Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:50

3 keer per week max. Ik heb wat voorlichting gehad, zal het even delen: een paard van 3 jaar bestaat voor 40 % nog uit kraakbeen, vooral rug,heupen, knie en spronggewricht. Vooral de paarden die in de toekomst in de sport gaan lopen of laat uitgegroeid zijn, niet meer belasten als 3 keer per week ongeveer 10 a 15 minuten. Ook niet te lang longeren. Ook goed opletten: op overbouw. Als de billen hoger staan dan de schoft, zet ze in de wei, geef ze groei rust. Ze kunnen niet alles tegelijk en gaan of op het een of op het ander inleveren. opende mijn ogen wel moet ik zeggen. Die van mij is nu 4, L2. Gestart toen hij 3 was, niet door mij, wist niet veel beter....en hij kreeg rugpijn. werd niet intensief getraind, werd wel 4 a 5 keer in de week op gereden. was blijkbaar teveel. had ook een groei achterstand bleek achteraf.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:28

3x per week ongeveer en dan niet te lang.
Lekker op bouwen en vooral rustig aan.
En genieten natuurlijk!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:24

Arabesk schreef:
Er zijn 1001 dingen die je je paard kunt leren voordat je op hem gaat rijden. Kijk maar eens naar de grondwerkopdrachten bij natural horsemanship, bijvoorbeeld van Parelli. Parelli biedt enorm goed zelfstudiemateriaal waar je een hele lange tijd meer vooruit kunt.

Zoiets als dit? Ja dat lijkt me echt super nuttig :j Je kunt niet vroeg genoeg beginnen!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:36

femkemaats

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:41

Volgend jaar word die van mij 3. Het begin met zadelmak maken, wil ik er iedere dag 5 minuten op zitten en dan alleen draven en niet te veel stappen, ook nog niet galopperen. Na ongeveer een maand als ze goed zadelmak is, rij ik haar 2x per week een kwartiertje en verder alleen grondwerk

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:13

Ik heb nu een 6 jarige pony. In principe goede spieropbouw etc. maar nog maar een half jaar onder het zadel. Ik denk dat 'hoe vaak per week rijden' voor elke pony/ paard verschillend is. Bij die van mij werkt het juist heel goed als ik hem 4 of 5 keer per week rijd. (niet langer dan 20 min a 30 minuten) en dan eens een aantal dagen vrij geef.

Als jij 3 of 4 keer per week fijn vindt bij jou paard dan zou ik dat niet veranderen.

Succes!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:51

2x per week 15 minuten is wel weinig hoor... Of ligt dat aan mij?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:30

Doubtless schreef:

ik vind het zat voor mijn 3 jarige. merk dat hij anders enorme tegenzin krijgt!

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:04

Doubtless schreef:

Eens!
Ookal is je paard nog maar 3 jaar. Dan heb je hem een beetje losgestapt/ draven en dan zijn de 15 minuten alweer om.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:09

Galii schreef:
Doubtless schreef:

Eens!
Ookal is je paard nog maar 3 jaar. Dan heb je hem een beetje losgestapt/ draven en dan zijn de 15 minuten alweer om.

idd dat is dus alles wat ik doe met mijn 3 jarige! ;) :D
meer dan zat!!
heb nog jaren de tijd dus waarom meteen met 3 volop aan het werk???
een jong kind zet je toch ook niet uren aan de rekensommen! die kan de concentratie er ook niet lang bij houden zo zie ik het met mijn jonkie ook!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:11

Eigenlijk helemaal niets. Met 3 jaar zadelmak maken en weer terug op de wei. Als ze 4 zijn weer oppakken, die 3 jarige zijn vaak zo ontzettend slap dat je er toch niets mee kan, helemaal als het echt grote beesten zijn. :)

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:29

ik vind 3 jaar echt te jong om al aan het werk te zetten ;-)
mijn 3 jarige heb ik 5 keer opgezeten in april en die staat tot volgendjaar stil op de wei, hij is nog maar 3!
mijn 4 jarige heb ik onbeleerd gekocht en die heb ik vanaf jun zadelmak gemaakt en ingereden haar rij ik 3 a 4 keer per week 25 minuutjes ongeveer, mijn plan is om de 4 jarige in oktober te gaan starten zei gaat zo goed! :-)

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:11

Doubtless schreef:

ik ook eens, mijn paard heeft echt uitdaging nodig, hij vind de wei echt niet bijzonder,
wandelen vind die ook oersaai, rijden vind die helemaal geweldig al doe ik het natuurlijk niet veel,
maar probeer wel uitdaging voor hem te maken dat doen we namelijk ook bij de kleine kinderen,
je wilt ze prikkelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:31

Wat een flauwekul allemaal weer.
Ieder paard vindt een weiland geweldig, mits er gras is en kuddenmaatjes zijn.
Wandelen vinden ze over het algemeen ook super leuk, er is veel te zien en het zorgt voor veel afwisseling.
Ik denk eerder dat jij het rijden helemaal geweldig vindt, en niet zozeer je jonge paard.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:13

JoviBan schreef:
Wat een flauwekul allemaal weer.
Ieder paard vindt een weiland geweldig, mits er gras is en kuddenmaatjes zijn.
Wandelen vinden ze over het algemeen ook super leuk, er is veel te zien en het zorgt voor veel afwisseling.
Ik denk eerder dat jij het rijden helemaal geweldig vindt, en niet zozeer je jonge paard.

hier sluit ik mij bij aan!

