Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:55

@Mar_Nimbus respect voor je reactie met foto. Ik denk niet dat jij te zwaar bent voor het paard wat je daar rijdt. Je past ook mooi in het zadel. Toch denk ik dat je met een iewat gezonder gewicht je paard beter zou kunnen voelen en berijden.

Hoe je het ook wendt of keert, wat Apple ook aangeeft, overgewicht beperkt in de bewegingen. Een te zwaar paard kan door een dikke buik ook niet optimaal buigen of ondertreden. Voor ons vrouwen is het lastiger zitten en hulpen geven en voelen met te zware bovenbenen en billen.

Op wedstrijden kan een te zware ruiter inderdaad de punten rijden maar daar gaat de discussie niet om. Zoals ik al eerder aangaf, we doen er alles aan om onze paarden fit en gespierd in de ring te laten pieken, maar laat de ruiters dan ook zichzelf eens zo kritisch gaan trainen! Er wordt in de media ook meer dan genoeg aandacht aan besteed, legio voorbeelden om mee aan de slag te gaan. Een fitte, soepele en gezonde sporter die veel te zwaar is bestaat namelijk niet. In geen enkele tak van sport zul je een goed presterend persoon aantreffen die bijvoorbeeld 20 kilo teveel op zijn of haar lijf meesleept. De paardensport is hier geen uitzondering op.

@Vivalavida: of iemand slank of te zwaar is heeft niets met de rijkunstige vaardigheden te maken. Je kan rijden of je kan het niet even kort door de bocht gezegd, het ruitergevoel heeft in beginsel niets met uiterlijke kenmerken te maken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:58

Sythaa schreef:
Dit is een heel gevoelig onderwerp en TS stelt het misschien bot maar in grote lijnen ben ik het wel met haar eens. Ik verwonder me hier namelijk ook wel eens over op concours. Niemand hoeft perfect te zijn, en een wat stevigere ruiter daar gaat dit ook niet over, maar je ziet soms combinaties rijden waarvan de ruiter echt heel erg veel overgewicht heeft.

Je kunt niet van je paard verwachten dat het presteert als een atleetje als je zelf hier niet ook je bijdrage in levert, zo zie ik het.

Inderdaad, van je paard verwachten dat hij fijn sport en jezelf op dat vlak tekort doen vind ik een tegenstelling. Daarnaast vind ik de oorzaak van ernstig overgewicht er totaal niet toe doen. :n Voor je paard zijn het gewoon teveel extra kilo's en de schade is gewoon hetzelfde.
Snoevie schreef:
Ik vind de stelling dat je niet op wedstrijd zou moeten met een te hoog bmi wel raar. Je kan te zwaar zijn voor je lengte maar dat betekend niet automatisch te zwaar voor je paard

Een te hoog bmi zegt wel wat over jou als ruiter en je vorm. Voor mensen met ernstig overgewicht is het gewoon lastiger om netjes te paard te zitten als het gaat om iets essentieels als evenwicht.

MarjanB schreef:
Iemand van 50kg kan een paard gigantisch in de weg zitten omdat ie gewoon niet kan rijden.. zal niet snel iemand wat van zeggen iemand van 80kg kan mooi mee zitten met dr dikke kont en toch... Beetje jammer ;)

Ik vind het punt dat er slechte slanke ruiters zijn totaal niet van belang eigenlijk. Zo heb je namelijk altijd wel wat en dat doet niks af aan het feit dat ernstig overgewicht gewoon niet goed is voor het paard, hoe netjes je ook rijdt. (Dan heb ik het dus niet over jou.)

MarjanB schreef:
Paardrijden zit me in t bloed en heb het ook nodig om te ontspannen en als ik eenmaal mn conditie weer terug heb dan kan ik net zo makkelijk op een paard zitten als ieder ander t ziet er alleen wat minder sierlijk uit :) so what zolang ik en mn paard er lol in hebben! (volgens mij het belangrijkste is aan het hele paardrijden!)

