[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:08

Mizsz_Kitty schreef:
KarinvdM schreef:
Dat klopt.
Als een paard in draf zou overstappen zou het zich elke pas aantikken of van achter wijd moeten gaan.

Dan moet ik daar toch eens naar kijken. Cal stapt in de stap 3-4 hoeflengtes over, en volgens mij in draf 1 hoef. Heb wel altijd springschoenen om, tegen het aantikken.

Ik keek net hier:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1362106

Hij stapt idd ver over, tikt zichzelf ook vrij vaak aan denk ik. Hij maakt de achterpassen langer en de voorpassen korter. Hij loopt op veel foto's ook met teveel gewicht op de voorhand en draaft daar in heel actief. Ik denk dat hij zich daarom zoveel vangt. (en ik weet uit ervaring met een ander paard dat ik gereden heb dat het heel moeilijk te voelen is wanneer een paard actief is en omlaag loopt of horizontaal komt :j ) Denk dat de gang gelijkmatiger wordt als hij meer op het achterbeen komt en horizontaler wordt in zijn lijfje. Pony van mijn nichtje gaat ook heel makkelijk op de voorhand en wordt dan zo snel in zijn gang dat hij zichzelf ook bijna iedere pas voor zijn eigen voeten schopt.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:10

Cupcake112 schreef:
Ik merk echt aan mezelf dat ik het erg moeilijk vind om een paard ontspannen aan de teugel te krijgen. Heb echt wel iets aan dit topic en zal dus ook zeker blijven volgen.
Hoop dat ik hier binnenkort goed mee aan het werk kan gaan..

Ik herken dat probleem. Het is heel moeilijk om ontspannen, zonder iets te forceren, je paard bij elkaar te rijden, actief te houden zodat hij mooi naar je hand toekomt en hem dan op de juiste manier op te vangen. Ten minste, ik vind dat heel moeilijk!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:11

@S_en_Z: Knap dat je dat allemaal kan zien van een foto hoor, klopt namelijk allemaal precies! Hij moet over het algemeen wat meer op het achterbeen, dat lijkt alleen soms wat te vertekenen omdat ze van zichzelf een heel goed achterbeen heeft. Maar daar moet ze nog wel meer mee gaan dragen. Het is ook een paard wat snel gespannen wordt, dus met meer been gaan rijden om meer gewicht op de achterhand te krijgen én de ontspanning erin houden is ook een kunst opzich :P

Op die draffoto loopt ze wel op een recht stuk, maar linksom is wel haar goede kant waarin ze makkelijk buigt, dus kan maar zo dat ze daarom niet helemaal recht loopt.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:16

Dat is wel een topic van dik een jaar terug, ze is daar denk 2 maanden ohz. Ze is ook erg kort, denk dat ze daarom overstapt in de draf? Het aantikken valt me eigenlijk erg mee, doe nu al dik jaar me mijn springschoenen, eerder een maand. Verder heeft ze nooit plekjes aan de voorbenen en ik hoor ook geen tikken. Maar ze is ijzerloos, anders zou je waarschijnlijk elke pas een beste tik horen...

Zal eens kijken of ik eerdaags weer fotos kan laten maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:22

Bijna ieder paard moet altijd nog meer op het achterbeen. Maar dat is ook heel moeilijk, ze loopt in ieder geval niet van het achterbeen af op de getoonde fotos dus je zit zeker op de goede weg! wat start je ermee xSiep?

Misz Kitty dat zag ik al maar daar is de reden dat ze zich tikt overduidelijk. Het zou logisch zijn dat ze nog net wat teveel omlaag loopt en erg actief is waardoor ze zich nog makkelijk vangt. Jaaaa nieuwe foto's!! Leuk!

(de pony van mijn nichtje heeft 4 ijzers, dus die hoor je idd overduidelijk :j )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xSiep

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:29

Ik start met haar L1 dressuur, maar dat doen we gewoon af en toe erbij. We zijn meer van het springen en crossen :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:05

Ziet er goed uit hoor xSiep! (op je profiel viel me wel op dat je ze allemaal net te ver in laat knikken en ze allemaal eigenlijk makkelijk te diep gaan, wel iets om op te letten :j )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:58

S_en_Z, super bedankt voor alle been-foto's met uitleg, daar heb ik écht veel aan! En ook het commentaar wat je verder geeft, erg leerzaam. :j

