Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Totje5mei

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:17

ik rij altijd met cap, altijd.
BP alleen op de cross en crosstraining omdat het moet. ;)

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:54

altijd met cap :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:25

Op mijn eigen paardjes zonder cap, andere paardjes met cap

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:40

Ik rijd ook altijd met Cap. Vaak is het natuurlijk niet nodig maar Je weet maar nooit...

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:42

xSimonee schreef:
Ik rijd altijd met cap. Altijd.

Met bodyprotector rijd ik alleen op manegepony's omdat mijn moeder er dan bij is :')
Op mijn verzorgpony rijd ik zonder.

Ik ook maar op mijn nieuwe stal was het gewoon en liet ze de keuze aan mij, dressuur=weg dat ding hij heeft me nooit echt geholpen wel meer pijn opgeleverd, voor springen oke maar verder niets voor mij.

Ts ik vind het je verantwoordelijkheid maar als jij zo fijn rijd SO WHAT?

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:01

Nouwja kijk ik heb ook dingen meegemaakt die de cap niet konden verkomen mijn vriendin is laatst bij het inrijden van de pony afgevallen en met een cap op...
maar juist door de cap liep ze een flinke wond in haar voorhoofd op als ze die cap niet had gedragen dan had ze dat niet maar als ze iets anders was gevallen was die op haar hoofd gaan staan geef mij dan maar een cap...

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:05

Ik rijd altijd met cap. Heb genoeg verhalen gehoord over mensen die met een val de cap doormidden hadden.
Dat heb ik liever niet met mijn hoofd. :+
Ik heb wel een bodyprotector, maar gebruik hem eigenlijk nooit. Krijg er alleen maar rugpijn van. ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:07

Ik snap een bodyprotector niet.. je kan dan helemaal niet doorrollen als je valt lijkt me? dan komt de klap alleen maar harder aan!

Cap snap ik wel, maar zou ik op mijn eigen paardje zeker achterwege kunnen en willen laten. Alleen is het verplicht op stal.. dus ik moet wel ;)
Vreemde paarden zou ik NOOIT zonder cap doen!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:10

ik rij altijd met cap. al wil ik in de zomer hem tijdens het uitstappen toch nog wel eens eventjes afzetten. ik denk dat als mensen zonder cap gaan rijden (vooral 1e keer ofzo) ze er misschien wat gespannender opzitten (onbewust misschien wel) en daar het paard op reageert. dus ik heb hem altijd op in principe. bp heb ik nog noooit mee gereden.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:11

Ik heb een periode gehad dat ik de cap achterwege liet, maar nu heb ik hem altijd op. Vind het een veiliger gevoel geven. :j BP heb ik niet, maar wil ik op korte termijn wel aan gaan schaffen.

wilmers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:13

Altijd met cap, zelfs op mijn oude dame van 25.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:13

Soms zonder cap, alleen bodyprotector bij het springen. Maar meestal met cap want je hoeft niet perse zélf te vallen... een pony kan ook wel eens ernstig struikelen.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:22

Ik reed op mijn bomproof paard ook altijd zonder cap. Op de jonge paarden altijd met. Tot ik een keer zonder cap van mijn bomproof paard afstuiterde. Op m'n hoofd ja.. Sindsdien, zelfs op de meest brave paarden, cap op!
Verder heeft het dragen van een cap me al vaak een schedelbreuk gescheeld.. (heb er dan ook al een aantal versleten :+ )

*edit: Caps dan hè, ik heb nog steeds dezelfde schedel.. ;)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:23

cap, bp ik gebruik beide , heb aan den lijve ondervonden te vallen zonder bp.....
wat betreft het niet kunnen doorrollen....als je naar binnen valt zou je in principe kunnen doorrollen , maar als je tegen de bakrand aan wordt gesmeten heb je toch liever een bp aan......
Wat de cap betreft, dit is een veiligheidseis die wordt gesteld voor en door de verzekeringen voor manegebedrijven.....
je hoeft maar 1x verkeerd te vallen om er achter te komen dat het misschien toch beter was geweest om een cap op te hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:35

wilmers schreef:
Altijd met cap, zelfs op mijn oude dame van 25.

Waarom zou die 25 jaar betekenen dat een cap niet nodig zou zijn? Karakter van een paard verandert niet zo heel veel in de loop van de jaren. Als een paard een springerig type is, dan is ze dat met 25 ook nog wel :P

Calvados15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:41

Ik rijd altijd met cap en eigenlijk alleen met bp als ik een pony ga inrijden, op de eerste wedstrijd en soms ook op een buitenrit.

