verschillende rijstijlen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:01

piepenfiets schreef:
Citaat:
Plus overgoten met een LDR-sausje voor de controle

En waar had ze dat dan vandaan?

Als ik de tekst goed interpreteer; van Schulten-Baumer, daar leerde ze van om het paard "over de rug" te werken.
Het boek laat foto's van haar zien hoe Lucky Lord "over de rug" gewerkt en buigzaam aan alle kanten makend.
Deze trainingsmethode vergroot de controle over een paard.
Bron: Dressuur Favorieten

murphy102

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:08

Cherie, Het Rode Boekje, de Handleiding, is niet Frans georiënteerd, maar is conform Steinbrecht.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:12

Ja Visitor, dat bedoel ik inderdaad: je plaatst de voorhand voor de achterhand op de rechtelijn om het asymetrische paard op die manier recht te houden. Afhankelijk van de graad van africhting kan dit dmv. schoudervoor of anders een lichte stelling (vanuit de nek).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:16

murphy102 schreef:
Cherie, Het Rode Boekje, de Handleiding, is niet Frans georiënteerd, maar is conform Steinbrecht.

Dan verschil je niet alleen van mening met mij maar ook met "professor"

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:39

cherie78 schreef:
murphy102 schreef:

Dat denk ik toch niet. De Handleiding is wel Frans, Van Reede is Frans, maar geheel conform Steinbrecht.
Dan heb jij punt 1 Professor niet goed begrepen en punt 2 dan kén jij de Handleiding niet, ook al heb je hem op je boekenplank staan.
En dat jij de Handleiding niet kent en niet begrijpt, blijkt steeds weer uit het feit dat je maar blíjft doorgaan over wél zit en been, maar géén of nauwelijks hand. Dat zegt al genoeg.
Bovendien als jij Steinbrecht kent, begrijp jij helemaal dat de Handleiding geheel conform zijn zienswijze is.
In het kort: de steeds weer terugkerende overeenstemmende, regelende én samenwerkende hulpen.
Dit "orkest van hulpen" is Duits, geheel conform Steinbrecht.
Zolang jij de werking van de hand niet accepteert naast zit en been, zul jij geen begrip krijgen van de Rijtechniek.
Het één kan niet zonder het ander.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 16-01-12 23:50, in het totaal 4 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:44

murphy102 schreef:
cherie78 schreef:

Dat denk ik toch niet. Dan heb jij punt 1 Professor niet goed begrepen en punt 2 dan kén jij de Handleiding niet, ook al heb je hem op je boekenplank staan.
En dat jij de Handleiding niet kent en niet begrijpt, blijkt steeds weer uit het feit dat je maar blíjft zeuren over wél zit en been, maar géén of nauwelijks hand. Dat zegt al genoeg.
Bovendien als jij Steinbrecht kent, begrijp jij helemaal dat de Handleiding geheel conform zijn zienswijze is.
In het kort: de steeds weer terugkerende overeenstemmende, regelende én samenwerkende hulpen.
Dit "orkest van hulpen" is Duits.
Waar jij mee in de war bent, is de Militaire invloed, maar die was zowel Duits als Frans.
Zolang jij de werking van de hand niet accepteert naast zit en been, zul jij geen begrip krijgen van de Rijtechniek.Het één kan niet zonder het ander.

Professor schreef:
De Nederlandse vakuitdrukkingen en de Nederlandse rijderij die men hanteerde wan op de Franseschool gebasseerd.
Niet op de Duitse, dat kan men zien alleen in het woord Tact, dat word met c geschreven en heeft ook een totaal andere betekenis. Men haalt werkelijk alle uitdrukkingen door elkaar, verbasterd, dat komt omdat de BOBO`S van de KNHS totaal geen notie hebben wat zij gedaan hebben om die Skala der Ausbildung zo klakeloos over te nemen uit dat voor mij vervloekte boek van Johann Hinnemann/van Baalen.
Leest u de grondversten van de Nederlandse rijderij eens, een enorm goed boek dat helaas niet moderniseerd is omdat er bijna niemand in de KNHS is die de inhoud heeft om dit boek te moderniseren.

En ik zou het zeer waarderen als jij niet voor mij "denkt"

Even ter aanvulling; gelukkig geef jij in jouw post ook duidelijk aan, hoe de "klassieke" stromingen verweven zijn, dat zelfs Steinbrecht heel veel franse invloeden had en dat de weergave in zijn boek dus ook een franse achtergrond heeft.