Buiten het feit dat jij niet met ernstig overgewicht kampt, vind ik het een slecht argument om met een gevaarlijk hoog bmi te gaan paardrijden omdat het de ruiter zoveel biedt. Je mag, als paard, ook wat van je ruiter verwachten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:00

Of dik/vol... of ik zeg liever 'voluptueus' niet mooi is, is eigenlijk niet van belang.
De gehele westerse wereld wordt te dik... cadeautje van welvaart.... Ongezond voedsel is goedkoper dan gezond voedsel, we hebben allemaal een auto en alles in de wereld is ingericht om zoveel mogelijk te eten en zo weinig mogelijk te bewegen.
Er is NIETS zo verslavend als voedsel.... en dus is NIETS zo moeilijk als afvallen.
Ik ben erg licht.... ik ben ook panisch om dik te worden... ook dat is niet normaal.
Maar goed, ik ben vroeger werkelijk met alles geplaagd (pukkels, bril, therapeutisch schoeisel, en gewoon om wie ik was). Gewicht was iets dat ik onder controle kon houden... dus daar ben ik soms, jammer genoeg, iets te erg op gefocussed en zal dus wel nooit zwaarder worden.
Maar goed, ik zit dus aan de andere kant van het spectrum en begrijp daardoor die andere kant eigenlijk wel heel goed....

De meeste mensen met overgewicht zijn niet zo zwaar door medicatie o.i.d. Het is soms wel in de genen 'geslopen' door een moeder of oma die door overmatige inname van voedsel dit gen aan de kinderen heeft doorgegeven.
Ivan Wolffers heeft hier jaren onderzoek naar gedaan en veel binnen- en buitenlandse onderzoeken gelezen. Dat staat in het boek 'het dikke afvalboek'.
Erg verhelderend en natuurlijk ook confronterend.

Dan het paardrijden: er zijn veel zwaardere ruiters die beter kunnen rijden dan dan ik. Misschien zal ik nooit beter dan hen kunnen rijden.
Maar er zijn ruiters die hun paard, en zichzelf, wel degelijk in de weg zitten. Ik ken helaas ruiters die met moeite hun veters kunnen strikken, onmogelijk een sprintje kunnen trekken naar de bus, ERG veel moeite hebben om op het paard te komen, wiens lichaam continue achter de beweging aankom, en die hun benen gewoon niet meer kunnen aanleggen.
Lieve meiden... en volgens hen te zwaar door hun genen, maar niet door eten. Wanneer ik dan gezellig kom theeteuten komen er echter zoveel hapjes tevoorschijn dat ik voor 14 dagen gegeten zou hebben....
Zij en hun paarden zouden er beiden bij gebaat zijn wanneer ze gewicht zouden verliezen....
Want ja, ik denk dat paardrijden per definitie niet heel erg gezond is voor een paard.... en dan kun je de belasting maar beter zoveel mogelijk beperken...

En laten we niet vervallen in een discussie of dik of dun wel mooi is.... Wat mij betreft zijn Caro Emerald en Doutzen Kroes beiden prachtig... de 1 prachtig vol, de ander prachtig slank.... voor ieder wat wils!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:01

Toch ben ik het met merendeel wel eens.
Op mijn werk hadden we ook paarden die flink last hadden van de mensen met flink overgewicht, en dan praat ik over om en nabij de 100 kilo.
Die paarden waren om de haverklap kreupel, en een heeft zelfs een rugblessure opgelopen.

Toen wij dit aan banden hebben gelegd en een speciaal paard hiervoor hebben aangeschaft, zijn de blessures verdwenen. Dat lijkt mij geen toeval ...

Wij hebben een gewichtslimiet per pony/paard en dit blijkt uit ervaring veel te schelen mbt blessures.

Heb je echt overgewicht dan zit je niet lekker met de beweging mee, je hand kan dan nog wel zo mooi stil en elastisch zijn, door het vet op de benen blijft de balans en de beweging volgen een probleem.
Neemt niet weg dat een spriet van 50 kilo wel per definitie mee met de beweging zit, want ook deze kunnen door een slechte balans een paard flink belasten.
Maar kijk eens naar bijvoorbeeld de zitcompetitie, alle zwaardere ruiters vallen met of voor de regiofinales al af. Puur omdat het meegaan in de beweging en het contact met het zadel wordt bemoeilijkt.

