Zooist schreef:Ah, dan rijd ik hierbij dus oud LDR
Goed zo, Zooist!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
murphy102 schreef:Het paard wordt van achteren naar vóren gereden; wordt enkel wat ronder, wat minder lang ingesteld. Niets mis mee.
Je ziet duidelijk een LOSSE, swingende rug!
Je ziet een paard dat graag zijn medewerking verleend!
Je ziet níets, maar dan ook níets van enige afgedwongenheid!
Moll, je gaat mij toch niet vertellen dat jij dit hetzelfde eruit vindt zien als wat de o.a. de Nederlandse topruiters laten zien met hún LDR, he...?!
Ik heb jou wel wat hoger in achting...
murphy102 schreef:Liljebo, kijk dit is nu heel moeilijk te bespreken, omdat ik merk dat jij toch niet helemaal dat rijkunstig gevoel beheerst waar ik op doel. Dat is geen schande , hoor, vat het niet verkeerd op,
murphy102 schreef:Moll schreef:
Op een gegeven moment zegt hij : Where should you work a horses head and neck? And we particularly like the horse to be rounder than on the bit" " In the test you expect to see the horse with the poll as it's highest point but in training you don't... ...bit by bit you let the head and neck go down further"
Moll, wel even bij de les blijven, he.
Dit is nu net wat ik eerder aangaf het VROEGERE, het originele LDR. Daar is niets mis mee!
Ja, Sanne, dat valt binnen de wegen van de Klassieke Dressuur!
En ja, zeker voor zo'n lang paard vind ik het prima om zo te rijden.
Kijk eens goed hoe dat paard op een trensje (!) met een hele vriendelijke, záchte hand vóórwaarts neerwaarts wordt gereden, maar dan wat ronder: het oude LDR.
Het paard wordt van achteren naar vóren gereden; wordt enkel wat ronder, wat minder lang ingesteld. Niets mis mee.
Moll, je gaat mij toch niet vertellen dat jij dit hetzelfde eruit vindt zien als wat de o.a. de Nederlandse topruiters laten zien met hún LDR, he...?!
sanne83 schreef:murphy102 schreef:Het paard wordt van achteren naar vóren gereden; wordt enkel wat ronder, wat minder lang ingesteld. Niets mis mee.
Ik ben het met je eens dat dit er niet afgedwongen uit ziet. Dit is natuurlijk ook geen trainingssessie, vandaar mijn vraag of dit voor jou een normale training is.
Door de prachtige beweging van dit paard wordt je bijna afgeleid van wat je eigenlijk ziet. Ik zie een paard dat geen ritme kan behouden en geen ontspanning laat zien. Er wordt vooral geplukt aan de hoofdhalshouding (op een vriendelijke manier hoor), maar ik zou de aandacht toch heel ergens anders leggen bij zo'n dier. Ik had eigenlijk wel wat meer verwacht van een klassieke ruiter
setteke schreef:Zo zie je maar, ik heb Klimke erg hoog staan, maar dit filmpje vind ik echt niets. Biotop is vaak tegen de hand, zwiept regelmatig de staart. Gangwerk is erg gewoon en vaak passage-achtig.
Maar ook hier, als je voorliefde je blind maakt, zie je alles niet meer duidelijk.
murphy102 schreef:setteke schreef:Zo zie je maar, ik heb Klimke erg hoog staan, maar dit filmpje vind ik echt niets. Biotop is vaak tegen de hand, zwiept regelmatig de staart. Gangwerk is erg gewoon en vaak passage-achtig.
Maar ook hier, als je voorliefde je blind maakt, zie je alles niet meer duidelijk.
Dat komt dan, Setteke, doordat jij kennelijk naar andere zaken kijkt als ik bijv.
Jij kijkt naar uitvoeringsfouten en naar spektakel ..... en ja, dat is er inderdaad niet, geen hoog voorbeen, geen spektakel.
Als je dat graag wilt zien, dan moet je bij andere ruiters zijn.
Ik kijk liever naar de manier van opleiden van een paard. En dan is dit een geweldig voorbeeld.
Heeft overigens níets te maken met dat "voorliefde blind maakt"...
Je hebt zwiepen met een staart en zwiepen met een staart.
Daar zit een groot verschil in, maar dat moet je wel willen zien...
setteke schreef:Zo zie je maar, ik heb Klimke erg hoog staan, maar dit filmpje vind ik echt niets. Biotop is vaak tegen de hand, zwiept regelmatig de staart. Gangwerk is erg gewoon en vaak passage-achtig.
setteke schreef:Voor mij is zweefdraf en nagenoeg passage hetzelfde. Kijk maar naar het trainigsfilmpje wat eerder hier geplaatst werd (Carl Hester die een training geeft aan een hoog begaafde 5 jarige). Ook dit paard blijft vooral aan het begin steeds "hangen" met zijn voorbeen in een passage-achtige gang.
Ik heb er geen problemen mee, dat deze filmpjes opgehemeld worden, maar niet dat deze als uiterst correct bestempeld worden.
setteke schreef:Moll, ik verwachtte niet anders.
Maar leg eens uit, wat je er zo mooi aan vindt?
Moll schreef:setteke schreef:Moll, ik verwachtte niet anders.
Maar leg eens uit, wat je er zo mooi aan vindt?
Mooi, hou er rekening mee dat dit paard heter dan heet is het is een zeer moeilijk ras, heb je er ooit mee mogen werken?, en dan is dit harmonie en ja de staart zwiept soms en ja hij is soms wat tegen de hand, echter is het wel samen spel vraag en antwoord.
Moll schreef:setteke schreef:Voor mij is zweefdraf en nagenoeg passage hetzelfde. Kijk maar naar het trainigsfilmpje wat eerder hier geplaatst werd (Carl Hester die een training geeft aan een hoog begaafde 5 jarige). Ook dit paard blijft vooral aan het begin steeds "hangen" met zijn voorbeen in een passage-achtige gang.
Ik heb er geen problemen mee, dat deze filmpjes opgehemeld worden, maar niet dat deze als uiterst correct bestempeld worden.
Zweeft draf en passage nagenoeg het zepfde, echt hoor nu breekt echt me klomp werkelijk waar het verschil zit in de rug ennui achter ondertreden.
murphy102 schreef:Sanne, je kent de achtergrond van de ruiter niet, he, je weet niet of zij allang bij C. Hester lest.
Het paard is inderdaad, in het begin hier en daar wat onregelmatig. Zoals C.H. ook al zegt, zit er duidelijk wat spanning bij de hengst.