is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:33

dat klopt sanne, maar helaas zijn er wel veel van zulke combinaties. Ik had het hierin ook niet over een betere ruiter, maar reageerde op jou opmerking over die ruiters die niet aan hun zit willen werken (loze kreet of niet), dat zijn niet de betere en ervaren ruiters die professioneel bezig zijn.
Mensen genoeg die voor weinig geld een paard kopen, dat vaak echt niet fantastisch te rijden is. Als zo'n kind dan zelf al niet perfect zit en het beest niet fijn nageeflijk wil lopen, zitten ze elkaar alleen maar tegen te werken. Zo'n mensen gaan dan echt niet van hun eigen paard af om een dure te kopen, of om op een goed zittend paard te lessen (die er op de gemiddelde manege niet is)
als zo'n combinatie dan wat geholpen kan worden door een thiedeman of bijzetteugel kan dat prima vind ik. Zo'n paard gaat z'n lijf prettiger gebruiken als hij z'n hoofd lager houd en zal dan makkelijker nageven op de ruiter z'n hulpen. Wat veel moeilijker is als het paard met z'n hoofd omhoog en rug weg gedrukt loopt, waardoor de , al niet zo goed zittende ruiter, nog meer gaat butsen en schudden.
Doordat met dat beetje hulp het paard iets makkelijker nageeft, kan de ruiter makkelijker leren stiller in balans te zitten.
I heb het hier dan niet over in de krul trekkende hulpteugels hè, maar een hulpteugel die het hoofd net wat lager, maar het neusje net voor de loodlijn houd, de ruiter doet de rest.
Dat zie ik idd een stuk liever dan een met de kop in de lucht rondvliegend paard zonder hulpteugels.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:42

sanne83 schreef:
@freeride
In de praktijk vind ik dat wel meevallen.
Dan moet je wel je focus verschuiven van de hoofdhouding van het paard naar je eigen zit ;)
Als je niet onafhankelijk kan zitten, kan je de teugels niet onafhankelijk bedienen en kan je dus je paard niet leren nageven.

Daarom blijft het apart dat veel mensen zitlessen aan de longe zo'n 'taboe' vinden. Ik heb aan de longe zonder teugels en beugels zitles gehad, met beugels daarna en zelfs moeten springen zonder teugels en beugels. Tegenwoordig zie ik dat steeds minder in mijn omgeving.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:47

schoentje schreef:
ik zie liever een paard met z'n koppie ontspannen naar beneden lopen met een hulpteugel, dan met z'n hoofd in de lucht, rug weg gedrukt en een vringende en butsende ruiter erop, zonder hulpteugel omdat het zo paardvriendelijk is.
Vaak kan een hulpteugel kan goed helpen om even door dat moeilijke randje heen te komen. Een paard dat met z'n hoofd omhoog loopt heeft een strakke rug en zit daardoor oncomfortabel, doordat een paard dan moeilijker zit is het moeilijker het paard weer nageeflijk te krijgen.

helaas word een hulpteugel wel vaak verkeerd gebruikt. Als dit gezien word mag daar best wat van gezegt worden vind ik, maar op Bokt zitten veel mensen die een grote behoefte hebben aan commentaar leveren op andere mensen, zonder zelf enige kennis van zaken te hebben.

Maar dat is dus helemaal niet logisch. Een paard loopt met zijn hoofd naar boven omdat er spanning zit in het lijf. Door het hoofd naar beneden te dwingen, is er niet opeens ontspanning, maar is er een plaatje wat misschien ontspannen lijkt. En je noemt nou natuurlijk ook wel een mega andere uiterste van een ruiter die zonder hulpteugel wilt rijden. Je kunt ieder paard ook goed in ontspanning rijden zonder hulpteugel..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:52

da's juist super MWM!
Maar zitlessen en springen dan het liefst niet te lang zonder beugels, omdat je daar vaak van met je knieen gaat klemmen, waardoor je jezelf juist weer uit het zadel drukt. Rijden, longeren en springen zonder teugels is wel heel goed voor je balans, omdat je daarvan op je billen leert zitten en de beweging van het paard te volgen zonder je balans aan de teugels te houden. Als je er dan ook nog wat bewegings oefeningen bij doet bevorder je je onafhankelijke zit ook nog extra.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:03

