sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:44

Ik zou goed les nemen ,en niet zelf gaan prutsen.om met een S&T te gaan rijden
Omdat je het paard niet kan houden , elk paard kan je op een watertrens rijden of een bustrens ,alleen wil niet iedereen dat in zien helaas. :n
IK heb het dan niet over 1 keer perweek les gaan nemen ,maar meerdere keren perweek gaan lessen.
Of alleen gaan rijden met een goede instructeur die alles in de gaten kan houden, zo dat je zelf niet verkeerde fouten gaat maken op je paard.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:58

hoe kan alleen een instructeur jou helpen dan als het paard er vandoor vliegt?
enige wat ik ooit heb gehoord als ik op een paard zat dat er vandoor vloog was: wel blijven zitten hoor, remmen!, achterover zitten!
nou kan dat ook aan mijn instructrices hebben gelegen, maar volgens mij ben je dan vrij machteloos vanaf de grond

ik zou er zelf niet eens op gaan zitten, ik ben gewoonweg niet ervaren genoeg om met dit soort gevallen om te gaan
Laatst bijgewerkt door kallista90 op 03-10-11 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:05

vanzuijlen schreef:
Zou je dan eens kunnen uitleggen kan mij niets erbij voorstellen.

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord...

Sees schreef:
Nee, in mijn ogen toch écht niet!! Dan ben je fout bezig en is ook never te nimmer nodig.

Kun je dat even verder toelichten? Waarom is dat niet nodig? Hoe los jij het op als jouw paard besluit NIET op een lichte kuitdruk bv in draf te gaan?

Sees schreef:
Nee, dat is in MIJN praktijk absoluut niet het geval. Misschien in de jouwe wel, dat kan ik niet beoordelen .

Dus jouw paard reageert ALTIJD volgens het boekje? Jouw paard is ALTIJD attent? Hij schrikt NOOIT? Hij is NOOIT eens afgeleid? Jij hebt je paard zo gekregen dat hij ALTIJD precies en direct op jouw hulpen reageert? Als dat zo is dan is in imo jouw paard:
a. een dooie en jij verlangd als ruiter NIETS dat even buiten zijn comfort-zone gaat...
b. Of door een eerdere ruiter zo verschrikkelijk netjes opgeleid (obv wijken voor druk/prikkel), dat het nu zo'n fijn gehoorzaam rijpaard is dat jij er nooit meer iets aan hoeft te corrigeren... Echter: jij maakt dan nog steeds gebruik van de 'dreiging' van druk/pijn/prikkel in je rijden. Is wel een beetje een uthopie, want hoe goed een paard ook is afgericht, het werken aan de afstemming is eigenlijk nooit klaar. Maar wellicht is jouw paard zo'n unieke uitzondering...
c. je liegt

Sees schreef:
Als mijn paard mij zou slaan/bijten/omver zou duwen of wat dan ook, dán kan hij een afstraffing verwachten die waarschijnlijk als enigszins pijnlijk zal worden wordt ervaren.

Ah, dus je maakt in de omgang toch gebruik van de dreiging van druk/pijn/prikkel?

Sees schreef:
Tijdens het rijden heb ik mijn paard nog geen pijn hoeven doen om te bereiken wat ik wil.

En wat wil je dan van hem? Want als ik niet zo veel wil van mijn paard, dan hoef ik ook geen verregaande afstemming te zoeken. Als mijn doel is aan een lang teugeltje door de bak stappen, dan hoef ik hem niet echt fijn aan de hulpen te hebben af zo. Als heeft hij dan ooit eens moeten leren dat hij vanuit stilstand in stap moet gaan. Daan heb je een beenhulp bij nodig, en een beenhulp werkt nu eenmaal op basis van ontwijken druk/pijn/prikkel... Wie ervaring heeft met jonge paarden beleren, weet dan jonge paarden geleerd moet worden voorwaarts te gaan op een beenhulp. Dat dit GEEN natuurlijke reactie is van een paard. Dat is namelijk zich opbollen/opblazen/spanning/bokken op (been) druk. Een beenhulp leer je aan bij een jong paard door lichte kuitdruk te geven, direct gevolgd door een (afhankelijk van de sensibiliteit van een paard licht of harder) tikje van de zweep. Dat veroorzaakt een (lichte) schrik/pijn/prikkel reactie bij het paard waardoor hij naar voren schiet (en dat is wel een natuurlijke reactie). Dat beloon je en zo leert het paard: Oh: been is naar voren. Als ik dat niet doe, dan volgt iets naars. In het gunstigste geval kun je dan volstaan met lichte tikjes van de zweep. Echter; zoals gezegd reageren niet alle (ik durf wel te zeggen bijna alle paarden) niet altijd volledig volgens het boekje. waardoor je wel eens iets harder in moet komen om de gewenste reactie te krijgen. Maar ik begrijp dat iedereen die hier anders beweerd dus een heel speciaals soort paarden heeft of zo?

