Totilas and all other horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Totilas and all other horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:51

Cherie, ik begrijp uw verwarring, maar u was dan ook niet aanwezig toen ik dit Balkenhol hoorde zeggen tegen Max Brumme. Hij beoogde daarmee dat men moet streven naar een zo licht mogelijke teugelvoering, maar dat men niet zoveel moet drijven dat het paard zich uit dat momentele evenwicht voelt gedrukt. Hij doelde op een evenwicht tussen hand- en beeninwerking, omdat hij van mening is dat er vaak te veel en onzinnig gedreven wordt. Die mening deel ik en daarom heb ik die uitspraak geplaatst. Het is een kernachtige uitspraak gemaakt in een bepaalde situatie en het is zeker niet bedoeld als een rijkunstige wetmatigheid.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:58

Kadankovitch schreef:
Cherie, ik begrijp uw verwarring, maar u was dan ook niet aanwezig toen ik dit Balkenhol hoorde zeggen tegen Max Brumme. Hij beoogde daarmee dat men moet streven naar een zo licht mogelijke teugelvoering, maar dat men niet zoveel moet drijven dat het paard zich uit dat momentele evenwicht voelt gedrukt. Hij doelde op een evenwicht tussen hand- en beeninwerking, omdat hij van mening is dat er vaak te veel en onzinnig gedreven wordt. Die mening deel ik en daarom heb ik die uitspraak geplaatst. Het is een kernachtige uitspraak gemaakt in een bepaalde situatie en het is zeker niet bedoeld als een rijkunstige wetmatigheid.

Ik ben niet verward over dat citaat, Kadankovitch en je uitleg onderstreept eigenlijk precies wat ik begreep en interpreteerde over dat citaat.

Dit haalt eigenlijk in mijn ogen de bewering weg, dat energie die opgewekt wordt door beenhulpen juist niet "wegvloeien" uit het paard, maar juist opgevangen kan worden als de energie precies goed opgewekt zou zijn.

Dus eigenlijk wel een rijkunstige wetmatigheid..

En het vervolg hiervan is dan, dat het paard de teugel zelf opzoekt en aanneemt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:04

Als ik hier nu weer op in ga dan wordt het erg of-topic. Graag laat ik het U een keer zien wat ermee bedoeld wordt. Inderdaad, bij deze u bent uitgenodigd.

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:13

murphy102 schreef:
Waarom LDR/Rollkur?
Er is nog geen aanhanger geweest in welk topic dan ook die dat heeft kunnen uitleggen.
Het lijkt wel of de klassiekonderlegden zich meer hebben verdiept in deze materie dan de aanhangers zelf.
Wél aanvallen op de Klassiek rijdende ruiters.
Als het erop aankomt rijdt men, vreemd genoeg, "zelf geen LDR", maar wel iets verdedigen wat men niet kan uitleggen en waar men zichzelf niet "schuldig" aan maakt.
Heel apart!

Dus, waarom LDR/Rollkur?
Om één reden: het geeft ABSOLUTE Controle, zoals Baucher (de uitvinder) ook al aangaf in zijn 1ste Methode. In zijn 2e Methode komt hij daarop terug na alle kritiek.
En Baucher flikte het: in 8 maanden tijd een paard "GP-klaar" maken!
Door extreem Diep en Rond te rijden heeft men de ABSOLUTE Controle over die "hete", sensibele paarden.
Men "knecht" de paarden.
En heus, dit kun je niet op een goede of correcte manier uitvoeren, niemand niet.
Dat het paard hier LOS van zou worden is een kletsverhaal.
Door extreem Diep en Rond te rijden kan men die voorkant "bewerken, tegenhouden". Men schuwt zelfs niet dit op Stang en Trens én slof voor elkaar te krijgen. We kennen toch de beelden van Hans Peter Minderhoud en zo gaat het op al die stallen, zoals ook Mindsfield al aangaf.

