Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:21

Zooist schreef:
Ah, dan rijd ik hierbij dus oud LDR :D

Goed zo, Zooist!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:27

murphy102 schreef:
Zooist schreef:
Ah, dan rijd ik hierbij dus oud LDR :D

Goed zo, Zooist!

Naja, als ik net zo ver kan komen met een blij paard.... dan teken ik ervoor :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:48

murphy102 schreef:
Het paard wordt van achteren naar vóren gereden; wordt enkel wat ronder, wat minder lang ingesteld. Niets mis mee.
Je ziet duidelijk een LOSSE, swingende rug!
Je ziet een paard dat graag zijn medewerking verleend!
Je ziet níets, maar dan ook níets van enige afgedwongenheid!

Moll, je gaat mij toch niet vertellen dat jij dit hetzelfde eruit vindt zien als wat de o.a. de Nederlandse topruiters laten zien met hún LDR, he...?!
Ik heb jou wel wat hoger in achting...

Ik ben het met je eens dat dit er niet afgedwongen uit ziet. Dit is natuurlijk ook geen trainingssessie, vandaar mijn vraag of dit voor jou een normale training is.

Door de prachtige beweging van dit paard wordt je bijna afgeleid van wat je eigenlijk ziet. Ik zie een paard dat geen ritme kan behouden en geen ontspanning laat zien. Er wordt vooral geplukt aan de hoofdhalshouding (op een vriendelijke manier hoor), maar ik zou de aandacht toch heel ergens anders leggen bij zo'n dier. Ik had eigenlijk wel wat meer verwacht van een klassieke ruiter :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:49

murphy102 schreef:
Liljebo, kijk dit is nu heel moeilijk te bespreken, omdat ik merk dat jij toch niet helemaal dat rijkunstig gevoel beheerst waar ik op doel. Dat is geen schande , hoor, vat het niet verkeerd op,

Nee hoor, dat vat ik niet verkeerd op, want het is zo.
Ik rij momenteel geen dressuur. Ik heb vroeger natuurlijk zo'm 15 jaar les gehad, maar dat is inmiddels al weer heeeeeel erg lang geleden en ik kan niet eens meer zeggen welk systeem er werd gegeven. Alleen dat er goede en slechte instructeurs waren en dat ik met beiden kennis heb gemaakt.

Om wat bij te leren, heb ik serieus hier gekeken of ik les kon nemen bij in instructeur bij wie ik mij goed zou voelen, en dan iid in de klassieke richting en die heb ik niet gevonden.
Zelf aanklooien aan de hand van dingen die ik lees, lijkt me niet verstandig, juist vanwege dat ontbreken van dat rijkunstig gevoel, dus hou ik de handen er vandaan

Desalnietemin is mijn interesse oprecht en steek ik evengoed veel op van discussies.
Ik ging er overigens al van uit dat in KR er sprake was van samenstel en geen rem/gas gelijktijdig. Ik vroeg mij alleen, oprecht, af hoe dat met LDR is.
Ook deze dingen vraag ik met oprechte interesse, net als de vragen hoe en of bepaalde wetenschappen in training worden gebruikt.

Uiteraard benader ik training vanuit ander perspectief als ik zelf met mijn paarden werk. Logisch. Ik ben ook op een heel ander vlak bezig.
En uitgerekend vanuit mijn perspectief is de wetenschappelijke benadering dat dus wel heel boeiend en bruikbaar.
Maar ik vind het ook leuk om te weten hoe dat dan in de praktijk en in jullie ogen zit, en dat heb je uit de doeken gedaan.
Mijn dank daarvoor.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:21

murphy102 schreef:
Moll schreef:

Op een gegeven moment zegt hij : Where should you work a horses head and neck? And we particularly like the horse to be rounder than on the bit" " In the test you expect to see the horse with the poll as it's highest point but in training you don't... ...bit by bit you let the head and neck go down further"

Moll, wel even bij de les blijven, he.
Dit is nu net wat ik eerder aangaf het VROEGERE, het originele LDR. Daar is niets mis mee!
Ja, Sanne, dat valt binnen de wegen van de Klassieke Dressuur!
En ja, zeker voor zo'n lang paard vind ik het prima om zo te rijden.
Kijk eens goed hoe dat paard op een trensje (!) met een hele vriendelijke, záchte hand vóórwaarts neerwaarts wordt gereden, maar dan wat ronder: het oude LDR.
Het paard wordt van achteren naar vóren gereden; wordt enkel wat ronder, wat minder lang ingesteld. Niets mis mee.

