Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Dawnfirst, het is toch juist zo dat je paard pas werkelijk nageeflijk is als je hem probleemloos in houding kunt laten variëren? Hals uitschuiven, verlengen, weer wat ronder maken, en regelmatig tussendoor helemaal voorwaarts neerwaarts laten strekken. Daarbij varieer je JUIST met de lengte van de teugel. Met als doel het paard steeds weer te laten ontspannen en te controleren of ie je hand wil volgen. Kortom, 'aan de teugel' kan ook met 'iets meer teugel', als de verbinding van achter naar voor maar in stand blijft. Anders komt 'met meer teugel rijden' neer op je paard aan de voorkant losgooien.
Kiwipitje schreef:Voor mij is 'aan de teugel' gewoon een term die voor hetzelfde staat als nageeflijk rijden of voorwaarts-neerwaarts.
Trakky schreef:Zo te lezen weten jullie allemaal niet wat de begrippen zijn, nageeflijkheid is durchlaessigkeit, nageven is heel iets anders.
Hier de uitleg "Aan de teugel" http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm
Trakky schreef:Zo te lezen weten jullie allemaal niet wat de begrippen zijn, nageeflijkheid is durchlaessigkeit, nageven is heel iets anders.
Hier de uitleg "Aan de teugel" http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm
Chaos schreef:Moll jij verschuilt je ook alleen achter grootmeesters, boeken en websites.
Jij hebt het wiel uitgevonden en je bent pas 5 jaar bezig.
Trakky schreef:Aan te teugel is wanneer het paard de hulpen opvolgt en er een contact is met de mond. Nageven doet een paard in zijn mond en nek, en nageeflijkheid is net het hetzelfde als Durchlaessigkeit de hulpen komen door van achter naar voor en omgekeerd en van links naar rechts en omgekeerd en het paard voldoet aan die Skala der Ausbildung.
Deze begrippen worden vaker door elkaar gehaald wat wel eens verwarring geeft, en paard in de houding in de relatieve houding is wat de meesten hier bedoelen maar ook een paard in de houding kan achter de teugel zijn en niet aan de teugel.
Moll schreef:Chaos schreef:Moll jij verschuilt je ook alleen achter grootmeesters, boeken en websites.
Jij hebt het wiel uitgevonden en je bent pas 5 jaar bezig.
Ik vind geen wiel uit, dat is gelukkig al gedaan door een aantal grootmeesters, en of ik nu 5 jaar bezig ben of 15, het gaat niet om de jaren maar om de kwaliteit van les die je ontvangt, met andere woorden iemand die 5 jaar les krijgt op de juiste wijze is velen malen verder dan iemand die al 15 jaar onzin naar zijn hoofd krijgt.
Chaos schreef:je kan het lezen zoals je wil, het is mij om het even en een goeroe ben ik al helemaal niet, en net doen als of ik het wiel heb uitgevonden, ook dat zeker niet, ik mg me gelukkig prijzen van bepaalde mensen les te mogen krijgen en daarin gelukkig de klassieke rijerij hoog in het vaandel hebben staan. Dat ik daar in mijn mening deel en beschrijf hoe ik het mag leren en wie daarin de grondleggers zijn wil niet zeggen dat je het met me eens hoef te zijn, echter móet je niet willen vergeten dat de hedendaags rijerij toch van de klassieke rijerij af komt en dat vaktermen niet veranderen, maar dat mensen ze niet kunnen begrijpen of verkeerd opvatten. Dat je je daar in aangevallen voelde is spijtig, je komt meteen zo haat dragend over.Moll schreef:
Ik vind geen wiel uit, dat is gelukkig al gedaan door een aantal grootmeesters, en of ik nu 5 jaar bezig ben of 15, het gaat niet om de jaren maar om de kwaliteit van les die je ontvangt, met andere woorden iemand die 5 jaar les krijgt op de juiste wijze is velen malen verder dan iemand die al 15 jaar onzin naar zijn hoofd krijgt.
Joh.
Doe dan ook niet álsof je het wiel hebt uitgevonden. Misschien willen we wel niet allemaal Steinbrecht aanhangen. Maar dat gaat er bij jou niet in. Want het is of de methode van Moll volgen en doen of je een (bokt)goeroe bent (zie topics waarin jij verschijnt) of we snappen er niks van met zijn allen.