Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:44

marjootje schreef:
Vientje schreef:
Hier iemand die al heel lang meeleest, de discussie is fijner in dit topic dan het vorige :) "Gewicht" blijft een gevoelig onderwerp, en ergens snap ik dat niet. Uiteindelijk is het belangrijkste eraan je gezondheid wat ermee samenhangt, en in alle opzichten neem ik toch aan dat iedereen hoe dan ook zo gezond mogelijk wil zijn?

Ik zag een oproep aan mensen die hun foto's willen delen, en het perspectief dat beeld vs. actual gewicht niet hoeft te kloppen. De combi: ruiter 1.82m, gewicht schommelt tussen de 70 en 75 kilo; paard: 1.68m, hoge schoft maar verder normale bouw KWPN'er. Op moment vd foto's ben ik aan de zware kant voor mijn doen, dus zeg 75 kilo. Als je volgend plaatje ziet, is de mening van iedereen die ik ernaar gevraagd heb dat het dikke onzin is dat ik te groot of te zwaar zou zijn voor mijn paard (ben ik het zelf overigens mee eens). Ik ben benieuwd hoe dat hier gezien wordt:
Foto
Maar nu komt dus de clou: als ik de lijstjes zie van grenzen wat er op mijn paard zou mogen, zou ik dus dringend op zoek moeten gaan naar een ander paard :oo Die grenzen wat je vaak in lijstjes ziet liggen echt heel laag...en dat gezegd door een persoon met op zijn hoogst een BMI van 22,6 :+

Trouwens, ik lees hier vaker dat BMI altijd te laag uitpakt qua grenzen en dat je daar een kilo of 5 bij op mag tellen om een "gezond" gewicht te hebben. Echter, ik heb op mijn studie (Gezondheidswetenschappen/Bewegingswetenschappen) uitgebreid de menselijke bouw plus de verschillende meetmethoden daarvan behandeld, zelfs een onderzoek gedaan met BMI vs. vetpercentagemeting bij 2500 proefpersonen. Daar is überhaupt veel onderzoek naar gedaan. En alles onderschrijft: BMI is juist een óverschatting van de grenzen. Trek er maar eerder 5 kilo vanaf...

Wat grenzen voor maneges betreft: ben ik vóór. Die paarden lopen veel, veelal niet briljant gereden (meeste mensen moeten het nog leren + veel verschillende ruiters), en als daar dan regelmatig echt zware mensen op zitten lijkt mij dat niet handig. Waar de grens dan precies ligt, zal de manege per paard moeten bekijken (groep paarden max 50, groep paarden max 90, etc). De een kan meer hebben dan de ander.

*edit: ik vind het trouwens súper dat er mensen zijn die hier openlijk durven zeggen dat ze een bepaalde ruiter te zwaar vinden/te zwaar vinden voor hun paard. Ben echt wars van dat taboe dat je mensen niet mag zeggen dat je ze te zwaar vindt...Maar net als alle andere feedback: het is maar net hoe je het brengt, of het feedback is of een grove aanval. Net als dat ik niet blij word als mensen mij een soepstengel noemen, maar blijkbaar moet dat wél geaccepteerd worden... Vind het niet heel gek dat er mensen zijn die geen plaatjes durven te zetten, vanwege de toon die soms gebruikt wordt om de mening erover te geven :)

Als BMI een overschatting is van de grenzen, en je moet van een gezond BMI nog 5 kilo aftellen, dan zou jij 60 kilo moeten wegen.
Dat kan ik niet gezond meer noemen bij een lengte van 1,82.
Je zegt nu zelf al dat je soepstengel word genoemd, hoe denk je dat je er dan uit zou zien???
Nu weet ik niet hoe oud je bent??
Mijn dochter is dus 1,82 en weegt 60 kilo, maar zij is 13 jaar, en mag toch hopen dat ze in de toekomst nog wel iets aan gaat komen.
En zo als ik het op de foto kan bekijken ben je zeker niet te zwaar voor je paard, en zie je er in mijn ogen gewoon slank uit.

