Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:28

Dan komt de vraag: Wanneer is het tempo snel goed genoeg, en wanneer is het te snel?
Want op de AdB metohede heb je dat tempo gewoon nodig. Wanneer je dan gaat slingeren op de binnenhoefslag, zal het paard zijn gewicht over alle 4 de benen verdelen, en dan mag je spreken van rechtgerichtheid. Want als er op elke been evenveel gezicht staat, is een paard recht.
ik doe dit door in tempo te rijden, naar mijn mening niet over het tempo heen, maar goed op mijn hulp. En dan gaan slingeren, dit slingeren om de achterbenen te laten bewegen. Net zoals met haakse bochten rijden, daarmee zorg je ervoor dat het binnenachterbeen een grote slinger moet maken.
Wanneer je dan merkt dat het paard zijn benen en buikspieren gaat gebruiken, zal hij zelf terug komen in tempo, omdat hij heel hard moet werken. Dan is het in het begin niet erg dat hij wat terug komt, maar wanneer het paard weet hoe hij zich recht moet maken en meer werk aan kan, ga je wel proberen om weer een vlot tempo te behouden.

nombrado, dan ben ik wel heel benieuwd hoe jij je paard over 4 benen laat lopen.
Misschien staat het hier en daar verdeeld over dit hele topic, maar ik heb niet alles gelezen :)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:36

kan je uitleggen wat je met slingeren bedoelt Miss_Caroo?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:41

slingeren: op de binnenhoefslag en dan je paard 'sturen'naar links, dan naar rechts, en zo de hele tijd.
dan krijg je dus een slingerlijn. Dit om de achterbenen van het paard veel te laten bewegen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:57

Om een paard te leren draven over 4 benen (dat is dus 2 takt) zal je altijd zeker moeten weten als ruiter dat hij altijd 2 benen aan de grond heeft in die draf
als je namelijk het paard meer tempo laat maken, helemaal jonge paarden, en jij als ruiter het gewicht meer boven de voorhand, zal het paard eerder geneigd zijn een paar sec zijn ene voorbeen langer aan de grond te houden dan zijn achterbeen (dus geen 2 takt)
Het tempo bij een jong paard is dus zeker van belang.
Als je het tempo altijd in de 2 takt weet te houden als ruiter, en eronder is niet erg...., vandaaruit de balans vinden en achter sterker te maken (achterhand, daar zit namelijk de kracht, en vandaaruit vinden ze hun balans) kan je af en toe een paar pasjes verruimen en weer terug nemen.
Voor een paard die een bouw heeft met een neerwaartse romp , is dit inderdaad erg lastig.
Overigens vind ik het aanspannen van een buikspier niet echt belangrijk.
ik beweeg liever ook niet met een aangespannen buikspier ;) de spieren rug en buik, zullen elkaar afwisselend aan en ontspannen. zoals dat in alle bewegingen hoort te gaan
De kracht, en het doel, het dragen meer op de achterhand, komt altijd vanachteruit..., dus ik zie het nu niet van een hoog tempo en veel beengebruik. waarin ik als ruiter ook nog eens moet gaan bepalen wáár het paard zijn achterbeen onder de massa moet zetten. Dat heeft namelijk alles met het tempo te maken waar hij in beweegt
bij een hoger tempo zal namelijk zijn achterbeen altijd verder onder zijn lichaam geplaatst worden en dus meer een stuw functie krijgen. Bij een laag tempo een draag functie....en vanuit die gedragen functie, krijg je een gedragen over 4 benen bewegend paard.

kheb even een filmpje opgesnord , daarin zie je wel een paard die al verder is in de africhting, maar daar zie je dat bij de draf nooit alleen 1 voorbeen aan de grond komt.
kzal ook nog een filmpje zoeken, waar je dit wel in ziet....
http://www.youtube.com/watch?v=CN_kAnjk ... re=related

paard net onder het zadel
http://www.youtube.com/watch?v=uLLSdI5Q ... re=related

mooi in vertraging te zien (wel een iets minder bewuste ruiter, maar wel dezelfde stal)
http://www.youtube.com/watch?v=y2ZbeZFE ... re=related
Laatst bijgewerkt door nombrado op 29-11-11 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:02