Verder heb ik helemaal niets tegen ruiters met overgewicht, ben zelf ook geen dunne spriet, maar je moet wel naar het paard kijken, en niet op een rank dier stappen als je rond de 100 kilo weegt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:06

Vjestagirl schreef:
Wat kan jou het nou schelen hoe een ander op een paard eruit ziet! Hou je lekker bezig met je eigen paard, ipv een mening te hebben over hoe andere mensen eruit zien!

Sorry hoor, maar k vind het erg gemakkelijk oordelend, dat een ander maar minder moet eten, omdat JIJ vindt dat het er niet uitziet en niet goed is voor het paard. De lol van de eigenaar zijn is dat je zelf mag beslissen wat je doet met het dier, al parkeer je er een olifant bovenop. Als ik als eigenaar besluit dat ik op mijn paard stap, omdat ik ervan overtuigt ben dat het niet slecht is voor mijn dier, dan mag dat.

En ja, dit is wel discriminatie, dit is mensen veroordelen op uiterlijke kemerken.

Nou, ik snap dr ergens wel hoor. Doet me een beeeeeetje denken aan het 'ben ik te groot voor mijn pony topic'. Je bent te groot, omdat je je pony in de weg zit. Waarom zou je dan ook niet te zwaar kunnen zijn?

Ik was gisteren op een wedstrijd, en zag daar ook een dikker persoon op een paard. Paard was gigantisch, dus ik vond dr niet te zwaar. Maar het was echt geen zicht.. In draf zat ze door, zoals de bedoeling was, maar echt, dat was geen zicht. En dat bedoel ik niet verkeerd, heus niet, maar het plaatje klopte gewoon niet. Niet doordat ze wat zwaarder was, maar omdat ze zichzelf een beetje in de weg zat, door haar overgewicht.

En in sommige gevallen denk ik echt dat het niet goed is voor het paard. Bij mij op stal staat een meisje die toch tegen de 100kg weegt. Dr paard is 7 jaar, ik schat hem op 1.60m schoft, en vrij smal gebouwd. Ze springt ook met hem. Ik weet het niet zeker, maar mij lijkt dit niet fijn voor het paard.. Nu is ie nog jong, en kan ie dat best nog wel aan. En uiteindelijk wegen ze zelf ook een stuk meer dan ons, maar of het dat eerlijk maakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:07

CriolloJan schreef:
Beter iemand die iets zwaarder is op een paard en dan fijn en netjes rijd dan een magere spriet die enkel maar in de mond trekt e.d . Het hangt dus af van combinatie tot combinatie, maar iedereen heeft evenveel recht om te leren paardrijden.

Ah en waarom mag je iemand wel magere spriet noemen en waarom mag je geen dikkerd zeggen, respect gaat twee kanten uit.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:08

Overgewicht is een moeilijk bespreekbaar punt... Maar wat is te zwaar? Ik zie hier op bokt een aantal mensen met overgewicht, die heerlijke paarden hebben. Het plezier straalt er van af! De paarden zien er gelukkig uit en dat is het belangrijkste denk ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:11

JunkDeLuxe schreef:
En in sommige gevallen denk ik echt dat het niet goed is voor het paard. Bij mij op stal staat een meisje die toch tegen de 100kg weegt. Dr paard is 7 jaar, ik schat hem op 1.60m schoft, en vrij smal gebouwd. Ze springt ook met hem. Ik weet het niet zeker, maar mij lijkt dit niet fijn voor het paard.. Nu is ie nog jong, en kan ie dat best nog wel aan. En uiteindelijk wegen ze zelf ook een stuk meer dan ons, maar of het dat eerlijk maakt?

In beweging kan de piekbelasting het gewicht tot 3x laten oplopen.
Op sommige plekken kan in de beweging voor het paard die 100 kilo, dus 300 kilo wegen.
Dat is niet alleen oneerlijk, het is echt ronduit gevaarlijk voor het paard....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:12

Mindim schreef:
CriolloJan schreef:
Beter iemand die iets zwaarder is op een paard en dan fijn en netjes rijd dan een magere spriet die enkel maar in de mond trekt e.d . Het hangt dus af van combinatie tot combinatie, maar iedereen heeft evenveel recht om te leren paardrijden.

Ah en waarom mag je iemand wel magere spriet noemen en waarom mag je geen dikkerd zeggen, respect gaat twee kanten uit.