Voel me niet direct aangesproken maar ik denk dat het vooral ook aan je bouw ligt, ik ben zelf 1.80, 60 kg (maten: 87-64-95) en je zou niet zeggen dat ik een soepstengel ben.. ook mijn broertje van 18 is 1.90 en 60-65 kg en hij traint momenteel voor zijn zwarte band judo (dat kind bestaat gewoon compleet uit spieren :P) Ook hij heeft een erg smalle bouw, maar ziet er niet uit als een soepstengel door zijn spieren.. (Woog toen ik 12 was trouwens 46 kg bij 1.70; maar volgens de doctors kon dat prima voor mij en had ik net een groeispurt gehad..)
Maar ik denk inderdaad dat er makkelijk 10 kg verschil tussen kan zitten als je een smal gebouwde persoon van bijv 1.80 pakt of een breed gebouwde persoon van 1.80 en die vergelijkt (onder voorwaarde dat ze allebei ongeveer evenveel sporten en op hun ideale gewicht zitten dan). En dan heb ik het over bijv schouderbreedte, bekkenbreedte, ribbenkastbreedte in het skelet.. niet of iemand genetische aanleg heeft om dik te worden..
Ik vind Vientje er inderdaad ook niet te zwaar uitzien trouwens :)
Even offtopic: Ontzettend mooie foto/knap paard ook :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:03

Colway schreef:
Los van de maat (al lijkt maat 36 me erg onwaarschijnlijk), een BMI van 30 is gewoon ongezond hoog, fysiek ongezond en met een fysieke ongezonde conditie zou je ook niet op een paard moeten stappen wat mij betreft

Denk je? Hier was ik nog 5 kg. zwaarder en dus dik 31 BMI, balanserend tussen maatje 36 en 38:

http://www.shamalarabians.nl/images/overig/ikke.jpg

What can i say, ik ben gespierd, vooral mijn onderlijf, en zware botten denk ik :')

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:20

Mjaaa als jij het zegt, ga er geen discussie over voeren, ik zie jouw kledingkast niet...maar ik vind het bijzonder

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:21

Citaat:
Maar ik denk inderdaad dat er makkelijk 10 kg verschil tussen kan zitten als je een smal gebouwde persoon van bijv 1.80 pakt of een breed gebouwde persoon van 1.80 en die vergelijkt (onder voorwaarde dat ze allebei ongeveer evenveel sporten en op hun ideale gewicht zitten dan). En dan heb ik het over bijv schouderbreedte, bekkenbreedte, ribbenkastbreedte in het skelet.. niet of iemand genetische aanleg heeft om dik te worden..

daar zal zeker verschil in zitten inderdaad, vriendin van me is echt zo'n poppetje, heel smalletjes allemaal, dan ben ik alweer breder gebouwd en dat scheelt ook in gewicht idd

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:30

op onderstaande foto toch echt nog wat aan de zware kant voor mijn paard (inmiddels een kilo of 7 minder) Ik denk dat ik hier rond de 85 woog, bmi zal hier rond de 27/28 zijn geweest denk ik..

Ik houd nu voor mijzelf als grens 80 aan, met meer stap ik liever niet meer op hem. (terwijl ik in het verleden met ruim 100 kilo op hem heb rondgehobbeld. Achteraf gezien veel te zwaar natuurlijk)
Afbeelding

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:35

Prima toch de grens van 80kg? lijkt me realistisch als ik het plaatje zie en lijkt me ook een mooi paard :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:40

Colway thanx! Ik vind 80 ook de max, ben nu weer even streng om paar kilo'tjes af te vallen en naar de 75 te gaan, dat vind ik een mooi gewicht voor mijn lengte. Maar voor op het paard wil ik er niet meer op boven de 80. Ik vid het best erg dat ik vroeger met 100 kilo op hem heb gereden en riep toen ook altijd dat het geen probleem was etc etc. Maar merk nu ik lichter ben toch wel verschil, kan opeens doorzitten, ga beter mee met bewegingen etc. Iedereen kan roepen wat hij wil, maar minder is toch altijd fijner dan overgewicht, zowel voor ruiter als paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:41

Tsjah, probeer het om te draaien, in plaats van dat je het erg vind dat je toen dat wel deed, doe je het nu niet meer, alleen maar goed dus toch? Waar sta je in Almere? ;-)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:42

Ik woon in Almere, maar sta in Zeewolde :-) Stal de Sprong!