Miss_Caroo schreef:
slingeren: op de binnenhoefslag en dan je paard 'sturen'naar links, dan naar rechts, en zo de hele tijd.
dan krijg je dus een slingerlijn. Dit om de achterbenen van het paard veel te laten bewegen

Kan me er niets bij voorstellen en het komt nogal onrustig over(eerder als uit balans brengen)
Slingeren is zover ik weet geen rijkunstige term.
Wat bedoel je met "veel bewegen"van de achterbenen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:22

Slingeren gebruikte mijn instructrice alleen om te kijken op welke schouder m'n paard viel. Verder gebruiken wij het niet omdat het volgens haar verder weinig nut heeft qua rechtrichten en het erg belastend is voor de voorvoeten.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:28

nombrado schreef:
Om een paard te leren draven over 4 benen (dat is dus 2 takt) zal je altijd zeker moeten weten als ruiter dat hij altijd 2 benen aan de grond heeft in die draf
als je namelijk het paard meer tempo laat maken, helemaal jonge paarden, en jij als ruiter het gewicht meer boven de voorhand, zal het paard eerder geneigd zijn een paar sec zijn ene voorbeen langer aan de grond te houden dan zijn achterbeen (dus geen 2 takt)
Het tempo bij een jong paard is dus zeker van belang.
Als je het tempo altijd in de 2 takt weet te houden als ruiter, en eronder is niet erg...., vandaaruit de balans vinden en achter sterker te maken (achterhand, daar zit namelijk de kracht, en vandaaruit vinden ze hun balans) kan je af en toe een paar pasjes verruimen en weer terug nemen.
Voor een paard die een bouw heeft met een neerwaartse romp , is dit inderdaad erg lastig.
ik beweeg liever ook niet met een aangespannen buikspier ;) de spieren rug en buik, zullen elkaar afwisselend aan en ontspannen. zoals dat in alle bewegingen hoort te gaan

De kracht, en het doel, het dragen meer op de achterhand, komt altijd vanachteruit..., dus ik zie het nu niet van een hoog tempo en veel beengebruik. waarin ik als ruiter ook nog eens moet gaan bepalen wáár het paard zijn achterbeen onder de massa moet zetten. Dat heeft namelijk alles met het tempo te maken waar hij in beweegt
bij een hoger tempo zal namelijk zijn achterbeen altijd verder onder zijn lichaam geplaatst worden en dus meer een stuw functie krijgen. Bij een laag tempo een draag functie....en vanuit die gedragen functie, krijg je een gedragen over 4 benen bewegend paard.

kheb even een filmpje opgesnord , daarin zie je wel een paard die al verder is in de africhting, maar daar zie je dat bij de draf nooit alleen 1 voorbeen aan de grond komt.
kzal ook nog een filmpje zoeken, waar je dit wel in ziet....

mooi in vertraging te zien (wel een iets minder bewuste ruiter, maar wel dezelfde stal)

Allereerst gebruikt een paard zijn buikspieren wanneer hij gedragen loopt. Dit is overal te lezen dus ik begrijp niet waar jij jouw theorie op baseer.

Dan over jouw filmpjes. Ik heb zelden zulke onregelmatige paarden gezien. Totaal niet in het ritme, veel onbalans en ik zie geen zweefmoment alleen maar een hectische draf.
Het groene paard aan de longeerlijn in jouw filmpje gaat in ieder geval wel voorwaarts zoals wij allen hier bedoelen. Ik zie hier nergens een langzame draf die jij steeds erbij haalt wanneer een jong/groen paard beleerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Doma_clasica op 29-11-11 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:34

nombrado schreef:
ik beweeg liever ook niet met een aangespannen buikspier ;)

http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/

Voorwaarts neerwaarts
Om ons op een correcte manier te kunnen dragen moet het paard zijn buikspieren aanspannen en zijn rug loslaten. Het paard moet ten alle tijden een voorwaarts neerwaartse tendens hebben, waarbij hij dus steeds de hand wil zoeken en zijn rug loslaat.