Mee eens.... magere lat, spriet wordt vaak gehanteerd in dit soort topics.

SuzanH

Mindim schreef:
CriolloJan schreef:

Helemaal mee eens.

dejavu

Mindim schreef:
CriolloJan schreef:

Eens met Mindim en daarbij snap ik niet waarom iedereen evenveel recht heeft om te leren paardrijden? Als je toch gewoon veel te zwaar bent, kun je dat toch gewoon niet maken t.o.v. het paard? Waar blijft zijn welzijn? Waar heeft het paard recht op? Ik vind op dat vlak het ruiterbelang toch echt ondergeschikt aan de rechten van het paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:15

En dan kom je bij de hamvraag van het topic: nl. wie bepaald of iemand echt te zwaar is?

Maneges en ruiterkampen hanteren vaak gewichtseisen en houden bepaalde maximum gewichten aan bij bepaalde paarden.
Als een te zware particulier echter besluit om een rank arabiertje van 1.53 te kopen houdt niemand dat tegen.

Uiteindelijk is het toch gewoon gezond verstand.

CM_

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:17

Idd Apple, maar naast verstand ook zelfkennis. Sommige mensen , dik of dun zien niet wat ze een paard aandoen, al dan niet door te plukken en schoppen, al dan niet door met overgewicht op een ranke arabier te stappen...

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:18

Tenzij je het paard erop uitzoekt... Er is niks mis met rijden met overgewicht mits het paard het aankan... Als het paard het niet aankan ben ik de laatste die zal zeggen dat het toch moet kunnen, ondanks mijn eigen overgewicht, maar als je een paard hebt dat het aankan vind ik dat het prima kan.

Wel vind ik idd dat mensen goed moeten nagaan wat een paard kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:19

Mareng schreef:
Overgewicht is een moeilijk bespreekbaar punt... Maar wat is te zwaar? Ik zie hier op bokt een aantal mensen met overgewicht, die heerlijke paarden hebben. Het plezier straalt er van af! De paarden zien er gelukkig uit en dat is het belangrijkste denk ik.

Zolang er maar goed naar het belang van elk paard gekeken wordt.

Als paardrijden een hobby is en je paard je lief is, let je op het welzijn van het paard. Je moet daarbij ook kritisch naar jezelf kijken vind ik. Je kan je zelf niet excuseren door te zeggen ik ben te zwaar door medicijngebruik of door te veel eten, de uitkomst is namelijk het zelfde. Een paard voelt het gewicht er niet anders door. Als je te zwaar bent voor je paard, moet je er gewoonweg niet op gaan zitten. Paardrijden is geen recht vind ik.
Dat er mensen zijn die zeggen dat je gewoon nog op een paard gaat zitten met ernstig overgewicht, omdat de mens anders zijn hobby niet kan uitoefenen en dat is ook zo sneu, die snap ik dan ook echt niet.
Dat er mensen zijn die zeggen, ik val anders niet meer af als ik niet paardrijd, tja dat ligt echt aan jezelf en aan je wil en discipline. Want als je van paardrijden kunt afvallen, kun je ook een andere manier vinden. Dus geef je dan een schop onder het achterwek zou ik zo zeggen.

Het vergelijk met slanke mensen of wel genoemd, magere sprieten, gaat nergens over. Ik denk niet dat je gedrag moet spiegelen met het gedrag van een ander te paard. Verder zijn er genoeg 'magere' sprieten die prima rijden, kijk eens naar de top zou ik zo zeggen.

BMI vind ik vaag, als je veel sport produceer je meer spiermassa en gaat je gewicht omhoog, terwijl je eigenlijk vaak slanker wordt, dus bmi vind ik relatief.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-11 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:20

Apple schreef:
En dan kom je bij de hamvraag van het topic: nl. wie bepaald of iemand echt te zwaar is?

Maneges en ruiterkampen hanteren vaak gewichtseisen en houden bepaalde maximum gewichten aan bij bepaalde paarden.
Als een te zware particulier echter besluit om een rank arabiertje van 1.53 te kopen houdt niemand dat tegen.