Sees schreef:
Op die ene mep na tijdens een bokpartij maar daar vraag ik me nóg van af of de vlakke hand als pijnlijk kan worden ervaren.

Als die vlakke hand geen pijn deed/schrik veroorzaakte/indruk maakte, hoe moet jouw paard dan weten dat hij niet mag bokken? Dan kun je hem net zo goed een aai over zijn bol geven na een bokpartij. Dan zie ik echt het nut niet van die tik van die vlakke hand?

Sees schreef:
Nee hoor, ik weet niet hoe godsgruwelijk hard jij je paard slaat of schopt maar mijn hulpen bij mijn paard doen GEEN pijn.

Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig. Prio 1 = de gewenste reactie. Als ik die niet direct krijg, dan heb ik het niet hard genoeg gedaan. Als ik het niet meteen hard genoeg doe, en dus mijn hulp 5 x moet herhalen voordat ik de gewenste reactie krijg, stompt mijn paard af. Kun je niet spreken van gehoorzaamheid.

Sees schreef:
Bij mijn lompe paard moet ik misschien iets harder inkomen met mijn been maar dan nog zal een kuitdruk zonder spoor of zweep wellicht als minder plezierig worden ervaren maar pijnlijk?

Hier gaan we weer met de mooie woorden. 'Minder plezierig' klinkt natuurlijk veel minder erg dan 'wijken voor druk/pijn/prikkel'. Nogmaals: je houdt jezelf voor de gek. Ook jij bent niet roomser dan de paus.

Millanka schreef:
En wat als je paard besluit om niet op je kuit of been te reageren?

Die vraag is al meerdere keren gesteld. Maar de 'vredelievenden' onder ons kunnen daar blijkbaar niet inhoudelijk op reageren? Hun paarden doen dat natuurlijk niet :+

Sees schreef:
Ik vraag me af waar je dit in vredesnaam vandaan haalt? Correct rijden is correct rijden, ongeacht de optoming!

Maar van sommige (bitloze) optomingen wordt dus betwijfeld of je daar correct mee kunt rijden omdat je je hulpen daar niet goed mee kunt coordineren. Omdat de 'release' dan te traag is. Dat zorgt voor 'ruis'. Verder kan nu eenmaal niet iedereen correct rijden, en horen optomingen met een hefboomwerking niet thuis in die handen.

Sees schreef:
Mócht een van mijn paarden niet reageren, dan volgt er een 'hardere' hulp maar nog steeds zonder zweep of spoor en nog steeds met mijn gehele kuitoppervlak, niet omdat ik zweep of sporen nou per se slecht vind maar ik rij er gewoon niet mee want ik heb het niet nodig

Ik denk dat jij de gedachte gewoon niet kan handelen dat ook jouw paard reageerd op jouw hulp omdat hij weet dat er anders iets vervelends/pijknlijks volgt. 10xporren/schoppen met een been zonder spoor is ook vervelend voor een paard. Dus zal hij uiteindelijk na de 6e por toch maar besluiten in draf aan te huppelen. Ruiters die bewuster bezig zijn met de afstemming willen niet 6 keer moeten porren, steeds een beetje harder, met een been zonder spoor. Die willen dat hun paard al aandraaft direct NA de 1e lichte kuitdruk. Die vinden 6 x porren vervelend voor hun paard. Doordat hun paard weet dat direct een pik kan volgen als hij niet direct na de 1e hulp aandraaft, doe hij het direct. Waardoor zij zelden die pik uit hoeven delen. (mits je dit principe heel consequent toepast)

Als jij hogere dressuur rijdt, of veilig over straat wil met je paard, en dus een hoge mate van controle en gehoorzaamheid van je paard wilt, dan heb je geen tijd om een hulp 10 keer te moeten herhalen voordat je reactie krijgt. Kijk, als je paard nou echt een dooie is of zo... Maar heb je een beetje hoog in het bloed staand, karaktervol warmbloed paard... Zoals die van mij... En ik moet mijn hulp eerst 10 keer zachtjes herhalen voordat ik reactie krijg om te stoppen als hij op hol slaat na het schrikken van een eend uit de sloot. Dan is mijn paard al thuis. En dan mag je hopen dat hij heelhuids is thuisgekomen. En dat je er zelf heelhuids bent afgekomen :D

donnie13 schreef:
Hoe moeilijk je paard dan ook mag zijn geweest . jasmijn
met een scherp bit rijden is nooit de oplossing