Moll, je gaat mij toch niet vertellen dat jij dit hetzelfde eruit vindt zien als wat de o.a. de Nederlandse topruiters laten zien met hún LDR, he...?!

Nee natuurlijk niet, echter gaat het er om is het LDR ja dan de nee, ik vind het prettig ogen en zie dingen terug die ik zelf ook toe past, en dingen die ik anders op zou pakken maar goed hij heeft er meer opgeleid dan ik hahahha dus heb ik daar in geen recht van spreken.

Laat het duidelijk zijn dat als wij in NL zo de LDR zouden rijden er geen ophef over zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:06

Mee eens! Vergeleken met het filmpje van de clinic van Anky met Nelson vind ik dit meer ontspanning uitstralen, meer rust, er is meer afwisseling in de houding van het paard (Anky rijdt Nelson in die clinic toch vrij lang extreem opgerold) en het geheel komt daardoor vriendelijker over, het paard wordt hier naar mijn idee minder voor het blok gezet. Persoonlijk denk ik dat je best af en toe met enige druk een paard over een voor hem fysiek moeilijke drempel mag helpen om verder te komen, als er maar een UITWEG is voor het paard. Door te variëren in de houding wordt voorkomen dat het paard verzuurt in de spieren en/of zich opgesloten voelt. Door langere tijd 1 ding te vragen dat voor een paard erg moeilijk is, of dat nu rollkur is, schouderbinnenwaarts of eindeloos doorzitten (afhankelijk van niveau en trainingsfase uiteraard) geef je hem naar mijn idee geen uitweg en werk je learned helplessness of in ieder geval geestelijke afstomping in het werk in de hand. Ik denk overigens niet dat daar bij Anky sprake van is, waarschijnlijk is haar gevoel voor timing en dosering zo scherp dat zij precies weet hoe ver ze kan gaan. Maar voor de buitenwacht oogt haar methode minder prettig, dat is gewoon een feit, hoe goed ze het ook uitlegt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:29

En dan dit

murphy102

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:47

Inderdaad Moll, als er zó LDR gereden zou worden in Nederland zou er inderdaad geen ophef over zijn!!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:08

sanne83 schreef:
murphy102 schreef:

Ik ben het met je eens dat dit er niet afgedwongen uit ziet. Dit is natuurlijk ook geen trainingssessie, vandaar mijn vraag of dit voor jou een normale training is.

Door de prachtige beweging van dit paard wordt je bijna afgeleid van wat je eigenlijk ziet. Ik zie een paard dat geen ritme kan behouden en geen ontspanning laat zien. Er wordt vooral geplukt aan de hoofdhalshouding (op een vriendelijke manier hoor), maar ik zou de aandacht toch heel ergens anders leggen bij zo'n dier. Ik had eigenlijk wel wat meer verwacht van een klassieke ruiter :o

Sanne, je kent de achtergrond van de ruiter niet, he, je weet niet of zij allang bij C. Hester lest.
Het paard is inderdaad, in het begin hier en daar wat onregelmatig. Zoals C.H. ook al zegt, zit er duidelijk wat spanning bij de hengst. Dat verdwijnt toch vrij snel. Daarbij ligt aanvankelijk het tempo ook vrij hoog.
De stap is geweldig. Op geen enkel moment door toedoen van de hand verstoord, wat je zovaak om je heen wél ziet gebeuren.
Overigens, je weet dat ze met neck de hals bedoelen, he.
De ruiter rijdt heel mooi van de hand áf, ipv dat deze terugwerkt.
Het frame wordt op elk gewenst moment verlengd, waardoor de rug niet geblokkeerd raakt.
Ook in de galop is goed zichtbaar dat het paard nageeft in nek en kaak en dat de ruiter nageeft met de hand.
Het paard neemt a.h.w. de hand van de ruiter mee. Het paard krijgt bij wijze van spreken de kans om zijn hoofd/hals te laten "vallen" doordat de hand níet terugwerkt. Dit is ozo belangrijk, want hier gaat het zo vaak fout.