Inderdaad, Gezond verstand. Mensen zien zelf denk ik ook wel of het paardje bij hun past ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:20

CM: mee eens. Maar zelfkennis en vooral ook zelfreflectie is in de hedendaagse maatschappij toch al wel een probleem.
Mensen kijken niet eerst naar zichzelf, maar eerst naar een ander.
Mensen oordelen heel makkelijk over een ander, zonder achtergrond te kennen.
Dat is met alles zo, niet specifiek in de paardensport.
Kijk eerst naar jezelf. En als jezelf perfect bent, kun je misschien eens naar een ander kijken.
Maar goed, dat is mijn mening en eigenlijk gewoon offtopic :D

Maar neem maar de opmerking dikkerds, die niet geaccepteerd wordt. Maar andersom wordt er wel magere spriet gezegd.
Respect, kritiek en reflectie werkt 2 kanten op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:21

Apple schreef:

Nou ja, over dat gezonde verstand valt te twisten.
Ik spreek ook wel eens mensen die echt erg fors zijn, maar geen moment twijfelen om op hun pony (dus klein, dus korte rug) te stappen.
Ik spreek ook wel eens mensen die erg fors zijn, maar die veel naast het paard doen... continue het paard sterker maken aan de longe en met oefeningen aan de hand, om het paard fit te houden zodat het hen beter kan dragen... daarbij kiezen die mensen dan een paard dat qua formaat vrij goed bij ze past.
Het gaat dus ook om een stuk zelfbewustzijn, verantwoordelijkheidsgevoel en wellicht het ontbreken of juist aanwezig zijn van kennis van de anatomie van het paard....

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:22

@Apple ja wie bepaalt dat. Dat is een goede vraag.

Ik zou zeggen hanteer de BMI richtlijnen voor een gezond gewicht als ruiter zijnde, dan weet je genoeg toch? Die normering lijkt mij ruim zat, gezond varieert van echt slankt tot wat stevig. Ik denk als je daar inpast en zorgt dat je conditie daarbij goed is dat je prima in staat bent samen met je paard te sporten.

Gezond verstand wordt als het om zelfkennis gaat denk ik door veel ruiters weinig gebruikt. Dan gaat het niet alleen om gewicht maar ook om andere zaken. Neem het stuk van Roelie Bril in de laatste Paard en Sport. Ruiters zouden eens vaker zichzelf een spiegel voor moeten houden, op alle vlakken. Maargoed dan ga je aan deze dicussie voorbij, al denk ik wel dat het een wezenlijk onderdeel is van kritisch naar jezelf kijken.

@Mindim je BMI stijgt echt niet explosief door spiermassa hoor dat zijn fabeltjes. Als je gewicht al toe zou nemen door spiermassa (wat bewezen wel kan) dan heb je als het goed is om op dat niveau te komen al zoveel vet verbrand dat je uiteindelijke gewicht niet veel hoger komt te liggen.

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:25

Quellian schreef:
Mar_Nimbus schreef:
quillian
met welk gewicht mag je volgens jou dan weer te paard?

Ik vind 100+ toch wel echt teveel voor een paard...
Het nichtje van mijn zwager (105kg) heeft eens mijn Haf uitgestapt en hij liept te waggelen en wiebelen om z'n evenwicht te houden, dat vind ik niet fair om dagelijks te doen of om echt te trainen.

Quellian schreef:
Mar_Nimbus schreef:
voor jou haf was het misschien te veel
maar ik heb hier net boven een link neergezet van mijn paard met mij
ik denk dat die van mij die 105 makkelijk kan dragen

Op den duur zal mijn Haf het ook kunnen, is een kwestie van gewenning, maar ik vind het niet nodig.
In mijn zoektocht naar een bijrijdster voor mijn NRPSer heb ik ook bewust gezocht naar iemand met een max. gewicht van 70kg.
Wat een ieder doet met zijn paard is eigen keuze, maar voor mijn paarden heb ik deze keuze gemaakt.

Ik vind dit hele harde woorden. Ik heb ook geen maatje 36, moet ik dan stoppen met paardrijden??
100kg de max?? wat belachelijk, ik vind dat je best wel mag oppassen met wat je zegt. Sommige mensen zijn zwaarder ja, maar daar kan je het al niet vanaf zien dat ze miss (bijna) 100 kg zijn.

