Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kadankovitch schreef:Cherie, ik begrijp uw verwarring, maar u was dan ook niet aanwezig toen ik dit Balkenhol hoorde zeggen tegen Max Brumme. Hij beoogde daarmee dat men moet streven naar een zo licht mogelijke teugelvoering, maar dat men niet zoveel moet drijven dat het paard zich uit dat momentele evenwicht voelt gedrukt. Hij doelde op een evenwicht tussen hand- en beeninwerking, omdat hij van mening is dat er vaak te veel en onzinnig gedreven wordt. Die mening deel ik en daarom heb ik die uitspraak geplaatst. Het is een kernachtige uitspraak gemaakt in een bepaalde situatie en het is zeker niet bedoeld als een rijkunstige wetmatigheid.
murphy102 schreef:Waarom LDR/Rollkur?
Er is nog geen aanhanger geweest in welk topic dan ook die dat heeft kunnen uitleggen.
Het lijkt wel of de klassiekonderlegden zich meer hebben verdiept in deze materie dan de aanhangers zelf.
Wél aanvallen op de Klassiek rijdende ruiters.
Als het erop aankomt rijdt men, vreemd genoeg, "zelf geen LDR", maar wel iets verdedigen wat men niet kan uitleggen en waar men zichzelf niet "schuldig" aan maakt.
Heel apart!
Dus, waarom LDR/Rollkur?
Om één reden: het geeft ABSOLUTE Controle, zoals Baucher (de uitvinder) ook al aangaf in zijn 1ste Methode. In zijn 2e Methode komt hij daarop terug na alle kritiek.
En Baucher flikte het: in 8 maanden tijd een paard "GP-klaar" maken!
Door extreem Diep en Rond te rijden heeft men de ABSOLUTE Controle over die "hete", sensibele paarden.
Men "knecht" de paarden.
En heus, dit kun je niet op een goede of correcte manier uitvoeren, niemand niet.
Dat het paard hier LOS van zou worden is een kletsverhaal.
Door extreem Diep en Rond te rijden kan men die voorkant "bewerken, tegenhouden". Men schuwt zelfs niet dit op Stang en Trens én slof voor elkaar te krijgen. We kennen toch de beelden van Hans Peter Minderhoud en zo gaat het op al die stallen, zoals ook Mindsfield al aangaf.
Door het paard zo extreem Diep en Rond in te stellen, DWINGT men de rug omhoog (deze wordt overstrekt), zónder enige aanspanning van buikspieren.
Gevolg: een "swing"-effect, dat men o.a. hier op Bokt bestempeld alszijnde WOW-effect, omdat "het zo lekker zit"!!!
Dit heeft echter níets te maken met de losse, swingende rug die ontstaat door het paard van achterenuit naar voren te werken, volgens de leidraad, toetsing van het Scala.
Dít geeft nl. Ruggangers.
Om bovenstaande reden hebben de Rond en Diep-gangers géén ruggebruik, géén achterbeengebruik, hebben een hoog kruis in Piaffe/Passage enz. enz. en hangen hun ruiters stelselmatig achterover.
Maar wél een "gaaf, hoog" voorbeen.
Dit zijn de zgn. Schenkelgangers en dit zien we in de top en de subtop en helaas ook in de breedtesport, op een enkeling na.
Dit spektakel leidt tot zgn "resultaten" en legt kennelijk geen windeieren.
Dus wíe wordt er beter van LDR/Rollkur??
Mindfields schreef:Dan is het ook duidelijk waarom deze discussies altijd op niets uitlopen, want jullie zien dan dus niet wat ik wel zie, en dat is een duidelijk NIET ondertredend achterbeen op het tweede plaatje.
xmarliez schreef:Mindfields schreef:Dan is het ook duidelijk waarom deze discussies altijd op niets uitlopen, want jullie zien dan dus niet wat ik wel zie, en dat is een duidelijk NIET ondertredend achterbeen op het tweede plaatje.
Het heeft niet alleen met ondertreden te maken. Als je de achterhand zou trainen door alleen onder te treden dan hadden veel paarden nu een sterke achterhand (kijk na AR waar ze alleen maar 'ondertreden' maar de paarden knappen in het lichaam totaal niet op).
