[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:14

Mijn paard is vrij snel afgeleid maar dan druk op de teugel zetten zal niet helpen ik ga eerder een pasje wijken vragen of een andere oefening waarbij hij moet opletten.

Ik maak wel ophoudingen als er een nieuwe oefening zoals een simpele galop wissel gaat komen, als ik galopeerd en ik wil daarna stap vragen laat ik hem dat merken duur een zeer liche ophouding te maken en geeft dan het moment van stappen door met mn zit :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:19

Pinda_Dipje schreef:
tita schreef:
Je kunt me veel vertellen sasiakefefie maar zoals jij omschreeft rijden wel heel weinig mensen.
je zit in de ring met je paard en dan ziet je paard iets waardoor ie iets omhoog komt, kan je zitten met je zit wat je wilt maar je moet toch dan even anders duidelijk maken dat ie bij de les moet blijven.
Door druk op de teugel te zetten.

Druk op de teugel te zetten?
Op het moment dat mijn paard zijn/haar aandacht verliest drijf ik hem extra bij, maar zit nooit aan mijn teugel. Op het moment dat paardlief zijn hoofd ineens de lucht in gooit, maak ik een ruiterfout en grijp weer terug van achter naar voor totdat er opnieuw een licht contact tot stand komt.
Teugel contact probeer ik vooral voor de sier te hebben. :D .

>;) gaat bij mijn pony niet werken als hij wat ziet en komt hoofd omhoog en gaat ie wat harder lopen als ik hem dan bij drijf dan is het Zoefffffffffffffff
Heb ik aanleuning met een beetje druk dus licht ophouding ondertussen klem ik wel mijn benen maar hij mag zeker niet harder dan ie is weer bij de les. Tenzij het zoooooo spannen is dan kan ik beter afstappen :')

Citaat:
Mijn paard is vrij snel afgeleid maar dan druk op de teugel zetten zal niet helpen ik ga eerder een pasje wijken vragen of een andere oefening waarbij hij moet opletten.

Dat kan niet he als je op een wedstrijd bent

Seven

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:27

tja op wedstrijd is hij minder afgeleid geen extra mensen in de bak :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:29

tita schreef:
>;) gaat bij mijn pony niet werken als hij wat ziet en komt hoofd omhoog en gaat ie wat harder lopen als ik hem dan bij drijf dan is het Zoefffffffffffffff
Heb ik aanleuning met een beetje druk dus licht ophouding ondertussen klem ik wel mijn benen maar hij mag zeker niet harder dan ie is weer bij de les. Tenzij het zoooooo spannen is dan kan ik beter afstappen :')

Bij mijn paarden is het dan ook zoeffffff.... Logisch want mijn been/zithulp vraagt dat ook. Ik heb echter eerst een ruim voorwaartse beweging nodig om weer contact te kunnen maken. Eerst een voorwaartse impuls, een tel later direct terugrijden op mijn zit... En weer verder gaan. Als je het goed doet, is het voor de jury niet eens echt zichtbaar.

Citaat:

Dat kan niet he als je op een wedstrijd bent[/quote]
Op wedstrijd of niet, ik los het in de ring net zo op als dat ik dat thuis in de training zou doen.
Al is een pasje wijken niet echt mijn point of view; Zonder contact heeft wijken mijn inziens helemaal geen nut.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:32

Maar is afgeleid dan geen contact? als ik een pas wijken vraag gaat hij gelijk los laten even het hoofd omhoog betekend niet helemaal geen contact meer je zou zelfs zonder teugels kunnen rijden heb je ook nog contact :D

Ik wil dat mijn paarden op zit en been hulpen doen wat ik vraag als ik bijv een volte rijd doe ik wel mn hand mee maar zelfs met geheel losse teugels buigd mijn ruin in.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:45

Op het moment dat zijn hoofd in de wolken zweeft zoals door tita beschreven heeft het mijn inziens geen nut om te gaan wijken. Ik wil dan namelijk eerst weer de basis voor elkaar hebben en dat is een netjes ontspannen paard op minimaal teugelcontact, dat uit zichzelf mijn hand weer opzoekt. Op het moment dat die hoofd-handverbinding weg is, is het contact dat door mij bedoelt wordt dus weg terwijl het mijn inziens essentieel is om een oefening zoals een zijgang correct uit te kunnen voeren. Of je daar nu een teugel of bijv. een halsring voor gebruikt zal mij een zorg zijn. De zijpas volgt pas op het moment dat het paard weer ontspannen voorwaarts-neerwaarts loopt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:47