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:48

[***] schreef:
@freeride, ik sluit me volledig bij jou aan.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat sommige zeggen dat ze in een jaar tijd 10 kg of meer zijn aangekomen???? Sta je dan 1x p.jr op de weegschaal? Voel je het niet eerder al aan je kleding? Kortom waarom laat je het zover komen? Ik vind het een simpel en makkelijk excuus.
Ik heb het hier dan niet over mensen met een aandoening o.i.d. Als je door bijv een beenbreuk niet kan rijden of minder kan bewegen, dan ga je toch ook gewoon beter op je voedsel opname letten? Of proberen op een andere manier te bewegen zodat je wel energie verbruikt?

Srry maar ik voel me lichtelijk aangevallen :). Ik ben van mening dat jij absoluut geen recht hebt om over mijn blessure te oordelen. Tuurlijk, dat gaat beetje bij beetje, maar wanneer je er aanleg voor hebt kan het heel hard gaan hoor! Bovendien sportte ik voorheen erg veel en dat viel allemaal weg. Ik vind niet dat je hier zomaar een oordeel over kunt doen, beetje te kort door de bocht denk je niet?

Ik ben nu bezig om die 10 kilo er weer af te krijgen, dus je had ook kunnen zeggen goh wat goed van je. Bovendien, ik vind echt niet dat ik te zwaar ben voor mijn paard en e-pony. Als ik sommige reacties van mensen hier lees dan denk ik echt stel je plz niet zo aan.

Ook voel ik me absoluut niet onzeker. Tuurlijk heb een beetje een buikje gekregen (die er nu weer afgaat), maar heb ook aardig wat vrouwelijke vormen om het zo maar te zeggen hihi.

Bovendien zie ik van de desbetreffende mensen foto's waarop ze zelf echt heel erg mager zijn (té mager naar mijn idee). Tuurlijk ik vind dat je op je paard mag met dat gewicht, maar moet iedereen zo'n magere lat worden dan? Ik egrijp sowieso niet waarom je je moet bemoeien met hetgeen wat een ander doet. Waarom stoor je je zo aan iemand anders.

En waar basseren jullie eigenlijk je uitspraken op, dat vraag ik me echt heel erg af? Ooit gehoord dat paarden van te zware mensen meer blessures hebben ofzo? Ik nog nooooit. Ik denk dat minstens 70% van de volwassen ruiters tussen de 80 en 90 kilo wegen.
Niks mis mee hoor! Kan het paard makkelijk hebben.

Ik ben zelf een enorme dierenvriend en ik kan geen enkel dierenleed aanzien, dus weet echt wel waar ik het over heb. Ik weet gewoon dat ik mijn paardjes absoluut niet belast met mijn 85 kilo. Dikke onzin!

En oke, ik zie ook wel eens iemand waarvan ik denk: TJESUS die kan ECHT niet op paard. Maar dat is echt bij hoge uitzondering :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:53

als je de openingspost lees zijn er ook deskundigen die ook denken dat een zware ruiter zorgt voor zwaardere belasting en daarmee meer slijtage. Bovendien is het ook gewoon een optelsom van feiten lijkt me. Vraag is alleen waar is de grens en ga je die grens opzoeken of kies je een veilige marge

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:00

Ja ik ben het er mee eens dat een grens is, maar heel veel mensen vinden blijkbaar in dit topic dat ik met mijn 165 en 85, nu 80 kilo niet meer op mijn paardjes mag zitten?? Tuurlijk voel ik me dan aangevallen, ik vind het gewoonweg belachelijk!

Oké als iemand onwijze obesitas heeft dan snap ik dat dat niet goed is voor een paard.

Maar ik ben er echt 100% van overtuigd dat de paarden die ik nu rij en heb gereden gedurende mijn 10 kilo overgewicht (ik vind de bmi namelijk erg krapjes en ik ben prima tevreden over mijn lichaam als ik 10 kilo lichter weeg) absoluut geen last hebben gehad van die 10 kilo extra.

Dus probeer gewoon zelf niet zo snel te oordelen, vind dat sommigen echt te ver gaan!

Je zegt deskundigen, welke deskundigen dan? Ik kan ook wel zeggen dat "Deskundigen hebben onderzocht dat het niet zo is". Ja toch?

En het is toch bizar, dat zelfs als ik 10 kilo afval, velen mij nog steeds te zwaar vinden om op mijn toppers te stappen!