Edit: Ik ben trouwens wel benieuwd wat jullie hiervan vinden, hier reed ik nog met bit..
Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:20

ik vind het wel een fijn plaatje. nek hoogste kunt, 3hoekjes lijken ook gelijk al is het voorbeen iets groter uit te zwaaien.
maar als je heeeel goed kijkt lijkt er nog meer gewicht op het linkervoorbeen, dus dan zou het paard stuwen als ik het nu door heb :) dus nog wat meer op de achterhand krijgen :j
Komt wat negatief over misschien, want ik vind het wel een fijne foto !!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:26

_Marinke_ schreef:
Op de foto van karin1994 heb ik het idee dat ze iets naar stoelzit neigt? Dat compenseert door het bovenlichaam naar voren te doen en lijkt het of ze wat strak in de ellebogen is?? Waardoor het volgens mij al snel heel erg lijkt dat ze erg in die mond inwerkt, ik denk ook dat als ze hier de hand wat naar voren had gedaan het paard het neusje er beter uit komt?

Ik doe ook maar een poging..... :o

kan iemand dit bevestigen en uitleggen mischien?

niet dat ik niet geloof maar omdat je zelf zegt dat je een poging doet haha
en ik ben altijd bereid verder te leren, maar dan wil ik wel weten hoe en wat
hij liep daar idd te diep trouwens, momentopname, als hij moe begint te worden
gaat ie beetje hangen, en dat sloffen is ook erg door de bak die bij ons in de zomer
heel stoffig is, maar hij mag idd veel actiefer

bedankt allemaal :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:30

FahyaFemke schreef:
ik vind het wel een fijn plaatje. nek hoogste kunt, 3hoekjes lijken ook gelijk al is het voorbeen iets groter uit te zwaaien.
maar als je heeeel goed kijkt lijkt er nog meer gewicht op het linkervoorbeen, dus dan zou het paard stuwen als ik het nu door heb :) dus nog wat meer op de achterhand krijgen :j

Ik vat dit zeker niet negatief op hoor! Commentaar op mijn vorige (recentere) foto's waren een stuk negatiever. :P Maar dankje. Klopt denk ik wel dat ze meer gewicht op haar voorhand heeft daar, ik heb er zelf erg veel moeite mee haar op de achterhand te krijgen, en ze is overbouwd, maar dat is natuurlijk een slap excuus! :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:37

karin1994 schreef:
super interresant vind ik dit
dit is mijn allerbeste slechtste foto die ik kon vinden
van al heel lang geleden zat ie net onder het zadel
loopt te veel op de voorhand toen, nu weet ik niet want ik rijd hem al heel ff niet meer

maar wat vinden jullie ervan?

Afbeelding

ik denk aan de beenzetting te zien dat linksachter nét wat eerder lijkt neer te komen (omdat rechtsvoor net het zand pas raakt door op stuivende zand te zien?)
hij zou dan wat over zijn tempo lopen als ik het goed begrijp.

hij loopt te diep ja, nek is het hoogste punt niet.

je binnenhand is iets hoger dan je buitenhand, en je benen mogen iets naar achter gelegd worden. Als dit op de foto dus een 'stoelzit' is, ben ik het daar mee eens. je heup kuit hak zijn niet 1 verticale lijn :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:51

FahyaFemke schreef:

Nee, hij gaat ietsjes op de voorhand. Het achterbeen staat nog op de grond. Dus hij stuwt hier niet. :) Je zou eerder zeggen dat hij hier iets terug op tempo kwam. Als 1 voorbeen staat en de ander van de grond af komt dat is stuwen. :)

Verder, keurig!

Stuwen kan voorkomen zowel op de voorhand als wanneer een paard wel netjes met de romp omhoog loopt. Stuwen betekent dat het paard sneller is in het achterbeen. Ipv het been op te tillen en naar voren te zetten zoals het voorbeen.. tilt hij het voorbeen op maar blijft stijver in het achterbeen, hij schuift deze er in feite onder waardoor hij sneller kan zijn. Paarden met een wat slappe achterhand doen dit vooral wanneer ze aan het werk moeten :) Deze vinden het erg moeilijk om het bekken door te kantelen, het achterbeen op te tillen en onder te brengen. Kost veel kracht.