Toch wel in dit geval.

donnie13 schreef:
Want een paard hou je niet tegen met een stuk ijzer in zijn mond , dus die S&t was ook helemaal niet nodig geweest

Eh, ja... Ik hield heb dus zeker staande mbv dat stuk ijzer in zijn mond. Ik had zijn actie binnen 2 seconde daardoor onder controle en kon daar zo mee voorkomen dat ik in het hek zou belanden. :D Veiligheid gaat bij mij dus boven alles.

donnie13 schreef:
als je egt goed kan rijden dan had je hem ook op watertrens kunnen rijden of op een bustrens.

Je hebt mijn uitleg gemist. Lees anders even terug. Paard vertoonde daar geen enkele reactie meer op.

donnie13 schreef:
en jou paard zou ook wel erges pijn hebben gehad ik geloof gewoon niet dat jou paard dat gedrag op eens is gaan vertonen

Hij was volledig nagekeken door alle denkbare disciplines.

donnie13 schreef:
en je paard wil helemaal niet tegen je vechten daar gaat altijd wel heel wat aan vooraf

Klopt. Als je mijn uitleg had gelezen is daar een aantal jaren van verkeerd rijden door verschillende ruiters aan vooraf gegaan. Maar hoe vervelend/oneerlijk etc. dit ook is gewest voor het paard; hij had daardoor wel hele gevaarlijke slechte gewoontes ontwikkeld. En ergens moet je die cyclus doorbreken. En hoe sneu ook voor het paard; dat ging helaas niet door hem over zijn bol te blijven aaien...

kirrepir schreef:
hoe had jij dit dan opgelost?
want in dit geval hielp s&t dus wel..

Tsja... Donnie komt ook niet aan met DE oplossing....

donnie13 schreef:
Ik zou goed les nemen ,en niet zelf gaan prutsen.om met een S&T te gaan rijden

Nogmaals: ik zou dat ook zeker niet aanraden als je daar geen ervaring mee hebt. Maar ik zou zowiezo niemand aanraden een paard te corrigeren waarmee 2 mensen al het e.e.a. gebroken hebben als je niet denkt te weten wat je doet en er dus geen ervaring mee hebt. Ik heb meerdere paarden opgeleid tot Z en hoger, dus ik weet hoe ik S&T moet bedienen. Dus 'zelf prutsen met S&T' was hier niet bij. het was een bewuste keuze dit toe te passen. En het heeft tot resultaat geleid; het paard werd namelijk weer dressuurmatig te rijden OP TRENS.

donnie13 schreef:
Of alleen gaan rijden met een goede instructeur die alles in de gaten kan houden, zo dat je zelf niet verkeerde fouten gaat maken op je paard.

Begeleiding/instructeur was aanwezig. Dagelijks. Want zeker in het begin moet je met zo'n paard niet in je eentje gaan modderen. Los van het feit dat als het misgaat dat het best handig is als er iemand aanwezig is om je uit het hek te plukken...

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:11

jasmijn78
een paard gaat niet zomaar door een hek heen, :n een paard is ook niet gek dat hij zijn eigen leven ingevaar wil brengen
Als jij hand achter je knie deet kan je paard ook niet door een hek heen gaan.
maar dat had je intructeur je ook wel kunnen vertellen
En over het met S&t rijden, ik vind het nog steeds een foute keuze en daar blijf ik bij , ook al kan je er goed mee rijden en heb je er ervaring mee.
heb je dat paard trouwens nog ?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:17

Laat ik hetgeen ik allemaal heb vermeld nog even nuanceren ;). Ik ben niet een enorme tegenstander van bit, sporen of zweep net zo goed als dat ik geen ultieme voorstander ben van bitloos. IK rij er alleen niet mee omdat IK het tot nu toe nog niet nodig heb gevonden. En nee, ik ben niet 'alleen maar' en boshobbelaar. Ik heb iedere week privéles, dressuurgericht om me klaar te stomen om te starten, bitloos weliswaar. Ik heb vroeger wel wedstrijden gereden op de 'normale' manier. Ik rij TREC's, meerdaagse trektochten en springlessen bitloos.

Ik ben er van overtuigd dat je tot een bepaald niveau, alle poespas niet nodig hebt. Of dat in het ZZ óók kan, kan ik niet beoordelen want tot dat niveau ben ik niet gekomen. Ik ben bij de M blijven steken ;).