Dus laat maar zien die feiten ben wel benieuwd!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:04

Waarom lees je de beginpost en de link niet?

Jij bepaal zelf of je je aangevallen voelt. Als jij ervan overtuigd bent dat jij op een goede manier bezig bent, dan doen de meningen van anderen er toch niet toe?

En los van dat, mag de discussie niet gevoerd worden omdat mensen zich aangevallen kunnen voelen? Tis een gevoelig onderwerp dus er zullen altijd mensen zijn die er niet blij van worden, mensen die het onzin vinden en mensen die het er mee eens zijn

Net zoals iedere andere discussie dus

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:13

ik heb de beginpost gelezen, er staan geen concrete feiten in.

ik voelde me aangevallen omdat iemand mij veroordeelde om mijn blessure, belachelijk.

als je mijn posts leest, zie je dat ik het er wel degelijk mee eens ben, maar dat ik dus vind dat sommige mensen te ver gaan, ik heb nog geen 1 foto gezien hier waarvan ik denk: diegene kan niet op zijn paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:18

er staat een link in die wel interessant is

Niemand veroordeelt jou, iemand heeft er alleen een oordeel over en die deel ik...

Heb zelf 3 maanden in het gips gezeten, enkel tot lies, daarna 2 maanden revalideren, kwam geen gram aan aangezien ik mijn eetpatroon veranderde. Feit is dat de regie in eigen handen ligt toch?

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:40

Welke link is dat dan?

Beetje jammer alleen dat je over iets oordeelt waar je niet over KUNT oordelen, omdat je er niets vanaf weet, misschien moet je je ergens meer in gaan verdiepen voordat je zomaar gaat oordelen?

Je hebt geen eens feiten/ gegevens of iets waarop jij jouw oordeel kunt basseren. Ik heb alleen gezegd dat ik een knieblessure heb en dat ik MEDE daardoor ben aangekomen... Dus... ??? Beetje triest hoor...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:04

@brenndaa: Quote:Ik denk dat minstens 70% van de volwassen ruiters tussen de 80 en 90 kilo wegen.

Ja, dat denk ik ook ja, mis alleen het woordje tegenwoordig, vroeger toen ik 15 was, reed er niemand op onze vereniging die echt te zwaar was hoor, ik zoek even de gemiddelde gewichten en lengtes op bvan vrouwen in NL 1980 en NU...to be continued

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:27

1980 Mannen: 180, Vrouwen: 168
Nu: Mannen: 184, Vrouwen: 169

Verder:
Citaat:
In Nederland is de gemiddelde BMI bij mannen sinds 1980 met twee punten gestegen naar 26, en bij vrouwen met anderhalve punt naar 25,5.

Wanda Bemelmans, onderzoeker bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), vindt dit veel: „Het gaat om een gemiddelde, dus er zijn hele groepen die erboven zitten.” Verrast door de uitkomsten van het onderzoek is zij niet. Uit de RIVM-zorgatlas van maart 2010 bleek ook dat in Nederland het aantal mensen met ernstig overgewicht van 1981 tot 2007 is verdubbeld.

Bron: Klik

Oftewel mensen zijn niet veel langer geworden maar wel veel dikker.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:54

Tessa_1 schreef:
1980 Mannen: 180, Vrouwen: 168
Nu: Mannen: 184, Vrouwen: 169

Verder:
Citaat:
In Nederland is de gemiddelde BMI bij mannen sinds 1980 met twee punten gestegen naar 26, en bij vrouwen met anderhalve punt naar 25,5.

Wanda Bemelmans, onderzoeker bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), vindt dit veel: „Het gaat om een gemiddelde, dus er zijn hele groepen die erboven zitten.” Verrast door de uitkomsten van het onderzoek is zij niet. Uit de RIVM-zorgatlas van maart 2010 bleek ook dat in Nederland het aantal mensen met ernstig overgewicht van 1981 tot 2007 is verdubbeld.

Bron: Klik

Oftewel mensen zijn niet veel langer geworden maar wel veel dikker.

