Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:37

Meid voel je nou niet elke keer zo aangevallen, ik noemde gewoon een voorbeeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:38

Heb ik iets gemist in dit topic over wissels?

Ik dacht dat het eigenlijk over het basisniveau gaat?

MyWishMax

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:39

Wissels is ook basisniveau :)

Mindfields, maar naast een paard dat echt los moet zijn, heb je ook wel een ruiter nodig die het snapt. Ik kan bijvoorbeeld op een paard die wissels kent wel een wisseltje rijden, hoewel ik op het verkeerde moment de hulpen geef. Maar hoe ik dat aan mijn paard aan ga leren als ik zelf nog te onhandig ben? :n

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:40

Electra63 schreef:

Sorry maar de wissel is basis niveau is gewoon Z, en Z is basis dressuur

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:41

MyWishMax schreef:

Mindfields, maar naast een paard dat echt los moet zijn, heb je ook wel een ruiter nodig die het snapt. Ik kan bijvoorbeeld op een paard die wissels kent wel een wisseltje rijden, hoewel ik op het verkeerde moment de hulpen geef. Maar hoe ik dat aan mijn paard aan ga leren als ik zelf nog te onhandig ben? :n

Ja, dat weet ik :D , maar dat is volgens mij niet de insteek van dit topic.
In de OP heeft TS het over op 4-jarige leeftijd op L-niveau lopen, dus dan vind ik de sprong naar de wissels wel erg snel gaan. ;)

MyWishMax

Moll schreef:
Electra63 schreef:

Sorry maar de wissel is basis niveau is gewoon Z, en Z is basis dressuur

ZZ licht zelfs toch vanaf komende winter?

Tendance

Mindfields schreef:
Meid voel je nou niet elke keer zo aangevallen, ik noemde gewoon een voorbeeld.

Noor jij en ik weten beiden, dat je misschien meerdere, maar ook mijn paard bedoeld. Maar dat is juist niet erg, want je bent dan in ieder geval 1 van de weinigen, die een concreet voorbeeld gebruikt.
Niet negatief dus hoor!

En nee hoor electra je mist niets ik ken haar URL.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:42

Electra63 schreef:
MyWishMax schreef:

Ja, dat weet ik :D , maar dat is volgens mij niet de insteek van dit topic.
In de OP heeft TS het over op 4-jarige leeftijd op L-niveau lopen, dus dan vind ik de sprong naar de wissels wel erg snel gaan. ;)

Dan ben je weer op het goede onderwerp, met dat snel gaan ;)

Nee, maar het is toch ook al besproken dat een 6 jarige in het Z snel zou zijn? En in het Z krijg je de wissels, dus die moeten ze ook op 6 jarige leeftijd dan kennen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:43

MyWishMax schreef:

Dat zit bij je instructie, die bepaald wanneer je paard er klaar voor is en jij, en deze móet je stap voorstap door een nieuwe oefening begeleiden en je kunnen vertellen hoe het móet voelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:44

MyWishMax,
Daarom moet je helder houden waar het over gaat in dit topic.
Daarom vond ik de opmerkingen over GP-paarden door Moll al een beetje off-topic.
Er zijn niet veel bokkers die op GP-niveau rijden.
De één heeft het over te jong inrijden, de ander vind op 6-jarige leeftijd Z-niveau al te hoog. TS heeft het zelfs over paarden die uit de kudde worden getrokken om gebrokken te worden.
Dus waar hebben wij het eigenlijk nog over in dit topic?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:46

Moll schreef:
MyWishMax schreef:

Dat zit bij je instructie, die bepaald wanneer je paard er klaar voor is en jij, en deze móet je stap voorstap door een nieuwe oefening begeleiden en je kunnen vertellen hoe het móet voelen.

Dát snap ik :j (daarom zijn wij nog lang niet zover) Maar dat is meteen weer het punt van goede instructie. En het probleem dat je er vaak pas achterkomt dat je 'slechte' instructie hebt, als het 'te laat' is. Het blijft toch een samenwerking tussen een heleboel factoren.

@ Electra; ja, dat weet ik niet meer. Ik ben wel benieuwd naar TS haar antwoord op mijn voorbeeld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:46

Blegh, als ik dit soort dingen lees moet ik altijd weer denken aan toen ik bij de Young Riders cup aan het kijken was, vorig jaar op het CHIO in Rotterdam. Een één of ander meisje van 16 wiens paard weigerde, en dat paard kreeg me een partij zweep over zich heen! Tja, dat vind ik echt geen onkunde van het paard, ik zou ook geen hindernis doen als mijn ruiter naast een afranseling ook nog eens de teugels véél en véél te kort had..
Paardje was volgens mij ook nog behoorlijk jong. Dat ik dacht, mag die al uitkomen op die leeftijd?

