Gert van het hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:35

Mindim schreef:
uryanne schreef:
Even in het algemeen;
wisten jullie dat de meeste ongelukken gebeuren in een rustige omgeving? Dan heeft het paard alle tijd om na te denken en in verzet/ paniek te raken.

Hoeft niet perse een rustige omgeving te zijn hoor. Als je een paard niet aan het werk houdt en in dit geval voorwaarts rijdt, dan krijgen ze tijd om na te denken en verzet te tonen. Imo heeft dat niets met een rustige omgeving te maken, maar meer met de ruiter die er op zit.

De ruiter is ook een factor die zorgt voor de omgeving :D
Ik neem aan dat je die link wel weet te leggen? Verschil tussen letterlijk en figuurlijk...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:47

:\ Dat laatste filmpje is ook echt een "zo moet het niet"...

Ik heb niets tegen de snelheid waarmee het gaat, niets tegen het publiek, ik heb zelfs niets tegen de show eromheen, genoeg mensen die een show kunnen geven zonder het paard daaraan ondergeschikt te maken.

Ik zie zadelmak maken als een proces, waarbij je een paard dingen aanleert. Als je goed voorbereid, dan is dat hele gaan zitten geen enkel probleem. Ik zie op al die filmpjes alleen maar paarden die volledig NIET aan de hulpen staan, die op de grond al geen idee hebben wat die mens nou van ze wil. Er is geen (of hele slechte) voorbereiding gedaan.
Mijn doel is: aan de hulpen. Er op gaan zitten is dan eigenlijk maar een heel klein stapje. Niet meer dan een voortzetting van het aan de hulpen staan op de grond.
Een vluchtrespons zie ik als iets absoluut ongewenst. Dat kost later weer tijd om dat af te leren (en dat lukt bij sommige paarden niet meer, een vluchtrespons is namelijk een enorm sterke repons)
Waarom zou je het niet gelijk goed doen?

Ik zie dit al een angst-oplossing. Dat spastische voorwaarts jagen uit angst dat het paard iets zelf zou kunnen gaan verzinnen. Mensen kunnen een paard niet goed lezen, vinden dat hun paard "streken uithaalt" of "brutaal" is. Ik zie dat gewoon als een slecht opgevoed paard. Een paard dat jouw hulpen niet begrijpt en dus zelf maar wat gaat verzinnen. Als die mensen nou meer tijd en geld zouden steken in het leren opvoeden van hun paard, dan zouden al deze cowboy-toeren helemaal niet nodig zijn.
Ik vind het dan ook echt een schande dat de KNHS dit promoot.

Anoniem

Re: Gert van het hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:51

Lastig hoor Sanne83, je kent het voortraject van de paarden niet, hun geschiedenis niet. Je weet niet wat er zoal met die dieren gedaan is, je weet niets van hun opvoeding. Je daar zo over uitspreken is dus eigenlijk alleen maar giswerk.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:56

Hangt hier een aanplakbiljet op de manege:
21-3, 19:00, bij Zilfia's hoeve in Houten.
12,50 aan de deur, 10 als je van te voren reserveert bij evenementenwellanthouten@hotmail.com

Ik ben heel nieuwsgierig dus denk dat ik wel ga kijken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:59

Mindim, Je kan toch naar het filmpje kijken? Je ziet paarden die dwars door mensen heen rennen, grote (zeg maar : gigantische) hulpen die nodig zijn om het paard tot medewerking over te halen. Als je nog moet duwen, trekken, zwaaien om je paard een pasje achteruit te laten maken of een overgang naar harder of zachter te maken, dan heb je toch geen enkele communicatie? Dan denk je: laat ik er eens op gaan zitten, dan luistert ie vast beter :+

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:07

En dát vraag ik me nou al de hele tijd af, maar niemand heeft me tot nu toe antwoord kunnen geven daarop... waarom stap je erop als het paard vanaf de grond al niet luistert?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:11

Om het paard te overdonderen. Inrijden van bovenop kan in deze methode prima zonder eerst heel parrelli op de grond te hebben doorlopen.

Ik vind het voor een normaal paard een vreselijke methode, veel te overdonderend, traumatiserend in het ergste geval en gewoon niet nodig. In veruit de meeste geval kan je gewoon langzaam desensibiliseren en vanuit opbouwend vertrouwen werken.

Voor sommige dominante of reeds verpeste uitzonderingen kan het echter de enige methode zijn die werkt. Maar ik waag te betwijfelen of hij alleen met die uitzonderingen werkt. Volgens mij vinden veel eigenaren het ook wel lekker makkelijk en snel zo.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:30

uryanne schreef:
Et voila! Missie (=zadelmak zonder veel gedoe) geslaagd! :D

De een doet het zo, de ander doet het weer anders. Prima toch?