Op het bovenste plaatje: een paard dat de rug aanspant en dus een holle bovenlijn maakt. Op het onderste plaatje: een paard met een correcte voorwaarts neerwaartse houding. Hij maakt de bovenlijn lang en spant zijn buikspieren aan.

AfbeeldingHet paard mag tijdens deze fase niet met zijn hoofd achter de loodlijn komen, zie de blauwe lijn in het plaatje.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:51

piepenfiets schreef:
Miss_Caroo schreef:

Kan me er niets bij voorstellen en het komt nogal onrustig over(eerder als uit balans brengen)
Slingeren is zover ik weet geen rijkunstige term.
Wat bedoel je met "veel bewegen"van de achterbenen?

het is niet uit balans brengen, want doordat je zelf met je lichaam meebeweegt, blijft jouw gewicht boven die van het paard. En een paard wil alijtd onder de ruiter blijven.
veel bewegen, dat ze een grote slinger moeten maken om die bocht te kunnen halen, net zoals je bij een haakse bocht rijdt, dan moet het binnenachterbeen ook een grote slinger maken.

Needje, het slingeren die ik eigenlijk alleen maar in het echte begin van de basis. ook in mijn lessen hoef ik nu nooit meer te slingeren. De achterbenen activeren los ik nu anders op. Door te slingeren kan je inderdaad zien of je paard links of rechtsgebogen is. Door te kijken op welke schouder een paard valt, gebruik ik een andere oefening voor, maar zo heeft ieder zijn voorkeuren :)
ik kan me eigenlijk ook ergens indenken dat het belastend is voor de benen. Hier ga ik wel even naar vragen bij mijn instructrice.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:58

Miss Caroo , vraagje: Ik heb wel vaker wat over de AdB methode en het slingeren gelezen, maar ik snap het nog niet helemaal.
Je schrijft dat door te slingeren je kan zien of je paard links of rechtsgebogen is. Ik voel het als ik op mijn paard zit aan mijn benen. Ik voel welke kant meer bol is. Aan die kant heb ik nl meer paard tegen mijn been dan aan de andere kant. Los van alle andere opvallende zaken aan een niet recht gericht paard, is dit voor mij meteen duidelijk.
Is de slingermethode dan alleen bedoeld om te zien hoe een paard gebogen is?
Ik neem aan dat leerlingen met een laag rijniveau niet aan het werk gezet worden om te slingeren? Lijkt me als je die oefeningen als ruiter nog niet goed beheerst, je het paard behoorlijk kan overbelasten?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:05

Valt me op de filmpjes op dat de ruiter toch echt contact houdt met de mond van het paard.

Prachtige paarden overigens maar ook ik zie nergens het verschil in tempo. Nombrado ben jij dat?

Als een paard de buikspieren niet aanspant dan kan ie in de rug ook niet bollen en zal een paard niet mooi over de rug lopen trouwens. De buikspieren aanspannen is essentieel in het correct rijden van een paard, dat staat niet los van het ruggebruik. Sterker nog: zonder aanspannen van buikspieren KAN er geen sprake zijn van correct ruggebruik.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:11

Doma_clasica schreef:
http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/

Voorwaarts neerwaarts
Om ons op een correcte manier te kunnen dragen moet het paard zijn buikspieren aanspannen en zijn rug loslaten. Het paard moet ten alle tijden een voorwaarts neerwaartse tendens hebben, waarbij hij dus steeds de hand wil zoeken en zijn rug loslaat.

Op het bovenste plaatje: een paard dat de rug aanspant en dus een holle bovenlijn maakt. Op het onderste plaatje: een paard met een correcte voorwaarts neerwaartse houding. Hij maakt de bovenlijn lang en spant zijn buikspieren aan.

AfbeeldingHet paard mag tijdens deze fase niet met zijn hoofd achter de loodlijn komen, zie de blauwe lijn in het plaatje.

loop jij zelf ook met je rug op buikspier aangespannen? en je rug bol?
waarom moet een paard dat wel? Wat is het nut daarvan?
ooit wel eens een paard gezien, die met een bolle rug en aangspannen buik rondjes loopt in vrijheid in een weiland?
Ik weet niet wie deze onzin ooit heeft verzonnen, maar ik begrijp het hele buikspieraanspan gebeuren niet.
Lijkt me ook niet gezond, als een paard met buikspier aangspannen en bolle rug moet bewegen.
wat denk je dat dat doet aan zijn ademhaling en niet te vergeten zijn orgaanfuncties?