Nog maar even een citaat

murphy102 schreef:
Cherie, waarop baseer jij dat de Handleiding "meer Frans dan Duits klassiek" is???

Daar heeft ze gelijk in, de Nederlandse Militairen reden naar het Franse Klassiek.
De basis was Fillis, men herkent dat ook aan de Franse benamingen, helaas is door dat vervelende boek van van Baalen wat totaal verkeerd vertaald is de Duitse termen in de Nederlandse gekomen waardoor het een war boeltje geworden is.

Het gewone quoten ging niet meer, maar het is toch duidelijk een antwoord van "professor"
Laat dit nu duidelijk zijn, dan.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:02

Cherie, in het oude Deurne toen ik daar mijn opleiding deed (in militair kostuum) werden wij gedrild. Daar heb ik de kennis van meegenomen plus de bevestiging van Professor dat deze Handleiding tbv Ned Ruiters en hun Instructeurs, samen met de bestudering van Steinbrecht, dat het geheel conform Steinbrecht is.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het Frans is en inderdaad die 2 culturen zijn met elkaar verweven.
Daarom denk ik ook dat er niet zoveel verschil is tussen de Franse en de Duitse Rij-cultuur.
De belangrijkste is de stelling op de rechte lijn in de Duitse leer, die er in de Franse niet is.
Baucher is absoluut niet representatief voor de Franse Rijleer, alhoewel ook hij in zijn 2e Methode(!!) een bijdrage heeft geleverd aan de Klassieke Rijkunst.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:04

murphy102 schreef:
Cherie, in het oude Deurne toen ik daar mijn opleiding deed (in militair kostuum) werden wij gedrild. Daar heb ik de kennis van meegenomen plus de bevestiging van Professor dat deze Handleiding tbv Ned Ruiters en hun Instructeurs, samen met de bestudering van Steinbrecht, dat het geheel conform Steinbrecht is.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het Frans is en inderdaad die 2 culturen zijn met elkaar verweven.
Daarom denk ik ook dat er niet zoveel verschil is tussen de Franse en de Duitse Rij-cultuur.
De belangrijkste is de stelling op de rechte lijn in de Duitse leer, die er in de Franse niet is.
Baucher is absoluut niet representatief voor de Franse Rijleer, alhoewel ook hij in zijn 2e Methode(!!) een bijdrage heeft geleverd aan de Klassieke Rijkunst.

Wat een ommedraai :+
Maar ik ben blij, dat we het wat dit betreft toch eens zijn :+ waar het nederlandse rijden vandaan gekomen is, het oude nederlandse rijden, wel te verstaan, dan dus
Al heeft Steinbrecht er een duits sausje overheen gegoten, want er zijn toch meer verschillen dan alleen het stelling-verhaal.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:09

En weet jij ook dat Fillis bij de Spaanse Rijschool in Wenen heeft gereden...??
De Handleiding is Frans, maar is conform Steinbrecht en als jij de inhoud van beiden kent, dan zou jij daar niet aan durven twijfelen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:12

cherie78 schreef:
murphy102 schreef:

Wat een ommedraai :+
Maar ik ben blij, dat we het wat dit betreft toch eens zijn :+ waar het nederlandse rijden vandaan gekomen is, het oude nederlandse rijden, wel te verstaan, dan dus
Al heeft Steinbrecht er een duits sausje overheen gegoten, want er zijn toch meer verschillen dan alleen het stelling-verhaal.

Helemaal geen ommedraai, ik blijf bij mijn standpunt, alleen een nuancering.
Graag hoor ik dan van jou de andere verschillen en dan bedoel ik niet hand-zonder-been en been-zonder-hand van Baucher, want dat werd verboden in de Cadre Noir (al zal het zijn invloed tóch hebben gehad net als Sjef Janssen dat zal hebben straks in onze geschiedenisboeken, wat dan niet wil zeggen dat Sjef de geschiedenis bepaald heeft, integendeel).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 06:53

Wat is eigenlijk de 'echte' titel van dat boekje? Ik zou het ook wel willen kopen :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:11

Het betreft hier de "Handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs", het kost meen ik 6,95 euro. Een boekje dat elke ruiter eigenlijk zou moeten kénnen, inhoudelijk dus.
Cherie en ik praten eigenlijk een beetje langs elkaar heen en ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend overkomt.
Cherie meldt dat het Frans is, dat is het ook vanuit de oorsprong.
Ik echter heb het over het inhoudelijke en zeg daarom dat de INHOUD van de Handleiding conform Gustav Steinbrecht's "Das Gymnasium des Pferdes" is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:49