Tja... het is maar wat je onder 'zonder veel gedoe' verstaat... als het 'zonder veel gedoe' was gebeurd had imo niet menig andere ruiter op dat moment al z'n botten kunnen breken (want ik ben in dit topic ondertussen genoeg van dat soort bokkesprongen tegengekomen :+ en volgens mij niet alleen bij de 'probleempaarden'), maar als ze het liever op die manier doen houd ik ze niet tegen hoor... vind het alleen zo sneu dat het paard 9 van de 10 keer wordt bestempeld als 'rotknol' (of 'brutaal', zoals eerder genoemd) als de ruiter er een keer wél af wordt gelanceerd en hersenletsel oploopt oid :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:08

sanne83 schreef:
Mindim, Je kan toch naar het filmpje kijken? Je ziet paarden die dwars door mensen heen rennen, grote (zeg maar : gigantische) hulpen die nodig zijn om het paard tot medewerking over te halen. Als je nog moet duwen, trekken, zwaaien om je paard een pasje achteruit te laten maken of een overgang naar harder of zachter te maken, dan heb je toch geen enkele communicatie? Dan denk je: laat ik er eens op gaan zitten, dan luistert ie vast beter :+

Welk filmpje bedoel je precies en welk gedeelte?

Bij het laatste filmpje krijgt het dier voor het eerst een zadel op, dan zal het longeren wel anders gaan dan anders lijkt me. Zadel omgesnoerd, druk op de buikregio, dus heel vreemd is dat niet. Wil niet zeggen dat het paard anders niet netjes aan de longe loopt. Vreemde plek, vreemde mensen, vreemde objecten, kan veel met een paard doen hoor. Verder zie ik niet dat het paard achterwaarts wordt gevraagd. Wel zie ik dat ze aan het aansingelen zijn en de vrouw tegen Gert zegt, iets in de trant van "hij let niet op" en gaan ze zijn aandacht vragen, zodat hij met zijn kop niet bij de paarden op stal is bij het aansingelen, maar bij hen. Als ze hem achteruit hadden gevraagd, dan was dat ook echt wel gebeurt.
Dat jij je mening over dit paard klaar hebt na 10 minuutjes film van dit paard die voor het eerst met iets te maken krijgt, vind ik wel erg hoog van de toren geblazen.
Een zadel opleggen gaat vaak wel, maar aansingelen de eerste keer, daar kan het meest brave en goed begeleide paard nog wel een bok van geven of gaan rennen. Heeft weinig met onopgevoedheid te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:33

Klimop schreef:
En dát vraag ik me nou al de hele tijd af, maar niemand heeft me tot nu toe antwoord kunnen geven daarop... waarom stap je erop als het paard vanaf de grond al niet luistert?

Kan je je ook afvragen of het gedrag van de paarden in de filmpjes een goed beeld over het gedrag geeft van deze paarden. Deze paarden worden aan iets nieuws geintroduceerd, nogal overrompelend inderdaad en daaruit baseren jullie het complete gedrag van het paard? Zonder het dier of de eigenaar te kennen?

Ik heb oa een koudbloed, doodgoed beest. Maar kent ie je niet, dan kan je er niet zomaar wat mee. Hij is stap voor stap opgevoed van kleins af aan, maar reken maar dat met het aansingelen de eerste keer en aan de longe hij aan de kletter ging (zadel hadden we er al tientallen malen los opgelegd), net als bovenstaand paard. Bij de eerste maal ruiter was hij heel braaf. Die moet je ook enorm voorwaarts houden, anders gaat ie nadenken. Ik vind eigenlijk niet dat je aan de hand van deze filmpjes iets kunt zeggen over een paard of het welopgevoed is of niet. Extreme situaties, kunnen nog wel eens bijdragen aan ongewild gedrag.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:39

Ik baseer dat uit meerdere filmpjes die ik in dit topic langs heb zien komen, waarbij inderdaad fysiek 'geweld' nodig was om het paard iets te laten doen en waarbij Gert zélf aangaf dat het paard geen respect voor hem had en over hem heen walsde (zijn woorden). Daarom kwam het bij mij ook over als 'ik ga er maar alvast opzitten, luistert ie vast beter en zijn we er sneller vanaf' ...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:47

Inermelo was één paard dat behoorlijk dominant was, al aan de longe. Gert heeft eerst met hem wat werk op de grond gedaan, en daar was al te zien dat het leiderschap overging van het paard naar Gert. En daar kwam geen geweld bij kijken. Dus hij stapt er niet zomaar op, als het paard op de grond niet goed aanvoeld.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:49