Een paard waarvan de benen gelijkmatig zijn behalve het ietsjes inzakken van voren betekent gewoon dat hij wat op de voorhand gaat. :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:55

Bedankt voor de uitleg, S_en_Z!! Ik vind het wel jammer eigenlijk dat de foto's van toen ik met bit reed, er over het algemeen beter uitzien dan die zonder bit. Terwijl ik toen geen les had, en nu wel.. Weer met bit gaan rijden is ook geen optie, ten eerste omdat ik dat niet nodig wil hebben, en ten tweede omdat mijn paard het echt totaal niet meer accepteert..

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:58

S_en_Z schreef:
Paard met uitgeschoven hals op de voorhand. Ruiter gefixeerd op hoofd omlaag. (billen hoger dan schoft) Achterbenen komen sneller van de grond dan voorbenen.

Afbeelding

Paard met uitgeschoven hals, gewicht netjes verdeeld over 4 benen (hele bovenlijn is horizontaal van schoft tot kruis (het hoogste punt van de billen) Gang is mooi gelijkmatig verdeeld.

Door van ACHTEREN naar VOREN te rijden maakt de motor achterin het paard meer toeren, waardoor de schoft omhoog komt en dus of hoger komt dan de billen of even hoog is als de billen.

Door de aanspanning-ontspanning in de rug spieren rekt het paard zich HEEEELEMAAL uit zonder tempo te verliezen. DAT is pas gymnastieken :D (en ontzettend moeilijk.. maar het is wel een heel belangrijk streven!)

Afbeelding

(even uit het vorige topic gehaald)

Van achteren naar voren rijden is niet alleen door overgangen rijden.. maar vooral veel tempowisseleningen.. dus op je zit langzamer draven.. en dan op je been goed vooruit draven. Het paard moet zijn hals optillen, het neusje eruit duwen en van daaruit zakken. Dan zakken de billen omlaag en komt de schoft omhoog. Naarmate het paard sterker wordt in de achterhand des te makkelijker en fijner en mooier zal hij "aan de teugel" lopen. En dat is van achteren naar voren rijden :)

Op gewone teugellengte moet het paard dan zelf de ruiterhand op gaan zoeken zodat de aanleuning veel fijner wordt :j

(iemand nog een mooie aanvulling(of verbetering) wbt het van achteren naar voren rijden en de hand opzoeken?)

Wat ik nog wil aanvullen is dat deze foto's eigenlijk niet eerlijk te vergelijken zijn :). Bij beide foto's is de horizon scheef, alleen precies de andere kant op :D. Dus de eerste lijkt meer op de voorhand te vallen dan in werkelijkheid is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:01

Anoukie schreef:
S_en_Z schreef:
Paard met uitgeschoven hals op de voorhand. Ruiter gefixeerd op hoofd omlaag. (billen hoger dan schoft) Achterbenen komen sneller van de grond dan voorbenen.

Afbeelding

Wat ik nog wil aanvullen is dat deze foto's eigenlijk niet eerlijk te vergelijken zijn :). Bij beide foto's is de horizon scheef, alleen precies de andere kant op :D. Dus de eerste lijkt meer op de voorhand te vallen dan in werkelijkheid is.

Niet met je eens als je naar de stand van het staande voorbeen kijkt en naar het achterbeen dat nog zou moeten staan zie je overduidelijk dat het paard EN meer gewicht op het voorbeen heeft EN het achterbeen al op aan het tillen is. Ook is het voorbeen veel ruimer dan het achterbeen. De ring is niet recht amazone rijd op een volte maar de tribune is wel recht.

Het paard loopt echt wel overduidelijk op de voorhand hoor :=

Vandaar ook alle beenfoto's, want ondanks een horizon wat scheef is kun je aan de benen veel aflezen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:07

Sodeletuut schreef:
Bedankt voor de uitleg, S_en_Z!! Ik vind het wel jammer eigenlijk dat de foto's van toen ik met bit reed, er over het algemeen beter uitzien dan die zonder bit. Terwijl ik toen geen les had, en nu wel.. Weer met bit gaan rijden is ook geen optie, ten eerste omdat ik dat niet nodig wil hebben, en ten tweede omdat mijn paard het echt totaal niet meer accepteert..

Je bent helemaal overnieuw begonnen.. geef het de tijd meisje :(:) goede instructie en consequent rijden brengen je er heus wel!