Nou ben helemaal wakker na het fijne filmpje van Piepenfiets en de interessante discussie er achter aan. Bedankt dames. Het filmpje kende ik niet wel de ruiters uit mijn jeugd. Vooral op het einde van het filmpje in de slomotion beelden kun je zien hoe de hulpen gegeven worden. Is erg interessant. Ik vind het moeilijk om de verschillen te zien maar dat zal wel aan mij liggen dat ik nog niet zo ver ben om goed te zien. Voor mij rijden ze allemaal vriendelijk en volgens mij zijn allen inderdaad behoorlijk Duits georiënteerd. Het controle verhaal van Cherie zie ik ook terug. Maar het blijft wel vriendelijk volgens mij. Ik merk wel dat Klimke voor mij toch de ruiter blijft die zeer begaafd is (was) in zijn rijkunst en toch een klasse apart is/ was. Fijn dat we nog zoveel materiaal hebben van hem.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:04

murphy102 schreef:
Het betreft hier de "Handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs", het kost meen ik 6,95 euro. Een boekje dat elke ruiter eigenlijk zou moeten kénnen, inhoudelijk dus.
Cherie en ik praten eigenlijk een beetje langs elkaar heen en ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend overkomt.
Ik echter heb het over het inhoudelijke en zeg daarom dat de INHOUD van de Handleiding conform Gustav Steinbrecht's "Das Gymnasium des Pferdes" is.

Je kunt er wat mij betreft een draai aan blijven geven, maar de franse School is ouder dan Steinbrecht's :D Das Gymnasium

Zelfs inhoudelijk is het meer frans dan duits georiënteerd, te lezen in de laatste versie op blz 172. Dit antwoord had ik al eens gegeven in hetzelfde topic waar het citaat van "professor" vandaan kwam. Omdat dat topic op slot was gezet, is het quoten niet meer mogelijk en krijg je zo'n gewoon kopie'tje

Vandaar ook de discussie toendertijd of buiging bij een appuyement de bedoeling was.

Dat het inhoudelijk verwarrend zou zijn, heeft mede te maken dat de FEI-regels veranderd zijn in 1963 en 1971.
Daardoor zijn er wat technische aanwijzingen en aanvullingen aangebracht.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:10

Cherie, met alle respect, maar ik heb geen zin in die boekjes-theoriën van jou.
En ... niet dé discussie, maar jóuw discussie over wél of géén buiging in een appuyement!
Dat bedoel ik dus o.a. met begrip hebben van de rijtechniek.
Sorry, maar ik pas.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:30

cherie78 schreef:
murphy102 schreef:

Je kunt er wat mij betreft een draai aan blijven geven, maar de franse School is ouder dan Steinbrecht's :D Das Gymnasium

Zelfs inhoudelijk is het meer frans dan duits georiënteerd, te lezen in de laatste versie op blz 172. Dit antwoord had ik al eens gegeven in hetzelfde topic waar het citaat van "professor" vandaan kwam. Omdat dat topic op slot was gezet, is het quoten niet meer mogelijk en krijg je zo'n gewoon kopie'tje

Vandaar ook de discussie toendertijd of buiging bij een appuyement de bedoeling was.

Dat het inhoudelijk verwarrend zou zijn, heeft mede te maken dat de FEI-regels veranderd zijn in 1963 en 1971.
Daardoor zijn er wat technische aanwijzingen en aanvullingen aangebracht.

Ja Cherie,de franse school is ouder en Steinbrecht had het voordeel van de la Gueriniere plus 2 eeuwen rijkunst voordat hij zijn visie ontwikkelde.
Point being?

Sinds jij aangeeft dat de handleiding meer frans georienteerd is kan je aangeven waarin dan die verschillen zitten?
En dan bedoel ik in general en niet adh van het rode boekje.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:08

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:18

Ehhh m'n frans is een beetje roestig. Épaules zijn schouders toch? Ik probeer even te ontcijferen wat je daarmee moet doen in de volte volgens deze meneer... :-) Maar bedankt voor het filmpje in elk geval! Even oefenen, woordenboekje erbij, en ik moet er uit komen.
O wacht, je moet de schouders van het paard verplaatsen in de volte 10 m. Ok. Maar wat de ruiter daarvoor moet doen is me nog niet helemaal duidelijk. :o

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:29

piepenfiets schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=JVq7XJb3 ... re=related

lesje bij het cadre noir,na minuut of 2 word gesproken over de volte(voor Murphy)nu geen tijd om uitgebreid te reageren. Hoop dat jullie frans spreken.

