wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:54

hier was de grootste klasse bij de pony's volgens mij L1 en daar waren er maar 23 :=

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:54

Dit was vanaf de 2e selectie zo ongeveer het geval. De combinaties met de meeste plaatsingspunten...
Maarja dan zijn er nog 3 te rijden wedstrijden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:56

hmm oke wat apart.
als je slim bent ga je dan de eerste 2 beroerd rijden zodat je in de zwakkere groep komt. en dan vanaf de 3e goed je best doen. dan is de kans veel groter dat je er bij zit...

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:57

Ja idd maar zo werkt het toch niet. Ik vind het belachelijk.
Het is zelfs zo dat er af een toe een combinatie zich liet verplaatsen naar de andere ring, meer kansen dus. Vind dit echt te ver gaan

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:59

het is inderdaad heel apart.
hoe groot zijn die ringen dan dat er twee groepen nodig zijn?

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:05

ongeveer 24 combinaties per ring, ooit meer, ooit minder.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:06

doen ze dan 2 ringen joh? heel apart.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:08

ja anders krijg je 44 combinaties per ring.. Dat vind ik persoonlijk veel.
Het aantal gestarte combinaties in de B lag hier geloof ik rond de 60

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:10

oh zo. ik dacht dat ze dan die 23 door 2 gingen delen.
wat veel combinaties zeg :wow:
Laatst bijgewerkt door 996981 op 25-07-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:12

En ik kan trouwens wel rekenen: 24+24 = 48 hahah

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:13

achja. is ook niet mijn sterkste punt :=
fijn dat er nu wel normaal gediscuseerd kan worden :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:14

themuisje schreef:
hier in de regio moet je 55% halen... vind het echt belachelijk maar goed wat doe je eraan?

Welke kant op vind je het belachelijk?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:19

als je geen 60% rijd heb je imo niks te zoeken op de regio...
ik vind dat die eis best aangescherpt mag worden naar 60% dan heb je een wp. als je tussen de 150 en 300 rijd ben je klasse waardig. maar als je lager dan 180 rijd imo niet regio kampioenschap waardig :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:21

Bij ons in Zuidwest Drenthe werkt het als volgt (buiten tenminste). Iedereen, die zich op tijd opgeeft mag meedoen. Dan zijn er over het algemeen 2 ringen.
Uit beide ringen mag 1/4 deel finale rijden. Dat betekent dus dat de beste 25% van de ene ring en de beste 25% van de andere ring mogen starten in de finale.
Van daaruit wordt dan uiteindelijk één kampioen.

Wij hebben verder geen selectiewedstrijden. Alles komt uiteindelijk neer op 1 proef en een finaleproef.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:23

themuisje schreef:
ik vind dat die eis best aangescherpt mag worden naar 60% dan heb je een wp. als je tussen de 150 en 300 rijd ben je klasse waardig. maar als je lager dan 180 rijd imo niet regio kampioenschap waardig :)

Nee oke, dan ben ik het met je eens. Met de stelling, die je noteerde kon je namelijk beide kanten op.
55% is trouwens geen 150 punten hoor!
55% is 165 punten, maar dat doet niet echt ter zake.
Ik vind ook, dat de minimum 60% moet zijn, maar bij ons mag iedereen starten, dus heb je daar geen omkijken naar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:23

oke. vind je dat een fijn systeem? klinkt opzich wel handig al hangt er dan wel veel af van 2 proefjes.
ik moest vorig jaar in de M2 wel nog overkampen. volgens mij vanaf de L2 :)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:24

@ Tendance, vind je dat een fijn systeem?
Mij lijkt het idd beter dan bij ons in de kring

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:24

Tendance schreef:
themuisje schreef:

Nee oke, dan ben ik het met je eens. Met de stelling, die je noteerde kon je namelijk beide kanten op.
55% is trouwens geen 150 punten hoor!
55% is 165 punten, maar dat doet niet echt ter zake.
Ik vind ook, dat de minimum 60% moet zijn, maar bij ons mag iedereen starten, dus heb je daar geen omkijken naar.