Trouwens, het aansingelen is imo geen uitzondering hoor... je laat het paard (net zoals bij het zadel en ruiter) 'druk' voelen op een plek waar hij het niet gewend is, als hij nooit eerder een singel heeft gevoeld is het inderdaad logisch dat ze gaan rennen en een bok geven oid... maar als je het langzaam hebt opgebouwd met een bv. elastisch dekensingeltje, eerst vast-los-vast-los, dan steeds iets strakker en daarna een tijdje omhouden om eraan te wennen, mee longeren etc. dan is er imo geen reden dat het paard gaat rennen/in de stress schiet bij de eerste keer aansingelen (met zadel) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:52

Klimop schreef:
Trouwens, het aansingelen is imo geen uitzondering hoor... je laat het paard (net zoals bij het zadel en ruiter) 'druk' voelen op een plek waar hij het niet gewend is, als hij nooit eerder een singel heeft gevoeld is het inderdaad logisch dat ze gaan rennen en een bok geven oid... maar als je het langzaam hebt opgebouwd met een bv. elastisch dekensingeltje, eerst vast-los-vast-los, dan steeds iets strakker en daarna een tijdje omhouden om eraan te wennen, mee longeren etc. dan is er imo geen reden dat het paard gaat rennen/in de stress schiet bij de eerste keer aansingelen (met zadel) :)

Tja en dan nog gebeurt dat, geen enkel paard is wat dat betreft hetzelfde. De mijne reageerde alsnog heftig op de singel.

Maar goed je weet dat het in deze filmpjes niet langzaam is opgebouwd, dus is er dan nog altijd iets te zeggen over hoe een paard is opgevoed. En ja, er zitten dominante tussen en ja hij krijgt de paarden waar een ander niets mee kan worden. Maar uit een filmpje van een paar minuten het complete gedrag van een paard weten, dat lijkt me niet. Vooral niet paarden die in deze situaties zitten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:54

Ik ga mee met Klimop, en vraag mij ook af waarom je op een paard stapt dat al op de grond niet (genoeg) naar je luistert?!
Dan is er echt nog iets mis met de onderlinge verhouding en het respect ...

Heb nu overigens voor het eerst filmpjes van Gert gezien en heb absoluut respect voor de manier waarop deze man in het zadel blijft zitten, een rodeoruiter is er niets bij! :D

Maar het systeem van overdonderen en alles maar direct in 1x oppakken, inclusief een sprongetje en blijkbaar ook gelijk de openbare weg op is niet mijn ding ... het lijkt me absoluut niet mogelijk dat een paard al deze nieuwe indrukken en ervaringen zo even achter elkaar kan verwerken en dan is het precies wat hier ook al meermalen gezegd wordt: overdonderen.
Dat zou mij in elk geval geen goed gevoel geven dat er een solide basis wordt gelegd, waarbij het paard snapt waar hij mee bezig is en ook het vertrouwen krijgt dat wat hij doet niet eng is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:55

Klimop schreef:
Ik baseer dat uit meerdere filmpjes die ik in dit topic langs heb zien komen, waarbij inderdaad fysiek 'geweld' nodig was om het paard iets te laten doen en waarbij Gert zélf aangaf dat het paard geen respect voor hem had en over hem heen walsde (zijn woorden). Daarom kwam het bij mij ook over als 'ik ga er maar alvast opzitten, luistert ie vast beter en zijn we er sneller vanaf' ...

Als paarden geen respect voor je hebben, moet je nu eenmaal wel eens fysiek geweld toepassen. Dat heb je ook wanneer je een jong paard opvoedt, dat moet soms even hardhandig op zijn plek gezet worden. Ik snap het punt daarin niet.
Het enige waar ik moeite mee heb, is dat alles in 1 sessie gebeurt. Voor het eerst een zadel en ruiter en ik een clinic met publiek en geluidsapparatuur vind ik het eigenlijk helemaal niets. Maar met het laatste filmpje heb ik weinig moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:56

simodi schreef:
Ik ga mee met Klimop, en vraag mij ook af waarom je op een paard stapt dat al op de grond niet (genoeg) naar je luistert?!

Heb nu overigens voor het eerst filmpjes van Gert gezien en heb absoluut respect voor de manier waarop deze man in het zadel blijft zitten, een rodeoruiter is er niets bij! :D

Maar het systeem van overdonderen en alles maar direct in 1x oppakken, inclusief een sprongetje en blijkbaar ook gelijk de openbare weg op is niet mijn ding ... het lijkt me absoluut niet mogelijk dat een paard al deze nieuwe indrukken en ervaringen zo even achter elkaar kan verwerken en dan is het precies wat hier ook al meermalen gezegd wordt: overdonderen.
Dat zou mij in elk geval geen goed gevoel geven dat er een solide basis wordt gelegd, waarbij het paard snapt waar hij mee bezig is en ook het vertrouwen krijgt dat wat hij doet niet eng is.