Mijn Franse, hippische terminologie is niet goed genoeg vrees ik dat ik dit goed kan volgen.
Maar het lijkt me dat het toch niet zoveel kan verschillen van de Duitse manier.
Alhoewel niet alles even prettig en logisch oogt.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 17-01-12 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:34

Visitor schreef:
Ehhh m'n frans is een beetje roestig. Épaules zijn schouders toch? Ik probeer even te ontcijferen wat je daarmee moet doen in de volte volgens deze meneer... :-) Maar bedankt voor het filmpje in elk geval! Even oefenen, woordenboekje erbij, en ik moet er uit komen.
O wacht, je moet de schouders van het paard verplaatsen in de volte 10 m. Ok. Maar wat de ruiter daarvoor moet doen is me nog niet helemaal duidelijk. :o

Je plaatst de schouders van het paard altijd vóór de achterhand, niet andersom.
Daarvoor kun je bijv. schoudervoor gebruiken of schouderbinnenwaarts in de volte en evt. ook meenemen uít de volte op de rechte lijn. Om zodoende het paard in een situatie te plaatsen waarin hij het binnenachterbeen vermeerdert onder de massa kan plaatsen om zodoende het paard recht te richten én de gedragenheid/verzameling te verhogen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:58

piepenfiets schreef:
murphy102 schreef:
Piepenfiets, wat denk je, kun je stellen dat voor de gehele Franse geschiedenis het principe "hand zonder been/ been zonder hand" geldt of zou dat voornl. de invloed zijn die resteert uit de 1ste Methode van Baucher? Maw, kwam de la Gueriniere daar ook al mee?

Volgens mij stamt dat idd uit Bauchers 1e.Naar mijn idee is dit ook lang niet meer zo prominent binnen het cadre noir.

Correctie,stamt uit de 2e methode

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:59

Kijk eindelijk weer eens wat zinnigs wat neer gezet word, thanks. Murphy

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:18

murphy102 schreef:
piepenfiets schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=JVq7XJb3 ... re=related

lesje bij het cadre noir,na minuut of 2 word gesproken over de volte(voor Murphy)nu geen tijd om uitgebreid te reageren. Hoop dat jullie frans spreken.

Mijn Franse, hippische terminologie is niet goed genoeg vrees ik dat ik dit goed kan volgen.
Maar het lijkt me dat het toch niet zoveel kan verschillen van de Duitse manier.
Alhoewel niet alles even prettig en logisch oogt.

Luisterend naar de instructeur kan ik ook niets ontdekken wat specifiek anders zou zijn.Hij hamert erop dat alles vanachteruit komt en dat de ruiter daar constant alert op moet zijn. En dat het plaatsen van de schouders richting bepaald en dat ze lichter worden naarmate de achterhand vermeerderd ondertreed. heel algemeen dus.
Moll jij hebt toch wel wat kennis in huis over de franse school?Essentiele verschillen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:10

Nou ja poeh, ff denken, geen stelling op de rechte lijn dat is iets wat me erg bij is gebleven, wat ik nooit echt heb begrepen , alleen op de volte of in de bochten, en de losse teugel, wat ik persoonlijk nog steeds fijn vind toe te passen, controlle , nagevelijkheid op teugel gewicht.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:23

murphy102 schreef:
Je plaatst de schouders van het paard altijd vóór de achterhand, niet andersom.
Daarvoor kun je bijv. schoudervoor gebruiken of schouderbinnenwaarts in de volte en evt. ook meenemen uít de volte op de rechte lijn. Om zodoende het paard in een situatie te plaatsen waarin hij het binnenachterbeen vermeerdert onder de massa kan plaatsen om zodoende het paard recht te richten én de gedragenheid/verzameling te verhogen.

Ja, dat snap ik. Maar ik ben benieuwd naar wat exact op het filmpje wordt gezegd, of is dit ook precies wat de instructeur op dit filmpje zegt? Mijn Frans is helaas niet goed genoeg om het exact te kunnen volgen. Bovendien is het plaatsen van de schouders vóór de achterhand toch niet 'typisch' Frans of Duits lijkt me? (Of wel?) Of wordt er in het filpmje nog iets gezegd over de hulpen wat anders zou zijn dan wanneer je het volgens de Duitse school zou doen?