[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:27

cherie78 schreef:
Het bovenste paard "draagt" minder dan het onderste paard.
In de draagfase staan de benen loodrecht, waaruit je dus kunt opmaken dat een paard wat de benen schuin onder de massa heeft staan veel minder dragend is.

Ik snap je punt van het schuine voorbeen, maar de levade (of dat andere hoe heet het ook alweer) dan? Op een gegeven moment is het voorbeen gewoon niet meer lang genoeg om in de gedragenheid nog de grond te raken, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:27

ZusJacobs schreef:
Joolien schreef:

Ik snap wat je bedoeld, maar dat lijkt me niet in alle gevallen logisch want dat ligt toch geheel aan de bouw van het paard. Het 2e paard is wat langer en zou dus een ander beengebruik hebben dan het bovenste paard.

Paard wordt op deze manier gereden, dit strekken is meer spaanse draf dan daadwerkelijk strekken, je wilt immers een uitgestrekte draf, niet een uitgestrekt voorbeen.. Toch?

Idd, in beide gevallen vind ik de draf niet geheel correct. Maar goed dat is een andere discussie.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:29

:)* Ik zie eindelijk het verschil in hoe het achterbeen word mee genomen door de dij

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:31

Afbeelding
Ik heb hem even horizontaal gezet, dan is het wat beter beoordelen.

Geen tactfoutje, de voorbenen vertonen alleen iets meer strekking dan de achterbenen. Nu die horizontaal is lijkt het bekken inderdaad niet te kantelen, maar blijf deze toch heel lastig vinden. Vind de rug zelf toch behoorlijk recht. Hmm, ga morgen aan de slag met paint en lijntjes trekken en tekenen om te vergelijken:D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:31

Visitor schreef:
cherie78 schreef:
Het bovenste paard "draagt" minder dan het onderste paard.
In de draagfase staan de benen loodrecht, waaruit je dus kunt opmaken dat een paard wat de benen schuin onder de massa heeft staan veel minder dragend is.

Ik snap je punt van het schuine voorbeen, maar de levade (of dat andere hoe heet het ook alweer) dan? Op een gegeven moment is het voorbeen gewoon niet meer lang genoeg om in de gedragenheid nog de grond te raken, toch?

De levade is met de voorbenen van de grond, dus inderdaad de ultieme vorm van dragen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:32

LuffB schreef:
Afbeelding
Ik heb hem even horizontaal gezet, dan is het wat beter beoordelen.

Geen tactfoutje, de voorbenen vertonen alleen iets meer strekking dan de achterbenen. Nu die horizontaal is lijkt het bekken inderdaad niet te kantelen, maar blijf deze toch heel lastig vinden. Vind de rug zelf toch behoorlijk recht. Hmm, ga morgen aan de slag met paint en lijntjes trekken en tekenen om te vergelijken:D

Dit paard is in de landingsfase

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:33

Eline, volgens mij loopt jouw paard op de voorhand en zijn de bekken niet gekanteld. De rug lijkt in een soort boogje te lopen en ik denk dat de buikspieren wat meer ''opgetrokken'' kunnen worden. Ze treed inderdaad wel onder, maar zet dus af in plaats van te dragen. Denk ik.

@ cherie: dus??

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:35

Dat van de stekende voorbenen lijkt me inderdaad een andere discussie en Cherie je hebt gelijk wat betreft dat foto's wel vergeleken moeten worden van zelfde moment in de beweging maar volgens mij komen de vergelijkingsfoto's van Joolien aardig in de buurt qua momenten.

Maar wat ik bedoelde te zeggen met de levade is eigenlijk dat ik op die eerste foto toch echt een gedragen piaffe zag. Dacht ik. Als dat geen gekanteld bekken is en gewicht op de achterhand weet ik het ook niet meer. Tweede paard is juist hol in plaats van bol. Ik weet dat het voorbeen niet schuin onder de massa hoort te zijn maar kan het niet zó gedragen zijn dat het voorbeen niet lang genoeg is de lijn naar voren op de grond te maken...? Dat je dus richting levade/pesade aan het gaan bent? Als dit nog te volgen is? Zo vind ik het op dat plaatje uitzien in elk geval. Maar misschien is dat onzin en is het wel zo hard te stellen dat een schuin ondergebracht voorbeen altijd fout is in de piaffe, ik weet er ook niet zoveel van.

