randalinpony schreef:Tja je gaat de mensheid ook niet verbieden om kindertjes te maken, al gaat niet iedereen er even handig of zorgvuldig mee om....

Don't get me started...
randalinpony schreef:Maar ik vind dat de groep die zonder enige kennis van zaken een dier aanschaft, dat gewoon maar op de plaatselijke derderangspension zet omdat t lekker goedkoop is, met slecht passend tuig rondrijdt en geen les neemt, want te duur, en we rijden toch alleen voor de lol, best wel eens wat te verwijten is hoor.
Er zijn namelijk leermomenten die iedereen wel door moet maken, omdat ze te maken hebben met praktijkervaring, en er zijn grove fouten in de omgang met dieren die je gewoon niet maakt als je je de eerste jaren door deskundige hulp laat begeleiden.
Toch een verschil.
Die groep is zeker wat te verwijten, maar mijn ervaring is helaas dat ik persoonlijk helemaal niets bij mensen uit die groep bereik als ik ze dat verwijt. 't Gaat mij er om wat een handige aanpak is waarmee je echt wat bereikt (anders dan behoorlijke frustratie en spontane rugpijn als je sommige mensen bezig ziet). Hardop juichen als een half-mishandeld paard eindelijk voor zichzelf opkomt en de ruiter afwerpt gaat 'm niet worden. Zoals ik eerder schreef heb ik zelf de eer om een paard te rijden dat inderdaad ingreep toen ik het te bont maakte, maar dat heeft ook niet iedereen.
En die deskundige hulp, tja. Bokt staat vol met voorbeelden van (soms duurbetaalde) deskundige hulp die mensen begeleid in het verpesten van hun paard. In het aan de teugel topic heeft iemand een filmpje geplaatst van hoe zij zelf in het verleden door deskundigen werd begeleid in de dressuur (weet het niveau zo niet, maar was volgens mij al Z). Hoe vind je als goedbedoelende leek de juiste deskundige begeleiding? We weten hier denk ik wel dat de meeste gecertificeerde maneges niet zomaar in staat zijn om goede ruiters af te leveren. Wiens schuld is dat, en wie moet je aanspreken om het te verbeteren? En vooral, hoe moet je iemand aanspreken om het te verbeteren. Naar mijn idee en ervaring (dus kan prima mijn eigen onhandigheid zijn) werkt het averechts om iemand die een pony een tik geeft omdat het dier zou klieren van die pony af te trekken en een preek te geven (heb ik niet echt gedaan hoor, ik overdrijf hier een beetje). Het werkt wel (soms) om diegene na het rijden en afzadelen en kop koffie te geven en dan te zeggen dat je het idee hebt dat het rijden niet zo lekker ging en vragen hoe dat kwam.