Ik begrijp de uitleg van de sporen overigens wel en daar kan ik me ook wel in vinden denk ik.

Al met al vraag ik me wel eens af of, als we al dit soort hulpmiddelen nodig hebben om te bereiken wat we willen, of we dat dan wel moeten willen maar dat is weer een hele andere discussie ;).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:17

Ik denk dat de ervaring die je hebt een grote rol speelt. Als jij al jaren op een prima opgevoede pony rondrijdt, dan denk je inderdaad dat alle paarden met zachte hulpen / een watertrensje / enz. te rijden zijn. De wat meer 'profs' onder ons weten dat sommige paarden even geholpen moeten worden. Zodat ze daarna weer verkocht kunnen worden aan de mindere ruiters die er dan nog jaren op een fijne manier mee rondrijden.

Evenals wanneer je eigenlijk alleen aan een halflang teugeltje door de bossen wil crossen, dan heb je geen behoefte aan sporen of bitten die ter verfijning dienen.

Het zou wel fijn zijn als mensen zich zouden realiseren dat hun wereld niet altijd de waarheid hoeft te zijn. Dat jouw haflinger thuis een prima B proef loopt zonder ooit een extra 'harde' hulp te krijgen, wil niet zeggen dat dat voor iedere ruiter en ieder paard geldt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:18

donnie13 schreef:
jasmijn78
een paard gaat niet zomaar door een hek heen, :n een paard is ook niet gek dat hij zijn eigen leven ingevaar wil brengen
Als jij hand achter je knie deet kan je paard ook niet door een hek heen gaan.
maar dat had je intructeur je ook wel kunnen vertellen
En over het met S&t rijden, ik vind het nog steeds een foute keuze en daar blijf ik bij , ook al kan je er goed mee rijden en heb je er ervaring mee.

Heb jij ooit geprobeerd een paard de bocht om te krijgen wat de bocht niet om WIL??
Waarom zijn er nog steeds mensen die denken dat een paard zadelmak geboren wordt? Als je geen idee hebt wat daar allemaal aan vooraf gaat moet je je niet mengen in dergelijke discussie's.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:21

anneliesdj je hebt wel commentaar op iedereen.
maar ga eerst zelf met argumenten komen := ,voor dat je iedereeen comentaar gaat leveren
Wat nerges op slaat !
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 03-10-11 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:23

donnie13 schreef:
een paard gaat niet zomaar door een hek heen, tenzij jij hem die mogelijkheden aan bied.

Nee, hij stopte wel op het laatste moment voor het hek, alleen vanuit zo'n volle vaart, dat je als ruiter wel van hele goede huize moet komen om zelf NIET in het hek te belanden. (overigens hebben wij ze ook wel eens op stal gehad die gewoon tegen een muur aan rende of zich tegen het hek lieten vallen... Maar dat zijn extremen. Waaruit blijkt dat niet alle paarden nu eenmaal zo idialiter reageren als je zou willen) En daarbij: hij kreeg bij mij dus niet mogelijkheid ook niet meer. Door een korte inwerking van de stang stond hij direct weer stil. Kon hij niet die oncontroleerbare snelheid meer ontwikkelen. En zo was de cyclus van -als ik iets moet doen wat ik niet wil zet ik het op een rennen- doorbroken. En konden we overgaan tot -als jij nu doet wat ik wil, dan hou ik het plezierig en ontspannen voor je-. Dat werkte beter voor beide partijen :D

donnie13 schreef:
Als jij hand achter je knie deet kan je paard ook niet een door een hek heen gaan.
maar dat had je intructeur je ook kunnen vertellen

En jij dacht dat ik dat niet geprobeerd had? De zogenaamde 'one-rain-stop'? Ik ken het principe; werkt bij de meeste paarden met een trens gewoon prima. Maar bij deze? Kansloos. Dit paard nam de trens tussen de kiezen, zette zijn nek er op en ging. Al ging je er ondersteboven aanhangen.

donnie13 schreef:

Nee, hij is verkocht aan iemand die er nu fijn recreatief/dressuur mee rijdt. Na mijn 'interventie' kon hij namelijk met goed fatsoen verkocht worden. Je wilt het namelijk niet op je geweten hebben dat een ander er mee verongelukt. Het alternatief was de dood.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:26

donnie13 schreef:
maar ga eerst zelf met argumenten komen := ,voor dat je iedereeen comentaar gaat leveren
Wat nerges op slaat !