nee dat weet ik :) maar bij 150 rijd je verlies en ben je dus niet klasse waardig :)
vandaar dat ik het zo even neerzette.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:29

Ik woon ook in Drenthe en ik vind dat systeem prima. Geen gezeur met meerdere selecties waar je perse moet starten om je te kunnen plaatsen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:31

Ik rijd wedstrijden vanaf mijn 9e (ben nu 30), ben begonnen op een B-ponietje (t/m L dres), daarna een D-pony (t/m M2) en daarna een aantal jaren niks. Ben sinds 4 jaar weer begonnen met een paard en rijd nu L2.
Wat ik jammer vind aan de huidige wedstrijdsport is dat er naar mijn mening heel erg gekeken wordt naar het paard en niet naar de combinatie of wat er vertoond wordt. Toont het paard wat, dan scoor je punten. Ik heb zelf wat een braaf sulletje en ik weet heel goed dat er bij mij nog vanalles aan mankeert en dat ik de laatste tijd niet al te veel punten scoor daar weet ik goed de redenen van en dat zij zo. Maar.... dat er dan combinaties zijn die letterlijk door de ring stuiteren, waarbij de meest prachtige paarden voorbij marcheren met kin op de borst, van spanning 3x overspringen in galop, van de stress ongeveer vierkant door de bocht gaan nóg bovenin eindigen (in de M...) daarbij vergaat mij snel de lol van het wedstrijd rijden... Blijkbaar is dat wat men wil zien.. ik ben geen jurylid, maar ik zou persoonlijk zo'n combinatie voor elk onderdeel maximaal een 5 geven vanwege de spanning. Maar ja ik ben geen jurylid...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:38

maudenmarc schreef:
@ Tendance, vind je dat een fijn systeem?
Mij lijkt het idd beter dan bij ons in de kring

Het jammere aan het systeem is, dat ik vind, dat alles dus inderdaad te veel van die ene proef afhangt.
Als je een aantal selectiewedstrijden doet, dan krijg je denk ik een beter beeld!
Nu mogen er soms mensen door naar de finale, die normaal nog geen deuk in een pakje boter rijden en dat vind ik erg jammer.
Deze mensen vallen in de finale vaak wel door de mand en dan blijven de goede combinaties over!
Wel vind ik het goed, dat ze van die 2 ringen een deel laten overkampen.

Maar goed, ook dit jaar doe ik weer niet mee.... Ieder jaar is er wel weer iets anders.
2008: Nog wel meegedaan in het M1 (199 en 178 punten) Zeg het maar? Ik kon er niets mee...
2009: Merrie had een peesblessure
2010: Sneekweek wedstrijdzeilen, mijn merrie heeft wel meegedaan in het B en werd 4e op de Drentse Kampioenschappen. Helaas kreeg ze een 3 op de middendraf, waar ze normaal een 7 of 8 op kreeg. Helaas amazone reed al weg in de bocht, dus een galopsprong. Ze kwam 3 punten tekort, dus jullie begrijpen wel, dat de titel erin had kunnen zitten!!!
2011: Wij gaan lekker op vakantie

Voor 2008 sprong ik alleen maar op de kampioenschappen, ben nooit kampioen geweest, maar heb wel veel prijzen gewonnen.

Ik hecht heel eerlijk gezegd niet zo heel veel waarde aan de kampioenschappen. Dit komt denk ik ook juist door die momentopname.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:42