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:41

Ik ook!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:24

Paard staat de eerste 3 jaar ook alleen maar in de wei, vervelen doen ze zich echt niet want ze kennen niet anders! :D

Ik snap wel dat als je maar 1 paard hebt en het een jong beest is het moeilijker is om hem te laten staan dan als je er meer hebt. Het is toch leuk om regelmatig wat te kunnen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:35

Die van mij vindt rijden ook echt leuk :j rijd haar nu in (half uur rijden per keer), als alles bevestigd is krijgt ze rust tot volgend jaar. Liever duidelijk en goed bevestigd en daarna rust, dan nu de zachte heelmeester zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:44

storrum schreef:
Zoiets als dit? Ja dat lijkt me echt super nuttig :j Je kunt niet vroeg genoeg beginnen!

Afbeelding

Dit vind ik wel een heel goed idee!
Maar je kunt veulens beter 'bijzetten' wanneer je ze laat springen, zodat ze goed over de rug lopen.....
:+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:51

Misschien leuk voor de discussie:

Een artikel van horses.nl over overbelasting bij paarden, geschreven door een paardenarts die daar onderzoek naar doet:
http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... management

Even wat highlights:

Voor zowel professional als amateur is het belangrijk om stil te staan bij goed management van zijn paard en zich daar bewust van te zijn. Of het ‘amateurpaard’ nu op M-niveau acteert, terwijl zijn leeftijdsgenoot onder een professional loopt op een hoger niveau in de sport; bij allebei is het juiste management belangrijk. Dat is voor ieder sportpaard gelijk.

Je ziet vooral dat wanneer de amateur de oefeningen niet goed beheerst, dit schade toebrengt aan een paard. Bijvoorbeeld: het paard heeft in de M1 niet meer kwaliteit om hogerop te komen, maar de ruiter wil dat wel. Dan moet de ruiter daar in berusten of een ander paard kopen dat wel die kwaliteiten heeft.

Maar eerst moet die amateur bij zichzelf te rade gaan of hij de gevraagde oefeningen wel op de juiste manier voorbereidt en beheerst.

Het te laat beleren van vijf- en zesjarige of zelfs oudere paarden is niet goed. Paarden zitten dan vaak al vastgeroest in hun lijf. Dat kan zich uiten zich in bijvoorbeeld scheefheid, wat weer blessures veroorzaakt. Ik vind dat een driejarig paard oud genoeg is om te worden beleerd. Maar je moet het paard dan niet intensief inzetten. Twee, soms drie keer per week lichte training is voldoende.

Tenslotte is het goed om rekening te houden met het volgende: hengsten en ruinen moeten de tijd krijgen om sterk te worden. Zij zijn pas tussen de vijf en zes jaar uitgegroeid. Tot die tijd is het belangrijk hen dagelijks te observeren en de training daar op aan te passen. Dit is weer management waarmee je blessures kunt voorkomen.

Aldus het oordeel van Albert van Unen is erkend paardendierenarts bij Paardenkliniek Vinkega. Ook is hij teamveterinair voor het Nederlandse spring-, dressuur- en menteam sinds 1996.

En meteen antwoord op de vraag die in de OP/door de TS werd gesteld.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:56

Toch werpt ook dit stukje tekst weer vragen op en kun je problemen krijgen door verschillende interpretaties.
Hij zegt ook "ik vind", dat is niet gelijk aan "het is zo". Natuurlijk heeft het voordelen om een paard jong te beleren, maar wie zegt dat dit ook onder het zadel moet zijn?
Daarnaast is er nog de interpretatie van "lichte training", wat de ene persoon licht vindt, vindt een ander al aardig pittig en dan hebben we het nog niet over wat het (jonge) paard er van vindt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:02

Waratje schreef:
Hij zegt ook "ik vind", dat is niet gelijk aan "het is zo".

Ik denk dat je best waarde kunt hechten aan de mening van een dergelijk erkend paardenarts. Zijn onderzoek is dus nog niet afgerond, licht een tipje van de sluier op en onderbouwd zijn mening.

Ik zou er iig meer waarde aan hechten als aan de mening van een 12-jarige die ooit de 3-jarige shet van de buurman heeft 'beleerd' :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:04

Een tradi paardenarts zegt natuurlijk altijd "ik vind" zolang hij z'n tradi klantjes maar behoudt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:29

jasmijn78 schreef:
Waratje schreef:
Hij zegt ook "ik vind", dat is niet gelijk aan "het is zo".

Ik denk dat je best waarde kunt hechten aan de mening van een dergelijk erkend paardenarts. Zijn onderzoek is dus nog niet afgerond, licht een tipje van de sluier op en onderbouwd zijn mening.

Ik zou er iig meer waarde aan hechten als aan de mening van een 12-jarige die ooit de 3-jarige shet van de buurman heeft 'beleerd' :D

Aan de andere kant krijgt hij zijn salaris ook uit een bepaalde hoek ;)
Ben het op zich met je eens dat hij iets meer zou moeten weten (en waarschijnlijk ook weet) van de anatomie van paarden dan een 12 jarige met shetten-ervaring, maar er spelen meer belangen bij hem. Overigens denk ik dat er best wat kan bij veel 3-jarigen, maar waarom niet dat jaartje extra wachten?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:54

Wat ik wel opvallend vind is dat de 'dressuurpaarden' vaak al met 2,5/3 jaar zadelmak worden gemaakt en het gemiddelde springpaard pas rond zijn vierde. Zelf denk ik dat je goed naar je paard moet kijken, een 3 jarige van 1,60m kun je niet vergelijken met een 3 jarige van 1,75m.
Persoonlijk vind ik de 3 jarige vaak zo slap dat ik ze liever nog even laat staan ipv 2 keer per week een kwartiertje rondjes rijden.