Was mijn argument niet duidelijk genoeg dan? Denk jij dat je een paard de bocht om kunt trekken als hij niet WIL?
Hoe denk jij dat een onbeleerd/groen paard reageert op de eerste teugeldruk?
En heb je ooit een paard meegemaakt wat echt niet wilde?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:33

anneliesdj schreef:
donnie13 schreef:
Wat nerges op slaat !

Was mijn argument niet duidelijk genoeg dan? Denk jij dat je een paard de bocht om kunt trekken als hij niet WIL?
Hoe denk jij dat een onbeleerd/groen paard reageert op de eerste teugeldruk?
En heb je ooit een paard meegemaakt wat echt niet wilde?

ik heb zelf ook op groene paarden gereden en die reageren verschilend op teugeldruk ik zit niet in paard ze mond als zo groen nog zijn ik doe alles op mijn zit en met mijn benen :)
maar je weet toch zelf ook wel dat je paarden op je zit moet rijden ,in plaats van dat gehang en getrek aan die voorkant. ?
ik heb er zelf ook een die niet door de hoeken wil en die schrikt en wegvliegt , die rij ik heel overtuigent en ik hou goed mijn benen ,er aan
en dan krijg ik ze overal langs heen
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 03-10-11 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:34

Anoeska schreef:
Ik denk dat de ervaring die je hebt een grote rol speelt. Als jij al jaren op een prima opgevoede pony rondrijdt, dan denk je inderdaad dat alle paarden met zachte hulpen / een watertrensje / enz. te rijden zijn. De wat meer 'profs' onder ons weten dat sommige paarden even geholpen moeten worden. Zodat ze daarna weer verkocht kunnen worden aan de mindere ruiters die er dan nog jaren op een fijne manier mee rondrijden.

Evenals wanneer je eigenlijk alleen aan een halflang teugeltje door de bossen wil crossen, dan heb je geen behoefte aan sporen of bitten die ter verfijning dienen.

Het zou wel fijn zijn als mensen zich zouden realiseren dat hun wereld niet altijd de waarheid hoeft te zijn. Dat jouw haflinger thuis een prima B proef loopt zonder ooit een extra 'harde' hulp te krijgen, wil niet zeggen dat dat voor iedere ruiter en ieder paard geldt.

Ervaring genoeg hier hoor :D. Ook met jonge of moeilijke paarden. De snelle weg is niet altijd de beste ;). En ik heb overigens nergens beweerd dat bitloos voor ieder paard een oplossing is. Net zo min als dat ik zeg dat je niet met sporen mag rijden (zie hierboven). IK vind het alleen niet nodig maar het lijkt erop dat een aantal mensen dat hier niet kan verkroppen en het dan maar op mijn ervaring gaat gooien...

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:35

wat mij wel opvalt in deze discussie is dat dingen als teugeldruk worden geïnterpreteerd worden als gehang en getrek aan de voorkant en met s&t rijden als ik kan mijn paard zonder s&t niet laten halthouden..

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:42

kirrepir schreef:
wat mij wel opvalt in deze discussie is dat dingen als teugeldruk worden geïnterpreteerd worden als gehang en getrek aan de voorkant en met s&t rijden als ik kan mijn paard zonder s&t niet laten halthouden..

Bij mij staan ze allemaal stil op mijn zit, en ik hoef niks met de teugels te doen. :D
over dat gehang en getrek dat is alleen gezegt omdat er mensen zijn die denken dat ze met S&t wel hun paard kunnen houden
dat win je natuurlijk nooit want paard blijft altijd sterker als jou.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:42

Jasmijn, ik vind al dat gequote een beetje veel werk dus als het jou om het even is, doe ik het even anders ;).

Ik begrijp hetgeen jij schrijft en ik kan me tot op zekere hoogte vinden in jouw uitleg over bepaalde dingen. Waar ik me echter ABSOLUUT niet in kan vinden is dat jij zegt dat om bepaalde dingen te bereiken, dat je je paard pijn moet doen als hij niet luistert (of heb ik dat niet goed begrepen??). Dáár heb ik problemen mee. En misschien heb ik dan idd wel twee donders brave paarden die doen wat ik vraag tijdens het rijden. Ze luisteren heus wel eens niet meteen als ik ze iets vraag en dan schud ik ze weer even wakker en dat hoef ik geen 6x te doen. En wellicht reageren ze dan op wijken voor druk wat ze vroeger geleerd hebben, dat zal best. Maar IK doe ze op dat moment geen pijn.

