Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:24

nicky_rilana schreef:
ik snap dat niet iedereen het met mij eens is, en dat ben ik ook echt niet met iedereen. ( ik ben dus echt tegen de ADB manier) ik kan me wel in sommige dinge van jou vinden, maar ik rij gewoon anders los dan de meeste. en zolang ik geen problemen heb met mijn lesgeefster en mijn paard ook niet blijf ik daar ook gewoon lessen. en met mijn lesgeefster kan ik ook best overleggen als er iets is, dus die is er ook niet zo flauw in.

Kan je dat toelichten? Ik ben heel benieuwd. :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:39

je hebt pb

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:47

Dankje :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:14

Het meest opvallende vind ik bij veel GP paarden in piaffe en pasage, dat de voorwaartse drang van het paard er niet lijkt te zijn, als ik die mis, moet ik niet veel verder kijken om te zien dat de piaffe een trucje is op de plaats en de pasage een opgeprikt puntig drafje...die paarden missen hun trots in deze oefeningen, terwijl een paard dat zover is afgericht toch moet overlopen van het zelfvertrouwen......

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:19

@nicky_rilana: heb zojuist die Vontango eens gegooled, filpje bekeken en foto's gezien:
Kun jij aangeven wat je bijvoorbeeld mooi vindt of positief vindt aan het beeld in de link?
(is een artikel op horses.nl van 2010, neem aan dat ik dat hier mag plaatsen?) ik zie nl in het filpje van 2011 geen beter of ander beeld dan op deze afbeelding, paard heeft van zichzelf in mijn ogen een goede stap, behoorlijke draf, en de galop is moeilijk te beoordelen, met de neus eruit zou het misschien een zeer goede gallopade zijn.

http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/14 ... ichte-tour

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:30

die foto in die link in vontago niet maar wynton.
ik ken het paard al best lang, en heb ook foto's als 3 jarige gezien, daar was hij al gaaf

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:32

Leuk topic, ga zo alles even doorlezen!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:19

nicky_rilana schreef:
die foto in die link in vontago niet maar wynton.
ik ken het paard al best lang, en heb ook foto's als 3 jarige gezien, daar was hij al gaaf

Ah ja, 1 wit achtervoetje is Wynton, 2 witte achtervoetjes is Vontango B, hoe dan ook, gelukkig de filmpjes wel gekeken van het juiste paard.
Ik blijf bij mijn stelling, dus kun jij aangeven wat er zo GAAF is aan Vontango?, hij loopt eigenlijk niet anders dan andere paarden op dat niveau,
zelfde stekende voorbeen, stuwende achterbben, piaffe is een trucje op de plaats, wat vindt jij er zo anders aan?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:10

nou hij loopt echt niet zo als ieder gp paard. piaffe is een trukje dat weet ik maar hij pringt zeker mooie wissels en hele mooie uitsgestrekte draf. hij kan zeker beter lopen als de meeste in de gp

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:10

freeride schreef:
2 witte achtervoetjes is Vontango B,

Heb net aandachtig een foto zitten bekijken in de Paardenkrant, maar Vontango heeft helemaal geen witte achtervoetjes :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:13

vontango heeft helemaal geen aftekeningen ook niet of zijn hoofd, misschien een paar witte haartje, maar niet veel dan

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:26

freeride schreef:
2 witte achtervoetjes is Vontango B, hoe dan ook, gelukkig de filmpjes wel gekeken van het juiste paard.

Ik vraag me nu dus af of freeride echt de juiste filmpjes gekeken heeft :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:29

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:40

kun je ook een foto vanaf hyves plaatsen? ik heb ook een foto waarvan ik wil weten of mijn pony in een valse knik loopt ;p

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:42

Afbeelding

dit is de foto die ik bedoel, ik ben nu best nerveus voor het commentaar. dus hou het alsjeblieft een beetje aardig :o

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:54

nicky_rilana schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=hpHzbgYAH2I ik denk dat ze dit filmpje heeft gekeken en in het begin is er een ander paard met 2 witt voetjes

Hoe verwarrend, okee, nu de juiste bekeken, zonder aftekeningen, een hele donkere bruin/vos kleurige, dat is hem toch he?
Heeft idd een mooiere uitgestrekte draf dan de meesten, de rest vind ik niet echt mooier of echter, tis wel een heel mooi paard.
en ook zijn galop is wel iets vrijer gesprongen, de wissels vind ik erg groot genomen, de souplesse is er een beetje uit, of beter gezegd, de vrije beweging is er een beetje uit.