Mijn paard gooit zo het hoofd omhoog dus er blijft wel contact :j dus dan werkt een oefening wel goed dan geeft hij direct weer na en let op, trouwens zou ik dit ook in de ring doen mocht het nodig zijn dan maar een min 2 :D

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:50

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:58

Ik lees hier ergens terug dat kauwen op het bit altijd een teken van spanning is, net als overmatig schuimen..
Maarja mijn paard kauwt ook op het bit als ze imo ontspant en ' aan de teugel ' gaat (om het ff zo te omschrijven ) maar ik heb niet echt het teken dat het verzet is .. Omdat ik eigenlijk niets anders doe dan licht contact houden en actief houden en dan gaat ze vanzelf ' aan de teugel' als ze goed los is. Dus vraag me af of kauwen wel altijd verzet is? Ze schuimt ook wel, maar niet extreem veel. Ze schuimt wel meer als ik langer train..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:11

Voor de wagen kan 't ook :j

Afbeelding

Afbeelding

Hier mag 't neusje er wat meer uit wat mij betreft:
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Foto's zijn van afgelopen april; toen liep ze dus pas net een maandje voor de wagen (en ze kende niets toen ze bij mij kwam, is verder ook niet ohz. gereden of iets), en foto's zijn van de allereerste dressuurtraining......
[AR-ITP] Welsh A Roos @ 1e Dressuurtraining voor de wagen
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 25-11-11 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:30

jeetje mienna, wat gaat dit topic snel zeg!

Yamcha schreef:
Romana: sjees, geen commentaar bij nodig....... knap gedaan meis!

Myour schreef:
@ Romana: hemeltjelief wat een verschil!!

Dank jullie wel!!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:05

Echt he Romana :P ik blijf wel meelezen maar reageer even wat minder, daar gaat 't me nu even te snel voor.

Overigens heb je een verschil tussen kauwen en kauwen. Op 1 van mijn foto's zie je ook kauwwerk maar ik weet dat het bij hem een teken van ontspanning is, je hebt ook frustratiekauwers en dan is het uiteraard wel een teken van spanning.

@ Joyciej: vind vooral de tweede foto fijn om te zien, mooi ruim achterbeentje en neusje op de loodlijn. Bij de derde foto ben ik het eens met je eigen commentaar

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:49

Mijn paard krijgt gewoon geen bit om op te kauwen :')

Stappen
Afbeelding

Draven
Afbeelding

En galop
Afbeelding

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:04

leuk topic dit, heb de eerste paar pagina's gelezen, heel goed om foto's te zien met duidelijk commentaar erbij :j
En Romana, dat heb je echt goed gedaan zeg, misschien nog niet perfect maar dat verschil maakt duidelijk dat jullie er zeker komen!

Ik zou binnenkort is wat plaatsen als ik wat heb.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:08

Dank je wel!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:06

dit is echt een interessant topic. Op maneges wordt gewoon ZOVEEL fout aangeleerd en fout gedaan. "als ie maar in de krul loopt" dat is het enige dat echt telt. de manier waarop dat gebeurd, zal voor de instructeurs/ruiters worst zijn. Je ziet gewoon pijn en frustratie in de ogen van die opgerolde paarden die wijken voor het bit, of te ver achter de loodlijn zitten.
je ziet op foto's hier dat het anders kan, vriendelijker kan! Ik vind: als je niet weet hoe je je paard fatsoenlijk aan de teugel moet krijgen: DOE HET DAN NIET.. of alleen onder begeleiding van een GOEDE instructeur die het je kan leren!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:52

Het is wel handig als je ook aangeeft welke beelden jij fijn vindt en waarom (niet), eventueel + tips. Of zelf een foto post. :j

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:27

hallo, wat vinden jullie hier van?