Anders is het als mijn paarden onbehoorlijk en gevaarlijk gedrag vertonen, dan kunnen ze een mep verwachten die ongetwijfeld zeer doet. Dat is dan voor mijn en hun eigen veiligheid.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:46

donnie13 schreef:
kirrepir schreef:

Bij mij staan ze allemaal stil op mijn zit, en ik hoef niks met de teugels te doen. :D
over dat gehang en getrek dat is alleen gezegt omdat er mensen zijn die denken dat ze met S&t wel hun paard kunnen houden
dat win je natuurlijk nooit want paard blijft altijd sterker als jou.

dat bedoel ik niet, ik bedoel dat wanneer iemand aan geeft dat hij/zij bijvoorbeeld een ophouding heeft gemaakt er wordt gedaan alsof hij/zij het bit door de mond heeft getrokken van hier tot tokio..
dus van een mug een olifant maken..
en daarmee doelde ik overigens niet alleen op jou

amanda1980

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:03

ik ben wel benieuwd hoe hier gereageert gaat worden op een westernhoofdstel met een snaffel bitje en korte shanks.

imo richt je een paard altijd af met druk. zelfs de grote NHers gebruiken druk. niemand kan zeggen dat dat niet zo is. kijk maar naar parelli, fase 1 is kijken/wijzen fase 5 is pats.
rijden gaat met druk. ook met je zit rijd je op druk. of je nou rijd op zit, been, hand, druk is druk. druk is wijken voor een pijnprikkel/vervelend gevoel. hoe groot de druk/ hulp is hangt af van de ruiter en dus ook hoe vriendelijk de hulp is. niemand kan dat ontkennen. bij goed gebruik is er niks mis met welke optoming dan ook. tegelijk zit daar nou juist ook het probleem.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:23

donnie13 schreef:
maar je weet toch zelf ook wel dat je paarden op je zit moet rijden ,in plaats van dat gehang en getrek aan die voorkant. ?

Je kunt een paard niet enkel op zit rijden. Dat is een fabel. Je moet ooit ergens aan de voorkant kunnen begrenzen. En een keer een ophouding maken is wat anders dan gehang en getrek. Ik wil niet hangen en trekken, want daar wordt ik moe van. Daarom was met dit paard S&T de oplossing. Daarmee kreeg ik de gewenste reactie JUIST zonder daarvoor toe moeten hangen en trekken.

Overigens heb ik van jou nog niet gehoord hoe jij het dan zou oplossen. Hooguit hoe jij vind dat ideaal paardrijden er uit zou moeten zien en allerlei aanvullende cliches. Maar nogmaals; we leven nu eenmaal niet in een ideale wereld.

Sees schreef:
Ervaring genoeg hier hoor . Ook met jonge of moeilijke paarden. De snelle weg is niet altijd de beste

Geldt ook voor jou. Ook jij kunt niet aangeven hoe jij het op zou lossen. Jij kunt zelf vinden dat je veel ervaring hebt, maar in mijn ogen zou je met al die ervaring er dan realistischer in staan. Je geeft ook geen concreet antwoord op mijn vragen zoals:

jasmijn78 schreef:
Kun je dat even verder toelichten? Waarom is dat niet nodig? Hoe los jij het op als jouw paard besluit NIET op een lichte kuitdruk bv in draf te gaan?

jasmijn78 schreef:
En wat wil je dan van hem? Want als ik niet zo veel wil van mijn paard, dan hoef ik ook geen verregaande afstemming te zoeken.

jasmijn78 schreef:
Als die vlakke hand geen pijn deed/schrik veroorzaakte/indruk maakte, hoe moet jouw paard dan weten dat hij niet mag bokken? Dan kun je hem net zo goed een aai over zijn bol geven na een bokpartij. Dan zie ik echt het nut niet van die tik van die vlakke hand?

Dus misschien kun je dat alsnog doen? Wellicht dat jouw antwoorden ons verschil in inzicht kunnen verklaren.

Sees schreef:
Anders is het als mijn paarden onbehoorlijk en gevaarlijk gedrag vertonen, dan kunnen ze een mep verwachten die ongetwijfeld zeer doet. Dat is dan voor mijn en hun eigen veiligheid.