Sodeletuut schreef:
schoentje schreef:
ik zie liever een paard met z'n koppie ontspannen naar beneden lopen met een hulpteugel, dan met z'n hoofd in de lucht, rug weg gedrukt en een vringende en butsende ruiter erop, zonder hulpteugel omdat het zo paardvriendelijk is.
Vaak kan een hulpteugel kan goed helpen om even door dat moeilijke randje heen te komen. Een paard dat met z'n hoofd omhoog loopt heeft een strakke rug en zit daardoor oncomfortabel, doordat een paard dan moeilijker zit is het moeilijker het paard weer nageeflijk te krijgen.

helaas word een hulpteugel wel vaak verkeerd gebruikt. Als dit gezien word mag daar best wat van gezegt worden vind ik, maar op Bokt zitten veel mensen die een grote behoefte hebben aan commentaar leveren op andere mensen, zonder zelf enige kennis van zaken te hebben.

Maar dat is dus helemaal niet logisch. Een paard loopt met zijn hoofd naar boven omdat er spanning zit in het lijf. Door het hoofd naar beneden te dwingen, is er niet opeens ontspanning, maar is er een plaatje wat misschien ontspannen lijkt. En je noemt nou natuurlijk ook wel een mega andere uiterste van een ruiter die zonder hulpteugel wilt rijden. Je kunt ieder paard ook goed in ontspanning rijden zonder hulpteugel..

je kunt een paard er wel mee leren te ontspannen. Als een paard alleen maar met z'n hoofd gooit of bovenin blijft lopen, omdat hij niet beter weet, is het moeilijk hem dat duidelijk te maken dat het beter voor z'n lijf is z'n hoofd wat lager te houden en te ontspannen. Helpt een hulpteugel hem de goede kant op te wijzen, dan kan dat het paard zeker wel helpen makkelijker te ontspannen.

Elise95

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:59

Een hulpteugel is om te helpen, als je zeker weet dat je het goed doet en de hulpteugel echt even nodig hebt, waarom niet. Zolang het paard er maar beter van wordt.

Net zoals meerdere hier al zeggen, worden ze vaak verkeerd en te lang gebruikt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:24

Sodeletuut schreef:

Precies!
In theorie klinkt het verhaal van schoentje helemaal niet slecht. Alleen in de praktijk werkt het niet zo. Je leert alleen je paard zijn hoofd naar beneden te houden, ongeacht wat jij met je handen doet. Helaas is nageven een reactie op je hand en niet een paard dat het hoofd in een bepaalde houding houdt. Je komt dus geen stap verder.

Je leert er ook niet van hoe jij je paard moet leren ontspannen, je leert niet zitten op een niet-ontspannen paard, zodat je hem kan helpen om ontspannen te leren vinden. De meeste mensen die met slof rijden, raken eraan gewend dat hun paard met de kop naar beneden loopt, denken dat dat ontspanning is en gaan vandaaruit gewoon verder met rijden, op de manier die ze altijd al deden. Sommige paarden leren na een bepaalde periode inderdaad gewoon hun kop naar beneden te houden, ongeacht de omstandigheden, sommige paarden zijn iets volhardender. Die mensen rijden na 5 jaar nog steeds met slof.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:44

die mensen trekken hun paard dus verder naar beneden dan neusje net voor de loodlijn en gebruiken de hulpteugel niet alleen als begrenser en om net door dat moeilijke randje heen te komen, zoals ik beschrijf in mijn posts, zoals je kunt lezen.
Zulke ruiters zullen er altijd bestaan, net zoals er ruiters zijn die de paarden met het hoofd in de lucht laten rennen puur uit onkunde. Beide dingen zijn slecht.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:58

Sodeletuut, bij goed gebruik dwing je een paard niet naar beneden, je voorkomt dat hij te ver omhoog kan.