Verder heb ik een enkele keer zonder cap gereden, maar ben toch bang, vooal op een jong beestje, dat er iets gebeurd.
En het is geen enkele moeite om een cap op te zetten...

;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:05

Cavalia schreef:
ik denk dat als mensen zonder cap gaan rijden (vooral 1e keer ofzo) ze er misschien wat gespannender opzitten (onbewust misschien wel) en daar het paard op reageert.

Hihi.. nou ik niet.. ik ben wel eens mijn cap vergeten op te doen :') ik had het niet door, laatstaan dat ik er zenuwachtig van werd

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:09

Ik heb geen veiligheidsvest maar wel altijd een cap op, ben 8 weken geleden gigantisch van het paard afgevallen ( heb er zelfs de krant mee gehaald xD ) en als ik mijn cap niet op had gehad was ik er nou nieteens meer geweest.

Wel heb ik op ponykamp met pony's gezwommen dan rijd ik zonder cap en mocht het nou een braaf paard zijn ook maar anders toch echt met cap:)

verder heb ik er trouwens niks op tegen dat mensen zonder cap rijden ik vind dat ze het zelf moeten beslissen, maar als ze dan toch ten val komen en gewond raken wat met cap op te voorkomen was heb ik ook geen medelijden met die mensen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:28

Ik heb iemand gesproken die onderzoek heeft gedaan naar de veiligheid van caps en ze zijn een wassen neus. Een cap is gewoon goed commercieel in de markt gezet. Ik ben echter zo'n muts die nooit zonder zal rijden. Ik haal er mijn gevoel van zekerheid uit. Maar als je hard valt met zo'n ding op je hoofd, dan kun je nog steeds letsel oplopen. Ben ik me zeer van bewust.

Een vest vind ik om die reden kolder. Tot nu toe heb ik de afgelopen 25 jaar al heel wat keren de grond onderzocht op de meest bizarre momenten. Ik ben zo'n geluksvogel die dan gewoon weer op kon stappen meestal. Het letsel wat ik had, was er ook geweest als ik zo'n vest had gedragen. :D Het ergste wat ik had, was een verstuikte onderste ruggenwervel. Navraag leerde me ook, dat die ook niet beschermd is met zo'n ding. 8-) Wat ik aan 'ongelukken' verder heb meegekregen waren vooral beenbreuken en armbreuken. Een vest kan je daar niet tegen beschermen. :n En als klapper op de vuurpijl had een bevriende moeder voor haar dochter zo'n vest gekocht op de groei (ik geef toe), want dat doen ouders nu éénmaal. En die ging van de pony af en die brak door toedoen van dat ding haar sleutelbeen.
Laatstes heeft een dealer in vesten wel eens verteld, dat als je zo'n 'airback' hebt en je kunt nog op het nippertje op je paard blijven zitten en dat hendeltje schiet toch los, zodat je vest sissend wordt opgeblazen, dat er daardoor al menig ruiter alsnog van het paard af ging. Met dank dus aan zo'n vest. Dus laat mij dan maar gewoon een stevige trui dragen en die vesten zijn voor de mensen die gewoon graag alles kopen.
Nederlanders verzekeren zich ook al vaak veel te goed. Het hoort bij ons imago.

Ik kan prima begrijpen dat je er voor kiest om het niet te gebruiken. Maar dit is een bijbeldiscussie hoor. De voorstanders zullen de tegenstanders nooit overtuigen en andersom ook niet. :+

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:27

Iemand bij mij uit de buurt is van haar paard gevallen op haar hoofd. Ze had een cap op. Paard gleed uit omdat hij schrok van een trekker die ging toeteren. Maar goed, ze had haar oogkas verbrijzeld en een hersenkneuzing. Daardoor moest haar schedel open gemaakt worden zodat de druk eraf kon. Kind heeft 2 week in coma gelegen. Kwam niet meer uit de coma en is overleden. Tja ook met cap lukt het.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:02

Ik ben een val-talent, ik rijd altijd met 'cap' (al noem ik het een tok) :D
Het is zowieso verplicht bij ons om met 'tok' te rijden, maar zou het anders ook doen :j

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:05

Hier ook iemand die zonder cap rijdt. Het is bij westernruiterers ook iets meer "not-done' dan bij de dressuur. ( don't shoot me) Ik zorg dat ik mijn linkerbeen links van het zadel hou en mijn rechterbeen rechts...kan er niets gebeuren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:13

en niet vergeten; kont in het zadel houden :))

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:30

horzlover schreef:
xSimonee schreef:
Ik rijd altijd met cap. Altijd.

