De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:31

Askja en dat gebeurd ook heel veel.. kijk maar in het B en L naar het halsstrekken

"hier heb je teugel doeiiiii"

heleentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:23

tijdens concour verbaas ik me soms over mensen die in de L2 en zelfs M1 nog gewoon ZAGEN!! gewoon lopen trekken en spoellen met het bit in de paardenmond!!? waarom word dit door de Jury's niet gestraft!!?
hoe kan iemand nu L2 hebben beruikt met zagen!?
|(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:35

heleentjee bij mij op stal rijden die ruiters eeeecht geen winst hoor :n
bij strak in het lijf lopen en de rug niet correct gebruiken terwijl ze niet
zagen zitten ze al rond 156-160 punten in het M1.

heleentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:03

nou ik heb ze wel ens gezien.. blijbaar sparen ze het dan heel langzaam op.
maar ik zie mensen zagen in het M1.
op paarden die hun rugwegrukken, waardoor het lijkt dat ze meer front maken en in hun schoft stijgen..
:(
triest.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:29

Ben het helemaal met je eens, bij mij op de manege trekken of zagen ontzettend veel mensen hun paarden in de krul.
Gelukkig heb ik een ontzettend fijne instructeur die het me wel goed leert en uitlegd (in tegenstelling tot wat me bij andere lesgevers is aangeleerd)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:30

Voor mij is 'aan de teugel' gewoon een term die voor hetzelfde staat als nageeflijk rijden of voorwaarts-neerwaarts.

heleentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:57

heb je misschien ook helemaal gelijk in.
alleen de term aan de teugel word veel gebruik (denk Ik) bij mensen zonder verstand.
die weten niet van VOORWAARD neerwaarts rijden maar denken alleen aan : AAN de teugel.
zo rijden ze hem van voren gewoon de grond in. Nagefelijk zijn die paarden niet want als dit soort ruiters ontspannen, moeten verruimen of moeten halsstrekken dan gaat het paard gewoon sneller lopen. En gaat zijn hoofd de lucht in. puur omdat hij zijn balans kwijt is. omdat hij zich aanwend om IN de handen van de ruiter te lopen.
Deze ruiters zijn niet slecht. Alleen dom, onwetend en onervaren

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:29

De term 'aan de teugel' is ook niet zo vreemd, want wil een paard nageven, dan moet het wel ergens op of voor nageven, en dat is dus de teugel. Ben het er van harte mee eens dat het goede beeld pas ontstaat als het paard dan ook in de rest van z'n lichaam ontspannen is en de achterhand er goed onder zet, maar dit is idd te hoog gegrepen voor veel ruiters. Ik denk dat het probleem er deels in zit dat op veel maneges de paarden hier helemaal niet toe in staat zijn, al te veel 'verpest' door het gezaag en getrek, zodat als je ze wat weerstand in de mond biedt, ze direct in hun 'krulhouding' schieten. Je moet een behoorlijk goede ruiter zijn om dat te corrigeren, en laat dat nou niet het geval zijn bij de meeste manegeruiters. En aangezien veel mensen toch leren rijden op een manege, leren die dus nooit aan te voelen hoe een ontspannen paard loopt en kunnen ze dat later ook niet toepassen bij een eventueel eigen paard.

Edit: hier ben ik het ook volledig mee eens:
Citaat:
Dawnfirst, het is toch juist zo dat je paard pas werkelijk nageeflijk is als je hem probleemloos in houding kunt laten variëren? Hals uitschuiven, verlengen, weer wat ronder maken, en regelmatig tussendoor helemaal voorwaarts neerwaarts laten strekken. Daarbij varieer je JUIST met de lengte van de teugel. Met als doel het paard steeds weer te laten ontspannen en te controleren of ie je hand wil volgen. Kortom, 'aan de teugel' kan ook met 'iets meer teugel', als de verbinding van achter naar voor maar in stand blijft. Anders komt 'met meer teugel rijden' neer op je paard aan de voorkant losgooien.

Naar mijn idee is, of je paard je hand volgt als je hem wat meer teugel geeft, een prima test om te kijken of het paard ook 'echt' nageeflijk is.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:43

Kiwipitje schreef:
Voor mij is 'aan de teugel' gewoon een term die voor hetzelfde staat als nageeflijk rijden of voorwaarts-neerwaarts.

Gelukkig voor jou wel (en voor mij ook). Zo is het ook bedoeld. Maar er zijn nog zoveel mensen die het hele begrip "nageeflijk" niet begrijpen of zelfs niet kennen. Voor deze groep is "aan de teugel" hetzelfde als "in de krul" enkel vanuit de voorkant.