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:20

Een paard loopt niet voor de lol met z'n hoofd omhoog. Het is een gevolg van spanning en/of een gevolg van ergens hinder, last, of pijn van hebben.
Wanneer je het hoofd naar beneden dwingt, dan lost dat niets op en de oorzaak wordt genegeerd.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:34

hoe loopt een paard in de wei dan volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:37

Schoentje je bent springruiter zeg je zelf in je profiel....wat een slungelige opmerking dan van je 1.60...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:55

welke proeven zijn volgens jou hoger dan 1.60m buiten de finales op internationale kampioenschappen en spelletjes als masters, puissance en sixbars?
Misschien staan er wel wat hogere sprongen tussen, maar volgens mij word het nooit hoger uitgeschreven dan 1.60m. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:55

Als je goed had gelezen, reageer op iemands bericht...dus even spitten...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:07

je reageerde op ts, en daar reageerde ik op. Dat mag volgens mij gewoon. Vervolgens maak ik een grapje over dat 1.60 (vandaar die smilies) en noem jij die opmerking slungelig. Nu vraag ik je weer hoe je dat bedoelt en dan was de reactie ineens op iemand anders. Sorry, maar dan volg ik het ff niet meer.
Maar leg ff uit aub waarom je mijn opmerking slungelig vind?

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:46

nicky_rilana: Niet "volgens mij", maar paarden lopen over het algemeen toch vrij relaxed met het hoofd naar beneden. Vooral om te grazen natuurlijk, maar ook wanneer ze lekker ontspannen lopen te banjeren. Het hoofd gaat pas omhoog wanneer er spanning is, en dat kan zijn wanneer ze iets nieuws/engs/spannends zien of wanneer ze even in een speelse, ondeugende bui zijn en wat gaan rennen en dollen.
Eigenlijk wel vreemd dat je mij dit vraagt; heb je zelf geen ervaring met een kudde paarden in de wei?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:59

De mijne loopt met zijn 2e in een wei, is niet in een kudde. Maar als de mijne door de wei draaft is zijn hoofd niet naar beneden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:16

nicky_rilana schreef:
Maar als de mijne door de wei draaft is zijn hoofd niet naar beneden

Als ze gespannen zijn of geschrokken zijn van iets dan lopen ze met hunh hoofd en hals hoog, ieder spiertje is opgespannen. Wanneer ze gewoon ontspannen naar mij toe komen draven is de hals horizontaal.

Her verschil spanning-ontspanning onder zadel verschilt dus niet zo heel veel van spanning-ontspanning los in de wei.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:22

Bij de mijne niet maar dat zal wel aan mijn paard liggen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:33

Nee hoor, maar meestal draven paarden alleen wanneer er iets spannends gebeurt, wanneer ze opgewonden zijn, wanneer ze met elkaar spelen etc etc. Het ontspannen draven komt veel minder voor in vrijheid.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:36

colette_007 schreef:
Ben ook niet anti, op juiste manier levert t veel voordelen op. Rij er met enige regelmaat (dressuurmatig mee) niet dagelijks ivm dat je met slof niet/moeilijk in volledige oprichting kam rijden. Maar om beter over de rug te laten/leren lopen is het prima :)

klopt, dat vind ik ook :j
Ik longeer die van mij op dit moment met touwtjes,
met het doel dat hij zijn rugspieren meer traint en leert gebruiken,
daarvoor zijn deze hulpmiddelen prima!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:09

sanne83 schreef:
@freeride
In de praktijk vind ik dat wel meevallen.
Dan moet je wel je focus verschuiven van de hoofdhouding van het paard naar je eigen zit ;)
Als je niet onafhankelijk kan zitten, kan je de teugels niet onafhankelijk bedienen en kan je dus je paard niet leren nageven.

Ik denk dat je nooit de focus op de hoofd/halshouding moet leggen :)
Nageeflijkheid leren ze doorgaans in stand, als ze dit eenmaal snappen, blijven ze dit ook doen, dus daar hoef je niet aan te werken.
Vanuit groeiende balans en souplesse zal een paard de beste hoofd/halshouding voor zichzelf vanzelf aannemen, is voor ieder paard anders he.