Ik denk wel dat je niet echt een leeftijdsgrens kan zetten bij het zadelmak maken en wedstrijden rijden. Als ik een paard zadelmak zou maken, zou ik wel wachten tot het een redelijke grootte heeft (aangezien ik zelf redelijk omvangrijk ben :') ), en dan kijken wat het aankan. En zolang het paard er plezier in heeft en het allemaal goed lukt, steeds een stapje verder. Als dat betekent dat je met 4 jaar al een wedstrijd rijdt, tja, als het lukt, dan is er niet echt een reden om het niet te doen denk ik? Zolang je paard het leuk vindt en jij MET je paard rijdt en niet je paard VOOR JOU laat rijden, zie ik geen probleem :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:47

Of topic totaal niet, daar zie je toch ook paarden van zeer jonge leeftijd oefeningen doen waar ze lichamelijk niet aan toe.zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:47

Magrathea schreef:
Blegh, als ik dit soort dingen lees moet ik altijd weer denken aan toen ik bij de Young Riders cup aan het kijken was, vorig jaar op het CHIO in Rotterdam. Een één of ander meisje van 16 wiens paard weigerde, en dat paard kreeg me een partij zweep over zich heen! Tja, dat vind ik echt geen onkunde van het paard, ik zou ook geen hindernis doen als mijn ruiter naast een afranseling ook nog eens de teugels véél en véél te kort had..
Paardje was volgens mij ook nog behoorlijk jong. Dat ik dacht, mag die al uitkomen op die leeftijd?

Ik denk wel dat je niet echt een leeftijdsgrens kan zetten bij het zadelmak maken en wedstrijden rijden. Als ik een paard zadelmak zou maken, zou ik wel wachten tot het een redelijke grootte heeft (aangezien ik zelf redelijk omvangrijk ben :') ), en dan kijken wat het aankan. En zolang het paard er plezier in heeft en het allemaal goed lukt, steeds een stapje verder. Als dat betekent dat je met 4 jaar al een wedstrijd rijdt, tja, als het lukt, dan is er niet echt een reden om het niet te doen denk ik? Zolang je paard het leuk vindt en jij MET je paard rijdt en niet je paard VOOR JOU laat rijden, zie ik geen probleem :)

Er IS een leeftijdsgrens voor het wedstrijd rijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:50

Moll schreef:
Of topic totaal niet, daar zie je toch ook paarden van zeer jonge leeftijd oefeningen doen waar ze lichamelijk niet aan toe.zijn.

Ik kan het topic niet meer volgen, ik ga maar ff wat anders doen. :D

Vind jij dat je een paard mag inrijden op 3-jarige leeftijd?
Vind jij dat een paard op 4-jarige leeftijd op L-niveau mag/kan lopen?
Vind jij dat een paard op 6-jarige leeftijd op Z-niveau mag/kan lopen?

Dat is volgens mij de vraag, dat zijn i.i.g. de voorbeelden die iedere keer worden aangehaald in dit soort topics.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:52

Moll schreef:

Mee eens, en dan is het imo een kunstje, en heeft het weinig te maken met de opleiding van een paard. Dat oa inhoudt dat je de spieren traint zodat een paard met de juiste kracht de verschillende oefeningen kan laten zien. Een spier trainen kost tijd, toch zie ik regelmatig paarden in het M of zelfs ZZ, met een kippekontje en zonder buikspieren. En toch rijden die mensen hun punten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:55

Electra63 schreef:
Moll schreef:

Ik kan het topic niet meer volgen, ik ga maar ff wat anders doen. :D

Dat is volgens mij de vraag, dat zijn i.i.g. de voorbeelden die iedere keer worden aangehaald in dit soort topics.
de eerste vraag ,nee
Dan is automatisch antwoord 2 ook nee
De lasers. Vraag is trikkie, want dat kan, als je een 2 jaar de tijd heb om een paard op te leiden en je heb de juiste ervaring opleiding en begeleiding is dit mogelijk, maar niet le paarden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:04

Moll schreef:
de eerste vraag ,nee
Dan is automatisch antwoord 2 ook nee
De lasers. Vraag is trikkie, want dat kan, als je een 2 jaar de tijd heb om een paard op te leiden en je heb de juiste ervaring opleiding en begeleiding is dit mogelijk, maar niet le paarden.