Dank u tessa, de gemiddelde nederlanse vrouw is dus 1.69 m lang?
De gemiddelde maat van de Nederlandse vrouw is dus maat 42. Het gemiddelde gewicht van de Nederlandsche vrouw ligt rond de 80 kilo.
bron: http://forum.ze.nl/topic/de_gemiddelde_ ... kt/18696.0
Gemiddeld zitten vrouwen in NL dus op een bmi van 28!!!!
Dit heeft tot gevolg dat het idd als het normale(gemiddelde)aanzien wordt, maar dat is het dus niet, en al helemaal niet gezond, dit zorgt er ook voor dat paarden over het algemeen zwaarder belast worden door ruiter en amazonegewicht, en toch is het de enige sport op bijv. american football en worstelen na waarin het volkomen normaal is dat mensen niet een sportief/gezond lichaam hebben,misschien zegt dat dan iets over de mate van professionaliteit binnen de rijderij?
Ik denk oprecht dat een groot deel van het blessureleed onder de paarden veroorzaakt wordt door overgewicht van de ruiter/amazone, en als ik hiermee mensen kwets, dan is dat maar zo, het is hoog tijd dat er eens een duidelijke regel komt, en niet 1 die naar de mond van de (invloed)rijke top praat, maar 1 die gebaseerd is op een degelijk diervriendelijk onderzoek, en ten behoud van het dier, niet ten goede van de te zware ruiter.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:06

Okee ik wist wel dat het gemiddelde aantal mensen met overgewicht gestegen is.
Maar, ik heb jou (freeride) dus zien schrijven dat jij vindt dat ik niet op mijn paard mag stappen. Vind je niet dat je een beetje overdrijft?
Bovendien is heel dun zijn ook niet heel erg gezond hoor! ;)
Ik ben een fitte, sportieve, vrolijke, GEZONDE jonge meid met momenteel 10 kilootjes meer, die er ook heus weer afgaan. Ja en volgens de BMI moet ik 68 kilo wegen, maar ik vind 75 prima. Ben gespierd, erg in conditie (ondanks de 10 kilo extra) en heb gewoon MOOIE vrouwelijke rondingen.
Wie ben jij om te zeggen dat ik met mijn gezonde lichaam niet op mijn paard mag stappen?

Die extra kilootjes zitten mijn paard absoluut niet tegen, dat weet ik gewoon zeker. Wanneer mijn paardjes het ergens niet mee eens zijn laten ze het echt wel merken. De e-pony vindt het heerlijk als ik lekker met hem naar buiten ga!

Echter de eigenaar van de paardjes vindt ook niet dat ik te zwaar ben voor zijn paardjes anders had hij me dat vast gezegd :).

Tuurlijk er moet een grens zijn, mensen die ECHT te zwaar zijn, dan praat ik over mensen met ernstige obesitas die ook hun eigen gewrichten belasten met hun gewicht, belasten hun paard dat geloof ik absoluut. Maar goed. Aangezien jij best wel heel erg dun bent, klinkt een gewicht zoals het mijne jou misschien als veel in de oren. Het is ook wel te veel, ben ik met je eens, daarom werk ik eraan. Maar ik weet zeker dat mijn paard er momenteel geen last van heeft.

Dus ik denk dat jullie je felle en soms zelfs beschuldigende(over mijn knieblessure vind het echt onbeschoft) uitspraken een beetje moeten bijschaven.

Wat denk je van ouders die hun kinderen sporen en alles ombinden en maar op de pony laten stappen! Arme pony's en maar trappen met die sporen... Nou daar zou ik dus eerder wat van zeggen, dan iemand met een maatje meer te paard!

Wil je echt bewijzen dat iemand zoals ik mijn paard dus "beschadig/mishandel" kom dan alstjeblieft met feiten en niet met zelfbedachte regeltjes. Doe desnoods er een onderzoek naar als je er zo op hamert en ga niet hier mensen vertellen dat ze hun paard beschadigen, terwijl het waarschijnlijk grotendeels goede amazones en ruiters zijn met een enorme liefde voor hun paard! Wat wil een paard nog meer?!!!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:35

1) freeride weegt maar 5 kilo minder dan jij en noemt 80-90 kg als gewicht wat ze de max zou vinden, daar zit je dus gewoon 5 a 15 kg onder als je daadwerkelijk 75 kg weegt. (zie punt 5)

2) Kinderen met sporen zijn ook niet goed, maar het gaat er hier niet om wat slechter is, het gaat erom of teveel gewicht slecht is. Anders kan iedereen wel gaan brullen dat met een tractor over je paard heen rijden nog altijd slechter is dan er met 150 kg op gaan zitten.