Oke, dan heb ik het stuwen gehad.. dan heb je ook nog de term "van het achterbeen aflopen". Dat is in principe meer gewicht op de voorhand brengen. Deze paarden tillen vaak hun achterbeen wel op maar zetten hem minder ruim onder dan dat ze in het voorbeen zijn. Het achterbeen blijft ook langer in de lucht dan het voorbeen. Het paard is dan wat traag in de achterhand. Mist activiteit en duwt zichzelf als het ware met de kracht die hij heeft de voorhand op. Vaak komt dat doordat de ruiter het paard teveel laat sukkelen en weinig actief rijd. (kleine aanvulling: Paarden die omhoog getild worden voor de (nep)"oprichting" hebben vaak hetzelfde probleem! Er wordt teruggewerkt van voor naar achter waardoor het achterbeen blokkeert en het paard niet actief KAN zijn in het achterbeen)

En mooi gedragen draven is in feite ontspanning in de aanspanning terwijl er meer gewicht komt op het staande achterbeen en de benen mooi gelijkmatig opgetild worden en in het voorwaarts gaande paard komt de schoft hoger dan het kruis. De bekken kantelen vloeiend, er zit voldoende buiging in de spronggewrichten en het paard blijft in evenwijdige tact. Bergopwaarts draven dus :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:11

S_en_Z schreef:
Je bent helemaal overnieuw begonnen.. geef het de tijd meisje :(:) goede instructie en consequent rijden brengen je er heus wel!

Oke, dan heb ik het stuwen gehad.. dan heb je ook nog de term "van het achterbeen aflopen". Dat is in principe meer gewicht op de voorhand brengen. Deze paarden tillen vaak hun achterbeen wel op maar zetten hem minder ruim onder dan dat ze in het voorbeen zijn. Het achterbeen blijft ook langer in de lucht dan het voorbeen. Het paard is dan wat traag in de achterhand. Mist activiteit en duwt zichzelf als het ware met de kracht die hij heeft de voorhand op. Vaak komt dat doordat de ruiter het paard teveel laat sukkelen en weinig actief rijd.

En mooi gedragen draven is in feite ontspanning in de aanspanning terwijl er meer gewicht komt op het staande achterbeen en de benen mooi gelijkmatig opgetild worden en in het voorwaarts gaande paard komt de schoft hoger dan het kruis. De bekken kantelen vloeiend, er zit voldoende buiging in de spronggewrichten en het paard blijft in evenwijdige tact. Bergopwaarts draven dus :)

Heb je gelijk in.. :) Maar vind het toch wel gek, aangezien ik daar echt totaal niet mijn best deed ofzo.. :+

Dankje voor de nieuwe uitleg weer! Duidelijk! :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:16

Ja heb hem nog ietsjes aangevuld :)

Dat is hoe ik het zie.. ik ben een jip en janneke kijk- en spreker. Ik zeg het nogal simpeltjes.. want dat maakt het voor mezelf ook makkelijker uitleggen _O-

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:47

FahyaFemke schreef:
ik denk aan de beenzetting te zien dat linksachter nét wat eerder lijkt neer te komen (omdat rechtsvoor net het zand pas raakt door op stuivende zand te zien?)
hij zou dan wat over zijn tempo lopen als ik het goed begrijp.
Er is niks mis mee als het achterbeen een fractie eerder op de grond komt dan het voorbeen. Als een paard op het voorbeen landt dan komt al het gewicht op het voorbeen en de voorhand. Het achterbeen is gehoekt en dus vele malen beter in staat om de "landing" op te vangen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:57

5 blz erbij... tuurlijk...
Goede benenfoto's, alleen niet altijd zo zwart wit te zien.

En xSiep, jij hebt een paard waar ik zo voor kan vallen, stoere dame!

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:09

ik rij ook zeker blij en lees mee..!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:25

Vandaag in polmtidom modus.
Toobs vond dat wel prima.

Even uitdraven en galloperen aan lang teugeltje, overigens zit ik hier heel scheef met mijn handen in galop, echter
dat was juist omdat de binnenhand iets te veel waslijn was geworden.
En er dus ook nog eens los vast contact is.

Ervoor nog wel iets gedaan, maar ook ahum niet echt hard gewerkt.
(zelfde filmpje met nog iets ervoor, wat te ver weg is en nergens over ging)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 22-02-12 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:27

Sjolvir: het is niet de vos toch? Die krijgt van mij een 8 voor telgang :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:36

De zwarte!
En die kan als hij nijdig wordt heel mooi de spaanse pas (ongewenst!!!!)