Mijn paard gaat dit jaar wel het L1 in, omdat ik straks geen B meer mag. Niet op wedstrijd gaan is geen optie, want met zijn karakter is het goed, dat hij veel verschillende paarden en dingen blijft zien. En veel op de kar komt. Bij ons op stal is nu eenmaal niet zoveel te zien, vraag maar aan Noor.
Over het algemeen zeg ik ook met 4 zadelmak maken, maar in sommige gevallen, zoals bij die van mij en de manier waarop kan 3 best.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:07

Electra63 schreef:

Ja dat klopt. En als de basis dus niet klopt, kom je gaandeweg in het proces dingen tegen die niet gaan lukken of stress opleveren voor het paard. Dat bedoelde ik qua systeem. Als je systeem klopt, kom je die problemen niet tegen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:12

Welk systeem moet ik dan nemen voor mijn merrie? Die kent geen stress. Is koningin van de rust! Jon daarom ook altijd heerlijk zonder zorgen 2 rondes overkruist galopperen... Daar doen we niet moeilijk over.
Iemand nog een uber brave merrie? Haha nee hoor, die gaat niet meer weg... Tenzij iemand een miljoen biedt? Dan mag je je melden!
Ik ben gewoon blij, dat mijn ventje wat meer pit heeft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:18

Over een 6-jarige in het Z. Daar zitten een heleboel mitsen en maren aan, maar het kan prima. Maar nogmaals, met allerlei mitsen en maren.

Mits:
-Paard van meet af aan helemaal correct gereden is
-Paard open in het hoofd heeft mogen blijven van de opleider en niet is onderdrukt
-Er max 3-4 keer per week gewerkt is, niet langer dan een half uurtje(wat ook echt meer dan genoeg is mits je dan weer kundig genoeg bent)

En zo nog een aantal dingen, waar het gros al niet aan kan of wil voldoen. Want je moet toch minimaal een uur trainen(alsof paarden minuten kunnen tellen, wij hebben de tijd bedacht, niet het paard). dat zoveel ruiters zo lang rijde ligt eraan dat het ze zoveel tijd kost om een paard los te werken dat er pas na een half uur aan de echte training kan worden begonnen, als het ze dan al gelukt is om alle schakeltjes goed te zetten om het lijf in staat te stellen uit te voeren wat er gevraagd wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:20

Mindfields schreef:
Electra63 schreef:

Ja dat klopt. En als de basis dus niet klopt, kom je gaandeweg in het proces dingen tegen die niet gaan lukken of stress opleveren voor het paard. Dat bedoelde ik qua systeem. Als je systeem klopt, kom je die problemen niet tegen.

Ik kon jouw berichten niet helemaal volgen. Ineens ging het over wissels, maar ik begrijp uit jullie berichten, dat jij en Tendence elkaar kennen?
Daarom zei ik, dit topic is moeilijk te volgen, sommigen springen van de hak op de tak. :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:22

Tendance schreef:
Welk systeem moet ik dan nemen voor mijn merrie? Die kent geen stress. Is koningin van de rust! Jon daarom ook altijd heerlijk zonder zorgen 2 rondes overkruist galopperen... Daar doen we niet moeilijk over.
Iemand nog een uber brave merrie? Haha nee hoor, die gaat niet meer weg... Tenzij iemand een miljoen biedt? Dan mag je je melden!
Ik ben gewoon blij, dat mijn ventje wat meer pit heeft.

Sorry maar 2 rondjes overkruist galoperen, is je paard bevestiggen in een foute galop, leer het paard van af het eerste moment de juiste galop, en het zal,later nooit problemen geven

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:24

Electra63 schreef:

Ja, als het paard er klaar voor is

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:25

Mindfields schreef:
En zo nog een aantal dingen, waar het gros al niet aan kan of wil voldoen. Want je moet toch minimaal een uur trainen(alsof paarden minuten kunnen tellen, wij hebben de tijd bedacht, niet het paard). dat zoveel ruiters zo lang rijde ligt eraan dat het ze zoveel tijd kost om een paard los te werken dat er pas na een half uur aan de echte training kan worden begonnen, als het ze dan al gelukt is om alle schakeltjes goed te zetten om het lijf in staat te stellen uit te voeren wat er gevraagd wordt.

Dit laatste ben ik met je eens. Een uur rijden of sind langer, langs de weg of in het bos, moet je alleen doen om conditie op te bouwen.
Verder bereik je met kort en intensief SAMENWERKEN meer, dan met lang en verveelt rijden.