Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MyWishMax schreef:Wissels is ook basisniveau
Mindfields, maar naast een paard dat echt los moet zijn, heb je ook wel een ruiter nodig die het snapt. Ik kan bijvoorbeeld op een paard die wissels kent wel een wisseltje rijden, hoewel ik op het verkeerde moment de hulpen geef. Maar hoe ik dat aan mijn paard aan ga leren als ik zelf nog te onhandig ben?
Mindfields schreef:Meid voel je nou niet elke keer zo aangevallen, ik noemde gewoon een voorbeeld.
Electra63 schreef:MyWishMax schreef:Wissels is ook basisniveau
Mindfields, maar naast een paard dat echt los moet zijn, heb je ook wel een ruiter nodig die het snapt. Ik kan bijvoorbeeld op een paard die wissels kent wel een wisseltje rijden, hoewel ik op het verkeerde moment de hulpen geef. Maar hoe ik dat aan mijn paard aan ga leren als ik zelf nog te onhandig ben?
Ja, dat weet ik, maar dat is volgens mij niet de insteek van dit topic.
In de OP heeft TS het over op 4-jarige leeftijd op L-niveau lopen, dus dan vind ik de sprong naar de wissels wel erg snel gaan.
MyWishMax schreef:Wissels is ook basisniveau
Moll schreef:MyWishMax schreef:Wissels is ook basisniveau
Dat zit bij je instructie, die bepaald wanneer je paard er klaar voor is en jij, en deze móet je stap voorstap door een nieuwe oefening begeleiden en je kunnen vertellen hoe het móet voelen.
Magrathea schreef:Blegh, als ik dit soort dingen lees moet ik altijd weer denken aan toen ik bij de Young Riders cup aan het kijken was, vorig jaar op het CHIO in Rotterdam. Een één of ander meisje van 16 wiens paard weigerde, en dat paard kreeg me een partij zweep over zich heen! Tja, dat vind ik echt geen onkunde van het paard, ik zou ook geen hindernis doen als mijn ruiter naast een afranseling ook nog eens de teugels véél en véél te kort had..
Paardje was volgens mij ook nog behoorlijk jong. Dat ik dacht, mag die al uitkomen op die leeftijd?
Ik denk wel dat je niet echt een leeftijdsgrens kan zetten bij het zadelmak maken en wedstrijden rijden. Als ik een paard zadelmak zou maken, zou ik wel wachten tot het een redelijke grootte heeft (aangezien ik zelf redelijk omvangrijk ben), en dan kijken wat het aankan. En zolang het paard er plezier in heeft en het allemaal goed lukt, steeds een stapje verder. Als dat betekent dat je met 4 jaar al een wedstrijd rijdt, tja, als het lukt, dan is er niet echt een reden om het niet te doen denk ik? Zolang je paard het leuk vindt en jij MET je paard rijdt en niet je paard VOOR JOU laat rijden, zie ik geen probleem
Moll schreef:Of topic totaal niet, daar zie je toch ook paarden van zeer jonge leeftijd oefeningen doen waar ze lichamelijk niet aan toe.zijn.
Moll schreef:Of topic totaal niet, daar zie je toch ook paarden van zeer jonge leeftijd oefeningen doen waar ze lichamelijk niet aan toe.zijn.
Electra63 schreef:de eerste vraag ,neeMoll schreef:Of topic totaal niet, daar zie je toch ook paarden van zeer jonge leeftijd oefeningen doen waar ze lichamelijk niet aan toe.zijn.
Ik kan het topic niet meer volgen, ik ga maar ff wat anders doen.![]()
Vind jij dat je een paard mag inrijden op 3-jarige leeftijd?
Vind jij dat een paard op 4-jarige leeftijd op L-niveau mag/kan lopen?
Vind jij dat een paard op 6-jarige leeftijd op Z-niveau mag/kan lopen?
Dat is volgens mij de vraag, dat zijn i.i.g. de voorbeelden die iedere keer worden aangehaald in dit soort topics.
Moll schreef:de eerste vraag ,nee
Dan is automatisch antwoord 2 ook nee
De lasers. Vraag is trikkie, want dat kan, als je een 2 jaar de tijd heb om een paard op te leiden en je heb de juiste ervaring opleiding en begeleiding is dit mogelijk, maar niet le paarden.
Electra63 schreef:Heb ik iets gemist in dit topic over wissels?
Ik dacht dat het eigenlijk over het basisniveau gaat?
Mindfields schreef:Electra63 schreef:Heb ik iets gemist in dit topic over wissels?
Ik dacht dat het eigenlijk over het basisniveau gaat?
Ja dat klopt. En als de basis dus niet klopt, kom je gaandeweg in het proces dingen tegen die niet gaan lukken of stress opleveren voor het paard. Dat bedoelde ik qua systeem. Als je systeem klopt, kom je die problemen niet tegen.
Tendance schreef:Welk systeem moet ik dan nemen voor mijn merrie? Die kent geen stress. Is koningin van de rust! Jon daarom ook altijd heerlijk zonder zorgen 2 rondes overkruist galopperen... Daar doen we niet moeilijk over.
Iemand nog een uber brave merrie? Haha nee hoor, die gaat niet meer weg... Tenzij iemand een miljoen biedt? Dan mag je je melden!
Ik ben gewoon blij, dat mijn ventje wat meer pit heeft.
Electra63 schreef:Vind jij dat je een paard mag inrijden op 3-jarige leeftijd?
Vind jij dat een paard op 4-jarige leeftijd op L-niveau mag/kan lopen?
Vind jij dat een paard op 6-jarige leeftijd op Z-niveau mag/kan lopen?
Dat is volgens mij de vraag, dat zijn i.i.g. de voorbeelden die iedere keer worden aangehaald in dit soort topics.
Mindfields schreef:En zo nog een aantal dingen, waar het gros al niet aan kan of wil voldoen. Want je moet toch minimaal een uur trainen(alsof paarden minuten kunnen tellen, wij hebben de tijd bedacht, niet het paard). dat zoveel ruiters zo lang rijde ligt eraan dat het ze zoveel tijd kost om een paard los te werken dat er pas na een half uur aan de echte training kan worden begonnen, als het ze dan al gelukt is om alle schakeltjes goed te zetten om het lijf in staat te stellen uit te voeren wat er gevraagd wordt.