Misschien beter dat ik in het vervolg direct om een linkje vraag? :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:55

merithshadow schreef:
Afbeelding

dit is de foto die ik bedoel, ik ben nu best nerveus voor het commentaar. dus hou het alsjeblieft een beetje aardig :o

Wat vindt je er zelf van,als je voorgaande foto's en commentaren in beraad neemt?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:12

freeride schreef:
nicky_rilana schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=hpHzbgYAH2I ik denk dat ze dit filmpje heeft gekeken en in het begin is er een ander paard met 2 witt voetjes

Hoe verwarrend, okee, nu de juiste bekeken, zonder aftekeningen, een hele donkere bruin/vos kleurige, dat is hem toch he?
Heeft idd een mooiere uitgestrekte draf dan de meesten, de rest vind ik niet echt mooier of echter, tis wel een heel mooi paard.
en ook zijn galop is wel iets vrijer gesprongen, de wissels vind ik erg groot genomen, de souplesse is er een beetje uit, of beter gezegd, de vrije beweging is er een beetje uit.

Misschien beter dat ik in het vervolg direct om een linkje vraag? :j

ja dat is beter, maar ik moet wel zeggen dat dit filmpje al ouder is hoor hij loopt nu wel beter maar ik zoek wel even een foto van hem als 4 jarige toen was het echt al een gaaf beest.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:14

Afbeeldinghier zit madeleine er niet op maar katja

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:56

Freeride, ik weet het niet. Op foto's van andere kan ik het wel goed inschatten. Maar bij mezelf lukt dat om de een of andere reden niet ;) maar ik denk wel dat t ook een valse knik is.. Deze foto heb ik geplaatst om ervan te leren ! Het is Ook een foto van vorig jaar, heb nu les dus .. Haha

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:28

nicky_rilana schreef:
Afbeeldinghier zit madeleine er niet op maar katja

En wat vindt je zo mooi aan dit beeld dan?
Ik zie stekende voorbenen,stuwende achterbenen, vastgezette enigzins weggedrukte rug, en een starre onderhals met bijbehorende valse knik/buiging in de hals, hij loopt wel mooi net voor de LL, dat is dan wel knap!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:33

Interessant topic, ik volg even mee! :j

Ik zit me ook snel af te vragen of mijn ponys nou wel correct afbuigen en nageven of enkel in een valse knik oid lopen.
Heb hier wel een paar voorbeeldjes van ze, misschien weten jullie hier passend commentaar bij te geven ter verduidelijking.

(And I know, mijn houding is echt bagger, maar ik werk er aan! )
Dit lijkt me wel een redelijke hals/hoofd houding zo ver ik weet :)
Neusje voor de loodlijn. (foto van oktober/november)
Afbeelding

Dit lijkt me dus, zo ver ik hier wijzer ben geworden, een typische valse knik, of ik heb het verkeerd begrepen :P
Hier zie je namelijk geen contact met de mond, maar zijn hals is wel afgebogen.
(fotos van augustus/september)
Afbeelding

Nu de draf, Volgens mij is dit wel een redelijke halshouding?
Afbeelding
hier mag t neusje er wel meer uit, maar volgens mij geen valse knik toch?: https://lh4.googleusercontent.com/-vA1m ... _1659q.jpg
En hier heb ik er 1tje, waar sowieso de draf wat onzuiver lijkt (1pootsdraf), maar ook de hals van beau te ver doorbuigt en de de nek niet t hoogste punt is.
Dit kan dus wel, naar mijn idee, dus een soort van valse knik zijn? Dat verklaard ook de taktfout wat je ziet op de foto:
(Foto van mijn L2 debuut in Juni)
https://lh3.googleusercontent.com/-dink ... G_0279.JPG

En hier Nynke:
(Fotos zijn van vorig jaar februari, dus al een jaar geleden gemaakt.)
Hier vind ik de halshouding wel aardig, mocht er wel net iets meer met haar neusje uit, maar volgens mij dus niet verkeerd? Achterhand is ook lekker actief.
Afbeelding
En volgens mij kan ik hier niet onderuit komen dat dit gewoon een vreselijk slechte halshouding is.. Sorry hiervoor dus, ik probeer het nu altijd te vermijden :)
https://lh4.googleusercontent.com/_Ndf6 ... G_6397.jpg