Door het paard zo extreem Diep en Rond in te stellen, DWINGT men de rug omhoog (deze wordt overstrekt), zónder enige aanspanning van buikspieren.
Gevolg: een "swing"-effect, dat men o.a. hier op Bokt bestempeld alszijnde WOW-effect, omdat "het zo lekker zit"!!!
Dit heeft echter níets te maken met de losse, swingende rug die ontstaat door het paard van achterenuit naar voren te werken, volgens de leidraad, toetsing van het Scala.
Dít geeft nl. Ruggangers.
Om bovenstaande reden hebben de Rond en Diep-gangers géén ruggebruik, géén achterbeengebruik, hebben een hoog kruis in Piaffe/Passage enz. enz. en hangen hun ruiters stelselmatig achterover.
Maar wél een "gaaf, hoog" voorbeen.
Dit zijn de zgn. Schenkelgangers en dit zien we in de top en de subtop en helaas ook in de breedtesport, op een enkeling na.

Dit spektakel leidt tot zgn "resultaten" en legt kennelijk geen windeieren.
Dus wíe wordt er beter van LDR/Rollkur??

Amen, Murphy! Hier zaten we op te wachten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:28

Geheel mee eens; AMEN

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:33

Kadankovitch schreef:
Als ik hier nu weer op in ga dan wordt het erg of-topic. Graag laat ik het U een keer zien wat ermee bedoeld wordt. Inderdaad, bij deze u bent uitgenodigd.

Ik neem de uitnodiging graag aan.

Maar het gaat inderdaad of-topic, alhoewel het er wel indirect mee te maken heeft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:44

Amen Murphy.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:12

@Mindfields

Nogmaals de vraag wat is het verschil tussen het plaatje op jouw website:
http://www.noorhorses.com/page/harmonieuze-dressuur
(ik bedoel het tweede plaatje het "paarse paard", de afbeelding heet "collection.jpg")

en de afbeelding van de houding Low, deep and round Diagram ii, zoals goedgekeurd door de FEI
[VN] FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Ik zie eerlijk gezegd zelf geen verschil tussen deze houdingen. Begrijp ik het goed dat de eerste houding (jouw website) goed is en de tweede houding LDR is waar jij dus zegt tegen te zijn in dit topic. Afgezien van een iets ander type paard op de tekeningen zie ik geen enkel verschil. En hoe is het mogelijk dat jouw plaatje "collection" heet want het paard loopt achter de loodlijn en de nek is niet het hoogste punt. Nu hebben Murphy en Piepenfiets net uitgelegd dat dit biomechanisch onmogelijk is, kun jij dit mischien verduidelijken?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:20

Ik zie veel verschil tussen die twee plaatjes, vooral het achterbeen wat op het ene plaatje WEL actief ondertreedt en op jouw voorbeeld diagram ii totaal en helemaal niet. de naam van het plaatje heb ik overigens niet bedacht, wist niet eens dat het zo heette. daarbij gaat het mij om de hoeveelheid druk in de verbinding die het goed of slecht maakt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:20

Hmmm Hermelientje, inderdaad heel veel overeenkomsten, of eigenlijk gewoon hetzelfde :D .

Alleen dat "collection" kan ik niet vinden. Het kan natuurlijk ook een plaatje uit de collectie zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:22

Dan is het ook duidelijk waarom deze discussies altijd op niets uitlopen, want jullie zien dan dus niet wat ik wel zie, en dat is een duidelijk NIET ondertredend achterbeen op het tweede plaatje.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:24

Haha, Mindfields, dat ligt vast aan de tekenaar. Je focus ligt toch op de voorkant op zulke plaatjes, dus volgens mij heeft de tekenaar niet zoveel aandacht besteed aan de achterkant.
Maar goed, voor dat iedereen me weer aanvalt, hier is een tekenaar de kunstenaar :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:32

Die kunstenaar is een van de beste paardentekenaars ter wereld en weet heel veel van biomechanica van het paard, die doet geen half werk wat tekeningen van paardenbewegingen aangaat.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:35

En Murphy, die ABSOLUTE CONTROLE wil toch iedereen. Anders kan je beter wat anders gaan doen. In ieder geval niet paardrijden.
Beter voor de biomechanica van het paard. Hoofd naar beneden, rug bollen en grazen.
Laatst bijgewerkt door setteke op 27-02-12 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:37

Mindfields schreef:
Die kunstenaar is een van de beste paardentekenaars ter wereld en weet heel veel van biomechanica van het paard, die doet geen half werk wat tekeningen van paardenbewegingen aangaat.