Met bodyprotector rijd ik alleen op manegepony's omdat mijn moeder er dan bij is :')
Op mijn verzorgpony rijd ik zonder.

Ik ook maar op mijn nieuwe stal was het gewoon en liet ze de keuze aan mij, dressuur=weg dat ding hij heeft me nooit echt geholpen wel meer pijn opgeleverd, voor springen oke maar verder niets voor mij.

Ts ik vind het je verantwoordelijkheid maar als jij zo fijn rijd SO WHAT?

Ik heb hem met dressuur ook niet altijd aan, maar omdat je op de manege met meerdere in een bak bent is het ook wel een stukje verantwoordelijkheid, voor je eigen veiligheid en die van anderen. En zelf vind ik een bodyprotector gewoon een heel veilig gevoel, durf dan zelf ook wat meer te rijden enzo. Weet dat het onzin is, maar het is denk ik ook een beetje voor mijn eigen gevoel dat ik er een aan heb. Ben er ook volledig aan gewend en ondervind er, op de warmte in de zomer na, helemaal geen last van.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:39

idefix4 schreef:
Ik heb iemand gesproken die onderzoek heeft gedaan naar de veiligheid van caps en ze zijn een wassen neus. Een cap is gewoon goed commercieel in de markt gezet. Ik ben echter zo'n muts die nooit zonder zal rijden. Ik haal er mijn gevoel van zekerheid uit. Maar als je hard valt met zo'n ding op je hoofd, dan kun je nog steeds letsel oplopen. Ben ik me zeer van bewust.

Een vest vind ik om die reden kolder. Tot nu toe heb ik de afgelopen 25 jaar al heel wat keren de grond onderzocht op de meest bizarre momenten. Ik ben zo'n geluksvogel die dan gewoon weer op kon stappen meestal. Het letsel wat ik had, was er ook geweest als ik zo'n vest had gedragen. :D Het ergste wat ik had, was een verstuikte onderste ruggenwervel. Navraag leerde me ook, dat die ook niet beschermd is met zo'n ding. 8-) Wat ik aan 'ongelukken' verder heb meegekregen waren vooral beenbreuken en armbreuken. Een vest kan je daar niet tegen beschermen. :n En als klapper op de vuurpijl had een bevriende moeder voor haar dochter zo'n vest gekocht op de groei (ik geef toe), want dat doen ouders nu éénmaal. En die ging van de pony af en die brak door toedoen van dat ding haar sleutelbeen.
Laatstes heeft een dealer in vesten wel eens verteld, dat als je zo'n 'airback' hebt en je kunt nog op het nippertje op je paard blijven zitten en dat hendeltje schiet toch los, zodat je vest sissend wordt opgeblazen, dat er daardoor al menig ruiter alsnog van het paard af ging. Met dank dus aan zo'n vest. Dus laat mij dan maar gewoon een stevige trui dragen en die vesten zijn voor de mensen die gewoon graag alles kopen.
Nederlanders verzekeren zich ook al vaak veel te goed. Het hoort bij ons imago.

Ik kan prima begrijpen dat je er voor kiest om het niet te gebruiken. Maar dit is een bijbeldiscussie hoor. De voorstanders zullen de tegenstanders nooit overtuigen en andersom ook niet. :+

Die onderzoeksresultaten wil ik dan wel eens zien! Mijn dochter viel laatst met buitenrit op haar rug en hoofd op het fietspad, dat kon je goed zien aan de beschadigingen op haar cap en BP. Ze stond nu zo op maar die hadden de klap dus mooi opgevangen, dat zag je duidelijk! Anders had ze met haar achterhoofd op het asfalt geklapt en jij wil beweren dat die cap dan niets uitmaakte??? Dan had ze toch mooi een flink gapend gat gehad en een herenschudding aan haar cap te zien. Ook de BP was helemaal geschaafd, dus ik zou zo'n ding geen Kolder willen noemen.
Ook ikzelf heb een heel andere ervaring. Mijn orthopeed verzekerde mij toch echt dat ik met een BP nooit mijn 12de ruggewervel gebroken zou hebben na een val, maar waarschijnlijk zonder enig letsel zó was opgestaan. Nu kon ik een jaar revalideren, 3 maanden in corset gelopen.