Als TS vind ik dit een enorm interessant topic geworden. Leerzaam :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:49

Ik vind het vooral storend dat het bij manege's verkeerd word aangeleerd. Een aantal maanden geleden was er een vriendje van mijn stiefzusje mee, die reed al lang bij een manege, en bij mensen thuis en iedereen was er helemaal lyrisch over dat zo'n klein jochie er zo goed mee om kon gaan (hij was 12 ofzo). Nou, jongentje mee naar mijn paard (6 jaar, 1.70 en meestal braaaaf). En ik verbaasde me inderdaad dat hij er zo goed mee kon opschieten, ookal was hij zo klein en mijn paard zo groot en lomp, totdat... hij erop ging zitten. Ik had eerst even gereden, en dat ging allemaal rustig en redelijk ontspannen (er zaten een hoop kabouters in de heg;)). Jongetje erop gezet, en gewoon begonnen met stappen. Wat ik toen zag vond ik een beetje sneu, hij bleef maar kneepjes geven, spelen en plukken en vanalles, en mijn paard ging dan maar elke keer stilstaan, en dat jongetje maar weer aansporen, je zag mijn paard echt heel voorzicht lopen met zo'n uitdrukking van' wat wiltie nou?'
na een minuutje tegen de jongen gezegd dat hij het paard op de volte moest doen, aandraven en zijn handen stilhouden, binnenhand een beetje van de hals af en gewoon flink actief doorrijden. En verbaasd dat hij was dat mijn paard op eens netjes begon te lopen. (ik moet wel zeggen dat het jongetje voor de rest een hele nette houding had en verder ook duidelijke hulpen gaf, echt een klein (verpest?) talentje). En dan mijn stiefmoeder: oh, kijk dan, wat kan hij het toch goed, het paard loopt zo netjes aan de teugel ... :+

Maargoed, wat ik dus vooral wil zeggen is als het op deze manier jonge kinderen word aangeleerd, en ik zie ook een hoop oudere manege ruiters en zelfs instructieces zo rijden, dat het dan natuurlijk lastig word om dat te corrigeren. En helemaal lastig word het als dit soort mensen, 30 jaar later, zelf paarden gaan inrijden, zelf gaan lesgeven en zelf gaan jureren. ik denk dat als ze nu eventjes wat strenger zijn over het lesgeven bij zowel fnrs als bij knhs verenigingen, dat het vanzelf allemaal beter word en de nieuwe lichting jury's zich ook niet blind staart op de mooie krul (niet dat elke jury dat doet natuurlijk ;))

Trakky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:53

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:01

Trakky schreef:
Zo te lezen weten jullie allemaal niet wat de begrippen zijn, nageeflijkheid is durchlaessigkeit, nageven is heel iets anders.
Hier de uitleg "Aan de teugel" http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm

Zeg je nou dat nageeflijkheid iets anders is dan nageven, of dat nageeflijkheid/nageven iets anders is dan aan de teugel?
Beide lijken me niet kloppen, ook niet als ik die tekst lees op de website waar je naartoe verwijst.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:11

Trakky schreef:
Zo te lezen weten jullie allemaal niet wat de begrippen zijn, nageeflijkheid is durchlaessigkeit, nageven is heel iets anders.
Hier de uitleg "Aan de teugel" http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm

Weet jij het wel? Of kun je alleen een website tonen?
Websites berusten ook niet altijd op waarheid. Ik kan binnen 5 min. een website online hebben waar op staat dat aan de teugel rijden gebeurt door 5kg. gewichten aan het bit te hangen. Is dat dan waar?

Trakky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:15

Aan te teugel is wanneer het paard de hulpen opvolgt en er een contact is met de mond. Nageven doet een paard in zijn mond en nek, en nageeflijkheid is net het hetzelfde als Durchlaessigkeit de hulpen komen door van achter naar voor en omgekeerd en van links naar rechts en omgekeerd en het paard voldoet aan die Skala der Ausbildung.
Deze begrippen worden vaker door elkaar gehaald wat wel eens verwarring geeft, en paard in de houding in de relatieve houding is wat de meesten hier bedoelen maar ook een paard in de houding kan achter de teugel zijn en niet aan de teugel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:16

Echter wanneer men de juiste boeken er op na slaat zoals steinbrecht, zal je lezen dat de verwijzing naar de web pagina en het schrijven hier in dus wel klopt, en dat velen het woord en dus de functie niet goed begrijpen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:17

Moll jij verschuilt je ook alleen achter grootmeesters, boeken en websites.
Jij hebt het wiel uitgevonden en je bent pas 5 jaar bezig.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:21

Chaos schreef:

Ik vind geen wiel uit, dat is gelukkig al gedaan door een aantal grootmeesters, en of ik nu 5 jaar bezig ben of 15, het gaat niet om de jaren maar om de kwaliteit van les die je ontvangt, met andere woorden iemand die 5 jaar les krijgt op de juiste wijze is velen malen verder dan iemand die al 15 jaar onzin naar zijn hoofd krijgt.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:25

anky van grunsven zaagt en trekt paard in de krul dmv roll kur, ze zien haar als groot voorbeeld, en voila er ontstaat het perfecte plaatje aan de teugel.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:32