Het waren toch 2 tekeningen? Jouw plaatje ziet er prima uit aan de achterkant.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:41

Dat klopt, gaat erover dat als het paard de rug fijn kan bollen, vanuit een gewelfde hals die vanuit het ronde naar de lengte wordt gereden, dat dan het achterbeen eronder kan. maar vanuit het ronde naar het lange, en niet IN het ronde. vanuit het rond naar het lang trekken de ligamenten van halsspieren naar schoftwervels de schoft 'open', oftewel de schoftwervels uit elkaar waardoor de rug kan opbollen en het achterbeen eronder kan. Dat gebeurt niet als de hals in het ronde gehouden wordt. dan rekt er niets op. En blijft de rug dus buitenspel en daarom ook het achterbeen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:49

Tja, het verschil is dus neusje eruit voor LD en neusje erin voor LDR.

Goed samengevat volgens mij.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:51

En net zo als de tekeningen die in het verleden werden gemaakt; WAS DE WENS(-droom) de MOEDER van de TEKENING. Papier is geduldig.
Maar goed ik vind de vraag van Hermelientje niet beantwoord door te beweren;"ik zie wat jij niet ziet" Dat is echt te mager.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 05:54

Mindfields schreef:
Dan is het ook duidelijk waarom deze discussies altijd op niets uitlopen, want jullie zien dan dus niet wat ik wel zie, en dat is een duidelijk NIET ondertredend achterbeen op het tweede plaatje.

Het heeft niet alleen met ondertreden te maken. Als je de achterhand zou trainen door alleen onder te treden dan hadden veel paarden nu een sterke achterhand (kijk na AR waar ze alleen maar 'ondertreden' maar de paarden knappen in het lichaam totaal niet op).
Achter de loodlijn is achter de loodlijn en dat is niet wat wij willen.
Je hebt een verschil tussen achter de loodlijn en achter de loodlijn maar het ligt altijd aan de ruiter die te streng is in de hand en te druk bezig is aan de voorkant. Hierdoor kruipt het paard er achter.
Jouw plaatje is dan ook niet mijn ideaal beeld.

Nu lees ik dat je vindt dat een paard de rug op moet bollen VANUIT een gewelfde hals. Dat is onzin, een paard bolt de rug pas op als de achterhand aangezet wordt tot werken, dus een paard van achter naar voren gereden wordt.
Daar ga ik weer, zoals in ieder topic. Even een quote van mezelf:
Het omhoog brengen van de rug, dat wordt gezien als iets dat ontstaat door het paard aan de voorkant LDR te stellen maar dat is niet juist. Wij rijden een paard namelijk van achter naar voren en dan komt het omhoog brengen van de rug door de bindweefselplaat van de rug die naar achter wordt getrokken en kracht uitoefend op de rugspier. Dit komt tot stand als de grote draaier een passieve draaing maakt aan de daar aan gehechte bilspier, en dit komt tot stand bij oefeningen waarbij de achterhand van het paard ingezet wordt (onderandere wijken). Als het paard sterk genoeg is in de achterhand spieren en dus ook in de rugspieren zul je merken dat het paard de aanleuning langer vast kan houden en dat deze uiteindelijk constant wordt, dan is er sprake van een rug die goed aan het ontwikkelen is, net als de achterhand spieren. Het begint en het eindigd dus vanuit achteruit.
Door jouw gedachtengang rijdt je van voren naar achter LDR dus.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:55

_O- ja ik rij van voor naar achteren LDR _O- Hilarisch!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:00

xmarliez schreef:
Mindfields schreef:

Het heeft niet alleen met ondertreden te maken. Als je de achterhand zou trainen door alleen onder te treden dan hadden veel paarden nu een sterke achterhand (kijk na AR waar ze alleen maar 'ondertreden' maar de paarden knappen in het lichaam totaal niet op).
Je hebt een verschil tussen achter de loodlijn en achter de loodlijn maar het ligt altijd aan de ruiter die te streng is in de hand en te druk bezig is aan de voorkant. Hierdoor kruipt het paard er achter.

