Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sythaa schreef:Dit is een heel gevoelig onderwerp en TS stelt het misschien bot maar in grote lijnen ben ik het wel met haar eens. Ik verwonder me hier namelijk ook wel eens over op concours. Niemand hoeft perfect te zijn, en een wat stevigere ruiter daar gaat dit ook niet over, maar je ziet soms combinaties rijden waarvan de ruiter echt heel erg veel overgewicht heeft.
Je kunt niet van je paard verwachten dat het presteert als een atleetje als je zelf hier niet ook je bijdrage in levert, zo zie ik het.
Voor je paard zijn het gewoon teveel extra kilo's en de schade is gewoon hetzelfde. Snoevie schreef:Ik vind de stelling dat je niet op wedstrijd zou moeten met een te hoog bmi wel raar. Je kan te zwaar zijn voor je lengte maar dat betekend niet automatisch te zwaar voor je paard
MarjanB schreef:Iemand van 50kg kan een paard gigantisch in de weg zitten omdat ie gewoon niet kan rijden.. zal niet snel iemand wat van zeggen iemand van 80kg kan mooi mee zitten met dr dikke kont en toch... Beetje jammer
MarjanB schreef:Paardrijden zit me in t bloed en heb het ook nodig om te ontspannen en als ik eenmaal mn conditie weer terug heb dan kan ik net zo makkelijk op een paard zitten als ieder ander t ziet er alleen wat minder sierlijk uitso what zolang ik en mn paard er lol in hebben! (volgens mij het belangrijkste is aan het hele paardrijden!)
Vjestagirl schreef:Wat kan jou het nou schelen hoe een ander op een paard eruit ziet! Hou je lekker bezig met je eigen paard, ipv een mening te hebben over hoe andere mensen eruit zien!
Sorry hoor, maar k vind het erg gemakkelijk oordelend, dat een ander maar minder moet eten, omdat JIJ vindt dat het er niet uitziet en niet goed is voor het paard. De lol van de eigenaar zijn is dat je zelf mag beslissen wat je doet met het dier, al parkeer je er een olifant bovenop. Als ik als eigenaar besluit dat ik op mijn paard stap, omdat ik ervan overtuigt ben dat het niet slecht is voor mijn dier, dan mag dat.
En ja, dit is wel discriminatie, dit is mensen veroordelen op uiterlijke kemerken.
CriolloJan schreef:Beter iemand die iets zwaarder is op een paard en dan fijn en netjes rijd dan een magere spriet die enkel maar in de mond trekt e.d . Het hangt dus af van combinatie tot combinatie, maar iedereen heeft evenveel recht om te leren paardrijden.
JunkDeLuxe schreef:En in sommige gevallen denk ik echt dat het niet goed is voor het paard. Bij mij op stal staat een meisje die toch tegen de 100kg weegt. Dr paard is 7 jaar, ik schat hem op 1.60m schoft, en vrij smal gebouwd. Ze springt ook met hem. Ik weet het niet zeker, maar mij lijkt dit niet fijn voor het paard.. Nu is ie nog jong, en kan ie dat best nog wel aan. En uiteindelijk wegen ze zelf ook een stuk meer dan ons, maar of het dat eerlijk maakt?
Mindim schreef:CriolloJan schreef:Beter iemand die iets zwaarder is op een paard en dan fijn en netjes rijd dan een magere spriet die enkel maar in de mond trekt e.d . Het hangt dus af van combinatie tot combinatie, maar iedereen heeft evenveel recht om te leren paardrijden.
Ah en waarom mag je iemand wel magere spriet noemen en waarom mag je geen dikkerd zeggen, respect gaat twee kanten uit.
Mindim schreef:CriolloJan schreef:Beter iemand die iets zwaarder is op een paard en dan fijn en netjes rijd dan een magere spriet die enkel maar in de mond trekt e.d . Het hangt dus af van combinatie tot combinatie, maar iedereen heeft evenveel recht om te leren paardrijden.
Ah en waarom mag je iemand wel magere spriet noemen en waarom mag je geen dikkerd zeggen, respect gaat twee kanten uit.

Mareng schreef:Overgewicht is een moeilijk bespreekbaar punt... Maar wat is te zwaar? Ik zie hier op bokt een aantal mensen met overgewicht, die heerlijke paarden hebben. Het plezier straalt er van af! De paarden zien er gelukkig uit en dat is het belangrijkste denk ik.
Apple schreef:En dan kom je bij de hamvraag van het topic: nl. wie bepaald of iemand echt te zwaar is?
Maneges en ruiterkampen hanteren vaak gewichtseisen en houden bepaalde maximum gewichten aan bij bepaalde paarden.
Als een te zware particulier echter besluit om een rank arabiertje van 1.53 te kopen houdt niemand dat tegen.
Uiteindelijk is het toch gewoon gezond verstand.

Apple schreef:En dan kom je bij de hamvraag van het topic: nl. wie bepaald of iemand echt te zwaar is?
Maneges en ruiterkampen hanteren vaak gewichtseisen en houden bepaalde maximum gewichten aan bij bepaalde paarden.
Als een te zware particulier echter besluit om een rank arabiertje van 1.53 te kopen houdt niemand dat tegen.
Uiteindelijk is het toch gewoon gezond verstand.
Quellian schreef:Mar_Nimbus schreef:quillian
met welk gewicht mag je volgens jou dan weer te paard?
Ik vind 100+ toch wel echt teveel voor een paard...
Het nichtje van mijn zwager (105kg) heeft eens mijn Haf uitgestapt en hij liept te waggelen en wiebelen om z'n evenwicht te houden, dat vind ik niet fair om dagelijks te doen of om echt te trainen.
Quellian schreef:Mar_Nimbus schreef:voor jou haf was het misschien te veel
maar ik heb hier net boven een link neergezet van mijn paard met mij
ik denk dat die van mij die 105 makkelijk kan dragen
Op den duur zal mijn Haf het ook kunnen, is een kwestie van gewenning, maar ik vind het niet nodig.
In mijn zoektocht naar een bijrijdster voor mijn NRPSer heb ik ook bewust gezocht naar iemand met een max. gewicht van 70kg.
Wat een ieder doet met zijn paard is eigen keuze, maar voor mijn paarden heb ik deze keuze gemaakt.
Sythaa schreef:@Mindim je BMI stijgt echt niet explosief door spiermassa hoor dat zijn fabeltjes. Als je gewicht al toe zou nemen door spiermassa (wat bewezen wel kan) dan heb je als het goed is om op dat niveau te komen al zoveel vet verbrand dat je uiteindelijke gewicht niet veel hoger komt te liggen.
moo_wuppie schreef:Ik vind dit hele harde woorden. Ik heb ook geen maatje 36, moet ik dan stoppen met paardrijden??
100kg de max?? wat belachelijk, ik vind dat je best wel mag oppassen met wat je zegt. Sommige mensen zijn zwaarder ja, maar daar kan je het al niet vanaf zien dat ze miss (bijna) 100 kg zijn.
Hoe moeten mannen dit doen dan? Mannen gaan toch al sneller naar de 100 kg of er mogelijk ook zelfs overheen, mannen mogen dus niet paardrijden?? Of als het mannen zijn dan mag het wel ineens??