Edit: ik ga er een nachtje over slapen. Leuk topic :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:37

Visitor schreef:
Dat van de stekende voorbenen lijkt me inderdaad een andere discussie en Cherie je hebt gelijk wat betreft dat foto's wel vergeleken moeten worden van zelfde moment in de beweging maar volgens mij komen de vergelijkingsfoto's van Joolien aardig in de buurt qua momenten.

Maar wat ik bedoelde te zeggen met de levade is eigenlijk dat ik op die eerste foto toch echt een gedragen piaffe zag. Dacht ik. Als dat geen gekanteld bekken is en gewicht op de achterhand weet ik het ook niet meer. Tweede paard is juist hol in plaats van bol. Ik weet dat het voorbeen niet schuin onder de massa hoort te zijn maar kan het niet zó gedragen zijn dat het voorbeen niet lang genoeg is de lijn naar voren op de grond te maken...? Dat je dus richting levade/pesade aan het gaan bent? Als dit nog te volgen is? Zo vind ik het op dat plaatje uitzien in elk geval. Maar misschien is dat onzin en is het wel zo hard te stellen dat een schuin ondergebracht voorbeen altijd fout is in de piaffe, ik weet er ook niet zoveel van.

Dat het eerste paard veel minder echt draagt is te zien aan het schuin naar achter geplaatste voorbeen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:38

Visitor, ik ben het met jou eens. Volgens mij is hoe meer een paard zit, hoe meer hij draagt. Dacht ik. Hij neemt dan toch meer gewicht op zijn achterhand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:41

Visitor schreef:

Het 2e plaatje is idd niet voldoende dragend, omdat de achterhand veel verder onder moet zijn. Dit paard zal waarschijnlijk ook niet netjes op de plek kunnen blijven piafferen.

Cherie, dat zie je niet goed, het voorbeen moet juist zorgen voor balans. Omdat het paard achter zakt, wordt het middelpunt naar achter verplaatst, van de schoft naar achter toe. Daardoor moet het voorbeen ook terug zijn, anders valt het paard om.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:46

cherie78 schreef:
Dat het eerste paard veel minder echt draagt is te zien aan het schuin naar achter geplaatste voorbeen.

Ja, ok, ik weet dat dat altijd gezegd wordt, dat dat de 'regel' is, maar waarom is dat dan altijd zo? Hoe kan het paard op deze foto met deze gedragenheid bijvoorbeeld nog zijn voorbeen verder naar voren plaatsen? Dan zou hij weer meer op de voorhand komen denk ik... En de piaffe is toch de ultieme oefening in gedragenheid/gewicht op de achterhand/kanteling in bekken/gazomaardoor (even afgezien van de hogeschool oefeningen zoals de levade en pesade dan)? Kijk, als je op google 'slechte piaffe' intikt zie je genoeg plaatjes van de kont-omhoog-drukt-rug-weg-en-kantelt-bekken-niet-piaffe en daar heb je inderdaad ook een schuin onder de massa geplaatst voorbeen, hetgeen dus fout is, maar deze foto die Joolien plaatste betreft geen kont-omhoog-piaffe, maar volgens mij echt een piaffe waarbij gewicht op de achterhand wordt genomen. Vandaar. Maar misschien ben ik wat te onduidelijk, is toch lastig uitleggen zo even snel op 'papier'. En het is bedtijd voor mij :)
Ah ik zie dat Joolien nog wat heeft gepost en ik denk dat zij misschien wel snapt wat ik bedoel en het beter uitlegt zo :j Eens met Joolien dus.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:47

Ja dat dacht ik ook, als je kijkt naar hoe het paard zit/staat dan zit zijn been wel recht onder de massa toch?

Edit, nee toch niet helemaal. Maar ik heb toch het idee dat hier wel een echt goed dragend paard te zien is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:49

Ik snap je visitor ;)
In het geval van gedragenheid op de achterhand is het voorbeen er om balans en evenwicht te houden. En het voorbeen moet ook ondertreden. :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:53

Joolien schreef:
Visitor schreef:

Het 2e plaatje is idd niet voldoende dragend, omdat de achterhand veel verder onder moet zijn. Dit paard zal waarschijnlijk ook niet netjes op de plek kunnen blijven piafferen.