Nu lees ik dat je vindt dat een paard de rug op moet bollen VANUIT een gewelfde hals. Dat is onzin, een paard bolt de rug pas op als de achterhand aangezet wordt tot werken, dus een paard van achter naar voren gereden wordt.
Het omhoog brengen van de rug, dat wordt gezien als iets dat ontstaat door het paard aan de voorkant LDR te stellen maar dat is niet juist. Wij rijden een paard namelijk van achter naar voren en dan komt het omhoog brengen van de rug door de bindweefselplaat van de rug die naar achter wordt getrokken en kracht uitoefend op de rugspier. Dit komt tot stand als de grote draaier een passieve draaing maakt aan de daar aan gehechte bilspier, en dit komt tot stand bij oefeningen waarbij de achterhand van het paard ingezet wordt (onderandere wijken). Als het paard sterk genoeg is in de achterhand spieren en dus ook in de rugspieren zul je merken dat het paard de aanleuning langer vast kan houden en dat deze uiteindelijk constant wordt, dan is er sprake van een rug die goed aan het ontwikkelen is, net als de achterhand spieren. Het begint en het eindigd dus vanuit achteruit.

heb je toevallig een foto of beter nog een filmpje dat je dit doet met je paard?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:12

Moll schreef:
als je iets iemand niet SIMPEL kan uitleggen, betekend dit dat je het zelf ook niet goed snapt, dus als Mhr Gal het niet kan uitleggen aan iemand dan snapt hij het zelf ook niet helemaal.

Dat denk ik ook wel :+

Ach ja, de een is beter in het rijden van kur op muziek, de ander kan weer fijn lesgeven. En zo zijn er zelfs mensen die heel leuk demo's rijden op een Fries compleet met gouden jurk, wapperende manen en daarbij nog een live gezongen nummer ten gehore proberen te brengen.

Ieder zijn ding zullen we maar zeggen en daar is helemaal niets mis mee. Maar ik vind het wel heel fout als zulke dingen met elkaar vergeleken gaan worden en dat er dan wordt gesteld dat het een beter is dan het ander.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:16

Oh je dacht ik wordt even persoonlijk? Hahaha. Ach zegt weer genoeg toch?

Dat je sommige dingen voor de lol eens doet zoals een showtje rijden op een evenement, wat is daar mis mee? Maar hilarisch hoor het zijn altijd dezelfde types die persoonlijk moeten worden, en altijd als de discussie spaak loopt van hun kant. Argumenten op? Dan gaan we persoonlijk worden met dingen die er helemaal niet toe doen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:31

Mindfields schreef:
Oh je dacht ik wordt even persoonlijk? Hahaha. Ach zegt weer genoeg toch?
Dat je sommige dingen voor de lol eens doet zoals een showtje rijden op een evenement, wat is daar mis mee?

Jammer dat je dat zo opvat, ik schrijf juist dat daar helemaal niets mis mee is, ieder zijn feestje!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:32

xmarliez schreef:
Mindfields schreef:

Wellicht niet vanuit maar zeker met gewelfde hals. Een paard wat in ontspanning met gewelfde hals en ondertredend been in balans mag lopen natuurlijk met neus voor of op loodlijn,dat heeft niets te maken met LDR. Maak niet de fout de voorhand van het paard te negeren. Voor mij is het LDR zodra de hand dusdanig in gaat werken dat de valse knik ontstaat. De bovenlijn komt dan in hyperflexie.
En de rug bolt op!! Alleen vanuit de voorkant,en vanuit compressie ipv opening van de schoft. Het is de spanning op het lig nuchae die ervoor zorgt dat het bekken niet meer kan "tucken" en de croupe omhoog trekt zo een ondertredend achterbeen en vering in de wervelkolom in opwaarts/neerwaartse beweging verhindert. Even in het kort,sterk versimpeld. Het is niet zo eenvoudig,zeker het begint achterin maar halswervels zijn nog steeds onderdeel van de wervelkolom! Check het boek van mr von Neindorff XMarliez,daar kom je MF's plaatje zeker tegen. Kan jij me uitleggen wat de grote draaier is? Een paard laaggereden met swingende rug en ondertredend a.been in balans is geen LDR,het laatste is de term die tegenwoordig misbruikt word om rollkür aan te duiden en dáár gaat dit over,niet over in verantwoorde wijze een paard vwnw rijden!