Young_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:01

Ik zal mensen niet aanvallen en vragen waarom ze met slof rijden. Het is hun eigen beslissing. Maar ik hou inderdaad niet zo van slof. Omdat mijn pony oude verzorger altijd met de slof reed terwijl die ook zonder kan, en daardoor is ze rug helemaal verkeerd :(

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:09

J. Swaab _ 09-11-13 _ Hulpmiddelen helpen (uit de paardenkrant)

Vooropgesteld dat ik geen reclame maak voor hulpteugels of het gebruik daarvan, wil ik wel kwijt dat de tegenstanders van het gebruik vaak overdreven spastisch reageren. Als het woord slofteugel valt, trekken zij een snuitje citroen (alsof ze net in een citroen hebben gebeten). Het is een manier om duidelijk te laten merken dat men van het gebruik van een slofteugel niets wil weten. Als je vraagt waarom niet, dan is het stereotiepe antwoord: “Het is heel gevaarlijk als je er niet mee rijden kunt.” Wat dat gevaar precies is weet niemand, maar men heeft het dan over het in elkaar trekken en zo; de hals te kort en het hoofd te laag.

Eigenlijk zou je met zo’n antwoord ook kunnen uitleggen dat het gevaar schuilt in het feit dat je er niet mee rijden kunt. En dat kun je eenvoudig oplossen door met een slofteugel te leren rijden. Zoals je met alle hulpmiddelen moet leren rijden.

Als je je voeten te veel naar buiten draait, dan prikken je sporen te pas en te onpas in het paard. Je kunt dan je sporen afdoen of je voeten op de juiste manier leren houden en dat laatste is natuurlijk de bedoeling. Daarvoor zijn zitlessen noodzakelijk.

Hetzelfde geldt voor het rijden met een zweep. Ook dat hulpmiddel moet je zodanig leren vasthouden dat je het paard alleen raakt als je dat wilt en niet per ongeluk.

Ik propageer niet het rijden met een slofteugel, maar – op de juiste manier gebruikt – het kan een nuttig hulpmiddel zijn tijdens de africhting. En als je in het begin de slofteugel per ongeluk iets te veel gebruikt en daardoor het paard wat te diep instelt, is dat naar mijn mening altijd nog minder slecht voor het paard dan wanneer het paard te hoog met zijn hoofd en met een holle rug loopt, want dat is naar mijn mening pas echt slecht voor een paard. Hetgeen door de criticasters van het rond rijden niet begrepen wordt.

Als je het paard, dat in feite geen lastdier is, toch als zodanig wilt gebruiken, zul je minimaal alles moeten doen om de rugspieren c.q. lendepartij zo goed mogelijk te ontwikkelen. De slofteugel op de juiste manier gebruikt (alleen begrenzend) kan hiervoor een goed hulpmiddel zijn.

Wanneer je het rijden met een slofteugel goed beheerst, is het absoluut niet gevaarlijk en is het een goede voorbereiding voor het rijden met stang en trens in een latere fase. Ook hier moet je twee teugels in een hand onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken, met de nadruk op de trensteugel en de stangteugel met een begrenzende functie.

Rijkunstige problemen kun je met het gebruik van hulpteugels niet oplossen. Daarvoor zijn zitlessen eerst aan de orde. Want zonder een onafhankelijke zit kun je sowieso niet rijden. Niet met en niet zonder hulpmiddelen.

John Swaab, columnist
Deze column verscheen vrijdag 13 november in De Paardenkrant

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:12

schoentje schreef:
je kunt een paard er wel mee leren te ontspannen. Als een paard alleen maar met z'n hoofd gooit of bovenin blijft lopen, omdat hij niet beter weet, is het moeilijk hem dat duidelijk te maken dat het beter voor z'n lijf is z'n hoofd wat lager te houden en te ontspannen. Helpt een hulpteugel hem de goede kant op te wijzen, dan kan dat het paard zeker wel helpen makkelijker te ontspannen.

Dat vind ik niet. Waarom zou een paard niet beter weten.. Dat zou dus betekenen dat ieder paard met zijn hoofd naar boven zou lopen en eerst een hulpteugel nodig zou hebben om hem even te wijzen dat het daar beneden lekkerder loopt? Uh..

Het is de lange rugspier die er voor zorgt dat het hoofd boven of beneden is. Wanneer deze spier aangespannen is, is het hoofd hoog. Wanneer het paard in balans en rechtgericht voorwaarts loopt, heeft de lange rugspier de kans te ontspannen en gaat het hoofd logischerwijs naar beneden.. Heeft niks met 'niet beter weten' te maken.