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:28

Leuk topic waar ik op stuit zo! Ik heb een deel gelezen, zal de rest ook nog bijlezen :) Ik ben zelf geen echte dressuur ruiter, en ben met mijn paard nog lang niet bij het 'aan de teugel' aspect. Vreoger heb ik het idd aan geleerd als; binnen been, buitenteugel en dan vooral kneepjes geven, wat zo mooi wordt beshreven bij het ideale plaatje op de eerste pagina. Nu weet ik wel beter. Het zal bij veel paarden best werken om 'in de krul' te lopen en dus een 'mooi' plaatje te creeren, ik heb nu een merrie onder mn billen waar ik dat echt niet bij moet gaan verzinnen gelukkig. En zo leer je steeds weer bij, ook mede dankzij zulke topics vind ik. Leerzaam :j

Mijn merrie vond zakken & ontspanning altijd erg moeilijk, rug wegdrukken is veel makkelijker, en met sterren kijker houding zie je veel meer :j Wij zijn nog niet naar, voor mijn idee, het echte 'aan de teugel' werk, daar zou ze meer voor opgericht voor moeten worden. Ik ben allang blij als ze fijne aanleuning zoekt, en daarbij voorwaarts neerwaarts gaat, met een zo actief mogelijke achterhand (dat laatste is nog lastig). Overigens enkel nog aan de longe. Onder het zadel zit ik haar vaak nog teveel in de weg :o :(
http://i20.photobucket.com/albums/b208/ ... 40x480.jpg

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:25

N_Jumping: Paard loopt erg op de voorhand, ik zie wat spanning in de hals, hij loopt wat te diep en je kijkt erg naar het hoofd en niet waar je heen gaat.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:10

interessant topic! ga zo de rest even bijlezen.
ben benieuwd wat jullie van mijn foto's vinden, ben geen echte dressuur ruiter en heb ook geen dressuur pony maar juist een springpony die dus ook erg kort gebouwd is.
heb gelukkig les en dat gaat wel goed maar ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden, extra informatie en dingen bijleren kan nooit kwaad!

vorig jaar op knhs.
Afbeelding

geen idee wat ik hier met mn lichaam aan het doen ben, vond dit wel een fijne les.
Afbeelding

eerste dressuur wedstrijd, ik had wel wat spanning.
Afbeelding

en 2maanden geleden op kootwijkerzand, was een grote energiebom kostte me ook heel veel moeite hem goed onder me te houden.
Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:30

leuk topic :))
ga is even op zoek naar wat fotos, ikheb er veels te veel, goeie slechte hele slechte.,.. zo slecht dat ik ze niet eens durf te plaatsen :') _O-
*schakelt zoek modus in :+*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:38

Afbeelding
fout: paard: verzet bij het paard, spanning, in de wegren modus, boven en onder hal aangespannen, mond klein stukje open (weet zeker dat als de sperriem weg was dat de mond wijd open was) ruiter: spanning, schouders opgetrokken, kijkt naar beneden, haken opgetrokken.
goed: euhm... niets? :') _O-
geen excuse maar wel een van de redenen van de slechte zit ruiter en van de gespannen houding va het paard: paard had desijds echt een hekel aan stil staan en kwam altijd omhoog (en liet zich soms zelfs vallen) ruiter heeft een voorberreidende spanning... als jullie begrijpen wat ik bedoel :+

Afbeelding
fout: achter de loodlijn, mag een actievere achterhand hebben, mag wat losser in de rest van zijn lichaam.
goed: ontspannen, laag, boven hals spier aangespannen en de onderhals spier ontspannen :)

de rest volgt nog :))

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:11

hier ik op mijn verzorgje nadat ze 15 (! ! !) jaar stil gestaan
veels te vet ( 15 jaar op een weiland en was dat half kaal hup volgend weiland)
ja dat zadel is te klein voor mij en hoort niet bij deze pony maar bij een andere shetXwelsh
heb inmiddels ook een kleiner bit
ze is een '' buitenritten'' pony
http://www.mijnalbum.nl/Album=CDR3LFKH

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:20

Chipsielover: Die foto heeft natuurlijk vrij weinig met aan de teugel te maken. :\
Want als iedereen gewoon rijfoto's gaat plaatsen dan heeft het topic denk ik niet zoveel zin, ik bedoel dan kan je ook gewoon een topic openen, of zie ik dat nou fout?