Edward Gal heeft Asther de Jeu gereden, dus een solide basis is er wel lijkt me. Verder vraag ik me af of het aan Gert van het Hof is om de paarden vanaf de grond op te leiden, dat vind ik een taak van de eigenaar om eerlijk te zijn. Je brengt hem daar om zadelmak te laten maken en in te laten rijden. Eeen eigenaar kan het voortraject toch doen. Dat een eigenaar nog niet met zadels bezig is geweest is Gert van het Hof niet aan te rekenen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:59

Mindim schreef:
simodi schreef:

Edward Gal heeft Asther de Jeu gereden, dus een solide basis is er wel lijkt me. Verder vraag ik me af of het aan Gert van het Hof is om de paarden vanaf de grond op te leiden, dat vind ik een taak van de eigenaar om eerlijk te zijn. Je brengt hem daar om zadelmak te laten maken en in te laten rijden. Eeen eigenaar kan het voortraject toch doen. Dat een eigenaar nog niet met zadels bezig is geweest is Gert van het Hof niet aan te rekenen.

Ik bedoel niet een rij-technische solide basis, maar een basis van vertrouwen en respect van het paard. ;)
Dat je paard dus dingen voor en met jou doet, omdat ie je vertrouwt en niet omdat hij niet anders kan en/of overdonderd wordt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:05

Mindim schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens: het staat toch los van elkaar of je een paard al laat wennen zadel/hoofstel, longeren incl commando's? En het erop zitten? Het paard wat wij brachten was heel braaf met dit alles, maar toch wilden de eigenaars de eerste keren erop door Gert laten doen. EN ja, erop scheen ie ook heel braaf te zijn (dus ook eerste keer naar buiten).

Vind dat wel een taak van de eigenaar, je paard niet helemaal groen weg te brengen. Doe je dat wel, dan heb je inderdaad veel meer stress bij het paard, das niet gek toch?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:07

Laat ik voorop stellen dat ik liever de GvhH manier heb dan menig ruiter die voor het eerst zijn paard gaat zadelmaken! :)
Ik zelf zou het eerder in kleine stapjes doen, maar dat komt misschien ook dat ik zo'n persoon ben!
Een ander vind eht wel fijner als je een paard overdondert (zo zie ik het, en dat bedoel ik niet meteen negatief) :).

Ik zie hem nou niet zo gauw een paard naar een bepaald niveau rijden, en dat maakt verder ook niet uit! :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:09

Yucca schreef:
Inermelo was één paard dat behoorlijk dominant was, al aan de longe. Gert heeft eerst met hem wat werk op de grond gedaan, en daar was al te zien dat het leiderschap overging van het paard naar Gert. En daar kwam geen geweld bij kijken. Dus hij stapt er niet zomaar op, als het paard op de grond niet goed aanvoeld.

Inderdaad, maar dan moet men wel kijken naar het paard.....

Dat filmpje met die geknepen staart, interessant zou zijn om te kijken naar nog n minuut of wat later en pas dan te oordelen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:12

Alles draaid om geld en zeker de meeste paardenlui wil niks uitgeven ze zoeken iets goedkoops en snel prima inspeling op de markt lijkt mij. Daarbij vind ik de manier zeker niet slecht en parelli enz duurt de meeste mensen te lang. Misschien voor de vele hier in het topic geen goed arguyment maar het is wel de realiteit

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:12

Hoe je het ook went of keert, volgens mij komt er altijd wel stress bij kijken bij het zadelmak maken!
Het gaat er alleen om hoe de ruiter dat af kan laten glijden/er mee om kan gaan :).

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:13

araber schreef:
Alles draaid om geld en zeker de meeste paardenlui wil niks uitgeven ze zoeken iets goedkoops en snel prima inspeling op de markt lijkt mij. Daarbij vind ik de manier zeker niet slecht en parelli enz duurt de meeste mensen te lang. Misschien voor de vele hier in het topic geen goed arguyment maar het is wel de realiteit

En ik heb nou niks met parelli :o

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:15

knetterhard schreef:
Hoe je het ook went of keert, volgens mij komt er altijd wel stress bij kijken bij het zadelmak maken!
Het gaat er alleen om hoe de ruiter dat af kan laten glijden/er mee om kan gaan :).

eens persoonlijk vind ik dit fijner paard word overdonderd ja maar snapt snel wat er van hem verwacht word dat gemuts is niet mijn ding de paarden worden meestal n iet consequent behandeld en komen als onrijbaar lastig enz weer terug of ze krijgen het voor elkaar en het duurt jaren ik denk dat dit in combinatie met consequent zijn het meeste effect heeft. Al kan je het aan het zadel laten wennen tot het erop zitten ook over een paar dagen verspreiden maar binnen een week zit ik op het paard en rij ik het in stap draf en daarna vrij snel in galop en met 2 weken gaan ze bij ons mee naar het bos daar worden ze verder aangereden