Onderbouwend commentaar zal heel fijn zijn, dan kan ik dat in mijn trainen (zodra ik weer kan rijden met dit weer :')) meenemen :j
Maar houd t lief, vooral die laatste foto, was echt niet bedoeld, schaam me daar dus ook voor ! :n Maar het leek me wel goed om de verschillen te laten zien
wat in mijn ogen (redelijk) goed en fout is. ik neem aan dat iedereen wel eens iets verkeerds doet en je kunt er beter van leren dan het gaan verzwijgen lijkt mij :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:56

@Bitje, de eerste foto kan ik slecht beoordelen, maar hierop loopt ie lijkt mij redelijk op de LL, maar is het hoogste punt nog iets te ver naar achteren gelegen, het hoofd mag wat hoger, de neus er iets meer uit.
Op de 2e foto loopt ie achter de LL, dus dit is echt een valse knik, neus moet er een stuk uit, het hele front mag wat rijzen, waardoor de nek het hoogste punt zal worden, verder zit je terug te werken met beide handen, ze zitten tegen je zadel, houd ze netjes een stukje ervoor en erboven voor meer vrijheidsgevoel voor jou en vooral je paard.Je zit hierop ook tever achterover.
op de derde foto kun je goed zien waarom jouw paard een stukje voor de LL moet blijven, nu zie je bijna de verbinding hals,kaak niet meer door de dikke prop van klieren, teveel in elkaar gedrukt dus.ook hier zit je tever achterover.
Op de vierde foto is de valse knik duidelijk zichtbaar,je kent de oplossing nu wel denk ik :)
Over de foto in link heb ik niks toe te voegen aan wat je zelf al zei.
Ik vind dat trouwens wel een hele mooie pony!!!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:36

freeride schreef:
merithshadow schreef:
[ Afbeelding ]

Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-09-23 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:06

Oké, ik ga een poging wagen op de haflinger foto's van _Bitje_. (Schitterend dier, trouwens!)

Op foto 1 zie ik niet veel, behalve dat hij lijkt te kantelen met zijn hoofd. Dat hoort niet.

Op foto 2 zie ik de binnenteugel helemaal los hangen en het lijkt of je je buitenteugel erg naar je toe haalt. Het paard "knikt" door naar links (waar de teugel los hangt) en dit lijkt mij dus een valse knik. Het ziet er gespannen uit. Hij loopt ook achter de loodlijn hier. Contactverlies.

Op foto 3 lijkt het of je hem iets terugwerkt. Je buitenhand is wat hoger dan de binnenhand. Er is heel licht stelling naar links te zien. Hij is meer stuwend dan echt dragend. Als dit een grote volte is, zou ik graag wat meer achterbeen eronder zien (dragend). Tevens is er op deze foto duidelijk licht tactverlies te zien. Rechtachter komt al van de grond terwijl links voor nog volledig staat. En als laatste, hij valt wat op de voorhand. Zet de foto maar eens recht, met een rechte horizon, dan zie je het goed. Misschien je hand iets meer openen?

Op foto 4 (eerste link) zie ik, behalve dat jij erg achterover en gespannen zit en best zwaar contact hebt en dat hij weer wat tactverlies heeft. Ook, als je de foto weer horizontaal zet, zie je dat hij weer wat op de voorhand valt.

Op foto 5 (tweede link) is precies hetzelfde te zien als hierboven en ook dat hij weer met zijn hoofd kantelt en hij loopt achter de loodlijn. Ja, hier is in mijn ogen ook sprake van een valse knik.

Misschien kun je proberen hem een beetje meer lucht te geven (hand iets openen) en wat meer rechtop zitten. Wat misschien ook scheelt is dat je niet naar de hals van je paard kijkt, maar vooruit. Kijk naar waar je naartoe wil, je gaat dan voelen wanneer je paard netjes nageeflijk is of dat hij zijn neus er teveel uitdrukt. Probeer dat laatste dan op te vangen met je been.

Overigens is dit geen kritiek! Ik ben heel erg aan het leren kijken naar paarden en houdingen, dus enorm bedankt voor het plaatsen. Ik leer hier zo enorm veel van!