Danique_G schreef:Enorme tegenslagen in je jeugd zijn geen excuus om niet je best te doen om er wel wat van te maken. .
Dat schrijf ik ook nergens, met achteroverleunen en met je vingertje naar een ander wijzen kom je er zeker niet.
Danique_G schreef:Waar een wil is, is een weg, niets komt aanwaaien..
Ik zag in je profiel dat je nog maar 16 bent en te oordelen aan je eigen paard en je favourite duitser ben je in een gouden wiegje geboren. Geweldig voor jou natuurlijk. Realiseer je dat jij in een bijzonder bevoorrechte positie verkeert! Er zijn ook kinderen van jouw leeftijd die een bijbaantje moeten nemen om thuis fin. bij te dragen aan het huishoudpotje.
Danique_G schreef:De enigste reden die ik zou kunnen bedenken waarom je niet zou kunnen studeren aan hs of universtiteit is als de ouders niet hebben gespaard. Of het niveau is te hoog maar dat is een ander verhaal.
je kunt altijd lenen dus dat mag geen reden zijn.....
maar het blijkt nu eenmaal dat niet alleen intelligentie overerfbaar is, maar dat de sociale klasse waarin je geboren bent ook overerfbaar is. Bijv.wanneer 1 van je ouders een uitkering geniet, is de kans dat jij een academische opleiding zal voltooien veel kleiner dan wanneer je pappa 2 maal modaal verdiend. Dat staat los van je intelligentie of doorzettingsvermogen.
Ik ben het met je eens dat iedereen kei hard moet werken voor zijn eigen geluk. Maar ik lees in jouw verhaal een veroordeling. En dat laatste schiet mij in het verkeerde keelgat. Net als dat het geen zin heeft om jalours te zijn op iemand die meer heeft, heeft het ook geen zin om veroordelend te zijn naar iemand die het minder heeft. Een stukje begrip en compassie van degenie die het wel allemaal goed voor elkaar heeft is dat meer op zijn plaats, een veroordeling is uit den boze!