Het dragen....gebeurd....net als bij mensen.....met de beenspieren...in het geval paard de achterbenen
in het geval mens de bovenbeenspieren.

Ik noem dit geen paardenrechtrichten.nl
maar paardjepesten.nl :o
Laatst bijgewerkt door nombrado op 29-11-11 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:14

maikeltje schreef:
Valt me op de filmpjes op dat de ruiter toch echt contact houdt met de mond van het paard.

Prachtige paarden overigens maar ook ik zie nergens het verschil in tempo. Nombrado ben jij dat?

Als een paard de buikspieren niet aanspant dan kan ie in de rug ook niet bollen en zal een paard niet mooi over de rug lopen trouwens. De buikspieren aanspannen is essentieel in het correct rijden van een paard, dat staat niet los van het ruggebruik. Sterker nog: zonder aanspannen van buikspieren KAN er geen sprake zijn van correct ruggebruik.

die filmpjes zijn van een willekeurige fokker in spanje..
wie heeft dat toch ooit verzonnen?
misschien kan je zelf eens proberen continue met aangespannen buikspieren gaan wandelen, joggen en/of hardlopen
dan verga je echt de volgende dag van de pijn in je rug...en je bekken, dat kan ik je verzekeren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:14

Ja, als jij als mens je rug recht houdt dan span je onbewust je buikspieren wat aan. Anders zzakt je wervel wat hol en krijg je last van je rug.
Hetzelfde zo bij paarden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:15

nombrado schreef:
maikeltje schreef:

die filmpjes zijn van een willekeurige fokker in spanje..
wie heeft dat toch ooit verzonnen?
misschien kan je zelf eens proberen continue met aangespannen buikspieren gaan wandelen, joggen en/of hardlopen
dan verga je echt de volgende dag van de pijn in je rug...en je bekken, dat kan ik je verzekeren.

Nee hoor, met joggen en ook met paardrijden span je je buikspieren aan.
Ga eens praten met een goede fysio :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:16

Doma_clasica schreef:

Allereerst gebruikt een paard zijn buikspieren wanneer hij gedragen loopt. Dit is overal te lezen dus ik begrijp niet waar jij jouw theorie op baseer.

Dan over jouw filmpjes. Ik heb zelden zulke onregelmatige paarden gezien. Totaal niet in het ritme, veel onbalans en ik zie geen zweefmoment alleen maar een hectische draf.
Het groene paard aan de longeerlijn in jouw filmpje gaat in ieder geval wel voorwaarts zoals wij allen hier bedoelen. Ik zie hier nergens een langzame draf die jij steeds erbij haalt wanneer een jong/groen paard beleerd wordt.

en waar in deze geplaatste filmpje zie je nu een draf in 2 takt? en waar niet?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 29-11-11 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:17

maikeltje schreef:
Nee hoor, met joggen en ook met paardrijden span je je buikspieren aan.
Ga eens praten met een goede fysio :)

doe ik dagelijks ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:18

maikeltje schreef:
Ja, als jij als mens je rug recht houdt dan span je onbewust je buikspieren wat aan. Anders zzakt je wervel wat hol en krijg je last van je rug.
Hetzelfde zo bij paarden.

niet als je je bekken recht houd en goed in je eigen fundament staat (of te paard zit)
nu snap ik, waarom zoveel ruiters rugproblemen krijgen :o
Laatst bijgewerkt door nombrado op 29-11-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:20

Gooya schreef:
Miss Caroo , vraagje: Ik heb wel vaker wat over de AdB methode en het slingeren gelezen, maar ik snap het nog niet helemaal.
Je schrijft dat door te slingeren je kan zien of je paard links of rechtsgebogen is. Ik voel het als ik op mijn paard zit aan mijn benen. Ik voel welke kant meer bol is. Aan die kant heb ik nl meer paard tegen mijn been dan aan de andere kant. Los van alle andere opvallende zaken aan een niet recht gericht paard, is dit voor mij meteen duidelijk.
Is de slingermethode dan alleen bedoeld om te zien hoe een paard gebogen is?
Ik neem aan dat leerlingen met een laag rijniveau niet aan het werk gezet worden om te slingeren? Lijkt me als je die oefeningen als ruiter nog niet goed beheerst, je het paard behoorlijk kan overbelasten?