Hoe moeten mannen dit doen dan? Mannen gaan toch al sneller naar de 100 kg of er mogelijk ook zelfs overheen, mannen mogen dus niet paardrijden?? Of als het mannen zijn dan mag het wel ineens??

Ik vind het hele harde woorden, mensen let op je woorden. Je kan het misschien niet zo bedoelen maar je geeft voor vele toch een mes steek onder water. Velen doen er wat aan (als ze het zelf door hebben) maar het gaat niet altijd zoals ze zelf willen. Ik merk ook steeds meer in mijn omgeving dat de mensen die er niks aan zouden hoeven doen, er door verkeerde woorden ook wat aan gaan doen waardoor ze dun worden of zelfs té dun.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:25

Sythaa schreef:
@Mindim je BMI stijgt echt niet explosief door spiermassa hoor dat zijn fabeltjes. Als je gewicht al toe zou nemen door spiermassa (wat bewezen wel kan) dan heb je als het goed is om op dat niveau te komen al zoveel vet verbrand dat je uiteindelijke gewicht niet veel hoger komt te liggen.

Dát ben k niet met je eens. Spieren zijn aanzienlijk zwaarder dan vet. Mensen die meer gaan sporten verbranden niet alleen vet, maar kweken ook spieren.

Als je puur en alleen afvalt dan gaat je BMI omlaag ja. Als je afvalt en sport, dan zal je BMI gelijk blijven of stijgen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:26

Volgens mij is 15% van het gewicht van een paard, met een maximum van 90 kg een aardige bovengrens voor ieder paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:26

Mensen kijken veel te weinig naar zichzelf, maar de vinger gaat vaak de andere kant uit. Ik denk altijd dat je het eerst bij jezelf moet zoeken. Wil je iets graag, zoals paardrijden, dan zijn daar twee partijen bij betrokken die het beide leuk moeten vinden. Van de een (het paard) wordt veel gevraagd door de ander (de ruiter). Ik vind dat je als ruiter zijnde jezelf dan ook in conditie moet houden. En als je te zwaar bent voor je paard, vind ik persoonlijk dat het verstandiger is om zonder paard je conditie en gewenst gewicht te verkrijgen dan via het paard.
Mensen zeggen te vaak, "ja, maar ik kan er niets aan doen". daar geloof ik niet zo in, het zit hem vaker in het niet 'willen' doen. En dat kan zowel op zwaardere als slankere mensen slaan.
Wil je iets graag, dan doe je er wat voor, maar goed, das mijn instelling.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:28

moo_wuppie schreef:
Ik vind dit hele harde woorden. Ik heb ook geen maatje 36, moet ik dan stoppen met paardrijden??
100kg de max?? wat belachelijk, ik vind dat je best wel mag oppassen met wat je zegt. Sommige mensen zijn zwaarder ja, maar daar kan je het al niet vanaf zien dat ze miss (bijna) 100 kg zijn.

Hoe moeten mannen dit doen dan? Mannen gaan toch al sneller naar de 100 kg of er mogelijk ook zelfs overheen, mannen mogen dus niet paardrijden?? Of als het mannen zijn dan mag het wel ineens??

Misschien moet je eerst lezen voordat je reageert.
Ik had het namelijk over de keuze die ik heb gemaakt voor mijn paarden. Als ik er niemand op wil >70kg is mij dat zéér goed recht lijkt mij?
Dus niets harde woorden, gewoon een beslissing over MIJN paarden, MIJN eigendom.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:28

Vjestagirl natuurlijk kweek je bij sporten spieren. Maar je hebt het niet over 5 tot 10 kilo toename lichaamsgewicht hoor. Je gaat echt niet ineens buiten de range gezond gewicht vallen door sporten. Dat zijn fabeltjes.
Daar komt bij dat als je gaat sporten om iets aan je gewicht te doen je ook je voedingspatroon gaat aanpassen om gewicht te verliezen. Misschien zal je per saldo niet bijvoorbeeld 10 kilo afvallen, maar 9, door aanmaak van spiermassa. Maar op de lange duur als je je lichaam onderhoudt zal de hogere spiermassa ook leiden tot een verhoogd energiegebruik van je lichaam waardoor je toch afvalt of gezond door zal moeten eten om je gewicht te blijven behouden.