Trakky schreef:
Aan te teugel is wanneer het paard de hulpen opvolgt en er een contact is met de mond. Nageven doet een paard in zijn mond en nek, en nageeflijkheid is net het hetzelfde als Durchlaessigkeit de hulpen komen door van achter naar voor en omgekeerd en van links naar rechts en omgekeerd en het paard voldoet aan die Skala der Ausbildung.
Deze begrippen worden vaker door elkaar gehaald wat wel eens verwarring geeft, en paard in de houding in de relatieve houding is wat de meesten hier bedoelen maar ook een paard in de houding kan achter de teugel zijn en niet aan de teugel.

Dan lijkt me alsnog dat 'aan de teugel' het resultaat is van nageven, en nageven weer het resultaat is van een goede nageeflijkheid? Dus zo tegenstrijdig is het toch allemaal niet?
Volgens mij hebben de meeste mensen in dit topic de begrippen best voor elkaar maar wordt er gewoon langs elkaar heen gepraat...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:35

Moll schreef:
Chaos schreef:

Ik vind geen wiel uit, dat is gelukkig al gedaan door een aantal grootmeesters, en of ik nu 5 jaar bezig ben of 15, het gaat niet om de jaren maar om de kwaliteit van les die je ontvangt, met andere woorden iemand die 5 jaar les krijgt op de juiste wijze is velen malen verder dan iemand die al 15 jaar onzin naar zijn hoofd krijgt.

Joh.
Doe dan ook niet álsof je het wiel hebt uitgevonden. Misschien willen we wel niet allemaal Steinbrecht aanhangen. Maar dat gaat er bij jou niet in. Want het is of de methode van Moll volgen en doen of je een (bokt)goeroe bent (zie topics waarin jij verschijnt) of we snappen er niks van met zijn allen.

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:36

Als het paard lekker door zijn of haar lijf loopt met aanleuning dat vind ik aan de teugelrijden.
In de krul trekken daar heb ik een hekel aan.
Helaas zie ik het laatst vaker.
Jammer

Trakky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:41

Nageven is of de hand van de ruiter of de nek en de kaak van het paard, nageeflijkheid is het hoofddoel en heet in die Skala der Ausbildung Durchlaessigkeit het einddoel van alles, en de beschrijving is dat de hulpen doorkomen van achter naar voor en omgekeerd en van links en naar rechts en omgekeerd, dus het woord nageeflijkheid word hier verwisseld met kauwen op het bit ook wel afkauwen genoemd. Een paard loopt nageeflijk en ontspannen en wanneer het nageeft en afkauwt is het ontspannen dit heeft met aan de teugel te doen en met de aanleuning eerst wanneer dit goed functioneert en men elke oefening zo rijden kan is het paard heeft men de nageeflijkheid bereikt en lijkt alles vanzelf te gaan.
Dus nageeflijkheid en nageeflijk zijn 2 dingen men bedoeld nageeflijk.
Denk dat men maar zelden de nageeflijkheid bereikt maar een paard kan desondanks nageeflijk zijn de grondsteen van nageeflijkheid.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:47

Chaos schreef:
Moll schreef:

Joh.
Doe dan ook niet álsof je het wiel hebt uitgevonden. Misschien willen we wel niet allemaal Steinbrecht aanhangen. Maar dat gaat er bij jou niet in. Want het is of de methode van Moll volgen en doen of je een (bokt)goeroe bent (zie topics waarin jij verschijnt) of we snappen er niks van met zijn allen.
je kan het lezen zoals je wil, het is mij om het even en een goeroe ben ik al helemaal niet, en net doen als of ik het wiel heb uitgevonden, ook dat zeker niet, ik mg me gelukkig prijzen van bepaalde mensen les te mogen krijgen en daarin gelukkig de klassieke rijerij hoog in het vaandel hebben staan. Dat ik daar in mijn mening deel en beschrijf hoe ik het mag leren en wie daarin de grondleggers zijn wil niet zeggen dat je het met me eens hoef te zijn, echter móet je niet willen vergeten dat de hedendaags rijerij toch van de klassieke rijerij af komt en dat vaktermen niet veranderen, maar dat mensen ze niet kunnen begrijpen of verkeerd opvatten. Dat je je daar in aangevallen voelde is spijtig, je komt meteen zo haat dragend over.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:51

Kiwipitje schreef:

Bij mij ook!

Voor mijn gevoel is het ´aan de teugel´ rijden nu een erg taboe omdat het direct gelinkt wordt aan zagen, plukken enz.

Trakky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:55

Verwisselen jullie niet in de houding rijden men aan de teugel? Een paard wat niet in de houding gaat kan zeker wel aan de teugel zijn, en een paard wat in de houding gaat kan zeker wel ook achter de teugel gaan.