Nee je vat het verkeerd op.
Slingeren is niet alleen om te zien hoe je paard gebogen is. je kan het er ook mee zien, maar er zijn 1001 andere manieren om het te zien. Door te kijken naar de stand van de benen, heupen, hoofd. Inderdaad door te voelen aan welke kant me meer buik hebt, of in welke hand je meer druk hebt, welke kant je zadel opschuift, welk been het paard achter laat als je halt houdt. nee dat is het probleem niet :)

Slingeren is het meeste voor die achterbenen, is hetzelfde als haakse bochten rijden: voor de achterbenen dus.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:21

ah oké dank je. Had ik het inderdaad even verkeerd begrepen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:22

Als een paard beweegt spannen en ontspannen de buikspieren alternerend.Er is geen continue totale aanspanning,alleen in bv levade

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:24

Ja dat klopt wel, kijk maar eens naar de buikspieren bij een paard in de draf. Als een paard zijn buikspieren gebruikt, is dat duidelijk zichtbaar aan de lijn die zichtbaar wordt.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:28

Nombrado, ik val zowat achterover van verbazing vanwege jouw opvattingen.
Ik heb niet zo veel zin in een welles nietes spelletje maar je zit er echt helemaal naast.

Bij de mens;
De buikspieren moeten niet alleen de romp recht boven de heupen zien te houden, zij hebben ook de belangrijke taak de stand van het bekken onder de meest extreme omstandigheden te reguleren.

Bij het paard;
http://www.atletischerijkunst.nl/pagina30a.html
De buispieren hebben verschillende functies. O.a. het ondertreden van de achterhand. Ze bepalen de slingerwerking van het achterbeen. Ze zorgen ervoor dat het paard zijn rug bol kan maken, mits hij zijn lange rugspier ontspant. Het is de bedoeling dat het paard zijn ruiter draagt met zijn buikspieren.

De buikspieren hebben een cruciale rol tijdens het verzamelen van een paard. Ze zorgen er namelijk voor dat het achterbeen naar voren wordt geplaatst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:32

Doma_clasica schreef:
Nombrado, ik val zowat achterover van verbazing vanwege jouw opvattingen.
Ik heb niet zo veel zin in een welles nietes spelletje maar je zit er echt helemaal naast.

Bij de mens;
De buikspieren moeten niet alleen de romp recht boven de heupen zien te houden, zij hebben ook de belangrijke taak de stand van het bekken onder de meest extreme omstandigheden te reguleren.

ja, via aanspanning en weer ontspanning....niet een continue aanspanning, wat je schrijft
het is een afwisseling van deze spieren, aanspannen ontspannen, om het lichaam in balans voort te bewegen.
Die spieren zijn ook nodig
maar zeker niet om ze altijd aangespannen te houden en de rug te bollen
als je bekken recht zijn, en je recht boven je fundament staat, loopt of beweegt, (vandaar dat dat rechtrichten belangrijk is) is er een afwisselend geheel van ontspanning en aanspanning van rug, buik en nog meedere spieren in dat gebied.
Maar geen een spiergroep is continue aangespannen.
dat is vragen om moeilijkheden.
We willen, neem ik aan, onze paarden lenig, soepel en krachtig hebben
dan ga je er geen paard van maken met een sixpack, want die trekt zijn hele fundament uit elkaar en dan is er uiteindelijk geen juiste verzameling meer mogelijk.
Maar waarom is dat wél nodig volgens jou? altijd aangespannen buikspieren?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:34

Hieronder een foto van Balagur waarbij duidelijk te zijn is dat het paard zijn buikspieren gebruikt tijdens deze verzameling.

Afbeelding