pearlie schreef:
Ik rijd wedstrijden vanaf mijn 9e (ben nu 30), ben begonnen op een B-ponietje (t/m L dres), daarna een D-pony (t/m M2) en daarna een aantal jaren niks. Ben sinds 4 jaar weer begonnen met een paard en rijd nu L2.
Wat ik jammer vind aan de huidige wedstrijdsport is dat er naar mijn mening heel erg gekeken wordt naar het paard en niet naar de combinatie of wat er vertoond wordt. Toont het paard wat, dan scoor je punten. Ik heb zelf wat een braaf sulletje en ik weet heel goed dat er bij mij nog vanalles aan mankeert en dat ik de laatste tijd niet al te veel punten scoor daar weet ik goed de redenen van en dat zij zo. Maar.... dat er dan combinaties zijn die letterlijk door de ring stuiteren, waarbij de meest prachtige paarden voorbij marcheren met kin op de borst, van spanning 3x overspringen in galop, van de stress ongeveer vierkant door de bocht gaan nóg bovenin eindigen (in de M...) daarbij vergaat mij snel de lol van het wedstrijd rijden... Blijkbaar is dat wat men wil zien.. ik ben geen jurylid, maar ik zou persoonlijk zo'n combinatie voor elk onderdeel maximaal een 5 geven vanwege de spanning. Maar ja ik ben geen jurylid...

Dit ben ik ergens wel met je eens. Ik heb zo'n showmonster, echt zo'n groot hoogbenig paard, blonde manen en staart en super bewegen. Mijn 4 jarige mannetje.
Bij sommige jury's weet ik gewoon dat als ik hem maar rond kan sturen ik behoorlijk makkelijk punten rijd.
Daar hoef ik dan niet een super proef voor te rijden.
Mijn moeder daarentegen rijd met een springpaard met minder beweging, maar wel keurig op de bordjes etc...
Die rijd dan toch vaak minder punten dan ik. Dat klopt natuurlijk niet helemaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:43

pearlie schreef:

Dit is volgens mij waar de vorige discussie aardig stuk liep. Mensen met een gewoon paard die het raar vinden dat een paard met extra kwaliteit zich meer fouten kan permiteren. Ik vind dat niet meer dan logisch. Een paard met kwaliteit heeft meer aanleg voor de moeilijkere oefeningen en zal daarbij meestal meer schwung en losgelatenheid vertonen dan een simpel paard. die kan net zo goed een fijne schouderbinnenwaarts laten zien, maar heeft toch altijd net dat stukje minder dan een gewoner paard :) sommige jury's vallen ervoor. anderen niet. met een simpel paard kun je in de basis sport (b t/m zz-l) ook prima punten rijden hoor :j

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:48

themuisje schreef:
pearlie schreef:

Dit is volgens mij waar de vorige discussie aardig stuk liep. Mensen met een gewoon paard die het raar vinden dat een paard met extra kwaliteit zich meer fouten kan permiteren. Ik vind dat niet meer dan logisch. Een paard met kwaliteit heeft meer aanleg voor de moeilijkere oefeningen en zal daarbij meestal meer schwung en losgelatenheid vertonen dan een simpel paard. die kan net zo goed een fijne schouderbinnenwaarts laten zien, maar heeft toch altijd net dat stukje minder dan een gewoner paard :) sommige jury's vallen ervoor. anderen niet. met een simpel paard kun je in de basis sport (b t/m zz-l) ook prima punten rijden hoor :j

Het gaat mij erom dat die schwung en losgelatenheid juist bij sommige combinaties ver te zoeken is ;) Een goed paard wat goed loopt, natuurlijk moet die de punten krijgen, maar niet een paard wat leuk LIJKT te lopen omdat het veel spanning heeft.
Als mijn paard iets eng of spannend vindt heb ik ook ineens heeeeeeel veel impuls, maar ik geloof niet dat dat de goede soort impuls is.

Daarbuiten vind ik overigens dat alle fouten afgestraft moeten worden, ook die van een superpaard. Het gaat er toch om wat je in de proef laat zien en niet om wat een paard uiteindelijk zou kunnen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:49

Nee die discussie liep stuk op het bitloos versus niet bitloos.
Tenminste het idee, dat een bit in de mond zielig is, want ook al zeiden de mensen, die bitloos rijden, dat het daar niet om ging, het ging er echt dus wel om.

En prima punten inderdaad, maar ik merk zelf, dat ik bij sommige juryleden altijd net iets meer krijg, dan ik verdien omdat ik zo'n aparte verschijning onder mijn kont heb.