3) Er staat een link naar een onderzoek in de beginpost waarin wordt aangegeven dat zwaar gewicht slechter zou kunnen zijn.. Ik zal m wel even hier neer zetten voordat je weer roept dat ie er niet staat (onderaan de OP): Klik

4) Verder is het in mijn ogen geen onbeschofte opmerking over je knieblessure, al had het iets subtieler kunnen worden gebracht. Als je erop had gereageerd met 'Ik doe mijn best om op mijn voeding te letten, maar als ik weinig kan sporten kom ik helaas snel aan' was dat punt toch ook klaar? Ik snap ergens wel dat iemand die zelf niet snel last heeft van overgewicht zich afvraagt waarom je niet simpelweg iets minder gaat eten.. voor mijn gevoel is dat ook de oplossing, maar ik kan gelukkig zoveel eten als ik wil zonder aan te komen en ik kan me voorstellen dat het voor een grote groep mensen niet zo makkelijk is.. het is niet zo gek dat iemand die vraag dan stelt? Je begon immers zelf over de reden dat je te dik was (en de discussie gaat niet om de reden dat je te dik bent, maar om het effect dat dat gewicht heeft op je paard)

5) Ik scrollde net naar boven en in die post weeg je 85 kilo en in de post hierboven 75?

6) Het doel van dit topic is niet mensen vertellen dat ze niet op een paard mogen zitten, maar proberen een redelijke discussie te voeren over of mensen vinden dat een teveel aan gewicht kwaad kan voor een paard en wat voor hun een max gewicht is. Of jij vervolgens op je paard gaat zitten maakt niks uit, maar het kan toch nooit kwaad om er eens over na te denken?

7) Ik heb een bmi van 18.5 en ik heb ook vrouwelijke rondingen, dat kan prima.. (1.80, 60 kg, c-cup. zandloperfiguur (87-64-95), erg smalle bouw en geen vet op de taille) Het hebben van vrouwelijke rondingen sluit overigens te dik zijn niet uit, die worden toch juist ronder als je dikker wordt..?

Verder vind ik de manier waarop je freeride aanvalt en je je constant persoonlijk aangevallen voelt nogal kinderachtig. Goed, blijkbaar voel jij je ontzettend aangesproken als het over ruiters die aan de zware kant zijn gaat.. jammer voor jou, maar ga niet andere mensen persoonlijk aanvallen omdat ze toevallig een andere mening hebben dan jij.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:48

Oke, ten eerste moet je beter lezen, ik woog 85, nu 80 en werk naar de 75 toe.
Freeride gaf aan bij haar foto dat ze 55 kilo of iets woog.... dus iets meer dan 5 kilo lichter dan ik :)

Freeride gaf in een eerdere post aan dat ze het niet vind kunnen als iemand van 1.65 die 85 kilo weegt op een paard stapt. Dat ben ik zo'n beetje precies, dus vandaar dat ik het naar mezelf terug vertaalde.

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen ik wil het opnemen voor mensen met een maatje meer, gewoonweg omdat ik het er absoluut niet mee eens ben dat de grens zo laag wordt gesteld.

De manier waarop hier dingen gezegd worden, nu ook weer door jou, DAT vind ik pas kinderachtig. Ik vind dat er te snel dingen worden geroepen, ook over foto's die gepost worden. Ik vind dat het wel wat volwassener en op een normalere manier gebracht mag worden.

Dus ik voel me niet persé persoonlijk aangevallen, ik neem mezelf als voorbeeld, logisch toch?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 03:12

De reden van overgewicht maakt voor je paard totaal geen verschil. En het argument "maar álles wat je met een paard doet is onnatuurlijk/slecht/gevaarlijk" slaat al helemáál nergens op. Ja, alles wat we met paarden doen is onnatuurlijk, maar moeten we dan maar helemaal niet meer op het dier letten? We kunnen ons in ieder geval een beetje aanpassen.