Achter de loodlijn is achter de loodlijn en dat is niet wat wij willen.
Je hebt een verschil tussen achter de loodlijn en achter de loodlijn maar het ligt altijd aan de ruiter die te streng is in de hand en te druk bezig is aan de voorkant. Hierdoor kruipt het paard er achter.
Jouw plaatje is dan ook niet mijn ideaal beeld.
Nu lees ik dat je vindt dat een paard de rug op moet bollen VANUIT een gewelfde hals. Dat is onzin, een paard bolt de rug pas op als de achterhand aangezet wordt tot werken, dus een paard van achter naar voren gereden wordt.
Daar ga ik weer, zoals in ieder topic. Even een quote van mezelf:
Het omhoog brengen van de rug, dat wordt gezien als iets dat ontstaat door het paard aan de voorkant LDR te stellen maar dat is niet juist. Wij rijden een paard namelijk van achter naar voren en dan komt het omhoog brengen van de rug door de bindweefselplaat van de rug die naar achter wordt getrokken en kracht uitoefend op de rugspier. Dit komt tot stand als de grote draaier een passieve draaing maakt aan de daar aan gehechte bilspier, en dit komt tot stand bij oefeningen waarbij de achterhand van het paard ingezet wordt (onderandere wijken). Als het paard sterk genoeg is in de achterhand spieren en dus ook in de rugspieren zul je merken dat het paard de aanleuning langer vast kan houden en dat deze uiteindelijk constant wordt, dan is er sprake van een rug die goed aan het ontwikkelen is, net als de achterhand spieren. Het begint en het eindigd dus vanuit achteruit.
Door jouw gedachtengang rijdt je van voren naar achter LDR dus.
Moll schreef:als je iets iemand niet SIMPEL kan uitleggen, betekend dit dat je het zelf ook niet goed snapt, dus als Mhr Gal het niet kan uitleggen aan iemand dan snapt hij het zelf ook niet helemaal.
xmarliez schreef:Mindfields schreef:Dan is het ook duidelijk waarom deze discussies altijd op niets uitlopen, want jullie zien dan dus niet wat ik wel zie, en dat is een duidelijk NIET ondertredend achterbeen op het tweede plaatje.
Het heeft niet alleen met ondertreden te maken. Als je de achterhand zou trainen door alleen onder te treden dan hadden veel paarden nu een sterke achterhand (kijk na AR waar ze alleen maar 'ondertreden' maar de paarden knappen in het lichaam totaal niet op).
Achter de loodlijn is achter de loodlijn en dat is niet wat wij willen.
Je hebt een verschil tussen achter de loodlijn en achter de loodlijn maar het ligt altijd aan de ruiter die te streng is in de hand en te druk bezig is aan de voorkant. Hierdoor kruipt het paard er achter.
Jouw plaatje is dan ook niet mijn ideaal beeld.
Nu lees ik dat je vindt dat een paard de rug op moet bollen VANUIT een gewelfde hals. Dat is onzin, een paard bolt de rug pas op als de achterhand aangezet wordt tot werken, dus een paard van achter naar voren gereden wordt.
Daar ga ik weer, zoals in ieder topic. Even een quote van mezelf:
Het omhoog brengen van de rug, dat wordt gezien als iets dat ontstaat door het paard aan de voorkant LDR te stellen maar dat is niet juist. Wij rijden een paard namelijk van achter naar voren en dan komt het omhoog brengen van de rug door de bindweefselplaat van de rug die naar achter wordt getrokken en kracht uitoefend op de rugspier. Dit komt tot stand als de grote draaier een passieve draaing maakt aan de daar aan gehechte bilspier, en dit komt tot stand bij oefeningen waarbij de achterhand van het paard ingezet wordt (onderandere wijken). Als het paard sterk genoeg is in de achterhand spieren en dus ook in de rugspieren zul je merken dat het paard de aanleuning langer vast kan houden en dat deze uiteindelijk constant wordt, dan is er sprake van een rug die goed aan het ontwikkelen is, net als de achterhand spieren. Het begint en het eindigd dus vanuit achteruit.
Door jouw gedachtengang rijdt je van voren naar achter LDR dus.