Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sanne83 schreef:@freeride
In de praktijk vind ik dat wel meevallen.
Dan moet je wel je focus verschuiven van de hoofdhouding van het paard naar je eigen zit
Als je niet onafhankelijk kan zitten, kan je de teugels niet onafhankelijk bedienen en kan je dus je paard niet leren nageven.
schoentje schreef:ik zie liever een paard met z'n koppie ontspannen naar beneden lopen met een hulpteugel, dan met z'n hoofd in de lucht, rug weg gedrukt en een vringende en butsende ruiter erop, zonder hulpteugel omdat het zo paardvriendelijk is.
Vaak kan een hulpteugel kan goed helpen om even door dat moeilijke randje heen te komen. Een paard dat met z'n hoofd omhoog loopt heeft een strakke rug en zit daardoor oncomfortabel, doordat een paard dan moeilijker zit is het moeilijker het paard weer nageeflijk te krijgen.
helaas word een hulpteugel wel vaak verkeerd gebruikt. Als dit gezien word mag daar best wat van gezegt worden vind ik, maar op Bokt zitten veel mensen die een grote behoefte hebben aan commentaar leveren op andere mensen, zonder zelf enige kennis van zaken te hebben.
Sodeletuut schreef:schoentje schreef:ik zie liever een paard met z'n koppie ontspannen naar beneden lopen met een hulpteugel, dan met z'n hoofd in de lucht, rug weg gedrukt en een vringende en butsende ruiter erop, zonder hulpteugel omdat het zo paardvriendelijk is.
Vaak kan een hulpteugel kan goed helpen om even door dat moeilijke randje heen te komen. Een paard dat met z'n hoofd omhoog loopt heeft een strakke rug en zit daardoor oncomfortabel, doordat een paard dan moeilijker zit is het moeilijker het paard weer nageeflijk te krijgen.
helaas word een hulpteugel wel vaak verkeerd gebruikt. Als dit gezien word mag daar best wat van gezegt worden vind ik, maar op Bokt zitten veel mensen die een grote behoefte hebben aan commentaar leveren op andere mensen, zonder zelf enige kennis van zaken te hebben.
Maar dat is dus helemaal niet logisch. Een paard loopt met zijn hoofd naar boven omdat er spanning zit in het lijf. Door het hoofd naar beneden te dwingen, is er niet opeens ontspanning, maar is er een plaatje wat misschien ontspannen lijkt. En je noemt nou natuurlijk ook wel een mega andere uiterste van een ruiter die zonder hulpteugel wilt rijden. Je kunt ieder paard ook goed in ontspanning rijden zonder hulpteugel..
Sodeletuut schreef:Maar dat is dus helemaal niet logisch. Een paard loopt met zijn hoofd naar boven omdat er spanning zit in het lijf. Door het hoofd naar beneden te dwingen, is er niet opeens ontspanning, maar is er een plaatje wat misschien ontspannen lijkt. En je noemt nou natuurlijk ook wel een mega andere uiterste van een ruiter die zonder hulpteugel wilt rijden. Je kunt ieder paard ook goed in ontspanning rijden zonder hulpteugel..

nicky_rilana schreef:Maar als de mijne door de wei draaft is zijn hoofd niet naar beneden

colette_007 schreef:Ben ook niet anti, op juiste manier levert t veel voordelen op. Rij er met enige regelmaat (dressuurmatig mee) niet dagelijks ivm dat je met slof niet/moeilijk in volledige oprichting kam rijden. Maar om beter over de rug te laten/leren lopen is het prima :)
sanne83 schreef:@freeride
In de praktijk vind ik dat wel meevallen.
Dan moet je wel je focus verschuiven van de hoofdhouding van het paard naar je eigen zit
Als je niet onafhankelijk kan zitten, kan je de teugels niet onafhankelijk bedienen en kan je dus je paard niet leren nageven.

schoentje schreef:je kunt een paard er wel mee leren te ontspannen. Als een paard alleen maar met z'n hoofd gooit of bovenin blijft lopen, omdat hij niet beter weet, is het moeilijk hem dat duidelijk te maken dat het beter voor z'n lijf is z'n hoofd wat lager te houden en te ontspannen. Helpt een hulpteugel hem de goede kant op te wijzen, dan kan dat het paard zeker wel helpen makkelijker te ontspannen.