Waarom is het in jouw geval dan wel gerechtvaardigd en in mijn concreet beschreven situatie niet? Dus jij zou een oncontroleerbaar onder je vandaan schietent paard die in volle vaart op een hek af stormt een mep geven om hem te corrigeren? (even bij mijn voorbeeld blijvend?) Ben jij levensmoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:32

Ik vind S&T niet per definitie verkeerd :n als je je paard er maar vriendelijk meer rijd en dat geld voor elke optoming. De optoming is zo (on)vriendelijk als de hand van de ruiter. Ik kon mijn pony overal meer rijden omdat ze goed aan mijn been en zithulpen stond.

https://lh3.googleusercontent.com/-qzD4yx99f6A/TYzwzM0q26I/AAAAAAAAAXo/0VPpTKCZMfo/s512/IMG_3314.JPG
Pony met s&t (voor een show)

https://lh3.googleusercontent.com/-LBsbLH_-D6I/TnTJ7VqVCYI/AAAAAAAABJ8/mDPPjACpY74/s640/Sally%252520september%252520070.jpg
zelfde pony bitloos

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:41

Jasmijn, nogmaals ik ben klaar met dat gequote, dat kost me nét even iets te veel moeite ;) aangezien Bokt maar twee quotes per keer wil accepteren.

Herhaal je vraag nog eens even dan. Hoe zou ik wat moeten oplossen?

Antwoord op de kuitdruk heb ik al gegeven. Je hebt in mijn post ook al kunnen lezen wat ik allemaal met mijn paarden doe en dus van hen vraag. Even teruglezen dus ;).

Wat betreft de tik met de vlakke hand, in dit geval was het schrikeffect genoeg :D. Of niet en was één bok voldoende om zijn energie kwijt te raken ;).

Ik zal het nóg een keer uitleggen; corrigeren dmv pijn in gevaarlijke situaties vind ik wat anders dan je paard laten doen wat jij wilt dmv pijnprikkels.

Toevoeging: Jasmijn, iedere gevaarlijke situatie vergt een andere aanpak maar dat hoef ik jou vast niet uit te leggen ;).

Met druk, hulpen, aanleggen van de zweep, licht strijken met een spoor, lichte ophoudingen e.d. heb ik dus allemaal geen moeite tijdens de dressuur/het springen/mennen/longeren etc.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:51

jasmijn78 ik heb wel oplossingen gezegt tegen jou ,wat ik dan zou doen.
en toen zij je dat dat niet werkte ,nou ik heb geen een paard ooit gezien die door een hand achter je knie
door een hek heen gaat of die er dan nog hard vandoor kan gaan
waar het altijd fout gaat. is dat je dan te veel druk op de teugels gaat zetten achter je knie maar die druk moet je er ook weer af gaan halen
anders gaat het namelijk niet goed . maar als jij kleine voltes rijd en dan snel rechts om en dan weer links om gaat
kan paard gewoon niet door een hek heen , ik ken ook zo veel paarden die bit tussen de kiezen nemen maar waarom doen ze dat omdat er altijd te veel druk op de voorkant komt te staan , of omdat de ruiter hun paard in de weg zitten met het rijden , en de meeste hebben dat geen eens door maar een paard gaat er egt niet zo maar vandoor als je paard op jou vetrouwt dan zou hij jou niet ingevaar brengen met het rijden.
en als mijn paard schrikt die kan er ook wat van en gaat dan ook wel even hard onder mij uitgaloperen, dat zijn maar paar passen en dan heb ik hem weer trug. mensen geven bijna altijd hun paard de schuld te wel het bijna altijd aan de ruiter ligt.
Moeilijke paarden bestaan in mijn ogen niet, wel moeilijke mensen die hun paard niet begrijpen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:57

Tis misschien een loze reactie, maar wat interessant om te lezen, wist eigenlijk helemaal niets af van S&T, denk ook niet dat ik dat niveau ooit ga behalen :+

Veel informatie, dus los van de meediscussiërders, ook voor de meelezers goed om iets van op te steken :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:22

Yvank_ schreef:
Ik vind S&T niet per definitie verkeerd als je je paard er maar vriendelijk meer rijd en dat geld voor elke optoming.

Maar wat is 'vriendelijk'? Volgens mij is dat voor velen: heel zachtjes doen. Er vooral maar vanaf blijven. Het paard geen pijn willen doen. Maar wat als je paard niet reageert op zachtjes?

Vriendelijk zit imo in dosering en timing. De dosering: hoe hard/zacht je iets doet moet doeltreffend zijn. Je moet binnen 1 enkele handeling de gewenste reactie krijgen. Anders moet je gaan herhalen, imo zijn 5 iets minder harde hulpen met amper/geen reactie voor het paard fysiek vervelender dan een enkele harde en mentaal, want wat wil je nu van hem?