Ik heb net weer een beetje in het vorige topic zitten lezen, daar werd het springen de hele tijd aangehaald... een lichtere ruiter(?) die springt vs een zwaardere ruiter(?) die recreatief rijdt (recreatief springen bestaat kennelijk niet, wat een domper voor mij en mijn pony, zeg. We vinden dat nou juist zo leuk) maar ik neem aan dat er ook niemand is die over de gehele hoefslag in-uitjes van 1.20 neerzet om vervolgens een uur lang de hoefslag te volgen.

Er mogen zeker grenzen gesteld worden. Als iemand te lang/zwaar is voor een Shetlander wordt daar geheid iets van gezegd, maar als iemand te lang/zwaar is voor een paard van 1.70 hoor je daar niks over. Ik ben zelf 1.62 en schommel tussen de 50 en 55 kilo, maar daarbij rijd ik op een D-pony waarvan ik veilig kan zeggen dat ze een heleboel te lijden heeft, maar niet van mijn gewicht. Ook niet van een te scherp bit, slecht passend zadel, onnodig zweepgebruik of getrap met sporen want die dingen heb ik allemaal niet, maar bijvoorbeeld wel van het feit dat ik helemaal niet zo goed kan rijden en al helemaal niet dressuurmatig.

Juist koudbloeden worden vaak overschat als het gaat om hoeveel gewicht ze aankunnen. Een vrachtwagen over je paard heen laten denderen in plaats van er met 130 kilo opklimmen is natuurlijk ook niet echt een zinnige vergelijking. Waar ben ik trouwens heen aan het gaan met deze post? Ik ga eens lekker slapen, en dan kom ik morgen terug hier, dit keer met een samenhangend, helder en duidelijk verhaal over wat ik er allemaal wel niet van vind! *\o/*

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:37

Ik vind het erg jammer dat dit nu ook dit topic weer dreigt te vervallen in een welles nietes discussie.
We waren zo goed op weg om het vriendelijk en netjes te houden, met goede onderbouwde argumenten.
Moet eerlijk zeggen dat het mis is gegaan toen @brenndaa zich in de discussie ging mengen.
Probeer je niet zo aangevallen te voelen, want dat is helemaal niet nodig.
Het is prima dat je jouw mening geeft, maar je begint nu om je heen te slaan, iedereen roept weer tegen elkaar dat ze eens goed moeten terug lezen wat er nou precies geschreven is.

Er lopen nu een beetje 2 discussie's door elkaar, de ene gaat over wat een maximaal gewicht zou zijn om te kunnen paardrijden zonder dat je het paard beschadigd.
De tweede discussie gaat over gezond gewicht en BMI.
Haal deze 2 dingen niet door elkaar want daardoor ontstaan de discussie's, een hogere BMI wil nog niet zegen in sommige gevallen dat je dan ook te zwaar bent voor je paard, want dat heeft weer met je leeftijd en lengte te maken.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:55

Die vergelijkingen met tractoren, dat er altijd iets nóg slechter is of zeggen dat rijden überhaupt niet natuurlijk is, zijn van die dooddoeners.
Volgens mij is er inmiddels behoorlijk wat kennis over goede manieren van rijden en omgaan met je paard. Met die kennis in het achterhoofd doen we (bijna) allemaal ons best.
Een algemeen maximum gewicht is niet te geven, want het maakt natuurlijk wel degelijk uit of iemand van 100 kilo op een shire een gezellig bosritje maakt, stap en draf, of diezelfde persoon op een KWPN van 1,65 zware dressuurtraining of zels springtraining doet.

De foto van de man/vriend van Freeride op het paard vind ik op het randje. Vooral voor het beeld, hij is wat lang voor het paard. Maar als hij een rustige zit heeft en alleen bosritten maakt en wat lichte training in de bak een paar keer per week, lijkt me dat geen probleem.

Ook snap ik best dat mensen die zelf zwaarder zijn de grens wat verleggen. Heel menselijk ;) Maar je moet wel realistisch blijven. Pas de training aan en kijk eerlijk naar je paard.
Ik heb makkelijk praten, ik ben een kleintje van 1,63 dus ik moet wel heel erg veel aankomen wil ik te zwaar worden voor het gemiddelde paard. Toch zoek ik nu een paard die minimaal even hoog is als ik, of minimaal 1,50, maar dan wel een beetje stevig. Ik wil absoluut niet twijfelen of ik te zwaar ben voor m'n paard, dat lijkt me heel naar. Wel een goede motivator om af te vallen :D