Daarnaast is het belangrijk dat je begrijpt dat dit voorwaarts en daaruit volgend neerwaarts (hier in een iets rondere houding) altijd een controle-moment is. Het is dus geen oefening op zich.
Het is een controle door de ruiter om te checken of het paard in aanleuning is, of het paard nageeflijk blijft in het lichaam met een losse, swingende rug en de hand volgt.
En daar is deze ruiter volledig in geslaagd. Je zag rust, regelmaat (na de galop) en ontspanning. Het zag er prettig uit.
Of je dit met élk paard zo moet doen, Sanne, hangt af van het paard, van zijn bouw en van zijn reactie op het werk, van zijn behoefte.
Wél is het zo dat élk paard op elk gewenst moment de hand naar beneden toe zou moeten volgen. Deze momenten dienen altijd kórt te zijn, zoals Aksja zojuist ook al heel terecht aangaf.
Moet je elk paard wat ronder instellen -en dan bedoel ik op de wijze waarop Carl H. dat liet doen in het filmpje- dat hangt af van het paard en dat kan een goede ruiter of anders een goede instructeur beoordelen.
Voorop staat dat je de medewerking van het paard krijgt, zodat je weet dat je vanuit de biomechanica verantwoord bezig ben. en je je paard niet inelkaar trekt. Je paard is je spiegel.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:16

Moll schreef:
En dan dit

Heerlijk, he, behoeft geen uitleg!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:20

Zo zie je maar, ik heb Klimke erg hoog staan, maar dit filmpje vind ik echt niets. Biotop is vaak tegen de hand, zwiept regelmatig de staart. Gangwerk is erg gewoon en vaak passage-achtig.

Maar ook hier, als je voorliefde je blind maakt, zie je alles niet meer duidelijk :D .

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:09

setteke schreef:
Zo zie je maar, ik heb Klimke erg hoog staan, maar dit filmpje vind ik echt niets. Biotop is vaak tegen de hand, zwiept regelmatig de staart. Gangwerk is erg gewoon en vaak passage-achtig.

Maar ook hier, als je voorliefde je blind maakt, zie je alles niet meer duidelijk :D .

Dat komt dan, Setteke, doordat jij kennelijk naar andere zaken kijkt als ik bijv.
Jij kijkt naar uitvoeringsfouten en naar spektakel ..... en ja, dat is er inderdaad niet, geen hoog voorbeen, geen spektakel.
Als je dat graag wilt zien, dan moet je bij andere ruiters zijn.
Ik kijk liever naar de manier van opleiden van een paard. En dan is dit een geweldig voorbeeld.
Heeft overigens níets te maken met dat "voorliefde blind maakt"...
Je hebt zwiepen met een staart en zwiepen met een staart.
Daar zit een groot verschil in, maar dat moet je wel willen zien...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:18

Waarom geweldig? Ik word er niet blij van.

Zie je nu ineens alles door de vingers, omdat het Klimke is?

Rijtechnisch is er van alles op aan te merken. En dat ga ik niet opdreunen, omdat jij het een geweldig voorbeeld vindt.
Ik houd er niet van om door een gekleurde bril te kijken, daarom zie ik alles in perspectief en steek van alle methodes op wat ik kwijt kan.
Bijvoorbeeld het bovenbeen van Klimke, dat kan loslaten tijdens elke oefening. Erg goed voorbeeld en pas ik toe elke dag.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:29

Ik kende het filmpje van Klimke al langer en was er altijd laaiend enthousiast over. Nu ik het weer zie valt mij die spanning in de staart op. Het paard lijkt niet erg los te zijn achter het zadel. Dan vind ik het paard bij Hester toch fijner door het lijf bewegen en prettiger om naar te kijken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:40

Precies Abacab. Als je uit elk filmpje/van iedere ruiter gewoon oppikt wat eventueel werkt voor je, dan hebben we deze discussie op een leuke manier :D .

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:17

murphy102 schreef:
setteke schreef:

Dat komt dan, Setteke, doordat jij kennelijk naar andere zaken kijkt als ik bijv.
Jij kijkt naar uitvoeringsfouten en naar spektakel ..... en ja, dat is er inderdaad niet, geen hoog voorbeen, geen spektakel.
Als je dat graag wilt zien, dan moet je bij andere ruiters zijn.
Ik kijk liever naar de manier van opleiden van een paard. En dan is dit een geweldig voorbeeld.
Heeft overigens níets te maken met dat "voorliefde blind maakt"...
Je hebt zwiepen met een staart en zwiepen met een staart.
Daar zit een groot verschil in, maar dat moet je wel willen zien...

Toch ben ik dan wel benieuwd wat jij, Murphy, van de achterhand van dit paard vindt?
Ik vind die achterbenen nl behoorlijk "slepen".

Ook Klimke was niet te "beroerd" om Hyperflexie toe te passen, dus de manier van opleiden..... stel ik dan mijn vraagtekens bij.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:35

nu jullie het toch over gangen e.d. hebben... een vraagje nav een discussie die ooit eerder op bokt werd gevoerd... Het betrof ook training en een meningsverschil of iets zweefdraf of passage was.
Nu heeft iemand wel het verschil genoemd, maar eerlijk gezegd heb ik het nog niet helemaal helder
(niet voor niets bemoei ik mij absoluut niet met discussies over filmpjes...)