Timing is ook essentieel. Een ophouding die overslaat in blijven trekken en hangen schiet zijn doel voorbij. Daarom moet je bit zo inkunnen werken dat je direct reactie krijgt op een lichte korte ophouding, zodat je DIRECT de druk er af kunt halen bij de gewenste reactie van het paard. Want dat is zijn beloning. Als dat niet werkt moet je OF meer kracht uit oefenen met hetzelfde bit/middel om binnen dezelfde tijd de gewenste reactie te krijgen. Maar als ruiter wil ik niet werken obv kracht, want dat verstoord mijn coordinatie. Dus kun je dan kiezen voor een sterker bit.

Coordinatie is ook essentieel; Als je een paard ene keer een flinke pik geeft omdat hij niet reageert op een voorwaartse hulp, dan moet je hem aan de voorkant wel de ruimte geven om weg te kunnen. Nooit trekken en duwen tegelijk. Als je een flinke ophouding geeft omdat hij niet terug komt, dan moet je niet tegelijkertijd je been er in duwen.

Je kunt scherpe bitten en sporen gebruiken om
a. een afgestompt/ongevoelig/ongehoorzaam paard met snelle korte correcties weer goed aan kleine hulpen te krijgen. Dit obv 1 keer vriendelijk vragen, geen reactie, dan direct een scherpe/harde hulp waarmee je wel direct reactie krijgt en dan paard belonen voor de juiste reactie.
b. toepassen om bij een goed afgericht paard hulpen nog preciezer en kleiner te kunnen geven, teneinde een nog betere/onzichtbaardere afstemming te bereiken (touchscreen-principe) als je hogere dressuur wilt rijden bijvoorbeeld.

Sees schreef:
Wat betreft de tik met de vlakke hand, in dit geval was het schrikeffect genoeg . Of niet en was één bok voldoende om zijn energie kwijt te raken .

Het feit dat jij dus twijfelt over wat het effect was van je actie, betekent voor mij dat je dan niet bewust duidelijk/consequent bent. In mijn rijden mag er bij mijn paard geen twijfel bestaan over wat ik nu van hem wil. Want ik denk dat dat voor hem het fijnste is; dat hij weet wat ik van hem wil, en dat hij het vertrouwen heeft dat ik niets van hem verlang wat hij niet kan volbrengen. Daarin zit voor mij de essentie van eerlijk en vriendelijk rijden. En niet in hoe hard of hoe zacht je iets doet. Al is natuurlijk altijd het streven om uiteindelijk met zo min mogelijk hulp, de juiste reacties te krijgen van een paard. Maar dat is trainen en dat komt niet vanzelf.

Sees schreef:
Met druk, hulpen, aanleggen van de zweep, licht strijken met een spoor, lichte ophoudingen e.d. heb ik dus allemaal geen moeite tijdens de dressuur/het springen/mennen/longeren etc.

Dan is het voor jou te hopen dat jij nooit een paard krijgt dat door een verleden of gewoon zijn karakter even anders reageert dan in jouw ideale wereld. Bij mij passeren nu eenmaal regelmatig dat soort paarden de revue dus ik heb daar gewoon een iets minder geromantiseerd beeld van. Hogere dressuur is mijn ambitie en dat lukt ook niet zonder een paard met een beetje karakter ;) Karakter heeft zijn voordelen, maar soms ook zijn nadelen. Die bedenken het gewoon af en toe zelf.

donnie13 schreef:
en toen zij je dat dat niet werkte ,nou ik heb geen een paard ooit gezien die door een hand achter je knie
door een hek heen gaat of die er dan nog hard vandoor kan gaan

Maar wat zegt dat, dat jij die nooit gezien hebt? Wie zegt dat jij een representatief beeld van de werkelijkheid hebt? Bij mij stond er dus zo een op stal. Maar ik heb jou nooit gezien, dus het lijkt mij sterk dat je dat paard hebt gezien ;)
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 03-10-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:25

Bedankt dat ik vandaag een interessante middag op stage heb mogen beleven, door dit topic door te lezen! Ik vind het goed dat verschillende meningen en visies hier ter sprake komen. Heb een stukje gelezen over dat een ongebroken trens zachter is dan een dubbelgebroken. Als iemand hier meer van weet, zou die mij dit dan willen pben? Bedankt!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:29

jasmijn je mag wel beter gaan lezen
ik zij dat ik de paarden die ik ken dat waren geen makkelijke paarden
dat het bij die paarden wel werkte ;)
maar goed jij denkt alles beter te weten, dan moet je dat vooral maar gaan denken. :j
ik denk eerlijk gezegt dat niet veel paarden , met jou overweg kunnen
omdat je scherpe harde hulpen wil geven :7
als een paard jou hulp niet snapt
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 03-10-11 15:39, in het totaal 6 keer bewerkt