden.
Je hebt het over 2 dingen, zadelmaken en doorrijden.
Heb je gevraagd naar referenties? Welke paarden ze zadelmak gemaakt hebben of doorgereden? Welk nivo die dieren nu hebben en vraag die ruiters eens wat hun ervaring is.
xLIESSSx schreef:Alane schreef:Omdat iemand een pensionstal heeft hoeft die nog geen ervaring te hebben met het opleiden van jonge paarden.
Je hebt het over 2 dingen, zadelmaken en doorrijden.
Heb je gevraagd naar referenties? Welke paarden ze zadelmak gemaakt hebben of doorgereden? Welk nivo die dieren nu hebben en vraag die ruiters eens wat hun ervaring is.
Het zijn wel vrienden van mij, dus referenties enzo hoef ik niet te hebben... Dat vind ik persoonlijk nogal stom om dat te vragen![]()
Ze hebben al genoeg jonge paarden opgeleerd, zo ook hun eigen paarden. Deze hebben ze ook verder doorgereden. Welk niveau de meid rijdt die mijn paard gaat opleren weet ik niet echt, maar dat doet er voor mij persoonlijk ook niet echt toe. Ze heeft net haar opleiding voor manegehouderij achter de rug, dus ze heeft 'studies' gedaan met paarden. Zelf berijdt ze 4 paarden, plus nog enkele paarden van andere mensen indien ze het vragen. Ze weet dus wel waar ze mee bezig is en wat ze doet. En ze gaat goed om met paarden
Ik ken deze mensen persoonlijk, heb ze al voldoende zien paardrijden en ik weet dat ze goed met mijn paard omgaat.
Voor mij is dat voldoende om haar mijn paard te laten opleren
Alane schreef:Je moet doen waar jij je prettig bij voelt, jij moet dadelijk dat paard rijden en als je geen vertrouwen hebt in de mensen die je paard zadelmak maken en doorrijden, dan kun je het beter laten.
love_shyboy schreef:Ik vond het wel leuk om een voorbeeldje te plaatsen van hoe t bij ons wel goed is gegaan. (:
Een jaar geleden, onze eerste onderlinge wedstrijd op stal, nog niet zo lang onder t zadel en geen les.
http://thido.nl/staldag/albums/staldag/ ... G_0596.JPG
Nu een jaar later;
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2619_n.jpg
Bij ons is het met goede begeleiding, en heel rustig opbouwen toch goed gekomen, en mocht ik weer een ander paard nemen, 100% zeker dat ik dan weer een onbeleerde wil. (:
love_shyboy schreef:Aan de ene kant ben ik het ermee eens, en aan de andere kant ook weer niet...
Inderdaad zie ik erg veel mensen met weinig ervaring, die soms absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn aanklooien met een 3/4 jarige.
Maar aan de andere kant, reed ik zelf ook pas net 1,5 jaar toen ik voor het eerst op mijn(toen nogniet) pony stapte, en die was zelf ook nog helemaal groen (kende zadel/hoofdstel/iemand op zn rug, thats it), en met ons is het ook helemaal goed gekomen. Heb hem zelf heeeeel rustig verder beleerd, maar ondertussen zoveel mogelijk oudere paarden gereden waar ik zelf weer van kon leren.
love_shyboy schreef:Ik vond het wel leuk om een voorbeeldje te plaatsen van hoe t bij ons wel goed is gegaan. (:
Een jaar geleden, onze eerste onderlinge wedstrijd op stal, nog niet zo lang onder t zadel en geen les.
http://thido.nl/staldag/albums/staldag/ ... G_0596.JPG
Nu een jaar later;
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2619_n.jpg
Bij ons is het met goede begeleiding, en heel rustig opbouwen toch goed gekomen, en mocht ik weer een ander paard nemen, 100% zeker dat ik dan weer een onbeleerde wil. (:
xnicotina schreef:Ik heb hier ooit al eens gereageerd, en mischien is een kleine update wel leuk.
Met mijn onervarenheid, en het toch aanschaffen van een jonge pony, kan ik zeggen dat we op de goeie weg zijn. Het gaat weliswaar minder snel, omdat we vooral samen leren. We krijgen les op maat. Dat wil zeggen, we krijgen les op de punten waar IK vastloop. Zo kreeg ik mijn merrie lange tijd niet ontspannen, dat kwam door mijn wiebel beentjes. Daar hebben we per direct op geoefend, en vervolgens kwam de ontspanning vanzelf. We lopen nu tegen een nieuw probleem, en daar komt donderdag hulp voor. Mijn instructrice kijkt dan samen met mij of het lichamelijk kan zijn, en pas daarna kijken we of het rij technisch is. Ik heb geleerd dat ik niet alleen naar het rijden moet kijken, maar ook naar haar gemoedstoestand, en andere gedragingen.
Ik zou het afraden om met weinig ervaring een jong paard te kopen of te trainen, en als je het dan toch doet, doe het dan met goeie begeleiding. Probeer begeleiding te vinden die ook echt met je mee leven. Ik kan mijn hulp altijd bellen, en als het ff kan, komt ze zo snel mogelijk langs om te helpen. En geloof mij, DAT hebben we ook kei en kei hard nodig.
Ik heb de afgelopen 2 jaar wat afgehuild aan die telefoon. Het is voor mij een harde zware leerweg, maar we komen er wel. Zonder hulp was t allang razend mis gegaan. Ik hou van mijn paard, en ik zet alles in, maar we gaan nog veel slagen en stoten krijgen. Dat weet ik nu wel.