Zou iemand mij helder het verschil kunnen uitleggen en hoe ik een correcte passage van een zweefdraf kan onderscheiden (filmpjes als voorbeeld zou geweldig zijn)
Dit puur vanuit interesse.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:01

Voor mij is zweefdraf en nagenoeg passage hetzelfde. Kijk maar naar het trainigsfilmpje wat eerder hier geplaatst werd (Carl Hester die een training geeft aan een hoog begaafde 5 jarige). Ook dit paard blijft vooral aan het begin steeds "hangen" met zijn voorbeen in een passage-achtige gang.
Ik heb er geen problemen mee, dat deze filmpjes opgehemeld worden, maar niet dat deze als uiterst correct bestempeld worden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:30

setteke schreef:

Dat ben ik niet met je eens.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:31

Moll, ik verwachtte niet anders :D .

Maar leg eens uit, wat je er zo mooi aan vindt?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:34

setteke schreef:
Voor mij is zweefdraf en nagenoeg passage hetzelfde. Kijk maar naar het trainigsfilmpje wat eerder hier geplaatst werd (Carl Hester die een training geeft aan een hoog begaafde 5 jarige). Ook dit paard blijft vooral aan het begin steeds "hangen" met zijn voorbeen in een passage-achtige gang.
Ik heb er geen problemen mee, dat deze filmpjes opgehemeld worden, maar niet dat deze als uiterst correct bestempeld worden.

Zweeft draf en passage nagenoeg het zepfde, echt hoor nu breekt echt me klomp werkelijk waar het verschil zit in de rug ennui achter ondertreden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:37

setteke schreef:

Mooi, hou er rekening mee dat dit paard heter dan heet is het is een zeer moeilijk ras, heb je er ooit mee mogen werken?, en dan is dit harmonie en ja de staart zwiept soms en ja hij is soms wat tegen de hand, echter is het wel samen spel vraag en antwoord. Ruiter en paard die samen zoeken. Naar dat stukje waar ze beide het in kunnen vinden

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:42

Moll schreef:
setteke schreef:

Mooi, hou er rekening mee dat dit paard heter dan heet is het is een zeer moeilijk ras, heb je er ooit mee mogen werken?, en dan is dit harmonie en ja de staart zwiept soms en ja hij is soms wat tegen de hand, echter is het wel samen spel vraag en antwoord.

Allright, tuurlijk omdat Biotop heet is, is het nu wel geoorloofd? En dan heet het harmonie?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:43

Moll schreef:
setteke schreef:

Zweeft draf en passage nagenoeg het zepfde, echt hoor nu breekt echt me klomp werkelijk waar het verschil zit in de rug ennui achter ondertreden.

Dit kan ik niet lezen :o

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:48

murphy102 schreef:
Sanne, je kent de achtergrond van de ruiter niet, he, je weet niet of zij allang bij C. Hester lest.
Het paard is inderdaad, in het begin hier en daar wat onregelmatig. Zoals C.H. ook al zegt, zit er duidelijk wat spanning bij de hengst.

Dat is helemaal waar. Aan de andere kant denk ik niet dat hij een ruiter meeneemt naar een clinic, die niet rijd, zoals hij zou willen dat ze rijd.
Ik vind de stap prima. In draf zie ik haar toch aardig terugwerken met de hand? Het blijft toch weer stukje bij beetje dat hoofd naar beneden toe frutten. Er zijn toch genoeg oefeningen te bedenken dat een paard gaat ontspannen en een beter ritme gaat aanhouden. In plaats daarvan rijd ze gewoon haar rondjes en vraagt ze een beetje het hoofd wat dieper zodat het paard een beetje controleerbaar blijft. Daarbij word ik trouwens volledig afgeleid door het prachtig bewegende paard :D Dat doet het paard echter al uit zichzelf, qua africhting zie ik niet echt iets bijzonders.

Bij klimke zie ik dat dan weer wel. De africhting is daar zo subtiel en zo onzichtbaar, prachtig :j Je ziet hem geen enkele keer terugwerken of tegenwerken. Ik vind inderdaad ook dat de beweging van het paard daar minder is, zeker als je net dat paard in dat filmpje van Carl Hester hebt gekeken :D
Voor mij is dressuur toch meer een vorm van africhting.
Het ene paard loopt zonder africhting tien keer mooier en indrukwekkender dan het andere paard dat volledig geschoold is. Dat heeft verder niets met dressuur te maken, naar mijn idee.