Cherie, dat zie je niet goed, het voorbeen moet juist zorgen voor balans. Omdat het paard achter zakt, wordt het middelpunt naar achter verplaatst, van de schoft naar achter toe. Daardoor moet het voorbeen ook terug zijn, anders valt het paard om.

Als je de zoekfunctie gebruik op het woord "trianguleren" (zo wordt deze manier van piafferen genoemd) kom je genoeg informatie tegen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:56

cherie78 schreef:
Joolien schreef:

Als je de zoekfunctie gebruik op het woord "trianguleren" (zo wordt deze manier van piafferen genoemd) kom je genoeg informatie tegen :)

Ik kan er weinig van vinden paardgerelateerd, maar triangel betekend driehoek, en dat zie ik juist in deze foto terug.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:57

Ja, het voorbeen is dan dus alleen om niet om te vallen, en het evenwicht te bewaren, om te ondersteunen zeg maar? Dit paard kan zijn voorbenen toch niet verder naar voren zetten zonder op de voorhand te vallen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:59

Joolien schreef:
cherie78 schreef:

Ik kan er weinig van vinden paardgerelateerd, maar triangel betekend driehoek, en dat zie ik juist in deze foto terug.

Gelukkig dat we het daar over eens zijn, dat je die driehoek inderdaad ziet op dit plaatje.
Maar dat is nu net een verkeerde vorm van piafferen.

[RT-P] Biomechanika bij Passage/piaffe

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:02

Nou wil ik niet vervelend zijn, maar hoeveel van jullie oefenen er dagelijks een piaffe? Misschien even terug naar stap en draf? In de praktijk kun je daar meer mee, denk ik?

(ik zit op de mobiel, ik ga morgen meer inhoudelijk, promise)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:07

Cherie, denk dat we da tallemaal wel snappen, maar dat dit dus een uitzondering op de regel lijkt te zijn.
Edit, Yamcha, we probeerden dvm extreme en daardoor duidelijke voorbeelden dingen wat duidelijker te maken en zelfs daar komen we dus nog niet uit :=
Laatst bijgewerkt door Visitor op 07-03-12 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:10

Visitor schreef:
Cherie, denk dat we da tallemaal wel snappen, maar dat dit dus een uitzondering op de regel lijkt te zijn.

Deze zin snap ik niet helemaal :+
Je bedoelt (denk ik) dat de foto een uitzondering op de regel is?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:11

Yamcha schreef:
Nou wil ik niet vervelend zijn, maar hoeveel van jullie oefenen er dagelijks een piaffe? Misschien even terug naar stap en draf? In de praktijk kun je daar meer mee, denk ik?

Inderdaad is een gewone draffoto vaak al moeilijk genoeg.

Allereerst om te beoordelen in welke fase van de draf die foto gemaakt is.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:23

cherie78 schreef:
Visitor schreef:

Deze zin snap ik niet helemaal :+
Je bedoelt (denk ik) dat de foto een uitzondering op de regel is?

Ja min of meer. Dat is althans mijn vraag aan jou, hoe hard deze regel is, gezien wat ik zie op de foto aan gedragenheid etc. Heb het in mijn vorige posts zo goed mogelijk proberen uit te leggen maar blijkbaar niet duidelijk genoeg... :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:26

cherie78 schreef:
Yamcha schreef:

Inderdaad is een gewone draffoto vaak al moeilijk genoeg.

Allereerst om te beoordelen in welke fase van de draf die foto gemaakt is.

Dank je :D

En de stap is nog moeilijker :D

Stof zat, voorlopig :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:28

Visitor schreef:
Ja min of meer. Dat is althans mijn vraag aan jou, hoe hard deze regel is, gezien wat ik zie op de foto aan gedragenheid etc. Heb het in mijn vorige posts zo goed mogelijk proberen uit te leggen maar blijkbaar niet duidelijk genoeg... :-)

Ik denk dat die regel "vrij hard" is.

De schimmel in de piaffe had inderdaad zijn achterhand nog iets verder onder mogen zetten.
Zo blijft er altijd wel iets op een foto aan te merken omdat de perfecte piaffe bijna niet bestaat.

Maar een voorbeen naar achter geplaatst, is eigenlijk altijd fout.